Inloggen
EEMS - ID 1910


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1902-06-00 / 1831-05-20 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1902
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 5912 GRON 1902
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma B. Niestern & Zonen, Scheepswerf 'De Concurrent', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 6
Delivery Date: 1902-06-00
Technical Data

Gross Tonnage: 65.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 52.00 Net tonnage
Deadweight: 105.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 22.77 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 20.65 Meters Registered
Beam: 4.85 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.83 Meters Depth, moulded
Draught: 1.55 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1935
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Voor 1935 gemotoriseerd: 50 Pk

Ship History Data

Date/Name Ship 1902-06-00 BERENTJE
Manager: Jan Heins, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Heins, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Date/Name Ship 1912-02-20 EEMS
Manager: Arend de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Arend de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1929-00-00 EEMS
Manager: Scheepswerf Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepswerf Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1931-05-20 EMS
Manager: Kapt. Karl Hojen, Carolinensiel, Germany
Eigenaar: Kapt. Karl Hojen, Carolinensiel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Carolinensiel / Germany
Callsign: KQVR

Date/Name Ship 193?-00-00 EMS
Manager: Ulpt A. Ulpts, Rhaudermoor, Germany
Eigenaar: Ulpt A. Ulpts, Rhaudermoor, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rhaudermoor / Germany
Callsign: DGDT

Date/Name Ship 1950-00-00 EMS
Manager: W. Ulpts, Rhaudermoor, Germany
Eigenaar: W. Ulpts, Rhaudermoor, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rhaudermoor / Germany
Callsign: DCFI

Date/Name Ship 1954-04-07 EMS
Manager: Schiffer Hillebrand, Papenburg-Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Schiffer Hillebrand, Papenburg-Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Papenburg-Ems / German Federal Republic
Additional info: Geregistreerd als binnenschip

Ship Events Data

1902-06-00: Dagregister deel 15 nummer 530, den een en twintigsten Juni 1900 twee. Verklaring van eigendom. De ondergeteekende Jan Heins, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaart te zijn eigenaar van een overdekt tjalkschip genaamd “Berendje”, groot 40 scheepstonnen van 2.83 kubieke meter, thans liggende te Farmsum bij Delfzijl op de werf van den heer Niestern, welk schip nog in geen kantoor van bewaring der scheepsbewijzen is te boek gesteld en verzoekt bij deze den heer Bewaarder der Scheepsbewijzen te Groningen dat schip in de registers van zijn kantoor ten zijnen name te willen stellen. Geteekend te Groningen Juni 1902 J. Heins. (In de kantlijn staat bijgeschreven: 5912 en Opnieuw geboekt deel 1 no. 249.)
1915-08-00: NRC 18.08.1915:
Delfzijl, 17 augustus: Uit het wrak van de “Amazone”, die bij Rottum strandde, is door de tjalk “Eems” (kapitein de Boer) weder een lading hout gelost, zoodat er nu reeds acht ladingen uit het schip gehaald zijn. Er zitten nog wel vier tjalken vol hout in het wrak.
1927-00-00: In 1927 naar de binnenvaart. Brandmerk 249 B 1927.
1929-00-00: In 1929 als inruil "verkocht" aan Scheepswerf Sander op de in aanbouw zijnde nieuwe "Novatie". Op 20.05.1931 verkocht Sander de "Eems " aan Kapt. Karl Hojen, Carolinensiel, Duitsland.
2010-00-00: Informatie uit het Kadaster (via Ger Mulder)
Het was een overdekte tjalk, 40 ton van 2,83 m3, brandmerk 5912 Gron 1902; dit werd later 249 B Gron 1927
Eerste eigenaar Jan Heins, schipper te Groningen, naam BERENDJE. Verklaring van Eigendom d.d. 21.06.1902. Ten tijde van de Verklaring lag het schip bij scheepswerf J. Niestern te Farmsum. Tweede eigenaar Arend de Boer, schipper te Delfzijl; gekocht op 20.02.1912. Prijs NLG 4.000, hypotheek 3.000 werd doorgehaald op 1.2.1919.