Inloggen
ARUNDO - ID 641


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1890-06-00 / 1906-02-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1890
Nat. Official Number: 2592ROTT1890
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Part. awning deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: C.S. Swan & Hunter, Newcastle on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 151
Launch Date: 1890-04-02
Delivery Date: 1890-06-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Alley & Maclellan, Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (20 , 33 & 54 - 39)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1673.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1048.00 Net tonnage
Deadweight: 2640.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 130000 Cubic Feet
 
Length 1: 83.57 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 80.97 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.38 Meters Registered
Depth: 6.02 Meters Registered
Draught: 3.558 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1890
Datum agenda: 1890-06-04
Register nr: 0
Scheepsnaam: ARUNDO
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hudig en Veder
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: ja, voorlopige
schip ligt in New Castle1890-06-04, uitreiking81-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1890-06-06 ARUNDO
Manager: Firma Hudig & Veder (ca. 1951 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hudig & Veder (ca. 1951 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NFVM

Date/Name Ship 1899-11-00 ARUNDO
Manager: Firma Hudig & Veder (ca. 1951 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hudig & Veder's Stoomvaart Maatschappij (1899 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NFVM

Date/Name Ship 1906-00-00 IWAN ASBELEFF
Manager: P. Morsh, St. Petersburg (Russia), Russia
Eigenaar: Northern Steamship Company Ltd, St. Petersburg (Russia), Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: St. Petersburg (Russia) / Russia
Callsign: LJAC

Date/Name Ship 1918-00-00 IWAN ASBELEFF
Manager: Turner, Morrison & Co., Great Britain
Eigenaar: The Shipping Controller, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1919-00-00 IWAN ASBELEFF
Manager: Northern Steamship Company Ltd, St. Petersburg (Russia), Russia
Eigenaar: Northern Steamship Company Ltd, St. Petersburg (Russia), Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: St. Petersburg (Russia) / Russia

Date/Name Ship 1920-00-00 SAN MASSIMO
Manager: Société Maritieme & Commerciale de France S.A., Rouen, France
Eigenaar: Société Maritieme & Commerciale de France S.A., Rouen, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Rouen / France

Date/Name Ship 1922-01-05 EGHOLM
Manager: Rechnitzer, Thomsen & Co., Aalborg, Denmark
Eigenaar: Red. A/B. Limfjorden, Aalborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Aalborg / Denmark

Date/Name Ship 1922-12-19 SAVONIA
Manager: A/B Nielsen & Thorden O/Y, Helsinki, Finland
Eigenaar: Rederi A/B 'Suomi', Helsinki, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsinki / Finland

Date/Name Ship 1927-00-00 SAVONIA
Manager: Gustaf B. Thordén, Helsinki, Finland
Eigenaar: Rederi A/B 'Suomi', Helsinki, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsinki / Finland

Date/Name Ship 1944-00-00 SAVONIA
Manager: Gustaf B. Thordén, Helsinki, Finland
Eigenaar: Rederi A/B 'Steam', Helsinki, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsinki / Finland

Date/Name Ship 1947-00-00 SAVONIA
Manager: Gustaf B. Thordén, Helsinki, Finland
Eigenaar: Rederi A/B 'Suomi', Helsinki, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsinki / Finland

Date/Name Ship 1955-11-30 SAVONIA
Manager: Ab. Finska Nordamerika Linjen, Helsinki, Finland
Eigenaar: Ab. Finska Nordamerika Linjen, Helsinki, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsinki / Finland

Ship Events Data

1890-04-02: RN 110490
Londen, 7 april. Op 2 dezer is van de werf van de heren C.S. Swan & Hunter te Wallsend-on-Tyne te water gelaten, het voor rekening van de heren Hudig & Veder te Rotterdam gebouwde stalen schroefstoomschip ARUNDO, grrot ca. 1.800 ton.
1890-06-00: NRC 080690 Rotterdam, 7 juni. Volgens particulier bericht heeft het stoomschip ARUNDO, te Newcastle gebouwd voor de heren Hudig & Veder te Rotterdam, op de proeftocht uitstekend voldaan. Het zal van Newcastle met lading vertrekken naar de Middellandse Zee en met een lading erts van Seriphos op Rotterdam terug komen.
1918-00-00: Taken over by The Shipping Controller (Turner, Morrison & Co., managers), London.
1919-00-00: Aan de rederij teruggegeven, die onder Russisch nationale vlag bleef varen (dus buiten U.S.S.R. controle). Om in beslagname door de U.S.S.R. te voorkomen in 1920 onder Franse vlag gebracht en verdoopt.
1956-05-00: Final Fate:
Voor sloop verkocht aan de firma Albert Sonnenberg G.m.b.H. te Düsseldorf voor £ 30.000. Zij arriveerde op 24 mei 1956 op sleeptouw van de Nederlandse sleepboot 'Tyne' op haar laatste reis te Emden en werd aldaar gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.O.Posthumus als gezagvoerder gedurende:

*    1881 t/m 1882 van het ijzeren 3/m schip “Nestor”, gebouwd in 1867 te Kinderdijk, 1579 ton o.m., varend voor L.Smit te Kinderdijk. De machine is uitgenomen (kennelijk had het schip hiervoor enig stoomvermogen). Het schip werd in 1882 verkocht naar Hamburg;

*    1884 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Echo”, gebouwd in 1883 te Slikkerveer, 981 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1889 van het stalen schroefstoomschip “Callisto”, gebouwd in 1888 te Sunderland, 1721 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1890 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1896 van het stalen schroefstoomschip “Celaeno”, gebouwd in 1894 te Sunderland, 2760 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Posthumus, H.O.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Houwink als gezagvoerder gedurende:

*    1885 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Ino”, gebouwd in 1884 te Slikkerveer, 996 ton o.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1890 t/m 1895 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1896 van het schroefstoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1897 en later van het stalen schroefstoomschip “Celaeno”, gebouwd in 1894 te Sunderland, 2760 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Houwink, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Oostveen als gezagvoerder gedurende:

*    1889 van het schroefstoomschip “Echo”, gebouwd in 1883 te Slikkerveer, 981 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam. Het schip werd in 1889 verkocht naar Danzig;

*    1890 t/m 1894 van het stalen schroefstoomschip “Callisto”, gebouwd in 1888 te Sunderland, 1721 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1895-1896 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1897 t/m 1899 van het schroefstoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Oostveen, F.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Ruurd Teensma werd geboren op 24 april 1869 te Schiermonnikoog als zoon van Pieter Theunis Teensma en Leentje Ruurds Wielema.

Hij trouwde te Schiermonnikoog als gezagvoerder op 03 mei 1894 met Reintje Teensma, geboren op 15 november 1869 als dochter van Pieter Jans Lourens Teensma en Theunke Wiebes Kuiper. Zij overleed te Rotterdam op 16 april 1920.

Ruurd hertrouwde op 12 december 1928 te ? als gezagvoerder met Louise Rensink, geboren op 18 april 1883 te Apeldoorn(?) als dochter van Willem Gerhard Rensink en Riemada Jacoba Visser. Zij overleed op 31 juli 1937 te Groningen

Ruurd overleed op 18 september 1938 te Schiermonnikoog.

Hij ligt begraven op het kerkhof van Schiermonnikoog in rij 41.16. Het graf is eigendom en beschermd.117

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Teensma als gezagvoerder gedurende:

*   1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*   1900 en later van het stalen schroefstoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam.

 

In de “Staat der Nederlandse Zeemacht en Koopvaardij” wordt R.Teensma vermeld als gezagvoerder gedurende:

*   1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*   1901 van het stalen stoomschip “Celaeno”, gebouwd in 1894, bruto/netto = 2704/1700 ton, (volgens Bouma gebouwd in 1894 bij W.Doxward & Sons te Sunderland) varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*   1902 t/m 1912 van het stalen stoomschip “Themisto”, gebouwd in 1901, bruto/netto = 3546/2326 ton, varend voor Hudig & Veder’s Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. Het schip kwam in 1901 in de vaart van de werf van G.S.Swan & Hunter in Wallsend o/T in Engeland;

*   1913 t/m 1915 van het stalen stoomschip “Kinderdijk”, gebouwd in 1900, bruto/netto = 2180/1375 ton, varend voor Solleveld. van der Meer & van Hattum te Rotterdam;

*   1915 t/m 1916 van het stalen stoomschip “Leto”, gebouwd in 1914, bruto/netto = 3224/1965 ton, varend voor de “Maatschappij Zeevaart te Rotterdam. In 1916 op een mijn gelopen;

*   1917 t/m 1919 van het stalen stoomschip “Celeaono”, gebouwd in 1916 bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij te Rotterdam, bruto/netto = 3550/2170 ton, varend voor de Maatschappij Zeevaart te Rotterdam;

*   1920 t/m 1921 van het stalen stoomschip “Rijndijk”, gebouwd in 1915, bruto/netto = 3557/2172 ton, vafrend voor Solleveld, van der Meer & van Hattum te Rotterdam.

            niet verder in deze bron gezocht dus wellicht ook hierna nog schepen onder R.Teensma.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee” Jg. 1892, p. 458 staat vermeld dat de Rijkscommissie tot het examineren van stuurlieden in de vergadering van september 1892 het diploma 1e stuurman Groote Stoomvaart heeft toegekend aan R.Teensma.

 

Provinciale Groninger Courant 19 april 1900

Rotterdam, 17 april. Het Nederlandse stoomschip THEANO, kapt. R. Teensma, groot 1175 nrt, gebouwd in 1890, is naar Canada verkocht.

 

 

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Teensma, Ruurd
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: ARUNDO - 1890
Collectie: Gemeentearchief Rotterdam
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SAVONIA
Collectie: Besteling, P
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: SAVONIA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SAVONIA in 1950
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Duncan, Alex
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten