Inloggen
BARON VAN PALLANDT VAN ROOZENDAAL - ID 16443


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1869-03-15 / 1891-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1869
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Construction Data

Scheepsbouwer: Meursing & Huijgens, werf Concordia, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1869-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 751.00 lasts
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1889
Type: Rigging changed
Omschrijving: In dit jaar hertuigd als bark.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1869
Datum agenda: 1869-03-15
Register nr: 18690161
Scheepsnaam: BARON VAN PALLANDT VAN ROOZENDAAL
Type: Fregat
Lasten: 751
Gebouwd in plaats: Amsterdam
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Huijgens & Hardenberg
Plaats: 's- Gravenhage
Kapitein op moment van verzoek: Dietz, D.H.
Opmerkingen: 1871 - 538-datum besluit nieuwe zeebrief02-08-1871-62- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Amsterdam

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1869-03-15 BARON VAN PALLANDT VAN ROOZENDAAL
Manager: Firma Huijgens & Hardenberg e.a., Den Haag, see The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Huijgens & Hardenberg e.a., Den Haag, see The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Den Haag, see The Hague / Netherlands

Date/Name Ship 1891-00-00 PALLAS
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Russia

Ship Events Data

1891-00-00: Sale/Verkoop
Na verkoop vertrok het schip als PALLAS op 23 juni1891 onder Russische vlag van Amsterdam naar Christiansand.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.H.Holtgreve was met onbekend vlagnummer in c. 1868/1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1878 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat de weduwe van kapitein G.H.Holtgreve afziet van de haar toekomende uitkering. In de ledenlijsten wordt deze kapitein niet vermeld, maar.Bouma noemt hem in 1869 als gezagvoeder van de “Baron van Pallandt van Rosendaal”. Wellicht is hij in 1868 lid geworden en in 1869 overleden, en niet in de ledenlijsten opgenomen.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.H.Holtgreve als gezagvoerder van/in:

*    1863 t/m 1867 op de bark “Louis Meyer”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te ’s Gravenhage;

*    1869 van het 3/m ijzeren schip “Baron van Pallandt van Rosendaal”, gebouwd in 1868 te Amsterdam, 1516 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te Den Haag.

 

Overige bijzonderheden

G.H.Holtgreve vervoerde per 27 november 1867 vanuit Nieuwediep met de “Louis Meyer” een detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 04 april 1868 na een reis van 129 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Holtgreve, G.H.

Familiegegevens en opleiding

D.A.Dietz werd vermoedelijk geboren te Schiedam005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.H Dietzwas met vlagnummer R467 in de periode 1857 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1874 voor het effectief lidmaatschap heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein D.H.Dietz met vlagnummer R467 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859, 1862   van de bark “S. van Heel”          392 last              J. van Delft Cz te Overschie

*    1863 t/m 1865       van de bark “S. van Heel”          392 last              J. van Delft Cz te Delft

*    1866                        geen vermelding van schip en boekhouder

*      1867                       van de bark “Louis Meijer”        399 last              Huijgens & Hardenberg te Den Haag.

 

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door D.H.Dietz.104

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Dietz, D.H.        Louis Meijer                             27 november 1867                      14 oktober 1868

 

Bouma025  (ook 052) vermeldt D.H.Dietz als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1866 van de bark “S. van Heel”, gebouwd in 1855 te Elshout, 742 ton o.m., varend voor J. van Delft Cz te Overschie;

*    1868 van de bark “Louis Meyer”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te ’s Gravenhage;

*    1870 t/m 1873 van de het ijzeren 3/mast schip “Baron van Pallandt van Rosendaal”, gebouwd in 1868 door Meursing & Huygens te Amsterdam, 1516 ton o.m., varend voor Huygens en Hardenberg te Den Haag.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdam, 31 januari 1872

Bij de rederij van het schip Baron van Pallandt van Rozendael is het volgende bericht ontvangen van kapitein Dietz. De 25e december te 1 uur 5°43' ZB en 28°17' WL werden wij in een zware regenbui belopen door een hoos die recht over het schip ging, waardoor de grote en de voormaststeng braken en de vleet met marsraas, bramstengen en raas voor de fokke- en grote mast kwam te hangen en slingeren, zodat veel van de verdere rondhouten braken, zeilen scheurden en tuig verloren ging, ijzer stuk en krom gebogen werd. Zo ontredderd was het onmogelijk op zee de schade te herstellen om veilig de reis naar Singapore te kunnen voortzetten, zijnde de eerste onderwinds haven alwaar wij de 5e januari 's morgens te half 3 uur reeds benedengaats zijnde door een stoomboot werden binnengesleept.

De Baron van Pallandt van Rozendael, een driemaster van ijzer, werd in 1868 gebouwd, 1.516 ton, voor de reder Huygens & Hardenberg te 's Gravenhage. In 1891 werd het schip doorverkocht naar Finland.

Bron: www.grotezeilvaart.nl

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Dietz, D.H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.A.Vrijman als gezagvoerder gedurende:

*   1867 t/m 1873 van de bark “Professor v/d Boon Mesch”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 758 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te ’s Gravenhage;

*   1874 t/m 1881 van het ijzeren composietfregat “Baron van Pallandt van Rosendaal”, gebouwd in 1868 door Meursing & Huygens te Amsterdam, 1244 ton o.m., varend voor rederij Huygens en Hardenberg te ’s Gravenhagezie ook 052.

*   1882 van de bark “Professor v/d Boon Mesch”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 758 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te ’s Gravenhage. Het schip voer in 1883 voor H.J.Plant & Co te Schiedam en was herdoopt in “Eendragt”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Vrijman, J.A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

F.T.Schneider was van 1882-1891 gezagvoerder van het composietfregat “Baron van Pallandt van Rosendaal”, gebouwd in 1868 door Meursing & Huygens te Amsterdam, 1244 ton, varend voor rederij Huygens en Hardenberg te ’s Gravenhage Het schip werd in 1889 gereduceerd tot bark. Vervoerde in 1890 als eerste schip van velen, een lading djati-dwarsliggers van Java naar Delagoa Baai voor de aanleg van de spoorlijn van de Transvaal naar Lourenço Marques. Het schip werd in 1891 verkocht naar Finland.052

Bouma025 vermeldt F.T.Schneider als gezagvoerder gedurende:

  • 1874 t/m 1881 van de bark “Professor v/d Boon Mesch”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 758 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te ’s Gravenhage;
  • 1882 t/m 1891 van het ijzeren composietfregat “Baron van Pallandt van Rosendaal”, gebouwd in 1868 door Meursing & Huygens te Amsterdam, 1244 ton o.m., varend voor rederij Huygens en Hardenberg te ’s Gravenhage. Het schip werd in 1891 verkocht naar Finland;
  • 1893 t/m 1895 van de stalen bark “Amsterdam”, gebouwd in 1891-1893 bij van Huygens en van Gelder te Amsterdam 1099 ton n.m., varend voor W.A.Huygens te Amsterdam/Bussumzie ook 052

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Schneider, F.T.

Afbeeldingen


Omschrijving: BARON VAN PALLANDT VAN ROOZENDAAL, aquarel gemaakt in 1871, kapitein D.H. Dietz (vlagnummer 467)
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: PALLAS in het Cumberland Basin te Bristol, Engeland
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten