Inloggen
ANNA PAULOWNA - ID 8098


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-04-30 / 1861-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Onder Nederlandse Vlag tussen:1861-11-18 / 1876-12-01 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wm. Denny & Bros., Dumbarton, Great Britain
Werfnummer: 65
Launch Date: 1857-04-07
Delivery Date: 1857-04-30
Technical Data

Engine Manufacturer: Tulloch & Denny, Dumbarton, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 2x30"- 27"
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 518.05 Gross tonnage
Net Tonnage: 403.63 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 28055 Cubic Feet
 
Length 1: 194.6 Feet (British) Length overall (Loa)
Beam: 25.2 Feet (British) Breadth, extreme
Depth: 13.8 Feet (British) Depth to Main Deck
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 15 0 0 0 27
Configuration Changes

Datum 00-00-187?
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Bij het vergaan van het schip in 1876 was de ANNA PAULOWNA uitgerust met een tandem compound machine. (opm. in 2014 vastgesteld door duikers op het wrak van het schip). Het is niet bekend, of dit de originele machine was, "ge-compounded" of een compleet nieuwe machine. Evenmin is bekend, wanneer deze verandering van machine plaats vond.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-04-18
Register nr: 0
Scheepsnaam: ANNA PAULOWNA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kon. Nederlands. Stoomboot Mij.
Kapitein op moment van verzoek: Swart, G.E.
Opmerkingen: vrlp. Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-04-30 ANNA PAULOWNA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1861-00-00 ENTERPRISE
Manager: Unknown, Gibraltar, Great Britain, colonies and settlements
Eigenaar: Unknown, Gibraltar, Great Britain, colonies and settlements
Shareholder:
Homeport / Flag: Gibraltar / Great Britain, colonies and settlements

Date/Name Ship 1861-11-18 ANNA PAULOWNA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NFBD

Ship Events Data

1859-11-00: Damaged
Dantzig (opm: Gdansk), 24 november 1859. Het stoomschip ANNA PAULOWNA, van Pillau (opm: Baltiysk) naar Amsterdam, alhier binnengebracht – zie ons nommer van 28 dezer – is nagezien en bevonden dat de as en de cilinder gebroken zijn en de reparatie wel vier weken zou aanhouden.
1861-01-12: Stranded
NRC 200161. Amsterdam, 19 januari. Het Nederlandse stoomschip ANNA PAULOWNA, kapt. P.D.H.D. de Haan, van Amsterdam, laatst van Plymouth, naar de Middellandse Zee, is in de nacht van 15 dezer bij Kaap Spartel gestrand. De kapitein en zes man (opm: PGC noemt een aantal van vier) van de equipage zijn daarbij verdronken. Men is bezig de lading te bergen.
1864-04-29: Damaged
Amsterdam, 30 april 1864. Het stoomschip ANNA PAULOWNA, kapt. D. van Wijk, van hier naar Liverpool vertrokken, is gisteren met schade aan de vin (opm: schroef) in het Oosterdok teruggekomen.
1867-09-25: Damaged
Kopenhagen, 25 september 1867. Volgens telegrafisch bericht uit een van de havens van Jutland is het stoomschip ANNA PAULOWNA, komende van Amsterdam, met gebroken spil en cylinder te Frederikshaven binnengelopen.
1875-09-22: Damaged
Kopenhagen, 22 september 1875. De Nederlandse stoomboot ANNA PAULOWNA, van St. Petersburg naar Nederland, is alhier door een sleepboot binnengebracht. Het heeft bij Hveen de machine gebroken en zal hier repareren.
1876-12-01: Final Fate: Stranded

NRC 021276. Vlieland, 1 december. Het stoomschip ANNA PAULOWNA, van Reval naar de Maas, is door mist in de Buitengronden verzeild; bij gunstig weer is er hoop op vlot komen, anders is de toestand gevaarlijk.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geert Enne Swart werd geboren te Hamburg op 31 januari 1808.

Hij was getrouwd met Janke Lammerts Swart, geboren te Amsterdam op 06 oktober 1812.

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 17/24 juli 1849 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Geert E.Swart, oud 40 jaar, voerend de brigantijn “Bramspunt”, op voordracht van kapitein K.L.Swart.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 07 augustus 1849. Bedankt 1861003. Ten tijde van de inschrijving waren Swart en zijn vrouw 41 en 37 jaar002a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                  naam reder/boekhouder

       800                      1849-1850    brigant.           Bramspunt                      A.A.Roepel

                                        1851          geen vermelding van schip en boehhouder

                                        1852          bark                Suriname                         C.E.Smit te Koog aan de Zaan

                                        1853          stoomsch.      Graaf van Rechteren     geen opgave

       413                      1854-1855    stoomsch.      Graaf van Rechteren     idem

                                        1856          stoomsch.      West-Friesland               idem

                                     1857-1858    stoomsch.      Anna Paulowna             Kon.Nederl.Stoomb.Maatschappij

                                     1859-1860    stoomsch.      Willem III                       idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

G.E.Swart            Willem III                           01 maart 1860    08 decembert 1860

 

Bouma025 vermeldt G.E.Swart als gezagvoerder gedurende:

*     1850 t/m 1851 van de sch.brik “Braamspunt”, ex Gouverneur van Sytzama, gebouwd in 1841 te Woudsend, 191 ton o.m., varend voor A.A.Roepel, thuishaven niet vermeld. Het schip voer in 1852 voor D.J.van Oldenborgh te Dordrecht en was herdoopt in “Eensgezindheid”;

*     1853 op het 3/m schip “Suriname”, gebouwd in 1816, bouwplaats niet vermeld, 240 ton o.m., varend voor C.E.Smit te Koog aan de Zaan;

*     1856 van de stoomboot “West-Friesland”, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 270 ton o.m., varend voor de Gebr. van Hasselt te Kampen. Het schip werd in 1861 herdoopt in “Twenthe”;

*     1854 t/m 1861 van het ijzeren stoomschip “Graaf van Rechteren”; gebouwd in 1851, bouwlocatie niet vermeld, 189 ton o.m., geen vermelding van reeder en thuishaven;

               vaarperiode klopt niet met de opgaven uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001 - zie hiervoor.

*     1861 van het schroefstoomschip “Willem III” ex Normandie, gebouwd in 1855 te Seyne, 680 o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*     1858 t/m 1859 van het schr.stoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Swart, Geert Ennen
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 413
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Petrus Derk Hendrik Bernardus de Haan, Nederlands Hervormd, werd als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam ingeschreven op 28 augustus 1841. Hij werd geboren te Amersfoort 14 mei 1829 als zoon van Derk Hendrik Bernardus de Haan en Marregreta Everdina Toelaar, beiden overleden. Voogd was Dirk de Boer, luitenant-kolonel der Artillerie te Den Haag, wonende aan het Voorhout nr.235. Toeziend voogd was Eduard Cornelis Ookhuyzen te Amersfoort. "Het kostgeld is te Amsterdam ontvangbaar bij van Heekeren & Co Heerengracht bij de Amstel. De vorderingen van de leerling werden bijgehouden in 3-maandelijkse rapporten ingaande januari 1842 en met betrekking tot de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (hollands, frans en engels) en scheepswerk. Voorts zijn de volgende opmerkingen vermeld:

14 december 1843     "aangenomen tot Lidmaat der Ned.Herv.Gemeente door Do Weyland".

21 maart 1844            "gepl. als Jongen op het schip Jupiter Capt.de Jong naar Batavia  voor Amsterdam. Gagie ¦6,-".

11 januari 1845          "terug van de reis met goed attest".

10 april 1845               "geplaatst als Ligtmatr. op het schip Wilhelmina Lucia Capt.Karst (is J.P.Carst) naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦10,-".

28 februari 1846         "terug van de reis met goed attest".

04 maart 1846            "eervol ontslagen"004(533/1962).

Op 20.04.1854 te Amersfoort getrouwd met Agneta Petronella Johanna de Rochemont (29) - geb. ca. 1825 te Vlissingen - d.v. Daniel Louis de Rochemont en Louisa Jaqueline Corbelijn. Zij is overleden op 23.11.1899 te Gouda.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.D.H.B.de Haan werd met nr.655 effectief lid van Zeemanshoop per 27 november 1855 op voorspraak van J.R.Smit. Zijn schip was de "Cornelis Gips"002.

In de Algemene Vergaderingen van 20/27 november 1855 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Pieter Derk Hendrik Bernardus de Haan, oud 26 jaar, voerend de bark “Cornelis Gips, wonend in de Leidsche Straat I.I. 375 te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.R.Smit.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 01 maart 1860 wordt aan P.D.H.B. de Haan toegestaan zijn effectieve lidmaatschap om te zetten in een lidmaatschap voor de vlag.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 13 maart 1860 staat het verzoek van kapitein P.D.H.B. de Haan om van effectief lid over te mogen gaan naar lid voor de vlag, hetgeen wordt toegestaan.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer             jaren                 type        scheepsnaam       naam reder/boekhouder

         655              1855-1856            bark       Cornelis Gips       J.B.'tHooft&F.C.Deking Dura te Dordrecht

                                1857-1858            stooms.  Rembrandt           Kon.Ned.Stoomb.Mij.

                                1859-1860            stoomb. Anna Paulowna   idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.D.H.B. de Haan                               Anna Paulowna                     05 maart 1860              verongelukt (geen datum vermeld)

 

Bouma025 vermeldt P.D.H.B. de Haan als gezagvierder gedurende:

*    1856 t/m 1857 van de bark “Cornelis Gips”, gebouwd in 1854 te Dordrecht, 649 ton o.m., varend voor J.B.’t Hooft & F.C.Déking Dura te Dordrecht;

*    1858 t/m 1859 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1861 t/m 1862 op het schroefstoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Op weg van Amsterdam naar Marseille is het ss Anna Paulowna in de nacht van 12 op 13 januari 1861 bij Kaap Spartel op de rotsen gelopen. Kapitein, 1e stuurman en 5 matrozen verdronken. Het schip werd geabandonneerd, doch door een Engelse Bergingsmaatschaapij later vlotgebracht en 22 juni 1861 te Gibraltar binnengebracht. Omgedoopt door de bergers in “Enterprise” en naar Liverpool gesleeptt voor reparatie. Het schip werd eind 1861 door de KNSM teruggekocht en onder de oude naam weer in de vaart gebracht.

Het schip werd gebouwd in 1857 bij Denny Bros, Dumbarton, mat 441 GRT en voer voor de KNSM te Amsterdam (zie ook onder kapitein J.Brouwer)072.

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Haan, Petrus Derk Hendrik Bernardus de
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Bevolkingsregister Amsterdam index 64

Oude Teertuinen 162

Herman Haack, geboren op 02 september 1825 te Blankenese, Evangelisch Luthers, scheepskapitein

Anna Kröger, geboren 24 deceember 1833 te Blankenese, Evangelisch Luthers.

Voorts dochter Margaretha (1855) en zoon Heinrich (1854) beiden geboren in Blankenese en dochter   Emma Alida geboren in 1859 te Amsterdam. Evenals zoon Herman (1862), dochter Anna (1864) en dochter Armanda (1865).
Blankenese is een dorpje in de buurt van Hamburg en ligt aan de rivier de Elbe.

In Amsterdam geen overlijdensgegevens van Herman en Maria kunnen vinden

 Deze kapitein wordt ook in de verschillende registers vermeld als HERMAN HAAK.

Volgens Koninklijk Besluit d.d. 31 mei 1857 no. 69 : houdende vergunning zich binnen het Koninkrijk te vestigen, Herman Haack, oud  32 jaar, beroep zeeman, wordt hiermee ingeschreven in het stadsregister van Amsterdam.

 

Dochter Margaretha trouwt 15.03.1877 te A’dam met gezagvoerder Johannes Kröger.
Dochter Emma Alida trouwt 27.05.1881 te Adammet Abraham Janszoon Hazewinkel en na zijn overlijden trouwt zij later 29.05.1884 met Pieter van Dijk Blok.
Dochter Armanda Haack trouwt 03.07.1884 te A’dam met Simon Hazewinkel.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Haack als gezagvoerder van/in:

*    1857 van het ss “Willem III”, gebouwd in 1857 te Dumbarton , varend voor NSM. Van Marseille naar Malaga na aanvaring met ss Normandie aldaar gestrand en niet weer afgebracht;

*    1860 t/m 1861 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1862 t/m 1864 het schroefstoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1864 t/m 1866 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*    1867 t/m 1873 van het ijzeren schroefstoomschip “Jason”, gebouwd in 1866 te Glasgow, 1653 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1874 van het ijzeren schroefstoomschip “Castor”, gebouwd in 1870 aan de Clyde, 1512 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

H.Haack               Ondine                  09 februari 1861     07 maart 1861

                                Ondine                  14 maart 1861        05 april 1861

Dit schip wordt niet met een kapitein Haack (of Haacke) vermeldt bij Bouma. Er is wel sprake van een ijzeren schroefstoomschip” Ondine”, maar de vaarperiode klopt niet

 

Overige bijzonderheden

13 december 1857 strandde bij Malaga het ss “Willem de Derde” na een aanvaring met het Franse ss “Normandie” en ging verloren. De bemanning werd gered. Het schip was op weg van Marseille naar Amsterdam. Na lang procederen werd de “Normandie” schuldig verklaard aan de aanvaring en kreeg de KNSM dat schip als schadevergoeding toegewezen.

Het schip werd in 1857 gebouwd bij Denny Bros, te Dumbarton, mat 450 Brt. en voer voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam072.

 

Op 21 februari 1864 liep bij Tarifa (Noord Afrika) aan de grond het ss “Berenice” onder kapitein H.D.Vermeulen. Binnen enkele uren sloeg het geheel wrak en zonk. De juist passerende “Anna Paulowna”van de KNSM (kapitein H.Haack) slaagde er niet in hulp te verlenen, doch redde wel de gehele bemanning. De “Berenice” was op weg van Amsterdam naar Genua met een lading suiker072.

 

H.Haack vertrok op 01 september 1873 van Nieuwediep met de “Jason” en een detachement van 7 officieren en 300 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 20 oktober 1873 na een reis van 49 dagen065*.

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Haack, Herman(n
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.van Wijk als gezagvoerder gedurende:

*   1861 van het schroefstoomschip “Rubbens” ex Georg V, gebouwd in 1854 te Newcastle, 207 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*   1865 t/m 1870 van het schr.stoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1871 van het schroefstoomschip “Orion”, gebouwd in 1867 te Stockton, 900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. Het schip werd in 1872 herdoopt in “Venus”;

*   1872 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Stella”, gebouwd in 1871 te Amsterdam, 1600 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Wijk, D. van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jep Jensen Hansen werd geboren op 05 november 1820 te Nordbye in Denemarken als zoon van de Nederlands Hervormde Hans Jensen, schipper, en Anne Cathrine Leps.

Hij trouwde op 27 februari 1850 te Rotterdam met Cornelia van Duyvenbode, dochter van Dirk van Duyvenbode en Jansje den Haas. Hij trouwde voor de 2e maal op 20 december 1894 met Maria Magdalena van Vierbergen, geboren 29 november 1861 te Amsterdam, Nederlands Hervormd.

Hij overleed te Rotterdam op 13 juli 1903005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.Hansen was met vlagnummer R306 in de periode 1851 t/m 1903 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In deJaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.J.Hansen met vlagnummer R306 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1851                                   van de sch. “Polaris”                    80 last    voor Hudig & Blokhuijzen te Rotterdam

*    1855, 1858, 1859, 1862  van het ss. “Maasstroom”           150 last  voor Smith & van Es te Rotterdam

*    1863, 1864                        geen vermelding van schip en reder

*    1865, 1866                        van het ss “Medea”                      86 last    voor de KNSM te Amsterdam

*    1867                                   van het ss. “Rembrandt”             145 last  voor de KNSM te Amsterdam

*    1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883,

 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1902                                  geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 vermeldt J.J.Hansen als gezagvoerder gedurende:

*    1852 van de 2/mSch “Polaris”, gebouwd in 1845 te Rotterdam, 144 ton o.m., varend voor  J.G.Hudig te Rotterdam. Het schip voer in 1853 voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam en werd herdoopt in “Gouverneur v/d Eb”;

*    1855 t/m 1857 van het ijzeren schroefstoomschip “Elve” ex Director, gebouwd in 1848 te Hull, 189 ton o.m., varend voor P.A.van Es & Co te Rotterdam; overlap met de volgende opgave

*    1856 t/m 1863 op het ijzeren ss “Maasstroom”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 448 ton o.., varend voor James Smith te Rotterdam. Het onderhield een dienst op Hamburg, strandde in 1863 op Terschelling en raakte wrak;

*    1866 t/m 1867 van het ijzeren schroefstoomschip “Medea” ex Königin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.van Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam;

*    1868 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1869 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSM C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*    1871 van het schr.stoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1872 t/m 1873 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1875 t/m 1877 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 05 december 1863 strandde tijdens een zware storm bij Terschelling het ss “Maasstroom” en ging verloren. Het was op weg van Hamburg naar Rotterdam.

Het ss “Maasstroom” werd gebouwd in 1856 bij de Nederlansche Stoomboot Mij. te Rotterdam, mat 448 Brt. en voer voor James Smith & Zn te Rotterdam072.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Hansen, Jep Jensen
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 06 januari 1898 staat vermeld een brief van E.Gleichman, Consul Generaal der Nederlanden te Hamburg “verzoekende voor de weduwe van den Nederlandschen scheepskapitein Jacobus Johannes Schrijver eenige ondersteuning.” Het verzoek werd afgewezen.023.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.J.Schrijver as gezagvoerder gedurende:

  • * 1867 t/m 1868 van het ijzeren schroefstoomschip “Rotterdam”, gebouwd in 1856 te Dumbarton, 768 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • * 1872 van het schr.stoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • * 1873 t/m 1876 van het ijzeren schroefstoomschip “Etna”, gebouwd in 1871 te Greenock, 592 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • * 1877 t/m 1880 van het schroefstoomschip “Comeet” ex Vendsijssel, gebouwd in 1871 te Middlesbro, 796 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Schrijver, Jacobus Johannes
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Brouwer als gezagvoerder gedurende:

  • 1871 van het ijzeren schroefstoomschip “Medea” ex Königin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.van Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam;
  • 1872 van het ijzeren schroefstoomschip “Etna”, gebouwd in 1871 te Greenock, 592 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1873 t/m 1876 op het schroefstoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. Het schip is in 1876 gestrand op Terschelling en wrak geraakt;
  • 1878 t/m 1881 van het schroefstoomschip “Medea” ex Köningin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. In de Kjöge Bocht aangevaren en gezonken.

 

Overige bijzonderheden

Op 1 december 1876 strandde tijdens dikke mist het ss “Anna Paulowna” ter hoogte van Vlieland en ging verloren. Het was op weg van Reval naar Rotterdam.

Het schip werd gebouwd in 1857 bij Denny Bros, Dumbarton, mat 441 GRT en voer voor de KNSM te Amsterdam (zie ook onder kapitein P.D.H.B. de Haan)072.

 

Op 11 september 1881 om 20.30 uur zonk het ss. “Medea” ter hoogte van Kjöge na aanvaring met het Britse ss Alne Holme; de bemanning werd gered. De “Medea” was op weg van Köningsbergen naar Kopenhagen.

Het ss “Medea” werd gebouwd in 1856 bij A.Tischbein te Rostock, mat 245 Brt en voer voor de KNSM te Amsterdam072.

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Brouwer, J.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Het originele schilderij kan zich in een van de Nederlandse musea bevinden.
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Onbekend
Overige afbeeldingen


Omschrijving: De bouwtekening van de schepen WILLLEM DE DERDE, ANNA PAULOWNA en BERENICE, door Denny in 1857 gebouwd voor de KNSM
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Bouwtekening

Omschrijving: In september 2014 werd de schroef van de ANNA PAULOWNA gevonden en aan land gebracht door het duikersteam Ecuador te Terschelling.
Vervaardiger: Onbekend
Algemene informatie

De ANNA PAULOWNA werd door Denny gebouwd voor de prijs van GBP 12.294.

NRC 200161. Amsterdam, 19 januari. Het Nederlandse stoomschip ANNA PAULOWNA, kapt. P.D.H.D. de Haan, van Amsterdam, laatst van Plymouth, naar de Middellandse Zee, is in de nacht van 15 dezer bij Kaap Spartel gestrand. De kapitein en zes man (opm: PGC noemt een aantal van vier) van de equipage zijn daarbij verdronken. Men is bezig de lading te bergen.
NRC 260161. Gibraltar, 17 januari. Men is bezig met de berging van de lading van het Nederlandse stoomschip ANNA PAULOWNA, welke, als vroeger gemeld, op de reis van Amsterdam naar Marseille bij kaap Spartel gestrand is.
NRC 260161. Gibraltar, 21 januari. Men hoopt de stoomboot ANNA PAULOWNA vlot te kunnen brengen.
NRC 270161. Gibraltar, 22 januari. De gehele lading van het gestrande stoomschip ANNA PAULOWNA is gered, men weet echter nog niet in welke staat zij zich bevindt. Men is nu bezig met alles in het werk te stellen om het schip af te brengen.
NRC 270461. Amsterdam, 26 april. Volgens bericht uit Turin, had men aldaar een rapport ontvangen, gedateerd Tanger 4 maart, behelzende berichten aangaande het Nederlandse stoomschip ANNA PAULOWNA, kapt. P.D.H.B. de Haan, van hier naar de Middellandse Zee, de 16e januari laatstleden tussen Kaap Spartel en Azila gestrand, als vroeger gemeld. Het schip zat nog steeds, ook bij eb, onder water en zou met de nog in hebbende lading verkocht worden (opm: zie o.a. NRC 200161 en 240861). De navolgende goederen waren van de lading geborgen, als: 9.408 Hollandse kazen (rond); 896 dito (plat); 273 kisten dito (rond); 98 pakken tabak; 1.300 pakken vijlen; 288 kalfsvellen; 476 gelakte vellen; 55 zakken crushed suiker; 1 kist kramerijen; 2 kisten paraplu-baleinen; 109 kisten loodwit; 5 kisten curaçao en anisette; 52 kisten traan; 53 zakken koffij; 1 vaatje jenever; 1 grote platte kaas; 6 collies papieren; 1 vaatje vijlen; 1 vaatje drogerijen; 1 vaatje nootmuskaat; 1 vat (waarschijnlijk gepelde gerst); 1 vaatje loodwit; 1 baal koffij (beschadigd); 2 dozijn sloten; 1 vaatje verfstof; 4 kisten (inhoud onbekend); 16 kisten goederen voor de armen in Syrië.
NRC 020761. Amsterdam, 1 juli. Het Nederlands stoomschip ANNA PAULOWNA, kapt. De Haan, van hier naar de Middellandse Zee, bij Kaap Spartel gestrand – als vroeger gemeld (opm: zie o.a. NRC 270461) – is volgens brief van Gibraltar van 22 juni, weer af en aldaar de vorige dag binnengesleept.
NRC 240861.Gibraltar,15 augustus. De stoomboot ENTREPRISE (ex ANNA PAULOWNA, van Amsterdam), welke de 17e januari bij Kaap Spartel strandde, daar verkocht (opm: zie o.a. NRC 270461), later vlot en hier binnen werd gebracht, is nagezien en zeewaardig gekeurd.

NRC 021276. Vlieland, 1 december. Het stoomschip ANNA PAULOWNA, van Reval naar de Maas, is door mist in de Buitengronden verzeild; bij gunstig weer is er hoop op vlot komen, anders is de toestand gevaarlijk.
NRC 031276. Vlieland, 2 december. Het Nederlands stoomschip ANNA PAULOWNA, gisteren in de Buitengronden gestrand, is wegens de holle zee door de equipage benevens de opgenomen equipage van een in de Oostzee verongelukt schip verlaten; er is weinig hoop het schip af te brengen.
NRC 051276. Vlieland, 4 december. Het stoomschip ANNA PAULOWNA is verloren. Slechts zeer weinig is er geborgen. De storm belet verdere pogingen tot berging.
AH 051276. Vlie, 4 december. De stoomboot  ANNA PAULOWNA, gestrand in de buitengronden, is totaal weg. Pl.m.130 hectoliter graan van de lading, benevens victualiën, zijn geborgen.
NRC 201276. Terschelling, 18 december. Van de gestrande stoomboot ANNA PAULOWNA is zeer weinig te redden; men hoopt nog wat ankers en kettingen te bergen; overigens is het schip bijna geheel onder het zand en denkelijk reeds gebroken. Het ongunstige weer belet de belanghebbenden om zich naar het wrak te begeven
NRC 281276. Terschelling, 21 december. De geborgen inventaris van het gestrande Nederlandse stoomschip ANNA PAULOWNA, van Pernau naar Schiedam, heeft in publieke veiling NLG 645 en 115 hectoliter gerst NLG 456 opgebracht
.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1857.30

DVD XII – 6786 - 6788
BIJLBRIEF
Naam schip 198.3181.30WNA

plaats en datum acte bijlbrief, Dumbarton, 1 mei 1857

type schip ijzeren schroefstoomschip

bouwwerf/verkoper William Denny Brothers, Dumbarton

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 518,05 ton bruto en 403,63 ton netto

tuigage / aantal dekken drie masten, schoenergetuigd, een dek. bovendeks een rond huis van 19,15 ton en een hut van 68,06 ton. Een 2-cyl. Enkelvoudige stoommachine met een geschat vermogen van 70 nominale paardekracht.


afmetingen lengte van het voorgedeelte van de voorsteven onder de boegspriet tot aan het hakkebord van de achtersteven 194.6 voet, grootste wijdte op de buitenzijde der buitenbekleding 25.2 voet, holte in het ruim van het dek tot de binnenwegering midscheeps 13.8 voet, alles Engelse voeten en tienden van voeten.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 12 mei 1857

nummer van registratie deel 72, folio 16, recto, vak 1.

notaris geen

prijs NLG

bijzonderheden: translaat uit het Engels






researcher/datum research: ML / 060708

Naam ANNA PAULOWNA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1857
Toegang 198
Inventaris 3181

Bronnen

Jaar: 1859
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: - The Denny List, part one, compiled by David J. Lyon, M.A, published 1975 by National Maritime Museum, Greenwich, U.K.
- Underwriters Register for Iron Vessels 1876
- bijlbrief toeg.198, inv. 3181, acte 30 Noord-Hollands Archief, Haarlem
- NA Den Haag, dagagenda's zeebrieven toeg. 2.08.01.05, inv. 452 en volgende
- diverse krantenberichten uit de Marhisdata-kronieken