Inloggen
EMMA - ID 2030


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1908-11-00 / 1910-01-23 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1891
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Schiffswerft von Henry Koch A.G., Lübeck, Germany
Launch Date: 1891-06-00
Delivery Date: 1891-07-31
Technical Data

Engine Manufacturer: C. Dävel
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 250
Power Unit: IHP (IPK)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 140.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 68.00 Gross tonnage
Deadweight: 150.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 31.4 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 31.32 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.38 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.11 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.8 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-07-31 GEORG
Manager: J. Stadtlander, Geestemünde, Germany
Eigenaar: J. Stadtlander, Geestemünde, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Geestemünde / Germany
Callsign: KRFM

Date/Name Ship 1907-08-17 GEORG
Manager: Joh. Wurtmann, Geestemünde, Germany
Eigenaar: Joh. Wurtmann, Geestemünde, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Geestemünde / Germany

Date/Name Ship 1908-11-00 EMMA
Manager: Eite J. Veening, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Groninger-Bremer Stoomboot Maatschappij, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NPTC

Ship Events Data

1891-00-00: Gebouwd als trawler. Het werd getuigd als gaffelschoener.
1908-11-03: 03.11.1908 ingeschreven in het kadaster. Meetbrief (nr:1764) afgegeven 15-okt. 1908. Het schip is voor 30.000,- Reichsmark aangekocht en na aankoop voor ongeveer 4 a 5.000,-- gulden op een werf in Groningen vertimmerd, alvorens in 12.1908 in de dienst Groningen-Delfzijl-Emden-Bremerhaven-Bremen kon worden ingezet voor GBSM (Groninger Bremer Stoomboot Maatschappij).
In 1909 blijkens de inschrijvingen in het kadaster was het schip ultimo 1909 voor 28.000,-- gulden met hypotheek bezwaard! Het was op dat tijdstip voor 25.000,-- gulden verzekerd. In 1909 werd zonder aanduiding van reden de acte van het Stoomwezen ingetrokken. Waarschijnlijk waren kostbare reparaties noodzakelijk aan de machinerie en waren deze verplicht gesteld door de SI. Het schip had van SI een tot 10 maart 1910 geldig “Voorlopig Certificaat”
1908-11-25: Engine Trouble
Delfzijl, 26 november. Het s.s. EMMA, thuisbehorende te Groningen, van Bremen naar Groningen bestemd met een lading stukgoederen, is hier heden door de Duitse sleepboot THOR binnengebracht. Het stoomschip lag op 4 vadem ten anker onmiddellijk aan het strand bij Juist met defecte machine, waar het door de THOR werd aangetroffen.
1910-01-24: Final Fate: Sunk

Op 24.01.1910 onderweg met 41,5 ton aardappelen, 7,5 ton uien en 4 zakken hardbrood van Groningen via Emden naar Bremerhaven voelde men om ca. 21.00 uur het schip stoten en kwam er water in de machinekamer. Het water bleef stijgen ondanks pompen en te 22.00 uur besloot men terug te keren. Maar on 23.00 uur doofde het water de vuren en bleef de machine stilstaan. Men zette enige zeilen bij, maar de volgende ochtend om 03.00 uur zonk het schip met gezette fok en bazaan in 5 tot 6 vadem water boven het eiland Juist. De bemanning werd na 8 uur in een open boot opgenomen op de in de Oostereems liggende aak “Goede Verwachting”. Zij bereikte later het eiland Borkum en reisde per boot via Emden naar Delfzijl.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Mast, R.K. (Rinze)
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten