Inloggen
AMICITIA - ID 8090


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1862-06-03 / 1873-02-12 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Noorwegen

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wm. Simons, Renfrew, Great Britain
Werfnummer: 81
Delivery Date: 1856-06-26
Technical Data

Engine Manufacturer: William Simons & Co., Renfrew, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: NHP
Eng. additional info: Enelvoudig Stoommachine
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 291.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 175.00 Net tonnage
 
Length 1: 151.90 Feet (British) Registered
Beam: 21.00 Feet (British) Registered
Depth: 12.00 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1862
Datum agenda: 1862-04-26
Register nr: 0
Scheepsnaam: VIVANDIÉRE
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Stoomvaartver. Amicitia; dir. W.S. Burger Gzn.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Altona, J.B.
Opmerkingen: 1862/ 447-datum besluit nieuwe zeebrief1866-11-26; no 102- schip ligt in :Liverpool
Nr oude zeebrief : voorlopige zeebrief
gebouwd in Engeland

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-06-26 VIVANDIÈRE
Manager: J.P. en G.J. Kidston & Thos. Whyte, Glasgow, Great Britain
Eigenaar: Clyde Shipping Co. Ltd., Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain
Additional info: Off.no. 15466

Date/Name Ship 1860-02-29 VIVANDIÈRE
Manager: Blackwood & Gordon, Glasgow, Great Britain
Eigenaar: Blackwood & Gordon, Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain

Date/Name Ship 1860-08-30 VIVANDIÈRE
Manager: Archibald G. Kidston, Glasgow, Great Britain
Eigenaar: Archibald G. Kidston, Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain

Date/Name Ship 1861-10-29 VIVANDIÈRE
Manager: W.A. Redmond, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Wexford Steam Shipping Co., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Date/Name Ship 1862-04-28 VIVANDIÈRE
Manager: J.A. Dunkerley, Kingston upon Hull, see Hull, Great Britain
Eigenaar: J.A. Dunkerley, Kingston upon Hull, see Hull, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingston upon Hull, see Hull / Great Britain

Date/Name Ship 1862-05-00 AMICITIA
Manager: W.S. Burger Gzn., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: W.S. Burger Gzn., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NDBQ

Date/Name Ship 1873-03-00 NORMA
Manager: Brödrene Ameln M.Fl., Bergen, Norway
Eigenaar: Brödrene Ameln M.Fl., Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van de AMICITIA volgens eigendomsbewijs d.d. 22 mei 1862:

Willem Simon Burger Gerritszoon, cargadoor, Rotterdam (3/21e part)
Sirach Bartholomeus Criellaert, particulier, Rotterdam (2/21e part)
Dionijs van der Pot, cargadoor, Rotterdam (2/21e part)
Johannes Eliza van der Aa Criellaert, koopman, Rotterdam (1/21e part)
Hendrik Maximiliaan Hoffman, particulier, Utrecht (2/21e part)
Anna Henriette Elisabeth Verstolk, douairière Jan, Baron van Pallandt van Walfort, Arnhem (1/21e part)
Firma P. Loopuyt & Co., kooplieden te Schiedam (2/21e part)
Hendrik Hermanus Roelofs Heijermans, koopman, Rotterdam (2/21e part)
Firma Jan Havelaar & Zoon, kassiers en makelaars, Rotterdam (2/21e part)
Cornelis Criellaert, koopman, Rotterdam (1/21e part)
Anna Josina van der Pot, zonder beroep, Rotterdam, echtgenote van Johan Frederic Hoffman (1/21e part)
vormende de Vereeniging van het Stoomschip AMICITIA
(opm: er missen 2/21e part)

Ship Events Data

1856-05-00: De VIVANDIERE werd op 22 mei 1856 te water gelaten voor F. Matthias & Co., Le Havre, maar tijdens de afbouw verkocht aan de heren Kidston en ingebracht in de Clyde Shipping Co. te Glasgow.
1862-04-28: Verkocht aan J.A. Dunkerley te Hull, die haar reeds de volgende dag naar het buitenland verkocht.
1873-02-00: BT 120273
Scheepsverkoop. Het Nederlandse stoomschip AMICITIA, hetwelk vele jaren tussen Bergen en Rotterdam heeft gevaren, is gekocht door een plaatselijke (opm: uit Bergen, Noorwegen) belanghebbende voor 8000 Spd. (opm: vertaald uit het Noors; het schip werd verdoopt in NORMA; de Noorse speciedaler werd op 17 april 1875 vervangen door de Noorse kroon tegen de koers 1 Spd = 4 Nkr.)

1879-04-15: Final Fate:
Op weg van Bergen naar Riga aan de grond geraakt bij Domesness (bij Riga) en wrak geslagen. Het wrak werd verkocht.
1879-04-16: BT 020479
Het stoomschip NORMA, kapt. C.H. Christensen, vertrok (gisteren) van Bergen naar Riga met 1387½ vaten vette haring en 380 vaten voorjaarsharing. (opm: de laatste reis)
BT 160479
Het stoomschip Norma, kapitein Christensen, is volgens telegram gisternacht in het ijs gezonken bij Domesnäs, nadat 500 ton haring is overgebracht naar een ander stoomschip. De bemanning is gered.
BT 210479
Riga, 16 april. Het stoomschip NORMA, kapt. Christensen, van Bergen naar Riga met haring, is gezonken bij Domesnäs. De bemanning is gered.
HD 290479
Scheepsongeluk. Op 13 april bevonden zich bij Domesnäs negen stoomschepen die tevergeefs probeerden door de ijsmassa’s te dringen. Een overeenkomst tussen de kapiteins van de stoomboten om op 14 april gezamenlijk door het ijs te varen kon niet worden uitgevoerd, omdat de schepen steeds hechter en vaster in het ijs kwamen te zitten. ’s Morgens om 10 uur heeft de kapitein van het Noorse stoomschip NORMA om assistentie gevraagd aan de kapitein van het Engelse stoomschip EST, George Willis, voor het overnemen van een deel van de lading naar de laatstgenoemde stomer. Het ijs was zo stevig geworden dat de matrozen van de beide schepen de tonnen over het ijs konden rollen. ’s Avonds om half 9 werd het werk gevaarlijk. Het ijs begon fors lawaai te maken en te kruien. Een half uur later was het gevaar voor NORMA zo groot en het schip lekte zo erg dat de kapitein weer om hulp van de EST moest vragen en deze keer om de bemanning te redden. De redding verliep goed. Om 2 uur zonk NORMA. ’s Ochtends de 16e april trachtte de bemanning over het ijs naar het land te komen, hetgeen gelukte. De EST zat tot 17 april vast in het ijs en kwam de 19e in Riga aan. (opm: vertaald uit het Zweeds; de NORMA was het voormalige Nederlandse stoomschip AMICITIA)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Berend werd geboren op 22 augustus 1828 te Nieuwe Pekela als zoon van de zeeman Rutgert Berents Koekkoek en Eppien Remmerts Dood. Hij was de oudere beroer van kapitein Jan Koekkoek.

Geen huwelijksgegevens kunnen vinden en wellicht ongetrouwd gebleven.

Volgens een overlijdensakte dd 14 maart 1866 te Rotterdam overleed Berend Rutgerts Koekkoek aan boord van een schip te Noorwegen

“Ingekomen Stukken Nieuwe Pekela B1866.

Brief van de Consul Generaal der Nederlanden aan de Burgemeester van de gemeente Nieuwe Pekela van 28 maart 1866 vermeldende het overlijden van de gezagvoerder B.R.Koekkoek, overleden in het ziekenhuis te Bergen (No).”115

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

B.Koekkoek was effectief lid van het zeemanscollege”Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 140 in de periode 1865 t/m 1866

 

De schepen van de kapitein

Kapitein B.R.Koekkoek was van 1856-1863 gezagvoerder op het ijzeren stoomschip “Amicitia”, gebouwd in 1856 als “Vivandière”, 291 ton., voor de reders W.S.Burger Gz te Rotterdam 052.

 

Bouma025 vermeldt B.R.Koekkoek als gezagvoerder gedurende:

*    1863 t/m 1866 van het schroefstoomschip “Amicitia” ex Vivandiëre, 291 ton o.m., varend voor W.S.Burger Gz te Rotterdam.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt;

30 juni 1849, kof “Margretha Gesina”, schipper Jan Willems Stuit, matroos Berend Rutgerts Koekkoek, 20 jaar uit Pekela.

01 maart 1852, kof “Grietina Hillegiena”, kapitein Reint Jacobs Spril, stuurman Berend Rutgerts Koekkoek, 23 jaar uit Nieuwe Pekela.

03 maart 1855, kof “Hinderika Margrietha”, kapitein Judokus Berends Altona, stuurman Berend R.Koekkoek, 26 jaar uit Nieuwe Pekela

 

Overige bijzonderheden

In een extract uit het journaal van de schoenerkof “Grietina Hillechina”, gevoerd door Rein Jacobs Sprik, staat vermeld het verdrinken van een jongen op 30 mei 1852 op een reis van Newcastle naar St. Petersburg, zeilende op dat moment op de hoogte van Gotland. Eén van de ondertekenaars was de stuurman B.R.Koekkoek.115.

 

In een extract uit het journaal van het kofschip “Arentina Roelfina” onder kapitein H.K.Boon, waarin het overlijden wordt gemeld van twee zoontjes van de kapitein is één van de ondertekenaars de stuurman B.R.Koekkoek. De meldingen zijn op 10 april 1854 tijden een reis van Schiedam naar Pernau op een gegiste NB van 55o43’ & 15o51’ WL en op 24 april 1854 op de hoogte van Lijzenoord in Rusland.115.

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Koekkoek, Berend Rutgerz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

J.P.de Vries was van 1867-1873 gezagvoerder van het ijzeren stoomschip “Amicitia”, in 1856 gebouwd als Vivandière, 291 ton n.m., 70 pk., varend voor W.S.Burger Gz te Rotterdam. Het schip werd in 1873 naar het buitenland verkocht025 en 052

 

Bouma025 vermeldt J.P.de Vries als gezagvoerder gedurende:

*   1867 t/m 1873 op het schroefstoomschip “Amicitia” ex Vivandière, gebouwd in 1856, bouwplaats niet genoemd, 291 ton o.m., varend voor W.S.Burger Gz te Rotterdam. In 1873 verkocht naar het buitenland;

*   1874 op het schroefstoomschip “Bergen”, gebouwd in 1873 te Newcastle, 325 ton o.m., varend voor W.S.Burger Gz te Rotterdam;

*   1875 t/m 1880 op hetzelfde schip maar nu varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;

*   1882 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;

*   1883 t/m 1885 op het schroefstoomschip “`Olaf Kyrre” ex James Rankine, gebouwd in 1866 te Pt.Glasgow, 400 ton, varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;

*   1886 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;

*   1889 op het schroefstoomschip “Olaf Kyrre” ex James Rankine, gebouwd in 1866 te Pt. Glasgow, 400 ton o.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam. Bij Bergen gestoten en gezonken.

 

Overige bijzonderheden

Het ss. “Olaf Kyrre” stootte op 28 september 1889 op een rif in de Korsfjord bij Bergen en zonk. De bemanning werd gered. Het schip was op weg van Bergen naar Rotterdam.

Het ss “Olaf Kyrre” werd gebouwd in 1866 bij R.Hill & Co te Glasgow, mat 426 Brt en voer voor D.Burger & Zn te Rotterdam072.

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Vries, J.P. de

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.515
DVD VIII – 1548,1551
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip VIVANDIÈRE (Engels schip), thans AMICITIA

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Rotterdam, 22 mei 1862

type schip schroefstoomschip

bouwwerf/verkoper John Ashforth Dunkerley, koopman te Kingston upon Hull,
enig eigenaar

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 233 tonnen of 123 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 44,25 m., breed 4,51 m., hol 3,28 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 22 mei 1862

nummer van registratie deel 170. folio 96, recto, vak 4

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs NLG 56.640,-

Bijzonderheden: het schip ligt bij het passeren van deze acte te Rotterdam.


researcher/datum research: ML / 070109














Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.515 schroefstoomschip AMICITIA

Lijst van aankopende eigenaren:
vormende de Vereeniging van het Stoomschip AMICITIA

Willem Simon Burger Gerritszoon, cargadoor, Rotterdam (3/21e part)
Sirach Bartholomeus Criellaert, particulier, Rotterdam (2/21e part)
Dionijs van der Pot, cargadoor, Rotterdam (2/21e part)
Johannes Eliza van der Aa Criellaert, koopman, Rotterdam (1/21e part)
Hendrik Maximiliaan Hoffman, particulier, Utrecht (2/21e part)
Anna Henriette Elisabeth Verstolk, douairière Jan Baron van Pallandt van Walfort,
Arnhem (1/21e part)
Firma P. Loopuyt & Co., kooplieden, Schiedam (2/21e part)
Hendrik Hermanus Roelofs Heijermans, koopman, Rotterdam (2/21e part)
Firma Jan Havelaar & Zoon, kassiers en makelaars, Rotterdam (2/21e part)
Cornelis Criellaet, koopman, Rotterdam (1/21e part)
Anna Josina van der Pot, zonder beroep, Rotterdam, echtgenote van Johan Frederic Hoffman (1/21e part)


ML / 070109

Naam AMICITIA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1862
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 2019
Bron: Caledonian Maritime Research Trust
Omschrijving: internet - database