Inloggen
SOMMELSDYK - ID 6047


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1909
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Northumberland Shipbuilding Company (1927) Ltd, Howdon-on-Tyne, Great Britain
Werfnummer: 157
Launch Date: 1908-00-00
Delivery Date: 1909-05-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 28,46 & 77-54
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6290.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4030.00 Net tonnage
Deadweight: 10261.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 128.62 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 124.97 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 11.89 Meters Depth, moulded
Draught: 8.94 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1909-00-00 SAVANNAH
Manager: Furness, Withy & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Eigenaar: Furness, Withy & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: West Hartlepool / Great Britain

Date/Name Ship 1911-00-00 EMPIRE TRANSPORT
Manager: Houlder Bros. & Co. Ltd., Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: Empire Transport Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: West Hartlepool / Great Britain

Date/Name Ship 1912-06-00 SOMMELSDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSNC

Date/Name Ship 1930-04-26 ANTIOPE
Manager: Atlantide Società Per Imprese Marittime, Genova, Italy
Eigenaar: Atlantide Società Per Imprese Marittime, Genova, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genova / Italy

Date/Name Ship 1934-00-00 ATLANTIDE
Manager: Atlantide Società Per Imprese Marittime, Genova, Italy
Eigenaar: Atlantide Società Per Imprese Marittime, Genova, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genova / Italy

Ship Events Data

1912-02-28: NRC 280212
Rotterdam, 28 februari. Wij vernemen dat het thans nog te Hamburg liggende stoomschip EMPIRE TRANSPORT, na het gebruikelijke onderzoek en officiële aanvaarding door de Holland Amerika Lijn, zal herdoopt worden in SOMMELSDYK.

1914-12-24: In de nacht van 24/25 december 1914 binnenkomende op de Nieuwe Waterweg aan de grond gelopen tussen dukdalf 9 en 10. De volgende morgen op 25 dec. aangevaren door het uitgaande Britse stoomschip WARRI, waardoor ze enige averij kreeg.Later vlot gekomen en naar Rotterdam opgestoomd.

1939-12-23: Final Fate:
Op reis Antwerpen-Savona met lading kolen, op de Schelde aan de grond gelopen, daarbij gebroken. Op 24.12.1938 total loss verklaard, wrak later verkocht voor de sloop. In 1939 is het wrak ter plaatse (plaat Valkenisse) gedeeltelijk door Belgische slopers gesloopt.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1914
Kapitein: Hartogh Heys, B.
Overige informatie: woonplaats Rotterdam

Externe informatie - Overig
Vereniging 'De Lijn' - Holland-Amerika Lijn: SOMMELSDYK 2 (1912-1930)
Afbeeldingen


Omschrijving: Sommelsdyk 1909
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SOMMELSDYK
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SOMMELSDYK
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Oorlogsschildering
Algemene informatie

AH 300315
Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart deed uitspraak in de volgende zaak: Aanvaring in de Nieuwe Waterweg op 25 december 1914 tussen het stoomschip  SOMMELSDIJK en het Engelse stoomschip WARRI.
De Raad is van oordeel, dat de aanvaring tussen de stoomschepen WARRI en SOMMELSDIJK is veroorzaakt, doordat de WARRI door het door de sterke stroom veroorzaakte  wantij om de SOMMELSDIJK, uit het roer is gelopen en daardoor dit aan de grond zittend vaartuig heeft geraakt. De WARRI, andere schepen – waaronder een dat groter was dan zij – de SOMMELSDIJK veilig aan de noordkant ziende passeren, was volkomen gerechtigd diezelfde koers te nemen en men heeft aan boord van dar vaartuig bij het uitvoeren van de manoeuvres geen fouten gemaakt. Hoewel achteraf gebleken is, dat het voorzichtiger geweest zou zijn, zo de WARRI boven de SOMMELSDIJK ware ten anker gekomen en gewacht had tot dit vaartuig vlot was, kan het nalaten van die manoeuvre haar niet worden verweten, nu het vaarwater – blijkens de reeds voorbij gevaren schepen - niet was versperd, er geen verbod om aan de grond zittende schepen te passeren bestaat en de tijd gedurende welke de SOMMELSDIJK daar nog in deze positie zou blijven zitten, niet te schatten was. Hoewel de Raad het begrijpelijk acht, dat de SOMMELSDIJK met het opkomende water elk ogenblik wilde gebruiken om vlot te komen, zou het toch voorzichtiger geweest zijn, wanneer men de machines had gestopt, toen de WARRI in de nabijheid kwam, om deze gelegenheid te geven in kalm water te passeren.