Inloggen
ADOLF VAN NASSAU - ID 8501


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1839-08-12 / 1859-00-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1839
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Hindrik Johannes Limborgh, Groningen, Groningen, Netherlands
Date Laid Down: 1838-00-00
Launch Date: 1839-00-00
Delivery Date: 1839-07-16
Technical Data

Net Tonnage: 413.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 218.00 lasts (commercial)
 
Length 1: 31.82 Meters Registered
Beam: 6.15 Meters Registered
Depth: 4.75 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1839
Datum agenda: 1839-08-12
Register nr: 18390391
Scheepsnaam: ADOLF VAN NASSAU
Type: Bark
Lasten: 218
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Nap, C.M.
Plaats: Groningen
Kapitein op moment van verzoek: Brandt, J.H.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1839-07-00 ADOLF VAN NASSAU
Manager: Mr. Christoffel Meijer Nap e.a., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Medereder; Kapitein Joan Heinrich Brandt te Groningen.

Ship Events Data

1839-07-16: Meetbrief nr. 81 d.d. Groningen 16 juli 1839 afgegeven door J. Reisiger en geviseerd door de Heer Controleur J.H. Haentjes
1841-04-00: Damaged
Het schip ADOLF VAN NASSAU, kapt. Brandt, van Amsterdam naar Batavia, te Dartmouth binnen, was volgens brief van daar van 24 april 1841 van de geleden schade hersteld.
1854-12-00: Sprang a leak
Fowey, 22 december 1854. Het Nederlandse schip ADOLF VAN NASSAU, kapitein Borchers, van Londen naar Adelaide bestemd, is hier lek, met verlies van zeilen en schade aan de verschansing binnengelopen. Het schip zal de lading moeten lossen.
1857-10-18: Grounded
Amsterdam, 16 december. Het schip (opm: bark) ADOLF VAN NASSAU, kapt. F. Meester (opm: mogelijk T. Meester), van Swatow naar Batavia, heeft de 18e oktober 1857 in de Ly-yumoon-passage met een loods aan boord, op een rif in Cauloon baai (Kowloon Bay) gestoten, doch is met adsistentie van twee sloepen van het Engelse oorlogsschip CALCUTTA en een kanonneerboot, na het over boord werpen van een gedeelte van de ballast af en te Hongkong binnengebracht. Het schip had schade aan het koper bekomen en de loze kiel verloren.
1857-11-14: Grounded
Hongkong, 14 november 1857. Het schip ADOLPH VAN NASSAU (opm: bark ADOLF VAN NASSAU), kapt. De Meester, 20 oktober alhier van Swatow (opm: Shantou, 23º21’ N.B. 116º41’ O.L.) gearriveerd, is bij het uitzeilen van de haven op een rif vastgeraakt, doch heeft ogenschijnlijk geen schade bekomen
1858-12-04: Final Fate: Condemned

Amsterdam, 29 januari. Het schip (opm: bark) ADOLF VAN NASSAU, kapt. T. Meester, van Batavia te Soerabaija aangekomen, is, volgens brief van daar van de 4e december 1858, nagezien, afgekeurd en zou de 16e dito verkocht worden.
1858-12-29: Sale/Verkoop
Soerabaja. Advertentie. Verkoop van een schip. Op woensdag 29ste december 1858. Zal in het vendue lokaal van D.D. Boeckholtz voor rekening van belanghebbenden worden verkocht: De Nederlandse bark ADOLF VAN NASSAU, gevoerd door kapitein J. Meester, groot 411 gemeten tonnen, zo als dezelve alhier ter rede is liggende, met deszelfs masten, stengen, ra’s, staand wand, een stel zeilen met daarbij behorend lopend wand, een groot anker met 120 vademen ketting, en een klein anker met 90 vademen ketting, een kompas, en daarna: de verdere inventaris, welke twee dagen vóór de verkoop in bovengemeld entrepot pakhuis zal te zien zijn. Nadere informatien bij de agenten, Schimmelpenninck & CO.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Johann Heinrich Brandt werd geboren te Hardegsen op 12 juli 1783.

Hij huwde met Neeltje Verbruggen, geboren te Valkenburg op 13 februari 1799. Na het overlijden van Johann hertrouwde zij in april 1850 met P.Cordua. Zij overleed op 20 augustus 1871.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Brandt, adres Kranenborg en Zn, werd met nr.125 effectief lid van Zeemanshoop per 21 juni 1825 op voorspraak van C.Brandligt. Als schepen werden opgegeven de “Elisabeth” en de “Adolf van Nassau”002.

In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop van 21/28 juni 1825 wordt Johann Heinrich Brandt, oud 42 jaar, wonende in de Warmoesstraat 111 te Amsterdam, voorgedragen/benoemd tot effectief lid. Hij werd voorgedragen door C.Brandligt. Zijn vlag werd 125023.

J.H.Brandt werd per 08 mei 1826 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 28 maart 1833 staan vermeld: “Drie brieven van den Heer A.Kranenborg alhier alle van gelijke inhoud en van den 15e dezer namens de Heeren Effectieve Leden H.Brandt, G.R.Engelsman en S.J.Prange berigtende dat dezelven uithoofde van het Embargo voornemens zijn onder Kniphauzer Vlag te gaan varen doch hun domicilum in dit rijk te houden verzoekende hunnen betrekking op het Collegie en Fonds te blijven behouden. Toegestaan mits vooruitbetaald.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 oktober 1837 wordt een brief vermeld van J.H.Brandt “bij zijn vertrek naar Batavia afscheid nemende van het Collegie.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 oktober 1839 staat een bericht van kapitein J.H.Brandt uit Oostmahorn waarin hij zijn vertrek naar Java aankondigt.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 24 juni 1847 staat een verzoek om uitkering van N.Verbrugge, de weduwe van J.H.Brandt. Deze wordt haar toegekend in de vergadering dd 29 juli 1847 per 01 mei 1847.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 juni 1870 staat het verzoek om herstel van uitkering van de wed. P.Cordua geb. Verbrugge eerder de wed. J.H.Brandt welke haar per 01 augustus 1870 werd toegestaan.042 en 118.

Artikel 55 van het reglement van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat deelname in het Weldadig Zeemans Fonds toe als men met of onder vreemde vlag vaart mits men de verplichte storingen tijdig voldoet. In de Notulen van de Algemene Vergaderingen van het College dd. 02 april 1833 wordt vermeld dat dit artikel van toepassing is op de kapiteins W.Groen, J.C.Willems, D.J.Visser, H. Brandt, G.R.Engelsman en J.J.Prange. (er is geen kapitein met dit initiaal lid van Zeemanshoop, terwijl het toch een effectief lid moet betreffen. Derhalve heb ik de meest waarschijnlijke persoon uitgekozen, zijnde kapitein J.H.Brandt)

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 31 oktober 1837 staat een missive van 27 september 1837 van kapitein J.H.Brandt, liggend op de reede van OostMahorn met de bark “Privincie Groningen” en afscheid nemend wegens vertrek naar Indië023.

In de notulen dd 17 augustus 1847 van de Algemene Vergadering staat de mededeling dat een uitkering wordt toegekend aan de weduwe van kapitein J.H.Brandt per 01 mei 1847.023

In de notulen van de Algemene Vergadering van 09 juli 1850 en van de Bestuursvergadering van 27 juni 1850 staan de mededelingen dat de weduwe van kapitein Brandt is hertrouwd met de heer P.Cordua en derhalve bedankt voor de uitkering.023 en 042-.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 19 juli 1870 staat vermeld een: “Brief van de Weduwe P.Cordua gebn Verbrugge, eerder weduwe J.H.Brandt vezoekende weder in het regt op uitkeering te worden hersteld welk verzoek mede is toegestaan.023.

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer        jaren       type                 scheepsnaam                                naam reder/boekhouder

          125           1825-1828  brik                  de Variatie                                    J.H.Brandt

                            1829-1830  geen opgave van schip en boekhouder

                            1831-1833  kof                   Elisabeth                                       H.Hovij Jr

                            1834-1835  sch.kof            Elisabeth                                       idem

            73               1836       geen opgave van schip en boekhouder

                              1837         bark                 Provincie Groningen                    Kranenborg en Zn

                            1838-1840  bark                 Graaf Adolf van Nassau              Mr.C.M.Nap te Groningen

                            1841-1844  bark                 Graaf Adolf van Nassau              Mr.C.M.Nap te Groningen en

                                                                                                                                       Kranenborg en Zn

                            1845-1846  bark                 Graaf Adolf van Nassau              Kranenborg en Zn, Nap en Co

 

Bouma025 vermeldt J.H.Brandt als gezagvoerder gedurende:

  • 1823 t/m 1829 van de brik “de Variatie”, geen vermelding van bouwgegevens, varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam;
  • 1832 t/m 1837 van de kof “Elisabeth”, gebouwd in 1831, bouwlocatie niet vermeld, 145 ton o.m., varend voor H.Hovy Jr te Middelburg;
  • 1838 van de bark “Provincie Groningen”, gebouwd in 1837 te Groningen, 304 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam;
  • 1839 t/m 1847 van de bark “Adolf van Nassau” (niet Graaf etc.), gebouwd in 1839 te Groningen, 411 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn, Nap & Co te Amsterdam.

(Bouma vermeldt de bark ook bij “Graaf Adolf van Nassau, met van 1839 t/m 1847 eveneens J.H.Brandt als gezagvoerder, maar dan als reder Mr. C.M.Nap te Groningen. Toegevoegd is dan “Zie verder onder Adolf van Nassau. Ik denk dat de opgaven uit de AAKZ001 betrouwwbaarder zijn, maar nader onderzoek is noodzakelijk)

Overige bijzonderheden

In: Tj.E.Swierstra. De veenkoloniale familie Hazewinkel: geschiedenis en stamboom.

Amsterdam 1997 (op het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag)

staan fragmenten uit de jaarverslagen van het verzekeringscompact van Veendam, opgetekend door Hendrik Jans Hazewinkel (1793-1853) over de jaren 1837-1842

“In 1837 is de eerste Oostindië schip in Groningen en dus ook in onze Provincie gebouwd, thans voor het eerst direct van Groningen na Batavia in zee: zijnde een barkschip, groot 370 ton of 180 lasten, maar wordt door een Oostvriesche kapitein bevaren, dus niet nationaal van onze reders. Het heeft de naam “Provincie Groningen”…

 

 

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Brandt, Johann Heinrich
Overige informatie: Woonplaats:Groningen

Familiegegevens en opleiding

In het Bevolkingsregister 1851-1853 (-1860) van Amsterdam staat Dirk Borchers, geboren op 02 februari 1802 te  Amsterdam, gehuwd. Nederl. Hervormd, wonende op de Prins Hendrikkade te Amsterdam.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Doornbos Borchers wordt met vlagnummer 751 effectief lid van Zeemanshoop per 22 juni 1847 op voorspraak van R.Drayer. Zijn schip was de "Adolf van Nassau"002. Ten tijde van de inschrijving was Doornbos ongehuwd. Geen leeftijd vermeld002a.

In de Algemene Vergaderingen van 15/22 juni 1847 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Derk Doornbos Borchers, oud 23 jaar, voerend de bark “Adolf van Nassau, adres bij Kranenborg & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.Drayer.023.

 

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 13 mei 1856 staat “eene mededeeling van kapt D.D.Borchers, wegens de ankergrond van Punt Marsden in de Investigator Straat.”023 (dergelijke hydrografisch/nautische mededelingen werden wel meer in de notulen vermeld).

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer      jaren            type          scheepsnaam                        naam reder/boekhouder

        751        1848-1853      bark         Adolf van Nassau                Kranenborg en Zn, Nap en Co

        372        1854-1855      bark         Adolf van Nassau                idem

                        1856-1858      fregat       Schoonverband                     J.J.Granpré Molière en A.W.ten Cate

                             1859            fregat       Schoonverbond                     Gebr.Goedkoop

                             1860            bark         Batavia                                  Gebr.Hartsen

                        1861-1885      geen opgave van schip en boekhouder

 

Op 10 februari 1858 vertrok van Liverpool het fregat "Schoon Verbond" onder kapitein D.Doornbosch Borcher en arriveerde te Batavia op 17 mei 1858 dus na een reis van 95 dagen. De thuisreis was van 08 november 1858-14 februari 1859, totaal een reis van 97 dagen026(38/222).

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

D.D.Borchers                          Batavia                                     09 maart 1860                                      24 februari 1861

 

Bouma025 vermeldt D.Doornbos Borchers als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1856 van de bark “Adolf van Nassau”, gebouwd in 1839 te Groningen, 411 ton o.m. varend voor Kranenborg & Zn, Nap & Co te Amsterdam

*    1857 t/m 1859 van het 3/m pinkschip “Het Schoon Verbond”, gebouwd in 1837 te Amsterdam 880 ton o.m., varend voor J.J.Granpré Molière & A.W.ten Cate te Amsterdam;

*    1861 van de bark “Batavia” ex Anna en Justina, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 460 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Derk Doornbos Borchers werd op 24 october 1874 ondervraagd door de Parlementaire Enquetecommissie Nederlandsche Koopvaardijvloot  1874-1875 in zijn toenmalige kwaliteit als expert van de Maatschappij Lloyds. In vraag 8161 verklaart hij vroeger ook te hebben gevaren op Oost-Indie.

 

 

Datum vanaf: 1847
Kapitein: Doornbos Borchers, Derk
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jacob Alber Holm was getrouwd met Maria Elisabeth Smith, geboren 13 juni 1814 en overleden 11 augustus 1871.

Jacob overleed in 1857. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam opgegeven.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.A.Holm werd met nr.837 effectief lid van Zeemanshoop per 29 april 1851 op voorspraak van S.R.Post. Zijn schip was de "Straat Sunda"002. Ten tijde van de inschrijving was Holm 43 jaar00a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 22/29 april 1851 werd als effectief lid voorgedragen benoemd Jacob Albert Holm, oud 43 jaar, voerend de bark “Straat Sunda”, op voordracht van kapitein S.R.Post.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering dd 27 augustus 1857 staat een verzoek om een uitkering door de weduwe J.A.Holm geb. Smit, welk haar in de vergadering dd 24 september 1857 per 1 mei 1857 wordt toegewezen voor haar en 2 kinderen.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 20 oktober 1857 is vermeld dat per 01 mei 1857 een uitkering is toegekend aan de weduwe van kapitein J.A.Holm, geb. Smit.023.

In de notulen dd 16 februari 1864 staat vermeld een “Brief van de Wed. D.A.Capel geb van Duynen, eerder Wed. J.Holm berigtende het overlijden van haar tweede man en verzoekende opnieuw in de uitkeering te mogen deelen welk vezoek is toegestaan.”  Een overeenkomstige melding staat in de notulen van de Bestuursvergadering  dd 07 januari 1864.023

Omdat de meisjesnaam van deze weduwe anders is dan in voorgaande mededeling omtrent uitkering, twijfel ik eraan of het hier om dezelfde weduwe Holm gaat.Temeer omdat ik geen bericht omtrent een tweede huwelijk heb vermeld. Wellicht een lid in een lagere klasse?

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                            naam reder/boekhouder

        837                       1851-1853     bark                 Straat Sunda                             J.P.Gildemeester & Co

        445                       1854-1855     bark                 Straat Sunda                             idem

                                           1856           bark                 Adolf van Nassau                    Kranenborg & Zn & Nap & Co

 

Bouma025 vermeldt J.A.Holm als gezagvoerder gedurende:

*    1852 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1853 t/m 1856 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.P.Gildemeester & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1856 voor D. v/d Ham & Co te Amsterdam en was herdoopt in de “Twee Alida”;

*    1857 van de bark “Adolf van Nassau”, gebouwd in 1839 te Groningen, 411 ton o.m. varend voor Kranenborg & Zn, Nap & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

e-mail dd 21 oktober 2005 van M.Lindenborn, Marhisdata

Van André Delporte, onze Belgische researcher, kwamen onlangs volgende notities:

Bron: Le Précurseur, van 1856:

3/1856 : vente publique de la barque STRAAT SUNDA, 223t doublée et chevillée en cuivre en 1851 kapt. J. A. Holm  makelaars : Grisar & Marsily

14/3 : retirée de la vente publique, faute d'offres

(ML: dit lijkt te kloppen, omdat Bouma schrijft, dat het schip in 1856 werd verdoopt in TWEE ALIDA’S.)

 

In het Stadsarchief is in het Archief van de Waterschout (inventaris 38) is een monsterrol van het frgat “Louisa Prinses der Nederlanden” onder gezag van kapitein Everhardus Martinus Chevalier, gedateerd 10 juli 1837, van Amsterdam naar Dordrecht en vandaar naar Batavia. De correspondent is Uilenberg & Co. Het schip had een equipage van 17 man met o.a. 1ste stuurman N.Björn, 35 jaar, wonende te Amsterdam, maandgage f 70,- en onderstuurman J.A.Holm, 29 jaar, wonend te Amsterdam, maandgage f 50,-.

 

De bark “Straat Sunda” van kapitein J.A.Holm vertrok uit vermoedelijk Amsterdam in 1851 en bereikte op 02 december 1851 via Kaap Hoorn de haven van San Francisco. Het vertrok vandaar op 09 februari 1852 en arriveerde op 24 mei 1852 Batavia op weg naar Amsterdam.121

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Holm, Jacob Albert
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.de Meester als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1859 van de bark “Adolf van Nassau”, gebouwd in 1839 te Groningen, 411 ton o.m. varend voor Kranenborg & Zn, Nap & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1859 te Soerabaja afgekeurd.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Meester, T. de
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1839-07-26
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ADOLPH VAN NASSAU
Schipper: Brandt, Johan Heinrich
Scheepstype:
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN archiefnummer Gron.883.2137-2140.1839.14
DVD IX - foto 46
__________________________________________________
Bijlbrief
Naam schip ADOLF VAN NASSAU

Plaats en datum acte Groningen, 16 juli 1839

Type schip: bark

Bouwwerf: Hindrik Johannes Limborgh, Groningen

Eigenaar: C.M. Nap en medereders, Groningen

Te voeren door kapt: Joan Heinrich Brandt, Groningen

Grootte in tonnen / lasten: 413 tonnen / 218 lasten
(Meetbrief nr. 81 d.d. 16 juli 1839 afgegeven door
J. Reisiger te Groningen en geviseerd door de Heer Controleur J.H. Haentjes)


Tuigage en aantal dekken: 3 masten / 2 dekken

Afmetingen: lang 31,82 m., breed 6,15 m., hol 4,75 m.

Kiellegging: 1838

Tewaterlating: 1839

Plaats / datum van registratie: Groningen, 16 juli 1839

Nummer van registratie: nr. 301 deel 28 folio 81 recto vak 5

Notaris: burgemeester van Groningen

Prijs:

Bijzonderheden:



Researcher/datum research: GM / 290508

Naam ADOLF VAN NASSAU
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1839
Toegang 883
Inventaris 2137

Bronnen

Jaar: 1839
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Bijlbrief: GRONINGER ARCHIEVEN / archiefnummer Gron.883.2137-2140.1839-14