Familiegegevens en opleiding
Het ongepubliceerde getypte relaas van Dr. W.Th. de Vogel, getiteld “Mijn leven als lichtmatroos aan boord van het Nederlandse barkschip “Nicolaas Beets” in 1885” (geschreven vóór 1856, i.c. het jaar van overlijden van de Vogel), bevat een aantal passages over ene P. de Boer. De Vogel volgde c. 1885 lessen in de zeevaartkunde te Amsterdam bij een oud stuurman Gouwstra en een oud-kapitein van der Ley. Hij schrijft over deze periode: “Zo heb ik daar gekend de toenmalige matroos Piet de Boer, een eilander, die aan het Zeemanshuis voor zijn derde rang studeerde. Toen zijn geld op was, voer hij als waarnemend 2de stuurman op de “Tjerimai”, om daarna van zijn overgespaarde geld verder te studeren. Piet de Boer had een goed hoofd. Hij is later in dienst gegaan bij de Rotterdamsche Lloyd. Daar is hij commandant geworden van een der mailboten.”
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.de Boer als gezagvoerder gedurende:
- 1891 van het schroefstoomschip “Doelwijk”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 876 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
- 1892 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
- 1893 t/m 1895 op het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Midlesbro, 2177 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
- 1894 t/m 1900 e.v. op het ijzeren schroefstoomschip “Soembing” ex Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2549 ton n.m., varend voor de Rotterdamse Lloyd Willem Ruys & Zn te Rotterdam.Er is een overlapping met de vorige opgave!
P.de Boer vervoerde detachementen landmachtofficieren vanuit Rotterdam met de “Soembing” naar Batavia op de volgende reizen065* :
- Vertrek 28 april 1894. Aankomst 06 juni 1894 na 39 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.
- Vertrek 01 september 1894. Aankomst 09 oktober 1894 na 38 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.
- Vertrek 15 januari 1895. 3 officieren en 53 manschappen.
- Vertrek 11 mei 1895. 2 officieren en 42 manschappen.
- Vertrek 14 september 1895. 1 officier en 43 manschappen.
- Vertrek 18 januari 1896. 2 officieren en 31 manschappen.
- Vertrek 08 mei 1896. 6 officieren.
- Vertrek 04 juli 1896. 2 officier en 63 manschappen.
- Vertrek 17 november 1886. 4 officier.
- Vertrek 13 maart 1897. 1 officier.
- Vertrek 17 juli 1897. 1 officier en 44 manschappen.
- Vertrek 20 november 1897. 3 officieren en 54 manschappen.
- Vertrek 26 maart 1898. 3 officieren en 84 manschappen.
- Vertrek 16 juli 1898. 2 officieren en 55 manschappen.
- Vertrek 05 november 1898. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 43 manschappen.
- Vertrek 25 februari 1899. 3 officieren en 42 manschappen.
- Vertrek 17 juni 1899. 2 officieren en 60 manschappen.
- Vertrek 27 januari 1900. 3 officieren en 32 manschappen.
In al deze gevallen is geen informatie gegeven over de aankomstdatum te Batavia. Voorts is het waarschijnlijk dat ook na de laatst vermelde reis nog andere transporten door kapitein de Boer met de “Soembing” zijn gevoerd, maar die heb ik niet meer opgenomen.
Overige bijzonderheden
Geen
zie ook J. van Zanten
Familiegegevens en opleiding
Arie van Zanten werd op 16 december 1830 geboren te Maassluis
Hij trouwde met Helena de Heer, geboren 05 mei 1831 te Hellevoetsluis. Hij kwam in de gemeente Dordrecht op 01 december 1856 en woonde in 1860 aan de Groenmarkt nr. 23 met zijn vrouw en 2 zonen Arie geboren 1856 en Frederik Willem, geboren 1858, beiden te Dordrecht.
Arie overleed te Dordrecht op 10 april 1893.
Hij werd op 23 december 1865 met nr. 480 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante”
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Arie van Zanten, wonend te Dordrecht was in de periode 25 februari 1858 tot zijn overlijden in 1893 met vlagnummer 100 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Bij zijn inschrijving was hij gezagvoerder van de schoener “Concordia” onder directie van G.Mauritz te Dordrecht.064a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege dd 06 juni 1893 staat de reglementair vastgestelde uitkering van f 200,- aan de weduwe van kapitein A. van Zanten te Kralingen.
De schepen van de kapitein
In de ledenlijsten van de Dordtse zeemansalmanak staat A. van Zanten als gezagvoerder:
1859;1861;1874 schoener “Concordia” boekhouder G.Mauritz te Dordrecht
1891 geen vermelding van een schip
Stadsarchief Dordrecht inv. 93, nrs 16-33
Bouma025 vermeldt A. van Zanten als gezagvoerder gedurende:
* 1857 van de kof “Concordia”, gebouwd in 1827 te Pekela, 143 ton o.m., varend voor G.Mauritz te Dordrecht
* 1867 t/m 1874 van de schoenerbrik “Concordia”, gebouwd in 1858 op de werf van Jan Schouten te Dordrecht, 240 ton o.m., varend voor G.Mauritz te Dordrecht;
* 1892 can het schroefstoomschip “Doelwijk”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 876 ton n.m., varend voor Wm.Ruijs & Zn te Rotterdam.
en J. van Zanten van:
* 1859 t/m 1864 van de bark “Commissaris des Konings van der Heim”, gebouwd in 1856 te Alblasserdam, 662 ton o.m., vareend voor Huygens & Harderberg te Den Haag
Volgens monsterrol nr. 1731 dd 08 maart 1856 (Gemeentearchief Dordrecht) was A. van Zanten op 12 mei 1862 gezagvoerder op het schip de “Concordia”.
Bouma025 noemt in dat jaar H. van Zanten de gezagvoerder
Overige bijzonderheden
-
van Zanten vertrok op 24 maart 1861 vanuit Brouwershaven met de “Commissaris van der Heim” en 2 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 24 juli 1861 na een reis van 112 dagen reis065.
Familiegegevens en opleiding
Roelf Datema werd geboren op 09 oktober 1832 te Saaksum als zoon van de schipper Johannes Roelfs Datema en Johanna Johannes Hartman.
Roelf trouwde te Nieuwe Pekela op 25 maart 1858 als zeeman met Gerberdina Oldenburger, geboren op 29 juli 1837 te Nieuwe Pekela als dochter van de schipper Egbert Hindriks Oldenburger en Jaappien Derks Kramer. Gerberdina overleed op 11 april 1909 te Rotterdam, 71 jaar.
In een huwelijksakte van zoon Johannes Datema op 12 juni 1902 worden beide ouders genoemd als zijnde zonder beroep en wonende te Rotterdam.
Geen overlijdenakte gevonden van Roelof Datema maar https://www.genealogieonline.nl/stamboom-cg-de-koning/I56.php meldt dat hij na 1896 loods/cafehouder was te Rotterdam en aldaar op 30 novamber 1909 is overleden, 77 jaar.
“Op 19 maart 1863 is bij mij, K.M.Brouwer, ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ingekomen een brief van Zijne Excellentie de Minister van Marine, geleidende een overlijdensakte, waaruit blijkt dat aan boord van het galjootschip “Gerberdina” op 25 sept. 1862 is overleen Johannes Datema, oud 10 maanden en 24 dagen, laatst gewoond hebbende te Nieuwe Pekela, zoon van Roelf Johannes Datema en Gerberdina Egberta Oldenburger, thuis horende te Nieuwe Pekela.115
Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Roelf Datema als zeeman in 1858, 1859, 1867 en als schipper in 1860, 1861, 1862, 1863, 1865, 1870, 1873, 1875, 1877.
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
R.J.Datema was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela met vlagnummer 18 in de periode 1862 t/m 1889.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt R.J.Datema als gezagvoerder gedurende:
* 1861 t/m 1865 van de galjoot “Gerberdina”, gebouwd in 1860 te Pekela, 127 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela;
* 1873 t/m 1875 van het 3-mastschip “van der Palm”, gebouwd in 1847 te Schiedam, 496 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;
* 1876 van de galjoot “Zeeploeg”, gebouwd in 1859 te Sappemeer, 102 ton o.m., varend voor H.J.Plant te Schiedam;
* 1877 t/m 1878 van de bark “Willemina”, ex Afrikaan, ex Jacobus, gebouwd in 1850 te Delfshaven, 294 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam;
* 1879 t/m 1883 op het 3-mast schip “Kortenaar”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 1020 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip werd in 1883 bij Campèche lek op het strand gezet en verkocht;
* 1883 van de galjoot “Zeehond”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 190 ton o.m., varend voor P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Het schip is in 1883 te IJmuiden op de havendam geraakt en als wrak verkocht;
* 1885 van de schoenerbrik “Bertha” ex Cito, ex Jeanne, ex Thomas Holcombe, gebouwd in 1856 te New York, 458 ton o.m., varend voor Engers Roelofs & Co te Schiedam;
* 1893 t/m 1896 van het schroefstoomschip “Doelwijk”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 876 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Bremen en herdoopt in “Hector”.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
02 februar 1854, kof “Grietje”, schipper Christiaan K.Scholten, lichtmatroos Roelf Datema.
Overige bijzonderheden
Handelsblad: “ZEEHOND”, IJmuiden 14 Juli. Het Nederl. schip Zeehond, Kapt. Cupido (sic) naar de oostzee bestemd en zonder sleepboot naar zee willende gaan, stootte op het hoofd en bekwam averij is lek tusschen het Noorderhoofd en de Steenendam op strand gezet.
“Zeehond”. IJmuiden 14 juli. Het Nederl. schip zeehond, Kapt. Datema is totaal wrak”
“A’dam 17 Juli. Het wrak van het schip Zeehond, is te IJmuiden voor f 225 verkocht.”037.