Inloggen
CAPELLA - ID 7695


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1851-04-02 / 1865-04-01 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1851
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Fredrik Haverkamp - Werf 'Het Wapen van Amsterdam', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1850-07-10
Launch Date: 1851-02-17
Delivery Date: 1851-03-25
Technical Data

Net Tonnage: 377.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 199.00 lasts
 
Length 1: 35.00 Meters Registered
Beam: 5.75 Meters Registered
Depth: 4.21 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1851
Datum agenda: 1851-04-02
Register nr: 18510266
Scheepsnaam: CAPELLA
Type: Bark
Lasten: 199
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Eeghen, Van
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Sandberg, A.P.
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1851-03-25 CAPELLA
Manager: Van Eeghen & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 8 van 1851, bark CAPELLA
eigenaren per ultimo maart 1851:


firma Van Eeghen & Co., Amsterdam (boekhouders en 3/11e part)
Mevr. J.S. Kool., weduwe J. van Eeghen, Amsterdam (2/11e part)
Mevr. A.C. Huidekoper, weduwe P. van Eeghen, Amsterdam (1/11e part)
Jacoba van Eeghen, Amsterdam (1/11e part)
Jan van Eeghen Pzn., Amsterdam (1/11e part)
Geertrui Margaretha Jacoba Huidekoper, Amsterdam 1/11e part)
Sara Geertrui Margaretha van Eeghen (1/11e part)
P. Huidekoper, Amsterdam (1/11e part)

Bijlage bij cedule 38 van 3 juni 1854, bark CAPELLA

Eigenaren:


Firma Van Eeghen & Co., Amsterdam (boekhouders en 3/11e part)
Data Geertrui Margaretha van Eeghen, Amsterdam (1/11e part
Anna Cecilia Huidekoper, weduwe S. van Eeghen, Amsterdam (1/11e part)
J. van Eeghen Pzn., Amsterdam (1/11e part)
Geertrui Margaretha Jacoba Huidekoper, Amsterdam (1/11e part)
D.P. van Eeghen echtgenote van A.L. Brand (1/11e part)
Hendrik van Eeghen (1/11e part)
Jacoba van Eeghen, echtgenote van H. Rahusen (1/11e part)
en Erven Pieter Huidekoper (1/11e part)

Ship Events Data

1854-07-02: Collision
Ramsgate, 2 juli 1854. Het te Amsterdam te huis behorende barkschip CAPELLA, kapt. Wegman, van Amsterdam naar Batavia, is alhier met schade aan de boeg binnengelopen. Het schip bekwam die schade heden in een aanzeiling met een Engelse schoener op de hoogte van Folkestone.
1864-09-12: Sold at auction
12 september 1864 in Amsterdam geveild (zonder verdere aanduiding of verkoop plaats vond)
1865-04-01: Final Fate: Sunk

Onderweg van Amsterdam naar Soerabaja zonk de CAPELLA in de nacht van 1 april 1865 na een aanvaring met de SOUTHERN EMPIRE. Er is geen positie opgegeven; vermoedelijk Indische Oceaan.
De bemanning werd op 3 juni door de SOUTHERN EMPIRE te Queenstown (opm: Cobh, Zuid-Ierland) geland.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Andries Pieter Sandberg, geboren op 02 april 1820 te Amsterdam, Nederduits Hervormd, in 1852 wonend op het Kattenburgerplein en op de Haarlemmerdijk.

Andries Pieter Sandberg werd per 01 september 1832 als leerling ingenomen aan de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart. Hij werd geboren te Amsterdam op 02 april 1820 als zoon van Anders Petter Sandberg, bootsman ter koopvaardij, en Catrina Johanna Janzen, schoonmaakster, wonende te Amsterdam bij de Oude Schans.

Van de vorderingen werden 3-maandelijkse rapporten opgemaakt in de vakken zeevaartkunde, scheepswerk, tekenen en schoolonderwijs (bestaande uit Nederlands, Frans en Engels). Daarbij zijn de volgende vermeldenswaardige opmerkingen gemaakt:

04 augustus 1834     “bekomt den 2e Prijs of der 2e Classe in het Scheeps Onderwijs zijnde Bennet & van Wijk. Nederl. Zeereisen in de 16e, 17e en 18e eeuw”;

13 december 1835    “geplaatst als Ligtmatroos op het schip de Dordtenaar Captn J.van Nassau naar Batavia voor Dordrecht …”;

25 december 1836    “terug van de reis zonder attestatie”; (dit is uitzonderlijk. Practisch altijd komt een leerling terug “met goede attestatie”. Je kunt je afvragen of hier iets is gepasseerd, dat tot deze negatieve beoordeling heeft geleid).

19 mei 1837              “geplaatst als Ligtmatroos op het schip Koning der Nederlanden, Capt. G.W.van Barneveld Kooy naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ƒ 12,-“;

07 juli 1838               “terug van de reis met goed attest”;

07 juli 1838               “eervol ontslagen”004-532/1741.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

.A.P.Sandberg werd per 06 augustus 1850 met vlagnummer 825 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein L.Wildschut. Zijn schip was de “Capella”. Toegevoegd is “overleden”002. Ten tijde van de inschrijving waren Sandberg en zijn vrouw beiden 29 jaar. Ingeschreven staan 3 dochters van 10 februari 1843, 02 april 1846 en 27 december 1849002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 30 juli/06 augustus 1850. werd als effectief lid voorgedragen/ingeschreven A.P.Sandberg Jr (alleen initialen), geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Capella”, wonende op de Haarlemmerdijk bij de Oranjestraat, op voordracht van kapitein L.Wildschut.023.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 september 1851 staat vermeld dat het Bestuur accoord gaat met een verlenging van 12 maanden aan A.P.Sandberg.042

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 21 december 1847 staat de mededeling dat een uitkering is toegekend voor 12 maanden aan A.P.Sandberg.023 (in 1847 was deze A.P.Sandberg nog geen effectief lid, maar wellicht was hij lid in een lagere klasse, bv als stuurman, en heeft hij in die klasse een uitkering gehad.

In de notulen van de Algemene Vergadering Zeemanshoop dd 07 november 1848 is sprake van de continuering van een uitkering voor 12 maanden aan A.P.Sandberg. Eveneens in de notulen van 18 december 1849 voor 12 maanden, in de notulen van 01 oktober 1850 voor 12 maanden en in de notulen van 30 september 1851 voor 12 maanden. In die van 09 november 1852 weer continuering voor 12 maanden023. (deze laatste uitkeringen kreeg hij na de toelating als effectief lid en ik denk dus dat het een andere A.P.Sandberg betreft - wellicht de vader, die geen kapitein is geworden.? Hij was bootsman, zie bij de opgaven van de Zeevaartschool bij de inschrijving van Sandberg Jr)

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       825                      1850-1851    bark                Capella                                                 J.van Eeghen & Co

                                        1852          bark                Alcyone                                                idem

                                        1853          bark                Bellatrix                                                idem

                                     1854-1861    bark                Bellatrix                                                idem

                                     1862-1867    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en aankomst van schepen in Amsterdam093

Naam Kapitein                                    Naam van het Schip         Vertrek                                           Aankomst

A.P.Sandberg                                      Bellatrix                                21 mei 1860                                 01 april 1861

                                                               Bellatrix                                20 juni 1861                                21 april 1862

 

Bouma025 vermeldt A.P.Sandberg Jr als gezagvoerder gedurende:

  • * 1851 t/m 1852 van de bark “Capella”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 377 ton o.m., varend voor J.van Eeghen & Co te Amsterdam.
  • * 1853 van de bark “Alcyone”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam;
  • * 1854 t/m 1862 van de bark “Bellatrix”, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 499 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 01 april 1851 werd Pieter Huidekoper vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als jongen geplaatst op de “Capella” onder kapitein A.P.Sandberg Jr voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij keerde terug op 02 februari 1852004(533/2158).

Op 13 april 1859 vertrok van de rede van Texel de clipperbark “Bellatrix” van van Eeghen & Co onder kapitein A.P.Sandberg Jr en arriveerde op 16 juli te Batavia na een reis van 93 dagen026(38/049).

 

NRC 18 februari 1851

Amsterdam, 17 februari. Heden middag ten half twee ure is van de werf Het Wapen van Amsterdam van de scheepsbouwmeester F. Haverkamp in de Groote Wittenburgerstraat alhier met goed gevolg te water gelaten het barkschip CAPELLA, groot 190 last, gebouwd voor rekening van de heren Van Eeghen & Co alhier, en gevoerd zullende worden door kapt. A.P. Sandberg Jr.

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Sandberg Jr, Andries Pieter
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 825
Overige informatie: Kreeg zijn opleiding in de periode 1832-1838 aan de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart. A.P.Sandberg werd per 06 augustus 1850 met vlagnummer 825 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was effectief lid i

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Wegman werd geboren te Amsterdam op 06 april 1818.

Hij was getrouwd met Maria Boven, geboren te Schagen op 01 mei 1819 en overleden 18 augustus 1892. 003 en 118

Hendrik overleed in 1875. Bij zijn overlijden is Driebergen als woonplaats vermeld.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Wegman werd met vlagnummer 864 per 03 februari 1852 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein A.P.Sandbergh Jr. Als zijn schip is vermeld de “Capella”002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 27 januari/03 februari 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Wegman, oud 34 jaar, voerend de bark “Capella”, gebouwd voor rekening van van Eeghen & Co, op voordracht van kapitein A.P.Sandberg Jr.023.

 

H.Wegman was èffectief lid van Zeemanshoop in de periode 1852 t/m 1875 met de vlagnummers 864 (1852 t/m 1854) en 470 (1854 t/m 1875).

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds per 23 maart 1858 023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 mei 1866 vraagt kapitein H.Wegman om een uitkering. Op 29 mei 1866 vraagt het Bestuur “of hij nu ook aan eene ziekte lijdende is.” Op 26 juli 1866 staat dat hij een bewijs heeft overgelegd en op grond daarvan besluit het Bestuur hem met ingang van 31 mei 1866 een uitkering toe te kennen voorlopig tot 01 mei 1867.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 maart 1875 vraagt de wed. H.Wegman geb Boven om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering dd 29 april 1875 wordt toegekend ingaande 01 februari 1875.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 juni 1866 staat een verzoek door van Eeghen & Co om aan kapitein H.Wegman een uitkering toe te kennen. Het bestuur vraagt om nadere bewijzen van zijn ziekte.In de notulen dd 17 juli 1866 staat “dat het verlangde Certificaat … zal (later) worden overgelegen.”. Op 31 juli 1866 wordt gemeld dat het certificaat is ontvangen en dat hij per 01 mei 1866 een onderstand krijg voorlopig tot 01 mei 1867023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 04 mei 1875 staat vermeld dat een uitkering 1e klasse wordt toegekend aan de wed. H.Wegman. Er is geen ingangsdatum genoemd. 023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam              naam reder/boekhouder

     864                        1852-1853    bark                Capella                        van Eeghen & Co te Amsterdam

     470                           1854          bark                Capella                        idem

                                     1855-1863    fregat              Electra                         idem

                                     1864-1874    geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1874          vermelding "overleden"

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein           Naam schip            Vertrek                                                                   Terugkomst

H.Wegman                 Electra                    12 april 1860                                                         17 februari 1861

                                     Electra                    29 juli 1861                                                           21 mei 1862

                                     Electra                    14 augustus 1862                                                 27 januari 1863

                                     Electra                    geen melding                                                         20 juli 1863

                                     Electra                    11 september 1863                                              20 juni 1864

 

 

Bouma025 vermeldt H.Wegman Jr als gezagvoerder gedurende:

*   1853 t/m 1855 van de bark “Capella”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 377 ton o.m., varend voor J.van Eeghen & Co te Amsterdam;

*   1856 t/m 1864 van het 3/mschip “Electra” ex Witch of the Wave, gebouwd in 1852 te Portsmouth, USA, 1117 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 27 februari 1852 werd Pieter Huidekoper vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos geplaatst op de "Capella" onder kapitein Wegman voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij keerde terug op 18 december 1852004(533/2158).

 

H.Wegman verzorgde per 19 augustus 1861 vanuit Nieuwediep met de “Electra” een troepentransport naar Nederlands Oost-Indie van 4 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 21 november 1861 na een reis van 94 dagen065.

 

A'damsche Crt. 1858:

De clipper 'Electra', kapt. (H) Wegman op 31/12/57 in Penzance uit Sydney na 98 dagen reis, bestemming Londen. Dat kan, gezien de reisduur, vrijwel niet anders dan via Kaap Hoorn zijn gegaan, temeer omdat van de Engelse colonial clippers uit Sydney er dat jaar ook geen één via Kaap de Goede Hoop zijn gegaan (info H.Hazelhoff Roelfsema)

 

e-mail Hazelhoff Roelfsema 12 oktober 2006

Dank voor de gegevens over Van Wijk (zal slaan op Wegman). Intussen is zijn journaal 1857 opgediept uit het Van Eeghen Archief en daarin staat inderdaad een thuisreis rond Kaap Hoorn beschreven. 1857 is ook het jaar van de publicatie waarin het KNMI die route voor het eerst adviseert. Maar de samensteller moest zijn gegevens nog uit een Engels journaal halen; een Nederlands journaal was nog niet beschikbaar.

 

In het Archief van de rederij van Eeghen in het Stadsarchief van Amsterdam is een logboek van een reis van de “Electra” onder kapitein Hendrik Wegman. In het boek “De Clippers” door Anno Teenstra, Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945 wordt deze reis samengevat met ook als bijlagen twee uittreksels uit dit Journaal.

Het schip begon zijn reis op 9 augustus 1855 en kwam op 21 augustus 1855 te Liverpool aan. Vanwege reparaties lag het 2 maanden stil, tot ongenoegen van een aantal bemanningsleden. Op 15 november 1855 begon het schip aan de eigenlijke reis en kwam in een recordtijd van 76 dagen aan in Melbourne. De terugreis had met tegenslagen te maken en duurde 111 dagen, dus aanmerkelijk langer.

Teenstra verhaalt ook een tweede reis naar Indië van Wegman

 

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.64-65 De eerste reizen vanuit Australië via Kaap Hoorn naar Europa 1857. Californië, Electra.

Het fregat “Electra” onder kapitein H.Wegman vertrok op 25 september 1857 uit Sydney en arriveerde, via Kaap Hoorn; op 31 december Penzance

“Het clipperfregat Electra had in Londen geladen en in Sydney gelost: aardewerk, bier, vilt, een stoomketel en machineonderdelen, tin, spijkers, duigen, verf, en jenever. Zeven man deserteerde, vier werden door de politie teruggeleverd en drie nieuw aangenomen. Geladen werd: huid, kopererts, talk, wol, gom, beenderen, parelschelpen, olie, leder en enkele passagiers. Eind september vertrok het schip uit Sydney. …. Bij de financiele afsluiting van de reis moest echter worden vastgesteld, dat de vrachtbestemming teleurstellend was gebleven en het passagiersvervoer ver beneden de verwachting

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Wegman, Hendrik
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 864
Overige informatie: H.Wegman werd per 03 februari 1852 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. H.Wegman voerde als effectief lid van Zeemanshoop de vlagnummers 864 (1852 t/m 1854) en 470 (1854 t/m 1875, het jaar van zijn overlijden).

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Wegman werd geboren te Amsterdam op 06 april 1818.

Hij was getrouwd met Maria Boven, geboren te Schagen op 01 mei 1819 en overleden 18 augustus 1892. 003 en 118

Hendrik overleed in 1875. Bij zijn overlijden is Driebergen als woonplaats vermeld.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Wegman werd met vlagnummer 864 per 03 februari 1852 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein A.P.Sandbergh Jr. Als zijn schip is vermeld de “Capella”002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 27 januari/03 februari 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Wegman, oud 34 jaar, voerend de bark “Capella”, gebouwd voor rekening van van Eeghen & Co, op voordracht van kapitein A.P.Sandberg Jr.023.

 

H.Wegman was èffectief lid van Zeemanshoop in de periode 1852 t/m 1875 met de vlagnummers 864 (1852 t/m 1854) en 470 (1854 t/m 1875).

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds per 23 maart 1858 023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 mei 1866 vraagt kapitein H.Wegman om een uitkering. Op 29 mei 1866 vraagt het Bestuur “of hij nu ook aan eene ziekte lijdende is.” Op 26 juli 1866 staat dat hij een bewijs heeft overgelegd en op grond daarvan besluit het Bestuur hem met ingang van 31 mei 1866 een uitkering toe te kennen voorlopig tot 01 mei 1867.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 maart 1875 vraagt de wed. H.Wegman geb Boven om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering dd 29 april 1875 wordt toegekend ingaande 01 februari 1875.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 juni 1866 staat een verzoek door van Eeghen & Co om aan kapitein H.Wegman een uitkering toe te kennen. Het bestuur vraagt om nadere bewijzen van zijn ziekte.In de notulen dd 17 juli 1866 staat “dat het verlangde Certificaat … zal (later) worden overgelegen.”. Op 31 juli 1866 wordt gemeld dat het certificaat is ontvangen en dat hij per 01 mei 1866 een onderstand krijg voorlopig tot 01 mei 1867023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 04 mei 1875 staat vermeld dat een uitkering 1e klasse wordt toegekend aan de wed. H.Wegman. Er is geen ingangsdatum genoemd. 023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam              naam reder/boekhouder

     864                        1852-1853    bark                Capella                        van Eeghen & Co te Amsterdam

     470                           1854          bark                Capella                        idem

                                     1855-1863    fregat              Electra                         idem

                                     1864-1874    geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1874          vermelding "overleden"

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein           Naam schip            Vertrek                                                                   Terugkomst

H.Wegman                 Electra                    12 april 1860                                                         17 februari 1861

                                     Electra                    29 juli 1861                                                           21 mei 1862

                                     Electra                    14 augustus 1862                                                 27 januari 1863

                                     Electra                    geen melding                                                         20 juli 1863

                                     Electra                    11 september 1863                                              20 juni 1864

 

 

Bouma025 vermeldt H.Wegman Jr als gezagvoerder gedurende:

*   1853 t/m 1855 van de bark “Capella”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 377 ton o.m., varend voor J.van Eeghen & Co te Amsterdam;

*   1856 t/m 1864 van het 3/mschip “Electra” ex Witch of the Wave, gebouwd in 1852 te Portsmouth, USA, 1117 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 27 februari 1852 werd Pieter Huidekoper vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos geplaatst op de "Capella" onder kapitein Wegman voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij keerde terug op 18 december 1852004(533/2158).

 

H.Wegman verzorgde per 19 augustus 1861 vanuit Nieuwediep met de “Electra” een troepentransport naar Nederlands Oost-Indie van 4 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 21 november 1861 na een reis van 94 dagen065.

 

A'damsche Crt. 1858:

De clipper 'Electra', kapt. (H) Wegman op 31/12/57 in Penzance uit Sydney na 98 dagen reis, bestemming Londen. Dat kan, gezien de reisduur, vrijwel niet anders dan via Kaap Hoorn zijn gegaan, temeer omdat van de Engelse colonial clippers uit Sydney er dat jaar ook geen één via Kaap de Goede Hoop zijn gegaan (info H.Hazelhoff Roelfsema)

 

e-mail Hazelhoff Roelfsema 12 oktober 2006

Dank voor de gegevens over Van Wijk (zal slaan op Wegman). Intussen is zijn journaal 1857 opgediept uit het Van Eeghen Archief en daarin staat inderdaad een thuisreis rond Kaap Hoorn beschreven. 1857 is ook het jaar van de publicatie waarin het KNMI die route voor het eerst adviseert. Maar de samensteller moest zijn gegevens nog uit een Engels journaal halen; een Nederlands journaal was nog niet beschikbaar.

 

In het Archief van de rederij van Eeghen in het Stadsarchief van Amsterdam is een logboek van een reis van de “Electra” onder kapitein Hendrik Wegman. In het boek “De Clippers” door Anno Teenstra, Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945 wordt deze reis samengevat met ook als bijlagen twee uittreksels uit dit Journaal.

Het schip begon zijn reis op 9 augustus 1855 en kwam op 21 augustus 1855 te Liverpool aan. Vanwege reparaties lag het 2 maanden stil, tot ongenoegen van een aantal bemanningsleden. Op 15 november 1855 begon het schip aan de eigenlijke reis en kwam in een recordtijd van 76 dagen aan in Melbourne. De terugreis had met tegenslagen te maken en duurde 111 dagen, dus aanmerkelijk langer.

Teenstra verhaalt ook een tweede reis naar Indië van Wegman

 

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.64-65 De eerste reizen vanuit Australië via Kaap Hoorn naar Europa 1857. Californië, Electra.

Het fregat “Electra” onder kapitein H.Wegman vertrok op 25 september 1857 uit Sydney en arriveerde, via Kaap Hoorn; op 31 december Penzance

“Het clipperfregat Electra had in Londen geladen en in Sydney gelost: aardewerk, bier, vilt, een stoomketel en machineonderdelen, tin, spijkers, duigen, verf, en jenever. Zeven man deserteerde, vier werden door de politie teruggeleverd en drie nieuw aangenomen. Geladen werd: huid, kopererts, talk, wol, gom, beenderen, parelschelpen, olie, leder en enkele passagiers. Eind september vertrok het schip uit Sydney. …. Bij de financiele afsluiting van de reis moest echter worden vastgesteld, dat de vrachtbestemming teleurstellend was gebleven en het passagiersvervoer ver beneden de verwachting

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Wegman, Hendrik
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 470

Familiegegevens en opleiding

Pieter Hermanus Landweer werd geboren te Amsterdam op 18 oktober 1824.

Hij huwde voor de eerste maal met Sofia Elisabeth Rossing, geboren te Amsterdam op 01 februari 1830. Na haar overlijden huwde hij voor de tweede maal met Anna Sofia Elisabeth Rossing/Rösling, geboren te Amsterdam op 26 december 1834.003

Pieter overleed in 1898 en bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam opgegeven.118

 

Pieter Hermannus Landweer werd door de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als leerling "ingenomen" per 02 september 1837004(532/1847). Hij werd geboren te Amsterdam op 28 oktober 1824. Zijn ouders waren Anthonie Fredrik Landweer, tapper te Amsterdam en Sophia Fredrica Amalia Rossing, wonende op de hoek van de Oude Schans en de Boomsloot nr.38 te Amsterdam.

      Er werd in de periode 1838-1840 een drie-maandelijkse rapportage over de vorderingen bijgehouden in de 4 vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (nederlands, engels, frans), scheepswerk en tekenen. Hierin werden geen spectaculaire opmerkingen gemaakt. Voorts kwamen de volgende opmerkingen voor:

" 3 Augs 1838  bekomt den 3den Prijs in het Schoolonderwijs, zijnde Verhuell, Reizen in Indië 2 deelen

  5 Augs 1839  bekomt den 2de Prijs in het schoolonderwijs, zijnde Martin, history of the West-Indies 2 deelen

  28 febr 1840  bekomt het Horlogie in de 3de Classe, uit het fonds L.Zegers Veeckens

  14 April 1840  aangenomen tot Lidmaat der Herstelde Ev.Luth.Gemeente door Do Nokerman(?)

  31 July 1840  bekomt den Prijs der 3de of hoogste Classe Zeevaartkunde zijnde Pilaar Stuurmanskunst 2 deelen

  15 Aug 1840  geplaatst als Ligtmatroos op het schip Prins Frederik der Nederlanden Captn P.Huidekoper naar Batavia voor    Amst. Gagie ¦8,-

  13 Nov.1841  terug van de reis met goed attest

  24 Dec  geplaatst als ligtmatroos op het schip Claudius Captn Kröger naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦10,-

  18 Dec. 1842 terug van de reis met goed attest

  21 dito  eervol ontslagen".

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.H.Landweer werd met vlagnummer 640 effectief lid van "Zeemanshoop" per 03 juli 1855 op voorspraak van J.H.Schippers. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Capella"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 26 juni/03 juli 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Pieter Hermanus Landweer, oud 31 jaar, voerend de Bark “Capella”, voor rekening van van Eeghen & Co te Amsterdam, wonend op de Stroomarkt te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.H.Schippers. 023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 16 juni 1857003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 maart 1874 staat vermeld dat een diploma plus medaille door Z.M. de Koning is toegekend aan kapitein P.H.Landweer “voor zeer goede door hem gehouden Metereologische Journalen.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 02 maart 1899 gaat het Bestuur acoord met een uitkering per 01 november 1898 aan de wed. O.H.Landweer geb. Rössing ingaande 02 maart 1899.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 31 maart 1874 staat vermeld “dat aan kapt. P.H.Landweer voerende het Schip Electra vanwege Z.M. den Koning de zilveren Medaille is toegekend voor de zeer goede door hem gehouden Metereologische Journalen.”023

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 01 juni 1899 staat vermeld dat per o1 november 1898 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. P.H.Landweer geb. Rossing.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam               naam reder/boekhouder

        640                       1855-1861     bark                 Capella                         van Eeghen & Co te Amsterdam

                                          1862           bark                 Bellatrix                       idem

                                          1863           bark                 Alcyone                        idem

                                      1864-1874     fregat               Electra                          idem

                                      1875-1897     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                        naam schip                              vertrek                                                   terugkomst

P.H.Landweer             Capella                                     05 maart 1861                                      05 maart 1862

                                      Bellatrix                                    09 augustus 1862                                 27 mei 1863

                                      Alcyone                                    16 juli 1863                                          16 juni 1864

                                      Electra                                      17 augustus 1864                                 09 juni 1865

                                      Electra                                      07 oktober 1865                                   09 juli 1866

                                      Electra                                      14 oktober 1866                                   07 augustus 1867

                                      Electra                                      06 november 1867                              27 juli 1868

 

Bouma025 vermeldt P.H.Landweer als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1862 van de bark “Capella”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 377 ton o.m., varend voor J.van Eeghen & Co te Amsterdam;

*    1863 van de bark “Bellatrix”, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 499 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam;

*    1864 van de bark “Alcyone”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam;

*    1865 t/m 1875 van het 3/mschip “Electra” ex Witch of the Wave, gebouwd in 1852 te Portsmouth, USA, 1117 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

P.H.Landweer vertrok per 21 augustus 1862 vanuit Nieuwediep met de “Bellatrix” en 2 landmachtofficieren. Zijn aankomstdatum te Batavia is niet vermeld.

Op 17 augustus 1864 vertrok hij vanuit Nieuwediep met de “Electra” en een detachement van 2 officieren en 100 manschappen.. Hij arriveerde te Batavia op 21 november 1864 na een reis van 96 dagen.

Op 14 oktober 1866 vervoerde hij vanuit Nieuwediep met de “Electra” 1 landmachtofficier naar Indië en kwam te Batavia aan op 11 januari 1867 na een reis van 89 dagen.

Op 06 november 1867 vertrok hij vanuit Nieuwediep met de “Electra” en een detachement van 7 officieren en 150 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 05 februari 1868 na 91 dagen.

Op 15 november 1868 vertrok hij vanuit Nieuwediep met de “Electra” en een detachement van 4 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 februari 1869 na een reis van 93 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden.

Op 24 november 1869 vervoerde hij vanuit Nieuwediep met de “Electra een transport van 3 officieren en 125 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 23 februari 1870 na 91 dagen.

Op 08 december 1870 vertrok hij vanuit Nieuwediep wederom met de Electra en 2 landmachtofficieren. Zijn aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

Uit: De Clippers door Anno Teenstra, uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp.

p.115: Teenstra brengt onslagen vanwege drankmisbruik ter sprake. “Toen de nieuwe arts voor den clipper Electra zich bij den kapitein kwam melden en liet doorschemeren, dat hij wel van gezelligheid en van een glaasje hield, werd hem door kapitein Landweer even duidelijkl gemaakt daat daar bij hem aan boord geen sprake van zou zijn. Landweer schreef aan de reeders over dezen arts: “De man zal zich de reis naar gewoonte dienen te schikken. Ik ben gepasseerde jaar in een goede oefenschool geweest en als ik in zee kom, weet ik voor die kwaal raad.” Teenstra vraagt zich af wat die oefenschool wel geweest moge zijn.

p.119-120: Teenstra beschrijft de moeilijkheden met bemanningsleden:

“Hoe de matrozen waren, vernemen we uit een brief van kapitein Landweer van de Electra, die vanuit Batavia aan zijn reeders schreef:

“… Tot mijn groot leedwezen moet ik zeggen, dat ik 4 man van de Electra ontslagen heb, menschen zijn het niet langer, het zijn zwijnen, gingen aan den wal, bleven aan den wal, ze kwamen aan boord, maar onbekwaam. Op alle schepen is het een warboel, overal volk weg, 2 man ontsloeg ik, zijnde niets met hen te beginnen. Onmiddellijk kwamen twee anderen en vroegen hun ontslag. Men zou op de Electra, evenals op de andere schepen eens goed den boel in de war schoppen, dat is de leus van den tegenwoordigen matroos der koopvaardijvloot. Onmiddelleijk begreep ik, dat ik doortastende maatregelen moest nemen en antwoordde aan die twee gasten, die vrijwillig om hun ontslag vroegen , dat ik daar genoegen mee nam, dat zij onmiddellijk van het schip af moesten, den volgenden dag moesten zij voor den havenmeester verschijnen. En wat was er nu?. Zij moesten tot hun schande bekennen, dat de Electra een best schip was, dat ze een goeden kapitein hadden en goed werden behandeld. Maar het hoorde in den tegenwoordigen tij er zoo bij en de kapitein had zulke straffe maatregelen genomen. Sedert dien tijd is het rustig op de Electra.”

“Toch was kapitein Landweer allesbehalve een bullebak, die zijn mannen maar afsnauwde en hun niets gunde. Toen zijn schip in 1857 in Indië was en op vele schepen een groot deel van de bemanningen met cholera te kooi lag, gelastte hij, dat zijn mannen bij het werk in de ruimen alleen slappe, koude thee en geen water mochten drinken. En met zijn gezond-humoristische kijk op de dingen schreef hij: “Ik zorg voor hen of ik met een jongefuffrouwenschool uit ben.”

Idem p. 210:

“Toen de Electra in 1874 op de Atlantic werd overvallen door een orkaan, kwam er op een gegeven oogenblik zoo’n zee over, dat de mannen die aan het roer stonden werden weggeslagen. Wonder boven wonder konden ze echter nog houvast te pakken krijgen voor ze over boord werden gespoeld en ongedeerd kwamen ze uit de strijd. Minder gelukkig echter waren de timmerman, de tweede stuur en de kapitein. De eerste sloeg overboord (de kapitein meldde dit later zeer laconiek in een P.S. in een brief aan de reeders) en werd niet weer teruggezien. De stuurman werd ergens tegen gekwakt, zoodat zijn hoofdhuid heelemaal was opengescheurd, terwijl de kapitein tegen het roer werd gesmeten en daar bewusteloos bleef liggen. Ongetwijfeld zou de man overboord zijn gespoeld, als de zee hem niet muurvast onder de pen van het roer had gegooid, zoodat men hem niet eerder kon bevrijden voor het roer weer vrijsloeg. Ruim een maand lag de ouwe in zijn kooi te krimpen van de pijn, maar zijn sterk gestel en de natuur haalden hem er door.”

In “De Clippers”, Anno Teernstra, Uitg. Holdert & Co, N.V. Amsterdam, 1945, p. 210

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Landweer, Pieter Hermanus
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 640
Overige informatie: Hij kreeg zijn opleiding in de periode 1837-1842 aan de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart. In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 26 juni/03 juli 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Pieter Herm

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.Kruisinga                                            Capella                             14 juni 1862                        12 oktober 1862

                                                                Capella                             geen melding                       14 juni 1864

                                                                Alcyone                            06 augustus 1864               27 september 1865

 

Bouma025 vermeldt J.Kruizinga/Kruisinga als gezagvoerder gedurende:

*    1863 t/m 1864 van de bark “Capella”, van stapel op 17 februari 1851 op de werf : Het Wapen van Amsterdam” van F.Haverkamp te Amsterdam, 377 ton o.m., varend voor J.van Eeghen & Co te Amsterdam.

*    1865 t/m 1871 van de bark “Alcyone”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam;

*    1873 t/m 1880 van het composite fregat “Amsterdam”, gebouwd in 1873 te Amsterdam, 1420 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam;

*    1882 t/m 1885 van de brik “Nimrod”, gebouwd in 1863, bouwplaats niet vermeld, 267 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Loppersum.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Kruizinga, J.
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 878
Overige informatie: In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 20/27 augustus 1872 staan vermeld dat tot effectief lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd J.Kruisinga. Een vlaglid was wèl een effectief lid en mocht de Colle

Familiegegevens en opleiding

Er kan een mix zijn opgetreden van gegevens van twee kapiteins A.R. de Lang (vader en zoon?)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.R.de Lang werd met vlagnummer 807 effectief lid van "Zeemanshoop" per 09 juni 1863 op voorspraak van D.van Ketwich. Ten tijde van zijn inschrijving was zijn schip de "Jenny". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was de Lang 33 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 02/09 juni 1863 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd A.R. de Lang (alleen initialen), oud 33 jaar, voerend de schoner “Jenny”, voor rekening van  Heukelom & Vollenhoven, op voordracht van kapitein D. van Ketwich.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        807                           1863           schoner            Jenny                                                     van Heukelom & Vollenhoven

                                          1864           bark                 Capella                                                  van Eeghen & Co

                                          1865           bark                 Johanna (in aanbouw)                         geen opgave

                                      1866-1868     bark                 Commewijne                                        Insinger & Co

                                          1869           geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                         naam schip                   vertrek                                                             terugkomst

A.R. de Lang                Jenny                             31 mei 1862                                                   16 oktober 1862

                                       Commewijne                01 augustus 1867                                          15 jan. 1868

                                        Commewijne                25 april 1868                                                  geen melding

 

Bouma025 vermeldt A.R.de Lang als gezagvoerder gedurende:

*    1860 t/m 1864 van de schbrik “Jenny”, gebouwd in 1853 te Elbing, 206 ton o.m., varend voor van Heukelom & van Vollenhoven te Amsterdam;

*    1865 van de bark “Capella”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 377 ton o.m., varend voor J.van Eeghen & Co te Amsterdam. Het schip werd in mei/juni 1865 overzeild;

*    1867 t/m 1869 van de bark/galjoot “Commewijne” ex Wilhelmina, gebouwd in 1844 te Nieuwendam, 285 ton o.m., varend voor Indinger & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

21april 1869 is te Suriname vanaf Amsterdam binnengekomen de ‘Commewijne” onder kapitein de Lange (Groninger Courant 28 mei 1869)

17 mei ligt te Suriname in lading de “Commewijne” onder kapitein de Lange (Groninger Courant 18 juni 1869).

“Volgens brief uit Suriname dd. 4 Junij zouden de schepen Commewijne, kapit. de Lang, den 8sten … dier maand van daar herwaarts vertrekken … “ (Groninger Courant 03 juli 1869)

Op 12 juni 1869 is de “Commewijne” vertrokken uit Suriname naar Amsterdam (Groninger Courant, fiche 10)

“binnengekomen te Texel  27 Julij  “Commewijne” de Lang uit Suriname” (Groninger Courant 29 juli 1869)

informatie mevr. Van der Spoel-Walvius te Bussum, 29 november 2000.

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Lang, A.R. de
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 807
Overige informatie: In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 02/09 juni 1863 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd A.R. de Lang. Hij was met vlag 807 effectief lid t/m 1869.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1851.8

DVD XI – 796 - 798
BIJLBRIEF

Naam schip CAPELLA

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 12 maart 1851

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Frederik Haverkamp, scheepsbouwmeester, werf Het Wapen van Amsterdam, in de Groote Wittenburgerstraat te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Van Eeghen & Co., kooplieden te Amsterdam

te voeren door kapt. Andries Pieter Sandberg Jr.

grootte in tonnen 377 tonnen of 199 lasten

tuigage / aantal dekken een dek

afmetingen lang over stevens 35,00 meter, wijd 5,75 meter, hol 4,21 meter,

kiellegging 1850

tewaterlating 17 februari 1851

plaats / datum registratie Amsterdam, 25 maart 1851

nummer van registratie deel 61, folio 79, verso, vak 7

notaris verklaring voor burgemeester van Amsterdam

prijs NLG.

Bijzonderheden: thans ( = maart 1851) geheel afgebouwd








researcher/datum research: ML / 110908

Naam CAPELLA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1851
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS.198.3171.1851.8
foto IMG 9115 - 9118

CEDULE

Naam schip CAPELLA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 26 maart 1851

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. A.P. Sandberg Jr.

grootte in tonnen 199 lasten of 317 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 26 maart 1851

nummer registratie deel 61, folio 81, verso, vak 1

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage vermelde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Johann Carl von Gebauer, voor en namens de in de bijlage vermelde eigenaren.




researcher/datum research: ML / 110117



Bijlage bij eigendomsbewijs 8 van 1851, bark CAPELLA
eigenaren per ultimo maart 1851:

firma Van Eeghen & Co., Amsterdam (boekhouders en 3/11e part)
Mevr. J.S. Kool., weduwe J. van Eeghen, Amsterdam (2/11e part)
Mevr. A.C. Huidekoper, weduwe P. van Eeghen, Amsterdam (1/11e part)
Jacoba van Eeghen, Amsterdam (1/11e part)
Jan van Eeghen Pzn., Amsterdam (1/11e part)
Geertrui Margaretha Jacoba Huidekoper, Amsterdam 1/11e part)
Sara Geertrui Margaretha van Eeghen (1/11e part)
P. Huidekoper, Amsterdam (1/11e part)

ML 110117

Naam CAPELLA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1851
Toegang 198
Inventaris 3171

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1854.38

DVD XLIV – 2402-2404
CEDULE

Naam schip CAPELLA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 3 juni 1854

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar firma Van Eeghen & Co., Amsterdam, boekhouders en mede-reders (zie bijlage)

te voeren door kapt. H. Wigman

grootte in tonnen 199 lasten of 377 tonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 3 juni 1854

nummer van registratie deel 66, folio 137, recto, vak 3

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief: 8 JUNI 1854

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip had niet eerder een zeebrief. De bijlbrief en bevestigende verklaring stedelijk bestuur van Amsterdam worden overlegd. Het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde reders.












researcher/datum research: ML / 310510




Bijlage bij cedule 38 van 3 juni 1854, bark CAPELLA


Eigenaren:

Firma Van Eeghen & Co., Amsterdam (boekhouders en 3/11e part)
Data Geertrui Margaretha van Eeghen, Amsterdam (1/11e part
Anna Cecilia Huidekoper, weduwe S. van Eeghen, Amsterdam (1/11e part)
J. van Eeghen Pzn., Amsterdam (1/11e part)
Geertrui Margaretha Jacoba Huidekoper, Amsterdam (1/11e part)
D.P. van Eeghen echtgenote van A.L. Brand (1/11e part)
Hendrik van Eeghen (1/11e part)
Jacoba van Eeghen, echtgenote van H. Rahusen (1/11e part)
en Erven Pieter Huidekoper (1/11e part)


ML / 310510

Naam CAPELLA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3172

Bronnen

Jaar: 1851
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Bijlbrief Archiefnummer Amst.198.3180-1851.8
CEDULE Archiefnummer AMS.198.3171.1851.8
CEDULE Archiefnummer Amst.198.3172.1854.38