Inloggen
EEMS - ID 1909


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1898-03-30 / 1904-04-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1872
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Mc Callum, Maitland (N-E), Canada
Werfnummer:
Launch Date: 1872-00-00
Delivery Date: 1872-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 1143.00 Net tonnage
 
Length 1: 60.70 Meters Registered
Beam: 11.80 Meters Registered
Depth: 6.97 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1898
Datum agenda: 1898-03-30
Register nr: 0
Scheepsnaam: EEMS
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hemmes, A.
Plaats: Ihrhove (Pruissen)
Opmerkingen: voorlopige
77-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1898-03-30 EEMS
Manager: Jans Jacob Wegener, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jans Jacob Wegener, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Additional info: Ex. ALGOMA

Ship Events Data

1898-12-05: Damaged
Londen, 5 december 1898 Volgens telegram uit Danzig (opm: Gdansk) is het Nederlandse barkschip EMS, kapt. Wallenstein, van Kopmansholmen (opm: Köpmanholmen) naar Geestemünde met hout, aldaar (opm: Gdansk) binnengelopen in ontredderde staat. Het schip was lek, van de lading was geworpen en het dek is schoongeveegd.
1901-11-20: Damaged
Londen, 20 november 1901. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse bark EMS, kapt. R.K. Visser, te Kroonstad uit zee teruggekeerd met verlies van anker en ketting en gebroken ankerspil.
1904-04-24: Sold to foreign country
Rotterdam, 15 april. Uit Bremerhaven wordt gemeld, dat de tot nu toe onder Nederlandse vlag gevaren hebbende en te Groningen thuisbehorende barkschepen EEMS, ELBE en WESER, van de firma J.J. Wegener, onder de hand naar Stettin zijn verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Hemmes Jr als gezagvoerder gedurende:

*    1890 t/m 1892 van de bark “Jan Melchers” ex Chandos, gebouwd in 1869 te Belfast/Maine, 1448 ton o.m., varend voor S.J.Melchers te Schiedam;

*    1893 t/m 1896 van het 3/mschip “Emmanuel” ex Steward Freeman, gebouwd in 1876 aan de Jordan River in Nova Scotia, 1485 ton n.m., varend voor S.J.Melchers te Schiedam. Het schip is in 1896 bij Duinkerken gestrand en wrak geraakt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Hemmes Jr, A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein Wallenstein (geen initialen) als gezagvoerder gedurende:

*   1899 van de bark “Eems”, gebouwd in 1898, bouwlocatie niet vermeld, 1143 ton n.m., varend voor J.J.Wegener te Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Wallenstein, X.X.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein Alberts (geen initialen) als gezagvoerder gedurende:

*    1900 en later  van de bark “Eems”, gebouwd in 1898, bouwlocatie niet vermeld, 1143 ton n.m., varend voor J.J.Wegener te Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Alberts, X.X.

Familiegegevens en opleiding

Riekert Klazen Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 25 september 1839 als zoon van Klaas Pieters Visser en Lotje Tjeerds Visser.

Hij trouwde te Schiermonnikoog op 16 januari 1868 als stuurman met Catharina Maria Grilk, geboren op 02 december 1842 te Schiermonnikoog als dochter van Gerrit Jacobs Grilk en Trijntje Maria Jannekes Haring. Zij overleed te Schiermonnikoog op 16 september 1904.

Riekert overleed op 09 februari 1907 in de Keizerstraat 79 te Den Helder.

 

Een portret van Riekert Klazens Visser staat op p. 56 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensoenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009.

Groepsfoto van Schiermonnikoger kapiteins die gevaren hebben voor reder E.J. Bok & Zn met o.a kapitein Riekert Klazeen Visser staat op p. 96 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.K.Visser was met vlagnummer 11 in de periode 1888 t/m 1899 en met vlagnummer 45 in de periode 1900 t/m 1907 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

R.K.Visser was gezagvoerder gedurende:

*         1888 t/m 1892 van de bark “Lina en Johanna” ex Galileï, gebouwd in 1857 bij P.Bakhuyzen te Capelle aan de IJssel, 742 ton, varend voor E.J.Bok & Zn te Amsterdam;

*         1893 t/m 1998 op de bark “George Washington” ex Glendower, gebouwd in 1861 bij T.Currier te Newburyport, 1184 ton, varend voor E.J.Bok & Zn te Amsterdam.

           Zeetijdingen november 1898 - R.K.Visser op de “George Washington”: “nabij Krasnaja i.h. ijs bekn., verl.” (Sweys);

*         1899 van hetzelfde schip en voor dezelfde rederij.

           In Zeetijdingen wordt de “George Washington” in november 1898 als verloren opgegeven. Maar kennelijk is het schip weer los gekomen en in de vaart gebleven. Zie “De laatste reis van het zeilschip GEORGE WASHINGTON” door Douwe M.Homan. Uitgeverij ’t Heer en Feer, Schiermonnikoog 2005;

*         1901 t/m 1905 van de houten bark “Ems”, gebouwd in 1860, bruto/netto = 1143/1100, varend voor Wegener & Wallenstein te Rotterdam. Het schip werd in 1905 uit de hand verkocht aan de firma Potenberg te Stettin (Staat der Nederlandsche Zeemacht en Koopvaardij).

 

Bouma025 vermeldt R.K.Visser als gezagvoerder van/in:

*   1896 t/m 1900 op de bark “George Washington” ex Glendower, gebouwd in 1861 te Newburyport, 1184 ton o.m., varend voor J.A.Tiel te Amsterdam;

 

Een afbeelding van de bark “George Washington” staat op p.59 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

 

Overige bijzonderheden

In de Eembode staat onder de rubriek Zeetijdingen het volgende bericht ontleend aam Mast 097-p.27:

“Kroonstad 12 Mei (1898). Swart IJmuiden, v Geestemunde, den 13den Steffens Jan & Carel, v. Amsterdam, den 14den Visser George Washington, v. Geestenmunde, Wielema Magdalena v. idem, Ekamp Koophandel, v.Amsterdam, alles wel.”

 

Handelsblad 30 augustus 1896 GEORGE WASHINGTON (Kopenh. 27 aug.) “Volgens bericht uit Dragör ligt de Ned.Bark G.W. kapt. Visser van Shields n. Kroonstad bestm. nabij de banken aan het zuideinde van Amgerten voor anker en seint om hulp van een sleepb. De bergingsstoomer Kastrup is derwaarts vertr. (A’dam 29 aug.). Volgens Lloyd te Londen ontv. telegra.m heeft de G.W. aan de grond gezeten, doch werd het schip met lichte schade door een Svitzerstoomer vlotgebracht waarna het de reis voortzette.”037.

 

     Op 3 juni 1891 kopen de gebroeders Tiel in Geestemünde voor 21.400,- mark de “George Washington” van de rederij Siedenburg, Wendt & Co te Bremen.

“Op 10 april 1893 ligt de George Washington kooks te laden in het oostelijk havengebied van Amsterdam met bestemming Kroonstad in Rusland. Aan boor is kapitein R.K.Visser. ’s Middags breekt plotseling brand uit in de lading. Het gebeurde toen vaker, dat niet goed afgekoelde kooks bij een gasfabriek later spontaan opnieuw in brand vloog.”

Opgenomen is de volledige tekst van het schaderapport. De schade werd door de assuadeur begroot op f 16.770,25 terwijl de waarde van het beschadigde schip wordt geschat op f 6.600,-. Het schip wordt als “total loss” beschouwd. Het wrak wordt verkocht aan rederij E.J.Bok & Zn te Amsterdam die het vervolgens opknapt, zodat het weer in de vaart komt. Zie o.a. bij Folkert Dobbinga.

Uit: De laatste reis van het zeilschip GEORGE WASHINGTON door Douwe M.Homan. Uitgeverij ‘tHeer en Feer te Schiermonnikoog. 2005, 94 pp.

 

Een portret van Riekert Klazen Visser is onderdeel van een groepsfoto op p.44 in: De laatste reis van het zeilschip GEORGE WASHINGTON door Douwe M.Homan. Uitgeverij ‘tHeer en Feer te Schiermonnikoog. 2005, 94 pp.

 

De Dorpsbode 39(9):1985.Bijdrage 19 meldt dat kapitein Riekert Visser in 1895 heeft gevaren op de driemaster “Baarn”.

Bouma vermeldt geen schip met de naam “Baarn”. In de Staat der Nederlandsche Zeemacht en Koopvaardijvloot wordt een composietbark “Baarn” genoemd, gebouwd in 1880, 1029 ton, varend voor Meursing te Baarn, in 1895 onder kapitein S.R.Brouwer. In 1896 voer het schip onder kapitein F.Veltman en werd in 1897 verkocht naar Noorwegen voor f 24.000,-.

De Dorpsbode meldt tevens dat kapitein Visser in de periode 1901-1905 als gezagvoerder heeft gevaren op de bark “Ems”, netto/bruto 1100/1143 ton, gebouwd in 1860, voor Wegener & Wallenstein te Groningen. Deze bewering wordt bevestigd in de Staat der Nederlandsche Zeemacht en Koopvaardijvloot. Het schip werd in 1905 uit de hand verkocht aan de firma Potenberg te Stettin.

Bouma vermeldt dit schip onder de naam “Eems”, gebouwd in 1898, 1143 ton en in 1900 (en later?) varend voor kapitein Alberts. Een “Ems” uit 1860 wordt door hem niet vermeld.

 

In het kasboek 1898-1927 van het Pensioenfonds “Goede Voorzorg” staat in 1899 de ontvangst van f 20,- van R.K.Visser. Wellicht betreft het hier Riekert Klaasz.. De reden voor de storting is niet vermeld.

 

Provinciale Groninger Courant 12 september 1894

Kopenhagen, 2 september. Het Nederlandse schip (opm: bark) GEORGE WASHINGTON, kapt. R.K. Visser, op reis van Shields, met een lading kolen naar Kroonstad (opm: Kronsjtadt), ankerde hier gisteren op de buitenrede. Aangezien het schip een diepgang had van 23½ voet, weigerde de Deense loods de verantwoordelijkheid op zich te nemen het door de Drogden te loodsen. Kapitein Visser vroeg toen per draad aan het Zweedse loodswezen eventueel per sleepboot zijn schip te willen loodsen. Hieraan werd voldaan en vertrok het met behulp van een sleepboot door het Zweedse vaarwater op de Oostzijde van het eilandje Saltholm door het z.g. Flinter-einde.

 

NRC 30 augustus 1896

Kopenhagen, 27 augustus. Het Nederlandse barkschip GEORGE WASHINGTON, van Shields naar Kroonstadt (opm: Kronjstadt), ligt volgens bericht van Drägor bij de banken aan het Zuidereind van Amager ten anker en seint om hulp van een sleepboot.

 

NRC 20 december 1898

Kronstadt, 16 december. De Nederlandse bark GEORGE WASHINGTON, kapt. Visser, van Kotka naar Amsterdam, is 12 dezer ten noorden van Tolbuchin vuurtoren voor anker gekomen, door storm teruggedreven.

 

Provinciale Groningers Courant 21 december 1898

Kroonstad, 16 december. Van boord van het bij Tolbachin lichtschip ten anker gekomen Nederlandse schip GEORGE WASHINGTON, werd om hulp geseind. Wegens het zware ijs op de rede, waagde zich geen stoomschip om hulp te verlenen.

 

NRC 30 augustus 1896

Londen, 29 augustus. De bark GEORGE WASHINGTON, kapitein Visser, is met assistentie van een Svitzer steamer vlot. Het heeft geringe schade en heeft de reis voortgezet.

 

Provinciale Groninger Courant 22 december 1898

Kroonstad, 17 december. Van het Nederlandse schip GEORGE WASHINGTON is heden bij helder weer niets meer te zien. Waarschijnlijk is het schip gisteren tijdens harde Oostelijke wind en mistig weder vrij van het ijs gekomen en heeft de reis voortgezet.

 

NRC 24 december 1898

Amsterdam, 22 december. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is de Nederlandse bark GEORGE WASHINGTON op 8 werst (opm: Russische mijl, ca. 1067 m.) van Krasnaja (opm: niet getraceerd) door het ijs beschadigd en door de bemanning verlaten, die te Kroonstadt (opm: Kronstjadt) verwacht werd.

 

NRC 25 december 1898

Amsterdam, 24 december. De equipage van het Nederlandse schip GEORGE WASHINGTON is te Kroonstadt aangekomen.

 

NRC 05 januari 1899

Kroonstad, 3 januari. Het Nederlandse schip GEORGE WASHINGTON is gisteren met de noord-oosten wind zeewaarts gedreven en loopt gevaar te stranden. Volgens rapporten van de zuidelijke plaatsen is de kust daar ijsvrij.

 

Provinciale Groninger Courant 11 januari 1899

Croonstad (opm: Kronsjtadt), 10 januari. Het Nederlandse schip GEORGE WASHINGTON is aan deze zijde van de Seeskaer (opm: het eiland Seesker, thans Seskar [60º01’ N.B. 28º22’ O.L.]), door eilanders bemand, in vlot water geankerd. Door de kapitein zullen onmiddellijk maatregelen genomen worden.

 

NRC 29 januari 1899

Kroonstad, 28 januari. De positie van het barkschip GEORGE WASHINGTON is ogenschijnlijk onveranderd. Het is echter onmogelijk het schip te bereiken voordat het ijs sterk genoeg is.

 

Provinciale Groninger Courant 14 februari 1899

Kroonstad (opm: Kronsjtadt), 11 februari. De Nederlandse bark GEORGE WASHINGTON ligt thans op 2 wersten (opm: Russische mijl, à ca. 1067 meter) van de Zuidspits van Seeskaer (opm: het eiland Seesker, thans Seskar [60º01’ N.B. 28º22’ O.L.]), in opeengestapeld ijs besloten en is ogenschijnlijk vlot. Onder de kiel staat 6 duim water. Het is echter onmogelijk het schip voor het voorjaar te bergen. De eilanders weigeren de kapitein het schip over te geven, en verlangen daartoe machtiging van het Wyburger Zoll Amt. De kapitein vertrekt te dien einde naar Wyburg.

 

Provinciale Groninger Courant 26 juli 1899

Helsingborg (opm: hier is Helsingfors, thans Helsinki, bedoeld), 19 juli. Het alhier binnengekomen Nederlandse schip GEORGE WASHINGTON heeft de kiel van midscheeps naar achteren verloren, terwijl naden uit de bodem zijn gesprongen. Omtrent reparatie is nog geen besluit genomen. Van de lading hout zijn nog ongeveer 300 stander aan boord.

 

NRC 19 september 1899

Helsingfors (opm: Helsinki), 12 september. De sleepboot CYCLOP is hier aangekomen en begonnen met het uitpompen van de hier binnengebrachte Nederlandse bark GEORGE WASHINGTON Men zal een pomp aan boord opstellen, waarna het schip door de CYCLOP naar Amsterdam zal gesleept worden.

 

NRC 20 september 1899

Helsingfors (opm: Helsinki), 13 september. De eis voor het binnenbrengen van het Nederlandse schip GEORGE WASHINGTON door de bergingsstomer AHTI te Dromsöe was 26000 Finse mark, welke som echter na minnelijke schikking tot 12000 Finse mark werd verminderd. De waarde van de lading werd na bezichtiging vastgesteld op 11000 Finse mark en van het schip op 4500 Finse mark. Het bij Seeskar (opm: het eiland Seesker, thans Seskar [60º01’ N.B. 28º22’ O.L.]) geloste deel van de lading is aldaar voor rekening van assuradeuren opgeslagen.

 

NRC 29 september 1899

Amsterdam, 28 september. De Nederlandse sleepboot CYCLOP met de GEORGE WASHINGTON op sleeptouw, 26 dezer van Cuxhaven vertrokken, is daar heden wegens slecht weer teruggekeerd uit zee.

 

 

 

Datum vanaf: 1901
Kapitein: Visser, Riekert Klazen

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten