Inloggen
DORINDA - ID 1778


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5225687
Nat. Official Number: 2473 Z GRON 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 909
Launch Date: 1949-06-14
Delivery Date: 1949-09-06
Technical Data

Engine Manufacturer: General Motors Corporation Inc., Detroit (Mich.), U.S.A.
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 290
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: GMC-Diesel Type (4 1/4-5)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 298.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 130.00 Net tonnage
Deadweight: 326.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 19170 Cubic Feet
Bale: 18105 Cubic Feet
 
Length 1: 42.19 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 38.69 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.16 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.26 Meters Depth, moulded
Draught: 2.73 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-10-1953
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil 195 Pk Bolnes nr. 1405 Type (190x350) 8,5 Kn.

Datum 00-00-1971
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 12 cil 365 PK Gen. Motors Type (108x127)

Ship History Data

Date/Name Ship 1949-09-06 DORINDA
Manager: Firma Van Oppen & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Damian Joan van Doorninck, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PDRR

Date/Name Ship 1953-12-10 MARJAN
Manager: Firma Solleveld & Van der Meer (Abraham Solleveld en W.J.J. van der Meer), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. 'Noord-Braband' Maatschappij van Verzekering op het Leven, Waalwijk, Noord-Brabant, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Waalwijk / Netherlands
Callsign: PFUP

Date/Name Ship 1961-05-16 MARJAN
Manager: Firma Solleveld & Van der Meer (Abraham Solleveld en W.J.J. van der Meer), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Johannes Herman Fuchs h.o. Firma Solleveld & Van der Meer, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFUP

Date/Name Ship 1965-06-03 LIS GELLERT
Manager: L.G. Madsen Partrederi, Åbenrå, Denmark
Eigenaar: L.G. Madsen Partrederi, Åbenrå, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Åbenrå / Denmark

Date/Name Ship 1967-04-00 NAERØYSUND
Manager: Ivar Grøtting, Trondheim, Norway
Eigenaar: Ivar Grøtting, Trondheim, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Trondheim / Norway

Date/Name Ship 1982-08-00 NAERØYSUND
Manager: Sverre Kristian Eikenes, Kragerø, Norway
Eigenaar: Sverre Kristian Eikenes, Kragerø, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kragerø / Norway

Ship Events Data

1949-05-05: Als stalen motorschip in aanbouw (bouwnr. 909), nog niet gemeten, liggende te Waterhuizen, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2473 Z GRON 1949 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschoot van het dekhuis op verhoogd achterdek, 2.95 m. uit de hekplaat, 1.20 m. uit de lengteas en 1.54 m. boven dek.
1949-09-07: NvhN 07-09-1949: Proeftocht „DORINDA". Het m.s. „Dorinda" heeft op de Eems een welgeslaagde proeftocht gehouden. Dit 325 tons d.w. schip werd onder klasse Scheepvaart Inspectie en Lloyds gebouwd bij de Scheepswerf Gebr. van Diepen te Waterhuizen. De afmetingen zijn 42.20 x 7.16 x 3.66 meter, het schip is van het type raised quarterdeck en heeft een 290 p.k. G.M. Twin hoofdmotor, welke het vaartuig een snelheid van 9 ½ mijl gaf. De „Dorinda" heeft twee Russel hulpmotoren in de machinekamer, hetzelfde fabrikaat dekmotoren en motor bij de ankerlier. Bij de stalen mast staan twee Bodewes lieren, terwijl de ankerlier van hetzelfde fabrikaat is. Het vaartuig werd gebouwd voor kapitein Doornick en is modern uitgerust met radiotelefonie, echolood en een richtingzoeker.
1959-04-18: Het Parool 18-04-1959: Coaster na nacht vol gevaar van rotsen gesleept. (Van Onze correspondent) Den Helder, zaterdag. — Nadat vrijwel de hele nacht tal van schepen vergeefs hadden geprobeerd de bijna driehonderd ton metende Nederlandse coaster Marjan met zeven man aan boord op sleeptouw te nemen, is vanmorgen tegen half zes de Engelse sleepboot Englishman er in geslaagd de coaster weg te trekken van de rotsen onder St. Ives in het Engelse Cornwall. Met zeer geringe snelheid ging de Englishman daarna met het Nederlandse schip op weg naar Falmouth. Vannacht om kwart over een liet de kapitein van de Marjan seinen, dat het schip, waarschijnlijk door een breuk onder de waterlijn, water maakte, waardoor de machine en het licht aan boord uitvielen. Het schip dreef toen in zeer slecht weer gevaarlijk dicht onder de rotsachtige kust en begon hoe langer hoe meer slagzij te maken. Een poging van het Engelse stoomschip Maltesian een tros over te gooien leek aanvankelijk, omstreeks drie uur te slagen, maar even later brak de tros en dreef het schip opnieuw verder af. Het Engelse schip probeerde daarna nog enkele malen vergeefs een lijn over te schieten. Het Britse marinefregat Leopard, dat samen met. de Battle Axe steeds in de nabijheid bleef, bracht met een overgeschoten lijn een reddingboot over om de bemanning gelegenheid te geven zich in veiligheid te stellen. Even later echter gelukte het de Leopard een sleeptros over te brengen, waarna het fregat begon met het wegsiepen van het schip. Later werd deze taak overgenomen door de sleper Englishman. De Marjan is eigendom van de rederij Cimbria.
De waarheid 18-04-1959: Weer kustvaarder in nood. Het 298 ton metende Nederlandse kustvaartuig Marjan is vannacht bij St Ives (Cornwall) in moeilijkheden geraakt. Het schip dreef met een lek in de machinekamer in de richting van de kust, tot een der te hulp gesnelde schepen, het Britse fregat Leopard, er kort voor het licht werd in slaagde een lijn over te brengen en de Marjan op sleeptouw te nemen. Het slepen werd later overgenomen door de Britse sleepboot Englishman. De zeven bemanningsleden van de Marjan zijn aan boord gebleven. Het Nederlandse schip maakt zware slagzij en het achterschip ligt diep in het water. De sleep vordert met een snelheid van drie knopen, of 5 km per uur.
Algemeen Handelsblad 18-04-1959: Marjan kreeg hulp van acht schepen. Het 298 ton metende Nederlandse kustvaartuig Marjan heeft vannacht ten noorden van Kaap Lands End averij opgelopen. Het schip seinde, dat de machinekamer vol water liep en dat het naar de Engelse kust dreigde af te drijven, omdat de machines waren uitgevallen. Aan de hulpverlening hebben niet minder dan acht schepen deelgenomen: van Britse zijde, de reddingboot van St Yves. de sleepboot Englishman, het vrachtschip Maltesian, de torpedobootjager Battleaxe, het fregat Leopard en het tankschip Assurity; van Nederlandse zijde het tankschip Ameland en de kustvaarder Eljo. . Nadat een poging van de Maltesian om de Nederlandse kustvaarder op sleeptouw te nemen was mislukt door het breken van de sleeptros, slaagde ten slotte de Leopard er in opnieuw een lijn aan boord van het bedreigde schip te krijgen. Kort daarop nam de krachtige sleepboot Englishman de taak van het fregat over en begon de Marjan naar Falmouth te slepen. Op de Marjan was inmiddels het water reeds in de verblijven van de bemanning doorgedrongen. Het schip maakte zware slagzij en kwam tijdens het slepen niet sneller dan drie knopen per uur vooruit. De Marjan kon haar pompen niet gebruiken, omdat de stroom aan boord was uitgevallen. De Leopard heeft nog getracht een pomp en een vlot langszij de Marjan vast te maken als voorzorgsmaatregel. Ook de pompen aan boord van de kustvaarder waren uitgegaan. De Eljo zorgde voor enige verlichting.
NvhN 18-04-1959: Water in de machinekamer. Nederlandse coaster Marjan in moeilijkheden. Op sleeptouw naar Falmouth., Het 298 ton metende Nederlandse kustvaartuig Marjan (thuishaven Waalwijk, N.Br.) heeft in de afgelopen nacht geseind, dat het ten noorden van Kaap Landsend hulp nodig had, omdat het naar de Engelse kust afdreef. Doordat er water in de machinekamer stond, was de machine van het vaartuig, dat vermoedelijk een bemanning van 15 koppen heeft, uitgevallen.
Onmiddellijk is aan alle schepen in de buurt verzocht de Marjan hulp te verlenen. De Nederlandse coaster Eljo uit Amsterdam was in de buurt van de Marjan, evenals de tanker Ameland. Ook het Britse oorlogsschip Leopard, de reddingboot van St.Ives en de Britse sleepboot Englishman hebben koers gezet naar de Marjan. De Leopard heeft, nadat dit fregat bij de Marjan was aangekomen, een lijn aan boord van deze kustvaarder kunnen krijgen. Het lag in het voornemen van de Englishman de Marjan op sleeptouw te nemen naar Falmouth.De bemanningsleden van de Marjan zijn aan boord gebleven. Het Nederlandse schip maakt zware slagzij; het achterschip ligt diep in het water. De sleept vordert met een snelheid van drie knopen.
De Tijd 20-04-1959: „Marjan” veilig naar Falmouth gesleept. Het 298 ton metende Nederlandse kustvaartuig „Marjan" dat in de nacht van vrijdag op zaterdag ten noorden van Kaap End om hulp seinde, omdat de machine was uitgevallen doordat er water in de machinekamer stond, is zaterdagmiddag veilig te Falmouth aangekomen. Het Britse fregat „Leopard" dat de „Marjan" te hulp was gekomen slaagde erin het schip naar kalmer wateren te slepen. Nadien is de „Marjan" door „Englishman" op sleep genomen.
1959-10-30: De Tijd 30-10-1959: Nederlandse kustvaarder „Marjan” zoek. Scheveningen radio heeft een oproep uitgezonden, gericht tot de scheepvaart tussen Rotterdam en St. Nazaire om uit te kijken naar de Nederlandse kustvaarder „Marjan". De „Marjan is 21 oktober van Rotterdam vertrokken en nog niet in St. Nazaire aangekomen. Het schip meet 290 ton en vaart voor de n.v. Scheepvaartmaatschappij Cimbria te Waalwijk.
De Volkskrant 31-10-1959: Kustvaarder vermist.(Van onze correspondent) Rotterdam, 30 okt. — Het 298 ton metende kustvaaxtuig „Marjan" met een bemanning van zeven koppen (allen Nederlanders) wordt vermist. Het tien jaar oude schip had ongeveer 28 oktober in de Franse haven Saint Nazaire moeten binnenlopen, maar is daar niet verschenen. Via Scheveningen Radio is de scheepvaart verzocht naar het scheepje uit te kijken. De „Marjan" is eigendom van de NV Scheepvaartmaatschappij Cimbria te Waalwijk en heeft Rotterdam als thuishaven; de cargadoors Solleveld en Van der Meer te Rotterdam reden het schip voor de eigenaar. De „Marjan", een zeewaardig kustvaartuig, is op 21 oktober uit Rotterdam vertrokken met bestemming St Nazaire. Op 23 oktober was het schip te Vlissingen om te bunkeren en sindsdien is men zonder bericht. De cargadoor verklaarde ons vrijdagavond zich niet direct ongerust te maken over het feit, dat de „Marjan" over tijd is. Het wordt mogelijk geacht, dat het kustvaartuig het stormweer van de afgelopen dagen heeft ontweken en in de luwte van een baai aan de Franse westkust is gaan schuilen. Dat de kapitein niet via de radio-telefoniezender contact met de wal heeft opgenomen, kan eventueel verklaard worden door een defect aan de radio-installatie in het zware weer.
Friese koerier 02-11-1959: Nederlandse kustvaarder is terecht. Den Haag (ANP) —De Nederlandse kustvaarder „Marjan", welke eind vorige week vermist was, is in St. Nazaire aangekomen. Radio Scheveningen had vrijdag een oproep aan de scheepvaart uitgezonden om naar de „Marjan" uit te kijken. De kustvaarder die op 21 oktober uit Rotterdam vertrok had 26 oktober in St. Nazaire aan moeten komen.
1960-10-22: Trouw 22-10-1960: Motordrijvers gestraft. De eerste en tweede motordrijver van de „Marjan", welk schip op 18 april van het vorige jaar ten noorden van Landsend in ernstige moeilijkheden kwam, nadat de machinekamer was volgelopen, zijn door de Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam gestraft. De 40-jarige D. H. uit Scheveningen werd de bevoegdheid voor twee weken ontzegd en de 20-jarige G. P., eveneens uit Scheveningen, kreeg een berisping. De Raad voor de Scheepvaart achtte beide motordrijvers schuldig aan het ongeluk.
1963-10-07: Het Vrije Volk 07-10-1963: Haven weer naar record. (Van een onzer verslaggevers)
De Rotterdamse haven gaat, als de ontwikkeling van de laatste maanden zich voortzet, haar absolute record van 1962 — wat betreft het aantal binnengelopen zeeschepen weer overtreffen. Zaterdag liep het 20.000ste schip van dit jaar in Rotterdam binnen. Het arriveerde twee dagen eerder dan in 1962, toen voor de eerste keer in de geschiedenis meer dan 25.000 schepen in Rotterdam kwamen. Het ziet er naar uit, dat die 25.000 dit jaar opnieuw worden bereikt en dat het jaartotaal ook weer wordt overschreden. Temeer omdat de groei van dit jaar bereikt is ondanks de aanvankelijk teruglopende cijfers in de eerste helft van 1963. Het schip, dat zaterdag de 20.000 volmaakte, was de Nederlandse coaster Marjan, die met een lading stukgoed uit Londen kwam en afmeerde in de Jobshaven.
1964-09-12: De Telegraaf 12-08-1964: Stuurman lag dood in hut. Van onze speciale verslaggever Rotterdam, zaterdag. De stuurman van de Rotterdamse kustvaarder „Marjan" (300 ton), de 30-jarlge Wilhelmus van Mourik (gehuwd, 2 kinderen) uit Dieren, werd in de nacht van donderdag op vrijdag tijdens de oversteek Hoek van Holland—Londen dood in zijn hut aangetroffen. Britse artsen constateerden, dat de stuurman het slachtoffer moet zijn geworden van een hartaanval. Voor anker;
De tragische ontdekking vond 's nachts om ca. 5 uur in volle zee plaats, toen de roerganger de stuurman, die wacht moest lopen, wilde wekken. Afloskapitein H C. van Gelderen — de kapitein van de „Marjan" is met vakantie — riep de wal en zijn rederij, Van Solleveld en v.d. Meer, op en voer op naar Southend, waar hij binnen de pieren voor anker ging. Onderzoek;
Een politiedokter uit Sheerness stelde een voorlopige diagnose. Daarna werd de „Marjan" naar Gravesend gedirigeerd, waar een tweede medisch onderzoek en politieverhoren plaatsvonden. De definitieve conclusie luidde: doodsoorzaak door hartaanval. Het stoffelijk overschot zal naar Nederland worden overgebracht.
Algemeen Handelsblad 12-09-1964: Lijk aan boord van Nederlandse coaster. (Van onze correspondent) Rotterdam, 11 september. Aan boord van de 298 br.reg. ton metende coaster Marjan van het Rotterdamse cargadoorsbedrijf Solleveld & Van der Meer heeft de gezagvoerder vannacht in volle zee in een der hutten het ontzielde lichaam van een van zijn zes bemanningsleden aangetroffen. Het schip was met een lading graan onderweg van Rotterdam naar Londen. Onmiddellijk na de ontdekking heeft de kapitein van de coaster vannacht met zijn directie te Rotterdam radiotelefonisch contact gezocht. Deze adviseerde hem door te varen naar Gravesend. Daar zal een onderzoek worden ingesteld.
Trouw 14-09-1964: Stuurman dood in scheepshut aangetroffen. In een hut van de Nederlandse kustvaarder Marjan is het ontzielde lichaam gevonden van de 30- jarige stuurman van het schip, de heer Van Mourik uit Dieren. Het lichaam werd gevonden door enkele bemanningsleden die 's nachts na een bezoek aan de wal aan boord terugkeerden. De Scotland Yard stelt een onderzoek in; er zijn echter geen aanwijzingen voor een misdrijf. De kapitein van de Marjan heeft de Engelse politie in Gravesand van de plotselinge dood van de stuurman op de hoogte gesteld. De politie gaf daarop opdracht naar Gravesand te varen. Het schip lag in de monding van de Theems voor anker. Later voer het schip door naar Londen, Er is nog een dokter uit Sheeness aan boord geweest maar hij kon de doodsoorzaak van de heer Van Mourik niet vaststellen. De Marjan is eigendom van de Rotterdamse rederij Van Solleveld en Van der Meer.
1983-10-18: Final Fate:
Onderweg met een lading cement van Brevik naar Stavanger, ten gevolge van slecht weer gekapseisd en gezonken in pos. 58.14.N - 06.08.O., 7 mijl van Presteskjer. Alle opvarenden werden gered.

Afbeeldingen


Omschrijving: De 'Dorinda' op de dag van de tewaterlating, 14 juni 1949.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De proefvaart en oplevering op 6 sept. 1949 van de 'Dorinda'
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Foto Folkers, Groningen
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: 'Dorinda' 1949
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Dorinda 1949
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: DORINDA
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Marjan' bj 1949 (ex 'Dorinda')
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MARJAN
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk

Omschrijving: MARJAN
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Duncan, Alex

Omschrijving: MARJAN
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *