Inloggen
BASTIANA - ID 16714


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1900-05-26 / 1930-10-30 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1891
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Klipperaak
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Papendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Delivery Date: 1891-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 72.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 56.00 Net tonnage
Deadweight: 130.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.37 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.06 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.76 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1915
Type: Lengthened
Omschrijving: Op 17-031-15 te Zwartsluis met ca. 5 meter verlengd en hermeten.

Ship History Data

Date/Name Ship 1891-03-23 BASTIANA
Manager: Johannes Christoffel Muller Jzn., Sommelsdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Johannes Christoffel Muller Jzn., Sommelsdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands

Ship Events Data

1891-03-23: Op 23-03-1891 eerste meeting te Dordrecht. Meetnummer: D268N.  Naam schip: Bastiana, scheepstype: klipperaak, materiaal: ijzer. Plaats werf: Papendrecht, bouwjaar: 1891. Waterverplaatsing: 132,120 ton. Eigenaar: J.C. Muller, domicilie: Dordrecht.
1900-05-26: Inschrijving op 26 mei 1900 zeeregister Dordrecht.
1930-10-30: Op 30-10-1930 gemeten te Leeuwarden, Meetnummer: L1966N. Naam schip: Boreas. Scheepstype: klipperschip, materiaal: staalijzer. Plaats werf: Papendrecht, Bouwjaar: 1900, lengte: 29 m 42 cm, breedte: 5 m 02 cm, waterverplaatsing: 163,916 ton. Eigenaar: G. Doeksen, domicilie: Terschelling.
1956-02-10: Op 10-02-1956 meting te Leeuwarden. Meetnummer: G9245N. Naam schip: Boreas. Plaats werf: Papendrecht. Bouwjaar: 1900, lengte: 29 m 47 cm, breedte: 5 m 04 cm, inzinking: 1 m 91 cm, waterverplaatsing: 161,795 ton. Eigenaar: N.V. Scheepvaartmaatschappij G. Doeksen & Zn, gevestigd te Terschelling. Omschrjving: Een motorschip met een mast, een ruim met twee luikhoofden, voortbewogen door een 100 P.K. Mercedes Benz motor, nummer 441119 aangebr. aan S.B. zijde van de motor. Gebouwd te Papendrecht in 1900.
1956-06-04: Op 04-06-1956 als Boreas, zijnde een motorschip, metende 161.795 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Groningen No. G 9245, d.d. 10-02-1956, liggende te Dokkummer Nieuwezijlen, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen van brandmerk 3405 B GRON 1956 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan SB zijde in achterkant roef.
1961-09-13: Op 13-09-161 eigendom van Jouke Koopmans, schipper, gedom. te West Terschelling. Op 17-11-1970 eigendom van Willem Koopmans, schipper, gedom. te Den Oever. 22-12-1972 eigendom van Ernst Schade, landbouwkundige te Amsterdam, later Baarn. Op 13-06-1978 gemeten. Meetnummer: R41182N. Naam schip: Boreas. Scheepstype: woonschip. Plaats werf: Papendrecht. Bouwjaar: 1900, lengte: 29 m 47 cm, breedte: 5 m 04 cm, inzinking: 1 m 12 cm, waterverplaatsing: 15,208 ton. Op 23-04-1979 eigendom van Agnieta Ouwehand, veerpleegkundige te Badhoevedorp. Op 20-11-1980 van Gerrit Peter Simon Hensdriks, verhuizer/chauffeur te Hilversum. Op 01-07-1988 van Herman Frederik Leonard Hendriks, arts te Badhoevedorp, later Tholen. (a.b. ms "Boreas", Haven 1, 4691 BD Tholen.) De verplaatsing is dan 16.588 m3. Omschrijving is dan: Een stalen woonschip met een mast, een ruim bestemd tot woning, voortbewogen door een 6 cyl. 165 PK (= 121 kW) General Motors dieselmotor, type 6-71, motornummer 67151587, ingeslagen aan stuurboordzijde van de motor. Op 03-06-2005 verkoopt Herman Frederik Leonard Hendriks het schip voor € 100.000,-- aan Jelly Walstra, Haven 1, Tholen. (Koper en verkoper zijn met elkaar gehuwd onder het maken van huwelijkse voorwaarden.) 25-09-2006 Portret van woonbootbewoners. Zeeuwse bewoners woonschip in BN/DeStem.
De enige officiële woonboot van Tholen is volgens de verslaggever het schip de Boreas (’noordenwind’). De bewoners Frits Hendriks (54) en Jelly Walstra (45) komen in een artikel in BN/DeStem uitgebreid aan het woord over de door hen geliefde woonvorm. Ze leven in een bijna dertig meter lang schip. Ze kunnen de volle lengte benutten, terwijl vroeger een heel gezin op amper vijftien vierkante meter moest leven. Het schip was ooit een in 1900 gebouwd vrachtschip, voor het vervoeren van schelpen op de Waddenzee. Tot 1970 heeft het dienst gedaan. Frits heeft het schip al 26 jaar. Later kwam Jelly bij hem wonen. Er zijn heel wat uren gaan zitten in het ombouwen van het schip. Ook het onderhouden kost behoorlijk wat tijd. De vroegere vracht had het schip geen goed gedaan. Het zout van de schelpen en het zeewater had zich in de bodem gevreten. Die was helemaal verrot en moest worden vervangen om het schip te kunnen blijven gebruiken. Tegenwoordig heeft het schip een vaste ligplaats en wordt er relatief weinig gevaren. Soms gebruiken ze hun drijvende huis om ermee op vakantie gaan. In totaal zo’n 200 uur per jaar wordt er gevaren. Op de betreffende ligplaats zijn niet alle voorzieningen vast aanwezig. Er zijn gasflessen om op te koken, en er is een grote watertank met een inhoud van 1700 liter die iedere week ververst wordt. De centrale verwarming werkt op dieselolie. Hoewel ze ook wel eens pech hebben, blijft voor Frits en Jelly het wonen op een boot het mooiste dat er bestaat. Bron: BN/DeStem.