Inloggen
EBEN HAEZER - ID 7951


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1874-10-00 / 1887-02-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1874
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Werf voortgezet in Farmsum ( Delfzijl)

Scheepsbouwer: Johannes Berg, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1874-10-00
Technical Data

Gross Tonnage: 111.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 107.00 Net tonnage
Deadweight: 195.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 28.3 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 25.91 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.61 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.17 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.05 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1912
Type: Conversion
Omschrijving: In 1912 verbouwd.

Datum 00-00-1917
Type: Rebuilt
Omschrijving: waarschijnlijk na aankoop door Rederi A/B Ljungan uit de zeevaart en sindsdien gebruikt als lichter.

Ship History Data

Date/Name Ship 1874-10-00 EBEN HAEZER
Manager: Geert Jans Scholten, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Jans Scholten, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: NMRW

Date/Name Ship 1878-00-00 ANNA
Manager: W.B. Top, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: W.B. Top, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands
Callsign: NDHJ

Date/Name Ship 1887-02-00 ANNA
Manager: Kapt. Wessel H. Pollman & Compagnon, Weener, Germany
Eigenaar: Kapt. Wessel H. Pollman & Compagnon, Weener, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Weener / Germany
Callsign: KHDT

Date/Name Ship 1890-00-00 ANNA
Manager: Kapt. Wessel H. Pollman & A. Wirtjes, Weener, Germany
Eigenaar: Kapt. Wessel H. Pollman & A. Wirtjes, Weener, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Weener / Germany
Callsign: KHDT

Date/Name Ship 1903-03-12 ANNA
Manager: P.B. Pedersen, Rudkjøbing, Denmark
Eigenaar: P.B. Pedersen, Rudkjøbing, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rudkjøbing / Denmark
Callsign: NMJC
Additional info: Skibsfører Minius Hyther Norregaard

Date/Name Ship 1906-08-14 ANNA
Manager: Adolf Falk, Hide (Gotlands), Sweden
Eigenaar: Adolf Falk, Hide (Gotlands), Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Hide (Gotlands) / Sweden
Callsign: JQDL

Date/Name Ship 1917-04-23 ANNA
Manager: Johan Reinhold Oesterman, Blidö, Sweden
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Blidö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Sweden
Callsign: JQDL
Additional info: schip gekocht voor USD 7.000,-

Date/Name Ship 1917-07-26 ANNA
Manager: Birger Carlsson & John Oeberg, Stockholm, Sweden
Eigenaar: A/B Ljungan, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign: JQDL

Ship Events Data

1904-03-22: 22-03-1904 : Op de reis van Wemyss -Rudkjøbing met een lading kolen ten anker liggend op 4 kabellengten ten zuiden van Frederikshavn (opm. één kabellengte is exact 185,2 m.) met een helder brandend ankerlicht. Om 00.15 uur werd een schip waargenomen met verlichte zijruiten en toplicht. Dat bleek later de Johanne van Kopenhagen te zijn. Op één kabellengte afstand veranderde de Johanne van koers en vond er een aanvaring plaats van stuurboordboeg op stuurboordboeg, waarbij de Anna behoorlijke schade opliep. 23 maart is de Anne Frederikshaven binnengelopen om te repareren. De Johanne verdween in de nacht, later na onderzoek bleek dat op het moment van de aanvaring de kapitein onderdeks was, de roerganger alleen op de brug stond. De roerganger wel het ankerlicht had gezien maar dacht dat het van een stoomboot was op verre afstand.  Toen hij dichterbij kwam en zijn fout ontdekte was het te laat om de aanvaring te voorkomen. Zowel hij als de kapitein die onmiddellijk na de aanvaring aan dek was gekomen waren ervan overtuigd dat het een onbeduidende aanvaring was, omdat de Johanne geen schade had opgelopen en zodoende door zijn gevaren(Merchant Shipping Act § 223). Opmerking van het Hof : Het is zonder twijfel dat het stoomschip 'Johanne' die in aanvaring kwam met de schoener is veroorzaakt zowel door een gebrek aan behoorlijk uitkijken en de afwezigheid van het gezag.
1905-07-21: Op 21-07-1905, op de reis van Ebeltoft naar Kristiania (ledig) is er één man verongelukt. Terwijl de Anna ten anker lag te Jærnbatten werd jongman A.H. Jensen afkomstig uit Arhus omstreeks half drie s`middags naar boven gestuurd om een val te klaren van het voorgaffeltopzeil. Bij deze werkzaamheden is de jongman van de zaling naar beneden op het dek gestort, waarbij hij aanzienlijke verwondingen opliep en kort daarna is overleden. Diezelfde middag is de Anna binnengelopen te  Langøre,(Samsø) en de overledene nog diezelfde dag begraven. Maritiem onderzoek in Langøre d.d. 22 juli 1905: De oorzaak van het ongeval moet volgens de ooggetuigen worden toegeschreven dat de jungman, die klompen droeg, hetzij als gevolg van plotselinge duizeligheid of andere onbekende oorzaak zijn grip in de tuigage heeft verloren en daardoor naar beneden viel.
1905-08-18: Op 18-08-1905, op de terugreis met een lading hout van Kristiana naar Rudkjøbing vond er nog een aanvaring plaats nu met het visserschip Eider net voor de haveningang van Frederikshaven, waarbij de Anna aan stuurboord in de midscheeps schade opliep aan de reling en bovendek, beide schepen zijn binnengelopen in Frederikshavn.
1919-10-16: Final Fate: Broken up

Volgens bericht van 16 oktober 1919 is de ANNA gesloopt.