Inloggen
DILIGENTIA - ID 7987


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1840-07-17 / 1862-11-28 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1840
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: De Jong, Kortlandt & Anthony - Werf 'St. Joris' No. 1, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1839-04-30
Launch Date: 1840-06-24
Delivery Date: 1840-07-08
Technical Data

Gross Tonnage: 366.00 lasts
Gross Tonnage 2: 705.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 39.10 Meters Registered
Beam: 7.22 Meters Registered
Depth: 5.52 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1840
Datum agenda: 1840-07-17
Register nr: 18400418
Scheepsnaam: DILIGENTIA
Type: Fregat
Lasten: 366
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vlierboom C. en A.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Hornemen H.F
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1840-07-08 DILIGENTIA
Manager: Firma C. & A. Vlierboom, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1846-03-17 DILIGENTIA
Manager: Casper Vlierboom, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Casper Vlierboom, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 8 juli 1840, van de DILIGENTIA:

firma C. & A. Vlierboom, reders te Rotterdam (13/20e part),
Dirk Vlierboom, rentenier, Rotterdam (1/10e part), firma R. Mees & Zoonen, kassiers en makelaars, Rotterdam (1/10e part),
Gerrit Dunning Jr., makelaar te Rotterdam (1/20e part), Jan Abraham Jongeneel, notaris te Rotterdam (1/20e part) en Fredrik van Dam, makelaar te Rotterdam (1/20e part)

Ship Events Data

1862-11-28: Final Fate: Condemned

St.Thomas, 28 november. Het alhier in averij binnengelopen Nederlandse fregatschip DILIGENTIA, kapt. Van Bentveld, van Java naar Rotterdam, is afgekeurd. De lading is geheel gelost. Een klein gedeelte daarvan, dat beschadigd is, wordt verkocht en de rest zal met het eerste bruikbare schip dat zich voordoet naar de bestemming verzonden worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Herman Friedrich Horneman werd geboren te Groningen op 12 november 1797. Hij was Nederlands Hervormd. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Rotterdamschedijk nr. 120. Hij vertrok op 01 mei 1860 naar Rijswijk.

Hij trouwde met Jutien Folkers (of Jaantje Polkers), geboren te Winschoten op 01 september 1803.003 en 005

Hij overleed in 1882.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.F.Horneman (adres Kranenborg & Zn) werd met nr.392 effectief lid van Zeemanshoop per 12 augustus 1834 op voorspraak van J.H.Hut. Zijn schip was de "Johanna Cornelia". Hij heeft als lid bedankt002

In de Algemene Vergaderingen van het college Zeemanshoop van 05/12 augustus 1834 is voorgedragen/benoemd tot effectief lid Herman Frederik Horneman, oud 36 jaar, voerend het fregat “Eersteling”, wonende te Rotterdam en met als adres de heren Kranenburg & van Mourik te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.H.Hut. Het vlagnummer is niet vermeld, maar uit de volgorde van vermelding moet dit 392 zijn geweest02

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 01 mei 1837. "Ingevolge Art.35 van het Reglemt met de kapt (terwijl hij voor Rottm is varende) dubbele Contr. betalen". Bedankt in 1855003.

 

Hij was met vlagnummer R153 in de periode 1836 t/m 1882 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart0058.

H.F.Horneman was in 1847/48 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Jaarverslagen 1878, 1880 en 1881 van de Maatschappij to Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij afstand heeft gedaan van zijn recht op een uitkering058.

In het Jaarverslag 1882 van de Maatschappij  staat vermeld dat hij in 1882 is overleden058

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

        392                       1834-1835     fregat               De Eersteling                       geen opgave

        279                       1836-1839     fregat               Johanna Cornelia               C.& A.Vlierboom te Rotterdam

                                      1840-1853     fregat               Diligentia                             idem

         88                        1854-1855     geen opgave van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H.F.Horneman met vlagnummer R153 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851            van het fregat “Diligentia”     366 last       varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1867, 1874, 1877, 1878, 1880, 1881     geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 vermeldt H.F.Horneman als gezagvoerder gedurende:

*    1832 t/m 1836 van het 3/mschip “Eersteling”, gebouwd in 1832, bouwlocatie niet vermeld, 291 ton o.m., varend voor de Maatschappij Walvischvaart te Rotterdam. Het schip werd in 1836 verkocht;

*    1837 t/m 1841 van het fregat “Johanna Cornelia”, gebouwd in 1828 te Rotterdam, 384 ton o.m., varend voor C.A.Vlierboom te Rotterdam;

*                                                                                                                                     1841 t/m 1855 van het fregat “Diligentia”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 705 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;

*    1857 van het 3/mschip “Nova Zembla”, gebouwd in 1844 te Rotterdam, 723 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

H.F.Yorneman (sic) was in 1840 gezagvoerder van de "Diligentia" (800 ton), op 14 juni 1840 te water gelaten op de werf "St.Joris" van de Jong, Kortland en Anthony te Rotterdam027.

 

H.F.Horneman verzorgde per 06 september 1851 vanuit Hellevoetsluis met de ”Diligentia” (sic) een troepentransport van 5 officieren en 100 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde op 24 december 1851 na 109 dagen065.

 

De “Vereeniging tot Walvischvangst om de Zuid” kocht in Amsterdam de bark “Union”, herdoopt in “Eersteling”. Één van de directeuren werd de naar Rotterdam uitgeweken Gentenaar N.J. de Cock. ´Kapitein van de Eersteling werd H.F.Horneman, die als eerste stuurman op Van Hobokes fregat Rotterdams Welvaren had gevaren. Na een kort verblijf in zuidelijke wateren meldde het schip zich begin september 1833 in Batavia; waarschijnlijk omdat de bemanning bang was slachtoffer van het Engels/Franse scheepvaart-embargo te worden … In februari 1834 meerde de Eersteling af in Rotterdam met een lading koloniale waren en een geringe hoeveelheid walvisolie De expeditie leverde een verlies op van 27.000 gulden. De oorzaken waarom het verkeerd was gegaan (met de opzet van walvisvaart) waren: het misverstand rondom het embargo; de onervarenheid van de Nederlandse bemanning en het gebrek aan kennis die de Nederlanders van de walvisvangst in het Zuidpoolgebied hadden. De in augustus 1834 begonnen tweede reis van De Eersteling werd meegemaakt door enige ervaren Amerikaanse walvisvaart-mensen. Deze tocht bracht wel succes: 150.000 liter olie en honderd bundels baleinen. Horneman monsterde na aankomst van het schip in Rotterdam af. … 069 – p.188.

 

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

p.75           In 1832 onstond “De Vereeniging tot Walvischvangst om de Zuid” met als deelnemers E&S.&St.Martin & Co uit Rotterdam, N.J. de Cock & Frère uit Gent en C.& A.Vlierboom uit Rotterrdam.

                   Het eerste schip was de “Eersteling” met als kapitein H.F.Horneman uit Groningern. Het vertrok uit Rotterdam in november 1832 en arriveerde op 06 september 1833 in Batavia. Vanwege de tiendaagse oorlog met een embargo door Fransen en Britten werd slechts korte tijd op walvissen gejaagd. Op 22 oktober 1833 vertrok het schip uit Batavia en arriveerde op 12 februari 1834 in Hellevoetsluis. De opbrengst van de vangst was onder de maat en de maatschappij leed een verlies van f 27,000,-.

                   Er werd een tweede expeditie met de “Eersteling” begonnen. Hornemanhad inmiddels de USA bezocht en goed gekwalificeerd personeel geselecteerd. De bark zeilde van Hellevoetsluis op 17 augustus 1834. Bij terugkomst op 20 april 1836 was de vangst heel wat beter met een winst van f 34.000,-

 

 

Datum vanaf: 1840
Kapitein: Horneman, Herman Friedrich (Franciscus?)

Familiegegevens en opleiding

Peter Derks Nap werd geboren te Norden op 10 oktober 1792 te Norden. Hij was Luthers en woonde te Rotterdam o.a. aan de Hanh wijk 2 nr 114 en aan de Schiedamsch Singel wijk 15 nr 609.

Hij was gehuwd met de Lutherse Gerardina Weyers, geboren 15 maart 1792 te Norden.

Hij overleed te Rotterdam aan de Kruiskade wijk 14 nr. 781 op 14 december 1862005.

 

P.D.Nap was op 14 mei 1845 te Rotterdam getuige bij het huwelijk van (de latere) kapitein G.J.Hayen en Wilhelmina Martina Valentien.

Ontleend aan Rimkus005. Voor het volledige verslag verwijs ik naar de originele tekst.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.D.Nap was met vlagnummer R18 in de periode 1834 t/m 1862 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

P.D.Nap was in 1844, 1853-1854 en 1857 “afwisselend commissaris” van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Jaarverslagen 1858 en 1859 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) is vermeld dat hij een uitkering kreeg van f50,- resp. f. 200 - vanwege ouderdom en/of behoeftigheid.

In het Jaarverslag 1862 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat de “trekkende kapitein” P.D.Nap in 1862 is overleden. Een trekkende kapitein was een lid van de Maatschappij die wegens gebreken of ouderdom niet meer kon werken en een uitkering kreeg.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College komt kapitein P.D.Nap als gezagvoerder voor in de ledenlijsten van058:

1849                      op het fregat “Madura”  388 last              varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1851                      op de bark “Macassar”  226 last              varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1855                      op het fregat “Diligentia”                            366 last              varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1858                      op de bark “Josepha Louisa”                     324 last              varend voor G.S.Pieters & Co te Rotterdam

1859                      geen schip vermeld.

 

P.D.Nap maakte de volgende reizen005:

Lynn                                                                  1834                   Hellevoetsluis - Lissabon        geen lading vermeld

Dolphijn                                                            1837                   Messina - Hellevoetsluis          vruchten

Sylph                                                                 1837                   Batavia - Hellevoetsluis           koffie

                               1838                Hellevoetsluis - op avontuur                            geen lading vermeld

                               1838                ? - Hellevoetsluis                                                geen lading vermeld

Boerhave                                                          1839                   Hellevoetsluis - Batavia - Hellevoetsluis             geen lading vermeld

      ?                                                                   1840                   Hellevoetsluis - Batavia - Hellevoetsluis             geen lading vermeld

                           1841                Batavia - Hellevoetsluis                                    geen lading vermeld

Madura                                                             1849                   Rotterdam - op avontuur         ballast

Macasser                                                          1852                   Akyab - Rotterdam  rijst

                           1852                Rotterdam - Akyab                                            ballast

Ad. Zoutman       1854                                   Rotterdam - Londen                    ballast

                           1855                Java - Rotterdam                                               koffie, suiker

Diligentia                                                           1855/56             Rotterdam - Rangoon - Rotterdam       heen: ballast; terug: rijst

Josepha Louisa    1858/59                             Rotterdam - Batavia - Rotterdam      heen: diversen; terug: koffie, suiker

 

Bouma025 vermeldt P.D.Nap als gezagvoerder van/in:

Lynn wordt niet vermeld door Bouma.

*    1835 t/m 1837 op de 2-mast schoener “Dolphyn”, gebouwd in 1835, 101 ton o.m., varend voor van Rossem & van Oordt te Rotterdam;

*    1837/38 op de schoenerbrik “Sylph”, gebouwd in 1837 te Rotterdam, 77 ton o.m., varend voor N.J.de Cock te Rotterdam;

*    1839 t/m 1841 op de bark “Boerhave”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 320 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1842 t/m 1850 op het fregat “Madura”, gebouwd in 1842 te Rotterdam, 720 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Verongelukt bij Kaap de Goede Hoop. Bemanning gered.

Lloyd’s vermeldt087: “03 Jul 1850  MADURA  abandond, one lost.”;

*    1852 t/m 1853 op de bark “Macassar”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 428 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam.

Volgens van Sluijs013 is de kiel van de “Boerhave” gelegd op 02 december 1837 en het schip is te water gelaten op 14 februari 1839 op de werf St.Joris te Rotterdam;

*    1855 op het fregat “Admiraal Zoutman”, gebouwd in 1837 te Rotterdam, 696 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;

*    1856 op het fregat “Diligentia”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 705 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam

 

      bij de “Josepha Louisa” wordt geen kapitein Nap genoemd, maar van Sluijs013 vermeldt in 1858/1859 P.D.Nap als kapitein van de bark “Josepha Louisa”, gebouwd in 1856/57 te Capelle aan de IJssel, 324 last/613 o.m. ton, met als reederij G.S.Pieters & Co te Rotterdam.

 

 

Overige bijzonderheden

P.D.Nap verzorgde per 04 juni 1837 vanuit Hellevoetsluis met de “Sylph” een troepentransport van 1 officier en 30 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 15 september 1837 na 123 dagen. Onderweg waren 3 militairen gedesteerd065.

Per 05 april 1839 vertrok hij vanuit Hellevoetsluis met de “Sylph” en 1 officier en 30 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 11 juli 1839 na 93 dagen065*.

Volgens www.mariendigitaal.nl bezit het Rotterdams scheepvaartmuseum een “Spin” van de “Boerhave” met als vlag R18. Inventarisnumme P.672.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Nap, Pieter Dirksz

Familiegegevens en opleiding

Dirk van Bentveld werd geboren op 30 december 1826 te Delfshaven als zoon van de Nederlands Hervormde Dirk van Bentveld en Catharina Maria Heykoop. Hij woonde te Delfshaven.

Hij trouwde aldaar op 17 september 1856 met Louisa Johanna van der Wilde, geboren op 07 mei 1832 te Delfshaven als dochter van de Nederlands Hervormde Louwrens van der Wilde, timmerman, en Aaltje van Barelen. Hij overleed op 04 december 1890 te Delfshaven aan de Havenstraat005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van Bentveld was met vlagnummer R33 in de periode 1855 t/m 1890 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1890 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1890 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein D. van Bentveld met vlagnummer R33 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1855                     fregat “Johanna Cornelia” 208 last  voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1858, 1859           fregat “Diligentia”               372 last  voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1862                      geen vermelding van schip en boekhouder

1863                     fregat “Prinses Amalia”     445 last  voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1864 t/m 1866     bark “Macassar”                 226 last  voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1867                     fregat “Prinses Amalia”     445 last  voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1874,1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888,      geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt D.van Bentveld als gezagvoerder gedurende:

*    1856 van het (als bark getuigde) fregat “Johanna Cornelia”, gebouwd in 1828 te Rotterdam, 384 ton o.m., varend voor C.A.Vlierboom te Rotterdam;

*    1857 t/m 1862 van het fregat “Diligentia”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 705 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip werd in december 1862 in averij afgekeurd op St.Thomas;

*    1864 van het fregat “Prinses Amalia”gebouwd in 1855 te Rotterdam, 842 ton o.m. varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1865 t/m 1867 van de bark “Macassar”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 428 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1868 t/m 1871 op het fregat “Prinses Amalia”, gebouwd in 1855 te Rotterdam, 842 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Het fregat “Johanna Cornelia” onder kapitein J.Bentveld staat vermeld op 18 mei 1855 te Brouwershaven en op 24 september te Valparaiso, dus via ronding van Kaap Hoorn. Het schip arriveerde wederrom via Kaap Hoorn op 08 april 1856 Rotterdam.121

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Bentveld, Dirk van

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.37
DVD VIII - 73-76
BIJLBRIEF

Naam schip DILIGENTIA

plaats en datum acte bijlbrief, Rotterdam, 8 juli 1840

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Johannes Jan de Jong, scheepsbouwmeester, firma De Jong, Kortelandt & Anthony, werf St. Jozef no. 1, Houtlaan, Rotterdam

gevoerd door kapt. Herman Fredrik Horneman

eigenaar/aankoper firma C. & A. Vlierboom, reders te Rotterdam (13/20e part),
Dirk Vlierboom, rentenier, Rotterdam (1/10e part), firma R. Mees & Zoonen, kassiers en makelaars, Rotterdam (1/10e part),
Gerrit Dunning Jr., makelaar te Rotterdam (1/20e part), Jan Abraham Jongeneel, notaris te Rotterdam (1/20e part) en Fredrik van Dam, makelaar te Rotterdam (1/20e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 366 lasten (meetbrief 3 juli 1840)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 39,10 m., breed 7,22 m., hol 5,52 m.

kiellegging 30 april 1839

tewaterlating 24 juni 1840, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 9 juli 1840

nummer van registratie deel 40, folio 54, verso, vak 3 en 4

notaris Willem Kley, notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 051207

Naam DILIGENTIA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1840
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.112c
DVD VIII – 249-257
Boedelscheiding
Naam schip DILIGENTIA

plaats en datum acte Rotterdam, 17 maart 1846

type schip fregat

bouwwerf/verkoper firma C. & A. Vlierboom, bestaan hebbende uit de broeders Casper en Arie Vlierboom, de laatste op 19 november 1843 overleden, waardoor wed. Hieltje van der Leeuw, en minderjarig enig kind Margaretha Vlierboom erfgenamen werden in de firma. De firma verkoopt 13/20e part

gevoerd door kapt. Herman Frederik Hooneman

eigenaar/aankoper Casper Vlierboom, Rotterdam, koopt 13/20e part

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 1840

plaats / datum registratie Rotterdam, 18 maart 1846

nummer van registratie deel 118, folio 166, vak 4 en volgende

notaris Mr. Pierre Gerard Dalen, notaris te Rotterdam

prijs schip bij de boedelscheiding getaxeerd op NLG. 91.800,-
13/20e part = NLG 59.670,-

Bijzonderheden:
de DILIGENTIA was gebouwd op de werf van De Jong, Kortelandt & Anthony te Rotterdam, en behoorde sedert de bouw voor 19/32e part toe aan C. & A. Vlierboom. (acte voor Willem Kley d.d. 8 juli 1840)






researcher/datum research: ML / 240108

Naam DILIGENTIA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1846
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675