Inloggen
ALBERT - ID 7676


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1851-05-02 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1847
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Burntisland, Great Britain
Delivery Date: 1847-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 83.00 lasts
 
Length 1: 20.10 Meters Registered
Beam: 4.30 Meters Registered
Depth: 2.17 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1851
Datum agenda: 1851-05-02
Register nr: 18510344
Scheepsnaam: ALBERT
Type: Schooner
Lasten: 83
Gebouwd in land: Schotland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Dulken & Van Dorp & Co., Van
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Bok, J.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1847-00-00 ALBERT
Manager: George Gibson, Mungo Campbell Gibson & Donald Sinclair Grant, Leith, Great Britain
Eigenaar: George Gibson, Mungo Campbell Gibson & Donald Sinclair Grant, Leith, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Leith / Great Britain

Date/Name Ship 1851-04-23 ALBERT
Manager: Firma Van Dulken, Van Dorp & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van Dulken, Van Dorp & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Bought for NLG 6240,-

Ship Events Data

1858-00-00: No longer in register

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.R.Bok was met vlagnummer R338 in de periode 1851 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapiteinJ.R.Blok met vlagnummer R338 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1851 van de sch. “Albert”         ? last    van Dulk & Dorp te Rotterdam
  • 1855, 1858,

1859    van de bark “Hoop van Capelle”    304 last  Reuchlin, Moll & Dutilh te Rotterdam

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.R.Bok                                                                                                                                                                                                           Anna                     16 maart 1860                                                                                                                                                                                            

Bouma025 vermeldt J.R.Bok als gezagvoerder gedurende:

  • 1855 van de schkof “Oostzee”, ex Geziena, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 110 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & zn te Zierikzee;
  • 1855 t/m 1859 op de bark “Hoop van Capelle”, gebouwd in 1851 te Capelle aan de IJssel, 576 ton o.m., varend voor Reuchlin, Moll & Dutilh te Rotterdam. Gezonken in de Straat Soenda;
  • 1861 t/m 1865 op het fregat “Anna”, gebouwd in 1857 te Ridderkerk, 833 ton o.m., varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven;
  • 1867 t/m 1868 op het 3/m schip “’s Gravenhage”, gebouwd in 1866 te Bolnes, 1998 ton o.m., 80 pk hulpstoomschip tot 1871, varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

J.L.R.Bok wordt als gezagvoerder vermeld van/in:

  • 1852 t/m 1858 van de 2/msch “Albert”, gebouwd in 1851 te Burnt Island, 80 ton o.m., varend voor van Dulken & van Dorp te Rotterdam

 

Overige bijzonderheden

“De “’s Gravenhage” vertrok op 2 mei 1867 van Brouwershaven naar Batavia, op dezelfde dag dat de Amsterdamse klipper “Insulinde” van de reder A.Hendrichs van Nieuwediep vertrok. Het verhaal gaat dat de beide kapiteins, P.P.Duinker Jr van de “Insulinde” en J.R.Bok van de “’s Gravenhage” met steun van reders en collega’s een weddenschap aangingen waarvan de inzet niet minder dan ¦12.000,- bedroeg. Een echte wedstrijd is het helaas niet geworden. Op de “’s Gravenhage” ontstond namelijk broei in de lading steenkolen, waardoor het schip, met 41 dagen reis, gedwongen werd Rio de Janeiro binnen te vallen om de passagiers te ontschepen (het had 300 man troepen aan boord), de lading te ontschepen en te dokken. De “Insulinde” maakte een snelle reis van 89 dagen; de “’s Gravenhage” arriveerde eerst tweeëneenhalve maand later. Ondanks de gemaakte omweg had het schip slechts 84 “zeildagen”, dit is vijf minder dan de “Insulinde”. ...”. (Uit: E.W.Petrejus Een schip vaart uit De Boer Maritiem, 1975, p.125. Deze ontleende het verhaal aan L.Smit,  Weg met de schroef, eruit met de machine,  Lloyd Mail, nr.8, 1938)

Overeenkomstig verhaal in “De Clippers” van Anno Teernstra, Uitg. Holdert & Co, N.V. Amsterdam 1945. p. 191-194.

 

J.K (moet zijn J.R.) Bok vertrok op 02 mei 1867 van Brouwershaven met de “’s Gravenhage” en een detachement van 6 officieren en 300 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 15 oktober 1867 na een reis van 166 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden en waren 2 soldaten gedeserteerd.065.

Anna. CSR 458/323:  676 tons.  27 crew.  Captain = ?J. R. Bok.  Departed Swansea, Wales on 5 May 1860 with a cargo of coals (“Patent fuels”) and arrived at Albany on 22 August 1860. Where intended bound – uncertain. 110

19.07.1859 gestoten op een klip in Straat Soenda nabij Brabandshoedje. Het schip was 16 juli van Batavia naar Rotterdam vertrokken.

De bark kwam weer vlot en met zware lekkage bewesten St. Nicolaas Punt op het strand gezet. Werd na het lens pompen door het s.s. BARA BARA naar Batavia gesleept, waar de sleep 25 juli arriveerde.

In augustus, tijdens het lossen van de lading, is de HOOP VAN CAPELLE in Batavia gezonken. Met de lading, bestaande uit koffie, suiker en rotting, werd ze op 8 augustus verkocht voor f 4.200,-114

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Bok, J.R.

Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.211
DVD VIII – 478,480
Acte van koop/verkoop

Naam schip: ALBERT, Engels schip, niet verdoopt

Plaats en datum acte Rotterdam, 23 april 1851

Soort schip schoener

Bouwwerf / verkoper George Gibson (32/64e part), Mungo Campbell Gibson
(16/64e part) en Donald Sinclair Grant (ook 16/64e part), zeekooplieden te Leith

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Hendrik van Dulken en Jan Gijsbert Leonard van Dorp, commissionairs te Rotterdam, handelende onder de firma Van Dulken, Van Dorp & Co.

Te voeren door kapt. Jacob Bok

Groot volgens meetbrief 83 ton (meetbrief Rotterdam, 22 april 1851)

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 20,10 m., breed 4,30 m., hol 2,17 m.
(meetbrief Rotterdam, 22 april 1851)

Kiellegging

Tewaterlating gebouwd in het Noorden van Schotland in 1846/1847

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 26 april 1851

Nummer van registratie deel 129, folio 197, recto, vak 1

Notaris Willem Simon Burger, notaris te Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 6.240,-

Bijzonderheden: de heren Gibson e.a. hebben dit schip voor hun rekening nieuw doen bouwen blijkens acte Leith no. 6 anno 1847.






Researcher/datum research ML/130807

Naam ALBERT
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1851
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675