Inloggen
AUBURN - ID 17067


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1880-02-09 / 1888-03-31 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1867
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: G. Bartram, Sunderland, Great Britain
Werfnummer:
Delivery Date: 1867-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 356.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1880
Datum agenda: 1880-02-09
Register nr: 0
Scheepsnaam: AUBURN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Albers, G.G.
Plaats: Farmsum
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: ja, voorlopige
1880-02-09, gunstig beschikt148-1880-02-06

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1880-02-09 AUBURN
Manager: Geert Geerts Albers, Farmsum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Geerts Albers, Farmsum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Farmsum / Netherlands

Ship Events Data

1880-11-11: Sprang a leak
Delfzijl, 11 november. Volgens een alhier ontvangen telegram is de Nederlandse bark AUBURN, kapt. Albers, met steenkolen van Newcastle naar Triƫst, in zinkende staat verlaten door de bemanning, welke te Yarmouth is aangekomen.
1880-11-12: Damaged
Harwich, 12 november. Het alhier zonder volk binnengebrachte Nederlandse schip AUBURN, kapt. Albers, maakt geen water.
1888-03-31: Final Fate: Stranded

Delfzijl, 31 maart 1888. Volgens bij de rederij ontvangen telegram van Burnt Island is het schip AUBURN, kapt. Schrader, van hier naar Burnt Island, bij North Berwick gestrand. Het volk is gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Johannes Albers werd geboren te Farmsum 07 december 1853 als zoon van Geert Geerts Albers en Geziena Jans Schreuder.

Hij was de broer van de kapiteins Gerrit, Jan en Harmannus.

Hij trouwde te Delfzijl op 05 maart 1883 als scheepskapitein met Clasina Delken, geboren te Delfzijl op 21 december 1851 als dochter van Henderikus Jans Delken en Willembina Willems Groeneboom. Een tweede huwelijksakte met identieke gegevens meldt het trouwen op 02 juni 1883 te Delfzijl. allegroningers

 

In een geboorteakte dd 28/26 januari 1888 te Delfzijl van Geert Albers was vader Johannes Albers van beroep kastelein.genlias

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Johannes Albers was effectief lid van het zeemanscollege “de Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 80 in de perode 1883-1889.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.G.Albers als gezagvoerde gedurende:

*    1881 t/m 1883 van de bark “Auburn”, gebouwd in 1867 te Sunderland, 356 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;

*    1887 t/m 1889 van de brik “Minerva”, gebouwd in 1869 bij W.Hagens te Hammelwarden, 319 ton o.m., varend als eigenaar vanuit Farnsum. Het schip werd in 1889 verkocht naar Engeland.

De “Minerva” zou ook bevarren kunnen zijn door JAN G.Albers Het schip wordt niet genoemd in de lijst van monsterrollenin het Gemeentearchief  te Delfzijl.

 

Navolgende monsterrollen bevinden zich in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1868-16, 07 maart 1868, schoener “Geessien Schreuder”, kapitein Geert G.Albers, 47 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eenje de Boer, 31 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en als kajuitwachter Johannes Albers, 14 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1869-24, 22 maart 1869, schoener “Geessien Schreuder”, kapitein Geert G. Albers, 48 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Nicolaas J. Smaal, 47 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen waaronder  Johannes Albers, 14 jaar uit Farmsum en een kajuitwachter;

Monsterrol 1870-18, 14 maart 1870, schoener “Geessien Schreuder”, kapitein Geert G.Albers, 49 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Ede Bos Romelingh, 31 jaar uit Farrmsum, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en de scheepsjongen Johannes G.Albers, 16 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1871-31, 23 maart 1871, bark “Geessien Schreuder”, kapitein Geert G.Albers, 50 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hinderikus Leeuwe, 41 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen waaronder Johannes G.Albers, 17 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1872-11, 29 februari 1872, bark “Geessien Schreuder”, kapitein Geert G. Albers, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Augustinus de Jonge, 36 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen waaronder  Johannes G.Albers, 18 jaar uit Farmsum en een scheepsjongen;

Monsterrol 1873-40, 08 maart 1873, bark “Geessien Schreuder”, kapitein Geert Geerts Albers. Voorts 1ste stuurman Jan Albers, 22 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Johannes G.Albers, 19 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-45, 14 maart 1873, bark “Nepthunus”, kapitein Jan Annes Blijstra, 33 jaar uit Harlingen. Voorts 1ste stuurman Jan Albers, 22 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Johannes G.Albers, 19 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1874-59, 18 april 1874, kof “Theodora”, kapitein Harmannus Folgering, 36 jaar uit Appingedam. Voorts de matroos Johannes Geerts Albers, 21 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1877-34, 10 maart 1877, schoener “Alida”, kapitein Harmannus G.Albers, 24 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Albers, 25 jaar uit Farmsum, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1878-58, 04 april 1878, brik “Geessien Schreuder”, kapitein Jan Albers, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Albers, 23 jaar uit Farmsum, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1880-2, 27 februari 1880, bark “Auburns”, kapitein Johannes G.Albers, 26 jaar uit Farmsum. Voorts kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1880-79, 28 juni 1880, bark “Auburn”, kapitein Johannes G.Albers, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Albert Naatje, 32 jaar uit Oude Pekela, bootsman, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een passagier, Freerk Albers, 19 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1880-101, 19 augustus 1880, bark “Auburn”, kapitein Johannes G.Albers, 26 jaar uit Farmsum. Voorts bootsman, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1880-142, 21 oktober 1880, bark “Auburn”, kapitein Johannes G.Albers, 26 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Cornelis van Wattum, 54 jaar uit Delfzijl en 2 matrozen;

Monsterrol 1881-129, 04 oktober 1881, bark “Auburn”, kapitein Johannes G.Albers, 27 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Derk de Jonge, 26 jaar uit Termunten, 2de stuurman Geert H.Neut, 48 jaar uit Veendam, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1882-24, 10 maart 1882, schoener “Auburn”, kapt. Johannes G.Albers, 28 jaar uit Farmsum. Voorts de eerste stuurman Freerk Balkema, 30 jaar uit Delfzijl, tweede stuurman Jurjen Mulder, 40 jaar uit Oude Pekela, kok, 4 matrozen, kajuitwachter.

Monsterrol 1882-120, 14 augustus 1882, bark “Auburn”, kapitein Johannes Albers, 28 jaar uit Farmsum. Voorts 2de stuurman/bootsman Jan Spelde, 37 jaar uit Oude Pekela, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1882-157, 09 oktober 1882, schoener “Auburn”, kapitein Johannes Albers, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Evert Hoveling, 42 jaar uit Wildervank, kok en 4 matrozen;

Monsterrol 1883-16, 08 maart 1883, schoener “Auburn”, kapitein Johannes Albers, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Albert Stukkie (Stukje ?) 30 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-61, 22 juni 1883, schoener “Auburn”, kapitein Johannes G.Albers, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts 4 matrozen.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Johannes wordt ook vermeld als Johannes G. en Johannes Geerts.
  2. Er zijn in totaal 20 monsterrollen met de naam van Johannes op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle monsterrollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1868 t/m 1883 met als leeftijden 14 t/m 29 jaar., een zeemanscarriére van 15 jaar, dus relatief kort.
  4. Als woonplaats is steeds Farmsum opgegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1868                kajuitwachter op de schoener “Geessien Schreuder”, kapt. G.G.Albers                           14 jaar

      *    1869                lichtmatroos op de schoener “Geessien Schreuder”, kapt. G.G.Albers                      14 jaar

      *    1870                scheepsjongen op de schoener “Geessien Schreuder”, kapt. G.G.Albers                         16 jaar

      *    1871-1872      lichtmatroos op de bark “Geessien Schreuder”, kapt. G.G.Albers                                     17-18 jaar

      *    1873                2de stuurman op de bark “Geessien Schreuder”, kapt. G.G.Albers                                    19 jaar

      *    1873                2de stuurman op de bark “Nepthunus”, kapt. J.A.Blijstra                                            19 jaar

      *    1874                matroos op de kof “Theodora”, kapt. H.Folgering                                                              21 jaar

      *    1877                stuurman op de schoener “Alida”, kapt. H.G.Albers                                                    25 jaar

      *    1878                stuurman op de brik “Geessien Schreuder”          , kapt. Jan Albers                                  25 jaar

      *    1880-1883      kapitein op de schoenerr “Auburn”                                                                                 26- 29 jaar

  1. Johan voer geruime tijd bij zijn vader Geert Geerts Albers, net als zijn broers. Hij was ook stuurman bij zijn jongers broer Harmannus.

      Het schip waarop hij gezagvoerder was, werd gereed door zijn vader.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Albers, Johannes G.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Stukje als gezagvoerder gedurende:

*     1884 t/m 1886 van de bark “Auburn”, gebouwd in 1867 te Sunderland, 356 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1883- 101, 17 september 1883, schoener “Auburns”, kapt. Albert Stukje, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Bos, 31 jaar uit Farmsum, de bootsman Berend Harmannus Visser, 29 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen,

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 09 nobember 1892114

Heveskes, 5 november. Volgens ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip HEVESKES van Santos te Jamaica aangekomen met verlies van de kapitein. (=n.Arkema). Op deze bodem is als gezagvoerder benoemd A. Stukje van Delfzijl, die reeds heden naar Jamaica vertrokken is.

Provinciale Groninger Courant 25 november 1892

Buenos Ayres, 23 oktober. Het Nederlandse barkschip HEVESKES werd door het stoomschip COLERIDGE bij het eiland Fernando Noranho gepraaid, op 20 Z en 34 W met de gezagvoerder overleden en niemand aan boord, die de navigatie verstond. De gezagvoerder van de COLERIDGE zette derhalve zijn vierde stuurman over om het schip naar Fernambuck (opm: Pernambuco, thans Recife) te brengen, of indien de wind gunstig was, naar Jamaica, werwaarts het schip van Santos in ballast bestemd was. (Zoals reeds door ons werd vermeld, arriveerde het schip de vijfde november te Jamaica en is reeds een andere gezagvoerder derwaarts vertrokken.)

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Stukje, Albert

Familiegegevens en opleiding

Harko Kaijzer werd geboren op 13 augustus 1855 te Delfzijl als zoon van Willem Kaijzer en Susanna Folchers.

Hij trouwde te Delfzijl als scheepskapitein op 19 januari 1887 met Martje Bolhuis, geboren 27 december 1862 te Farmsum/Delfzijl als dochter van de koopman Hindrik Bolhuis en Grietje Boukema. Martje overleed te Groningen op 15 mei 1945, 82 jaar.

Harko overleed te Delfzijl op 08 april 1902, 46 jaar.allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Kayzer/Kaijser was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 74 in de periode 1889 t/m 1890 en met vlagnummer 80 in de periode 1890 t/m 1902.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Kapitein H.Kayzer was van 1893 t/m 1898 gezagvoerder op de bark "Winneweer" (ex-President Mabire), gebouwd in 1868 te Quebec, Canada, groot 638 ton o.m., varend voor reder C.Nanninga Cz te Winneweer (c.15 km ten ZZW van Delfzijl). Het schip werd in 1898 te Egersund, Noorwegen afgekeurd.

Derk Brouwer monsterde op 16 maart 1893 te Delfzijl als 2e stuurman aan voor een reis naar Engeland. Hij vermeldt deze reis niet in zijn "Herinneringen"048.

 

Bouma025 vermeldt H.Kayzer als gezagvoerder gedurende:

*    1886 van de brik “Nimrod”, gebouwd in 1863, bouwplaats niet vermeld, 267 ton o.m., varend voor D.Nanninga Cz te Winneweer. Het schip werd in 1886 te Kopenhagen afgekeurd en verkocht;

*    1887 t/m 1889 van de bark “Gerredina Wilhelmina” ex Henricus Gerardus, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 382 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum.

*    1891 van de bark “Johanna Geertruida” ex Norham, gebouwd in 1864 te Southwick, 322 ton o.m., varend voor D.Nanninga Cz te Winneweer. Het schip is in 1891 op Jamaica gestrand en wrak geraakt;

*    1893 t/m 1898 van de bark “Winneweer”, gebouwd in 1868 te Quebec, 638 ton o.m., varend voor D.Nanninga Cz te Winneweer. Het schip werd in 1898 te Egersund afgekeurd.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1873-26, 04 maart 1873, galjoot “Albertha Romeling”, kapitein Jan Wiers(e)ma. Voorts stuurman Jacob S.E. de Vries, 31 jaar uit Delfzijl, 2 matrozen en de kok Harko Kaijzer, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1874-43, 17 maart 1874, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke Pieters Brouwer, 32 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas Jans Vos, 39 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 2 matrozen, de lichtmatroos Harko Kaijzer, 18 jaar uit Delfzijl, kajuitwachter en een scheepsjongen;

Monsterrol 1874-72, 21 mei 1874, bark “Carolina”, kapitein Lieuwe Cornelis Cupido, 28 jaar uit Terschelling. Voorts 1ste stuurman Cornelis Sjoerdsz Schaap, 44 jaar van Terschelling, 2de stuurman Reltje Ruige, 27 jaar van Terschelling, kok, 4 matrozen en de lichtmatroos Harko Kaijzer, 18 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1874-104, 24 juli 1874, schoener “Anton en Jacob”, kapitein Jan Aukens Smaal, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en de lichtmatroos Harko Kaijzer, 18 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1875-5, 19 februari 1875, bark “Eugenio”, kapitein Justo Diez, 36 jaar uit Barcelona. Voorts 10 matrozen waaronder Harko Kaijzer, 19 jaar uit Delfzijl en een tolk;

Monsterrol 1877-71, 14 april 1877, kof “Alida”, kapitein Freerk Kuiper, 27 jaar uit Appingedam. Voorts matroos Harko Kaijzer, 22 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-149, 21 november 1878, brik “Aurora”, kapitein Jacob van Buuren, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Cornelis van Wattum, 50 jaar uit Delfijl, bootsman, 2 koks, 4 matrozen waaronder Harko Kaijzer, 23 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-83, 02 juli 1879, brik “Aurora”, kapitein Jacob van Buuren, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts bootsman Harko Kaijzer, 23 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-140, 16 december 1881, brik “Jacoba Vos”, kapitein David Geltes, 47 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Smit, 49 jaar uit Appingedam, 2de stuurman Harko Kaijzer, 26 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1881-105, 12 september 1881, brik “Aurora”, kapitein R.J. de Weerd, 40 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts 1ste stuurman Harko Kaijzer, 26 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman J.Borgman, 22 jaar uit Amsterdam, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1882-110, 02 augustus 1882, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Harko Kaijzer, 27 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1883-13, 03 maart 1883, bark “San Francisco”, kapitein Albertus Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Harko Kaijzer, 27 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Derk de Jonge, 28 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok en 5 matrozen;

Monsterrol 1883-37, 30 maart 1883, bark “San Francisco”, kapitein Albertus Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Harko Kaijzer, 27 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Derk de Jonge, zeilmaker, kok, 5 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-104, 16 april 1884, brik “Jan en Antoon”, kapitein Klaas G.Mulder, 29 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Harko Kaijzer, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-46, 21 september 1883, schoener “Anna”, kapitein Klaas G.Mulder, 29 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Harko Kaijzer, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-50, 10 juni 1885, brik “Nimrod”, kapitein Harko Kaijzer, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 30 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-86, 05 september 1885, brik “Nimrod”, kapitein Harko Kaijzer, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 30 jaar uit Appingedam, kok, bootsman, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-18, 02 april 1886, brik “Advena”, kapitein Jan Albers, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harko Kaijzer, 30 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-83, 18 september 1886, schoener “Auburn”, kapitein Harko Kaijzer, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Louw Cupido, 40 jaar uit Amsterdam, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-16, 03 maart 1887, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 32 jaar uit Appingedam, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-80, 11 augustus 1887, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en dekjongen;

Monsterrol 1887-103, 30 september 1887, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 32 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1888-15, 27 maart 1888, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hilbrand Smid, 28 jaar uit Appingedam, timmerman, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-52, 07 juli 1888, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 47 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1888-87, 12 september 1888, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 48 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1888-114, 10 december 1888, bark “Johanna Geertruida”, kapitein Harko Kaijzer, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Cornelis van Wattum, 61 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Elle Onno Smidt, 22 jaar uit Bierum, zeilmaker, kok, 2 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en de kapiteinsvrouw Martje Bolhuis, 26 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1889-6, 26 januari 1889, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1889-84b. 15 juli 1889, schoener “Johanna Geertruida”, kapitein Harko Kaijzer, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Gijsbert Smit, 25 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 2 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en de kapiteinsvrouw Martje Bolhuis, 27 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1890-55, 29 april 1890, schoener “Johanna Geertruida”, kapitein Harko Kaijzer, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Homan, 31 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1890-58, 01 mei 1890, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-11, 24 februari 1891, schoener “Johanna Geertruida”, kapitein Harko Kaijzer, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Nieboer, 35 jaar uit Farmsum, matroos/zeilmaker, kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1892-77, 16 augustus 1892, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Marten Borg, 28 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Jan Alsema, 41 jaar uit Delfzijl, kok, timmerman, 2 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1892-82, 03 augustus 1892, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Geen andere namen op de rol;

Monsterrol 1893-10, 04 februari 1893, schoener “Johanna Geertruida”, kapitein Harko Kaijzer, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1893-16, 11 maart 1893, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Dirk Drewes, 29 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Derk Brouwer, 27 jaar uit Farmsum, timmerman, kok,  5 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en de kapiteinsvrouw Martje Bolhuis, 30 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1895-9, 10 maart 1895, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-32, 02 april 1895, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk Boerema, 25 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, timmerman, zeilmaker, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen, stuurmansleerling en de kapiteinsvrouw Martje Bolhuis, 32 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol; 1896-35, 23 maart 1896, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Tjietse van der Gaast, 44 jaar uit Harlingen, bootsman, kok, matroos/zeilmaker, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen, dekjongen en de kapiteinsvrouw Martje Bolhuis, 33 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1897-13, 15 maart 1897, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Roelf Jager, 23 jaar uit Leermens, 2de stuurman Klaas Thomas Smith, 19 jaar uit Appingeddam, kok, 4 matrozen, 3 lichtmatrozen, dekjongen en de kapiteinsvrouw Martje Bolhuis, 34 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1897-31, 31 maart 1897, bark “Winneweeer”, kapitein Harko Kaijzer, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1897-95, 22 november 1897, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1898-6, 03 februari 1898, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1899-60, bark, “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1900-22, 12 maart 1900, bark “Winneweer”, kapitein Harko Kaijzer, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1903-1a, geen datum vermeld, bark “Winnenweer”, kapitein H.Kaijzer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Er zijn in totaal 45 monsterrollen op naam van Harko Kaijzer op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen en alle uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  2. De monsterrollen zijn gedateerd van 1873 t/m 1903 met als leeftijden 17 t/m 47 jaar. De zeemanscarriére heeft dus minstens 30 jaar geduurd.
  3. Als woonplaats is altijd Delfzijl opgegeven.

4    Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1873                kok op de galjoot “Albertha Romeling”, kapt. Jan Wiersma                                        17 jaar

      *    1874                lichtmatroos op de brik “Jan en Jacob”, kapt. E.P.Brouwer                                          18 jaar

      *    1874                lichtmatroos op de bark “Carolina”, kapt. L.C.Cupido                                                  18 jaar

      *    1874                lichtmatroos op de schoener “Anton en Jacob”, kapt. J.A.Smaal                                 18 jaar

      *    1875                matroos op de bark “Eugenio”, kapt. J.Diez                                                                    19 jaar

      *    1877                matroos op de kof “Alida”. kapt. F.Kuiper                                                                      22 jaar

      *    1878                matroos op de brik “Aurora”, kapt. J. van Buuren                                                          23 jaar

      *    1879                bootsman op de brik “Aurora”, kapt. J. van Buuren                                                       23 jaar

      *    1881                2de stuurman op de brik “Jacoba Vos”, kapt. D.Geltes                                                   26 jaar

      *    1881                1ste stuurman op de brik “Aurora”, kapt. R.J. de Weerd                                                 26 jaar

      *    1882                stuurman op de schoener “Anna”, kapt. B.Gosselaar                                                    27 jaar

      *    1883                1ste stuurman op de bark “San Francisco”, kapt. A.Arkema                                          27 jaar

      *    1883                stuurman op de brik Jan en Antoon, kapt. K.G.Mulder                                                  28 jaar

      *    1884                stuurman op de schoener “Anna”, kapt. K.G.Mulder                                                     28 jaar

      *    1885                kapitein op de brik “Nimrod”                                                                                             29 jaar

      *    1886                stuurman op de brik “Advena”, kapt. J.Albers                                                                30 jaar

      *    1886                kapitein op de schoener “Auburn”                                                                                    31 jaar

      *    1887-1888      kapitein op de schoener “Gerredina Wilhelmina”                                                           31-33 jaar

      *    1888                kapitein op de bark “Johanna Geertruida”                                                                       33 jaar

      *    1889                kapitein op de schoener “Gerredina Wilhelmina                                                             33 jaar

      *    1889-1890      kapitein op de schoener “Johanna Geertruida”                                                               33-34 jaar

      *    1890                kapitein op de schoener Gerredina Wilhelmina”                                                             34 jaar

      *    1891                kapitein op de scchoener “Johanna Geertruida”                                                             35 jaar

      *    1892                kapitein op de bark “Winneweer”                                                                                      36 jaar

      *    1893                kapitein op de schoener “Johanna Geertruida”                                                               37 jaar

      *    1893-1903      kapitein op de bark “Winneweer”                                                                                     37-47 jaar

5    In de kapiteinsperiode 1887 en later is kapitein Kaijzer een aantal keer van schip gewisseld. Het betrof dan  perioden met maar een heel kleine bemanning, die meestal duiden op een periode van toezicht op een niet varend schip.

      Een aantal reizen nam de kapitein Kaijzer zijn vrouw mee

 

Overige bijzonderheden

Berend Kip uit Delfzijl, geboren in 1882, vertelt hoe hij eind 90er jaren naar Amsterdam ging om aan te monsteren. “Toen ik met m’n plunjezak over de schouder aan kwam lopen toen dacht ik, nou, een mooi houten schip. “Cokes brengen naar Rusland”, zeiden ze. En zo ging dat.

In die Russische haven wist ik het al, dat het een slecht schip was. Lek, slechte sfeer, weinig geld, vijf gulden per maand’…

“Ako Keizer was kapitein, en toen men tegen hem zei dat bij een dikke bries het schip wel erg zou gaan werken en dus ook meer zou gaan lekken, toen zei hij niks. Ako lulde weinig. Maar het was wel een beste. Jammer dat hij later is gebleven.

De bark heette Winneweer. ’t Schip is van hout, en hout zinkt niet. Als het wrakhout is zinkt het nog niet. Hou je maar vast,’Dat zei Keizer, toen de jongens klaagden.

Van Petersburg gingen we hout laden in Kroonstad. Die lading moest naar Engeland. Daar konden we weer kolen krijgen voor Malmö in Noorwegen.

Het was een hele lange, oplopende zee toen we voor Egersund in Noorwegen kwamen. Na een dikke regenbui kwam er wind.

“Ander weer”, zei Ako, “we krijgen het nog smerig.

Op dat moment hadden we al zeil geminderd. Hij wilde de haven zien binnen te lopen. Het had ook nog gekund. Maar de wind uit het noordoosten ging krimpen en doorhalen van je welste, en toen moesten we van de rotsen wegblijven. We staken zee in.”….

“Nou, er mankeerde nogal wat aan die bark. De flarden zeil en vallen hingen over de verschansing, de hele tuigage was naar de bliksem.

Toen gebeurde er eigenlijk iets heel eigenaardigs. Kijk, wanneer je een rotschip hebt, krijg je rare situaties als het misloopt. De bemanning begint te schelden en te ouwehoeren, dat het toch één keer met dit schip moest misgaan..

En ze gaven in feite Ako de schuld. Hij zei niks. Ik zie hem nog staan, met z’n baard. Hij zei geen woord, en toen er een namiddag plus een hele nacht op de storm was bijgelegen, toen kwamen we als natte ratten naar het achterschip.”

… “We zaten misschien een mijl of tien boven de kust. Op een gegeven moment wordt Ako ineens zo des duivels, hij zegt: “Wát? Wát?  Ik zal jullie allemaal wel aan land zetten, als jullie die kant tenminste uit willen. Niemand deed meer een bek over natuurlijk. Ako spuugde de pruim tabak in z’n hand en kwakte hem op het dek. En verdomd hij gaf het schip over. Dat kon trouwens ook niet anders, want we dreven voor top en takel en maakten slagzij. ’t Was net of de Winneweer in één nacht vijftig jaar ouder was geworden. En Ako ook.”…

“Het laatste half uur hebben we onderling geen gesodemieter meer gehad. We wisten dat het einde naderde.” …

Ik had nooit zo’n grondzee gezien als die ons op de rotsen smeet. En ik heb die bark ook niet eens horen kraken. Ik weet wel dat we ineens muurvast zaten. En dat ze ons er meer door dan levend af gehaald hebben. Ik had toen nauwelijks meer een broek aan m’n kont. En zo kwam ik weer thuis.”

Uit “De voorbije vloot. Verhalen en herinneringen van de laatste echte schippers” door Hylke Speerstra. Olympus 3de druk 2001, 301 pp. De voorgaande belevenissen staan in het hoofdstuk “Jammerbocht”, Berend Kip 1882 uit Delfzijl, p. 176 - 181

Berend Kip werd geboren te Delfzijl op 03 oktober 1882 als zoon van de loods Hendrik Kip en Klazina Ridderbos

Hij trouwde op 24 mei 1907 te Delfzijl als zeeman met Hillechiena Wilhelmina Sprenger, geboren te Heiligerlee als dochter van Ernst Konrad Barthold Sprenger en Wilhelmina Beishuizen.

 

In de Eembode staat onder de rubriek Zeetijdingen het volgende bericht ontleend aam Mast 097-p.27:

“Kroonstad 11 Mei (1898), Kayzer  Winneweer, v. Amsterd., alles wel. Dit is het eerste zeilschip, dat hier dit jaar is gearriveerd.”

 

Provinciale Groninger Courant 04 mei 1897

Winneweer, 3 mei. Het Nederlandse barkschip WINNEWEER, kapt. H. Kaijzer, vertrekt 1 mei van Burnt-Eiland (opm: Burntisland) met steenkolen naar de Oostzee, na te Leith in het droogdok te zijn geweest om de bodem na te zien en ‘t koper te repareren.

 

Provinciale Groninger Courant 12 mei 1898

Winneweer, 11 mei. De heren Nanninga en Zonen ontvangen zojuist een telegram uit Kroonstad, dat de bark WINNEWEER, kapt. H. Kaijzer, heden aldaar arriveerde als eerste zeilschip in dit seizoen.

 

Provinciale Groninger Courant 06 januari 1902

Delfzijl, 4 januari. Het alhier thuishorende brikschip GUSTAVA, eigenaren de reders Van Dijk & Co, is onderhands verkocht aan H. Kaijzer (opm: DS schrijft de naam als Kayzer), alhier, thans rustend zeekapitein. Het vaartuig zal door Kaijzer als gezagvoerder worden bevaren.

 

NRC 01 maart 1903

Advertentie. Dinsdag 10 maart te 19.00 uur zal te Delfzijl publiek worden verkocht de Nederlandse brik GUSTAVA, in 1860 in Duitsland van eikenhout gebouwd, 196 ton netto, laatst bevaren door kapt. C. Borst, ladende 105 standaard hout en 320 ton steenkolen, thans liggende aan de werf van de Gebr. Van de Wetering te Delfshaven. Inmiddels uit de hand te koop, te bevragen bij de scheepsmakelaar A. van Dijk te Delfzijl.

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Kaijzer, Harko

Familiegegevens en opleiding

Remko Balkema werd geboren te Delfzijl op 22 oktober 1845 als zoon van Berent Engels Balkema en Jacobje Remkes Wildeboer. Hij was de oudere broer van Freerk Balkema

Hij trouwde op 10 november 1887 te Delfzijl als scheepskapitein met Gertruida Antina Pronk, geboren te Delfzijl  op 28 september 1865 als dochter van Arent Pronk en Harmanna Kleindijk. De echtgenoten van Remko en Freerk Balkema waren zusters

Remko overleed op 06 juni 1892 te Santos op een zeereis vanuit Cardiff, 46 jaar. Deze opgave zou staan in akte 27 uit 1893.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.Balkema was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 69 in de periode 1877 t/m 1884 en met vlagnummer 87 van 1884 t/m 1893.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen.

 

De schepen van de kapitein

Bouma 025 vermeldt R.Balkema als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1880 van de kof “Geessien de Wit”, ex Johanna Albertus, ex Johanna Geziena, ex Willem, ex Alkana Elisabeth, gebouwd in 1839 te Hoogezand, 101 ton o.m., varend voor P.J.Vos te Delfzijl. Het schip werd in 1880 verkocht als lichter;

*    1880 van de kof “Aleida Antonia”, gebouwd in 1856 te Muiden, 117 ton o.m., varend voor P.J.Vos te Delfzijl. Het schip is in 1880 op Bornholm gestrand;

*    1883 t/m 1887 van de brik “Moree”, gebouwd in 1869 te Perth, 255 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;

*    1887 van de bark “Auburn”, gebouwd in 1867 te Sunderland, 356 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;

*    1888 t/m 1892 van de 3-mastschoener “Nijverheid” ex Nuovo S.Marco, gebouwd in 1867 te Varazze, 445 ton o.m.varend voor G.G.Albers Sr te Farmsum. Het schip voer in 1893 voor kapitein/eigenaar E.P.Brouwer te Farmsum en was herdoopt in “Hillechiena Helena”.

 

Kapitein R.Balkema was in 1892 gezagvoerder op de bark “Heveskes I” (ex-Frieda Grampp, gebouwd in 1868 te Sestri, Italië, groot 496 ton n.m., varend voor rederij S.van der Hei te Heveskes (bij Delfzijl).048

 

Bouma025 vermeldt bij de “Heveskes” ex Frieda Grampp géén kapitein Balkema.

 

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Heveskes I   R.Balkema   bark   495 brt   gebouwd in 1868   reeder S.van der Heij te Heveskes.”

 

Navolgende monsterrollen zijn aanwezig op het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1861 nr. 91 dd 27 augustus 1861 vermeldt de kof “Vier Gebroeders”, kapt. Berend Balkema, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.Engelberts, 26 jaar uit Nieuweschans, kok Remko Balkema, 15 jaar uit Delfzijl en een matroos.

Monsterrol 1861 nr. 113  dd. 07 november 1861 vermeldt de kof “Vier Gebroeders”, kapt. Berend Balkema, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.Engelberts, 26 jaar uit Nieuweschans, kok Remko Balkema, 16 jaar uit Delfzijl, matroos en een lichtmatroos.

Monsterrol 1864 nr. 40 dd 23 maart 1864 vermeldt de kof “Vier Gebroeders”, kapt. Berend Balkema, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Doornbos, 21 jaar uit Stedum, kok, matroos en een lichtmatroos Remko Balkema, 18 jaar uit Delfzijl.

Monsterrol 1865 nr. 39 dd 28 maart 1865 vermeldt de kof “Grietje Huisman”, kapt. Minne E.Kuipers, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Boompaal, 25 jaar uit Delfzijl, kok en een lichtmatroos Remko Balkema, 20 jaar uit Delfzijl

Monsterrol 1866 nr. 4 dd 13 februari 1866 vermeldt de galjoot “Broedertrouw”, kapt. Derk Pieters Vos, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts een stuurman Johannes Guttinger, 31 jaar uit Delfzijl, kok, scheepsjongen en 2 lichtmatrozen waaronder Remko Balkema, 20 jaar uit Delfzijl.

Monsterrol 1867 nr. 20 dd 04 maart 1867 vermeldt de kof “Elisabeth”. kapt. Minne Kuipers. 34 jaar uit Delfzijl. Voorts de stuurman Bontko Gosselaar, 27 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen waaronder Remko Balkema, 22 jaar uit Delfzijl.

Monsterrol 1867 nr. 91 dd 18 oktober 1867 vermeldt de kof “De Hoop”, kapt. Jan Boompaal, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts de stuurman Remko Balkema, 21 jaar uit Delfzijl en een matroos/kok.

Monsterrol 1868 nr. 12 dd 04 maart 1868 vermeldt de kof “Elisabeth”, kapt. Bontko Gosselaar, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 22 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen.

Monsterrol 1869 nr. 10 dd 04 maart 1869 vermeldt de kof “Elisabeth”, kapt. Bontko Gosselaar, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 23 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen.

Monsterrol 1869 nr. 50 dd 14 augustus 1869 vermeldt de schoener “Amicitia”, kapt. Eertwijn H.de Groot, 28 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een kok, 3 matrozen waaronde Remko Balkema, 23 jaar uit Delfzijl en een scheepsjongen.

Monsterrol 1872 nr. 4 dd 27 februari 1872 vermeldt de kof “Elisabeth”, kapt. Bontko Gosselaar. Voorts stuurman Remko Balkema, 26 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos.

Monsterrol 1873 nr. 33 dd 06 maart 1873 vermeldt de brik “Johanna Margrietha”, kapt. Remmelt Gosselaar, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 27 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

Monsterrol 1874 nr. 21 dd 03 maart 1874 vermeldt de brik “Johanna Margrietha”, kapt. Remmelt Gosselaar, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 28 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen.

Monsterrol 1876 nr. 27 dd 07 maart 1876 vermeldt de kof “Geessien de Witt”, kapt. Remko Balkema, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Stutvoet, 23 jaar uit Veendam, kok en een matroos.

Monsterrol 1877 nr. 15 dd 27 februari 1877 vermeldt de kof “Geessien de Witt”, kapt. Remko Balkema, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 25 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos.

Monsterrol 1877 nr. 94 dd 20 juni 1877 vermeldt de kof “Geessien de Witt”, kapt. Remko Balkema, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos.

Monsterrol 1878 nr. 8 dd 16 februari 1878 vermeldt de kof “Geessien de Witt”, kapt. Remko Balkema, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 26 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos.

