Inloggen
DIDAM - ID 1688


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-05-13 / 1895-09-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1891
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 156
Launch Date: 1891-00-00
Delivery Date: 1891-05-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, IJsselmonde, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2100
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (28 3/4 , 46 1/2 & 74- 51)
Speed in knots: 11.50
 
Gross Tonnage: 2751.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1773.00 Net tonnage
Deadweight: 2525.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 332.20 Feet (British) Registered
Beam: 39.90 Feet (British) Registered
Depth: 22.60 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
44 0 464 0 0 508
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-05-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: DIDAM
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Nederlands Amerikaanse Stoomvaart Mij.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: ja
1891-05-13, uitvoering63-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-05-00 DIDAM
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NMBV

Date/Name Ship 1895-09-00 SANTARENSE
Manager: H.R.S. Brocklehurst, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: R. Singlehurst & Co., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Ship Events Data

1896-06-17: Final Fate:
Op reis met een lading stukgoederen van Liverpool naar Para (Noord-Brazilië) is de ‘SANTARENSE’ op 17 juni 1896 op de Atlantische Oceaan gezonken en verloren gegaan ten gevolge van een aanvaring met de Britse viermastbark ‘DUNDONALD’; het ongeluk vond plaats in positie ongeveer 15°NB. en 33°WL. en de ‘SANTARENSE’ zonk op 18 juni 1896 om 13.00 uur. Alle opvarenden konden worden gered. De ‘SANTARENSE’ had na vertrek van Liverpool ook nog de haven van Oporto aangelopen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Ponsen was met vlagnummer R14 in de periode 1896 t/m 1897 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1897 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1897 voor het lidmaatschap heeft bedankt058

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1896 van de Maatschappij staat kapitein W.Ponsen met vlagnummer R14 in de ledenlijst als gezagvoerder van het ss. “Werkendam”, 2608 ton netto, varend voor de Holland-Amerikalijn te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt W.Ponsen als gezagvoerder gedurende:

*    1888 van het ijzeren schroefstoomschip “Schiedam” ex San Marcos, gebouwd in 1874 te Dumbarton, 2850 ton o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam;

*    1889 van het schroefstoomschip “Zaandam”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 3063, varend voor de Nederl. Amerik. Stoomv. Maatsch. te Rotterdam;

*    1890 van het schroefstoomschip “`P.Caland”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 3070 ton o.m., varend voor de Ned Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam;

*    1892 van het stalen schroefstoomschip “Didam” gebouwd in 1891 te Feyenoord, 2751 ton n.m., varend voor de Ned.Amer.Stoomv. Maatsch. te Rotterdam;

*    1893 t/m 1896 van het stalen schroefstoomschip “Obdam”, gebouwd in 1880 te Belfast, 3657 n.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam;

*    1897 t/m 1899 van het schroefstoomschip “Ellewoutsdijk”, ex Tunisië, gebouwd in 1883 te Sunderland, 1656 ton n.m., varend voor Solleveld, v/d Meer & van Hattum te Rotterdam;

*    1900 en later van het stalen schroefstoomschip “Moerdijk” ex Baron Clyde, gebouwd in 1883 te Whitby, 1719 ton n.m., varend voor Solleveld, v/d Meer & van Hattum te Rotterdam;

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant in de rubriek Scheepstijdingen dd 29 januari 1890 staat het bericht:

Amsterdam 27 Januari. Het Ned. stoomschip Zaandam, van de Plata Rivier herwaarts, vertrok 25 dezer van Las Palmas.”

De kapitein zou G.Lutz resp. W.Ponsen geweest kunnen zijn. – Parma.

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Ponsen, W.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Schottee de Vries werd met vlagnummer 966 per 07 december 1911 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.

 

J.Schottee de Vries was van 1912-1932 bestuurslid van het college Zeemanshoop019.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam              naam reder/boekhouder

      966                          1911          stoomsch.      Hollandia                    Koninkl.Hollandsche Lloyd

                                     1912-1918    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.Schottee de Vries als gezagvoerder gedurende:

*   1891 van het schroefstoomschip “‘P.Caland”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 3070 ton o.m., varend voor de Ned Amerik. Stoomvaart Maatschappij;

  • * 1895 van het stalen schroefstoomschip “Didam” gebouwd in 1891 te Feyenoord, 2751 ton n.m., varend voor de Ned.Amer.Stoomv. Maatsch. te Rotterdam. Het schip werd verkocht naar Engeland;
  • * 1896 van het ijzeren schroefstoomschip “Schiedam” ex San Marcos, gebouwd in 1874 te Dumbarton, 2850 ton o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam;
  • *1897 van het schroefstoomschip “Zaandam”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 3063, varend voor de Nederl. Amerik. Stoomv. Maatsch. te Rotterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Glasgow;1899 van het stalen schroefsoomschip “Werkendam”, gebouwd in 1881(?) te Belfast, 3657 ton n.m., varend voor de Holland Amerika-Lijn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De Raad van Tucht voor de Koopvaardij deed op 21 december 1908 uitspraak inzake een ongeval aan boord van zijn schip de “Amstelland” tijdens en reis van Buenos Ayres naar Amsterdam. “Uit het onderzoek bleek dat op 31 juli 1908 aan boord van het s.s. ‘Amstelland’ plotseling brand was uitgebroken in een tussendek op het voorschip. … De brsand woedde het hevigst daar waar een aantal overtollige bedden op balen wol waren gestuwd. Later werd op deze plaats ook het half verkoolde lijk van een neger aangetroffen, van wie men niet wist dat hij aan boord was. … Aan boord waren ecchter ook 300 passagiers … “ Bij pogingen van deze passagiers om in een reddingsboot van boord te vluchten kwamen een aantal door verdrinking om het leven.

“Tijdens de brand was het Engelse stoomschip ‘Imogen’ in de nabijheid gekomen en had de reddingboot met daarin een aantal angstige passagiers opgepikt en deze op sleeptouw genomen en naar de ‘Amstelland’ teruggebracht. Daarna vervolgde de ‘Amstelland’ haar reis naar Amsterdam.”

“De Raad oordeelde dat niet was gebleken dat het verlies van mensenlevens, tijdens de brand, zou zijn veroorzaakt door een daad van nalatigheid van de gezagvoerder of zijn officieren. Hiervoor kon dan ook geen straf worden opgelegd.” De Raad was echter ook van oordeel dat er niet voor gezorgd was dat zich onmiddellijk geschikt personeel onder de passagiers hadden begeven om de orde te handhaven. De Raad oordeelde daarom dat de gezagvoerder gedurende deze reis in zijn plichten tekort was geschoten.

De verstekeling was waarschijnlijk de veroorzaker van de brand omdat hij ter plaatse gerookt zou hebben. 104.

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Schottee De Vries, J.

Externe informatie - Overig
Vereniging 'De Lijn' - Holland-Amerika Lijn: DIDAM (1891-1895)
Afbeeldingen


Omschrijving: DIDAM on the stocks - 1891
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten