Inloggen
CADZANDRIA - ID 8179


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-05-31 / 1872-11-20 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf 'De Goede Intentie' (Jacobus Strickaert), Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Delivery Date: 1854-05-00
Technical Data

Gross Tonnage: 92.00 lasts
Gross Tonnage 2: 175.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-05-31
Register nr: 18540463
Scheepsnaam: CADZANDRIA
Type: Kof
Lasten: 92
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Crane & Zoon, M.C. de
Plaats: Zierikzee
Kapitein op moment van verzoek: Kamminga, T.C.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-05-31 CADZANDRIA
Manager: Firma M. C. de Crane & Zoon (Martinus Christianus), Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Firma M. C. de Crane & Zoon (Martinus Christianus), Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zierikzee / Netherlands

Ship Events Data

1854-07-07: NRC 080754
Hellevoetsluis, 7 juli. Het schip CADSANDRIA (opm.: CADZANDRIA), kapt. T.C. Kamminga, vertrok heden van hier naar Boston in Amerika (opm: eerste reis)
1872-11-16: NRC 181172
Londen, 16 november. Het Nederlands schip CADZANDRIA, kapt. Holle, van St. Petersburg naar Rochester is te Oxfordness (opm.: Orford Ness) gestrand en zal weg zijn. Het volk is gered.
1872-11-16: Final Fate: Stranded

NRC 191172
Amsterdam, 18 november. Het schip CADZANDRIA , kapt. H. Holle, van Petersburg naar Rochester, is volgens bericht van Oldborough van 16 dezer, bij Orford gestrand en verbrijzeld, doch het volk gered.
1872-11-20: NRC 201172
Oxford, 17 november. De CADZANDRIA, kapt. Holle, van St. Petersburg naar Rochester, te Orford Ness gestrand (reeds vroeger gemeld), is geheel wrak. Een gedeelte van het schip zit onder water en de lading zal geborgen worden zo het weer dit toelaat. De kapitein en verdere bemanning zullen naar de Nederlandse consul te Harwich gaan.
1872-11-24: PGC 291172
Orford, 24 november. Tengevolge van het ongunstige weder heeft men aan het wrak van de gestrande CADZANDRIA, kapt. H. Holle, niets kunnen doen. Men vreest er weinig van te kunnen bergen.
1872-12-05: NRC 071272
Orford Ness, 5 december. Enige goederen die van het hier gestrande schip CADZANDRIA geborgen werden, zijn heden publiek verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

 

Bouma025 vermeldt B. van Sas als gezagvoerder gedurende:

*     1866 t/m 1867 op de schkof “Cadsandria”, gebouwd in 1854 te Zierikzee, 175 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn te Zierikzee;

       “De kof is door Spin afgebeeld, varende voor Zeeuwse of Zuidhollandse kust. Links: de loodskotter met op het zeil de tekst: LOODSBOOT/MAAS GOEREE/ EN/ BROUWERSH.”. Dit schilderij is in particulier bezit.067`

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 0
Kapitein: Sas, B. van

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.C.Kamminga was met vlagnummer R343 in de periode 1852 t/m 1876 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein T.C.Kamminga met vlagnummer R343 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855                                van de sch.kof “Cadzandria”      92 last       voor M.C. de Crane & Zoon te Zierikzee

*    1858, 1859,

      1862 t/m 1867, 1874    van de bark “Grondwet”             396 last     voor M.C. de Crane & Zoon te Zierikzee

 

Bouma025 vermeldt T.C.Kamminga als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1851 op de kof “Johanna Wilhelmina”, te water gelaten op 14 mei 1847 te Zierikzee op de werf “De Goede Intentie”, 105 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn  te Zierikzee;

      De “Johanna Wilhelmina” was vernoemd naar Johanna Wilhelmina Christina, een dochter van de reder Mr. Wilhelmus Christianus de Crane, die op 15 augustus 1846 te Zierikzee was geboren.

      De eerste reis begon op 23 mei 1847 naar Riga. Een afbeelding van Spin is in particulier bezit.067.

*    1852 t/m 1853 op de schoenerkof “Marinus en Geertruida”, gebouwd in 1845/46 te Zierikzee, 162 ton o.m., varend voor M.C. de Crane te Zierikzee;

      Dit schip, waarschijnlijk vernoemd naar de reder Marinus Christianus de Crane (1783-1865) of diens gelijknamige kleinzoon (geb. 1838) en naar Geertruida de Wit, de schoonmoeder van mr. W.C. de Crane, werd in 1846 te Zierikzee gebouwd. De naam werd naderhand veranderd in “Maria en Geertruida”. Met deze schoenerkof werd in hoofdzaak gevaren op Oostzeehavens. … Spin maakte een fraaie compositie van het schip bij het binnenvaren van het Havenkanaal, nog slechts kort verwijderd van de thuishaven Zierikzee … “067.

*    1855 op de sch.kof “Cadsandria”, gebouwd in 1854 te Zierikzee, 175 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn te Zierikzee;

*    1856 t/m 1857 van de bark “Elisabeth Johanna”, gebouwd in 1843 te Zierikzee, 406 ton o.m., varend voor M.C.de Crane & Zn te Zierikzee;

*    1858 t/m 1871 op de bark “Grondwet” op 02 januari 1858 te water gelaten op de Stads Commerciewerf te 58 te Zierikzee onder scheepsbouwmeester C.Nak, 400 last/756 ton o.m., varend voor M.C.de Crane Zn te Zierikzee. Het schip werd in 1875 verkocht naar Noorwegen als “Svadilfare”.zie ook 013.

*    1874 t/m 1875 van hetzelfde schip en voor dezelfde reder

 

Overige bijzonderheden

Elisabeth & Johanna

Voor rekening van de rederij Smith en Comp. werd de Elisabeth & Johanna gebouwd  Deze bark werd op 3 december 1842 te water gelaten vanaf de werf De Goede Intentie. Het had een grootte van 406 ton en kapitein M.van Veldhoven ging er het bevel over voeren. …

Op 25 juni 1845 werd de bark in het openbaar verkocht in Rotterdam. Rederij M.C.de Crane & Zoon uit Zierikzee, bekend met het goede werk van de werf De Goede Intentie besloot het schip aan te kopen. Voor 81.200 werd zij eigenaar.”074

 

Het kofschip “Johanna Wilhelmina” onder kapitein Kamminga is vermoedelijk verloren gegaan op een reis naar de Oostzee. “Op 11 april 1850 bereikte Zierikzee het gerucht dat het bord, met de naam van kapitein T.Kamminga erop, was aangespoeld”074.

 

GRONDWET

De Grondwet werd gebouwd in 1858. Het schip behoorde  … tot de rederin de Crane & Zoon (te Zierikzee). Het was 750 ton groot en daarmee de één na grootste bark van de rederij.

Kapiteins op de Grondwet waren: T.C.Kamminga,…, H.Singer, … en opnieuw T.C.Kamminga. De bark werd vermoedelijk in 1875 verkocht en voer in 1876 onder Noorse vlag.

Time Christiaan Kamminga werd geboren in Groningen in 1829. Hij was gehuwd met Alberdina Klaassen Kater, geb. in 1824 te Veendam. Na haar overlijden vertrok Kamminga in 1876 naar Terschelling. Het echtpaar had vijf kinderen. De enigste zoon, Nicolaas, geboren in 1855, koos eveneens voor een carrière op zee.

Het aantal bemanningsleden van de Grondwet varieerde van 20-23.

 

T.C.Kamminga verzorgde per 08 juni 1858 vanuit Hellevoetsluis met de “Grondwet” een troepentransport van 2 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 26 september 1858 na 110 dagen065.

 

NRC 08 januari 1849114

Amsterdam, 7 januari. Volgens brief uit Zierikzee is het schip MARINUS EN GEERTRUIDA, kapt. Kamminga, van Dantzig naar Zierikzee, de 26e dezer te Middlesbrough binnengelopen.

 

NRC 09 februari 1849114

Amsterdam, 8 februari. Het schip MARINUS EN GEERTRUIDA, kapt. Kamminga, van Koningsbergen, laatst van Middlesbrough, naar Zierikzee, in Texel binnengelopen, heeft veel storm en tegenwind doorgestaan en daardoor sloepen, watervaten enz. verloren. Het zal vermoedelijk moeten lossen.

 

NRC 29 januari 1851114

Zierikzee, 24 januari. Volgens bericht van kapt. T.C. Kamminga, voerende het schoener-kofschip MARINUS EN GEERTRUIDA, uit Beyruth d.d. 5 dezer, zou hij weldra de gehele lading in hebben en de terugreis naar Engeland aannemen.

 

NRC 22 mei 1854114

Zierikzee, 20 mei. Heden liep met het beste gevolg te water van de werf van de scheepsbouwmeester J. Strickaert alhier het gezinkt schoener-galjootschip CADZANDRIA, groot 150 rogge-lasten, gebouwd voor rekening der heren M.C. de Crane & Zoon, en gevoerd zullende worden door kapt. T.C. Kamminga, terwijl terstond daarop de kiel werd gelegd van een barkschip (opm: ELISABETH), groot 450 Java-lasten, voor rekening ener rederij onder directie van de heer D. Keus te Rotterdam.

 

NRC 08 juli 1854114

Hellevoetsluis, 7 juli. Het schip CADSANDRIA, kapt. T.C. Kamminga, vertrok heden van hier naar Boston in Amerika (opm: eerste reis)

 

NRC 01 januari 1858114

Zierikzee, 30 december 1857. Heden is alhier te water gelaten het barkschip GRONDWET, groot circa 400 gemeten lasten, gevoerd zullende worden door kapt. T.C. Kamminga, gebouwd door de scheepsbouwmeester C. Mak Jr. op de Stads Commercie-Werf van de heer Corns. Smit te Alblasserdam voor rekening ener rederij onder directie van de heer M.C. de Crane en Zoon.

 

Zierikzeesche Nieuwsbode 15 mei 1858114

Harderwijk, 9 mei. De 6e juni a.s. zal op stroom van Rotterdam aan boord van het schip (opm: bark) de GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga, embarkeren een detachement militairen, sterk 150 manschappen, voor het leger in Oost-Indië, onder kommando van de 1e luitenant T.T. van der Werf, van het 6e Reg.Inf, die na volbrachte commissie herwaarts terug zal keren en onder medegeleide van de 2e luit. P.J. Heck, bestemd voor het wapen der infanterie van het leger in Oost-Indië.

 

NRC 16 mei 1858114

Advertentie. Naar Batavia en Soerabaya ligt in lading voor goederen en passagiers: het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlands fregatschip GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga. Vertrekt 6 juni. (opm: eerste reis)

Adres bij W. Ruijs J.Dzn, Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer.

 

Zierikzeesche Courant 09 juni 1858114

Zierikzee. Den 7 juni binnengekomen de Engelse schoener LARCH MORÉLI, kapt. Harisson, met ijzer van Bo’ness voor Rotterdam.

Den 8 dito DE GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga, van Rotterdam op deze rede terug.

 

Zierikzeesche Courant 16 juni 1858114

Zierikzee. Den 14 juni binnengekomen de Nederlandse sloep SINE NOMINE, kapt. Verheul met kolen van New-Castle voor Zierikzee.

Den 15 dito zeilde van deze rede naar zee het barkschip de GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga. (opm: eerste reis)

 

NRC 17 mei 1859114

Rotterdam, 16 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 30 schepen: ….

….Voor Middelburg: SUSANNA ELISABETH, kapt. C. Ouwehand; CATHARINA MARIA, kapt. J.A. Ballot; REGINA MARIS, kapt. S. Ouwehand; GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga.

 

Zierikzeesche Courant 22 februari 1860114

Volgens particulier bericht is het barkschip HAAMSTEDE, kapt. H.H. de Boer, op 13 februari j.l. met een gunstige gelegenheid van Cardiff vertrokken naar Singapore.

Het schip GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga, was op 19 december 1859 gereed om van Soerabaija naar Bezoeki en Panaroekan te verzeilen, ter completering van zijn lading voor Middelburg.

De 10e december is te Batavia aangekomen STAD ZIERIKZEE, kapt. Klein, van Singapore.

De 15e februari is te Plymouth binnengelopen DRIE VRIENDEN, kapt. L.P. Anderson, van Batavia naar Rotterdam.

 

NRC 24 februari 1860114

Zierikzee, 21 februari. Het schip GRONDWET, kapt. Kamminga, was de 19e december gereed om van Soerabaija naar Bezoekie en Panaroekan te verzeilen, ter completering van zijn lading voor Middelburg.

 

Zierikzeesche Courant 02 mei 1860114

Volgens particulier bericht van kapt. T.C. Kamminga, voerende het schip GRONDWET, de 2e februari van Java herwaarts vertrokken, was hij de 31e maart j.l. te St. Helena gearriveerd en alles wel aan boord.

 

NRC 17 mei 1861114

Rotterdam, 16 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 27 schepen: ….

…..Voor Middelburg: CATHARINA MARIA, kapt. T.R. Oomkens; GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga. ….

