Inloggen
ALCYONE - ID 8549


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1852-08-19 / 1872-04-19 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1852
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: F. Haverkamp - Werf 'Het Wapen van Harlingen', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1852-02-17
Launch Date: 1852-07-31
Delivery Date: 1852-08-19
Technical Data

Net Tonnage: 472.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 249.00 lasts
 
Length 1: 36.90 Meters Registered
Beam: 6.12 Meters Registered
Depth: 4.70 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1852
Datum agenda: 1852-09-15
Register nr: 18520685
Scheepsnaam: ALCYONE
Type: Bark
Lasten: 249
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Eeghen & Compier, Van
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Sandberg, A.P.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1852-08-19 ALCYONE
Manager: Van Eeghen & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NCHQ
Additional info: Call sign since 1867

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 26 van 1852, bark ALCYONE
eigenaren per medio september 1852

firma Van Eeghen & Co., Amsterdam (boekhouders en 2/11e part)
P.C. Labouchère, Amsterdam (1/11e part)
H.A. van Karnebeek, Amsterdam (1/11e part)
Mevr. Debora Petronella van Eeghen, echtgenote van A.L. Brandt, Amsterdam (1/11e part)
Mevr. Anna Cecilia Huidekoper, weduwe van P. van Eeghen, Amsterdam (1/11e part)
Mej. Jacoba van Eeghen, Amsterdam (1/11e part)
Mej. Geertrui Margaretha Jacoba Huidekoper (1/11e part)
erven P. Huidekoper, Amsterdam (1/11e part)
Mej. Sara Geertrui Margaretha van Eeghen, Amsterdam (1/11e part)
H.K. van Eeghen, Amsterdam (1/11e part)

Ship Events Data

1852-07-31: Building History
NRC 010852
Amsterdam, 31 juli. Heden namiddag is op de scheepstimmerwerf De Stad Harlingen, van de heer F. Haverkamp, met het beste gevolg te water gelaten het barkschip ALCYONE, groot plm. 250 lasten, gebouwd voor rekening van de heren Van Eeghen en Co. Het schip zal door kapt. A.P. Sandberg Jr. gevoerd worden en is bestemd voor de grote vaart.
1872-04-19: Final Fate: Reported missing

Amsterdam, 12 november 1872. Aangaande de Nederlandse schepen ALCYONE, kapt. Woelders qq., op 19 april van Batavia naar Amsterdam vertrokken en de volgende dag Straat Sunda gepasseerd, heeft men sedert niets vernomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Andries Pieter Sandberg, geboren op 02 april 1820 te Amsterdam, Nederduits Hervormd, in 1852 wonend op het Kattenburgerplein en op de Haarlemmerdijk.

Andries Pieter Sandberg werd per 01 september 1832 als leerling ingenomen aan de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart. Hij werd geboren te Amsterdam op 02 april 1820 als zoon van Anders Petter Sandberg, bootsman ter koopvaardij, en Catrina Johanna Janzen, schoonmaakster, wonende te Amsterdam bij de Oude Schans.

Van de vorderingen werden 3-maandelijkse rapporten opgemaakt in de vakken zeevaartkunde, scheepswerk, tekenen en schoolonderwijs (bestaande uit Nederlands, Frans en Engels). Daarbij zijn de volgende vermeldenswaardige opmerkingen gemaakt:

04 augustus 1834     “bekomt den 2e Prijs of der 2e Classe in het Scheeps Onderwijs zijnde Bennet & van Wijk. Nederl. Zeereisen in de 16e, 17e en 18e eeuw”;

13 december 1835    “geplaatst als Ligtmatroos op het schip de Dordtenaar Captn J.van Nassau naar Batavia voor Dordrecht …”;

25 december 1836    “terug van de reis zonder attestatie”; (dit is uitzonderlijk. Practisch altijd komt een leerling terug “met goede attestatie”. Je kunt je afvragen of hier iets is gepasseerd, dat tot deze negatieve beoordeling heeft geleid).

19 mei 1837              “geplaatst als Ligtmatroos op het schip Koning der Nederlanden, Capt. G.W.van Barneveld Kooy naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ƒ 12,-“;

07 juli 1838               “terug van de reis met goed attest”;

07 juli 1838               “eervol ontslagen”004-532/1741.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

.A.P.Sandberg werd per 06 augustus 1850 met vlagnummer 825 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein L.Wildschut. Zijn schip was de “Capella”. Toegevoegd is “overleden”002. Ten tijde van de inschrijving waren Sandberg en zijn vrouw beiden 29 jaar. Ingeschreven staan 3 dochters van 10 februari 1843, 02 april 1846 en 27 december 1849002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 30 juli/06 augustus 1850. werd als effectief lid voorgedragen/ingeschreven A.P.Sandberg Jr (alleen initialen), geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Capella”, wonende op de Haarlemmerdijk bij de Oranjestraat, op voordracht van kapitein L.Wildschut.023.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 september 1851 staat vermeld dat het Bestuur accoord gaat met een verlenging van 12 maanden aan A.P.Sandberg.042

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 21 december 1847 staat de mededeling dat een uitkering is toegekend voor 12 maanden aan A.P.Sandberg.023 (in 1847 was deze A.P.Sandberg nog geen effectief lid, maar wellicht was hij lid in een lagere klasse, bv als stuurman, en heeft hij in die klasse een uitkering gehad.

In de notulen van de Algemene Vergadering Zeemanshoop dd 07 november 1848 is sprake van de continuering van een uitkering voor 12 maanden aan A.P.Sandberg. Eveneens in de notulen van 18 december 1849 voor 12 maanden, in de notulen van 01 oktober 1850 voor 12 maanden en in de notulen van 30 september 1851 voor 12 maanden. In die van 09 november 1852 weer continuering voor 12 maanden023. (deze laatste uitkeringen kreeg hij na de toelating als effectief lid en ik denk dus dat het een andere A.P.Sandberg betreft - wellicht de vader, die geen kapitein is geworden.? Hij was bootsman, zie bij de opgaven van de Zeevaartschool bij de inschrijving van Sandberg Jr)

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       825                      1850-1851    bark                Capella                                                 J.van Eeghen & Co

                                        1852          bark                Alcyone                                                idem

                                        1853          bark                Bellatrix                                                idem

                                     1854-1861    bark                Bellatrix                                                idem

                                     1862-1867    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en aankomst van schepen in Amsterdam093

Naam Kapitein                                    Naam van het Schip         Vertrek                                           Aankomst

A.P.Sandberg                                      Bellatrix                                21 mei 1860                                 01 april 1861

                                                               Bellatrix                                20 juni 1861                                21 april 1862

 

Bouma025 vermeldt A.P.Sandberg Jr als gezagvoerder gedurende:

  • * 1851 t/m 1852 van de bark “Capella”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 377 ton o.m., varend voor J.van Eeghen & Co te Amsterdam.
  • * 1853 van de bark “Alcyone”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam;
  • * 1854 t/m 1862 van de bark “Bellatrix”, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 499 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 01 april 1851 werd Pieter Huidekoper vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als jongen geplaatst op de “Capella” onder kapitein A.P.Sandberg Jr voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij keerde terug op 02 februari 1852004(533/2158).

Op 13 april 1859 vertrok van de rede van Texel de clipperbark “Bellatrix” van van Eeghen & Co onder kapitein A.P.Sandberg Jr en arriveerde op 16 juli te Batavia na een reis van 93 dagen026(38/049).

 

NRC 18 februari 1851

Amsterdam, 17 februari. Heden middag ten half twee ure is van de werf Het Wapen van Amsterdam van de scheepsbouwmeester F. Haverkamp in de Groote Wittenburgerstraat alhier met goed gevolg te water gelaten het barkschip CAPELLA, groot 190 last, gebouwd voor rekening van de heren Van Eeghen & Co alhier, en gevoerd zullende worden door kapt. A.P. Sandberg Jr.

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Sandberg Jr, Andries Pieter
Overige informatie: 0

 

Familiegegevens en opleiding

Heinrich Carl Haacke was getrouwd met Hendrica Henken, geboren 18 september 1814 en overleden op 06 oktober 1880

H.C.Haacke Sr overleed in 1871.  Bij zijn overlijden is Amsterdam als woonplaats vermeld.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.C.Haacke werd met nr.937 effectief lid van Zeemanshoop per 30 augustus 1853 op voorspraak van A.P.Sandberg Jr. Zijn schip was de "Alcyone"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 23/30 augustus 1853 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd Heinrich Carl Haacke, oud 45 jaar, voerend de bark “Alcyone”, voor rekening van van Eeghen & Co, op voordracht van kapitein A.P.Sandberg Jr. 023.

 

H.C.Haacke Sr was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1853 t/m 1871 met vlagnummers 937 (1853-1854) en 543 (1854-1871).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 juni 1871 staat een verzoek om de reglementaire uitkering door de wed. kapitein H.C.Haacke, welke haar in de vergadering van 27 juli 1871 wordt toegekend ingaande 01 juni 1871.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 29 augustus 1871 staat vermeld dat per 01 juni 1871 een uitkering in de 1e klasse afd. A is toegekend aan de wed. H.C.Haacke geb. Henken.023.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                   naam reder/boekhouder

       937                             1853           bark                 Alcyone                            van Eeghen & Co te Amsterdam

       543                        1854-1862     bark                 Alcyone                            idem

                                      1863-1870     bark                 Bellatrix                            idem

In de lijst van van den Hoek Ostende staat vermeld ene M.C.Haacke. In de ovezichten van de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart staat bij navolgend vlagnummers echter H.C.Haacke. Gezien de vermelde bark "Bellatrix", dezelfde rederij en de aansluiting in jaren zal het om dezelfde H.C.Haacke handelen.

Voorts zal het handelen om twee verschillende personen

 

Bouma025 vermeldt H.C.Haacke als gezagvoerder van:

*    1854 t/m 1863 van de bark “Alcyone”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam;

*    1864 t/m 1871 van de bark “Bellatrix”, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 499 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1873 verkocht naar Duitsland.

             Volgens Verhoeff086 werd  het schip in 1873 verkocht naar Duitsland met behoud van de naam.

*    1874 t/m 1882 van het composiet fregat “Amstel”, gebouwd in 1873 te Amsterdam, 1420 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

H.C.Haacke                Alcyone                                    20 november 1860                              13 oktober 1861

                                      Alcyone                                    01 april 1862                                        03 januari 1863

                                      Bellatrix                                    01 juli 1863                                          20 januari 1865

                                      Bellatrix                                    05 augustus 1865                                 12 mei 1866

                                      Bellatrix                                    25 augustus 1866                                 09 augustus 1867

                                      Bellatrix                                    03 september 1867                              juni 1868

                                      Bellatrix                                    16 augustus 1868                                 geen melding

 

H.C.Haack (sic)          Ondine                                      09 februari 1861                                  07 maart 1861

                                      Ondine                                      14 maart 1861                                      05 april 1861

Dit schip wordt niet met een kapitein Haack (of Haacke) vermeldt bij Bouma. Er is wel sprake van een ijzeren schroefstoomschip” Ondine”, maar de vaarperiode klopt niet

 

Overige bijzonderheden

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 12 september 1882 wordt vermeld de heer van Hasselt, directeur der filiaalinrichting van het Kon.Ned. Meteor. Inst. te Utrecht: “Als nu reikte hij uit aan de Heeren W.P.Harten, H.Hissink en H. de Jonge getuigschriften voor uitmuntende journalen; aan de Heeren R.J.Weber, C.Jaski, A.G. Mörser Bruijns, W.Adriani, R.Berckelbach v.d Sprenkel, J.F. Graad van Roggen, A..J.Herckenrath, J.H.Bart, H.C.Haacke, H.W.Prins en A.F. de Vrije voor zeer goede journalen.” 023

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 07 mei 1884 staat: “De Voorzitter … geeft het woord aan den Heer van Hasselt om de bekrooningen aan Scheepsgezagvoerders uittereiken aan kapitein W.P.Harten, H.C.Haacke en R.J.Weber een brief van den Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid, waarbij aan hen namens den Koning, de Zilveren Medaille wegens uitmuntende Scheepsjournalen wordt toegekend en Getuigschriften van het Kon.Ned.Metereol.Instituut te Utrecht aan de gezagvoerders W.P.Hansen, R.J.Weber, H.Hissink, G.R. van der Woude en H. de Jonge … 023.

In het tijdschrift “De Zee, Jg.8, p.348, 1886 staat in “de Kompasjournalen van het Collegie Zeemanshoop” dat goud is toegekend aan W.P.Harten van de ss “Prinses Amalia” en “Prinses Alexandra”.

 

“Het vergaan van het Nederlandsch Fregatschip AERD VAN NES, benevens de lotgevallen der bemanning, bij haar jammerlijk rondzwerven gedurende bijna zes maanden”

Beschreven door F.M.Carsjens, Gezagvoerder van dien bodem. Met eene voorrede van C.S.Adama van Scheltema, Predikant te Amsterdam.

Amsterdam. Gebroeders Kraay. 1855. 91 pp. (Aanwezig in het Nederlands Scheepvaartmuseum te Amsterdam).

      In 6 hoofdstukken wordt zeer gedetailleerd de schipbreuk en de daarop volgende omzwervingen beschreven. De lezer wordt aangeraden het oorspronkelijke manuscript te raadplegen.

      De “Aerd van Nes” voer, tezamen met kapitein Haacke van de “Alcyone”, op 01 april 1854 vanuit Port Jackson in Australië om gezamenlijk via de Torresstraat Java te bereiken.Vanwege de gevaarlijke route was afgesproken om gezamenlijk op te varen en in elkaars nabijheid te blijven. “Den 16den April op den middag stonden wij, volgens ons bestek, nog op 30¼ mijl afstands van de Barrier-reven, voor Straat Torres; hier kwam ik overeen met Kapitein Haacke, dat wij het gedurende den nacht onder klein zeil houden en den volgende ochtend alle diensdoende zeilen bijzetten zouden, om zoo spoedig mogelijk de eerste ankerplaats in Straat Torres, bij de Middel-banken, die 15 mijlen binnen den ingang liggen, te bereiken.”. In de loop van de volgende dagen raakte echter de “Aert van Nes” op de Great Detached Reef in moeilijkheden door de hevige stroom en de branding en verging. De “Alcyone” wist aan het gevaar te ontsnappen, maar verloor het contact met de “Aert van Nes”.

 

H.C.Haacke vertrok per 24 november 1860 vanuit Nieuwediep met de “Alcyone” en 1 officier. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

In het tijdschrift “De Zee, 1894, p. 75 staat vermeld dat H.C.Haacke, oud-gezagvoerder in de groote vaart te Amsterdam is benoemd als lid van de examencommissie voor stuurlieden  bij de koopvaardij. Eveneens in 1895, 1896, 1897 (De Zee. 1895, p.77, 1896, p.81, 1897,p.76).

 

In het tijdschrift De Zee, Jg.1899 staat op p. 514-517 een “Verslag van de Commissie ter beoordeeling van Kompasjournalen uitgegeven door het College “Zeemanshoop” van den wedstrijd 1896/1897”. Een van de commissieleden is H.C.Haacke.

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Haacke Sr, Heinrich Carl
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pieter Hermanus Landweer werd geboren te Amsterdam op 18 oktober 1824.

Hij huwde voor de eerste maal met Sofia Elisabeth Rossing, geboren te Amsterdam op 01 februari 1830. Na haar overlijden huwde hij voor de tweede maal met Anna Sofia Elisabeth Rossing/Rösling, geboren te Amsterdam op 26 december 1834.003

Pieter overleed in 1898 en bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam opgegeven.118

 

Pieter Hermannus Landweer werd door de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als leerling "ingenomen" per 02 september 1837004(532/1847). Hij werd geboren te Amsterdam op 28 oktober 1824. Zijn ouders waren Anthonie Fredrik Landweer, tapper te Amsterdam en Sophia Fredrica Amalia Rossing, wonende op de hoek van de Oude Schans en de Boomsloot nr.38 te Amsterdam.

      Er werd in de periode 1838-1840 een drie-maandelijkse rapportage over de vorderingen bijgehouden in de 4 vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (nederlands, engels, frans), scheepswerk en tekenen. Hierin werden geen spectaculaire opmerkingen gemaakt. Voorts kwamen de volgende opmerkingen voor:

" 3 Augs 1838  bekomt den 3den Prijs in het Schoolonderwijs, zijnde Verhuell, Reizen in Indië 2 deelen

  5 Augs 1839  bekomt den 2de Prijs in het schoolonderwijs, zijnde Martin, history of the West-Indies 2 deelen

  28 febr 1840  bekomt het Horlogie in de 3de Classe, uit het fonds L.Zegers Veeckens

  14 April 1840  aangenomen tot Lidmaat der Herstelde Ev.Luth.Gemeente door Do Nokerman(?)

  31 July 1840  bekomt den Prijs der 3de of hoogste Classe Zeevaartkunde zijnde Pilaar Stuurmanskunst 2 deelen

  15 Aug 1840  geplaatst als Ligtmatroos op het schip Prins Frederik der Nederlanden Captn P.Huidekoper naar Batavia voor    Amst. Gagie ¦8,-

  13 Nov.1841  terug van de reis met goed attest

  24 Dec  geplaatst als ligtmatroos op het schip Claudius Captn Kröger naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦10,-

  18 Dec. 1842 terug van de reis met goed attest

  21 dito  eervol ontslagen".

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.H.Landweer werd met vlagnummer 640 effectief lid van "Zeemanshoop" per 03 juli 1855 op voorspraak van J.H.Schippers. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Capella"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 26 juni/03 juli 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Pieter Hermanus Landweer, oud 31 jaar, voerend de Bark “Capella”, voor rekening van van Eeghen & Co te Amsterdam, wonend op de Stroomarkt te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.H.Schippers. 023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 16 juni 1857003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 maart 1874 staat vermeld dat een diploma plus medaille door Z.M. de Koning is toegekend aan kapitein P.H.Landweer “voor zeer goede door hem gehouden Metereologische Journalen.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 02 maart 1899 gaat het Bestuur acoord met een uitkering per 01 november 1898 aan de wed. O.H.Landweer geb. Rössing ingaande 02 maart 1899.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 31 maart 1874 staat vermeld “dat aan kapt. P.H.Landweer voerende het Schip Electra vanwege Z.M. den Koning de zilveren Medaille is toegekend voor de zeer goede door hem gehouden Metereologische Journalen.”023

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 01 juni 1899 staat vermeld dat per o1 november 1898 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. P.H.Landweer geb. Rossing.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam               naam reder/boekhouder

        640                       1855-1861     bark                 Capella                         van Eeghen & Co te Amsterdam

                                          1862           bark                 Bellatrix                       idem

                                          1863           bark                 Alcyone                        idem

                                      1864-1874     fregat               Electra                          idem

                                      1875-1897     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                        naam schip                              vertrek                                                   terugkomst

P.H.Landweer             Capella                                     05 maart 1861                                      05 maart 1862

                                      Bellatrix                                    09 augustus 1862                                 27 mei 1863

                                      Alcyone                                    16 juli 1863                                          16 juni 1864

                                      Electra                                      17 augustus 1864                                 09 juni 1865

                                      Electra                                      07 oktober 1865                                   09 juli 1866

                                      Electra                                      14 oktober 1866                                   07 augustus 1867

                                      Electra                                      06 november 1867                              27 juli 1868

 

Bouma025 vermeldt P.H.Landweer als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1862 van de bark “Capella”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 377 ton o.m., varend voor J.van Eeghen & Co te Amsterdam;

*    1863 van de bark “Bellatrix”, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 499 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam;

*    1864 van de bark “Alcyone”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam;

*    1865 t/m 1875 van het 3/mschip “Electra” ex Witch of the Wave, gebouwd in 1852 te Portsmouth, USA, 1117 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

P.H.Landweer vertrok per 21 augustus 1862 vanuit Nieuwediep met de “Bellatrix” en 2 landmachtofficieren. Zijn aankomstdatum te Batavia is niet vermeld.

Op 17 augustus 1864 vertrok hij vanuit Nieuwediep met de “Electra” en een detachement van 2 officieren en 100 manschappen.. Hij arriveerde te Batavia op 21 november 1864 na een reis van 96 dagen.

Op 14 oktober 1866 vervoerde hij vanuit Nieuwediep met de “Electra” 1 landmachtofficier naar Indië en kwam te Batavia aan op 11 januari 1867 na een reis van 89 dagen.

Op 06 november 1867 vertrok hij vanuit Nieuwediep met de “Electra” en een detachement van 7 officieren en 150 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 05 februari 1868 na 91 dagen.

Op 15 november 1868 vertrok hij vanuit Nieuwediep met de “Electra” en een detachement van 4 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 februari 1869 na een reis van 93 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden.

Op 24 november 1869 vervoerde hij vanuit Nieuwediep met de “Electra een transport van 3 officieren en 125 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 23 februari 1870 na 91 dagen.

Op 08 december 1870 vertrok hij vanuit Nieuwediep wederom met de Electra en 2 landmachtofficieren. Zijn aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

Uit: De Clippers door Anno Teenstra, uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp.

p.115: Teenstra brengt onslagen vanwege drankmisbruik ter sprake. “Toen de nieuwe arts voor den clipper Electra zich bij den kapitein kwam melden en liet doorschemeren, dat hij wel van gezelligheid en van een glaasje hield, werd hem door kapitein Landweer even duidelijkl gemaakt daat daar bij hem aan boord geen sprake van zou zijn. Landweer schreef aan de reeders over dezen arts: “De man zal zich de reis naar gewoonte dienen te schikken. Ik ben gepasseerde jaar in een goede oefenschool geweest en als ik in zee kom, weet ik voor die kwaal raad.” Teenstra vraagt zich af wat die oefenschool wel geweest moge zijn.

p.119-120: Teenstra beschrijft de moeilijkheden met bemanningsleden:

“Hoe de matrozen waren, vernemen we uit een brief van kapitein Landweer van de Electra, die vanuit Batavia aan zijn reeders schreef:

“… Tot mijn groot leedwezen moet ik zeggen, dat ik 4 man van de Electra ontslagen heb, menschen zijn het niet langer, het zijn zwijnen, gingen aan den wal, bleven aan den wal, ze kwamen aan boord, maar onbekwaam. Op alle schepen is het een warboel, overal volk weg, 2 man ontsloeg ik, zijnde niets met hen te beginnen. Onmiddellijk kwamen twee anderen en vroegen hun ontslag. Men zou op de Electra, evenals op de andere schepen eens goed den boel in de war schoppen, dat is de leus van den tegenwoordigen matroos der koopvaardijvloot. Onmiddelleijk begreep ik, dat ik doortastende maatregelen moest nemen en antwoordde aan die twee gasten, die vrijwillig om hun ontslag vroegen , dat ik daar genoegen mee nam, dat zij onmiddellijk van het schip af moesten, den volgenden dag moesten zij voor den havenmeester verschijnen. En wat was er nu?. Zij moesten tot hun schande bekennen, dat de Electra een best schip was, dat ze een goeden kapitein hadden en goed werden behandeld. Maar het hoorde in den tegenwoordigen tij er zoo bij en de kapitein had zulke straffe maatregelen genomen. Sedert dien tijd is het rustig op de Electra.”

“Toch was kapitein Landweer allesbehalve een bullebak, die zijn mannen maar afsnauwde en hun niets gunde. Toen zijn schip in 1857 in Indië was en op vele schepen een groot deel van de bemanningen met cholera te kooi lag, gelastte hij, dat zijn mannen bij het werk in de ruimen alleen slappe, koude thee en geen water mochten drinken. En met zijn gezond-humoristische kijk op de dingen schreef hij: “Ik zorg voor hen of ik met een jongefuffrouwenschool uit ben.”

Idem p. 210:

“Toen de Electra in 1874 op de Atlantic werd overvallen door een orkaan, kwam er op een gegeven oogenblik zoo’n zee over, dat de mannen die aan het roer stonden werden weggeslagen. Wonder boven wonder konden ze echter nog houvast te pakken krijgen voor ze over boord werden gespoeld en ongedeerd kwamen ze uit de strijd. Minder gelukkig echter waren de timmerman, de tweede stuur en de kapitein. De eerste sloeg overboord (de kapitein meldde dit later zeer laconiek in een P.S. in een brief aan de reeders) en werd niet weer teruggezien. De stuurman werd ergens tegen gekwakt, zoodat zijn hoofdhuid heelemaal was opengescheurd, terwijl de kapitein tegen het roer werd gesmeten en daar bewusteloos bleef liggen. Ongetwijfeld zou de man overboord zijn gespoeld, als de zee hem niet muurvast onder de pen van het roer had gegooid, zoodat men hem niet eerder kon bevrijden voor het roer weer vrijsloeg. Ruim een maand lag de ouwe in zijn kooi te krimpen van de pijn, maar zijn sterk gestel en de natuur haalden hem er door.”

In “De Clippers”, Anno Teernstra, Uitg. Holdert & Co, N.V. Amsterdam, 1945, p. 210

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Landweer, Pieter Hermanus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.Kruisinga                                            Capella                             14 juni 1862                        12 oktober 1862

                                                                Capella                             geen melding                       14 juni 1864

                                                                Alcyone                            06 augustus 1864               27 september 1865

 

Bouma025 vermeldt J.Kruizinga/Kruisinga als gezagvoerder gedurende:

*    1863 t/m 1864 van de bark “Capella”, van stapel op 17 februari 1851 op de werf : Het Wapen van Amsterdam” van F.Haverkamp te Amsterdam, 377 ton o.m., varend voor J.van Eeghen & Co te Amsterdam.

*    1865 t/m 1871 van de bark “Alcyone”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam;

*    1873 t/m 1880 van het composite fregat “Amsterdam”, gebouwd in 1873 te Amsterdam, 1420 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam;

*    1882 t/m 1885 van de brik “Nimrod”, gebouwd in 1863, bouwplaats niet vermeld, 267 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Loppersum.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Kruizinga, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.G.Woelders als gezagvoerder gedurende:

*   1872 van de bark “Alcyone”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1872 vermist.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Woelders, J.G.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: ALCYONE aquarel gemaakt in 1852, kapitein Hinrich Carl Haacke (vlagnummer 543)
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: ALCYONE aquarel gemaakt tussen 1852 en 1869, kapitein Hinrich Carl Haacke (vlagnummer 543)
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Teupken Jr., Dirk Antoon (1828-1859)
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1852.26

DVD XI – 890, 891
BIJLBRIEF

Naam schip ALCYONE

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 21 juli 1852

type schip bark, kopervast en gekoperd

bouwwerf/verkoper Fredrik Haverkamp, scheepsbouwmeester, werf het Wapen van Harlingen, in de Groote Wittenburgerstraat te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Van Eeghen & Co., kooplieden te Amsterdam

te voeren door kapt. Andries Pieter (?) Sandberg Jr.

grootte in tonnen 249 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 36,90 x 6,12 x 4,70 meter

kiellegging

tewaterlating 31 juli 1852

plaats / datum registratie Amsterdam, 19 augustus 1852

nummer van registratie deel 63, folio 156, verso, vak 3.

notaris J. de Neufville Az., hoofdcommies thesaurie stad Amsterdam

prijs NLG.

Bijzonderheden:







researcher/datum research: ML / 101008

Naam ALCYONE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1852
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3171.1852.26
foto IMG 3545 - 3548

CEDULE

Naam schip ALCYONE

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 10 september 1852

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. A.P. Sandberg junior

grootte in tonnen 249 lasten of 472 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 10 september 1852

nummer registratie deel 63, folio 170, verso, vak 8

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Johan Carl von Gebauer, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.



researcher/datum research: ML / 081016





Bijlage bij eigendomsbewijs 26 van 1852, bark ALCYONE
eigenaren per medio september 1852

firma Van Eeghen & Co., Amsterdam (boekhouders en 2/11e part)
P.C. Labouchère, Amsterdam (1/11e part)
H.A. van Karnebeek, Amsterdam (1/11e part)
Mevr. Debora Petronella van Eeghen, echtgenote van A.L. Brandt, Amsterdam (1/11e part)
Mevr. Anna Cecilia Huidekoper, weduwe van P. van Eeghen, Amsterdam (1/11e part)
Mej. Jacoba van Eeghen, Amsterdam (1/11e part)
Mej. Geertrui Margaretha Jacoba Huidekoper (1/11e part)
erven P. Huidekoper, Amsterdam (1/11e part)
Mej. Sara Geertrui Margaretha van Eeghen, Amsterdam (1/11e part)
H.K. van Eeghen, Amsterdam (1/11e part)

ML / 081016

Naam ALCYONE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1852
Toegang 198
Inventaris 3171

Bronnen

Jaar: 1852
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Amst.198.3180-1852.26

Jaar: 1852
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer AMS 198.3171.1852.26
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk