Inloggen
ELISABETH EN JOHANNA - ID 8109


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1843-11-18 / 1858-01-25 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1843
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf 'De Goede Intentie' (Jacobus Strickaert), Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Date Laid Down: 1841-06-14
Launch Date: 1842-12-03
Delivery Date: 1843-11-08
Technical Data

Net Tonnage: 444.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 234.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1843
Datum agenda: 1843-11-18
Register nr: 18430620
Scheepsnaam: ELISABETH EN JOHANNA
Type: Bark
Lasten: 234
Gebouwd in provincie: Zeeland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Smith & Co.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Vollenhoven, M. van
Opmerkingen: een zeebrief
Turkse pas

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Dit is een nieuwe test.
Ook de regelafstand werkt goed, maar voor een enkele regel moet je wel Shift+Enter ipv alleen Enter gebruiken.
Dit is overigens altijd zo geweest en kan helaas niet veranderd worden.

Date/Name Ship 1843-11-08 ELISABETH JOHANNA
Manager: Firma Smith & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1847-00-00 ELISABETH JOHANNA
Manager: Firma M. C. de Crane & Zoon (Martinus Christianus), Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Firma M. C. de Crane & Zoon (Martinus Christianus), Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zierikzee / Netherlands

Date/Name Ship 1858-00-00 FATHOOL NASSAR
Manager: Netherlands East Indies
Eigenaar: Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Netherlands East Indies

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

BIJLAGE bij akte Rott.3.03.17.01.3675.92

aandeelhouders:

Smith & Co., Rotterdam (boekhouders en 6/32e part).

dames Jkvr. Elisabeth Johanna Delcourt en Jkvr.Johanna Nicoletta Delcourt, beide te

‘s- Gravenhage (samen 8/32e part),

firma Jan Havelaar & Zoon, Rotterdam (1/32e part),

J.L. Koch, Rotterdam (1/32e part),

Gerrit Jacobus Slinkert, Rotterdam (1/32e part),

Petrus Sengers, Rotterdam (1/32e part),

Willem Christianus de Crane, Zierikzee (5/32e part),

Samuel de Jonge Mulock Houwers, Zierikzee (2/32e part),

Frans Keller, Zierikzee (1/32e part),

Pieter van der Linden, Zierikzee (1/32e part),

Dirk Rijken, Zierikzee (1/32e part),

Johannes Swaets en Krijn van der Kaay, Zierikzee (samen 1/32e part),

Jacobus Strickaert, Zierikzee (2/32e part),

Nicolaas de Herder, Oude Tonge (1/32e part)

 

Ship Events Data

1842-12-03: ZZC 061242 – p. 1/2.
Zierikzee, 3 december. Heden is alhier, van de werf de Goede Intentie, toebehorende aan de heer J. Strickaert, met het beste gevolg te water gelatenhet fraaie gekoperde barkschip ELIZABETH en JOHANNA, groot 300 lasten, voor rekening van de rederij der heren Smith & Comp., en zullende gevoerd worden door kapt. M. van Velthoven. Zijnde dit het zesde schip dat, binnen de tijd van 2 ½ jaar van de beide werven alhier is van stapel gelaten, allen bestemd voor de vaart op de Oost-Indiën.
1845-06-25: ZZC 200645 / pagina 2
Te Rotterdam zal op de 25ste dezer in het openbaar verkocht worden het barkschip ELIZABETH en JOHANNA, in 1843 te Zierikzee te water gelaten.
1848-03-13: NRC 150348
Prijzen der Scheeps-aandelen, geveild te Amsterdam in de Nieuwe Stads-Herberg op maandag 13 maart:
- 1/32 parten in het fregatschip de ROOMPOT, kapt. S. van Delden Azn, NLG 2250, in slag NLG 300. Koper H. Salm
- 1/32 parten in het fregat AGNETA, kapt. J.D. Dekker, NLG 2000, in slag NLG 250. Koper C.A. Schröder.
- 2/60 parten in het barkschip VICE ADMIRAAL RIJK, kapt. S. Lammerts, NLG 1200, in slag NLG 50. Koper P. Blom.
- 1/32 parten in het barkschip ELISABETH JOHANNA, kapt. H.H. de Boer. NLG 1225, in slag NLG 70. Koper H. Salm.
1858-01-25: Te Banjoewangie binnengelopen, naar Soerabaja verzeild en aldaar afgekeurd.
Op weg van Samarang naar Amsterdam met een lading producten.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Matthias van Velthoven werd gedoopt te Rotterdam op 25 maart 1799 als zoon van de Rooms Katholieke “bedienaar der begrafenissen” Theodorus van Velthoven en Helena Kitsen

Hij trouwde op 02 juli 1834 te Rotterdam als kapitein ter koopvaardij met Maria Joanna Wessels, geboren te Rotterdam op 09 oktober 1810 als dochter van de wagenmaker Everardus Wessels en Joanna Buderman. Maria Joanna overleed op 09 december 1851 te Schiedam. De overlijdensadvertentie vermeldt als echtgenoot M. van Velthoven, gezagvoerdr van de Nederlandse bark “Eendracht” op terugreis van Neerlandsch Indien

Hij huwde voor de tweede maal op 14 januari 1857 te Rotterdam met Suzanna MariaBöeseken, geboren te Ede/ Lunteren op 21 maart 1821 als dochter van de onderwijzer Hendrik Mijnoldus Böeseken en Jakoba Johanna Peltenburg

Een advertenie in de annoncecollectie van het Centraal Bureau voor Genealogie vermeldt:

“VAN VELTHOVEN en FAMIlLIE brengen bij Vertrek naar JAVA aan Familie en Vrienden een laatst en hartelijk vaarwel toe.

Brouwershaven 10 October 1861                              M. VAN VELTHOVEN

 

In dezelfde collectie is de volgende advertentie:

“Den 23sten Januarij 1866 overleed te CHERIBON, eiland Java, Suzanna Maria Böeseken, echtgenoot van den Heer M van VELTHOVEN, in den ouderdom van bijna 45 jaren, diep betreurd door hare betrekkingen en hare moeder.

AMSTERDAM 9 Maart 1866   Wed. BÖESEKEN geb. PELTENBURG

Strekkende deze tot eenige kennisgeving aan familie en vrienden.”

http://resources.huygens.knaw.nl/vrouwenlexicon/lemmata/data/SuzannaBoeseken geeft uitgebreide informatie over haar activiteit als romanschrijfster en dichteres. Zij verwierf vooral in protestantse kring faam als schrijfster.

 

Matthias van Velthoven zou zijn overleden op 05 aprilo 1871 te Wonosobo, Java. Wonosobo ligt op Midden Java ten NW van Djokjakarta

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.van Velthoven werd met vlagnummer 391 per 12 augustus 1834 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein S.van Delden. Als zijn schip is genoemd “De Maas” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het college Zeemanshoop van 05/12 augustus 1834 is voorgedragen/benoemd tot effectief lid Matthias van Velthoven, oud 35 jaar, voerend de bark “Maas”, wonende te Rotterdam en met adres de heren M. van Arp & Co te Amsterdam op voordracht van kapitein S. van Delden. Het vlagnummer is niet vermeld maar uit de volgorde van aanmelding blijkt dat dit 391 is geweest023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 21 november 1837

  1. van Velthoven was effectief lid van Zeemanshoop met vlagnummer 391 van 1834 t/m 1836, met vlagnummer 278 van 1836 t/m 1854 en met vlagnummer 87 van 1854 t/m 1871

 

  1. van Velthoven was met vlagnummer R118 in de periode 1833 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

Hij was permanent commissaris van de Maatschappij van 1841-1842058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                       naam reder/boekhouder

     391                        1834-1835    fregat              de Maas                               A.van Hoboken & Zn te Rotterdam

     278                        1836-1838    fregat              de Maas                               Kuyper,van Dam & Smeer te Rotterdam

                                     1839-1840    bark                Jacatra                                  M.P.Ketelaar te Rotterdam

                                        1841          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1842-1844    bark                Elizabeth en Johanna         Smith & Co te Rotterdam

                                        1845          geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1846          bark                Prins Veldmaarschalk       De Groot Roelands & Co te Schiedam

                                     1848-1853    fregat              De Eendragt                        J.Loopuit te Schiedam

      87                         1854-1860    bark                Herman                                N.A.Koning te Rotterdam

                                     1861-1871    geen vermelding van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein M. van Velthoven met vlagnummer R118 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849, 1851                    van de bark “Eendracht”        420 last    varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

*   1855, 1858, 1859 van de bark “Herman”                     338 last    varend voor N.A.Koning te Rotterdam

 

Aankomst en vertrek te Amsterdam

Naam kapitein                                         Naam schip                                  Vertrek                              Aankomst

  1. van Velthoven Herman 07 april 1858                   21 mei 1861

 

Bouma025 vermeldt kapitein M.van Velthoven als gezagvoerder gedurende:

*   1835 t/m 1840 van het 3-mastschip “Maas”, gebouwd in 1827 op de werf Het Land van Belofte van P. van Swijndregt en de Wed. Visser te Rotterdam, 286 ton o.m., varend voor Kuyper, van Dam & Smeer te Rotterdam.

*   1840 t/m 1841 van de bark “Jacatra”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 476 ton o.m., varend voor M.P.Ketelaar te Rotterdam;

*   1843 t/m 1846 van de bark “Elisabeth & Johanna”, gebouwd in 1843 te Zierikzee, 406 ton o.m., varend voor Smith & Co te Rotterdam;

*   1847 op de bark “Prins Veldmaarschalk”, gebouwd in 1839 te Schiedam, 465 ton o.m., varend voor de Groot, Roelant & Co te Schiedam;

*   1848 t/m 1853 op het fregat “Eendragt”, gebouwd in 1837 te Schiedam, 793 ton o.m., varend voor J.Loopuit te Schiedam;

*      1855 t/m 1861 van de bark “Herman”, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 639 ton o.m., varend voor N.A.Koning te Rotterdam. Het schip voer in 1862 voor J.Keijser van Bulderen te Amsterdam en was herdoopt in “Johanna Elisabeth”.

 

Overige bijzonderheden

Van Sluijs013 vermeldt M.van Velthoven van 1833-1839 en Bouma025 van 1835-1840 als gezagvoerder van het fregat “De Maas”, op 14 september 1825 op stapel gezet op de werf “Het Land van Belofte” van P.van Swijndrecht te Rotterdam en op 13 oktober 1826 te water gelaten voor de rederij Kuyper, van Dam en Smeer te Rotterdam,; 286 ton n.m. De Nederlandsche Hermes012b vermeldt dat het schip op 13 oktober 1826 van stapel liep met als bouwmeesters P.van Swijndregt en Wed.Visser, groot 292 ton, 154 last Het schip werd op 17 november 1840 te Rotterdam geveild en gekocht door rederij C.Balguerie te Rotterdam.

 

“De Vrienden" op de rede van Passoeroean057:

23 december 1834     " ... arriveerde in de nademiddag Capt Veldhoven van Soerabaja ...".

01 januari 1835        " ...heden morgen ... vertrok ...naar Rotterdam Capt Veldhoven ...".

Van Sluijs013 vermeldt maar één kapitein met de naam M. van Velthoven. Deze was van 1835-1839 gezagvoerder van het fregat “De Maas”, varend voor Kuyper, van Dam en Smeer te Rotterdam. Ook Bouma025 geeft overeenkomstige opgaven.

Ik neem derhalve aan, dat M.van Veldhoven in december 1834 met het fregat “De Maas” op de rede van Passoeroean lag.

 

Elisabeth & Johanna

Voor rekening van de rederij Smith en Comp. werd de Elisabeth & Johanna gebouwd Deze bark werd op 3 december 1842 te water gelaten vanaf de werf De Goede Intentie. Het had een grootte van 406 ton en kapitein M.van Veldhoven ging er het bevel over voeren.

Op 26 februari 1844 vertrok het schip op zijn eerste reis naar Batavia. In 96 dagen bereikte het schip zijn bestemming. Op 4 juli werd de thuisreis aanvaard en arriveerde de bark op 21 oktober in Nederlandse wateren op de rede van Brouwershaven.

Op 25 juni 1845 werd de bark in het openbaar verkocht in Rotterdam. Rederij M.C.de Crane & Zoon uit Zierikzee, bekend met het goede werk van de werf De Goede Intentie besloot het schip aan te kopen. Voor 81.200 werd zij eigenaar.”074

 

Hendrik Sweys was 1ste stuurman op 09 januari 1844 te Zierikzee op de “Elisabeth Johanna” onder kapitein M. van Velthoven. Het schip arriveerde te Batavia op 03 mei 1844 en zeilde weer uit naar Soerabaja op 07 mei met aankomst op de 17de . Toen naar Probolingo (25 mei - 26 mei), Tjilatjap ( 07 juni - 19 juni) en vandaar terug naar Nederland (06 juli) met aankomst in Brouwershaven op 19 oktober 1844.090

 

Algemeen Handelsblad 31 augustus 1840114

Rotterdam, 28 augustus. Dezer dagen houdt alhier aller gemoederen bezig een belangrijk, voor de correctionele rechtbank ter dezer stede aanhangig proces en wel tegen een zekere scheepskapitein, voerende het barkschip JACATRA, met name M. van V. en deszelfs eerste stuurman B.F., als zijnde dezelven door een groot gedeelte van de equipage aangeklaagd, van haar op de reis naar Batavia, op de vreselijkste wijze mishandeld te hebben. Dinsdag 25 dezer heeft de rechtbank onder het voorzitterschap van de edelachtbare heer Musquetier zich onledig gehouden met het getuigenverhoor, zijnde er 13 getuigen, waarvan 4 à decharge tegenwoordig, hetwelk tot 4 ure in de namiddag voortduurde, uit welke debatten bleek, dat de mishandelingen hun door gemelde kapitein en stuurman aangedaan, van dien aard waren, dat men dezelve niet langer kon uithouden, ten gevolge waarvan dan ook, hetgeen men niet met zekerheid, doch als hoogst waarschijnlijk kon opgeven, de lichtmatroos H. Friedrich en de scheepsjongen A. Ysenbrandt - als vermist door de kapitein opgegeven - zich zelf van het leven zouden beroofd hebben. Woensdag de 26e zijn de pleidooien in deze zaak begonnen en de daaropvolgende dag de 27e voortgezet en geëindigd. De edelachtbare heer substit.-officier Mr. Swellengrebel, voor het O.M. optredende, betoogde en heeft wel en terecht aangemerkt dat men niet meer in die barbaarse middeleeuwen leefde, waarin de roe van kastijding om het minste vergrijp als enige maatstaf moet gebezigd worden om zijn onderhorigen tot hun plichten te doen terugkeren, maar dat een verlichte eeuw, als die waarin wij thans het geluk hebben van te leven, wel andere en meer menslievende middelen aan de hand geeft, om tot dat doel te geraken. En welk een verschrikkelijk denkbeeld doet zich niet voor onze geest op, vervolgde zijne edelachtbare, dat een mens ten gevolge van mishandelingen, zich der wanhoop prijs geeft en een einde aan zijn leven maakt. Dien ten gevolge kon dan ook zijne edelachtbare, daar het gepleegde feit genoegzaam uit de verklaringen van de getuigen bewezen was, in het belang van de zaak als zaak en in dat van de maatschappij, niets anders dan de bepalingen daarvan in het wetboek van strafrecht vervat, inroepen, en concludeerde mitsdien dat de beide beklaagden veroordeeld zouden worden, ieder tot een gevangenis van 1 jaar, NLG 50 boete en solitair in de kosten. Waarop de heer adviserende raadsheer Mr. Van Reesema, voor de beide beklaagden het woord voerende, in een sierlijke en wegslepende rede hoofdzakelijk betoogde dat wat de mishandelingen betrof, waarvan men de beklaagden beschuldigde, zulks niet alleen niet bewezen was, maar zo zij al voor bewezen gehouden mochten worden, de gezagvoerder en officieren van het schip daartoe de bevoegdheid gehad hadden, aangezien uit het journaal van de kapitein bleek dat nimmer iemand gestraft werd of hij had zijn plicht verzuimd en dat hij alsdan zodanig werd gestraft als de bevoegde autoriteit zulks nodig oordeelde; dat de macht van een rechter, indien zijn edelgestrenge, zich zo eens mocht uitdrukken, nog beperkt mocht genoemd worden, in vergelijking van de macht van een kapitein op een schip; dat zulks niet meer dan hoogst noodzakelijk was, omdat hij gewoonlijk met de heffe des volks uit alle naties te doen heeft, die doof voor alle vermaningen, allicht tot de grofste buitensporigheden overslaan, hetgeen eindelijk in oproer kan ontaarden, zodat zelfs dan de kapitein zijn eigen leven niet meer zeker is en er dus bij buitengewone maatregelen ook buitengewone middelen moeten gebezigd worden. En wat de getuigen zelf betreft, die hier in grote getale zijn opgekomen om getuigenis van de waarheid af te leggen, op dezelven mag de rechter geen regard slaan, als zijnde dezelven allen oproerlingen tegen hun kapitein, getuigen in hun eigen zaak en alzo geen geloof verdiendende. Na nog het een en ander meer breedvoerig uiteen gezet en de verklaringen van de getuigen zo veel mogelijk ontzenuwd te hebben, concludeerde zijne edelgestrenge tot de onschuldig verklaring van de beide beklaagden. De rechtbank heeft de uitspraak van deze zaak bepaald op aanstaande donderdag.

Dat de toeloop van volk op deze drie rechtdagen buitengewoon groot was, behoeft wel geen betoog, maar dat de politie er tussen beide is moeten komen, om zo wel de kapitein als de stuurman in het naar huis gaan te beschermen voor de woede van het gemeen, pleit minder voor de voortgang van een beschaving, welke ook haar koesterende warmte aan de mindere klasse, God geve zulks, in ruimere mate nog eens moge mededelen. Het is te hopen dat zulke, de mensheid onterende tonelen, als die waarvan wij donderdag jl. getuige waren, voor als nu geen plaats meer zullen vinden, maar een iegelijk bij zulke gelegenheden, zich altijd bedaard en kalm moge houden, stil berustende in de uitspraak van de rechters, die wezenlijk, en daarop moeten wij vertrouwen, volgens de inspraak van hun geweten en naar de letter van de wet, recht zullen spreken. (opm: de betr. gezagvoerder M.v.V was kapt. M. van Velthoven)

 

NRC 01 juni 1855114

Rotterdam, 31 mei. Heden is van de werf van de heer W. C. Hoogendijk, te Capelle op d’ IJssel, met het beste gevolg te water gelaten het campagne barkschip genaamd HERMAN, groot 338 gemeten lasten, voor rekening van de heer N.A. Koning, te Rotterdam, zullende gevoerd worden door kapt. M. van Velthoven; en is daarna de kiel gelegd van het fregatschip MATADOR, groot 400 gemeten lasten, voor rekening van dezelfde firma.

 

NRC 18 augustus 1855114

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Java, om 10 september te vertrekken, het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlands campagne-barkschip HERMAN, kapt. M. van Veldhoven. Dit schip heeft een zeer ruime en bijzonder elegante en doelmatige inrichting voor passagiers eerste en tweede klasse, en voert een geëxamineerde scheepsdoctor. Informatiën zijn te bekomen bij de cargadoors Wambersie & Crooswijck.

 

NRC 03 april 1856114

Batavia, 8 februari. Scheepsvrachten. De arrivementen (opm: aankomsten) van vrachtzoekende schepen waren minder talrijk dan de vorige maand. Vrachten bleven, ofschoon producten zeer verminderden vrij wel gesouteneerd (opm: gehandhaafd), daar ieder zich haast, met het oog op de Europese prijzen, om het nog voorradige zo spoedig mogelijk af te schepen. Naar Nederland werden de volgende Nederlandse schepen bevracht, als: (volgen de namen van een aantal schepen)…

…. Onbevracht zijn nog TWEELINGZUSTERS, HERMAN, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL en SARA LYDIA, die allen nog lossen moeten

 

NRC 29 april 1856114

Batavia, 13 maart. Scheepsvrachten. De volgende Nederlandse schepen werden à NLG 105 door de Factorij gecharterd: HERMAN, SARA LYDIA, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, VERTROUWEN en PICTURA. Later werd nog de RIJSWIJK à NLG 100 door hetzelfde lichaam opgenomen. DE ELISABETH bedong NLG 102,50 voor rijst en huiden, te Soerabaya te laden. PHILIPS VAN MARNIX NLG 90 voor rijst en arak, hier en te Samarang; CANTON is voor NLG 12.000 (opm: blokvracht) via Macassar (opm: Ujung Pandang) naar China gecharterd. ….

 

NRC 25 november 1856114

Advertentie. Uit de hand te koop 3/60 aandelen in het nieuw gebouwd en gekoperd barkschip HERMAN, thans gevoerd door kapt. M. van Velthoven, hetwelk schip zijn eerste reis heden gedaan heeft van hier op Java en terug, en morgen of overmorgen beginnen zal zijn retourlading uit te lossen. Verzoeke schriftelijke aanvraag door de gadinghebbenden; brieven franco, onder het nommer van deze advertentie, aan het bureau van deze courant.

 

NRC 22 februari 1857114

Rotterdam, 21 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 16 schepen, als:

  Voor Rotterdam: CATHARINA WILHELMINA, kapt. F.H. Popken; ELIZABETH, kapt. W.C. Veenstra; JAN DANIEL, kapt. H. Hagers; JAN VAN GALEN, kapt. P.H. de Boer; HERMAN, kapt. M. van Velthoven; BILITON, kapt. H. ten Zeldam Ganswijk.

 

NRC 19 maart 1857114

Hellevoetsluis, 18 maart. Het schip (opm: bark) LANDBOUW, kapt. P.A. Kleijnenberg, is heden van hier vertrokken naar Batavia (opm: eerste reis). Eveneens vertrok heden van hier, mede naar Batavia, het schip (opm: bark) HERMAN, kapt. M. van Velthoven.

 

NRC 19 juni 1857114

Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping. De notarissen Van der Hoop en Reepmaker, residerende te Rotterdam, zijn voornemens op dinsdag de 23e juni 1857, des namiddags ten 1 ure in het notarishuis aldaar te verkopen:

- 5/60 Aandelen in het Nederlands barkschip HERMAN, kapitein M. van Veldhoven, boekhouder de heer N.A. Koning te Rotterdam, groot 338 lasten, thans op reis naar Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij.

Nadere inlichtingen zijn te bekomen ten kantore van de genoemde notarissen.

 

NRC 24 juni 1857114

Publieke verkopingen. In het notarishuis aan de Gelderse Kade te Rotterdam, dinsdag 23 juni.

- 1/60 Aandeel in het Nederlandse barkschip, HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning te Rotterdam, groot 338 lasten; thans op reis naar Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Voor NLG 1.200 verkocht.

 

Zierikzeesche Courant 13 januari 1858114

Brouwershaven. Den 9 januari binnengekomen HERMAN, kapt. M. van Velthoven van Batavia; CIRCONSTANCE, kapt. A. Lefort van Alexandria,

 

NRC 22 januari 1858114

Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping. De notarissen Van der Hoop en Reepmaker, residerende te Rotterdam, zijn voornemens om op dinsdag de 26e januari, des namiddags ten 2 ure precies, in het Notarishuis aldaar, in het openbaar te veilen en verkopen:

 - 1/60e aandeel in het Nederlandse Barkschip HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning, te Rotterdam, van Batavia geretourneerd, bevracht voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij.

 

NRC 27 januari 1858114

Publieke verkopingen op 26 januari in het Notarishuis te Rotterdam: 1/60e aandeel in het barkschip HERMAN verkocht voor NLG 1.310.

 

NRC 24 september 1858114

Publieke verkopingen in het notarishuis aan de Geldersche kade alhier op donderdag 23 september: ….

….- 1/60e Aandeel in het Nederlands barkschip HERMAN, groot 338 lasten, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning, te Rotterdam. Opgehouden…..

 

NRC 03 oktober 1858114

Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping van aandelen in schepen op donderdag de 7e oktober 1858, des namiddags ten 2 ure precies, in het notarishuis te Rotterdam, door en ten overstaan van de notarissen Sander en Paats en Dalen en Lambert:…..

….- 1/60e Aandeel in het barkschip HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning te Rotterdam, groot 338 lasten, op reis van Londen naar Adelaide…..

….Nadere informaties en notities zijn te bekomen ten kantore van de voornoemde notarissen Sander en Paats aan de Hoogstraat en Dalen en Lambert aan de Zuidblaak te Rotterdam.

 

NRC 08 oktober 1858114

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op donderdag 7 oktober: …

….- 1/60e Aandeel in het barkschip HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning, te Rotterdam, groot 338 lasten, op reis van Londen naar Adelaide, om NLG 580 verkocht. (opm: vergelijk deze opbrengst met de NLG 1.310 van 26 januari, een gevolg van onder sterke druk staande vrachten door overaanbod van tonnage en de opkomst van de stoomschepen)

 

NRC 06 juli 1859114

Batavia, 7 mei. Vrachten. Scheepsruimte is steeds overvloedig en de markt geheel zonder producten. De volgende bevrachtingen tonen aan, dat daarin nog geen verbetering heeft plaats gevonden.

De DELFSHAVEN is te Melbourne gecharterd voor een lading kolen naar Java, vracht onbekend. PRINS VAN ORANJE gecharterd tot NLG 35 per last voor tabak, en NLG 32 voor suiker naar Rotterdam. BROEDERTROUW NLG 32 voor suiker en tabak naar Amsterdam. ZEELANDIA NLG 35 voor suiker en NLG 32 voor tabak naar Amsterdam, op de kust te laden. HOLLANDIA bevracht voor NLG 0,80 per pikol voor kolen van Newcastle (Australië) naar Java. ALMELO NLG 7,50 per ton voor kolen van Banjermassing naar Batavia. AMICITIA 30 cents dollar voor rijst naar Amoy.

STRAAT BALI, JAN DANIEL en WHAMPOA laden voor reders rekening. EVERDINA ELISABETH 29½ dollar cents naar China via Singapore, JEDO NLG 35 naar Rotterdam. GOUV. GEN. DUIJMAER VAN TWIST NLG 42,50 voor koffij van Padang naar Amsterdam. Per schip SOPHIA (500 ton) 370 dollar cents naar Hamburg in eens.

Nederlands schip HERMAN gecharterd tot $ 3.400 naar Amoy.

 

NRC 27 maart 1860114

Batavia, 7 februari. Vrachten. Door meerdere vraag naar scheepsruimte voor China, zijn de vrachten enigszins verbeterd en kwamen sinds het jongste bericht de volgende transacties tot stand.

Nederlandse vlag: HENRIETTE $ 0,50 per picol voor rijst naar Hongkong; JOHANNES LODEWIJK NLG 60 voor suiker, NLG 70 voor tabak, NLG 30 voor tin naar Rotterdam; HENDRINA NLG 67,50 voor suiker, NLG 80 voor arak naar Rotterdam; CHERIBON NLG 70 voor suiker, NLG 60 voor thee naar Rotterdam; S. VAN HEEL NLG 70 voor suiker, NLG 60 voor thee, NLG 35 voor koper en NLG 30 voor tin naar Rotterdam; HERMAN $ 0,50 per picol voor rijst naar Hongkong; METALEN KRUIS NLG voor suiker en NLG 65 voor tabak naar Amsterdam; AMICITIA $ 0,42½ per picol rijst naar Hongkong; ZEPHIR laadt voor rederij-rekening; H. VINCENTIUS VAN PAULO NLG 70 voor suiker naar Rotterdam; GRAAF DIRK III NLG 70 voor suiker naar Nederland; A.R. FALCK NLG 70 naar Amsterdam; IDA ELISABETH NLG 70 naar Amsterdam.

 

NRC 15 april 1860114

Rotterdam, 14 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 24 schepen:

Voor Rotterdam: JAN VAN GALEN, kapt. P.H. De Boer; BILITON, kapt. H. ten Zeldam Ganswijk; BEATRIX, kapt. C.A.L. van der Wijk; CONSTANCE, kapt. M. Kimmerer; VOORWAARTS, kapt. E.L. Kerkstra; MR. ISAÄC DA COSTA, kapt. H.C. Löschen; NOORD- BRABAND (opm: NOORD BRABANT), kapt. H.R. Bok.

Voor Amsterdam: JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter; WILLEM EGGERTS, kapt. H. Faber; KIJKDUIN, kapt. S.C.T. Oldendorp; AMICIA, kapt. D. Gaaff; MARIA CATHARINA, kapt. J.A.F. Bertrand; POLLUX, kapt. H.P. Cruys; ZEELUST, kapt. J.A. Knaap; WILHELMINA MARIA, kapt. W. Postma q.q; PAULINE CONSTANCE ELEONORE, kapt. W.P. Pijbes; RESIDENT VAN SON, kapt. D. van der Hoff; CATHARINA WILHELMINA, kapt. F.H. Popken; ELISABETH, kapt. W.C. Veenstra; HERMAN, kapt. M. van Velthoven; de laatste vier van Rotterdam.

 

NRC 13 augustus 1860114

Hongkong, 22 juni. Het alhier van Batavia gearriveerde Nederlandse schip HERMAN, kapt. Van Velthoven, heeft 25 mei in Straat Mindoro een orkaan doorgestaan en daarin alle zeilen verloren.

 

Java Bode 06 juli 1861114

In Nederland te houden veilingen van schepen en scheepsparten……

…..Te Amsterdam op 14 mei 1861:

  • 1/60e Part in het schip (opm: bark) TOLLENS, kapt. T. van Rossen, gebouwd in 1856, groot 370 lasten: NLG 375, opgehouden.
  • 1/60e Part in het schip (opm: bark) HERMAN, kapt. M. van Velthoven, gebouwd in 1855, groot 370 lasten: NLG 130, verkocht (opm: vergelijk deze prijs met die genoemd in NRC 081058)

 

NRC 14 juli 1861114

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz, W.H. Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff en H.N. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam, zullen op last van hun meester, op dinsdag 6 augustus 1861, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepsmakershaven, wijk 1, No. 499, publiek verkopen: het extra snelzeilend, in 1855 gebouwde, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip, HERMAN, laatst gevoerd door kapt. M. van Velthoven; volgens meetbrief lang 38 el 60 duim, wijd 7 el 35 duim, hol 5 el 5 duim en alzo groot 639 ton of 338 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheeps-gereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende aan de scheepstimmerwerf Prins Casimierus, van de heer F. Boelen, te Amsterdam. ….

 

 

Datum vanaf: 1843
Kapitein: Velthoven, Matthias van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.H.de Boer was met vlagnummer R29 in de periode 1845 t/m 1863 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1863 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat dat hij in 1863 is overleden.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein H.H. de Boer als gezagvoerder in de ledenlijst van058:

1849, 1851                           op het fregat “Roompot”  383 last  varend voor M.C. de Crane & Zoon te Zierikzee

1855, 1858, 1859, 1862     op de bark “Haamstede”  380 last  varend voor M.C. de Crane & Zoon te Zierikzee

 

Bouma025 vermeldt H.H.de Boer als gezagvoerder gedurende:

*    1847 t/m 1848 op de bark “Elisabeth Johanna”, gebouwd in 1843 te Zierikzee, 406 ton o.m., varend voor M.C.de Crane & Zn te Zierikzee;

*    1850 t/m 1853 op de bark de “Roompot”, gebouwd in 1844 te Zierikzee, 748 ton o.m., varend voor M.C.de Crane & Zn te Zierikzee. In 1853 van Akyab naar Zierikzee bij Westkapelle gestrand.

*    De naam van het schip was ontleend aan het belangrijke zeegat voor Zierikzee. Onder kapitein H.H. de Boer strandde het schip bij Westkapelle en ging verloren. Een deel vande bemanning kwam om het leven. Spin gaf het volgetuigde schip op fraaie wijze weer, varend voor een vreemde kust. Het schip draagt de kapiteinsvlag R29 van H.H. de Boer. Dit schilderij is in particulier bezit067.

*    1856 t/m 1863 op de bark “Haamstede”, gebouwd in 1855 te Zierikzee, 738 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn te Zierikzee.

 

“Jacob Spin heeft het schip zo indrukwekkend mogelijk weergegeven; in volle lengte en vol getuigd vult de “Haamstede” bijna het gehele vlak”. Het schip draagt de nummervlag R29 van kapitein de Boer067.

 

Overige bijzonderheden

Hendrik Hendriksz. de Boer was gezagvoerder van de “Roompot” van 1849 t/m 1853 als opvolger van kapitein Steven van Delden. Dit schip werd gebouwd tussen 1841 en 1844 op de werf ”De Goede Intentie” te Zierikzee in opdracht van de rederij M.C.de Crane & Zn te Zierikzee. Het schip werd geregistreerd bij Veritas als metende 719 metrieke ton, zijnde 379 last.

De Boer maakte met dit schip vier reizen en wel:

  1. Zierikzee - Batavia 19 maart 1849 - 12 juni 1849          Batavia - Zierikzee              01 sept. 1849 - 01 januari 1850
  2. Zierikzee - Hongkong 30 maart 1850 - 06 sept. 1850 Hongkong - Zierikzee       27 oktober 1850 - 07 juni 1851
  3. Zierikzee - Batavia 23 juli 1851 - 24 november 1851    Banjoewangi - Zierikzee    10 januari 1852 - 02 juni 1852
  4. Zierikzee - Akyab 25 sept. 1852 - 04 februari 1853     Akyab - Roompot              20 februari 1853 - 29 juni 1853

Tijdens deze laatste reis verging het schip in de ingang van de Oosterschelde in het zicht van de haven op de gronden van de Roompot. Het schip, met een equipage van 24 bemanningsleden, kwam terug van Akyab (het huidige Sittwe) aan de kust van Birma met een lading rijst. Na nogal wat stormweer onderweg arriveerde men 27 juni 1853 in het Kanaal op de hoogte van Dartmouth en werd de loodsboot nr. 2 van Vlissingen gepraaid. Er bleek geen gekwalificeerde loods meer beschikbaar te zijn, maar de schipper van de kotter stuurde de loodskwekeling M.A.Engels. Kort daarna ontmoette men loodskotter nr. 3 van Vlissingen, maar ook deze had geen loods meer beschikbaar. Ook hier werd een loodskwekeling, C.G.Dekker aan boord genomen. In het vervolg van de tocht wees niets op moeilijkheden “Het weer was rustig”. Op 29 juni kwam de toren van West-Kapelle in zicht en kort daarop liep het schip vast. Men probeerde vlot te komen maar tevergeefs. De situatie werd zo ernstig, dat een sloep werd gestreken waarop tien bemanningsleden en de loods Dekker het schip verlieten. Tenslotte verlieten de kapitein en de overgebleven 13 schepelingen het schip in een tweede sloep. Deze sloeg om en de loodskwekeling Engels, de scheepsdokter Bouw en de 2e stuurman Visser verdronken. De overlevenden zwommen terug naar het schip en werden daarna opgepikt door een Deens schip. De eerste sloep was bereikte na een inspannende reis de kust zonder verlies aan mensenlevens. Het wrak kwam nog wel vlot bij de eerstvolgende vloed  maar verging kort daarop totaal Al snel daarna spoelde wrakstukken aan op de NO-kust van Walcheren.

De ramp had nogal wat gevolgen, o.a. vanwege de schuldvraag. De schippers van de loodskotters kregen straffen omdat ze in strijd met de voorschriften, de assistentie aan ongekwalificeerde krachten hadden overgelaten. Ook bleek dat er uit het wrak, voor het definieve vergaan, het een en ander was ontvreemd. De dief kon worden achterhaald en belandde in de gevangenis.

UIT: “De Roompot gezonken in de Roompot. Achtergronden en nasleep van de ramp met een Zierikzeese Oostindiëvaarder” door J.H.F.Schwartz, verschenen in de Kroniek van het Land van de Zeemeermin (Schouwen Duiveland) 21:45-56, 1996. Zie aldaar voor details en de uitgebreide bronnenopgave.

Aan de vaarperiode van de “Roompot” onder kapitein H.H. de Boer is ook aandacht geschonken in referentie 074 maar zonder extra bijzonderheden die niet ook al hiervoor zijn vermeld

 

“Voor de Zierikzeese rederij De Crane werd in 1841 begonnen met de bouw van een nieuw fregat, dat de naam “De Roompot” kreeg. Op 17 juni werd de kiel gelegd, maar het duurde ruim drie jaar eer het schip geheel gereed was.

Met een eenvoudige plechtigheid werd “De Roompot” tenslotte op 20 juli 1844 te water gelaten.

Op het eerste gezicht mag de naam ietwat vreemd aandoen al zullen de meeste Zeeuwen wel degelijk onmiddellijk het verband onderkennen met het gelijknamige zeegat. Roompot zou afgeleid zijn van Romanorum portus: haven van de romeinen   074

 

“Elisabeth & Johanna

Voor rekening van de rederij Smith en Comp. werd de Elisabeth & Johanna gebouwd  Deze bark werd op 3 december 1842 te water gelaten vanaf de werf De Goede Intentie. Het had een grootte van 406 ton en kapitein M.van Veldhoven ging er het bevel over voeren.

Op 26 februari 1844 vertrok het schip op zijn eerste reis naar Batavia. In 96 dagen bereikte het schip zijn bestemming. Op 4 juli werd de thuisreis aanvaard en arriveerde de bark op 21 oktober in Nederlandse wateren op de rede van Brouwershaven.

Op 25 juni 1845 werd de bark in het openbaar verkocht in Rotterdam. Rederij M.C.de Crane & Zoon uit Zierikzee, bekend met het goede werk van de werf De Goede Intentie besloot het schip aan te kopen. Voor 81.200 werd zij eigenaar.

In opdracht van de nieuwe eigenaar vertrok de bark, onder bevel van kapitein H.de Boer, op 2 augustus vanaf Hellevoetsluis naar Batavia. Hendrik de Boer werd geboren in het Friese Oldeborn in 1811. Hij huwde met de Zierikzeese Petronella Izabella Broeksmit (1823-1880). Kapitein de Boer commandeerde de Elisabeth & Johanna tot 1848. Hij voer later op het fregat Roompot en daarna op de bark Haamstede. Tijdens een reis op dit laatstgenoemde schip overleed hij op 23 december 1862.” 074.

 

 

Datum vanaf: 1845
Kapitein: Boer, Hendrik Hendriksz de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Joachim Albertus Ballot werd geboren te Wezepe op 19 december 1814. Hij huwde met Gijsberta Jacomina Wor, geboren te Randwijk op 09 augustus 1816. Lid van Weldadig Zeemans Fonds op 06 november 1855003.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.A.Ballot werd met nr. 766 effectief lid van Zeemanshoop per 30 mei 1848 op voordracht van B.Drayer. Zijn schip was de “Elisabeth en Johanna”002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 23/30 mei 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd J.A.Ballot, alleen initialen, geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Elisabeth Johanna”, varend voor rekening van M.C.de Crane te Zierikzee, op voordracht van kapitein B.Drayer.023.

J.A.Ballot was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1848 t/m (na) 1860 met vlagnummer 766 (1848 t/m 1854) en 383 (1854 tot nà 1860).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 mei 1860 meldt kapitei J.A.Ballot “aan de wal te gaan leven, doch in het doorlopend reft te willen blijven.” Ik heb geen reactie van het Bestuur aangetroffen S.P.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 05 juni 1860 staat vermeld een: “Brief van den Heer J.A.Ballot, berigtende aan de wal te blijven en wenschende het doorlopend regt te behouden, welk verzoek is toegestaan.”023

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer             jaren                 type        scheepsnaam                       naam reder/boekhouder

        766                 1848-1852            bark       Elisabeth en Johanna         M.C.de Crane en Zn te Zierikzee

        383                 1853-1855            bark       Elisabeth en Johanna         idem

                               1855-1859            bark       Catharina Maria idem

                                    1860                 geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt kapitein J.A.Ballot als gezagvoerder gedurende:

*    1849 t/m 1855 van de bark “Elisabeth Johanna”, gebouwd in 1843 te Zierikzee, 406 ton o.m., varend voor M.C.de Crane & zn te Zierikzee;

*    1857 t/m 1860 van de bark “Catharina Maria”, gebouwd in 1856 te Zierikzee, 753 ton o.m., varend voor M.C.de Crane & Zn te Zierikzee.

 

“Elisabeth & Johanna

Voor rekening van de rederij Smith en Comp. werd de Elisabeth & Johanna gebouwd  Deze bark werd op 3 december 1842 te water gelaten vanaf de werf De Goede Intentie. Het had een grootte van 406 ton en kapitein M.van Veldhoven ging er het bevel over voeren. …

Op 25 juni 1845 werd de bark in het openbaar verkocht in Rotterdam. Rederij M.C.de Crane & Zoon uit Zierikzee, bekend met het goede werk van de werf De Goede Intentie besloot het schip aan te kopen. Voor 81.200 werd zij eigenaar.”074

 

“Catharina Maria

De Catharina Maria werd in 1856 gebouwd in opdracht van rederij De Crane. Het was de tweede bark die deze rederij liet vervaardigen. Ze was iets groter dan de in 1855 gebouwde bark Haamstede. Dit laatste schip was 738 ton groot en de Catharina Maria 753 ton. Daarmee was deze bark het grootste schip dat ooit in Zierikzee werd gebouwd.

In juli 1856 vertrok het schip op zijn eerste reis naar Batavia. Kapitein was J.A.Ballot, die tot op dat moment had gevaren op de bark Elisabeth & Johanna. Er waren 15 bemanningsleden …

In april 1857 vertrok de Catharina Maria opnieuw, ditmaal met 24 bemanningsleden, voor een verre reis naar Hongkong via Engeland. De bark maakte hierna nog vele reizen naar Java. Kapitein T.Oomkens volgde in 1859 kapitein Ballot op. … “074.

 

Overige bijzonderheden

Geen.

 

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Ballot, Joachim Albertus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.C.Kamminga was met vlagnummer R343 in de periode 1852 t/m 1876 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein T.C.Kamminga met vlagnummer R343 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855                                van de sch.kof “Cadzandria”      92 last       voor M.C. de Crane & Zoon te Zierikzee

*    1858, 1859,

      1862 t/m 1867, 1874    van de bark “Grondwet”             396 last     voor M.C. de Crane & Zoon te Zierikzee

 

Bouma025 vermeldt T.C.Kamminga als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1851 op de kof “Johanna Wilhelmina”, te water gelaten op 14 mei 1847 te Zierikzee op de werf “De Goede Intentie”, 105 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn  te Zierikzee;

      De “Johanna Wilhelmina” was vernoemd naar Johanna Wilhelmina Christina, een dochter van de reder Mr. Wilhelmus Christianus de Crane, die op 15 augustus 1846 te Zierikzee was geboren.

      De eerste reis begon op 23 mei 1847 naar Riga. Een afbeelding van Spin is in particulier bezit.067.

*    1852 t/m 1853 op de schoenerkof “Marinus en Geertruida”, gebouwd in 1845/46 te Zierikzee, 162 ton o.m., varend voor M.C. de Crane te Zierikzee;

      Dit schip, waarschijnlijk vernoemd naar de reder Marinus Christianus de Crane (1783-1865) of diens gelijknamige kleinzoon (geb. 1838) en naar Geertruida de Wit, de schoonmoeder van mr. W.C. de Crane, werd in 1846 te Zierikzee gebouwd. De naam werd naderhand veranderd in “Maria en Geertruida”. Met deze schoenerkof werd in hoofdzaak gevaren op Oostzeehavens. … Spin maakte een fraaie compositie van het schip bij het binnenvaren van het Havenkanaal, nog slechts kort verwijderd van de thuishaven Zierikzee … “067.

*    1855 op de sch.kof “Cadsandria”, gebouwd in 1854 te Zierikzee, 175 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn te Zierikzee;

*    1856 t/m 1857 van de bark “Elisabeth Johanna”, gebouwd in 1843 te Zierikzee, 406 ton o.m., varend voor M.C.de Crane & Zn te Zierikzee;

*    1858 t/m 1871 op de bark “Grondwet” op 02 januari 1858 te water gelaten op de Stads Commerciewerf te 58 te Zierikzee onder scheepsbouwmeester C.Nak, 400 last/756 ton o.m., varend voor M.C.de Crane Zn te Zierikzee. Het schip werd in 1875 verkocht naar Noorwegen als “Svadilfare”.zie ook 013.

*    1874 t/m 1875 van hetzelfde schip en voor dezelfde reder

 

Overige bijzonderheden

Elisabeth & Johanna

Voor rekening van de rederij Smith en Comp. werd de Elisabeth & Johanna gebouwd  Deze bark werd op 3 december 1842 te water gelaten vanaf de werf De Goede Intentie. Het had een grootte van 406 ton en kapitein M.van Veldhoven ging er het bevel over voeren. …

Op 25 juni 1845 werd de bark in het openbaar verkocht in Rotterdam. Rederij M.C.de Crane & Zoon uit Zierikzee, bekend met het goede werk van de werf De Goede Intentie besloot het schip aan te kopen. Voor 81.200 werd zij eigenaar.”074

 

Het kofschip “Johanna Wilhelmina” onder kapitein Kamminga is vermoedelijk verloren gegaan op een reis naar de Oostzee. “Op 11 april 1850 bereikte Zierikzee het gerucht dat het bord, met de naam van kapitein T.Kamminga erop, was aangespoeld”074.

 

GRONDWET

De Grondwet werd gebouwd in 1858. Het schip behoorde  … tot de rederin de Crane & Zoon (te Zierikzee). Het was 750 ton groot en daarmee de één na grootste bark van de rederij.

Kapiteins op de Grondwet waren: T.C.Kamminga,…, H.Singer, … en opnieuw T.C.Kamminga. De bark werd vermoedelijk in 1875 verkocht en voer in 1876 onder Noorse vlag.

Time Christiaan Kamminga werd geboren in Groningen in 1829. Hij was gehuwd met Alberdina Klaassen Kater, geb. in 1824 te Veendam. Na haar overlijden vertrok Kamminga in 1876 naar Terschelling. Het echtpaar had vijf kinderen. De enigste zoon, Nicolaas, geboren in 1855, koos eveneens voor een carrière op zee.

Het aantal bemanningsleden van de Grondwet varieerde van 20-23.

 

T.C.Kamminga verzorgde per 08 juni 1858 vanuit Hellevoetsluis met de “Grondwet” een troepentransport van 2 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 26 september 1858 na 110 dagen065.

 

NRC 08 januari 1849114

Amsterdam, 7 januari. Volgens brief uit Zierikzee is het schip MARINUS EN GEERTRUIDA, kapt. Kamminga, van Dantzig naar Zierikzee, de 26e dezer te Middlesbrough binnengelopen.

 

NRC 09 februari 1849114

Amsterdam, 8 februari. Het schip MARINUS EN GEERTRUIDA, kapt. Kamminga, van Koningsbergen, laatst van Middlesbrough, naar Zierikzee, in Texel binnengelopen, heeft veel storm en tegenwind doorgestaan en daardoor sloepen, watervaten enz. verloren. Het zal vermoedelijk moeten lossen.

 

NRC 29 januari 1851114

Zierikzee, 24 januari. Volgens bericht van kapt. T.C. Kamminga, voerende het schoener-kofschip MARINUS EN GEERTRUIDA, uit Beyruth d.d. 5 dezer, zou hij weldra de gehele lading in hebben en de terugreis naar Engeland aannemen.

 

NRC 22 mei 1854114

Zierikzee, 20 mei. Heden liep met het beste gevolg te water van de werf van de scheepsbouwmeester J. Strickaert alhier het gezinkt schoener-galjootschip CADZANDRIA, groot 150 rogge-lasten, gebouwd voor rekening der heren M.C. de Crane & Zoon, en gevoerd zullende worden door kapt. T.C. Kamminga, terwijl terstond daarop de kiel werd gelegd van een barkschip (opm: ELISABETH), groot 450 Java-lasten, voor rekening ener rederij onder directie van de heer D. Keus te Rotterdam.

 

NRC 08 juli 1854114

Hellevoetsluis, 7 juli. Het schip CADSANDRIA, kapt. T.C. Kamminga, vertrok heden van hier naar Boston in Amerika (opm: eerste reis)

 

NRC 01 januari 1858114

Zierikzee, 30 december 1857. Heden is alhier te water gelaten het barkschip GRONDWET, groot circa 400 gemeten lasten, gevoerd zullende worden door kapt. T.C. Kamminga, gebouwd door de scheepsbouwmeester C. Mak Jr. op de Stads Commercie-Werf van de heer Corns. Smit te Alblasserdam voor rekening ener rederij onder directie van de heer M.C. de Crane en Zoon.

 

Zierikzeesche Nieuwsbode 15 mei 1858114

Harderwijk, 9 mei. De 6e juni a.s. zal op stroom van Rotterdam aan boord van het schip (opm: bark) de GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga, embarkeren een detachement militairen, sterk 150 manschappen, voor het leger in Oost-Indië, onder kommando van de 1e luitenant T.T. van der Werf, van het 6e Reg.Inf, die na volbrachte commissie herwaarts terug zal keren en onder medegeleide van de 2e luit. P.J. Heck, bestemd voor het wapen der infanterie van het leger in Oost-Indië.

 

NRC 16 mei 1858114

Advertentie. Naar Batavia en Soerabaya ligt in lading voor goederen en passagiers: het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlands fregatschip GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga. Vertrekt 6 juni. (opm: eerste reis)

Adres bij W. Ruijs J.Dzn, Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer.

 

Zierikzeesche Courant 09 juni 1858114

Zierikzee. Den 7 juni binnengekomen de Engelse schoener LARCH MORÉLI, kapt. Harisson, met ijzer van Bo’ness voor Rotterdam.

Den 8 dito DE GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga, van Rotterdam op deze rede terug.

 

Zierikzeesche Courant 16 juni 1858114

Zierikzee. Den 14 juni binnengekomen de Nederlandse sloep SINE NOMINE, kapt. Verheul met kolen van New-Castle voor Zierikzee.

Den 15 dito zeilde van deze rede naar zee het barkschip de GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga. (opm: eerste reis)

 

NRC 17 mei 1859114

Rotterdam, 16 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 30 schepen: ….

….Voor Middelburg: SUSANNA ELISABETH, kapt. C. Ouwehand; CATHARINA MARIA, kapt. J.A. Ballot; REGINA MARIS, kapt. S. Ouwehand; GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga.

 

Zierikzeesche Courant 22 februari 1860114

Volgens particulier bericht is het barkschip HAAMSTEDE, kapt. H.H. de Boer, op 13 februari j.l. met een gunstige gelegenheid van Cardiff vertrokken naar Singapore.

Het schip GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga, was op 19 december 1859 gereed om van Soerabaija naar Bezoeki en Panaroekan te verzeilen, ter completering van zijn lading voor Middelburg.

De 10e december is te Batavia aangekomen STAD ZIERIKZEE, kapt. Klein, van Singapore.

De 15e februari is te Plymouth binnengelopen DRIE VRIENDEN, kapt. L.P. Anderson, van Batavia naar Rotterdam.

 

NRC 24 februari 1860114

Zierikzee, 21 februari. Het schip GRONDWET, kapt. Kamminga, was de 19e december gereed om van Soerabaija naar Bezoekie en Panaroekan te verzeilen, ter completering van zijn lading voor Middelburg.

 

Zierikzeesche Courant 02 mei 1860114

Volgens particulier bericht van kapt. T.C. Kamminga, voerende het schip GRONDWET, de 2e februari van Java herwaarts vertrokken, was hij de 31e maart j.l. te St. Helena gearriveerd en alles wel aan boord.

 

NRC 17 mei 1861114

Rotterdam, 16 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 27 schepen: ….

…..Voor Middelburg: CATHARINA MARIA, kapt. T.R. Oomkens; GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga. ….

 

JavaBode 21 november 1863114

De Nederlandsche Handel Maatschappij heeft scheepsgelegenheid gevraagd voor het transport van 1500 Engelse tons steenkolen naar Soerabaija en 1500 Engelse tons steenkolen naar Onrust of Kuyper  (opm: twee kleine eilanden bij Batavia), in Indië door hare Factory te Batavia te bepalen, in te nemen te Newcastle upon Tyne, en daarvoor aangenomen naar Soerabaija GRONDWET, kapt. Kamminga, 396 last, en KOOPHANDEL, kapt Swarts, 280 last, en naar Onrust of Kuyper PETRONELLA (ex-TRIJNTJE FENNA), kapt. N.N, 310 last, WILLEM HENDRIK (ex-VROUW JOHANNA), kapt. Beckering, 279 last, en GUURTJE EN MARIA, kapt. Flens, 376 last. Deze schepen zullen uiterlijk 20 oktober tot vertrek gereed moeten liggen.

 

Zierikzeesche Courant dd 27 januari 1864

Het schip GRONDWET, kapt. T.C.Kamminga, bevond zich de 10e dec. jl. op 8o26’Nbr/23o19’WL. Alles wel aan boord.

Zierikzeesche Courant dd 02 maart 1864

“Gepraaid: (door wie?) 1 januari 1864 op 25o11’Zbr en 29o35’Wl. Het schip GRONDWET, kapt. T.C.Kamminga. Alles wel aan boord.”

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Kamminga, Time Christiaan
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.R.Oomkens als gezagvoerder gedurende:

*    1858 van de bark “Elisabeth Johanna”, gebouwd in 1843 te zierikzee, 406 ton o.m., varend voor M.C.de Crane & Zn te Zierikzee. Het schip werd in januari te Soerabya afgekeurd; (Verkocht voor 17.800 gulden)074;

*    1861 t/m 1863 van de bark “Catharina Maria”, gebouwd in 1856 te Zierikzee, 753 ton o.m., varend voor M.C.de Crane & Zn te Zierikzee.

 

Overige bijzonderheden

Elisabeth & Johanna

Voor rekening van de rederij Smith en Comp. werd de Elisabeth & Johanna gebouwd  Deze bark werd op 3 december 1842 te water gelaten vanaf de werf De Goede Intentie. Het had een grootte van 406 ton en kapitein M.van Veldhoven ging er het bevel over voeren. …

Op 25 juni 1845 werd de bark in het openbaar verkocht in Rotterdam. Rederij M.C.de Crane & Zoon uit Zierikzee, bekend met het goede werk van de werf De Goede Intentie besloot het schip aan te kopen. Voor 81.200 werd zij eigenaar.”074

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Oomkens, J.R.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: ELISABETH EN JOHANNA, aquarel gemaakt in 1849, kapitein J.A. Ballot
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.92
DVD VIII – 198,199
BIJLBRIEF

Naam schip ELISABETH EN JOHANNA

plaats en datum acte bijlbrief, Zierikzee, 14 oktober 1843

type schip bark, kopervast en gekoperd

bouwwerf/verkoper Jacobus Strickaert, scheepsbouwmeester, werf De Goede Intentie, Zierikzee

gevoerd door kapt. Matthijs van Velthoven

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 444 tonnen of 234 lasten (meetbrief Zierikzee, 10 januari 1843)

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging 14 juni 1841

tewaterlating 3 december 1842, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 8 november 1843

nummer van registratie deel 32, folio 25, verso, case 4

notaris burgemeester & wethouders stad Zierikzee

prijs

Bijzonderheden:



researcher/datum research: ML / 100108












BIJLAGE bij akte Rott.3.03.17.01.3675.92

aandeelhouders:

Smith & Co., Rotterdam (boekhouders en 6/32e part).
dames Jkvr. Elisabeth Johanna Delcourt en Jkvr.Johanna Nicoletta Delcourt, beide te
’s- Gravenhage (samen 8/32e part),
firma Jan Havelaar & Zoon, Rotterdam (1/32e part),
J.L. Koch, Rotterdam (1/32e part),
Gerrit Jacobus Slinkert, Rotterdam (1/32e part),
Petrus Sengers, Rotterdam (1/32e part),
Willem Christianus de Crane, Zierikzee (5/32e part),
Samuel de Jonge Mulock Houwers, Zierikzee (2/32e part),
Frans Keller, Zierikzee (1/32e part),
Pieter van der Linden, Zierikzee (1/32e part),
Dirk Rijken, Zierikzee (1/32e part),
Johannes Swaets en Krijn van der Kaay, Zierikzee (samen 1/32e part),
Jacobus Strickaert, Zierikzee (2/32e part),
Nicolaas de Herder, Oude Tonge (1/32e part)


researcher/datum research: ML / 100108

Naam ELISABETH EN JOHANNA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1843
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1843
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF Rott.3.03.17.01.3675-92