1964-08-31: |
NvhN 31-08-1964: ALERT met slagzij naar Antwerpen. Deens schip vindt verloren gewaande Groninger coaster. „Niets aan de hand. Alleen radio uitgevallen". Met dit bericht van de kleine Deense coaster Stevnsklint kwam een einde aan de angstige onzekerheid omtrent het lot van de Groninger kustvaarder „Alert", die 45 mijl ten noordoosten van Terschellingerbank in moeilijkheden verkeerde. Toen de radioverbinding met het schip plotseling werd verbroken dacht men het ergste. Omstreeks half twaalf had de kapitein van de „Alert" een gesprek met Beck's Scheepvaartkantoor N.V. te Groningen, waarin hij mededeelde dat zijn boot 35 graden slagzij maakte. Toen de radioverbinding ineens uitviel vreesde men dat de „Alert" was gekapseisd. Later om half twee, bleek volgens een mededeling van Scheveningen Radio, dat het schip nog drijvende was maar een slagzij van veertig graden had. De „Alert" is nu op weg naar Antwerpen. Alarm; Direct na het verbreken van de verbinding waarschuwde het Groninger Scheepvaartkantoor Scheveningen Radio, die groot alarm sloeg. Een vliegtuig van de Marine-vlieg dienst in Den Helder steeg meteen op. Vanuit Groningen werd de sleepboot „Holland" van de rederij Terschelling gewaarschuwd. Tevens kozen de reddingsboten „Insulinde van Terschelling en de “Georg Bröszing” van Borkum zee. Later zetten ook nog het vissersschip Wieringen 1 en een Duits vliegtuig koers naar de aangeduide plek. De Deense coaster, die het dichts in de buurt was, kwam als eerste bij de „Alert". Het bericht „Ship in good order" maakte aan de spanning een einde. De bemanning van de “Alert” bestaat uit kapitein:J. Postuma uit Leeuwarden, stuurman: L. Voortman uit Smilde, machinist:urgemeester uit Arnhem, kok: D.Oppenhuis uit Sneek en drie Portugese matrozen. De heer Voortman was pas vrijdag in Bremen aan boord gegaan. De „Alert" had zondagmorgen om tien uur de haven van Esbjerg (Denemarken) verlaten om ijzergrond naar Antwerpen te brengen. Het 394 metende schip was eigendom van rederij Alert, die voor Beck's Scheepvaartkantoor N.V. vaart.
Leeuwarder courant 31-08-1964: Groninger coaster (Leeuwarder kapitein) brengt reddingwezen in actie. De Groninger kustvaarder „Alert" (394 bruto register ton), waarvan de heer J. Postumus van Leeuwarden kapitein is en die zich bevindt op de Noordzee in het gebied benoorden Schiermonnikoog en Rottumeroog heeft vanmorgen het reddings- en bergingswezen veel werk bezorgd. Op een bericht van de rederij, dat het schip 30 a 40 slagzij had, voeren zowel van Terschelling als van Borkum sleepboten en van Oostmahorn en Borkum reddingboten uit, maar omstreeks twee uur werden alle noodseinen ingetrokken. Volgens de eigenaars van het schip het scheepsvaartkantoor Beek n.v. in Groningen, raakte de radio van het schip onklaar toen het juist gemeld had slagzij te hebben. De reders waarschuwden toen Radio Scheveningen. De „Alert", die met een lading ijzergrond op weg is van Esbjerg in Denemarken naar Antwerpen, heeft waarschijnlijk tijdens de buien, waarin harde wind voorkwam, slagzij gekregen door het schuiven van de lading. Vanmorgen, toen 't schip op 45 mijl noordoost van het lichtschip „Terschellingerbank" voer (dat is in het zeegebied benoorden Schiermonnikoog en Rottumeroog), sprak de kapitein met de reder. Die waarschuwde Scheveningen. Van Terschelling voer de sleepboot „Holland van Doeksen uit van Borkum de „Hermes" van Bugsier; de reddingboot „Insulinde" verliet Oostmahorn en de „reddingskruiser" van Borkum, de „George Breusing" koos ook zee. Het Wieringer vissersvaartuig WR 1 spoedde zich deswaarts en zowel de Nederlandse als de Duitse marine zonden vliegtuigen. Volgens de laatste berichten, afkomstig van het Deense stoomschip „Stevensklint", zou de „Alert" zich geheel niet in moeilijkheden bevinden. Het schip meldde, dat de „Alert" met drie a vier graden slagzij op eigen kracht verder voer. Het noodverkeer werd toen opgeheven.
|