Inloggen
BALMORAL - ID 8117


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-09-29 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1850
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: William Denny & Brothers Ltd, Dumbarton, Great Britain
Werfnummer: 5
Delivery Date: 1850-11-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Caird & Co. Ltd., Greenock, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: NHP
Eng. additional info: 32 - 27.
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 240.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 171.00 Net tonnage
Deadweight: 275.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 130.0 Feet (British) Registered
Beam: 20.2 Feet (British) Registered
Depth: 11.2 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-09-29
Register nr: 18570901
Scheepsnaam: BALMORAL
Type: Schroefstoomboot
Lasten: 105
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Schuurmans & Zoon, G.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Mackie, J.D.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1850-11-00 BALMORAL
Manager: George Gibson & Co., Leith, Great Britain
Eigenaar: George Gibson & Co., Leith, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Leith / Great Britain

Date/Name Ship 1857-10-00 BALMORAL
Manager: Firma Gerrit Schuurmans & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart-Vereeniging 'De Maas', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1865-00-00 BALMORAL
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NGJF

Date/Name Ship 1877-04-00 BALMORAL
Manager: John Pile, London, Great Britain
Eigenaar: John Pile, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1877-11-00 BALMORAL
Manager: John M. Morland, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Eigenaar: John M. Morland, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Middlesbrough on Tees / Great Britain

Ship Events Data

1878-01-04: Final Fate:
De BALMORAL is op 4 januari 1878 bij Hartlepool gestrand. Het wrak werd vervolgens voor sloop verkocht. De stranding vond plaats op 1 mijl noord- ten westen van Hartlepool Heugh Light, waar zij, op reis in ballast van Grangemouth naar Middlesborough op de rotsen liep. Zij werd vervolgens vlotgebracht, maar was het herstel niet meer waard en werd voor sloop verkocht.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Lovius, D.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D. van der Zee als gezagvoerder gedurende:

*      1858 van de bark “Drie Vrienden, gebouwd in 1837 op de werf van A.de Graaf & Zn “De Reus” te Amsterdam, 303 ton o.m., varend voor de wed. B.W. van Starckenborg van Straten te Amsterdam

*      1869 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Balmoral”, gebouwd in 1850 te Dumbarton, 277 ton o.m., varend voor M.H.Insinger (KNSM) te Amsterdam. Het schip ging in 1877 uit de vaart.

 

Overige bijzonderheden

Harlinger Courant 19 oktober 1874, Scheepvaartberichten

Uitgegaan: Bremerhaven 15 Oct. Balmoral (s), Rotterdam.

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Zee, D. van der

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Lovius werd per 01 juli 1851 met vlagnummer 30 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Waakzaamheid", met de kapitein als boekhouder. Zijn contributie werd betaald door zijn vrouw Antje van der Zee, geboren 02 oktober 1815. Het echtpaar had bij de inschrijving 3 kinderen: Harmen (21 december 1841), Hiltje (12 januari 1843) en Rinze (27 oktober 1845)028-fol.030.

D.R.Lovius was met vlagnummer 30  lid van het College “Zeemansvoorzorg” in de periode 1851-1857034.

 

Een Douwe Lovius uit Amsterdam was in de periode 24 januari 1851 t/m het overlijden op 28 november 1872 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer D71. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de kof “Waakzaamheid”.064a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

"Maart 1972

Aan de Buitengewone Leden van het Collegie Zeemans Voorzorg. Aan de Buitengewone Leden G.H.Smit Amsterdam   O.S.Parma Midlum   Jan Steeksma Hull   H.Maas Nieuwediep   Ph.Hannema Stadskanaal   D.Lovius Amsterdam   M.Lovius Purmerend   J.D.Visser   F.J.van Oppen

De Directie van het Collegie Zeemans-Voorzorg heeft de eer aan de Buitengewone leden dezer inrichting kennis te geven, dat in eene Algemeene Vergadering, gehouden op den 10 Febr. j.l., is besloten art.10 van het thans vigerende reglement te doen vervallen, en daarvoor in de plaats te stellen het navolgende:

Een gewoon lid, deze stad als woonplaats verlatende, zal daarvan schriftelijk kennis geven aan den Secretaris. - Wanneer hij gedurende vijf jaren lid is geweest, behoudt hij alle aanspraak op de fondsen van het collegie, en zijne weduwe of kinderen, regt op de bij het reglement bepaalde uitkeering, overschillig of hij al dan niet zeeman is gebleven, mits hij betalende de contributie, te rekenen vanaf den tijd dat hij opgehouden heeft die te voldoen.

Dit artikel is van toepassing op zoodanige leden, die sedert oprichting van het Collegie deze stad als woonplaats hebben verlaten.

Zij verzoekt daarvan nota te willen nemen. De Directie voornoemd  (Get.) D.Fontein Pz, prisid.  C.Teves  H.Harmens Cz  J.Foekens, Secr."033.

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat D.Lovius als gezagvoerder064a:

*  1852 t/m 1853        kof “Waakzaamheid”                                           boekhouder Sandberg & Co te Dordrecht

*  1854 t/m 1858       kof “Waakzaamheid”                                           geen boekhouder vermeld

    1859; 1861              stoomboot “Balmoral”                                         G.Schuurmans & Z

 

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer    periode      type                     naam van het schip                                 boekhouder/reder

        H30          1852-1857 sch.kof                Waakzaamheid                                       kap/eigenaar, Harlingen

                                                                             overvaren door een stoomschip in de Sont (Petersburg - Amsterdam)

 

Bouma025 vermeldt D.Lovius als gezagvoerder gedurende:

*    1846 t/m 1847 van de kof “Nooit Gedacht”, gebouwd in 1826 te Harlingen, 105 ton o.m., varend voor Visser & v/d Sande te Dordrecht;

*    1848 t/m 1849 van de kof “Anna Maria”, gebouwd in 1839 te Muiden, 114 ton o.m., varend voor J.& F.van Wageningen te Dordrecht. Het schip is verongelukt bij Holyhead;

*    1852 t/m 1857 van de schkof “Waakzaamheid”, gebouwd in 1851 te Groningen, 103 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Harlingen. Het schip werd 2 keer te Harlingen geregistreerd en wel 1 keer met hout van Nerva en 1 keer met zout van Liverpool. Het is in 1857, gaande van Petersburg naar Amsterdam, ’s nachts overvaren in de Sont door een stoomschip;

*    1858 t/m 1865 van het ijzeren schroefstoomschip “Balmoral”, gebouwd in 1850 te Dumbarton, 277 ton o.m., varend voor S.M.”de Maas”, G.Schuurmane & Zn te Rotterdam;

*    1866 t/m 1868 op hetzelfde schip maar dan voor C.A.van Hemert te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 23 september 1857 meldt:

“Volgens alhier aangekomen telegrafisch berigt is het Ned. Kofschip Waakzaamheid, kapt. D.Lovius, (den 7 Septbr. l.l. van Croonstad vertrokken) in de Oostzee aangezeild en spoedig daarna gezonken. De equipage was gered. Nader bijzonderheden ontbreken nog.”

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Lovius, D.(R.)
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D. van der Zee als gezagvoerder gedurende:

*      1858 van de bark “Drie Vrienden, gebouwd in 1837 op de werf van A.de Graaf & Zn “De Reus” te Amsterdam, 303 ton o.m., varend voor de wed. B.W. van Starckenborg van Straten te Amsterdam

*      1869 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Balmoral”, gebouwd in 1850 te Dumbarton, 277 ton o.m., varend voor M.H.Insinger (KNSM) te Amsterdam. Het schip ging in 1877 uit de vaart.

 

Overige bijzonderheden

Harlinger Courant 19 oktober 1874, Scheepvaartberichten

Uitgegaan: Bremerhaven 15 Oct. Balmoral (s), Rotterdam.

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Zee, D. van der

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Lovius werd per 01 juli 1851 met vlagnummer 30 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Waakzaamheid", met de kapitein als boekhouder. Zijn contributie werd betaald door zijn vrouw Antje van der Zee, geboren 02 oktober 1815. Het echtpaar had bij de inschrijving 3 kinderen: Harmen (21 december 1841), Hiltje (12 januari 1843) en Rinze (27 oktober 1845)028-fol.030.

D.R.Lovius was met vlagnummer 30  lid van het College “Zeemansvoorzorg” in de periode 1851-1857034.

 

Een Douwe Lovius uit Amsterdam was in de periode 24 januari 1851 t/m het overlijden op 28 november 1872 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer D71. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de kof “Waakzaamheid”.064a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

"Maart 1972

Aan de Buitengewone Leden van het Collegie Zeemans Voorzorg. Aan de Buitengewone Leden G.H.Smit Amsterdam   O.S.Parma Midlum   Jan Steeksma Hull   H.Maas Nieuwediep   Ph.Hannema Stadskanaal   D.Lovius Amsterdam   M.Lovius Purmerend   J.D.Visser   F.J.van Oppen

De Directie van het Collegie Zeemans-Voorzorg heeft de eer aan de Buitengewone leden dezer inrichting kennis te geven, dat in eene Algemeene Vergadering, gehouden op den 10 Febr. j.l., is besloten art.10 van het thans vigerende reglement te doen vervallen, en daarvoor in de plaats te stellen het navolgende:

Een gewoon lid, deze stad als woonplaats verlatende, zal daarvan schriftelijk kennis geven aan den Secretaris. - Wanneer hij gedurende vijf jaren lid is geweest, behoudt hij alle aanspraak op de fondsen van het collegie, en zijne weduwe of kinderen, regt op de bij het reglement bepaalde uitkeering, overschillig of hij al dan niet zeeman is gebleven, mits hij betalende de contributie, te rekenen vanaf den tijd dat hij opgehouden heeft die te voldoen.

Dit artikel is van toepassing op zoodanige leden, die sedert oprichting van het Collegie deze stad als woonplaats hebben verlaten.

Zij verzoekt daarvan nota te willen nemen. De Directie voornoemd  (Get.) D.Fontein Pz, prisid.  C.Teves  H.Harmens Cz  J.Foekens, Secr."033.

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat D.Lovius als gezagvoerder064a:

*  1852 t/m 1853        kof “Waakzaamheid”                                           boekhouder Sandberg & Co te Dordrecht

*  1854 t/m 1858       kof “Waakzaamheid”                                           geen boekhouder vermeld

    1859; 1861              stoomboot “Balmoral”                                         G.Schuurmans & Z

 

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer    periode      type                     naam van het schip                                 boekhouder/reder

        H30          1852-1857 sch.kof                Waakzaamheid                                       kap/eigenaar, Harlingen

                                                                             overvaren door een stoomschip in de Sont (Petersburg - Amsterdam)

 

Bouma025 vermeldt D.Lovius als gezagvoerder gedurende:

*    1846 t/m 1847 van de kof “Nooit Gedacht”, gebouwd in 1826 te Harlingen, 105 ton o.m., varend voor Visser & v/d Sande te Dordrecht;

*    1848 t/m 1849 van de kof “Anna Maria”, gebouwd in 1839 te Muiden, 114 ton o.m., varend voor J.& F.van Wageningen te Dordrecht. Het schip is verongelukt bij Holyhead;

*    1852 t/m 1857 van de schkof “Waakzaamheid”, gebouwd in 1851 te Groningen, 103 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Harlingen. Het schip werd 2 keer te Harlingen geregistreerd en wel 1 keer met hout van Nerva en 1 keer met zout van Liverpool. Het is in 1857, gaande van Petersburg naar Amsterdam, ’s nachts overvaren in de Sont door een stoomschip;

*    1858 t/m 1865 van het ijzeren schroefstoomschip “Balmoral”, gebouwd in 1850 te Dumbarton, 277 ton o.m., varend voor S.M.”de Maas”, G.Schuurmane & Zn te Rotterdam;

*    1866 t/m 1868 op hetzelfde schip maar dan voor C.A.van Hemert te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 23 september 1857 meldt:

“Volgens alhier aangekomen telegrafisch berigt is het Ned. Kofschip Waakzaamheid, kapt. D.Lovius, (den 7 Septbr. l.l. van Croonstad vertrokken) in de Oostzee aangezeild en spoedig daarna gezonken. De equipage was gered. Nader bijzonderheden ontbreken nog.”

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Lovius, D.(R.)

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D. van der Zee als gezagvoerder gedurende:

*      1858 van de bark “Drie Vrienden, gebouwd in 1837 op de werf van A.de Graaf & Zn “De Reus” te Amsterdam, 303 ton o.m., varend voor de wed. B.W. van Starckenborg van Straten te Amsterdam

*      1869 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Balmoral”, gebouwd in 1850 te Dumbarton, 277 ton o.m., varend voor M.H.Insinger (KNSM) te Amsterdam. Het schip ging in 1877 uit de vaart.

 

Overige bijzonderheden

Harlinger Courant 19 oktober 1874, Scheepvaartberichten

Uitgegaan: Bremerhaven 15 Oct. Balmoral (s), Rotterdam.

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Zee, D. van der

Algemene informatie

 

ARA Den Haag, Bijlbrief no. 423

BALMORAL
Ondergetekenden, Adrianus Joachimus Franciscus Burger, optredend als gemachtigde voor George Gibson & Co. te Leith krachtens machtiging van 14 september 1857 enerzijds, en Dirk Adrianus Schuurmans van de firma Gerrit Schuurmans & Zoon te Rotterdam, directeuren van de Stoomvaart-Vereeniging De Maas verklaren enerzijds te hebben verkocht en anderzijds te hebben gekocht voor de somma van NLG. 39.350,- het Britse stoomschip BALMORAL. Het schip zal de naam BALMORAL blijven behouden.
De bijzonderheden van het schip zijn:
Ijzeren schroefstoomschip,
Lengte   39 el en 60 duim
Breedte   4 el en 89 duim
Holte       3 el en 22 duim
Na aftrek van de machinekamer bedraagt de tonnemaat 219 ton.
Getekend te Rotterdam op 19 september 1857.

(Uit de aant. van L.H.)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.423
DVD VIII – 1003, 1005
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip BALMORAL (Engels schip),
thans BALMORAL (onder Nederlandse vlag)

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Rotterdam, 18 september 1857

type schip stoomschip

bouwwerf/verkoper Adrianus Joachimus Franciscus Burger, cargadoor te Rotterdam,
als gemachtigde van Messrs. George Gibson & Co., reders te Leith

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Dirk Adrianus Schuurmans voor zijn firma Gerrit Schuurmans & Zoon, kooplieden te Rotterdam, als directeuren van de Stoomvaart-Vereeniging De Maas, Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 219 tonnen, na aftrek der machinekamer (= netto)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 39,60 m., breed 4,89 m., hol 3,22 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 19 september 1857

nummer van registratie deel 147, folio 80, recto, vak 5

notaris Willem Kley, notaris te Rotterdam

prijs NLG 49.350,-

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 240608

Naam BALMORAL
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1857
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675