1889-00-00: |
Gebouwd voor Willem Everts Salomon te Groningen (1844-1922). Vanaf 1889 in de binnenvaart. In 1896 in de zeevaart. Meetbrief HZ185N d.d. 10-05-1901. In 1912 uit de zeevaart. In 1919 verkocht aan zoon Jacob Salomons (1883-1963) en weer in de zeevaart. In 1927 weer naar de binnenvaart. In 1937 bij het Kadaster teboekgesteld als AMICITIA van Pieter Molema, schipper te Groningen met brandmerk 1648 B AMST 1937. Ze wordt op 05-05-1937, liggende te Amsterdam door D. Loorbach, scheepsmeter te Amsterdam van haar brandmerk voorzien door het in beitelen van 1648 B AMST 1937 op het achterschip stuurboordzijde rondboord naar de steven. Opmerking: Bij onderzoek zijn geen andere merken van teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden. Omschrijving: staalijzer tjalkschip met 1 dek, 1 mast, 1 ruim, voor- en achteronder en roef. voortbwogen door een 2 cyl Bronsruwoliemotor van 44/52 P.K.** Inhoud laadruimte 146.660 m3. Gebouwd in Hoogezand in 1889. Meetbrief A9204N. In maart 1957 is het schip verlengd (34,20x4,83x2,08)en had daarna een inhoud van de laadruimte van 221.064 m3 waterverplaatsing. Op 23-07-1963 JAJU van Lambertus Koekoek, schipper, gedom. te Amsterdam. Op 22-04-1975 ANJO van Jan Richter, schipper te Zaandam. Omschrijving: staalijzeren motorschip, met 1 dek, 1 ruim, voor- en achteronder, grote stuurhut, machinekamer , voortbewogen door een 6 cyl. 4 Takt, Gardner dieselmotor van 94 pk, type 6LW, motornummer E4934, aangebracht op het cylinderblok aan bakboordzijde. Gebouwd in Hoogezand in 1889. Op 31-03-1977 verkocht aan Equabuild, Trading as Andrews Marine, gev. te Maidenhead, Berkshire, Engeland. (** Opm.: De Bronsmotor is waarschijnlijk motor nr. 1305, oorspronkelijk in 08.1922 geleverd aan W. v.d. Molen te Groningen voor het m.s. Johanna Maria, in 1939 Freja van J. v.d. Molen.) |