Inloggen
ADELAAR - ID 7960


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1877-00-00 / 1905-02-15 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1866
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Paterson, Shaw & Rousseau, Quebec (P.Q.), Canada
Delivery Date: 1866-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 209.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 199.00 Net tonnage
 
Length 1: 32.38 Meters Length overall (Loa)
Beam: 7.64 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.68 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1882
Datum agenda: 1882-02-18
Register nr: 0
Scheepsnaam: ADELAAR
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Jans & Co., H.
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1882-02-18 gunst. beschik.uitreiking zb180-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-00-00 OSPREY
Manager: William C. Taylor, Teignmouth, Great Britain
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Quebec (P.Q.) / Canada
Additional info: Off.no.53864

Date/Name Ship 1875-00-00 ADELAAR
Manager: Firma Hubert Jans & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hubert Jans & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: NBGT

Date/Name Ship 1899-00-00 ADELAAR
Manager: Firma Hubert Jans & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: NBGT

Ship Events Data

1900-00-00: 19-09-1900 van Frederikshamn naar Harlingen.
31-10-1904 van Frederikstad te Harlingen.
1905-02-15: Final Fate:
De ADELAAR is op 15 februari 1905 bij inschrijving voor NLG 2.150,- voor sloop verkocht aan de heer Van der Linde te Makkum en aldaar gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

R.N. de Boer overleed 18 juni 1898 te Ghelleftia (Zweden) laatst voerende de “Laura” en ligt begraven in Skelleftea in het noorden van de Botnische Golf (Zweden)

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Ruurd de Boer werd in 1876 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Hij was toen stuurman van de bark “Harlingen”. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Hinke de Boer. In 1876 werd hij overgeschreven naar de eerste klasse029-fol.051.

Ruurd N.de Boer werd per oktober 1877 met vlagnummer H81 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was de “Adelaar”, boekhouders Hubert Jans & Co. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Hinke de Boer, geboortedatum niet vermeld.

Ruurd N.de Boer was van 1877-1890 met vlagnummer H81 lid van het College “Zeemansvoorzorg”. Van 1891-1898 was een R.N.de Boer met vlagnummer 69 lid van hetzelfde college034.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

.De weduwe van R.N. de Boer had recht op een uitkering uit het fonds van ¦1600,- uit te betalen in 18 halfjaarlijkse termijnen. De beide zoons Jarig (16 jaar) en Leonard (7 jaar) kregen samen een uitkering van ¦60,- ineens028-fol.154.

Op het folio 154 waar per oktober Ruurd N.de Boer met vlagnummer 81 werd ingeschreven staat met potlood aangetekend “overleden in 1898”. Sweijs021 geeft van 1877-1890 een R.N.de Boer met nr.69 en van 1891-1898 een R.N.de Boer met 69. Het gaat hier vermoedelijk om dezelfde persoon die in 1891 van vlagnummer is veranderd.

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer    periode      type                     naam van het schip                                 boekhouder/reder

 H81/H69 1877-1890 sch.brik                         Adelaar (ex Osprey)                      Hubert Jans & Co, Harlingen

                   1891-1898 3/m sch/bark              Laura (ex Windsbraut)                 Hubert Jans & Co, Harlingen

                                               R.N.de Boer overleed 18 juni 1898 te Ghelleftia, Zweden034

 

Kapitein R.N.de Boer was van 1877-1890 gezagvoerder van de houten schoenerbrik ”Adelaar”, gebouwd in 1866 door Patterson in Quebec, Canada, als “Osprey”, 199 n.r.ton. De reders waren de houthandel Hubert Jans & Co te Harlingen, vanaf 1901 reders van de Noord Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij met als directeur T.Vellinga052.

Hij was van 1891-1898 kapitein van de houten schoenerbark “Laura” (ex Golden West, ex-Windbraut), in 1867 gebouwd in Meteghan aan de oostkust van Nova Scotia, 406/342 (328) ton, varend voor de rederij Hubert Jans & Co te Harlingen.052.

Ruurd Nanne de Boer, oudoom van Durk Monsma (wie is dat?), was gezagvoerder van de schoenerbrik “Adelaar” (ex-“Osprey” - 198 last) van 1878-1891. Hij was gezagvoerder van de schoenerbark “Laura” (ex-Windsbraut) van 1893-1899. Hij is op de “Laura” overleden.             De “Adelaar” werd gebouwd in 1866, mat 209 ton en werd gesloopt in 1905 te Makkum. De reder was Hubert Jans & Co.

Bouma025 vermeldt R.N.de Boer als gezagvoerder gedurende:

  • 1877 t/m 1890 van de sch.brik “Adelaar” ex Osprey, gebouwd in 1866 te Quebec, 209 ton o.m., varend voor Hubert Jans & Co te Harlingen;
  • 1891 t/m 1899 van de bark/fregat “Laura” ex Windsbraut, gebouwd in 1867 te Mitigan, 406 ton o.m., varend voor Hubert Jans & Co te Harlingen.

 

De “Laura” werd in 1867 als “Windsbraut” in de vaart gebracht en mat 369 last. Het werd door Hubert Jans & Co voor ¦12.000,- aangekocht en was bestemd voor houtvaart op de Oostzee. Het schip strandde op 06 oktober 1905 op de Vliehors (Vlieland) en ging verloren. Met de stranding c.q sloop van beide schepen in 1905 “verdwenen de laatste Harlinger zeilschepen, zodat in 1905 de zeilvaart daar definitief tot het verleden hoorde”. Ontleend aan “De Blauwe Wimpel” 1986 p.442.

De “Laura”, ex-“Windsbraut”, ex-“Golden West” werd in 1867 te Metegan (N.E.) gebouwd van verschillende soorten hout. Het mat 380 reg.ton. Het schip werd in 1879 aangekocht vanuit Duitsland door reder/boekhouder B.J.Carst en gevoerd door kapitein J.G.Carst. Op 18 september 1882  werd het voor 12.000,- verkocht door makelaar A.Vinke aan Hubert Jans & Co te Harlingen en gevoerd door kapitein T.A.Koster Hz In 1888 veranderde het schip in een 3/m schoener of barkentijn. Opeenvolgende gezagvoerders waren:

1891-1899 R.N.de Boer; 1899-1901 J.Douwes; 1901-1902 J.H.Sommer; 1902-1904 J.Postma; 1904 J.Petersen; 1905 H.Wolthekker. Op 6 oktober 1905 tijdens noordwester storm op de Vliehors gestrand en wrak. Gegevens van K.Suyk te Heiloo, november 1998.

“De diverse bronnen (scheepvaartregister, de Groot en Houter) vermelden alle dat de driemast-bark Laura in 1867 in Duitsland werd gebouwd en als Windsbraut werd gedoopt. Inmiddels is dank zij speurwerk in het Registre Véritas door de Hr Bouma, bibliothecaris van het Scheepvaartmuseum te Rotterdam, bekend geworden dat het schip gebouwd is door J.Thibido in Meteghan (Nova Scotia, Canada). Onder de naam Golden West voer het, als bark getuigde schip, voor rederij G.G. Durkee & Co met Yarmouth als thuishaven. Van 1867 tot 1873 onder bevel van kapitein H.H. Brown, en van 1873 tot 1875 onder kapitein J. Kenealy.

In 1875 werd het schip verkocht aan de rederij Hespe & Co in Brake, aan de Weser nabij Bremen in Duitsland. In die periode voert kapitein J.J. Hoffmann het bevel over het schip, dat dan omgedoopt is in Windsbraut.

Leclerc beschrijft in zijn boek: “De laatste Nederlandse zeilschepen”, dat in 1875 225 schepen werden bevracht, waarvan 206 zeilschepen en daarvan waren er 192 van hout gebouwd. “ De meer ondernemende rederijen hadden grotere schepen nodig om het hoofd boven water te houden; deze konden in Amerika en Canada sneller en goedkoper gebouwd worden, zij het dan minder solide.”

In 1878 werd het 369 ton grote schip gekocht door de firma B.J. Carst & Co in Amsterdam. Volgens het scheepvaartregister van 1880 was J.G. Carst uit Schiermonnikoog kapitein op het schip.  Uit die periode is een foto bewaard gebleven van de Laura in de IJ-gracht in Amsterdam. Het schip ligt ter hoogte van het huidige scheepvaartmu­seum. Deze foto is door de Groot gebruikt als omslag voor zijn boek “De glorietijd van het zeilschip”.

In 1891 stond de Laura onder bevel van Kapitein R.N. de Boer.”

Gegevens via de heer W.G.Koster te Eindhoven, dd maart 2007

 

Overige bijzonderheden

In het Hannemahuis te Harlingen is een schilderij (schilder mij niet bekend) van de bark “Laura”. Het vlagnummer is H69. Dit nummer heeft toebehoord aan T.A.Koster Hz (1874-1889) en R.N.de Boer (1891-1898). Daar het schilderij niet is gedateerd komen beide gezagvoerders in aanmerking. In de Harlingse periode was de reder van het schip Hubert Jans & Co te Harlingen.

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Boer, Ruurd Nanne de

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Boer, Ruurd N. de
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 81
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Sommer, W.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Sommer, J.H.
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 81
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Postma, J.
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 81
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Wolthekker
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1877-07-27
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ADELAAR
Schipper: Groot, K.J. de
Scheepstype: schoenerbrik
Grootte: 244

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: ADELAAR loopt de haven van Harlingen binnen
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De ADELAAR liggend in de Zuiderhaven, voor het Landsmagazijn, te Harlingen
Collectie: Bos, Ron van den
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De ADELAAR in een Noorse haven
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ADELAAR bij Terschelling. Kapitein R.N. de Boer
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk