Inloggen
DRIE BROEDERS - ID 1798


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1903-00-00 / 1904-05-14 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1903
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 6001 GRON 1902
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Niestern & Zn., Farmsum, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 2
Launch Date: 1903-04-25
Delivery Date: 1903-06-27
Technical Data

Gross Tonnage: 122.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 89.00 Net tonnage
Deadweight: 230.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 31.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 28.15 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.10 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.95 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1903-06-27 DRIE BROEDERS
Manager: Tammo Suk, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Tammo Suk, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NMHS

Ship Events Data

1903-00-00: Bij verklaring van 27.12.1902 werd het schip ingeschreven als “Emanuel” met brandmerk 6001 GRON 1902. Waarschijnlijk heeft Suk het schip na de tewaterlating gekocht. Het ging op 25.04.1903 nogmaals te water. Bij verklaring werd het schip met een nieuwe teboekstelling van 27.06.1903 met hetzelfde brandmerk eigendom van Suk. Aankoopprijs was ƒ 100,--. De hypotheek van ƒ 14.950,-- werd op 04.07.1903 ingeschreven en op 26.09.1904 doorgehaald. (Info Ge. Mulder – Kadaster Rotterdam.)
RN 29.04.1903: Op 25 april is bij de werf Niestern & Zn te Farmsum te water gelaten de stalen 2 mast schoener “Drie Gebroeders”, groot 127 ton, voor T. Suk te Groningen. PGC 30.04.1903: Delfzijl, 28 april. Zaterdag j.l. (opm: 25 april) liep met goed gevolg van de scheepstimmerwerf van de firma Niestern & Zonen, te Farmsum, te water het stalen 2-mast schoenerschip “Drie Gebroeders” (opm: de juiste naam is waarschijnlijk “Drie Broeders”), groot plm. 127 reg. tonnen. Het zal bevaren worden door kapt. T. Suk, van Groningen. (opm: ditzelfde casco was eerder op .. december 1902 bij Niestern te water gelaten voor rekening van Tamme Suk, die op 27 december 1902 als eigenaar werd teboekgesteld; de reden van deze tweede tewaterlating gepaard gaande met een naamswijziging kon nog niet worden achterhaald)
1903-07-15: PGC 17.07.1903: Delfzijl, 15 juli. Het schip DRIE BROEDERS, schipper Suk, van Groningen naar Cardiff, de 14e dezer vertrokken, is heden met een defect zwaard uit zee teruggekeerd.
1903-07-17: DS 17.07.1903: Delfzijl 17 juli: De nieuwe schoener “Drie Broeders” (kapitein Suk) is heden vertrokken van Delfzijl naar Cardiff.
1903-08-19: Rotterdamsch Nieuwsblad 21-08-1903: Cardiff, 19 Aug. De Nederl. schoener Drie Broeders, kapt. Suk, is hier aangekomen van Groningen met een lading haver. Het schip maakt water doordien tijdens slecht weer bouten in naden zijn gesprongen. Tevens werd nog andere schade beloopen. Later bericht. De Drie Broeders vertrok 30 Juni van Groningen en arriveerde hier 14 Augustus. De kapitein heeft protest genoteerd. De lading is door zeewater beschadigd. Men is bezig met lossen en denkt daarmede 21 dezer gereed te zijn.
1903-09-15: Collision
PGC 18.09.1903: Cardiff, 15 september. Het Nederlandse schip DRIE BROEDERS, kapitein Suk, is hier ter rede geankerd liggende, tijdens stormweer op drift geraakt en tegen het eveneens geankerd liggende schip VINDEX aangedreven. Van de DRIE BROEDERS ging de boegspriet verloren en werd voorsteven en tuig beschadigd. De VINDEX bekwam zware schade. Beide schepen werden hier binnengesleept.
1904-02-05: Rotterdamsch Nieuwsblad 05-02-1904: Het schip Drie Broeders, kapt. Suk arriveerde 2 Febr. van Fraserburgh te Rochester.
1904-05-00: Final Fate:
TC 14.05.1904:
Te Groningen maakt men zich ongerust over de bemanning van de nieuwe stalen gaffelschoener “Drie Gebroeders”, kapitein T. Suk, thuishaven Groningen, welke in begin maart van Schotland naar Noorwegen met steenkool vertrok en van wier aankomst in enige haven niets vernomen is. De bemanning bestaat uit de kapitein, zijn vrouw, 4 kinderen en drie knechts. Te Groningen is een schoolgaand meisje van 8 jaar achtergelaten. (Het schip was op 1 maart vertrokken van Charlestown naar Rörvik / LH) Het schip verging met man en muis. Dochter Harmina Suk was leerplichtig en werd liefderijk opgenomen door haar oom en tante Van der Laan te Groningen. ( Zie het boekje: Op sterk water, ISBN 90 330 0518 2; H 17.)

Afbeeldingen


Omschrijving: De DRIE BROEDERS van Tammo Suk bij de oplevering.
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Onbekend