Inloggen
ACHTERDIEP - ID 39


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1919-01-00 / 1920-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 5101691
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: D. Boot, Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 647
Launch Date: 1917-09-00
Delivery Date: 1918-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma Joh. Boot, Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 85
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie-Ruwoliemotor, Paraffin Boot Type (350x380)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 166.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 111.00 Net tonnage
Deadweight: 325.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 36.57 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.85 Meters Registered
Beam: 6.70 Meters Registered
Depth: 2.96 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.74 Meters Other
Configuration Changes

Datum 00-00-1950
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd: 4tew 6 cil 90 Pk MWM

Ship History Data

Date/Name Ship 1919-01-00 ACHTERDIEP
Manager: N.V. Hollandsche Vrachtvaart Maatschappij, H. van Krieken & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Vrachtvaart Maatschappij Gouwsluis, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NBGC
Additional info: Aanv. GOUWSLUIS

Date/Name Ship 1920-00-00 NICOLAOS NOMICOS
Manager: Loucas N. Nomicos, Santorin, Greece
Eigenaar: Loucas N. Nomicos, Santorin, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Santorin / Greece

Date/Name Ship 1929-00-00 LOULA
Manager: Kontogeorgios, Patras, Greece
Eigenaar: Kontogeorgios, Patras, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Patras / Greece

Date/Name Ship 1932-00-00 LOULA
Manager: P. Svolakas, Patras, Greece
Eigenaar: P. Svolakas, Patras, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Patras / Greece
Callsign: HVWM

Date/Name Ship 1939-00-00 ELISSAVET
Manager: Mme S.P. Svolakis & Ch.L. Svolakis, Piraeus, Greece
Eigenaar: Mme S.P. Svolakis & Ch.L. Svolakis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SYTR

Date/Name Ship 1956-00-00 ELISSAVET
Manager: G. Sfougatas & Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: G. Sfougatas & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SYTP

Date/Name Ship 1965-00-00 STAVROS A
Manager: E.M. Sfougatakis & Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: E.M. Sfougatakis & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SYTP

Date/Name Ship 1971-00-00 ASTRAPI
Manager: Marion Compania Maritima S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Marion Compania Maritima S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Ship Events Data

1918-00-00: Aanvankelijk GOUWSLUIS, heeft na oplevering niet onder deze naam gevaren. Tot de verkoop opgelegd. Het schip stond echter wel geregistreerd en wel in het Zeeregister Schiedam, waar het op 3 januari 1918 werd ingeschreven met als eigenaar: motorschoener N.V. Gouwsluis, Rotterdam. (A. Boot.) De "Achterdiep" (ex Gouwsluis) komt in januari 1919 voor het eerst in de scheepvaartberichten voor.
1919-02-18: Algemeen Handelsblad 22-02-1919: ACHTERDIEP. (Amsterdam, 21 Febr.) De Nederl. motorschoener „Achterdiep" is gisteren van Rotterdam te Port Madoc aangekomen met verlies van zeilen en een schroefblad. Bij het binnenkomen was het schip aan den grond geraakt, doch spoedig weder vlot gekomen. Oogenschijnlijk bekwam het geen schade.
NRC 24-02-1919: Portmadoc, 18 februari: Met beschadigde schroef is het motorschip 'Achterdiep' heden alhier aangekomen.
1920-01-13: NRC 13.01.1920: Rotterdam, 13 januari: De motorschoener 'Achterdiep', van de Hollandsche Vaartvaart Maatschappij, alhier, is voor geheime prijs naar Genua verkocht. Met de verkoop van dit schip zijn alle schoeners en kotters uit de vloot van gemelde Maatschappij in andere handen overgegaaan en bestaat deze vloot nu uitsluitend uit stoomschepen.
1920-01-17: NRC 17.01.1920: Rotterdam, 17 januari: De Nederlands motorschoener 'Achterdiep', van Rotterdam naar Genua, is 14 dezer met lichte dekschade te Brest binnengelopen. Volgens berichtgeving in de NRC van resp. 2 maart en 8 maart 1920 ligt het schip op 25 februari 1920 te Vigo waar het op 28 februari weer vertrekt met bestemming Genua.
1920-01-29: NRC 29.01.1920: Brest, 24 januari. Het motorschip 'Achterdiep' liep hier alleen binnen wegens slecht weer. Volgens het rapport van de expert is de schade zeer gering en door de bemanning hersteld. Hij bevestigt dat hij slechts een certificaat kan geven wanneer het schip een waarloze (opm: reserve) kluiver en grootzeil aan boord neemt. Er is slechts een enkel stel zeilen aan boord en sommige schijnen oud te zijn.
1920-03-13: NRC 13.03.1920: Rotterdam, 13 maart: De motorschoener 'Achterdiep', van Teignmouth naar Genua is met gebroken voor- en achtersteng en gescheurd grootzeil door stormweer te Almeria (Spanje) binnengelopen.
1959-00-00: Gestrand, total loss verklaard. Geborgen en weer in de vaart.
1999-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: De schoener GOUWSLUIS, geheel afgebouwd. Het schip heeft onder deze naam nimmer gevaren, werd in 1918 van een motor voorzien en verdoopt in ACHTERDIEP.
Collectie: Stolp, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown