AMPHITRITE is genoemd naar de vrouw van Poseidon, de Koningin der Zee
1840
ZP 240640
De 23e juni is alhier (opm: Amsterdam) van de werf d’Oranjeboom van de scheepsbouwmeesters De Graaf & Zoonen met goed gevolg te water gelaten het voor rekening van de scheepsrederij onder directie van de heer J. Luden gebouwde fregatschip AMPHITRITE, groot ruim 500 lasten, zullende gevoerd worden door kapt. J. Kersjes de Jong, en bestemd voor de vaart op Oost-Indiën.
1841
AH 170241
Advertentie. Naar Batavia zal in het begin der maand maart vertrekken: het nieuw gebouwd gekoperd tweedeks fregatschip AMPHITRITE, kapt. J. Kersjes de Jong, voorzien van een bekwame scheepsdokter. Passagiers van deszelfs bijzonder welingerichte kajuit voor de overtocht wensende gebruik te maken of iemand goederen te laden hebbende, gelieve zich te vervoegen bij de cargadoors Hoyman en Schuurman, te Amsterdam.
PGC 160441
Door de Texelse loodsschipper Griek, voerende de loodsboot No. 2, zijn de 7e april op de hoogte van het Noord-Voorland (opm: North Foreland), in peiling noordwest, gezien 11 Nederlandse schepen, voerende vlaggen van het college Zeemanshoop, waaronder de schepen AMPHITRITE, kapt. Kersjes de Jong, STAD UTRECHT, kapt. Jaski, JOHANNA CATHARINA, kapt. Lammerts, alle van Amsterdam naar Batavia, benevens een brik, tonende dezelfde vlag met No. 573, zijnde die van kapt. Trip, voerende het schip ADRIANUS EN JACOBUS, van Rotterdam naar Batavia.
PGC 200441
De schepen KORTENAAR, kapt. Martens, LUCIE, kapt. Bulsing, beide van Rotterdam; AMPHITRITE, kapt. De Jong, STAD UTRECHT, kapt. Jaski, JOHANNA CATHARINA, kapt. Lammerts, EUGENIE, kapt. Klimp, ANNA CATHARINA, kapt. Bakker, alle vijf van Amsterdam naar Batavia; de 12e april Deal gepasseerd.
Op 18 mei 1841 overleed Tjerk Jansen Tromp aan boord van de AMPHITRITE, kapt. De Jong.
PGC 210541
Kapitein Bakker, van Amsterdam te St. Cruz de Teneriffe gearriveerd, rapporteert de 11e april bij Lezard gezien te hebben de schepen JOHANNA CATHARINA, kapt. Lammerts en SUSANNA CHRISTINA, kapt. Corbière en AMPHITRITE, kapt. De Jong, alle drie van Amsterdam naar Batavia.
JC 170741
Batavia, 15 kuli. Gisteren is hier aangekomen het Nederlandse schip BANKA, kapt. B.C. ten Ham, vertrokken van Rotterdam de 6e april en de dito bark NEDERWAARD, kapt. M.D. Meijer, vertrokken van dito de 11e maart.
Heden zijn hier aangekomen het dito schip STAADSRAAD BAUD, kapt. J.H. Seepe, vertrokken van Amsterdam de 6e april, het dito schip JOHANNA CATHARINA, kapt. S. Lammerts, vertrokken van Amsterdam de 6e april, het dito schip MARGARETHA JOHANNA, kapt. M. Schon, vertrokken van Amsterdam de 13e maart, en het dito schip AMPHITRITE, met twee passagiers, vertrokken van Amsterdam de 6e april.
1842
AH 270142
Carga-lijsten Amsterdam: AMPHITRITE, kapt. J. Kersjes de Jong, van Batavia met koffie, suiker, indigo, peper, huiden, tin en bindrottingen; JOHANNA CATHARINA, kapt. S. Lammerts, van Batavia met koffie, suiker, tin en bindrotting; CUGERIE, kapt. G.A. Klimp, van Batavia met koffie, suiker, tin en bindrotting.
AH 160842
Advertentie. Naar Batavia zal vermoedelijk in de loop van de maand september van Amsterdam vertrekken, het snelzeilend fregatschip AMPHITRITE, gevoerd door kapt. K.J. de Jong (opm: Kersen Jacob de Jong, zoon van kapt. Jacob Kersjes de Jong), varende met een gepromoveerd scheepsdokter.
Families of bijzondere personen van deze ruime en geschikte gelegenheid voor de overtocht naar Java gebruik wensen te maken, worden verzocht zich in tijds aan te melden bij de cargadoors Hooyman & Schuurman, te Amsterdam.
AH 190942
Advertentie. Schepen in lading:
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip MARIA, kapt. H.D. van Wyk, van Amsterdam. Adres bij d’Arnaud en Co.
Batavia. Het barkschip PLANCIUS, kapt. S.J. Rotgans, van Amsterdam. Sluit 15 sept.
Adres bij Jan Corver en co., D’Arnaud en Co. en Jan Daniels en Zn. en Arbman.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip DE DRIE VRIENDEN, kapt. H. de Wyn, van Amsterdam.
Adres bij d’Arnaud en Comp.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, van Amsterdam.
AH 101042
Schepen in lading:
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, van Amsterdam.
1843
JC 150243
Batavia, 10 februari. Heden zijn hier aangekomen het Nederlands schip (opm: fregat) ROTTERDAM, kapt. P. Vis, vertrokken van Rotterdam de 2e november, met 14 passagiers, en dito schip (opm: fregat) AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, vertrokken van Amsterdam de 8e oktober, met 2 passagiers.
RC 150643
Rotterdam, 14 juni. Volgens berichten uit Java was aangekomen te Batavia de 9e februari AMPHITRITE (opm: fregat), kapt. K.J. de Jong, van Amsterdam, hebbende op de reis alle topmasten, stengen, veel tuigage en zeilen verloren. (opm: zie RC 170643)
RC 170643
Rotterdam, 16 juni. Het schip AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, van Amsterdam te Batavia aangekomen, heeft, volgens brief van daar van de 11e februari, de 25e oktober, op 30 gr. 17 min. noorderbreedte en 19 gr. 16 min. westerlengte, een hevige orkaan doorgestaan, waarbij al de stengen benevens de kluiverboom en al de daaraan staande zeilen, staande en lopende want, over boord geraakten, en, ter voorkoming van verdere schade, weggekapt werden, hebbende door het slingeren langs zijde p.m. 150 bladen koper verloren; de kapitein had de geledene schade met waarloos rondhout en doek zo goed mogelijk hersteld, doch moest kielen en zou ten dien einde naar Soerabaya verzeilen; het schip was dicht gebleven
AH 021143
Carga-lijsten Amsterdam: AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, van Batavia met koffie, suiker en huiden.
AH 201143
Advertentie. H.I. Rietveld en G.J. Boelen, makelaars, zullen te Amsterdam, op maandag de 18e december 1843, des avonds ten 6 ure, in de Nieuwe Stads Herberg, aan het Y verkopen:
Vier-twee en dertigste parten in het Hollands gekoperd fregat AMPHITRITE, gevoerd bij kapt..K.J. de Jong. Nadere informaties te bekomen bij de bovengemelde makelaars.
1844
AH 050844
Advertentie. Naar Batavia, zal vermoedelijk in de maand augustus van Amsterdam vertrekken het snel zeilend gekoperd fregat AMPHITRITE, gevoerd door kapt. K.J. de Jong, varende met een bekwaam scheepsdoctor. Passagiers van deszelfs ruime en goed ingerichte kajuit voor de reis naar Java, wensende gebruik te maken, worden verzocht zich te vervoegen bij de cargadoors Hoyman & Schuurman te Amsterdam.
AC 160844
Advertentie. H.I. Rietveld en R.D. Bosscher, makelaars, zullen op maandag den 2e september, ten 6 ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stadsherberg, aan het IJ, presenteren te verkopen de volgende scheepsaandelen van in Nederland gebouwde en onder Nederlandse vlag varende schepen:
- 3/32 parten in het gezinkt Galjootschip CONCORDIA, kapt J.H. Witt, groot 167 lasten volgens meetbrief.
- 1/16e part in het gekoperd Fregatschip JOSEPHINA CATHARINA, kapt. J. Andresen, groot 468 lasten volgens meetbrief.
- 1/10e part in het Schoener-kofschip de EENSGEZINDHEID, kapt. FG Mellema, groot 112 lasten volgens meetbrief.
- 1/32e part in het gekoperd Fregatschip AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong 416 lasten volgens meetbrief.
- 1/18e in het gekoperd Fregatschip LODEWIJK ANTONIE, kapt. R. Tjebbes, 203 lasten volgens meetbrief.
- 1/16e part in het Fregatschip DOROTHEA, kapt. E.D. Dekker, 312 lasten volgens meetbrief.
Iemand nadere onderrichting begerende, spreke met bovengemelde makelaars.
AC 040944
Prijzen der schepen, geveild op 2 september1844 in de Nieuwe Stadsherberg, aan het IJ:
- 3/32e Parten in het galjootschip CONCORDIA, kapt. J.H. Witt, NLG 1.350, in slag NLG 10, opgehouden.
- 1/10e Part in het schoener-kofschip de EENSGEZINDHEID, kapt. F.G. Mellema, NLG 775, in slag NLG 20, opgehouden.
- 1/16e Part in het gekoperd Fregatschip JOSEPHINA CATHARINA, kapt. J. Andresen, NLG 5.475, B.D. Bosscher.
- 1/32e Part in het gekoperd fregatschip AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, NLG 2.925, in slag NLG 275, H.I. Rietveld (opm: prijs dus 3.200 gulden; als makelaar voor een opdrachtgever).
- 1/18e Part in het gekoperd Fregatschip LODEWIJK ANTONIE, kapt. R. Tjebbes, NLG 1.800, H. Gullen.
- 1/16e Part in het gekoperd Fregatschip DOROTHEA, kapt. E.D. Dekker, NLG 3.950, in slag NLG 150, H.J. Rietveld.
- 1/32e Part in het gekoperd Fregatschip JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter, NLG 6.050, in slag NLG 50, H. Salm.
JC 071244
Batavia, 5 december. Gisteren is hier aangekomen het Nederlandse schip de IJSTROOM, kapt. J.T. Detering, de 24e juli van Amsterdam vertrokken.
Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, de 15e augustus van Amsterdam vertrokken.
1845
JC 150245
Passaroean, 25 januari. Vertrokken het Nederlands schip (opm: fregat) AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, naar Amsterdam door Straat Bali.
AH 270645
Texel, 5 juni. Binnengekomen de AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, van Passaroean.
1846
AH 090346
Advertentie. H.I. Rietveld, makelaar, zal te Amsterdam op maandag de 16e maart 1846, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ verkopen:
- Een extra ordinair, wel bezeild, gezinkt brikschip, genaamd BRISEÏS, groot 68 lasten, met deszelfs inventaris (opm: zie AH 180346).
- 2/32 Aandelen, in het gekoperd barkschip MARIA SUSANNA HENDRIKA, kapt. S. Nielsen, groot 255 lasten.
- 1/32 Aandeel, in het gekoperd fregatschip AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, groot 416 lasten. (Waarbij behoren vier aandelen in de sleepstoomdienst aan Den Helder).
- 1/32 Aandeel, in het gekoperd fregatschip PRINS HENDRIK, gevoerd door wijlen kapt. K.J. de Feijfer, groot 368 lasten.
Benevens een sextant, een octant, een barometer en enige zeevaartkundige boeken.
Nader bericht bij bovengemelde makelaar.
AH 180346
Verkoping van schepen op maandag 16 maart, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ:
– Een welbezeild, gezinkt brikschip BRISEÏS, laatst gevoerd door G.T. Kruger, voor wijlen Jelle Janssen, 68 lasten. NLG 3.975. In slag NLG 20. Opgehouden.
(opm: ex-ST. MICHEL; gebouwd Amerika vóór 1816; de brik ging niet weer naar zee; op 4 december werd de zeebrief geretourneerd onder vermelding ‘schip gesloopt’).
– 1/32 Part in het gekoperd barkschip MARIA SUSANNA HENDRIKA, kapt. S. Nielsen, 255 lasten. NLG 1.325. Koper J. Corver.
– 1/32 Part in hetzelfde NLG 1.275. In slag NLG 20. Koper H.I. Rietveld.
– 1/32 Part in het gekoperd fregatschip AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, 416 lasten. NLG 2.000. In slag NLG 700. Koper P. Blom (opm: makelaar namens een principaal).
DC 300446
Dordrecht, 29 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende schepen, als:
Voor Amsterdam: LUCIPARA’S, kapt. C. Visman; GOEDE VERWACHTING, kapt. F.H. Zeylstra; PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper; CHRISTINA AGATHA, kapt. O.P. Lap; IMMAGONDA SARA CLASINA, kapt. H. Zoetelief; PETRUS, kapt. A. Stokvliet; ZEELAND, kapt. J. Noord; KONING DER NEDERLANDEN, kapt. J.W. Retgers; DOGGERSBANK, kapt. P.J. Kerkhoven; ANNA MARINA HENRIETTE, kapt. H.F. Zeylstra; DOCTRINA EN AMICITIA, kapt. M.W.A. Velerius; CLARA HENRIETTE, kapt. P.H. Willers; AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong; DOROTHEA, kapt. E.D. Dekker; PRESIDENT VERKOUTEREN, kapt. S. Hoekstra; RABENHAUPT, kapt. A.J. de Jonge; STAATSRAAD BAUD, kapt. J.A. Seepe; ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.P. Kuyper; TRITON, kapt. H. Olie.
JC 050946
Batavia, 3 september. De 31e augustus is hier aangekomen het Nederlandse schip ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.P. Kuijper, met twee passagiers, vertrokken van Amsterdam de 3e juni.
De 1e september is hier aangekomen het dito schip ANNA PAULOWNA, kapt. W. Bek Wz., vertrokken van Amsterdam de 4e mei.
Gisteren zijn hier aangekomen
de dito bark PRINSES SOPHIA, kapt. J.H. Pellen Wessel, vertrokken van Rotterdam de 21e mei,
het dito schip CLARA HENRIETTE, kapt. P.H. Willers, vertrokken van Amsterdam de 1e juni,
het dito schip AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, vertrokken van Amsterdam de 29e mei, en
het dito schip DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. H. Villerius, met een passagier, vertrokken van Amsterdam de 26e mei.
NRC 021246
Amsterdam, 1 december. Het schip AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, na een reis van 92 dagen van hier te Batavia aangekomen, heeft de 17e augustus op de hoogte van de eilanden St. Paulus en Amsterdam een zware orkaan, vergezeld van regen en onweder doorgestaan, waardoor de bliksem bij de grote mast neder kwam zonder echter iets aan de tuigage te beschadigen, doch werden zeven man der equipage dermate getroffen, dat een daarbij het leven verloor, en de overigen gedurende drie à vier uren bewusteloos op het dek liggen bleven.
1847
DC 240747
Dordrecht, 23 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn nog bevracht geworden de volgende schepen, als:
Voor Amsterdam: HENDRIK WESTER, kapt. R.J. Reijnders; VAN DER WERF, kapt. P. van Duyvenbooden; AMSTEL, kapt. J. van Duyn; LUCIPARA’S, kapt. C. Visman; AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong; PRESIDENT VERKOUTEREN, kapt. S. Hoekstra, en ZEEVAART, kapt. J.A. Knaap.
JC 241147
Batavia, 21 november. De 19e dezer is hier aangekomen het Nederlandse schip VAN OLDENBARNEVELD, kapt. O. Kievijt, komende van New York.
De 20e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse bark het ZEEPAARD, kapt. J. Giltjes, met een passagier, de 20e augustus vertrokken van Middelburg, de dito bark LOUISE, kapt. J.T. Verschuur, de 12e augustus vertrokken van New York, de dito bark AUSTRALIË, kapt. D. Voogd Anspach, de 4e augustus vertrokken van New York, het dito schip BIESBOSCH, kapt. P.M. Vogelsang, de 14e augustus vertrokken van Hellevoetsluis, het dito schip EUROPA, kapt. D. Reus, met Zr.Ms. troepen, de 23e augustus vertrokken van Rotterdam, de dito bark NIEUW LEKKERLAND, kapt. W. Kramer, de 16e augustus vertrokken van Rotterdam, de dito bark VAN DER WERF, kapt. P. van Duivenboden, met twee passagiers, de 31e juli vertrokken van Amsterdam, het dito schip OOST INDIA PAKKET, kapt. B. Bakker, de 22e augustus vertrokken van Amsterdam, het dito schip PANAY, kapt. F.C. Jaski, de 21e augustus vertrokken van Amsterdam, en het dito schip AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, de 2e augustus vertrokken van Amsterdam.
1849
RC 050549
Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn voor den maand mei nog bevracht geworden de volgende schepen, als: o.a. het schip de AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong;
AH 220549
Texel, 20 mei. Uitgezeild de AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, naar Batavia.
JC 290849
Batavia, 27 augustus. Gisteren zijn hier aangekomen de Nederlandse bark het ZEEPAARD, kapt. J. Giltjes, de 21e mei vertrokken van Middelburg, het dito schip (opm: fregat) AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, de 20e mei vertrokken van Amsterdam, en de dito bark NIEUW LEKKERLAND, kapt. M.B. Hoffman, de 12e mei vertrokken van Rotterdam.
1850
AH 050250
Carga lijsten Amsterdam.
Van Batavia de AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong: 4270 balen koffie, 3308 kranjang suiker, 1000 stuks huiden, 963 schuitjes tin, 2301 balen bindrotting. Aan N.H.M.
AH 060250
Texel, 4 februari. Binnengekomen de AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, van Batavia.
1851
NRC 020451
Rotterdam, 1 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 45 schepen als:
Voor Amsterdam: CORNELIS HOUTMAN, kapt. J.H. Rolman; CLAUDIUS CIVILIS, kapt. E.A. Niehoff; ADOLF VAN NASSAU, kapt. D. Doornbos Borchers; AMSTEL, kapt. J. van Duyn; OOST INDIË, kapt. E.E. Mos; AGNETA, kapt. J.D. Dekker; AMICITIA, kapt. C. Abrahamsz. Jr; VAN DER WERF, kapt. B. van der Plas; AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong; JUPITER, kapt. G.J. van der Mey; AEOLUS, kapt. G. Schlichtenbree Jr; PRESIDENT VERKOUTEREN, kapt. C.F. Eylerts; HOLLAND, kapt. R. Dekker; ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.P. Kuyper; THEODORA EN SARA, kapt. A. van Oosteroom; SARA ALIDA MARIA, kapt. H.A. Tekelenburg; BATAVIER, kapt. D. Grim; ARDJOENO, kapt. S.R. Post; STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong; CAPELLA, kapt. A.P. Sandberg Jr; JACQUELINE EN ELISE, kapt. O. de Haas; BERNHARD HERTOG VAN SAXEN WEIMAR, kapt. P.H. Hazewinkel (van Dordrecht).
JC 041051
Soerabaja, 24 september. Aangekomen: De 19e dezer: Nederlandse kotter LITTLE TOT, kapt. Katjoong, van Passoeroewan de 17e september. Nederlandse bark PICTURA, kapt. A. Lupcke, van Batavia de 9e september. Engelse brik CHARLOTTA, kapt. J.B. Middleton, van Batavia van 26e augustus. Engelse bark ENNERDALE, kapt. W.H. Moore, van Port Philip de 30e juli. Nederlandse bark JADUL KARIM, kapt. Sech Mohamat bin Hoesin Atas, van Batavia de 10e september. De 21e dezer: Nederlandse schoener MIFREJOOL MOELOOK, kapt. Braie, van Rembang de 19e september met een aantal passagiers. De 22e dezer: Nederlandse schoener HOAT GOEWAN, kapt. Le Geliong, van Banjermassing de 16e september met een Chinese passagier, Nederlandse schip DOGGERSBANK, kapt. P.J. Kerkhoven van Batavia de 14e september. De 23e dezer: Zr.Ms. stoomschip ETNA, kapt. luitenant ter zee 1e klasse C. Fabius, van Onrust de 19e september. Zr.Ms. stoomschip ONRUST, kapt. luitenant ter zee 2e klasse D.L. Wolfson, van Onrust de 19e september. De 24e dezer: Zr.Ms. schoener ARGO, kapt. luitenant ter zee 1e klasse J. van Mauriks, van Banjoewangie de 22e september. Nederlandse schoener HEATLIE, kapt. Tan Kiantien van Balie Padang de 18e september. Nederlandse bark SALIEM, kapt. Said Ibrahim Alhabassij, van Semarang de 21e september. Nederlandse bark JAN VAN HOORN, kapt. J. Bouten, van Batavia de 11e september. Nederlands schip GEERTRUIDE, kapt. A. Schaap, van Batavia de 15e september.
Vertrokken: De 19e dezer: Nederlands schip HUGO GROTIUS, kapt. J. Glazener, naar Nederland via Pasoeroewan. Nederlands schip D’ELMINA, kapt. P.C. Teengs, naar Nederland via Probolingo. De 20e dezer: Nederlands schip JEANNETTE PHILIPPINE, kapt. N. Rademaker, naar Amsterdam, enige passagiers en zes gepasporteerde militairen. Nederlandse bark MARSOEK, kapt. Sech Salma bin Achmat bin Soekar, naar Batavia via Grissee. De 21e dezer: Nederlands stoomschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. G. Batten, naar Batavia via Semarang, met Zr.Ms. troepen en bannelingen. Nederlandse kotter LITTLE TOT, kapt. Katjoong, naar Pasoeroewan. Nederlandse bark ASSAD DULLAH, kapt. Said Mohamat bin Aloei Habassij, naar Sambas via Sumanap. De 22e dezer: Engelse brik SIR JOHN BYNG, kapt. R. Firth, naar Sydney. De 23e dezer: Nederlands schip ALFULCK, kapt. Sech Abdul Kadir Baradjak, naar Sambas via Semarang, met Zr.Ms. troepen. Nederlandse bark FATHOOL HAER, kapt. Sech Oemar bin Mohamat Bafadil, naar de oostkust van Banka. De 24e dezer: Nederlandse bark DENNOK BIENTANG TOEDJOE, kapt. Tan Giok Gin, naar Riouw. Nederlandse bark PICTURA, kapt. A. Lupcke, naar Nederland via Probolingo. Nederlands schip KORTENAAR, kapt. A. Glazener, naar Nederland via Pangool, met zes gepasporteerde militairen. Nederlands schip AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, naar Nederland via Panaroekan.
NRC 211051
Rotterdam, 20 oktober. Het schip AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, van Amsterdam te Batavia aangekomen, heeft bij het opwerken naar de rede, op de hoogte van het eiland Purmerend aan de grond gezeten, en daardoor enig koper verloren. Het is naar Soerabaija verzeild om aan beide zijden te kielen.
NRC 201151
Batavia, 29 september. Het schip AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, met schade te Sourabaya binnengelopen, is de 24e september, na aldaar gekield, gebreeuwd en gekoperd te hebben, naar Panaroekan (opm: Panarukan) verzeild om lading in te nemen.
1852
OHC 100252
Amsterdam, 9 februari. Den 8sten dezer zijn in Terschelling binnengekomen de ARDJOENA, kapt. S.R. Post, en de AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong, beide van Batavia.
NRC 171252
Nieuwe Diep, 15 december. Zeilklaar de AMPHITRITE (opm: fregat), kapt. D. Grim, naar Liverpool.
1853
NSC 130253
Een aantal Nederlandsche Oost-Indiëvaarders wordt thans door Britse makelaars naar Australië bevracht. Sinds 22 november des vorigen jaar zijn reeds van Londen vertrokken:
Naar Sydney (Nieuw Zuid-Wallis) de BORNEO, kapt. C.C. Hansen, het ZEEPAARD, kapt. J. Giltjes, VAN GALEN, kapt. J.R. Smit, en PICTURA, kapt. R.J. Scholten.
Naar Geelong de MINERVA, kapt. J.A. van Boven. Naar Port Philip Heads (opm: Victoria) de MARGARETHA SIMONETTA, kapt. F.J. Hoffman en PRESIDENT VERKOUTEREN, kapt. C.F. Eylerts.
Den 7den dezer lagen nog te Londen in lading:
Naar Sydney de SARA JOHANNA, kapt. H. Sweys, en PRINSES SOPHIA, kapt. P.S. Matzen.
Naar Melbourne en Geelong de VALPARAISO, kapt. J. van der Meijden en BROUWERSHAVEN, kapt. P. Janzen.
Naar Port Philip de BAREND WILLEM, kapt. J.W. Retgers en ERASMUS, kapt. H.F. Scharper. Naar Adelaïde de PANTELON, kapt. M.F. Remmers en PRESIDENT RAM, kapt. J.R. Ulrich.
Ook te Liverpool is de bevrachting van Nederlandse bodems naar Australië aanzienlijk. Sedert den 1sten januari zijn van daar vertrokken:
Naar Sydney de DANKBAARHEID, kapt. W. Postma, ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen, BULGERSTEIN, kapt. A.J. Maas en HENDRIK, kapt. W. van der Hoeven.
Naar Port Philipp de NEDERWAARD, kapt. S.A. Meijer.
Den 7den werden nog te Liverpool beladen:
Naar Sydney de PRINS MAURITS, kapt. J.J. Bart, ALDEBARAN, kapt. B.G. Meijboom, ESTAFETTE, kapt. D. Hofker, JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. F.J. Nahmens, en EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tönjes.
Naar Adelaïde de THERESIA, kapt. L. van Geelkerken, NEERLANDS KONING, kapt. D. Huijsers, DRIE VRIENDEN, kapt. M.J. Noordhoek Hegt, HELENA CHRISTINA, kapt. J.J. Bell en SARA ALIDA MARIA, kapt. H.A. Teekelenburg.
Naar Melbourne de TWEE ANTONY’S, kapt. J.F. Klomp, KORTENAER, kapt. W. van der Plas, ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.P. Kuijper, JUPITER, kapt. G.J. van der Meij, EOLUS, kapt. G. Slichtenbree, en PASSAROEANG, kapt. C.C.B. Fullbrun.
Naar Geelong en Melbourne CATHARINA, kapt. D. Lamers, en AMPHITRITE, kapt. D. Grim. (Rotterdamsche Courant.)
(opm: de ‘lading’ bestond in veel gevallen, naast emigranten, voornamelijk uit gedeporteerde veroordeelden, zie ook NRC 220354)
NRC 220553
Rotterdam, 21 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn op heden bevracht de navolgende 30 schepen, als:
voor Rotterdam: JUNO, kapt. L.W. van Rijn van Alkemade; KORTENAER, kapt. W. v.d. Plas; CATHARINA MARIA, kapt. G.L. Gortmans; BATAVIER, kapt. C. Verhey Bz; THERESIA, kapt. L. van Geelkerken; MAASSTROOM, kapt. J.F. Hoogeveen Heijmans; DOGGERSBANK, kapt. J.M. Jansen; EMILIE, kapt. A. v.d. Kolff; JACOBUS, kapt. J. Kok; VOORWAARTS, kapt. J. van Delft Czn.
Voor Amsterdam: ALDEBARAN, kapt. B.G. Meiboom; PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper; BAREND WILLEM, kapt. J.W. Retgers; JUPITER, kapt. G.J. v.d. Mey; VIJF GEBROEDERS, kapt. P. Dekker; SARA ALIDA MARIA, kapt. H.A. Tekelenburg; AMPHITRITE, kapt. D. Grim; EOLUS, kapt. G. Slichtenbree Jr; CESAR, kapt. S. Hoogland; DANKBAARHEID, kapt. W. Postma; JAVAAN, kapt. G. Eylers; ANNA MARIA HENRIETTE, kapt. H.F. Zeylstra; CATHARINA, kapt. D. Lamers; TELEGRAAF, kapt. J.B. Rolufs; ELISABETH EN JACOBA, kapt. P.L. Zeeman; ESTAFETTE, kapt. D. Hofker; JACOBA EN CHRISTINA, kapt. J.C. Berk.
1854
NRC 021054
Advertentie. F. der Kinderen, H.J. Rietveld en G.J. Boelen, makelaars te Amsterdam, zullen op maandag 9 oktober 1854, des avonds ten 6 ure precies, ten huize van J. Meijerink, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, bij opepbare opveiling aan de meestbiedenden of hoogstmijnenden presenteren te verkopen:
-
1/32e in het gekoperd fregatschip NASSAU, kapt. J.L. ten Boekel, groot 247 gemeten lasten, thans op reis naar Singapore, varende onder de directie van de heren Luden & Van Geuns alhier
-
1/16e in het Nederlands gekoperd fregatschip SUZANNA CHRISTINA, kapt. J.J.H. Stolte, groot 252 gemeten lasten, volgens laatste berichten liggende te Mauritius, varende onder directie van de heren Luden & Van Geuns alhier.
-
1/16e in hetzelfde schip, als boven.
-
1/16e in het Nederlands gekoperd fregatschip GEZINA, kapt. P. Burggraaff, groot 328 gemeten lasten, thans op reis naar Adelaïde, varende onder directie van de heren Luden & Van Geuns alhier.
-
1/32e in hetzelfde schip, als boven
-
1/32e in het Nederlands gekoperd fregatschip JUPITER, kapt. G.J. van der Mey, groot 498 gemeten lasten, thans op reis naar Java, varende onder directie van de heer J. Luden alhier.
-
1/32e in het Nederlands gekoperd fregatschip AMPHITRITE, kapt. D. Grim, groot 416 gemeten lasten, thans liggende voor deze stad, varende onder directie van de heer J. Luden alhier.
-
1/8e in het Nederlands gekoperd barkschip AFRIKA, kapt. G. Mannoury, groot 183 gemeten lasten, thans op reis naar Moulmain (opm: Moulmein, Burma), varende onder directie van de heer Johan Boelen alhier.
-
1/32e in het Nederlands ijzeren schoenerschip HENRIETTE), kapt. T.C. de Boer, groot 91 gemeten lasten, thans liggende voor deze stad, varende onder directie van de heer J. Bletz alhier.
-
1/32e in het Nederlands ijzeren barkschip HERMINE MARIA ELISABETH, kapt. U. Bonjer, groot 173 gemeten lasten, thans op reis naar Java, varende onder directie van de heren J. Bletz en S.A.C. Dudok van Heel alhier.
-
Een bewijs van deelgerechtigheid voor NLG 6.000 gefourneerd kapitaal in een onderneming tot het drijven voor gemene rekening van handel op de Westkust van Afrika, onder directie van de heren Trakranen & Co alhier.
1855
NRC 310355
Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen, als:
Voor Amsterdam: ELIZA HENRIETTE, kapt. J.F. Detering; PHOEBUS, kapt. C.F. Beck; GEBROEDERS, kapt. B.G. Flik; POLLUX, kapt. J. Kooy; HENRIETTE, kapt. J. van Loenen; ALBATROS, kapt. K.P. Haasnoot; DIONYSIA CATHARINA, kapt. H.J. de Boer; VIJF GEBROEDERS, kapt. P. Dekker; JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter; AMPHITRITE, kapt. D. Grim; DE ZWAAN, kapt. H.F. Zeijlstra; STAD LEYDEN, kapt. C.C. Ruige; VRIJE HANDEL, kapt. D. van Ketwich; NIEUW HOLLAND, kapt. L. Tuk; ZAANSTROOM, kapt. D. Hofker; MATHILDA, kapt. B. van Olst; STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, kapt. F. Heijmeriks.
JB 010855
Batavia, 30 juli. Heden zijn hier aangekomen de Nederlandse schepen AMPHITRITE, kapt. D. Grim, de 26e april vertrokken van Amsterdam, en SOERABAYA, kapt. A.M. Swarts, de 4e april vertrokken van Vlissingen, de dito barken STAD LEYDEN, kapt. C.C. Ruige, de 18e april vertrokken van Amsterdam, ADELAAR, kapt. Boulet, de 5e april vertrokken van Texel, GOUVERNEUR-GENERAAL DUYMAER VAN TWIST, kapt. Halbertsma, de 18e april vertrokken van Rotterdam, en ALMONDE, kapt. H.G. Surie, de 28e april vertrokken van Rotterdam.
1856
RC 240156
St. Helena, 6 december. Gearriveerd den 4 december de APHRODITE, kapt. Hardie, van Samarang naar Rotterdam en den 5 december de AMPHITRITE, kapt. D. Grim, van Batavia naar Amsterdam; beiden hebben de reis voortgezet.
AH 050256
Texel, 3 februari. Binnengekomen de AMPHITRITE, kapt. D. Grim, van Batavia.
GRC 301156
Amsterdam, 26 november. Vertrokken de AMPHITRITE, kapt. D. Grim, naar Batavia.
1857
NRC 300657
Batavia, 9 mei. Scheepsvrachten. Sedert ons vorig bericht zijn de volgende bevrachtingen gesloten: STAD UTRECHT NLG 60 per last voor rijst en suiker en ADMIRAAL JAN EVERTSEN NLG 55 rijst, NLG 60 suiker, NLG 75 arak (opm: rijstbrandewijn), om hier en op de kust te laden voor Amsterdam; ANNA LENA NLG 55 suiker, NLG 50 rijst en NLG 60 tabak van Samarang naar Amsterdam; HUGO GROTIUS NLG 60 voor suiker en tabak en NLG 62,50 cassia (opm: Padang-cassia = valse kaneel, heeft scherpere smaak dan goede Ceylon-kaneel) van Soerabaya naar Amsterdam.
De AMBOINA en WILLEM DANIEL bedongen NLG 75 voor een lading koffij van Padang naar Holland. Voor de jaarlijkse reis naar Japan werden opgenomen de JAN DANIEL tot NLG 3500 en de ANNA DIGNA tot NLG 4000 per maand. Verder zijn voor een reis naar China gecharterd: JHR.MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK à 40 cents van de dollar per pikol voor 10/m. pikols rijst van Indramaijoe, en HENDRIKA NLG 3700-per maand naar China en terug. De DOROTHEA NLG 1 per pikol rijst naar Macao, en ADOLF VAN NASSAU 45 cents van de dollar per pikol rijst naar Hongkong of 60 cents naar Shanghae (opm: Shanghai).
Heden is nog bekend geworden de bevrachting van de JAN HENDRIK met rijst naar China tot 55 cents van de dollar per pikol en met 60 legdagen (opm: toegestane tijd voor laden en lossen).
Ter bevrachting zijn nu nog beschikbaar de JAN PIETERSZ KOEN, CONSTANCE, DERKINA TITIA, BURGEMEESTER VAN RHEENEN, AMSTERDAM, AMPHITRITE en JONGE JAN, alsmede NIEUMULLEN (Hamburg) en CLARAMENT (Engels).
NRC 010857
Batavia, 9 juni. De scheepsvrachten hebben een verdere verbetering ondergaan. De volgende Nederlandse schepen werden sedert ons vorig bericht opgenomen: MAARTEN VAN ROSSUM naar China voor NLG 16.000; AMSTERDAM $ 0,42½ per picol voor rijst, alhier te laden naar China; AFRIKA in Europa gecharterd, is hier voor een tussenreis naar China à $ 0,42½ per picol voor rijst bevracht; AMPHITRITE à NLG 70 voor een gemengde lading op de kust in te nemen naar Amsterdam; NIEUW HOLLAND laadt op de kust suiker en koffij à NLG 80 naar Amsterdam; MADURA à NLG 92,50 voor koffij te Padang naar Rotterdam. De CATHARINA EN THERESIA is door het gouvernement naar Japan bevracht.
NRC 191257
Amsterdam, 17 december. Het schip (opm: fregat) AMPHITRITE, kapt. D. Grim, van Batavia naar Amsterdam is heden op de derde of buitenbank bij Noordwijk gestrand. Er zijn pogingen aangewend om hetzelve van het Nieuwediep met een stoomboot te hulp te komen.
18 december. Aangaande bovenstaand schip wordt van Noordwijk gemeld dat het gisteren middag reeds 7 voeten water in het ruim had en waarschijnlijk niet afgebracht zou kunnen worden. Het volk was gered en drie bomschuiten lagen bij het schip ter assistentie. (opm: zie volgend bericht)
NRC 201257
Amsterdam, 19 december. Aangaande het schip AMPHITRITE, kapt. Grim, van Batavia herwaarts gedestineerd, bij Noordwijk gestrand – zie ons vorige nommer – wordt gemeld, dat het over de bank gestoten was. Van de lading was een gedeelte der thee in een beschadigde staat geborgen, terwijl men bezig was zo veel mogelijk te bergen (opm: zie ook NRC 22, 24, 28 en 29 december 1857 en NRC 070158).
NRC 221257
Amsterdam, 21 december. Het schip AMPHITRITE, kapt. D. Grim, van Batavia herwaarts gedestineerd, bij Noordwijk gestrand – zie ons nommer van 20 dezer – heeft 20 voeten water in het ruim. Een gedeelte van de inventaris is geborgen.
NRC 241257
Amsterdam, 23 december. Het schip AMPHITRITE, gevoerd geweest door kapt. D. Grim (opm: fregat, bouwjaar 1841, kapt. Daniel Grim), van Batavia herwaarts gedestineerd, bij Noordwijk gestrand – zie ons nommer van 20 dezer – is volgens bericht van daar totaal weg. NRC 281257
Katwijk aan Zee, 26 december. Uit het op de kust van Noordwijk gestrande schip AMPHITRITE, kapt. Grim, – zie NRC van 20 dezer en vroeger – zijn in het geheel geborgen 460 kisten en enige balen thee, 50 balen koffij, 3 kisten cochenille (opm: rode verfstof), 98 kranjangs (opm: van bamboe gevlochten manden) gom-elastiek en 218 kisten Japanse boomwas, alles min of meer beschadigd, benevens een gedeelte van de inventaris, zeilen, touwwerk en wapenen.
NRC 291257
Katwijk aan Zee, 28 december. Uit het op de kust gestrande schip AMPHITRITE, kapt. D. Grim, zijn gisteren te Noordwijk nog aangebracht 18 kisten Japanse boomwas en enige kranjangs gom-elastiek, en heden enige buffelhuiden. Het wrak is niet meer zichtbaar als zijnde gezonken. Wanneer de wind oostelijk mocht lopen, hoopt men dat er nog een en ander aan zal spoelen. In het gezonken wrak bevindt zich suiker, tin en rijst.
1858
NRC 070158
Advertentie. De burgemeester der gemeente de Beide Noordwijken c.a, als belast met het beheer van de strandvonderij, is voornemens, ten overstaan van de te Noordwijk residerende notaris mr. C.C. van der Schalk, om contant geld te doen verkopen:
- op maandag de 11e januari 1858:
a. Des voormiddags ten 10 ure precies, aan de bergplaats van de strandvonderij te Noordwijk aan Zee de geborgene goederen van mindere grootte, waaronder chronometers, kompassen, instrumenten en allerlei scheepsbenodigheden, uit het de 17e december 1857 te Noordwijk aan Zee gestrande fregatschip AMPHITRITE, kapt. D. Grim (opm: zie o.a. NRC 191257 en 230259).
b. Des namiddags ten 5ure, in het Hof van Holland te Noordwijk binnen 236 kisten Japanse boomwas, 123 kranjans gom-elastiek, 3 kisten cochenille (opm: rode verfstof), waarvan sommige gemerkt DVK NH,12 buffelhuiden, enige bossen rotting, alles afkomstig van voornoemd fregatschip. Verder 1 vaatje lijnzaad, gemerkt: met een dubbele vlag, met de letters I R G A, onlangs aangespoeld,
en het fregatschip AMPHITRITE, gevoerd geweest door kapt. D. Grim, liggende in zee of op het strand voor Noordwijk, met inbegrip van de lading zo die nog in hetzelve mocht aanwezig zijn.
- en op dinsdag de 12e januari 1858, des voormiddags ten 10 ure aan voornoemde bergplaats en des namiddags ten 5 ure, in het voornoemde Hof van Holland: de masten, rondhouten, ankers, 60 vademen ketting, 33 stuks zeilen, het gekapt en ongekapt touwwerk, de watervaten, het ijzer en koperwerk enz, enz, enz, mede van voornoemd fregatschip geborgen.
Alles des morgens voor en staande de verkoping te bezichtigen en nadere inlichtingen te bekomen ten kantore van voornoemde notaris.
NRC 120158
Dezer dagen (opm: NRC 090158) deelden wij onze lezers, onder de rubriek Scheepstijdingen, een kort extract mede, nopens de ongelukken aan de scheepvaart in 1857 overkomen, getrokken uit het register van Veritas. Wij vonden later een vollediger verslag daarvan in het Journal du Havre en achten het om de meerdere bijzonderheden en vergelijkingen, wel de moeite waardig het nog eens in zijn geheel op te nemen. Het aantal in het register van Veritas vermelde schepen bedroeg in de laatste zes jaren, van 1852 tot en met 1857, gemiddeld 30.000, zijnde het voor het jaar 1858 nagenoeg 35.000 geklommen. Van dat aantal zijn verloren gegaan:
1850 of ruim 6% in 1852
1610 of ruim 5% in 1853
2120 of ruim 7% in 1854
2000 of ruim 6½% in 1855
2130 of ruim 7% in 1856
2230 of ruim 7¼% in 1857
Evenals in de voorgaande jaren waren ook nu weer de drie eerste maanden de ongelukkigste. Het aantal schepen waarvan men geen taal of teken ontving, blijkt steeds afnemend. Het bedroeg slechts 101 in 1857, tegen 115 in 1856, 138 in 1855 en 253 in 1854. Onder bovenbedoelde 101 schepen waren 5 Nederlandse (opm: zie NRC 090158), 11 Franse, 3 Belgische, 49 Engelse en 33 diverse natiën.
Voor hem die de ongelukken ter zee nagaat, kan het niet onopgemerkt blijven, dat het getal aanzeilingen telken jare schrikbarend toeneemt. In het jaar 1845 had men op de 553 gevallen van aanzeiling slechts 48 totale verliezen te betreuren en in 1857 is dit getal tot 111 geklommen, terwijl het bijna onmogelijk is om al de andere aanzeilingen, die meer of minder schade berokkenden, te tellen.
Het aantal in brand geraakte schepen is in 1857 minder geweest dan in vorige jaren; het bedroeg 51, tegen 63 in 1856 en 62 in 1855. Van deze 51 schepen waren de natiën aldus verdeeld: Engelse 12, Franse 6, Amerikaans 12 en diversen 21.
De steeds toenemende aanbouw van stoomschepen maakt een vergelijking van de verliezen onder deze soort van vaartuigen zeer onvolledig; wij laten deze dus weg en stippen alleen aan, dat 1857 104 stoomschepen zag te gronde gaan, en wel: 6 Nederlandse; 45 Engelse (waarvan 15 gebouwd in 1855/57); 15 Franse; 17 Amerikaanse en 21 diversen. Wij vinden dit jaar 93 schepen aangetekend die in het eerste jaar na het van stapel lopen verongelukt zijn. In 1856 bedroeg dit getal 118.
Van de Nederlandse koopvaardijvloot zijn in 1857 *) vijf en dertig schepen van de vaart op de Oost-Indiën verloren gegaan, welke schepen gezamenlijk (zonder de ladingen) op een waarde van circa drie en een half miljoen guldens geschat worden. In de drie voorgaande jaren bedroegen deze verliezen gezamenlijk slechts 41 en wel: 14 in 1856, 11 in 1855 en 16 in 1854. Het jaar 1857 was dus bijkans driemaal zo ongelukkig als een van de drie voorgaande.
Engeland telde in de jaren 1850-1857 gemiddeld 29.000 schepen; 11.000 van 1 tot 50 ton en 18.000 boven de 50 ton. De verliezen die deze natie leed, waren in: 1850 692 schepen, gemiddeld dus 1 in 13 uren; 1851 701, 1 in 12 uren; 1852 742, 1 in 12 uren; 1853 813, 1 in 11 uren; 1854 975, 1 in 9 uren; 1855 1.025, 3 per dag; 1856 1.112, 3 per dag; 1857 1.186, 3 per dag.
Frankrijk verloor in 1857 61 schepen van de grote vaart.
N.B. *) Wij wensen niets op de juistheid van Veritas af te dingen, doch mogen niet onopgemerkt laten, dat ons deze opgaaf te groot voorkomt, want op 31 december A°P°. (opm: anno passato, verleden jaar) waren ons slechts 22 verliezen van die aard bekend en wel van de navolgende schepen:
AMPHITRITE, kapt. D. Grim, bij Noordwijk gestrand en verbrijzeld.
ANNA ELISABETH, kapt. J.D. Suyck, in de Straat van Malacca gebleven.
BATAVIER, kapt. N.F. Hoek, op de hoogte van de Andaman-Eilanden verongelukt.
CORNELIA, kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen, op 09ºZ.B. en 33ºW.L. verbrand.
DOROTHEA, kapt. A. van der Kolk in de Chinese Zee verongelukt.
GOUV. GEN. ROCHUSSEN, kapt. C. Laseur, in het Goereese zeegat aan de grond gezeild en wrak geworden.
KLASINA, kapt. D.W. Browning, bij Rangoon verongelukt.
KONING WILLEM II, kapt. H.R. Giezen, in Guichonbaai van de ankers geslagen, op strand gedreven en verbrijzeld.
LAURENTIUS EN EMILIA, kapt. A. Knappert Jz. op de kust van Japara gestrand en verbrijzeld.
LUIT. ADM. STELLINGWERF, kapt. M.C.E. Mispelblom Beijer, tussen Banca en Riouw gezonken.
MARIA JACOBA, kapt. S.F. Lammerts, bij Boulogne gezonken.
MERCURIUS, kapt. H.R.J. Smith, op de kust van Bintang verongelukt.
PRINSES SOPHIA, kapt. P.S. Matzen, op de hoogte van Diamond-Island verongelukt. RIDDERKERK, kapt. A.H. Pesant, de 20e december A°P° (opm: moet zijn 1856) van Passaroeang naar Schiedam vertrokken en sedert niets van vernomen.
STAD THIEL, kapt. W.B. Derks, op de kust van Borneo gezonken.
TIMOR, kapt. F. Agema, bij Green Point (Kaap de Goede Hoop) gestrand en verbrijzeld. VALPARAISO, kapt. H. A. Ellerman, te Batavia verbrand.
VAN BOSSE, kapt. W. Hageman, 30 juni van Woosung naar Singapore vertrokken en sedert niets van vernomen (opm: zie o.a. NRC 250158).
VRIJE HANDEL, kapt. J.L. Stenders, in de Chinese Zee verongelukt.
ZALTBOMMEL, kapt. C.J. Juta, in de Simonsbaai gestrand en gesloopt.
ZES GEZUSTERS, kapt. J.R. de Boer, bij Sunderland gestrand en totaal verbrijzeld.
ZORGVLIET, kapt. J. de Vries, bij Allport gestrand.
Behalve deze werden nog – voor zover wij dit op evengenoemd tijdstip wisten – 8 schepen buiten 's lands afgekeurd en wel:
CASTOR, kapt. L.S. Winkler te Akyab.
GRAAF VAN NASSAU, kapt. E. Sanders, te Batavia,
HERMINE, kapt. K.B. de Weerd, te Mauritius.
INDIA, kapt. K.W. F. d'Arnaud Gerkens, te Batavia.
JACOB CATS, kapt. A. van der Wind te Batavia.
JOHANNES MARINUS, kapt. J. Verburgh te Batavia.
KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. D.A. de Jong, te Milford.
WILLEM ERNST, kapt. H.D. Visser, te Falmouth.
Wij mogen echter deze laatsten, evenmin als die welke binnen ‘s lands werden gesloopt, niet als verongelukt beschouwen. (opm: zie echter ook NRC 170158)
1859
NRC 230259
Katwijk aan Zee, 21 februari. Alhier is aangespoeld een gedeelte van de zijde van een groot schip, vermoedelijk afkomstig van het in de maand november van het vorige jaar (opm: 17 december 1857, zie o.a. NRC 070158) te Noordwijk aan Zee gestrande en daarna gezonken schip AMPHITRITE.