Inloggen
BOSCH EN HOVEN - ID 8406


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1779
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fluit
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Claas Simonsz. Heijn, meester-grootscheepsmaker, Zaandam, Noord-Holland, Netherlands (Dutch Republic, pre-1795)
Launch Date: 1779-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 222.00 lasts (commercial)
Net Tonnage 2: 880.00 tons (oude meting)
Deadweight: 440.00 lasts (rye)
 
Length 1: 142.00 Feet (Amsterdam) Registered
Beam: 34.00 Feet (Amsterdam) Registered
Depth: 16.00 Feet (Amsterdam) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-08-06
Register nr: 18140997
Scheepsnaam: BOSCH EN HOVEN
Type: Fluit
Lasten: 350
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Lammerts, Anne Sijtjes
Plaats: Hindelopen
Kapitein op moment van verzoek: Freerks, Tijmme
Opmerkingen: Eerste zeebrief
boekhouder en mede-reder

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1779-02-26 BOSCH EN HOVEN
Manager: Freerk Lammerts, Hindelopen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Freerk Lammerts, Hindelopen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hindelopen / Netherlands
Additional info: koopman en burgemeester van Hindelopen

Date/Name Ship 180?-00-00 BOSCH EN HOVEN
Manager: Anne Sijtjes Lammerts, Hindelopen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Anne Sijtjes Lammerts, Hindelopen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hindelopen / Netherlands

Date/Name Ship 1814-00-00 BOSCH EN HOVEN
Manager: Harm Harms Nap (1767-1832), Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Ship Events Data

1779-02-26: De bijlbrief werd op 26.02.1779 in Westzaan opgemaakt via Simon Jongewaard Jr, notaris te Westzaan.
1810-04-04: RC 04.04.1814
Men meent redenen te hebben, om te denken, dat er werkelijk onderhandelingen nopens overgave van Delfzijl op het tapijt zijn, en dat die zaak wel eens onverwachts een heuchelijke keer zoude kunnen nemen. (opm: de Franse commandant van de vesting Delfzijl had tot nu toe geweigerd zich over te geven omdat hij meende dat Napoleon nog zijn keizer was)
1814-05-24: RC 24.05.1814
Groningen, den 19 Mey. De heer Carette, Commandant van de Genie, voor eenige dagen door den Commandant van de Vesting Delfzijl naar Parijs gezonden, is heden middag, tusschen vier en vijf uren, op zijn terugreis van daar, hier door naar Delfzijl gepasseerd. De witte kokarde op zijn hoed kondigde ons aan, dat de heuchelijke overgave dier Plaats nu zeer nabij moet wezen. (opm: zie RC 040414; Carette had naar Parijs een vrijgeleide gekregen om zich te overtuigen dat Napoleon was afgezet en dat verdere strijd dus zinloos zou zijn)
1814-07-30: Bijzonderheden: Op 30 juli 1814 werd een rederij ceduul voor de BOSCH EN HOVEN getekend voor aanvraag Nederlandse zeebrief, aangevraagd door Anne Sytjes Lammerts, Hindelopen, boekhouder van het schip en mede-reder. De rederijceduul vermeldt zeer vele handtekeningen, moeilijk leesbaar, allen met kleine parten (1-32e of minder) (GAA)
1814-07-30: akte 224
De akte vermeldt geen gezagvoerder, maar uit de periode kort na de datering van de bijlbrief in 1779 werd eerst de kapitein Claas Piekes genoemd en daarna een geruime periode kapitein Tymen Fredriks (in diverse spellingen).
De naam van de frekwent genoemde Fredrik Lammerts (in diverse spellingen) is kennelijk de koopman/burgemeester van Hindelopen
38-25 30 augustus 1783, schip “Bosch en Hove”, kapitein Claas Piekes, correspondent Fredrik Lammerts (opm: Hindelopen), bestemming Noorwegen, 14 bemanningsleden i.c. stuurman, timmerman, kok, bootsman, 8 matrozen, bootsmanmaat en een jongen.
38-28 24 augustus 1785, schip Bosch en Hove”, kapitein Claas Piekes, correspondent Fredrik Lammerts, bestemming Oostzee, 15 bemanningsleden i.c. stuurman, timmerman, bootsman, kok, koksmaat, 8 matrozen, kajuitwachter en een “oploper”.
38-32 29 maart 1787, schip “Bosch en Hoven”, kapitein Claas Piekes, correspondent Fredrik Lammertsen, bestemming Oostzee, 12 bemanningsleden i.c. stuurman, onderstuurman, timmerman, bootsman, kok, 6 matrozen en een kajuitwachter.
38-35 12 april 1788, fluit "Bosch en Hoven", kapitein Tijmen Freeriks, bestemming Oostzee, boekhouder Freerk Lammerts, 15 bemanningsleden i.c. stuurman, timmerman, bootsman, kok, ondertimmerman, 7 matrozen, koksmaat, ligtmatroos en een kajuitwachter.
38-36 20 juni 1788, fluit"Bosch en Hoven", kapitein Tijmen Freeriks, bestemming Narva, boekhouder Freerk Lammerts, 15 bemanningsleden i.c. stuurman, timmerman, bootsman, kok, ondertimmerman, 8 matrozen, ligtmatroos en een kajuitwachter.
38-36 31 juli 1788, schip “Bosch en Hoven”, kapitein Tymen Fredriks, correspondent Fredrik Lammerts, bestemming Narva, 15 bemanningsleden i.c. stuurman, timmerman, , ondertimmerman, bootsman, kok, koksmaat, 8 matrozen en een kajuitwachter.
38-93 10 augustus 1814, “Bos en Hoven”, kapitein Tijmen Freriks, varend onder Hollandse vlag, boekhouder Lammerts, bestemming Nerva, 18 bemanningsleden i.c. stuurman oppertimmerman, bootsman, kok, ondertimmerman, 10 matrozen, leerling, koksmaat en kajuitwachter.
38-105 01 augustus 1815, fluit “Bosch en Hoven”, kapitein Albert J. Engels, bestemming Oostzee, boekhouder H.H. Nap (opm: Groningen), 16 bemanningsleden i.c. stuurman, timmerman, bootsman, kok, ondertimmerman, 8 matrozen, ligtmatroos, koksmaat en een kajuitwachter.
38-103 05 maart 1817, fluit “Bos & Hooven”, kapitein Tymen Freeriks, varend onder Nederlandse vlag, boekhouder H.H. Nap te Groningen, bestemming Faersund, als bemanning 10 matrozen.
Het schip lag te Faersund (opm: Zuid-Noorwegen) en werd aldaar opgehaald.
1814-10-18: PGC 181014
Delfzijl. Verkoop van het Fluitschip BOSCH EN HOVE, kapt. Tijmen Frederiks (opm: Tijmen Freerks); lang over steven 142 voet, wijd 34 voet en hol 16 voet.
(opm: Mogelijk was de BOSCH EN HOVEN in Delfzijl al een aantal jaren opgelegd, nadat de fluit daar was binnengelopen omdat kapitein Frederiks, van de Oostzee terugkomend, niet over de Noordzee naar Nieuwediep had gedurfd vanwege de daar opererende oppermachtige Engelse blokkade-vloot. Nadat de commandant van het Franse garnizoen in Delfzijl zich eind mei 1814 eindelijk had overgegeven, zie RC 24.05.1814, werd de situatie ook daar langzamerhand genormaliseerd. De boekhouder van de BOSCH EN HOVEN vroeg daarop een zeebrief aan voor het schip, waarvoor op 30 juli 1814 een rederij-ceduul was opgesteld met veel kleine aandeelhouders. In oktober 1814 werd het schip vervolgens te koop aangeboden, en in veiling opgehouden. Het enige oogmerk van de veiling moet zijn geweest om van het schip een marktwaarde vast te stellen.)
1817-06-01: De BOSCH EN HOVEN, kapt. T. Freerks, is op 1 juni 1817door de loods in de Bogt van Harderwijk drooggezet.
1817-12-21: Final Fate:
De BOSCH EN HOVEN, kapt. A.J. Engels, is op 21 december 1817 op de Haaks, bij Texel, aangespoeld en wrak geworden; de bemanning was tijdig gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

In het archief van de Amsterdamse waterschout in het Stadsarchief van Amsterdam 011a bevindt zih een monsterrol van het schip “Bosch en Hoven”, kapitein Gerrit Visser, met bestemming Straat Davids. De bemanning bestaat uit 44 leden, waarbij de gezagvoerder als “commandeur” wordt aangedui, een titel die bij een walvisjager hoort. De gages van de hogere rangen zijn fors en wel tussen de 60 en 90 gulden. De matrozen verdienen een maandloon van f 26,-.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1782
Kapitein: Visser, Gerrit

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

In het Archief van de Amsterdamse waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam11a bevinden zich de volgende momsterrollen:

38-25         30 augustus 1783, schip “Bosch en Hove”, kapitein Claas Piekes, correspondent Fredrik Lammerts, bestemming Noorwegen, 14 bemanningsleden i.c. stuurman, timmerman, kok, bootsman, 8 matrozen, bootsmanmaat en een jongen.

38-28         24 augustus 1785, schip Bosch en Hove”, kapitein Claas Piekes, correspondent Fredrik Lammerts, bestemming Oostzee, 15 bemanningsleden i.c. stuurman, timmerman, bootsman, kok, koksmaat, 8 matrozen, kajuitwachter en een “oploper”.

38-32         29 maart 1787, schip “Bosch en Hoven”, kapitein Claas Piekes, correspondent Fredrik Lammertsen, bestemming Oostzee, 12 bemanningsleden i.c. stuurman, onderstuurman, timmerman, bootsman, kok, 6 matrozen en een kajuitwachter.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1783
Kapitein: Piekes, Claas

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

fluitschip “Bosch en Hoven”

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 05 juni 1817

Amsterdam, 3 juni. Brief van kapt. T. Freerks, fluitschip BOSCH EN HOVEN, van Riga naar Amsterdam. Op 1 juni, bij het opzeilen naar Amsterdam de vorige avond binnen Urk gekomen en door de loods aan de grond gezet; hetzelve zat in de Bogt van Harderwijk, ver buiten het vaarwater, en zou niet dan met zeer hoog water weder af te brengen zijn.

 

 

Datum vanaf: 1788
Kapitein: FREDERIKS, T.IJMEN
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1802
Kapitein: MEEWES, GEELT

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

fluitschip “Bosch en Hoven”

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 05 juni 1817

Amsterdam, 3 juni. Brief van kapt. T. Freerks, fluitschip BOSCH EN HOVEN, van Riga naar Amsterdam. Op 1 juni, bij het opzeilen naar Amsterdam de vorige avond binnen Urk gekomen en door de loods aan de grond gezet; hetzelve zat in de Bogt van Harderwijk, ver buiten het vaarwater, en zou niet dan met zeer hoog water weder af te brengen zijn.

 

 

Datum vanaf: 1802
Kapitein: FREDERIKS, T.IJMEN

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

fluitschip “Vreede en Vrijheid”

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 15 maart 1817114

Advertentie. J.H. de Witt, J. van Ouwerkerk de Vries, H. Altius, J.E. Lublink, P. Bel Jr. en J. Boelen, makelaars, zullen, ten overstaan van een daartoe bevoegde beambte, op maandag den 24 maart 1817, des avonds ten 6 uren, in het Nieuwezijds-Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, te Amsterdam, verkopen: een extraordinair welbezeild Fluitschip, genaamd VREEDE EN VRIJHEID, gevoerd door kapt. A.J. Engels, in het jaar 1780 nieuw uitgehaald en in het jaar 1807 zwaar vertimmerd, lang over steven 142 voet, wijd, binnen zijn huid, 34 voet, hol, in het ruim, 15 voet 8 duim, het verdek hoog aan boord 7 en 1 half voet, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris omschreven. Nadere onderrigting te bekomen bij de voormelde makelaars.