 

JavaBode 21 november 1863114

De Nederlandsche Handel Maatschappij heeft scheepsgelegenheid gevraagd voor het transport van 1500 Engelse tons steenkolen naar Soerabaija en 1500 Engelse tons steenkolen naar Onrust of Kuyper  (opm: twee kleine eilanden bij Batavia), in Indië door hare Factory te Batavia te bepalen, in te nemen te Newcastle upon Tyne, en daarvoor aangenomen naar Soerabaija GRONDWET, kapt. Kamminga, 396 last, en KOOPHANDEL, kapt Swarts, 280 last, en naar Onrust of Kuyper PETRONELLA (ex-TRIJNTJE FENNA), kapt. N.N, 310 last, WILLEM HENDRIK (ex-VROUW JOHANNA), kapt. Beckering, 279 last, en GUURTJE EN MARIA, kapt. Flens, 376 last. Deze schepen zullen uiterlijk 20 oktober tot vertrek gereed moeten liggen.

 

Zierikzeesche Courant dd 27 januari 1864

Het schip GRONDWET, kapt. T.C.Kamminga, bevond zich de 10e dec. jl. op 8o26’Nbr/23o19’WL. Alles wel aan boord.

Zierikzeesche Courant dd 02 maart 1864

“Gepraaid: (door wie?) 1 januari 1864 op 25o11’Zbr en 29o35’Wl. Het schip GRONDWET, kapt. T.C.Kamminga. Alles wel aan boord.”

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Kamminga, Time Christiaan
Overige informatie: Gezagvoerder van mei 1854 tot sept. 1857

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.D.de Ruiter werd met vlagnummer 611 per 26 december 1854 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van A.J.de Boer. Zijn schip was de "Wester Schouwen"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 19 deember 1854/02 januari 1855 staat vermeld dat tot effectief lid isn voorgedragen/benoemd Tammo Dirks de Ruiter, oud 31 jaar, voerend de schonerkof “Johannes en Adrianus”, voor rekening van Borghmans & Co te Vlissingen, op voordracht van kapitein A.J. de Boer.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren         type                 scheepsnaam                 naam reder/boekhouder

       611                     1855-1858    galj.                 Cadzandria                    M.C.de Crane & Zn te Zierikzee

                                     1859-1860    geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1861         schoner           Catharina Elisabeth      Boom & Co te Middelburg

                                     1861-1866    schoner          Maria Louisa                  idem

                                     1867-1872    schoner          Vertrouwen                     idem

 

Bouma025 vermeldt T.D.de Ruiter als gezagvoerder gedurende:

*   1862 t/m 1863 van de 2/msch “Maria Louisa” ex Twee Vrienden. gebouwd in 1856 te Elshout, 171 ton o.m., varend voor Boom & Co te Middelburg. Het schip is op 30 december 1863 van de ankers geslagen en afgekeurd in averij te Buenos Ayres;

*   1864 t/m 1867 van de schbrik “Vertrouwen”, gebouwd in 1863 te Hoogezand, 178 ton o.m., varend voor Boom & Co te Middelburg;

*   1868 t/m 1874 van hetzelfde schip maar nu varend voor Fokker & Jeras te Middelburg. Het schip voer in 1875 voor T.D. de Ruiter als kapitein/eigenaar en was herdoopt in “Dierderika”;

*   1875 van de sch.brik “Diederika” ex Vertrouwen, gebouwd in 1863 te Hoogezand, 178 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam. Het schip voer in 1876 voor W.F.v/d Elst & Co te Schiedam en was herdoopt in “Frans”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Ruiter, Tammo Dirks de
Overige informatie: Gezagvoerder van sept. 1857 tot dec. 1857

Familiegegevens en opleiding

De familienaam ook gespeld als Oomkens

Tonnis Oomkes werd geboren op 15 oktober 1820 te Beerta als zoon van de arbeider Roelf O.Oomkes en Anje Freerks Gosselaar. Ondertekening van de vader als Oomkes.

Tonnis trouwde op 09 september 1858 te Winschoten als scheepskapitein met Jantje Edens, geboren op 24 mei 1830 te Beerta als dochter van de koopman, later korenmolenaar Tiddo Alberts Edens en Bouwina Jans Meijer. Ondanks de spelling Oomkes in de akte ondertekende de bruidegom als Oomkens. Jantje overleed op 16 juli 1904 te Noordbroek, 74 jaar, weduwe.

Geen overlijdensakte van Tonnis gevonden maar gezien een melding in een akte van een zoon uit 1884 moet hij vóór dat jaar zijn overleden.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Tonnis Oomkes/Oomkens vermeld als scheepskapitein/schipper in 1858, 1866.

In www.zeeuwengezocht.nl staat Tonnis Oomkens vermeld als schipper in 1859, 1860, 1864. Het betreffen geboorteakten van kinderen te Zierikzee.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.R.Oomkes was met vlagnummer R398 van 1854 t/m 1867 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

De Jaarverslagen van de “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” vermelden:

  • 1855 galjoot “Marinus Geertruida”   70 last        varend voor M.C. de Crane & Zoon te Zierikzee
  • 1858, 1859 galjoot “Cadzandria”                 85 last        varend voor M.C. de Crane & Zoon te Zierikzee
  • 1862 t/m 1866 bark “Catharina Maria”             375 last       varend voor M.C. de Crane & Zoon te Zierikzee

 

“Kapitein T.Oomkens volgde in 1859 kapitein Ballot op (als kapitein op de “Catharina Maria). Oomkens was geboren in het Groningse Beerta op 15 oktober 1820. Hij had zijn eerste reis gemaakt als kapitein op de Marinus & Geertruida van rederij De Crane. …” 074

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

J.R.Oomkens                       Catharina Maria                     12 september 1860                28 januari 1862

                                               Catharina Maria                     21 april 1862                           28 juni 1863

                                               Catharina Maria                     geen melding                           11 juni 1864

 

Bouma025 vermeldt T.R.Oomkens als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1857 op de schoenerkof “Marinus en Geertruida”, gebouwd in 1845/46 te Zierikzee, 162 ton o.m., varend voor M.C. de Crane te Zierikzee.

         Dit schip, waarschijnlijk vernoemd naar de reder Marinus Christianus de Crane (1783-1865) of diens gelijknamige kleinzoon (geb. 1838) en naar Geertruida de Wit, de schoonmoeder van mr. W.C. de Crane, werd in 1846 te Zierikzee gebouwd. De naam werd naderhand veranderd in “Maria en Geertruida”. Met deze schoenerkof werd in hoofdzaak gevaren op Oostzeehavens. … Spin maakte een fraaie compositie van het schip bij het binnenvaren van het Havenkanaal, nog slechts kort verwijderd van de thuishaven Zierikzee … “067.

*    1859 t/m 1860 op de schkof “Cadsandria”, gebouwd in 1854 te Zierikzee, 175 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn te Zierikzee;

         “De kof is door Spin afgebeeld, varende voor Zeeuwse of Zuidhollandse kust. Links: de loodskotter met op het zeil de tekst: LOODSBOOT/MAAS GOEREE/ EN/ BROUWERSH.”. Dit schilderij is in particulier bezit.067;

*    1864 t/m 1867 van de bark “Catharina Maria”, gebouwd in 1856 te Zierikzee, 753 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn te Zierikzee.

 

Krantenberichten

Zierikzeesche Courant, 13 januari 1864

Volgens particulier berigt is het barkschip CATHARINA MARIA, kapt. T.R.Oomkens, de 29. nov. jl. behouden te Batavia gearriveerd, komende van Zierikzee in ballast.

 

Zierikzeesche Courant 06 april 1864

Het schip “Catharina Maria”, kapt T.R.Oomkens, is de 23e januari jl. van Banjoewangi vertrokken met bestemming Middelburg. Alles wel aan boord.

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Oomkes, Tonnis Roelfz
Overige informatie: Gezagvoerder van nov. 1858 tot okt. 1860

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.Don was met vlagnummer R7 in de periode 1860 t/m 1865 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1865 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1865 is overleden058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G.Don Jr met vlagnummer R7 als gezagvoerder in de ledenlijsten van025:

*    1862                       van de galj. “Cadsandria”    85 last        varend voor M.C. de Crane & Zoon te Zierikzee

*    1863, 1864            geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt G.Don Jr als gezagvoerder gedurende:

*    1861 t/m 1863 op de schkof “Cadsandria”, gebouwd in 1854 te Zierikzee, 175 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn te Zierikzee;

      “De kof is door Spin afgebeeld, varende voor Zeeuwse of Zuidhollandse kust. Links: de loodskotter met op het zeil de tekst: LOODSBOOT/MAAS GOEREE/ EN/ BROUWERSH.”. Dit schilderij is in particulier bezit.067

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Don Jr, G.
Overige informatie: Gezagvoerder van okt. 1860 tot april 1863

Familiegegevens en opleiding

Hindrik Boon werd geboren op 14 december 1820 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipper Wolter Hindriks Boon en Elsien Wolters de Grooth.

Hendrik trouwde op 19 augustus 1863 te Rotterdam met Geertje Fondse, geboren op 27 mei 1826 te Noordwelle als dochter van Cornelis Fondse en Jannetje de Ruiter.

Geertje was eerder op 15 november 1855 te Dordrecht getrouwd met Albert Wittenberg, geboren ca. 1823 te Diepenveen als zoon van Harmen Wittenberg en Janna Nagel. De Annoncecollectie van het Centraal Bureau voor Genealogie bevat een overlijdensadvertentie te Bordeau van kapitein Albert Wittenberg, gezagvoerder van het stoomschip “Bordeau” op 12 september 1862 “na eene genoegelijke Echtvereeniging van bijn 6 jaren”, gedateerd 19 september 1862  en ondertekend door de wed. A. Wittenberg-Fondse.

Geertje zou na het overlijden van Hindrik zijn hertrouwd met Johannes Theodorus de Waal. Geen gegevens gevonden

Geertrje overleed op 25 maart 1900 te Rotterdam, weduwe, 73 jaar.

Hindrik overleed op 31 januari 1865 te Hellevoetsluis.. Volgens http://www.zeemansleed.nl/?p=261 zou hij te Hellevoetsluis aan boord zijn overleden . (dat moet dan zijn op de “Cadsandria”)

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.W.Boon als gezagvoerder gedurende:

  • 1858 t/m 1862 op de schoenerkof “Westerschouwen” ex Johannes Adrianus, gebouwd in 1839 te Papendrecht, 117 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn te Zierikzee. Het schip is in 1862 verongelukt, afgekeurd en gesloopt.

Er is een aan Spin toegeschreven afbeelding, varend op de Oosterschelde met Zierikzee vaag op de achtergrond. De prent is in particulier bezit. Hier wordt overigens gesproken van “Westenschouwen”067.

  • 1864 t/m 1865 op de schoenerkof “Cadsandria”, gebouwd in 1854 te Zierikzee, 175 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn te Zierikzee;

“De kof is door Spin afgebeeld, varende voor Zeeuwse of Zuidhollandse kust. Links: de loodskotter met op het zeil de tekst: LOODSBOOT/MAAS GOEREE/ EN/ BROUWERSH.”. Dit schilderij is in particulier bezit.067

Overige bijzonderheden

De Raad voor Tucht bij de koopvaardij deed op 15 oktober 1860 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Hendrik Wolters Boon, gezagvoerder van de kof “Wester-Schouwen, varend voor M.C. de Crane & Zoon te Zierikzee. 104*.

 

Zierikzeesche Courant 20 februari 1858114

Volgens particulier bericht van kapt. H.W. Boon, voerende het schoener kofschip WESTERSCHOUWEN, d.d. 5 januari j.l. had hij zijn lading ingenomen en dacht de kapitein nog dezelfde dag van Savanilla herwaarts te vertrekken.

 

Z ierikzeesche Courant 21 april 1858114

Zierikzee. Den 17 april binnengekomen de Nederlandse kof WESTERSCHOUWEN, kapt. H.W. Boon, met verfhout van Sabanilla, voor deze stad.

 

Zierikzeesche Courant 10 juli 1858114

Zierikzee. Den 8 juli binnengekomen de Franse schoener PERLE, kapt. Moucau, met rogge van Redan voor Rotterdam.

Den 9 dito uitgezeild het kofschip WESTERSCHOUWEN, kapt. W.H. Boon, in ballast naar Rusland.

 

Zieirkzeesche Courant 28 juli 1858114

Zierikzee. Den 25 juli binnengekomen VAN SITTART, kapt. H. Perriam, van Slanilly naar Rotterdam, CREST OF THE HAVE, kapt. Th. Haghouse, van Liverpool naar Dordrecht.

Den 26 dito CLEMENS, kapt. H. Persoon, van New-Castle naar Zierikzee,

Den 24 dito uitgezeild HENDRIKA, kapt. E.H. Boswijk, van Goes naar Drammen.

Bij Lezard 19 juli WESTERSCHOUWEN, kapt. Boon, van Zierikzee naar Newport.

 

Zieirkzeesche Courant 15 januari 1859114

Zeetijdingen. Volgens particulier bericht van kapt. H.W. Boon, voerende het schip (opm: kof) WESTERSCHOUWEN, in dato 13 december 1858, was genoemde gezagvoerder op zijn reis van Konstantinopel (opm: Istanbul) naar Galatz ten gevolge van slecht weer genoodzaakt te Balschik (opm: Baltsjik, 43º25’ N.B. 28º10’ O.L, Bulgarije) (aan de Zwarte Zee) binnen te lopen. Aan boord was alles wel.

 

Zierikzeesche Courant 16 februari 1859114

Zeetijdingen. Volgens particulier bericht van kapt. H.W. Boon, voerende het kofschip WESTERSCHOUWEN, was hij den 27 december j.l. te Sulina gearriveerd, doch werd door het vele drijfijs op de Donau verhinderd zijn reis naar Galatz voort te zetten. Alles wel aan boord.

 

Zieirikzeesche Courant 19 maart 1859114

Zierikzee, 16 maart. Volgens particulier bericht is het alhier thuis behorend kofschip WESTERSCHOUWEN, kapt. H.W. Boon, 4 maart j.l. te Galatz gearriveerd. Aan boord was alles wel.

 

NRC 05 augsutus 1859114

Zierikzee, 31 juli. Volgens particulier bericht is het schoenerkofschip WESTERSCHOUWEN, kapt. Boon, de 9e juli j.l. te Konstantinopel (opm: Istanbul) gearriveerd, na in de Zwarte Zee zware stormen te hebben doorgestaan, waardoor enige schade aan tuigage enz. was toegebracht. Overigens was alles wel aan boord.

 

NRC 02 februari 1860114

Rotterdam, 1 februari. Aangaande het Nederlandse schip (opm: kof) WESTERSCHOUWEN, kapt. H.W. Boon, van Galatz naar Leith, 13 december van Falmouth vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

 

NRC 04 februari 1860114

Rotterdam, 3 februari. Het Nederlandse schip WESTERSCHOUWEN, kapt. Boon, van Galatz naar Leith, 13 december van Falmouth vertrokken, waaromtrent men sedert die datum niets vernomen had en over wiens lange reis men terecht zeer bezorgd werd, is blijkens een heden ontvangen bericht de 31e januari gelukkig ter plaatse zijner bestemming aangekomen.

 

NRC 28 januari 1861114

Harwich, 25 januari. Het Nederlandse schip (opm: kof) WESTERSCHOUWEN, kapt. Boon, van Newcastle naar Plymouth, is alhier binnengelopen na op het Shipwash Sand aan de grond gezeten te hebben, doch heeft ogenschijnlijk geen schade bekomen.

 

Provinciale Groninger Courant 23 november 1861114

Ramsgate, 18 november. Het galjootschip WESTERSCHOUWEN, kapitein H.W. Boon, van Newcastle naar Rotterdam is op de hoogte van de Hollandse kust zwaar lek aangetroffen door twee Engelse smakschepen, die na enige tijd bijgelegen te hebben het volk aan boord namen. Toen de storm enigszins bedaard was, namen zij de WESTERSCHOUWEN op sleeptouw en brachten dit schip alhier binnen.

 

NRC 01 december 1861114

Ramsgate, 28 november. Het Nederlandse schip (opm: kof) WESTERSCHOUWEN, kapt. H.W. Boon, van Newcastle naar Rotterdam, dat 18 dezer alhier lek en met averij binnen liep, is begonnen met de lading te lossen.

 

Provinciale Groninger Courant 03 december 1861114

Ramsgate, 28 november. Het schip WESTERSCHOUWEN, kapitein H.W. Boon, van Newcastle naar Rotterdam, de achttiende dezer lek en reddeloos alhier binnengesleept, heeft een aanvang gemaakt met het lossen der lading.

 

Zierikzeesche Courant dd 10 februari 1864

Volgens telegrafisch bericht is het alhier thuis behorend kofschip CADZANDRIA, kapt. H.W.Boon, op de reis van Frederichstadt naar Dordrecht op de 5e dezer te Christiaansand (Noorwegen) binnegelopen, hebbende stuurman en twee matrozen, zomede zeilen verloren. Het schip had verder geen schade en de overgebleven manschappen bevonden zich wel.

 

Zierikzeesche Courant dd 02 maart 1864

Het schip CADZANDRIA, kapt. H.W.Boon, is de 26e februari te Hellevoet behouden aangekomen van Frederikstadt, laatst van Christiaansand.

 

Dordrechtsche Courant 03 maart 1864114

Zeetijdingen.

Voor Dordrecht ingeklaard: NEDERLAND EN ORANJE, kapt. J. Bouwmeester, van Batavia, met 2435 kanassers suiker, 5000 balen koffie, 777 schuitjes tin, 1851 bossen bindrotting en 4 collis regalen; CADZANDRIA, kapt. H.W. Boon, van Fredrikstad, met 175 tonnen hout.

 

NRC 02 januari 1865114

Advertentie. Schepen in lading te Rotterdam naar:…

…..Buenos Aires (direct). De Nederlandse schoener CADZANDRIA, kapt. H.W. Boon.

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Boon, Hendrik Wolters
Overige informatie: Gezagvoerder van april 1863 tot febr. 1865

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

 

Bouma025 vermeldt B. van Sas als gezagvoerder gedurende:

*     1866 t/m 1867 op de schkof “Cadsandria”, gebouwd in 1854 te Zierikzee, 175 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn te Zierikzee;

       “De kof is door Spin afgebeeld, varende voor Zeeuwse of Zuidhollandse kust. Links: de loodskotter met op het zeil de tekst: LOODSBOOT/MAAS GOEREE/ EN/ BROUWERSH.”. Dit schilderij is in particulier bezit.067`

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Sas, B. van
Overige informatie: Gezagvoerder van febr. 1865 tot mei 1867

Familiegegevens en opleiding

Roelf werd geboren op 28 mei 1823 te Veendam als zoon van de schipper Geert Roelfs Kars en Aaltje Tiemens Battema.

Roelf trouwde op 22 januari 1851 te Veendam als schipper met Roelfjen Reinders Schut, geboren op 15 juli 1830 te Veendam als dochter van schipper Reinder Zacharias Schut en Sijmentje Ebes Bakker. Roelfjen overleed op 04 december 1893 te Arnhem, 63 jaar, weduwe.

Roelf overleed op 22 juni 1891 te Veendam, 68 jaar, zonder beroep.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Roelf vermeld als schipper in 1851, 1852, 1855, 1857, 1861, 1862, zonder beroep in 1877, als rentenier in 1883, zonder beroep in 1884, 1885, 1891.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

R.G.Kars was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer X4 resp. 95.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.G.Kars als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1858 van de kof “Roelfina”, gebouwd in 1853 te Pekela, 89 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip is in 1858 gestrand bij Laesoe;

*    1860 t/m 1864 van de 2-mastschoener “Zeevaart”, gebouwd in 1860 te Veendam; 140 ton o.m., varend voor K.& J.Wilkens te Veendam. Het schip voer in 1865 voor J.H.Henkes te Delfshaven en was herdoopt in “Acadië”;

*    1868 op de schoenerkof “Cadsandria”, gebouwd in 1854 te Zierikzee, 175 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn te Zierikzee.

“De kof “Cadsandria” is door Spin afgebeeld, varende voor Zeeuwse of Zuidhollandse kust. Links: de loodskotter met op het zeil de tekst: LOODSBOOT/MAAS GOEREE/ EN/ BROUWERSH.”. Dit schilderij is in particulier bezit.

W.H.Keikes  “Negentiende-eeuwse scheepsportretten afkomstig van rederij De Crane te Zierikzee.”

             Antiek, februari 1974 (7): 553-561.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

04 januari 1840, tjalk “Klasina”, schipper Geert Roelfs Kars, kok Roelf Geerts Kars.

26 mei 1841, kof “Klaassina”, schipper Geert Roelfs Kars, kok Roelf Geerts Kars.

07 februari 1846, kof “Klaassina”, schipper Geert Roelfs Kars, kok Roelf Geerts Kars.

01 februari 1847, kof “Ida Hillechiena”, schipper Ernst Gerrits Broekema, stuurman Roelf Geerts Kars.

31 januari 1849, kof “Klaassina”, schipper Roelf Geerts Kars.

23 juli 1853, schip “Roelfina”, kapitein Roelf Geerts Kars uit Veendam.

10 februari 1855, kof “Roelfina”, schipper Roelf Geerts Kars uit Veendam.

17 januari 1857, kof “Roelfina”, schipper Roelf Geerts Kars.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Kars, Roelf Geertz
Overige informatie: Gezagvoerder van mei 1867 tot sept. 1869

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Holle als gezagvoerder gedurende:

*    1869 t/m 1872 op de schkof “Cadsandria”, gebouwd in 1854 te Zierikzee, 175 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn te Zierikzee. Het schip is in 1872 gestrand;

      “De kof is door Spin afgebeeld, varende voor Zeeuwse of Zuidhollandse kust. Links: de loodskotter met op het zeil de tekst: LOODSBOOT/MAAS GOEREE/ EN/ BROUWERSH.”. Dit schilderij is in particulier bezit.067

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Holle, H.
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Veendam
Vlagnummer: 39
Overige informatie: Ook lid van Collegie "De Harmonie" te Wildervank - vlag nummer 85 Gezagvoerder van sept. 1869 tot 1872

Afbeeldingen


Omschrijving: Particuliere collectie G. Ribbens, Didam.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Baan, Jouke van der

Omschrijving: Particuliere collectie G. Ribbens, Didam.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Baan, Jouke van der
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk