Inloggen
BATAVIER V - ID 844


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1903
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Well deck
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Gourlay Bros. & Co., Dundee, Great Britain
Werfnummer: 205
Launch Date: 1902-11-28
Delivery Date: 1903-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Gourlay Bros. & Co., Dundee, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 2 ketels, v.o. 467 m2, 12,6 atm., de werf.2.500 IPK, T 3 cyl, 610, 970 & 1570 x 910, 113 omw/min., de werf.
Speed in knots: 14
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1569.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 866.00 Net tonnage
Deadweight: 1050.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 73000 Cubic Feet
Bale: 62000 Cubic Feet
 
Length 1: 79.31 Meters Registered
Beam: 10.70 Meters Registered
Depth: 4.39 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
72 32 0 325 0 429
Ship History Data

Date/Name Ship 1903-02-00 BATAVIER V
Manager: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGRF

Ship Events Data

1915-03-18: Op reis van Rotterdam naar Groot Brittannië met levensmiddelen op 18 maart 1915 aangehouden en door een Duitse prijsbemanning opgebracht naar Zee-Brugge; echter door het Duitse prijzenhof weer vrijgegeven.
1916-05-16: Final Fate:
Op reis met acht passagiers en een lading stukgoederen van London naar Rotterdam is de 
‘BATAVIER V’ op 16 mei 1916 op een mijn gelopen. Het schip bevond zich ten oosten van de noordboei van Inner Gebbard, in positie 51°57’NB. en 01°56’OL., toen er om 10.45 uur des morgens van 16 mei 1916 een hevige explosie midscheeps achter de schoorsteen plaats vond. De ‘BATAVIER V’ begon terstond te zinken. De opvarenden verlieten met de sloepen het schip en zéér spoedig nadat het schip was verlaten verdween het schip in de golven (op 16 mei 1916) en was verloren. Drie leden der bemanning en één passagier werden vermist. De overige 25 leden der bemanning en 7 passagiers werden spoedig uit de sloepen gered door het Britse patrouillevaartuig ‘THE ADELE’. De mijn was op 3 mei gelegd door de Duitse onderzeeboot ‘UC 6’. De lading van de 'Batavier V' bestond onder meer uit 750 ton rijst, maar ook een zending goud; zie hierover step 10, photos etc, 'general information'

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1903
Kapitein: Rindermann, Fr.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1915
Kapitein: Rindermann, Fr.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: BATAVIER V
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De brug van het stoomschip BATAVIER V van 1903. Naar verluidt, zijn de beide heren op de onderbrug Z.K.H. Prins Hendrik en de heer Kröller, directeur van Wm.H. Müller & Co.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Nieuwland, Cornelis
Algemene informatie

Over het goud, dat tot de lading behoorde, en waarschijnlijk bestemd was voor de Nederlandsch-Indische Handelsbank, schrijft the London Gazette van 13 oktober 1916:
NOTICE OF INTENDED DISTRIBUTION OF NAVAL SALVAGE MONEY.. Department of the Accountant-General of the Navy. Admiralty, llth October, 1916. Notice is hereby given to the Officers, Seamen, and Marines, and to all Persons interested therein, that the distribution of award for the salvage of gold from the S.S. " Batavier V. " by His Majesty's Ships between the 26th May and 1st June, 1916, will commence on Monday, the 16th October, 1916, in the Prize Branch of the Department of the Accountant-General of the Navy, Admiralty, S.W. All applications from persons entitled to share, -who are not serving afloat, should be addressed '' On Prize Business: —to the Accountant-General of the Navy, Admiralty, London, S.W." Such applications (except in the case of Commissioned Officers), should be accompanied by Certificates of Service.