 

Rotterdamsche Courant 23 december 1817114

Amsterdam, 21 december. Heden is op de Haaks verbrijzeld een groot schip, kennelijik een Hollandse fluit, geladen met, zo het schijnt, Nerva balken. De gehele lading, benevens de wrakken en masten, drijft tussen den Helder en Texel; de naam is onbekend. Volgens nadere berigten van daar, van den 19 dezer, is het bovenstaande fluitschip genaamd BOSCH EN HOVEN, gevoerd bij kaptein A.J. Engels, van Nerva naar Amsterdam gedestineerd; van de equipagie is waarschijnlijk niemand gered, alzo reeds negen lijken op het eiland Texel waren aangespoeld.

 

Rotterdamsche Courant 25 december 1817114

Amsterdam, 23 december. Kaptein A.J. Engels meldt van Middelharnis, van den 21 december, dat hij de vorige dag met zijn gehele equipagie aldaar door twee vissers aangebragt was, hebbende den 17 dito op de hoogte van Petten het door hem gevoerd wordende fluitschip BOSCH EN HOVEN, van Nerva naar Amsterdam, alzo het vol water en roerloos was, moeten verlaten. Dit schip is hetzelfde, van hetwelk berigt is dat op de Haaks verbrijzeld is; negen lijken, op Texel aangespoeld, welke men veronderstelde van gezegde fluit afkomstig te zijn, moeten derhalve tot een ander schip behoord hebben.

 

Rotterdamsche Courant 27 december 17114

Rotterdam, 28 december. Aldert Joost Engels, voerende het schip BOSCH EN HOVEN, op de Helder vergaan, is met zijn equipagie, te samen uit 17 mannen bestaande, den 20 te Middelharnis aangebragt door de stuurman Joost Abeele, welke dezelve, drie dagen te voren, voor Egmond op zee had gered van een ogenschijnlijk gevaar om te verdrinken; hebbende in deze dezelfde ijver betoond als steeds door de vissers van Middelharnis, bij dergelijke gevallen, wordt aan den dag gelegd.

 

Leeuwarderr Courant 24 maart 1818114

Advertentie. De Haas en Zunderdorp, als last en procuratie hebbende, presenteren door een daartoe bevoegd beambte op het eiland Texel, op maandag den 6 april 1818, des morgens ten 10 uren, in publieke veiling te verkopen: een partij scheepsgereedschappen en tuigagiën en circa 1400 Nerva balken (opm: Nerva is een plaats in Estland) en een partij sparren, op Vlieland op vrijdag den 10 dito 75 balken, en op Terschelling op maandag den 13 dito groot 400 balken, alle van onderscheiden lengte en dikte, geborgen en behoord hebbende tot de lading van het op den 18 december 1817 op de Haaks voor Texel verbrijzelde fluitschip de BOSCH EN HOVEN, gevoerd door kapt. Aldert J. Engels, komende van Nerva en naar Amsterdam gedestineerd, liggende gemelde balken en sparren langs de stranden van dezelve eilanden, en zijn van heden af genommerd voor een ieder te zien.

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat de volgende monsterrollen op naam van Aldert Jans Engels van de:

“Vreede en Vrijheid”, dd 28 april 1815, 10 augustus 1818 en 12 april 1816;

“Bosch & Hooven, dd 01 augustus 1817.

 

 

Datum vanaf: 1815
Kapitein: Engels, Aldert Jans
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1814-08-10
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: BOS EN HOVEN
Schipper: Freeriks, Tymen
Scheepstype:
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

Over de periode vóór 1810 is dankzij de in Amsterdam (en Delfzijl in 1816) opgemaakte monsterrollen en de in Kopenhagen bijgehouden Sont-passages over de kapiteins van de BOSCH EN HOVEN een aantal gegevens gevonden.

1783

Op 22.2.1783 werd in Amsterdam een monsterrol getekend door kapt. Gerrit Visser. De fluit voer op dat moment onder Pruisische vlag en de bestemming was Straat Davis. Zeer waarschijnlijk werd het schip dat jaar ingezet in de Groenlandse walvisvaart.

1785

Volgens de monsterrol van 24.08.1785 lag de fluit onder kapt. Claas Piekes in Amsterdam met bestemming Narwa.

1786

15.5.1786: Klaas Piekes, thuishaven Hindelopen, passeerde de Sont, onderweg van Amsterdam naar de Oostzee.

1787

Op 15 10.1787 werd de Sont gepasseerd tijdens de beladen reis van Narva naar Amsterdam.

1788

Kapitein Piekes werd op 12.4.1788 opgevolgd door kapt. Tymen Frederiks; diens naam zien we in veel verschillende schrijfwijzen terug. De bestemming werd de Oostzee. Op haar tweede reis van dit jaar passeerde de BOSCH EN HOVEN de Sont op 3 augustus, onderweg van Amsterdam naar Narwa. Op 8 september werd Kopenhagen opnieuw gepasseerd, onderweg van Narwa naar Amsterdam.

1789

Op 11.4.1789 en 22.7.1789 had kapt. Frederiks volgens de monsterrollen opnieuw de Oostzee als bestemming.

1791 – 1792

Op 23.6.1791 en 19.8.1792 passeerde Tymen Fredricks de Sont, onderweg van Narwa naar Amsterdam. Op 5.6.1792 was de Sont-tol gepasseerd op de eerste thuisreis van het jaar, van Narwa naar Amsterdam.

1797 – 1798

Eind juni 1797 werd voor diverse schepen, waaronder de BOSCH EN HOVEN, kapt. Tymen Freedriks. Texel als bestemming genoteerd. Op 1.5.1798 idem. De reden hiervan is onbekend, maar was misschien ‘op avontuur’ wanneer de bestemming onbekend was.

1802 – 1803

Vanaf 20.3.1802 deed kapt. Geelt Meewes een reis naar St. Petersburg. Op 19.5.1802 was kapt. Teymen Vreericks weer aan boord, nu met bestemming Narva.
Op 16.8.1802 werd kapt. Frederiks opnieuw voor een reis afgelost door kapt. Geelt Meewes. destinatie Riga.
Op 29.04.1803 voer kapt. Tymen Fredriks weer naar de Oostzee. Op 10.11.1803 werd opnieuw gemonsterd onder kapt. Freriks, maar een bestemming is nu niet vermeld.

1804 – 1813

Omdat in deze periode geen monsterrol of ander teken van leven is gevonden heeft de fluit vermoedelijk vanaf 1804 opgelegd gelegen in Amsterdam, om zo kaping door met name de Engelsen te vermijden. Als reactie op een decreet van Napoleon die handel met Engeland verbood had Engeland een blokkade van de kust van het Rijk van Napoleon ingesteld, het zgn. Continentale stelsel. Deze boycot liep tenslotte van de Spaanse grens tot Helgoland.
Overigens valt niet uit te sluiten dat de fluit om deze reden enkele jaren onder een buitenlandse vlag heeft gevaren.

In  november 1810 lag de BOSCH EN HOVEN onder kapt. T. Freerks, boekhouder Anne Sijtjes (Lammerts), Hindeloopen, opgelegd in Amsterdam. De fluit wordt genoemd in een in opdracht van Keizer Napoleon opgemaakte lijst van 194 schepen welke geschikt waren bevonden voor een invasie op Engeland. Waarschijnlijk in 1814 ging het schip voor het eerst weer naar zee.

1814

Op 6 augustus 1814 werd een eerste Nederlandse zeebrief verstrekt voor de BOSCH EN HOVEN onder kapt. Thijmen Freerks. De aanvrager was boekhouder Anne Sijtjes uit Hindeloopen, die inmiddels de familienaam Lammerts had aangenomen en namens een consortium van mede-eigenaars de aanvraag had gedaan .

PGC 181014
Advertentie. De openbare Notaris L.J.S. Ducelliee (opm: diens nazaten noemen zich Dusseljee), residerende te Delfzijl, zal aldaar op maandag den 31 oktober 1814 ten huize van Mej. de Wed. wijlen de heer R. Helperi, in het logement De Zon, des avonds te 6 uren, presenteren te verkopen, een welbezeild Fluitschip BOSCH EN HOVEN genaamd, wordende gevoerd bij kapitein Tijmen Frederiks, lang over de steven 142 vt, wijd 34 vt, hol in het ruim 16 vt, het dek hoog aan boord 7-8/11 vt, alles Amsterdamse maat, met staand en lopend want, ankers, touwen, zeil en treil, volgens inventaris, zoals het zelve laatst uit zee gekomen is en zich in de haven voornoemd bevindt.
Nader onderricht te opzichte van de conditiën van verkoop is te bekomen ten kantore van de Notaris voornoemd, zowel als bij de Heer E.A. Leeuwe te Delfzijl woonachtig letter K No 176.
(opm: de fluit werd waarschijnlijk gekocht door H.H. Nap te Groningen; zie PGC 190915)

1815

Op 1 augustus 1815 nam kapt. A.J. Engels tijdelijk het commando over; het management van de BOSCH EN HOVEN was overgegaan op H.H. Nap in Groningen.

PGC 190915
Advertentie. Uit de hand wordt te koop gepresenteerd, het Fluitschip BOSCH EN HOVEN, met zijn staand en lopend want, zeil en treil, ankers en touwen, zoals laatst uit zee te Delfzijl is aangekomen. Hij die gading maakt wordt verzocht, zich voor 10 oktober te adresseren bij E.A. Leeuwe te Delfzijl. (opm: het schip, bouwjaar 1779, was waarschijnlijk reeds in 1814 aangekocht door H.H. Nap; na restauratie en het binnenhalen van partners was deze veiling vermoedelijk slechts bedoeld om een waarde vast te stellen.)

1816

Op 26 juni 1816 werd een nieuwe zeebrief afgegeven voor de BOSCH EN HOVEN nu weer onder kapt. Thijmen Freerks / Frederiks. De aanvraag hiertoe was gedaan door de nieuwe eigenaar H.H. Nap te Groningen.

Monsterrol: 1816-15
Datum: 13-07-1816
Scheepsnaam: Bosch en Hoven
Scheepstype: fluit
Grootte: niet vermeld
Bewaarplaats: Delfzijl, Gemeentearchief (Delfzijl) 

Akkerman Jan Freerks Matroos niet vermeld Borkum (D) niet vermeld
Beerends Wiebe Matroos niet vermeld Borkum (D) niet vermeld
Bos Gerhardus kajuitwachter niet vermeld Groningen (NL) niet vermeld
Elders Steffen Matroos niet vermeld Borkum (D) niet vermeld
Elderts Jan Bootsman niet vermeld Sappemeer (NL) niet vermeld
Feikens Roelf Matroos niet vermeld Borkum (D) niet vermeld
Freerks Hindrik Matroos niet vermeld Borkum (D) niet vermeld
Freerks Nanne Kok niet vermeld Borkum (D) niet vermeld
Freerks Tymmen Kapitein niet vermeld niet vermeld niet vermeld
Geerts Jannes Matroos niet vermeld Borkum (D) niet vermeld
Hanepoot Otte Derks ondertimmerman niet vermeld Delfzijl (NL) niet vermeld
Jurjen Frans Matroos niet vermeld Borkum (D) niet vermeld
Leeuw Derk Geerts Matroos niet vermeld Borkum (D) niet vermeld
Nannes Pieter Matroos niet vermeld Borkum (D) niet vermeld
Postema Klaas Klasens Matroos niet vermeld Makkum (NL) niet vermeld
Pouze Klaas Alberts Koksmaat niet vermeld Hindelopen (NL) niet vermeld
Salings Auke Stuurman niet vermeld Hindelopen (NL) niet vermeld

1817

RC 050617
Amsterdam, 3 juni. Brief van kapt. T. Freerks, fluitschip BOSCH EN HOVEN, van Riga naar Amsterdam. Op 1 juni, bij het opzeilen naar Amsterdam de vorige avond binnen Urk gekomen en door de loods aan de grond gezet; hetzelve zat in de Bogt van Harderwijk, ver buiten het vaarwater, en zou niet dan met zeer hoog water weder af te brengen zijn.

Op 27.7.1817 werd een nieuwe zeebrief afgegeven, noodzakelijk wegens wisseling van kapitein. Het document werd nu opgemaakt ten name van kapt. Aldert Jans Engels.

RC 231217
Amsterdam, 21 december. Heden is op de Haaks verbrijzeld een groot schip, kenneljik een Hollandse fluit, geladen met, zo het schijnt, Nerva balken. De gehele lading, benevens de wrakken en masten, drijft tussen Den Helder en Texel; de naam is onbekend. Volgens nadere berigten van daar, van den 19 dezer, is het bovenstaande fluitschip genaamd BOSCH EN HOVEN, gevoerd bij kaptein A.J. Engels (opm: bouwjaar 1779; kapt. Aldert Joost Engels), van Nerva naar Amsterdam gedestineerd; van de equipagie is waarschijnlijk niemand gered, alzo reeds negen lijken op het eiland Texel waren aangespoeld (opm: onjuist, zie RC 251217, 271217 en LC 240318).
RC 251217
Amsterdam, 23 december. Kaptein A.J. Engels meldt van Middelharnis, van den 21 december, dat hij de vorige dag met zijn gehele equipagie aldaar door twee vissers aangebragt was, hebbende den 17 dito op de hoogte van Petten het door hem gevoerd wordende fluitschip BOSCH EN HOVEN, van Nerva naar Amsterdam, alzo het vol water en roerloos was, moeten verlaten. Dit schip is hetzelfde, van hetwelk berigt is dat op de Haaks verbrijzeld is; negen lijken, op Texel aangespoeld, welke men veronderstelde van gezegde fluit afkomstig te zijn, moeten derhalve tot een ander schip behoord hebben. (opm: zie RC 231217 en 271217 en LC 240318
RC 271217
Rotterdam, 28 december. Aldert Joost Engels, voerende het schip BOSCH EN HOVEN, op de Helder vergaan, is met zijn equipagie, te samen uit 17 mannen bestaande, den 20 te Middelharnis aangebragt door de stuurman Joost Abeele (opm: voerende de gaffelschuit JONGE JANNETJE), welke dezelve, drie dagen te voren, voor Egmond op zee had gered van een ogenschijnlijk gevaar om te verdrinken; hebbende in deze dezelfde ijver betoond als steeds door de vissers van Middelharnis, bij dergelijke gevallen, wordt aan den dag gelegd.

Op 20 december 1817 werd in Middelharnis een scheepsverklaring opgemaakt door schout Lambertus Kolff.
Aldert Jan Engels, oud 60 jaar, wonende te Hindeloopen, schipper van het fluitschip Bosschen Hoven, deed zijn verhaal.
Met zijn schip was hij 7 augustus 1817 het Vlie uitgezeild met als bestemming de Oostzee. Op 29 oktober zeilde hij van Nerva* weer naar de Nederlanden terug met een lading balken. Op 17 december om elf uur 's morgens  ontdekte hij op de hoogte van Egmond aan Zee dat het schip zeer lek was en vol water liep, als gevolg van het stoten op de Engelsche banken. Hij had het roer verloren. Met zijn volk is hij in die hachelijke toestand aan boord gebleven tot vier uur 's avonds en is toen gered door en overgegaan op een gaffelvisschuit varende van Middelharnis, genaamd de Jonge Jannetje en gevoerd door stuurman (opm: benaming van de schipper van een vissersschip) Joost Abeele.

Voor Kolff verschenen tevens de stuurman van de gaffelschuit Joost Abeele, oud 42 jaar, en de matrozen Mattheus Smit, 60 jaar, Jan Wittekoek, 36 jaar, Jan Fredrik Klaassen, 34 jaar, Jan Smit, 22 jaar, Marinus Trommel, 44 jaar, Teunis de Bloeme, 36 jaar en Arend Witvliet, 26 jaar. 
Ze verklaarden dat ze op 17 december om elf uur op de hoogte van Egmond aan Zee het bovengenoemde fluitschip hebben ontmoet. Het schip was al vol water en roerloos. Ze zijn er de hele dag bij gebleven. Om vier uur 's middags hebben ze de schipper en zijn volk ,16 man, aan boord overgenomen 'ten einde dezelve van een anders gewillige dood te bevrijden'. Ze hebben deze personen naar de haven van Middelharnis gebracht, waar ze vandaag om vier uur in de middag aangekomen zijn

Ondertekend door alle comparanten. Marinus Trommel en Arend Witvliet verklaarden niet te kunnen schrijven.

1818

LC 240318
Advertentie. De Haas en Zunderdorp, als last en procuratie hebbende, presenteren door een daartoe bevoegd beambte op het eiland Texel, op maandag den 6 april 1818, des morgens ten 10 uren, in publieke veiling te verkopen: een partij scheepsgereedschappen en tuigagiën en circa 1400 Nerva balken (opm: Nerva is een plaats in Estland) en een partij sparren, op Vlieland op vrijdag den 10 dito 75 balken, en op Terschelling op maandag den 13 dito groot 400 balken, alle van onderscheiden lengte en dikte, geborgen en behoord hebbende tot de lading van het op den 18 december 1817 op de Haaks voor Texel verbrijzelde fluitschip de BOSCH EN HOVEN, gevoerd door kapt. Aldert J. Engels, komende van Nerva en naar Amsterdam gedestineerd, liggende gemelde balken en sparren langs de stranden van dezelve eilanden, en zijn van heden af genommerd voor een ieder te zien. (opm: zie o.a. RC 251217)

 

Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7148-224
DVD 6 – II – 253-255
__________________________________________________
Bijlbrief
Naam schip: BOSCH EN HOVEN

Plaats en datum acte bijlbrief, Westzaan, 26 februari 1779

Soort schip fluitschip

Bouwwerf / verkoper Claas Simonsz. Heijn, meester-grootscheepsmaker, Zaandam

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Freerk Lammerts, koopman en burgemeester van Hindelopen

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang over stevens 142 voet, wijd 34 voet, hol in het ruim 16 voet, dek hoog aan boord 7 8/11e voet, alles Amsterdamse maat

Kiellegging

Tewaterlating in 1779 nieuw uitgehaald

Plaats en datum van registratie

Nummer van registratie

Notaris Simon Jongewaard Jr., notaris te Westzaan

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden op 30 juli 1814 werd een rederij ceduul voor de BOSCH EN HOVEN getekend voor aanvraag Nederlandse zeebrief, aangevraagd door Anne Sytjes Lammerts, Hindelopen, boekhouder van het schip en mede-reder. De rederijceduul vermeldt zeer vele handtekeningen, moeilijk leesbaar, allen met kleine parten (1/32e of minder)






Researcher/datum research ML/090607

Naam BOSCH EN HOVEN
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7148
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: ARCHIEF Gemeente Amsterdam
Omschrijving: Gemeente-Archief Amsterdam, archiefnummer Ams.5081-7148-224

Jaar: 0000
Bron: ARCHIEF Gemeente Amsterdam
Omschrijving: Archief van de Amsterdamse Waterschout, Stadsarchief Amsterdam archiefnummer 38 (WS)

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: akte 224

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, drie bestanddelen
Staat der Hollandsche Scheepen, voor en in de Stad Amsterdam en aan de particuliere Scheepstimmerwerven leggende in Slagtmaand 1810
Monsterrol Delfzijl, bereikbaar via Noordelijk Scheepvaartmuseum
Archief voormalige gemeente Middelharnis, inv. nr. 628 Publicatieregister 1817 - 1824, 20 december 1817, volgnummer 36
Sont Toll register http://dietrich.soundtoll.nl/public/index.php
LC = Leeuwarder Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant