Inloggen
EEMLAND - ID 1905


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1905
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shade deck
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Mc. Millan & Son Ltd., Dumbarton, Great Britain
Werfnummer: 399
Launch Date: 1905-04-20
Delivery Date: 1905-06-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Rankin & Blackmore Ltd., Greenock, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2060
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (26 , 42 & 70 - 48)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3771.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2392.00 Net tonnage
Deadweight: 6500.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 111.38 Meters Registered
Beam: 15.84 Meters Registered
Depth: 7.09 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1905-06-28 EEMLAND
Manager: Zuid-Amerika Lijn N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart Maatschappij Eemland, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NMTC

Date/Name Ship 1908-01-15 EEMLAND
Manager: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NMTC

Ship Events Data

1904-00-00: Eind 1904 op de helling gekocht door de N.V. Nederlandsche Handel Maatschappij ten behoeve van de Zuid-Amerika Lijn N.V. en op 20 april 1905 te water gelaten als ‘EEMLAND’.
1917-02-22: Final Fate:
Op reis in ballast van Amsterdam via Falmouth naar New York onder vrijgeleide van de Duitse regering, kort na het verlaten van Falmouth, dat zij voor inspectie had moeten aanlopen, werd de ‘EEMLAND’ als één van een convooi van zeven Nederlandse schepen op 22 februari 1917 des avonds op 30 mijl ten westen van Bishop Rock, in positie 49º52’NB. en 07º00’WL., aangehouden door de Duitse onderzeeboot ‘U.21’. De ‘EEMLAND’, evenals de andere Nederlandse schepen, moesten worden verlaten en een Duitse ploeg hing bommen tegen de zijden van het schip, welke na het verlaten tot ontploffing werden gebracht. Om 21.00 uur op 22 februari 1917 zag men de lichten van de ‘EEMLAND’ in de golven verdwijnen. Alle 37 opvarenden kwamen veilig aan wal. De zeven schepen die stil lagen om schipbreukelingen te redden werden ten onrechte door de ‘U.21’ aangehouden. Als schadevergoeding werd door de Duitse regering een in Nederlands-Indië liggend Duits schip aan de rederij toegewezen, dat in 1920 onder dezelfde naam in de vaart kwam.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Lourens werd geboren op 14.12.1881 te Amsterdam als z.v. Lourens Maars (zeeman) (8120) en Johanna Rector.

Lourens (35) (gezagvoerder) trouwde op 29.05.1917 te Amsterdam met Wilhelmina Louisa Annetta Donderdahl (25) – geb. 24.11.1891 te Amsterdam – d.v. Dirk Ferdinand Donderdahl (kleermaker) en Wilhelmina Louisa Annetta Pieper.

Lourens overleed op 18.06.1943 te Haarlem (61). 

 

Kinderen

??

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Zeil- en Stoomvaart in februari 1902 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 14.02.1906 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart ???

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1914 – 1917 van het s.s. EEMLAND – geb. 1905 

*   19.. – 19..  ??

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.H.L.

 

Zie Verslag van de RvdS 1917 – nr. 54 – EEMLAND t.z.g. door Duitse U-21 na verlaten Falmouth

 

 

Datum vanaf: 1914
Kapitein: Maars, Lourens

Afbeeldingen


Omschrijving: EEMLAND
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown