Inloggen
ELISE - ID 1985


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1888-01-12 / 1890-10-30 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenergaljoot
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Berend Hinrich Steenken, Fünfhausen
Werfnummer: 3
Launch Date: 1853-10-05
Delivery Date: 1853-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 168.30 Net tonnage
 
Length 1: 92.8 Feet (British) Registered
Beam: 23.3 Feet (British) Registered
Depth: 11.9 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-00-00 POSEIDON
Manager: Berend Hinrich Steenken, Fünfhausen, Oldenburg
Eigenaar: Reinhard Schumacher, Elsfleth, Oldenburg
Shareholder:
Homeport / Flag: Elsfleth / Oldenburg
Additional info: scheepsbouwer B.H. Steenken was manager en bezat ¼e part

Date/Name Ship 1869-12-21 ELISE
Manager: Rudolph Friedrich Schröder, Emden, Germany
Eigenaar: Rudolph Friedrich Schröder, Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany
Callsign: KDSJ

Date/Name Ship 1880-00-00 ELISE
Manager: Wilm Laarmann, Emden, Germany
Eigenaar: Wilm Laarmann, Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany
Callsign: KDSJ

Date/Name Ship 1888-01-12 ELISE
Manager: Jacob Jans Lodewijks, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Jans Lodewijks, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NPLB

Ship Events Data

1890-10-30: Final Fate:
Op reis met een lading planken van Hernösand naar Groningen is de ELISE op 30 oktober 1890 om 11.30 uur v.m. door de zeskoppige bemanning verlaten op de hoogte van Dagö (Oostzee), nadat het schip tijdens storm uit het zuidwesten en hooggaande zeeën was lekgesprongen. De bemanning werd gered door het Deense stoomschip ABSALOM en te Kopenhagen aan wal gebracht. Het wrak is te Stockholm binnengebracht en daar voor de zeevaart afgekeurd. Verkocht en veranderd in een lichter (zie verder General Information)

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Lodewijks, Jakob
Overige informatie: *omstreeks 1831

Algemene informatie

De thuishaven werd in 1860 of 1861 Brake, Oldenburg, in 1866 werd Oldenburg deel van de Norddeutsche Bund.

 

1888

NRC 201188
Vogens door ons uit Londen ontvangen telegram arriveerde de 19e november te Leith de Nederlandse schoener ELISE, van Memel naar Papenburg in lekke staat.

1890

PGC 041190
Groningen, 3 november. Volgens een hier ontvangen telegram is het te Delfzijl te huis behorende schoenerbrikschip ELIZE, kapt. J.J. Lodewijks, van Hernösand naar Delfzijl, vol water en masteloos en in zinkende staat bij Gothland verlaten. De equipage is te Kopenhagen aangebracht (opm: door het Deense stoomschip ABSALOM).
(opm: het wrak van de ELISE werd op 3 november 1890  in de Stockholmer Scheren ter hoogte van Söderarm aangetroffen, naar Sandhamn en vervolgens Stockholm gesleept waar het werd afgekeurd; Op 5 februari 1891 te Stockholm geveild en voor 725 kronen verkocht. Nog in 1891 werd het wrak op de werf in Grissiehamn tot lichter verbouwd en vanaf juli door de eigenaar, Kol-Transport-Aktiebolaget uit Stockholm, ingezet voor het vervoer van houtskool van Noord-Zweden naar diverse staalfabrieken in het zuiden en als zodanig in 1895 nog in de vaart; het uiteindelijk lot van deze lichter is na 1895 onbekend)

1891

PGC 120291
Stockholm, 5 februari. Het alhier binnengesleepte Nederlandse schip ELISE, van Hernösand naar Delfzijl, is hedenmorgen met de inventaris in veiling voor 725 Kroon verkocht.

 

 

 

Bronnen

Jaar: 1853
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Officiële lijst met roepletters van de Nederlandse Koopvaardij 1888-1890
N.A. Den Haag toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
De heer Torsten Hagnéus, Wastra Frolunda, Zweden
Monsterrollen Delfzijl, zie Noordelijk Scheepvaartmuseum, Groningen
PGC = Provinciale Groninger Courant
Dr. P.M. Pawlik, Von der Weser in die Welt II-388
Officiële verlieslijst Nederlandse schepen 1890, uitgave Rijkswaterstaat