Inloggen
ATLANTIC - ID 669


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1904-04-21 / 1911-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1904
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 6202 GRON 1904
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf J. Th. Wilmink, Groningen, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1904-04-21
Technical Data

Gross Tonnage: 181.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 145.24 Net tonnage
Deadweight: 285.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 31.23 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.78 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.05 Meters Depth, moulded
Draught: 2.89 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1912
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Gemotoriseerd, 2 cyl. Bolinder gloeikop, 50 PK

Datum 00-00-1936
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd: 4tew 6 cil 130 Epk Daimler-diesel (afkomstig uit de in 1936 gelichte Duitse onderzeeboot UB 45)

Datum 00-00-1945
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd: ? tew ? cil 110 Epk Deutz

Ship History Data

Date/Name Ship 1904-04-21 ATLANTIC
Manager: Roelf Abrahamz Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelf Abrahamz Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NGBQ

Date/Name Ship 1911-00-00 IVAN BURGCHART
Manager: I. Burgchart, Odessa, Russia
Eigenaar: I. Burgchart, Odessa, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Odessa / Russia

Ship Events Data

1904-03-18: Dagregister deel 16 nummer 283, den drie en twintigsten Maart 1900 vier. Ondergeteekende, J.Th. Wilmink, scheepsbouwer wonende te Groningen verklaart door dezen in het jaar negentien honderd en vier te hebben volbouwd en nieuw te water gebracht een stalen schoenerschip hebbende een dek en twee masten genaamd “Atlantic”, in eigendom toekomende en bevaren wordende door Roelf Kramer, gedomicilieerd te Groningen, ingevolge meetbrief d.d. Gideon, gem Haren 17 Maart 1904 nr. 1476 gemeten bruto op 512.77 kubieke meter of 181 tonnen van 2.83 kubieke meter en netto op 411.39 kubieke meter of 145.24 tonnen van 2.83 kubieke meter. Gideon, gem. Haren, den 18 Maart 1904. W.g. J. Th. Wilmink. (In de kantlijn staat bijgeschreven 6202.)
1909-10-00: NRC 27-10-2009: Huelva, 25 oktober. Het Spaanse stoomschip FERNANDO heeft het Nederlandse schip ATLANTIC aangevaren, waardoor het schade aan het bovendek bekwam.
1911-00-00: In 1911 klasse gewijzigd in Germanischer Lloyd. (Laatste groot survey onder Bureau Veritas te Hull in 1908.)
1916-00-00: Als transportschip 'NR.175' van de Russische Keizerlijke Marine. 05.1918 in Duits bezit.
02.1920 door der Sovjets buitgemaakt. 1921 hernoemd in NESTOR LETOPISEC
17.03.1922 hernoemd in UTRISH. 05.1925 te Varna in beslaggenomen en in dienst als visserrijschip.
20.04.1930 als ASEN in dienst als schoolschip. 1936 gehermotoriseerd: 4tew 6 cil 130 Epk Daimler-diesel (afkomstig uit de in 1936 gelichte Duitse onderzeeboot UB 45) 1942 bewapend.
09.1944 door de Sovjets buitgemaakt en in dienst als moederschip voor de USSR mijnenveger MANYCH
1945 gehermotoriseerd: ? tew ? cil 110 Epk Deutz en weer hernoemd in ASEN.
05.06.1956 buiten dienst gesteld en en in 09.1958 de USSR gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: De ATLANTIC, in 1909 na een aanvaring te Huelva in reparatie liggend (zie events)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Schade