Monsterrol 1879 nr. 74 dd 18 juni 1879 vermeldt de kof “Alyda Antonia”, kapt. Remko Balkema, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 28 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos.

Monsterrol 1882 nr. 117 dd 11 augustus 1882 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Enno Focken Legner, 37 jaar uit Bremerhaven, kok, 3 matrozen  en een lichtmatroos.

Monsterrol 1882 nr. 153 dd 28 september 1882 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen.

Monsterrol 1883 nr. 22 dd 09 maart 1883 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Reintje Schaap, 25 jaar uit Groningen, kok en 4 matrozen.

Monsterrol 1883 nr. 58 dd 16 juni 1883 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos.

Monsterrol 1884 nr. 12 dd 10 maart 1884 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 32 jaar uit Delfzijl, 4 matrozen en een lichtmatroos.

Monsterrol 1884 nr. 59 dd 12 juni 1884 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts de stuurman Jan Stant, 26 jaar uit Veendam, kok, matroos en een dekjongen

Monsterrol 1885 nr. 9 dd 09 maart 1885 vermeldt de brik “Moree”, kapitein Remko Balkema, stuurman Cornelis van Wattum, 59 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen.

Monsterrol 1885 nr. 56 dd 03 juli 1885 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos

Monsterrol 1886 nr. 20 dd 03 april 1886 vermeldt de schoener “Moree”, kapt. Remko Balkema, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Goëken, 46 jaar uit Noordbroek, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos.

Monsterrol 1887 nr. 11 dd 01 maart 1887 vermeldt de schoener “Auburn”, kapt. Remko Balkema, geen leeftijd vermeldt uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Goëken, 47 jaar uit Noordbroek, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen.

Monsterrol 1887 nr. 56 dd 09 juni 1887 vermeldt de schoener “Auburn”, kapt. Remko Balkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok.

Monsterrol 1887 nr. 73 dd 25 juli 1887 vermeldt de bark “Vereeniging”, kapt. Remko Balkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Goëken, 47 jaar uit Noordbroek, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen..

Monsterrol 1888 nr. 8 dd 13 maart 1888 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, leeftijd niet vermeld, uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Goëken, 48 jaar uit Noordbroek, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen.

Monsterrol 1888 nr. 57 dd 11 juli 1888 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, 42 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos.

Monsterrrol 1888 nr. 155 dd 13 december 1888 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapitein Remko Balkema, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Tjitse van der Gaast, 36 jaar uit Harlingen, bootsman/zeilmaker , kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen.

Monsterrol 1889 nr. 7 dd 26 januari 1889 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, leeftijd niet vermeld, uit Farmsum. Voorts een matroos.

Monsterrol 1889 nr. 9 dd 26 januari 1889 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, leeftijd niet vermeld, uit Farmsum. Voorts een matroos.

Monsterrol 1889 nr. 65 dd 25 juni 1889 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, 43 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Tjitse van der Gaast, 38 jaar uit Harlingen, kok, 5 matrozen, lichtmatrozen en een dekjongen.

Monsterrol 1889 nr. 109 dd 03 september 1889 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, 43 jaar uit Farmsum. Voorts de stuurman Tjets van der Gaast, 37 jaar uit Harlingen, kok, 5 matrozen en 2 dekjongens.

Monsterrol 1890 nr. 86 meldt 12 augustus 1890 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, 45 jaar, uit Farmsum. Voorts stuurman Tjetse van der Gaast, 38 jaar uit Harlingen, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen, een lichtmatroos/timmerman en een passagier.

Monsterrol 1890 nr. 101, dd 03 november 1890, vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, 45 jaar uit Farmsum. Voorts de stuurman Tjietse van der Gaast, 38 jaar uit Harlingen, kok, timmerman, matroos/zeilmaker, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen.

Matroos 1893 nr. 13 dd 28 februari 1893 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, leeftijd niet vermeld, uit Farmsum. Voorts een bemannings zonder vermelding van rang.

Deze opgave uit 1893 spoort niet met zijn overlijdensjaar in 1892.

 

Samenvatting van de monsterrollen

  1. In de lijst van monsterrollen is de naam altijd vermeld als Remko.
  2. Er zijn in totaal 40 monsterrollen met de naam van Remko Balkema op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1861 t/m 1893 met als leeftijden 15 t/m 48 jaar. De zeemanscarriére van Remko heeft derhalve minstens 32 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is altijd Delfzijl/Farmsum vermeld.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

1861             kof op de kof “Vier Gebroeders”, kapt. Berend Balkema                                  15 jaar

1864             lichtmatroos op de kof “Vier Gebroeders”, kapt. Berend Balkema                  18 jaar

1865             lichtmatroos op de kof “Grietje Huisman”, kapt. Minne E.Kuipers                  20 jaar

1866             lichtmatroos op de galjoot “Broedertrouw”, kapt. Derk P.Vos                          20 jaar

1867            matroos op de kof “Elisabeth”, kapt. Minne Kuipers                                           22 jaar

1867            stuurman op de kof “De Hoop”, kapt. Jan Boompaal                                         22 jaar

1868-1869  stuurman op de kof “Elisabeth”, kapt. Bontko Gosselaar                                   22-23 jaar

1869             matroos op de schoener “Amicitia”, kapt. Eertwijn H. de Groot                       23 jaar

1872             stuurman op de kof “Elisabeth”, kapt. Bontko Gosselaar                                   26 jaar

1873-1874  stuurman op de brik “Johanna Margrietha”, kapt. Remmelt Gosselaar            27-28 jaar

1876-1878  kapitein op de kof “Geessien de Witt”                                                                    30-32 jaar

1879             kapitein op de kof “Alyda Antonia”                                                                       34 jaar

1882-1886  kapitein op de brik “Moree”                                                                                     36-40 jaar

1887            kapitein op de schoener “Auburn”                                                                          41 jaar

1887             kapitein op de bark “Vereeniging”                                                                           41 jaar

1888-1893  kapitein op de schoener “Nijverheid”                                                                     42-48 jaar

Remko heeft, net als zijn broer Freerk, in zijn jonge jaren bij zijn vader Berend Balkema gevaren.

 

Overige bijzonderheden

Derk Brouwer monsterde op 19 december 1891 als 2e stuurman aan voor een reis van Delfzijl naar Engeland en vandaar naar Santos in Brazilië onder kapitein N.Arkema (zie aldaar). Van deze reis deed hij uitgebreid verslag in zijn “Herinneringen”. De definitieve afvaart was vanuit Rotterdam op 25 december 1891 met een lading turfstrooisel. Aan boord was o.a. de opperstuurman H.Post, die hij eerder als kapitein had meegemaakt (zie bij H.Post). De bemanning kreeg pas in Cardiff (waar kolen werden geladen) te horen dat er vandaar naar Santos in Brazilië zou worden gevaren. Deze plaats had in die tijd een uiterst slechte naam vanwege de gele koorts. Diverse matrozen probeerden van hun contract af te komen, maar zonder succes. Kapitein Arkema verliet in Cardiff het schip met als reden dat hij sluismeester op de Zoutkamper sluis zou gaan worden. Dit bleek later een smoesje om het gevaarlijke Santos te ontlopen. Hij werd opgevolgd door kapitein Balkema. Na en voorspoedige reis werd na 57 dagen Santos bereikt en al spoedig bleek dat de geruchten over de gezondheidstoestand van deze stad absoluut niet overdreven waren. De haven lag vol met schepen “waarvan de geheele bemanning was uitgestorven en verschillende die al de helft en meer hadden verloren”. Ook geschiedde het lossen van kolen vanwege personeelsgebrek aan de wal uiterst langzaam. Tenslotte bleek de stad zeer onveilig vanwege corrupte poltiemensen. Brouwer probeerde zijn broer op te sporen, die als matroos aan boord was van de bark “Esempio” onder kapitein B.Ohlsen. De broer bleek al aan de gele koorts te zijn bezweken. Brouwer is tenslotte met nog enkele andere matrozen overgestapt op de Noorse bark “Elma” onder kapitein G.A.Haoversen om terug naar Europa te varen. “Ik was nog maar 3 dagen op de Noorman aan boord, toen ik des morgens van onze heer De Wit hoorde, dat ze onze oude Kapitein Balkema ook des morgens al naar het ziekenhuis hadden gebracht, en die zelfde dag des middags was hij al overleden” (op 06 juni 1892). De “Heveskes I” kwam toen onder gezag van opperstuurman H.Post die echter op de terugreis naar Nederland overleed.

Remko Balkema was bij zijn overlijden 46 jaar, wonende te Farmsum, gemeente Delfzijl, echtgenoot van Gertruida Antina Pronk, zoon van Berend Engels Balkema, overleden, en van Jacobtje Remkes Wildeboer, zonder beroep en wonende te Farmsum (Overlijdensakte Delfzijl 29 maart 1893, nr.27)048.

In een boekje/brochure “Ontzettende Zeereis met de “Heveskes I”, uitgave bij Boekhandel-Drukkerij K.Harmanny te Delfzijl  (geen datering) wordt door de timmerman R.W.Bouwman uit Termunterzijl verslag gedaan van de reis naar o.a. Brazilië-Santos. Hij schrijft o.a.:

De reis begon onder kapitein N.Arkema, die in Cardiff afmonsterde (zie bij Arkema). Hij werd vervangen door kapitein Balkema uit Delfzijl. Liggend in Cardiff, geladen met kolen voor Santos in Brazilië, wordt op 23 februari 1892 het anker gelicht. Vanwege de weersomstandigheden keert men terug en probeert het opnieuw op 01 maart 1892. “Na ruim vijftig dagen te hebben gevaren wordt aan de horizont de kust van Zuid-Amerika zichtbaar”. Op 27 april 1892 wordt het schip naar de rede van Santos gesleept. Vanwege de heersende gele koorts zijn er te kort arbeidskrachten om het schip te lossen en men moet wachten. Op diverse andere schepen op de rede is al een deel van de bemanning aan de koorts bezweken. “Het duurt niet lang of de gevreesde ziekte heerscht ook aan boord van de “Heveskes I”. Een deel van de bemanning gaat over naar een Noors schip waarvan de gehele bemanning was gestorven. “Aan boord van de “Heveskes I” zijn nu maar 5 meer van de bemanning over.” Ook de kapitein wordt ziek en op 06 juni 1892 “bezwijkt hij reeds en wordt ook zijn graf hier in den vreemde gedolven.”. De stuurman Post neemt het gezag over en vraagt de redeer om orders. Die geeft opdracht tegen iedere prijs te lossen  en op 23 augustus 1892 vertrekt men naar zee met als bestemming Kingston op Jamaica. ´Ongeveer een week is men in zee als kapotein Post ongesteld wordt.” Hij sterft kort daarna. krijgt een zeemansbegrafenis en is het schip zonder een gekwalificeerde nauticus. Men probeert contact te krijgen met passerende schepen om hulp. Het gelukt om van een passerend Engels schip de 2de stuurman, de Belg C.Scheppings aan boord te krijgen die het schip naar Jamaica brengt waar het op 31 oktober 1892 te Kingston aankomt. Na overleg met de reder komt de nieuwe kapitein Stukje uit Delfzijl aan boord.

Een brochure” Beschrijving van eene Zeereis met hindernissen ondervonden en verteld door R.W.Bouman en beschreven door H.E.Fröling” Delfzijl SCHMIDT & SINIA, 1892, 13 pp. geeft een vrijwel overeenkomstig verhaal van deze zeereis.

 

Provinciale Groninger Courant 04 januari 1892114

Advertentie. Uit de hand te koop de onderstaande, best onderhouden, onder Nederlandse vlag varende zeilschepen met een complete inventaris:

  1. Het driemast schoenerschip NIJVERHEID, groot 457 register ton, gebouwd in 1867,

klasse B 1, Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren, laatst gevoerd door kapt. R. Balkema.

 

NRC 24 februari 1892114

Rotterdam, 23 februari, Volgens telegrafisch bericht is het Nederlandse schip HEVESKES, kapt. Balkema, te Cardiff uit zee teruggekomen met verlies van ankers en 45 vadem ketting. (Het schip HEVESKES was 18 februari te Cardiff zeilklaar voor Santos).

 

Provinciale Groninger Courant 09 november 1892114

Heveskes, 5 november. Volgens ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip HEVESKES van Santos te Jamaica aangekomen met verlies van de kapitein. (R.Balkema). Op deze bodem is als gezagvoerder benoemd A. Stukje van Delfzijl, die reeds heden naar Jamaica vertrokken is.

 

Provinciale Groninger Courant 05 december 1892114

Rotterdam, 2 december. Voor enige tijd hebben wij gemeld dat het Nederlandse barkschip HEVESKES, in ballast van Santos naar Jamaica, toen de kapitein overleden was en niemand iets van de zeevaartkunde verstond, bij het eilandje Fernando de hulp van een Engelse stoomboot vroeg, en deze de vierde stuurman overzette, die het schip behouden Jamaica binnenbracht. Betreffende deze zaak vermeldt men thans het volgende.

Na aankomst van de HEVESKES te Santos zijn enige manschappen aan de gele koorts overleden en uit vrees voor die ziekte 6 à 8 manschappen, waaronder ook de tweede stuurman, afgemonsterd. Zeer kort daarna overleed kapitein Balkema, die toen opgevolgd werd door eerste stuurman Post. Behalve deze bleef nog een der schepelingen in leven en werden andere schepelingen aangenomen, van welke ook nog enige in het hospitaal werden opgenomen, terwijl tot overmaat van ramp de aangenomen eerste stuurman in het ruim viel, waardoor ook hij naar het hospitaal vervoerd werd. Uit gevoerde correspondentie blijkt dat er iemand zich als tweede stuurman verhuurd heeft, die, toen de kapitein overleden was en er geen eerste stuurman was omdat hij niet met het schip meekon en dus achtergebleven was, aan boord blijken gaf dat hem de kennis der stuurmanskunst ontbrak. Toen werd de hulp van het eerste de beste ingeroepen. Kapitein Stukje is direct nadat bekend was hoe de toestand was, van Delfzijl naar Jamaica vertrokken, 25 november daar gearriveerd, en heeft het gezag van genoemd schip op zich genomen.

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Balkema, Remko

Familiegegevens en opleiding

Johann Heinrich Carl Schrader werd geboren ca 1859 te Langenholzen als zoon van Heinrich Schrader en Engel Maria Fischer.

Hij trouwde als zeeman op 01 februari 1884 met Henderika Bernardina van der Leest, geboren op 23 maart 1862 te Delfzijl als dochter van Hendrik van der Leest en de koopvrouw Helena Johanna Rottinghuis. Een overlijdensakte te Leeuwarden dd 21 januari 1937 meldt het overlijden van Anna Henderika Berendina van der Leest, 76 jaar (dus geboren ca 1861/1862) en weduwe.

Johann Hinrich Carl Schrader overleed op 17 juli 1911 te Harlingen, 53 jaar.tresoar en allegroningers

Bij de geboorte van een dochter in 1889 te Delfzijl wordt als beroep van de vader scheepskapitein vermeld.

Bij een huwelijk in 1910 te Amsterdam van een zoon werd als beroep van de vader van de bruidegom stuurman opgegeven.

 

In het tijdschrift “De Zee” Jg.1892, p.216 staat vermeld dat de Rijkscommissie tot het examineren van stuurlieden ter koopvaardij in april 1891 het diploma voor eerste stuurman Groote Zeilvaart heeft toegekend aan J.H.C.Schrader.

Als dit dezelfde persoon is als de kapitein van de “Orion” dan zou deze pas later zijn diploma hebben behaald.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.C.Schrader was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 35 in de periode 1889 t/m 1898.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H.C.Schrader als gezagvoerder gedurende:

  • * 1887 van de brik “Advena”, gebouwd in 1867 bij Rawson te Sunderland, 288 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Famsum

*   1888 van de bark “Auburn”, gebouwd in 1867 bij G. Bartram te Sunderland, 356 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum. Het schip is bij Nth. Berwick gestrand.

  • * 1889 van de bark “Orion” ex William Leckie, gebouwd in 1855 te Sunderland, 416 ton o.m., varend vor G.G.Albers Sr te Farmsum.

 

Navolgende monsterrollen zijn aanwezig in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1884-86, 27 augustus 1884, bark “Suriname”, kapitein Cornelis Borst, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johan Heinrich Carl Schrader, 26 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1886-32, 16 april 1886, bark “Ida”, kapitein Albert Hindriks Wolkammer, 62 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johann Heinrich Carl Schrader, 28 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1886-92, 11 oktober 1886, schoener “Advena”, kapitein Jan Albers, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johan Heinrich Carl Schrader, 28 jaar uit Delfzijl, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-10, 28 februari 1887, schoener “Advena”, kapitein Johann Heinrich Carl Schrader, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Harmannus Visser, 32 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1887-53, 25 mei 1887, schoener “Advena”, kapitein Johann Heinrich Carl Schrader, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1887-75, 26 juli 1887, schoener “Auburn”, kapitein Johann Heinrich Carl Schrader, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Nieboer, 29 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1887-94, 16 september 1887, schoener “Auburn”, kapitein Johann Heinrich Carl Schrader, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1888-9, 13 maart 1888, schoener “Auburn”, kapitein Johann Heinrich Carl Schrader, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 33 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en 2 dekjongens;

Monsterrol 1888-103, 01 oktober 1888, bark “Orion”, kapitein Johann Heinrich Carl Schrader, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk van der Wal, 21 jaar uit Delfzijl, bootsman kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-23, 12 maart 1889, schoener “Orion”, kapitein Johann Heinrich Carl Schrader, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Berend Kruize, 20 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Marten Borg, 25 jaar uit Groningen, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1890-44, 11 april 1890, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Johann Heinrich Carel Schrader, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Philippus de Raadt, 32 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 4 matrozen, 4 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1890-107, 08 december 1890, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman J.H.C.Schrader, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Klaas Veldman, 27 jaar uit Termunterzijl, kok, timmerman; zeilmaker, matroos, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-17, 02 maart 1891, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johann Schrader, 33 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1892-42, 08 april 1892, schoener “Advena”, kapitein Johann Heinrich Carl Schrader, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. De enige vermelding op de monsterrol;

Monsterrol 1911-69, 10 juni 1911, stoomschip “Noord Holland”, kapitein K. de Boer, 35 jaar uit Harlingen. Voorts 1ste stuurman J.H.C.Schrader, 53 jaar uit Harlingen, 2de stuurman K.Richbauch, 38 jaar uit Rotterdam, 1ste machinist, 2de machinist, 3de machinist; donkeyman, 3 stokers, hofmeester, 4 matrozen, lichtmatroos en een bediende.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Johann Heinrich Carl werd in de monsterrollen ook vermeld als Johan en met de initialen J.H.C.
  2. Er zijn in totaal 15 monsterrollen met zijn naam op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum en alle rollen bevinden zich op het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1884 t/m 1911 met als leeftijden 26 t/m 53 jaar. Zijn zeeemanscarriére heeft derhalve minstens 27 jaar geduurd. Deze periode zal langer zijn geweest want (voorlopig) ontbreken gegevens uit zijn subalterne periode vóór 1884.
  4. Als woonplaats is in de 19e eeuw steeds Delfzijl genoemd. Maar hij is kennelijk verhuisd naar Harlingen, waar hij tenslotte is overleden
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:
    • * 1884 stuurman op de bark “Suriname”, kapt. Cornelis Borst                                                                                     26 jaar
    • * 1886 stuurman op de bark “Ida”, kapt. Albert H. Wolkammer                                                                    28 jaar
    • * 1886 stuurman op de schoener “Advena”, kapt. Jan Albers                                                                                        28 jaar
    • * 1887 kapitein op de schoener “Advena”                                                                                                                                                   29 jaar
    • * 1887-1888 kapitein op de schoener “Auburn”                                                                                                                                                   29-30 jaar
    • * 1888-1889 kapitein op de bark “Orion”                                                                                                                                                                                        30-31 jaar
    • * 1890 stuurman op de bark “Auguste”, kapt. Pieter Arkema                                                                                       32 jaar
    • * 1890-1891 1ste stuurman op de schoener “Dina”, kapt. Hemmo Kruize                                               32-33 jaar
    • * 1892 kapitein op de schoener “Advena”                                                                                                                                                   34 jaar
    • * 1911 1ste stuurman op het ss. “Noord Holland, kapt. K. de Boer                                                                 53 jaar

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Schrader, Johann Heinrich Carl

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1880-02-27
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: AUBURN
Schipper: Albers, Johannes G.
Scheepstype: bark
Grootte: 346

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten