Inloggen
CELEBES - ID 8536


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1866
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Pile, Spence & Co., West Hartlepool, Great Britain
Werfnummer:
Launch Date: 1866-08-11
Delivery Date: 1866-11-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Maudslay, Sons & Field, London, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: diam. cilinders 35"& 70", slag 45" Bunkers: 867 tons / consumption 19 tons/day Deze machine was in 1873 geplaatst.
Speed in knots: 9.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2235.89 Gross tonnage
Net Tonnage: 1476.53 Net tonnage
Deadweight: 2300.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 130600 Cubic Feet
 
Length 1: 298.7 Feet (British) Registered
Beam: 36.2 Feet (British) Registered
Depth: 25.6 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
40 20 0 0 0 60
Configuration Changes

Datum 00-00-1873
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1873 van een nieuwe machine voorzien, waarvan hiervoor de beschrijving.

Datum 00-07-1895
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Medio 1895 werd de SOENDA veranderd in een vrachtschip, zonder passagiers-accomodatie.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1882
Datum agenda: 1882-03-17
Register nr: 0
Scheepsnaam: CELEBES
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Schröder, J.H.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1882-03-17 gunstig beschikk uitreiking zb197-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-11-08 COLUMBIAN
Manager: West India & Pacific Steam Ship Company Ltd, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: West India & Pacific Steam Ship Company Ltd, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Additional info: Off.no. 55021, eerste registratie Liverpool 8 november 1866

Date/Name Ship 1873-07-03 COLUMBIAN
Manager: George Blaxland Jr., London, Great Britain
Eigenaar: George Blaxland Jr., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1873-11-00 CELEBES
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij Java, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij Java, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NJSF

Date/Name Ship 1876-00-00 CELEBES
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij Java, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NJSF
Additional info: In charter by S.M.N.

Date/Name Ship 1883-02-00 SOENDA
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij Java, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PSKB

Date/Name Ship 1887-08-31 SOENDA
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PSKB

Ship Events Data

1867-10-29: Tijdens een zware typhoon is de COLUMBIAN in de baai van St. Thomas (Virgin-Islands, Cariben) op 29 oktober 1867 op een wrak gelopen en gezonken. Na een poging het schip te lichten, werd de COLUMBIAN door de eigenaren, de West India & Pacific Steam Navigation Co. aan de verzekering geabandonneerd. Schip en lading waren voor GBP.250.000,- verzekerd. Men ging intussen door met het bergen, en op 3 februari 1872 slaagden deze pogingen. Ze werd in laag water aan de grond gezet en bleek na inspectie slechts weinig beschadigd. Machine en ketels werken nog goed, ze werd wat "opgelapt" en zeewaardig verklaard. In de Shipping & Mercantile Gazette van 29 juli 1872 werd de COLUMBIA, zoals ze te St. Thomas ligt, te koop aangeboden. Uiteindelijk vertrok ze, van een nieuwe machine voorzien, als CELEBES op 27 september 1873 onder kapt. Bakker van Liverpool via Nieuwediep naar Batavia.
1883-02-00: In februari 1883 verdoopt tot SOENDA door de charteraars, de N.V. Stoomvaart Maatschappij Nederland.
1900-03-05: Final Fate:
Op 5 maart 1900 voor sloop verkocht voor ƒ 74.000, aan de firma K. Nijkerk te Amsterdam, vervolgens voor GBP 8.000 doorverkocht aan Cavour & Bruzzo in La Spezia, die het schip in de zomer van 1900 te Genua sloopten. Op 3 mei 1900 vertrok de SOENDA onder Italiaanse vlag naar Newcastle om kolen te laden voor Genua.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Bakker,Cornelis Anes
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Een foto van de CELEBES, dus van voor de verbouwing en verdoping van 1883.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Het schip als SOENDA, begin 1883 verbouwd en gemoderniseerd.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SOENDA na de verbouwing
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De SOENDA omstreeks 1900, te Amsterdam opgelegd voor de verkoop.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

NRC 180873

Rotterdam, 17 augustus. Van de Stoomvaart-Maatschappij Java ontvingen wij het plan der kajuit van de voor die maatschappij in september vertrekkende stoomboot CELEBES, kapt. C.A. Bakker. Die kajuit zal zelfs die der SUMATRA, waarmede reeds de Minister van Koloniën en allen die haar zagen, hun hoge ingenomenheid te kennen gaven, verre overtreffen. Zij is ongeveer als volgt ingericht: een 114 voet lange zaal, ruim 8 voet hoog, met lichtkappen ter hoogte van ruim 4 voet. Aan elke zijde 10 ruime hutten, met 2 slaapplaatsen, waarvan de bovenste kan worden uitgehaald, en canapé, benevens kastje en wastafel. In elke hut twee patrijspoorten. Tussen elke twee hutten een ruime gang, met patrijspoort, waarop de beide deuren uitkomen, en welke gang door nette gordijnen van de salon is gescheiden. De meeste hutten zijn 6 bij 8 voet, dus zeer ruim. In het midden der kajuit flinke, uithaalbare tafels, met canapés, die met marokkoleder bekleed zijn. Achter aan de spiegel rondom canapés met tafels, terwijl een aantal patrijspoorten ook daar licht en lucht verschaffen. De schotten der kajuiten zijn volgens de nieuwste uitvinding voor boten, die warme streken bezoeken, van marmeren platen. Verder is de kajuit voorzien van zeer ruime, luchtige kinderkamer, was- of toiletkamer, mandie- of gewone badkamer. Licht en lucht zijn in ruime mate aangebracht. Wij twijfelen dan ook niet, of deze boot zal de daarmede vertrekkende passagiers ten volle voldoen.

NRC 100973
Advertentie. Stoomvaart-Maatschappij Java. De aflevering der CELEBES, kapt. C.A. Bakker, te Liverpool enigermate vertraagd zijnde, waardoor het vertrek derzelve op 1 oktober van Nieuwediep is vastgesteld geworden, zullen al de reeds gescheepte en vóór de 18e dezer te schepen goederen verladen worden in het nieuw gebouwde eerste klasse Nederlandse stoomschip BORNEO, vertrekkende van het Nieuwediep 22 september naar Batavia, Samarang, Soerabaija en Macassar. De voor de CELEBES afgegeven documenten blijven dus voor de BORNEO van kracht. De CELEBES vertrekt nu uitsluitend naar Batavia met gouvernementslading, troepen en de voor dezelve aangenomen passagiers.