Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein W.Welman als gezagvoerder gedurende:
* 1850 t/m 1861 op het houten schroefstoomschip “Amstel”, gebouwd in 1855 in Frankrijk, 194 ton o.m., varend voor Paul van Vlissingen, Amsterdamsche Stoombootrederij, opgericht in 1825;
* 1862 het schroefstoomschip “Amsterdam”, gebouwd in 1853 te Rostock, 221 ton, varend voor de Amsterdamsche Stoombootmaatschappij. Paul van Vlissingen;
* 1867 t/m 1868 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam;
* 1865 t/m 1867 op de “Amstel” (zie hiervoor) en voor dezelfde reder. In 1869 was het schip overgegaan naar M.S.Springer & J.Stuerman te Amsterdam en werd het verbouwd tot een 3/m schip.
Overige bijzonderheden
Kapitein ss "GOUVERNEUR VAN EWIJCK " Id 8197.
Varend voor Paul van Vlissingen Amsterdam in 1861. JS 22223.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.B.Goossens was met vlagnummer R318 in de periode 1851 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.B.Goossens met vlagnummer R318 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1851 van de kof “Cornelia“ 50 last varend voor D.A.Schuurman te Rotterdam
* 1855 van de sch.brik “Axim” 70 last varend voor H. van Ryckevorsel te Rotterdam
* 1858, 1859,
1862 van de sch. “Arend” 65 last varend voor Gebr. van Rossem & Zoon te Rotterdam
* 1863, 1864 van de sch. “Concordia” 90 last varend als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam
* 1865 t/m 1867 van de sch. “Concordia” 76 last varend voor K.Bakker te Sappemeer
Bouma025 vermeldt J.Goossens Bz als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1855 van de kof “Cornelia”, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 71 ton o.m., varend voor G.Schuurman & Zn te Rotterdam;
* 1855 t/m 1856 van de sch.brik “Axim”, gebouwd in 1849 te Bolnes, 131 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip is gaande van Guinea naar Rotterdam bij Kaap St.Paul verongelukt;
* 1857 t/m 1863 van de 2/msch “Arend”, gebouwd in 1853 te Vlaardingen, 171 ton o.m., varend voor P.van Rossem te Rotterdam. Het schip is in 1863 gezonken.
Heijboer in een mail dd april 2006 meldt:
09 februari 1863 door bemanning verlaten in positie 36o80’NB/64o30’OL op weg van New York naar Rotterdam met stukgoed. Was 03 januari 1863 vertrokken en werd op 03 februari in een orkaan ontmast. Één opvarende overboord geslagen en de overige bemanningsleden door de “Alma opgepikt en op 21 februari te New York aan land gezet.
* 1864 van de 2/msch “Concordia”, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 144 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam;
* 1865 t/m 1868 van hetzelfde schip maar nu varend voor K.J.Bakker te Sappemeer. Het schip is in 1868 in Buenos Ayres uitgebrand;
* 1870 op het 3/m schip (voorheen houten schroefstoomschip) “Amstel”, gebouwd in 1855 in Frankrijk, 194 ton o.m., varend voor D.Lovius te Amsterdam;
* 1871 op hetzelfde schip maar nu voor H.Meekhof Jr te Amsterdam;
Overige bijzonderheden
Geen