Inloggen
DOURO - ID 16433


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1869-01-29 / 1872-03-29 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1859
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Galjoot
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Prussia
Werfnummer:
Delivery Date: 1859-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 29.00 lasts
Gross Tonnage 2: 60.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1869
Datum agenda: 1869-01-29
Register nr: 18690016
Scheepsnaam: DOURO
Type: Galjoot
Lasten: 29
Gebouwd in land: Pruisen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Herwegen, van & Breems, den
Plaats: Vlaardingen
Kapitein op moment van verzoek: Hartman, H.
Opmerkingen: 1869 - 359-datum besluit nieuwe zeebrief15-03-1869-19- schip ligt in :Vlaardingen
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Pruisen

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-10-00 ERNTE
Manager: Greetsiel, Prussia
Eigenaar: Greetsiel, Prussia
Shareholder:
Homeport / Flag: Greetsiel / Prussia
Additional info: Naam schip ook geschreven als ERNDTE, Dirksen was kapitein/eigenaar

Date/Name Ship 1869-01-29 DOURO
Manager: Firma Van Harwegen & Den Breems, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van Harwegen & Den Breems, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands

Date/Name Ship 1870-07-00 DOURO
Manager: J. Dekker, Wormerveer, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: J. Dekker, Wormerveer, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wormerveer / Netherlands

Ship Events Data

1871-01-10: Grounded
Deal, 11 januari 1871. Volgens bericht is het kofschip DOURO, van Vlaardingen, met een lading klei verleden nacht op de Goodwin Sands aan de grond geraakt en na vlot gekomen te zijn wegens zware lekkage bij de Shingles (opm: Singels, inham in de baai van Winchelsea) op strand gezet.
1872-03-26: Final Fate: Stranded

De galjoot DOURO, kapt. J.E. Mooi, van Newcastle naar Charlestown met een lading steenkolen, dreigde in de avond van 26 maart 1872, ten anker liggende in de St. Austell Bay (zuid-Cornwall) van de ankers te geraken en te stranden., reden waarom de opvarenden door de reddingboot van Fowey van boord werden gehaald. Volgens bericht uit Par van 29 maart sloeg het schip inderdaad van de ankers en strandde zij. Ongeveer de helft van de lading en enige inventaris konden worden geborgen, maar het schip was wrak. Op 8 april werd het wrak met lading openbaar te Fowey verkocht; het hol bracht GBP 18,-, enige inventaris GBP 40,- en een gedeelte der lading steenkolen GBP. 22,- op.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Hartman als gezagvoerder gedurende:

*    1869 van de galjoot “Douro” ex Manus, ex Ernst, gebouwd in 1859 te Saterland, 60 ton o.m., varend voor van Hartwegen & den Breems te Vlaardingen;

*    1870 t/m 1873 van de 2/msch “Mina” ex Elisabeth, gebouwd in 1850 te Groningen, 145 ton o.m., varend voor M. den Breems Jz te Vlaardingen;

*    1874 t/m 1878 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.J.v/d Berg te ’s Gravenhage;

*    1879 t/m 1890 van de sch.brik “Geertruida” ex Agatha, gebouwd in Nieuwendam, 189 ton o.m., varend voor J.J.v/d Berg te ’s Gravenhage;

*    1891 t/m 1898 van de schbrik “Jacobus Johannes” ex Pensée, gebouwd in 1878 te Bordeaux, 211 ton n.m., varend voor J.J.v/d Berg te Den Haag. Het schip werd in 1898 verkocht naar Noorwegen, Tvedestrand en herdoopt in “Pluggen”.

 

Overige bijzonderheden

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

H.Hartman                                           1869-1869                       DOURO

                                                                1869-1873                       MINA

 

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:

Uitgegaan:

“Porto 1 Jan, Mina, H.Hartman, Faro.”

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Hartman, H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

L.Hoogerwerff                                     1869-1870                                    DOURO

                                                                1870-1874                                    ZEUS

                                                                1876-1876                                    KONING WILLEM III

                                                                1876-1879                                    AMELIA

                                                                1883-1883                                    CATHARINA

 

Bouma025 vermeldt L.Hoogerwerff als gezagvoerder gedurende:

*    1870 van de galjoot “Douro” ex Manus, ex Ernst, gebouwd in 1859 te Saterland, 60 ton o.m., varend voor van Hartwegen & den Breems te Vlaardingen;

*    1871 t/m 1874 van de 2/msch “Zeus” ex Jupiter, gebouwd in 1849 te Wismar, 148 ton o.m., varend voor van Harwegen & den Breems te Vlaardingen;

*    1875 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Vroege te Alblasserdam;

*    1877 t/m 1879 van de 2/m sch. “Amelia” ex Koning Willem III, gebouwd in 1870 te Sappemeer, 188 ton o.m., varend voor J.W.Muurling te Vlaardingen. Het schip is in 1879 op de kust van Mexico verongelukt;

*    1883 van het schroefstoomschip “Tollens”, gebouwd in 1880 te Slikkerveer, 450 ton n.m., varend voor  Lels & van Dam te Rotterdam. Het schip werd in 1883 verkocht naar Denemarken;

*    1885 van het schroefstoomschip “Burgemeester van Vollenhoven”, gebouwd in Slikkerveer, 215 ton o.m., varend voor de Duinkerksche Stoombootreederij te Rotterdam;

*    1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Brinio”, gebouwd in 1882 te Pt. Glasgow, 665 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1889 verkocht naar Engeland;

*    1892 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In september 2002 kreeg ik van mevr. Blokland-Visser uit Papendrecht een “Bewijs van Ontslag” van Daniël Hoogerwerff, opgesteld door de Waterschout van Rotterdam en gedateerd 16 oktober 1887. Hij had onder kapitein L.Hoogerwerff (zijn vader) een reis gemaakt als kajuitjongen naar de Oostzee en was op 07 juni 1887 vertrokken.

 

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:

Uitgegaan:

“Lissabon 2 Jan. Amelia, L.Hoogerwerff Az, Vlaardingen.”

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Hoogerwerff, Leendert

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.G.Holscher als gezagvoerder gedurende:

*    1863 t/m 1866 van de galjoot, gebouwd in 1862 te Hoogezand, 141 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip is in 1866 gestrand in de Middellandse Zee;

*    1871 van de galjoot “Douro” ex Manus, ex Ernst, gebouwd in 1859 te Saterland, 60 ton o.m., varend voor J.Dekker te Wormerveer.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Holscher, H.G.

Familiegegevens en opleiding

Engel Mooi werd geboren op 12 november 1815 te Oude Pekela als zoon van de zeeman Jan Engels Mooi en Wupke Hindriks Houteboom.

Engel  trouwde te Oude Pekela op 08 november 1842 als zeeman met Renske Sterenborg, geboren op 15 augustus 1819 te Oude Pekela als dochter van de schipper Jan Harmannus Sterenborg/Steerenborg en Eike Pieters Oosterend. Renske overleed te Oude Pekela op 11 november 1892, 73 jaar, weduwe.

Engel overleed op 17 juni 1891 te Oude Pekela, 76 jaar, zonder beroep.

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Engel Mooi als zeeman in 1842, 1843, 1844, als schipper in 1847, 1849, 1851, 1854, 1857, 1860, 1863, en zonder beroep in 1880, 1884, 1890, 1891.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.J.Mooi was met vlagnummer 12 in de periode 1851 t/m 1867 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela.112.

 

E.J.Mooi was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 50 in de periode 1854 t/m 1868.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag van 12 januari 1864 van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” staat een verslag van het rampjaar 1863 toen “op de 16e (januari) uiteindelijk 9 met haver geladen schepen zee kozen. Geen enkel schip zou haar bestemming direcct bereiken. Vijf dagen na hun vertrek sloeg een zwarre storm medogenloos toe. … “Diverse schepen vergingen met man en muis. Er worden de namen van de kapiteins van 7 verloren gegane schepen genoemd waaronder die van kapitein Mooi. Maar welke Mooi? 101.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.J.Mooi als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1863 van de schoenerkof “Renske”, gebouwd in 1850 te Pekela, 145 ton o.m., varend voor G.H.Addens te Winschoterzijl. Het schip is in 1863 gestrand op Rügen en wrak geraakt;

*    1865 t/m 1866 van de 2-mast schoener  “Catharina Maria”, gebouwd in 1864 te Pekela, 160 ton o.m., varend voor A.J.Schröder te Pekela. Het schip is verongelukt in de Golf van Biscaye;

*    1864 t/m 1872 van de tjalk “Maria Geertruida”, gebouwd in 1848 te Wildervank, 56 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

*    1872 van de galjoot “Douro” ex Manus, ex Ernst, gebouwd in 1859 te Saterland, 60 ton o.m., varend voor J. Dekker te Wormerveer. Het schip is in 1872 gestrand en wrak geraakt.

 

De collectie monsterrollen in het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

06 maart 1838, schip “Hillechina”, kapitein Wolter Kl. De Wijk, matroos Engel Jans Mooi uit Oude Pekela.

28 december 1838, schip “Hillechina”, kapitein Wolter Kl. De Wijk, matroos Engel Jans Mooi uit Oude Pekela.

22 februari 1840, schip “Harmannus”, kapitein Jan Har, Sterenborg, stuurman Engel Jans Mooi uit Oude Pekela.

01 maart 1841, schip “Harmannus”, kapitein Jan H. Sterenborg, stuurman Engel Jans Mooi uit Oude Pekela.

18 februari 1842, schip “Harmannus”, kapitein Jan H. Sterenborg, stuurman Engel Jans Mooi uit Oude Pekela.

14 februari 1843, schip “Willem”, kapitein Israel Jans de Boer, stuurman Engel Jans Mooi uit Oude Pekela.

13 februari 1844, schip “Willem”, kapitein Israel Jans de Boer, stuurman Engel Jans Mooi uit Oude Pekela.

10 maart 1845, schip “Vriendschap”, kapitein Engel Jans Mooi uit Oude Pekela.

10 maart 1846, geen scheepsnaam, schipper Engel Jans Mooi. 30 jaar.

02 februari 1847, schip “Vrouw Anna Maria Catharina”, kapitein Engel J. Mooi uit Oude Pekela.

04 februari 1848, schip “Vrouwe Anna Maria Catharina”, kapitein Engel Jans Mooi uit Oude Pekela.

15 februari 1849, schip “Vrouw Anna Maria Catharina”, kapitein Engel J. Mooi uit Oude Pekela.

11 februari 1851, schip “Renske”, kapitein Engel J.Mooi uit Oude Pekela.

18 februari 1852, schip “Renske”, kapitein Engel J.Mooi uit Oude Pekela.

22 februari 1853, schip “Renske”, kapitein Engel J.Mooi uit Oude Pekela.

16 maart 1858, schip “Renske”, kapitein Engel J.Mooi uit Oude Pekela.

28 februari 1859, schip “Renske”, kapitein Engel J.Mooi uit Oude Pekela.

01 maart 1860, schip “Renske”, kapitein Engel J.Mooi uit Oude Pekela.

26 februari 1861, schip “Renske”, kapitein Engel J.Mooi uit Oude Pekela.

13 augustus 1864, schip “Catrina Maria”, kapitein Engel J.Mooi uit Oude Pekela.

 

Krantenberichten

Provinciale Groninger Courant 02 juni 1860114

Volgens berichten heeft de storm ook de overige kusten van Noordelijk Europa bezocht. De bijzonderheden daaromtrent ontbreken nog; alleen weten wij, dat op de 28 mei te Liverpool een menigte schepen daardoor belangrijke schade bekomen hebben, en een zelfs, zijnde het naar Afrika bestemde schip SEAFLOWER, gezonken is; zomede zijn te Redcar een zevental schepen op ’t strand gedreven, waaronder het te Winschoterzijl thuisbehorende schip RENSKE (opm: kapt. E.J. Mooi). Op eerstgenoemde plaats woedde de storm uit het NW, en op de laatstgenoemde uit het NNO.

(opm: de RENSKE blijft in de vaart, om in 1863 op Rügen te stranden en verloren te gaan).

 

NRC 11 december 1861114

Rotterdam, 10 december. Het schip (opm: kof) RENSKE, kapt. E.J. Mooi, van Windau (opm: Ventspils) naar Schiedam, is, volgens brief van Elseneur, d.d. 6 dezer, met schade te Christiansø binnengelopen. Het grootste gedeelte van de lading was nat.

 

NRC 13 december 1861114

Rönne (Bornholm), 3 december. Het Nederlandse schip (kof) RENSKE, kapt. E.J. Mooi, is voor noodhaven te Ertholmen binnengelopen. Een gedeelte der lading gerst en erwten wordt verkocht.

 

NRC 04 november 1862114

Nieuwediep, 1 november. Door kapt. Mooi, voerende het Nederlandse kofschip RENSKE, van Newcastle in Texel binnen, is de 28e oktober op 53° 29' NB en 03° 22' OL, gepraaid de Engelse brik ALIWAL, van Guernsey, kapt. Godfrey, van Newcastle naar Havre. Het had 17 dagen reis, was zwaar lek en had gebrek aan water en levensmiddelen, waarvan zij zoveel mogelijk door kapt. Mooi is voorzien.

 

NRC 14 oktober 1863114

Stralsund, 9 oktober. Het Nederlandse schip RENSKE, kapt. Mooi, van Rotterdam in ballast naar Dantzig, is gisteren bij Schwarbe (positie: 54 41 N 13 21 O) (Wittow a/Rügen) gestrand. Nadere bijzonderheden ontbreken.

 

Provinciale Groninger Courant 01 juni 1870114

Buenos Ayres, 29 april. Hier ligt zonder bestemming het schip CONCURRENT, kapt. De Jonge. Voorts lagen volgens de laatste berichten te Ascención de schepen JOLANDA MEIJER, kapt. Tholen, JOHANNA JACOBA, kapt. Velt, en LA PLATA, kapt. Kuiper. De eerste twee als depotschepen, het laatste om spoedig naar hier te vertrekken. Te Rosario lagen de SANTA FÉ FAVOR, kapt. Sannes, en CITO, kapt. Mooi.

 

NRC 29 juni 1870114

Buenos Aires, 30 mei. Het Nederlandse schip LA PLATA, kapt. Kuiper, lag volgens de laatste berichten nog te Asunción. Het Nederlandse schip CITO, kapt. Mooi, wordt van Rosario alhier terug verwacht. Alhier liggen ter rede de Nederlandse schepen WILLEM, kapt. De Weerd, PRESTO, kapt. Dijker en GEERTRUIDA MARIA, kapt. Coolen; het laatste als depotschip.

 

Provinciale Groninger Courant 29 november 1872114

Kopenhagen, 25 november. Het schip CITO, kapt. Mooi, van Stettin naar Chester, is op 22 dezer van een Drageroer loods door de Drogden voorzien geworden.

 

NRC 02 januaria1875114

Berwick, 29 december. De CITO, van Schiedam naar Granton, welke 30 november bij Holy-eiland gestrand was, is door visserslieden af en te Warrenhaven binnengebracht voor GBP 85. Het schip heeft weinig schade en zal naar hier gesleept worden om te repareren.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Mooi, Engel Jansz

Algemene informatie

1869

NRC 090569
Helvoet, 8 mei. Aangekomen DOURO, Hartman van Nantes.
NRC 020669
Helvoet, 1 juni. Uitgezeild DOURO, Hoogerwerf naar Lissabon.
VC 091069
Lissabon, 14 september. Uitgezeild DOURO, kapt. L. Hoogerwerf naar Portimao.
NRC 201069
Advertentie. In lading naar Oporto. Nederlands schip DOURO, kapt. L. Hoogerwerf. Adres: Seeuwen & C°.

1870

HV 260170
Hellevoetsluis, 24 januari. Uitgezeild DOURO, Hoogerwerf naar Porto.
AH 010370
Porto, 21 februari. Aangekomen DOURO, Hoogerwerf van Rotterdam.
VC 010670
Maassluis, 28 mei. Vertrokken DOURO, Hoogerwerf naar Plymouth.
DT 220670
Texel, 20 juni. Aangekomen DOURO, L. Hoogerwerf van Pentow.
DT 020870
Texel, 30 juli. Uitgezeild DOURO, H.G. Holscher naar Newcastle.
AH 130970
Kroonstad, 5 september. Aangekomen DOURO, Holscher van Newcastle.
HV 291070
Vlie, 27 oktober. Binnengekomen DOURO, Holscher van St. Petersburg.
HV 221170
Texel, 19 november. Uitgezeild DOURO, Holscher naar Bristol.
AH 241270
Pentowan, 19 december. Aangekomen DOURO, Holscher van Bristol.

1871

OHC 140171
Pentowan, 9 januari. Vertrokken DOURO, Holscher naar Kooger Polder.
NRC 150171
Deal, 11 januari. Volgens bericht is het kofschip DOURO, van Vlaardingen, met een lading klei verleden nacht op de Goodwin Sands aan de grond geraakt en na vlot gekomen te zijn wegens zware lekkage bij de Shingles (opm: Singels, inham in de baai van Winchelsea) op strand gezet.
NRC 150171
Ramsgate, 12 januari, per telegram. Het Nederlandse schip (opm: galjoot) DOURO, kapt. H.G. Holscher, van Pentowan naar Koogerpolder, is heden alhier lek binnengesleept.

NRC 170171
Ramsgate, 12 januari. De lading porseleinaarde van het schip DOURO, kapt. Holscher, van Pentowan naar Wormerveer, alhier zwaar lek binnengebracht, is bijna niet waard om opgeslagen te worden.
AH 060371
Texel, 5 maart. Binnengekomen DOURO, Holscher van Pentowan.
AH 020571
Bij Wight, 29 april, DOURO, Mooi van Havre naar Pentowan.
AH 040771
Fowey, 29 juni. Aangekomen DOURO, Mooi van Amsterdam naar Nantes.
AH 180871
St. Ives, 14 augustus. Aangekomen DOURO, Mooi van Nourmontier.
AH 110971
Pentowan, 7 september. Vertrokken DOURO, Mooi naar Koogerpolder.
AH 031071
Texel, 2 oktober. Aangekomen DOURO, Mooi van Pentowan.
NVC 141071
Wormerveer, 10 oktober. Aangekomen DOURO, Mooi van Pentowan.
HV 211171
Pentewan, 15 november. Binnengekomen DOURO, Mooi van Amsterdam.

1872

AH 190272
Shields, 15 februari. Aangekomen DOURO, Mooi van Amsterdam.
NRC 310372
Fowey, 27 maart. De Nederlandse schoener DOURO, kapt. Mooi, van Newcastle naar Charlestown, bestemd met een lading kolen en ten anker liggende in St. Austell-baai, werd verondersteld gisterenavond op strand te zullen raken. De reddingsboot van Fowey werd daarop in zee gebracht en landde de kapitein en verdere bemanning veilig te Polkerris. De schoener ligt achter haar ankers doch zo de wind niet noordelijk of westelijk loopt, zal zij het niet kunnen houden en op strand raken.
NRC 030472
Par, 29 maart. De Nederlandse galjoot DOURO, kapt. Mooi, is van de ankers geslagen en in Charlestown Bay gestrand en zal waarschijnlijk wrak worden. Men is bezig het tuig te bergen. (opm: zie PGC 080472)
NRC 050472
Fowey, 30 maart. Ongeveer de helft der lading steenkolen van de Nederlandse kof DOURO is geborgen.
PGC 080472
Amsterdam, 5 april. Van het in de baai van St. Austell gestrande kofschip DOURO, kapt. J.E. Mooi, van Newcastle naar Charlestown, is ongeveer de helft van de lading geborgen. (zie NRC 030472)
NRC 130472
Fowey, 10 april. De verkoop van de Nederlandse schoener DOURO, kapt. Mooi, had de 8ste dezer plaats. Het hol bracht GBP 18, enige inventaris GBP 40 en een gedeelte der lading kolen GBP 22 op. (opm: zie NRC 030472)

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1859
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureau Veritas via internet
AH = Algemeen Handelsblad
DT = De Tijd
HV = Het Vaderland
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVC = Nieuwe Veendammer Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
VC = Vlaardingsche Courant