Inloggen
DRENTHE - ID 1797


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5093753
Nat. Official Number: 77 Z HEERENV 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Schiffswerft Martin Jansen, Leer, German Federal Republic
Werfnummer: 30
Launch Date: 1956-12-06
Delivery Date: 1957-01-31
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 390
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK no. 15736 Type MSU423 (290x420)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 469.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 252.00 Net tonnage
Deadweight: 587.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30160 Cubic Feet
Bale: 29548 Cubic Feet
 
Length 1: 48.82 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.99 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.38 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.09 Meters Depth, moulded
Draught: 3.20 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-01-31 DRENTHE
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Einte Holwerda (Gass), Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PDSW
Additional info: Bevrachting Wagenborg.

Date/Name Ship 1968-06-24 DRENTHE
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Roelfina Sloots (wed. Einte Holwerda), Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PDSW
Additional info: Bevrachting Wagenborg.

Date/Name Ship 1970-08-03 ROTHA LYNN
Manager: Carl O. McNab, Roatan, Honduras
Eigenaar: Carl O. McNab, Roatan, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Roatan / Honduras
Callsign: HRTF

Date/Name Ship 1973-00-00 JOHN P. MCGOFF
Manager: Panax Shipping Company Ltd, Georgetown, Demerara, Cayman Islands
Eigenaar: Panax Shipping Company Ltd, Georgetown, Demerara, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown, Demerara / Cayman Islands

Ship Events Data

1956-12-07: NvhN 07-12-1956: M.s. Drenthe in Leer (Dld.) te water gelaten. Donderdagmiddag werd bij de Schiffswerft und Machinenbau Martin Jansen te Leer (Ostfriesland) het casco van het Nederlandse motorschip Drenthe te water gelaten, dat wordt gebouwd voor rekening van de rederij Holwerda te Gasselternijveen. De Drenthe behoort tot het gladdektype en krijgt een deadweight van plm. 560 ton. De voornaamste afmetingen bedragen: lengte over alles 48.85 meter, lengte tussen de loodlijnen 44 meter, breedte 8.34 meter, holte 3.55 meter, terwijl de beladen diepgang plm. 3.20 zal zijn In de machinekamer zal een 390 pk. motor worden opgesteld benevens enige hulpmotoren. De ruiminhoud bedraagt voor granen 29.606 kubieke voet en voor balen 27.995 kubieke voet. De Drenthe wordt geheel modern uitgerust en voorzien van twee vaste masten-en twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart
1957-01-16: Als "DRENTHE", zijnde een motorschip, metende 1327.36 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 10463 d.d. 11-01-1957, liggende te Leer (Duitsl.), door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 77 Z HEERENV 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 2.50 m. uit hekplaat, 1.35 m. uit de lengteas en 1.35 m. uit dek.
1957-02-02: Friese koerier 02-02-1957: Drenthe: mooie aanwinst van rederij Holwerda. Proeftocht van moderne coaster op Eems (Van een onzer verslaggevers). Delfzijl — De Heerenveense kustvaartrederij Holwerda heeft er weer een coaster bij. Het is de Drenthe, een gloednieuw schip van 463 bruto registertonnen. Gistermiddag heeft de directeur van de werf Martin Jansen te Leer in Oost-Friesland het schip aan de reder overgedragen. Dat geschiedde tijdens een korte plechtigheid op het winderige en natte dek van het schip, enkele mijlen oostelijk van Delfzijl op de Eems, waar de Drenthe zijn officiële proefvaart voer.
Die overdracht vormde feitelijk het hoogtepunt van deze proeftocht. De regen mocht een verblijf aan dek dan niet zo aangenaam maken, de gierende wind mocht de speeches dan gedeeltelijk onverstaanbaar maken, het was een groot moment voor de reder en zijn grote, voornamelijk Gasselternijveense aanhang, toen de bejaarde heer Hendrik Holwerda, de eigenlijke stichter van het bedrijf, de maatschappijvlag in top hees. Hij deed dat nadat de directeur van de werf, de directeur van de rederij, de heer R. Holwerda uit Heerenveen, en de commissaris der Koningin in Drenthe, mr. J. Cramer, onder meer het woord hadden gevoerd en de Drenthe een goede en behouden vaart hadden toegewenst. Behalve de commissaris waren er ook enkele leden van Gedeputeerde Staten van Drenthe aan boord. Deze autoriteiten maakten de proefvaart mee, omdat 't schip de naam van hun provincie over de zeeën zal voeren en omdat de Drenthe ook als een Drents schip beschouwd kan worden. Het domicilie van de stichter van het bedrijf is namelijk nog steeds Gasselternijveen, al is het hoofdkantoor van de rederij dan al sinds de oorlog in Heerenveen gevestigd. Keurige inrichting: Bijna honderd gasten, of om precies te zijn 98, maakten gisteren de proeftocht van de fonkelnieuwe coaster mee. Ondanks dat slechte weer was het voor die schare opvarenden toch nog een mooie en vooral interessante dag. De dames onder de gasten waren direct nog niet uitgekeken en uitgepraat over de keurige inrichting van de verschillende hutten, de salon voor de kapitein en de kombuis. De heren hadden op hun beurt weer meer interesse voor de technische kant van de zaak. Dit zijn dan de belangrijkste gegevens, die gisteren aan de weetgrage gasten werden verteld: De Drenthe meet 900 ton dead weight of 463 bruto registerton. Een zes cilinder MAK-motor kan het schip, dat bijna 50 meter lang en 8.38 meter breed is, een snelheid geven van ongeveer tien zeemijlen per uur. Het schip is uitgerust met moderne nautische apparaten, waarvan de visuele richtingzoeker een nieuwigheid is op dit gebied. Behalve dit apparaat beschikt men over een echolood, het normale apparaat voor het radio-telefonieverkeer en onder anderen nog een luidsprekersinstallatie, die het
de kapitein mogelijk maakt zijn orders op een duidelijke wijze naar de mannen op voor- en achterschip door te geven.
Dit moderne en keurig ingerichte schip is de derde coaster, die rederij Holwerda in de vaart heeft. Deze Heerenveense Gasselternijveense rederij voert echter verder nog het beheer over de kustvaarders Truus en Harlingen en heeft al weer een vierde schip op stapel staan, ook bij Martin Jansen te Leer. Dit schip, dat Hendrik Holwerda gedoopt zal worden en iets grotere afmetingen krijgt, hoopt men nog dit jaar in de vaart te brengen. Heerenveense rederij: Daarmee komt er dan aan de uitbreiding van de vloot nog geen einde. In samenwerking met enkele andere ondernemers heeft rederij Holwerda een nieuwe Heerenveense rederij gesticht, die in begin van het volgend jaar de nieuwe coaster Avanti zee zal laten kiezen. Bovendien heeft men dan te Harlingen nog twee kustvaarders besteld. Zodat men gevoegelijk kan zeggen, dat de opbloei van de Friese kustvaart mede aan een Drents initiatief te danken is.
1957-02-04: Leeuwarder courant 04-02-1957: Rederij Holwerda liet „Drenthe" proef varen. Voor de familierederij van de Holwerda's uit Gasselternijeveen en Heerenveen was het vrijdag een heugelijke dag. Met de derde kustvaarder, de nieuwe „Drenthe" van deze rederij werd van Delfzijl uit een proefvaart gemaakt. Het schip bleek aan alle eisen te voldoen. De „Drenthe" is 48.80 meter lang en 8.34 meter breed. Het is een gladdekschip. De holte bedraagt 3.55 meter. De coaster meet 600 ton dead weight, hetgeen ongeveer overeen komt met 470 bruto registerton. De MAK-motor ontwikkelt 400 pk.'Bovendien zijn er een paar hulpmotoren voor verlichting enzovoorts. Een radio-richtingzoeker en een apparaat voor radio-telefonie behoren onder meer tot de moderne uitrustingsstukken. De Commissaris van de Koningin in Drente, mr. J. Cramer, was aan boord, zulks omdat deze kustvaarder de naam van de provincie Drente draagt. Vanzelfsprekend maakte ook de stichter van de rederij, de heer Hendrik Holwerda, de proefvaart mee. Hij woont nog steeds in Gasselternijeveen en dat is de reden er van, dat de schepen daar hun thuishaven hebben, hoewel het kantoor te Heerenveen is gevestigd. De heer H. Holwerda (afgelopen zondag werd hij 83 jaar) hees na de overdracht de' rederijvlag omhoog. Wellicht zal hij dat nog eens doen op het vierde schip, dat voor de Holwerda's op stapel staat bij dezelfde scheepsbouwer, Martin Jansen in Leer (Duitsland). Dat Vierde schip zal de naam „Hendrik Holwerda" dragen. Het scheepskantoor Holwerda werkt nu ook in combinatie met andere reders in Nederland, onder meer in Friesland. Zo zijn er drie combinaties gesticht, die drie schepen hebben besteld, die op de nieuwe werf „Harlingen" in de Friese havenstad worden gebouwd.
1960-08-09: NvhN 09-08-1960: Drukte in de haven Delfzijl.
In de haven van Delfzijl heerst de laatste dagen weer grote bedrijvigheid, man en macht is men bezig met het laden en lossen van verschillende schepen. Gisteren is men gereed gekomen met het lossen van het Zweedse m.s. Bellina, dat 8000 ton kolen voor het PEB bracht. Dit ruim 12.000 ton metende schip is gisteravond weer naar zee vertrokken. Aan de westelijke handelskade lost het ongeveer 8000 ton metende Duitse m.s. Flavia 2000 ton Cubaanse suiker. Voorts worden gelost de Nederlandse coaster Wieka en het Zweedse m.s. Chiquita, die respectievelijk cellulose en papier aanvoerden.Gisteren vertrok ook het m.s. Ardeas dat in Delfzijl een gedeeltelijke lading stukgoed loste en weer laadde. Op lossing lagen gisteren te wachten: het 2400 ton metende Finse stoomschip Antares, dat 500 ton papier voor Delfzijl in heeft, en de kustvaarr Eemsborg met 700 ton cellulose. Bij de Soda-industrie lagen bovendien nog een aantal coasters zout te laden. Daarvan vertrokken gisteren de Egbert Wagenborg en de Jacob Teekman weer naar zee. Ook de Drenthe laadde aan de fabriek zout. Voorts ligt nog de Jan Brons. Aan de Duurswold-steiger lag gisteren ook nog een kustvaarder op het laden te wachten. Dit schip, de Delfdijk zal een lading karton innemen.
1967-02-03: Friese koerier 03-02-1967: R. Holwerda uit Heerenveen overleden in Johannesburg
Heerenveen — De directeur van de kustvaartrederij en het scheepvaartkantoor Holwerda in Heerenveen, de heer Roel Holwerda, is woensdag op 59-jarige leeftijd in Johnnnesburg (Zuid- Afrika) plotseling overleden. De heer Holwerda was daar samen met zijn vrouw op familiebezoek. De heer Roel Holwerda was de grondlegger en de oudste firmant van het scheepvaartbedrijf Holwerda. De rederij heeft thans zes schepen in de vaart. Een zevende kustvaarder is in aanbouw. Roel Holwerda werd geboren in Gassellternijveen in Drenthe. Hij wist zijn rederij uit te bouwen tot een belangrijk kustvaartbedrijf en makelaarskantoor. Als deskundige in scheepvaart expertise genoot hij in het Noorden een goede naam. Als een van de weinige rederijen was het kantoor niet gevestigd langs de kust. De rederij wordt door zijn drie zoons voortgezet, die al jarenlang in verschillende functies in het bedrijf werkzaam zijn. De heer Holwerda had jarenlang een bestuursfunctie in de kerkeraad van de Gereformeerde Kerk in Heerenveen. Ook het Chr. onderwijs ging hem zeer ter harte. In die kwaliteit had hij vele jaren een bestuursfunctie aan de Christelijk Nat. School van Heerenveen. De overledene zal in Heerenveen ter aarde worden besteld.
1970-08-12: NvhN 12-08-1970: Kustvaartuig Drenthe gaat naar Honduras. (Van een onzer correspondenten) Het Nederlandse kustvaartuig „Drenthe" van mevrouw E. Holwerda-Sloots uit Gasselternijveen is verkocht aan Carel O. MrNab te Roatan (Honduras). Het werd in 1957 gebouwd bij de scheepswerf Martin Jansen te Leer (Dld). Het is een gladdeckertype met een laadvermogen van 550 ton.
1973-05-02: Final Fate:
Op reis met een lading chemicaliën van Freeport (Texas) naar Tuxpan, in dichte mist gezonken bij Cabo Rojo t.z.v. Tampico.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving:
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Drenthe 1957
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Kruidhof, E.A. (Bert)

Omschrijving: Drenthe 1957
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: DRENTHE
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: DRENTHE
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: DRENTHE in april 1966 bij vertrek uit Fowey
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *