Inloggen
CATHARINA - ID 16349


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1867-09-24 / 1883-12-12 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1867
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma J.M. Meihuizen & Zoon, Wildervank, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1867-07-04
Delivery Date: 1867-08-00
Technical Data

Gross Tonnage: 116.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1867
Datum agenda: 1867-09-24
Register nr: 18670676
Scheepsnaam: CATHARINA
Type: brigantijn
Lasten: 116
Gebouwd in plaats: Wildervank
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Pieters Jr., P.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Mulder, E.T.
Opmerkingen: LAATSTE BERICHT-datum besluit nieuwe zeebrief12-12-1871-29- schip ligt in :Veendam
Nr oude zeebrief : 1E zeebrief
Gebouwd te Wildervank

Ship History Data

Date/Name Ship 1867-09-24 CATHARINA
Manager: P. Pieters Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NJBM

Date/Name Ship 1871-00-00 CATHARINA
Manager: Firma J.M. Meihuizen & Zoon, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Firma J.M. Meihuizen & Zoon, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: NJBM

Date/Name Ship 1883-00-00 CATHARINA
Manager: Firma Van Harwegen & Den Breems, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van Harwegen & Den Breems, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands

Ship Events Data

1867-07-04: Building History
NRC 070767
Wildervank, 4 juli. Van de werf van de heren Meihuizen & Zoon liep heden van stapel het schoener-brikschip CATHARINA, groot pl.m. 140 last, zullende door kapt. E.T. Mulder, van Veendam, onder directie van de heer P. Pieters te Amsterdam bevaren worden.
1883-11-01: Sale/Verkoop
NRC 011183. Advertentie. Uit de hand te koop het Nederlands schoener-brikschip CATHARINA, groot 197 registerton, gekoperd en kopervast, tot dusver geclassificeerd * 3.3 A. 1.1., met deszelfs uitmuntende inventaris, thans liggende te Groningen; staat en verhaalt zonder ballast onder volle tuig; kajuit en volkslogies aan dek, zeer doelmatig voor de houtvaart.
Informatie bij de heren J.M. Meihuizen & Zn. te Wildervank, alsmede bij kapt. E.T. Mulder te Veendam.
1883-12-12: Final Fate: Stranded

Op reis van Groningen via Delfzjll naar Ipswich met een lading haver is de CATHARINA, kapt. L. Hoogerwerff en eigendom van de firma Van Harwegen & Den Breems te Vlaardingen, op 12 december 1883 te 21.30 uur bij Termunten gestrand en totaal wrak geslagen. De opvarenden werden met moeite gered. (opm: dit was waarschijnlijk het vertrek op de eerste reis na aankoop)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Egbert werd geboren 21 april 1833 te Veendam als zoon van de boekdrukker Ties Egberts Mulder en Reina Jans Sap.

Egbert trouwde op 22 mei 1856 te Veendam als schipper met Catharina Veenhorst, geboren te Veendam 26 november 1834 als dochter van de koopman Jacobus Venhuizen Veenhorst en Ida Harms Bosscher. Catharina overleed op 15 mei 1905 te Veendam, 70 jaar.

Egbert overleed op 20 juni 1915 te Veendam, 82 jaar, weduwnaar.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Egbert vermeld als schipper in 1856, 1858, 1861, 1862, 1864, 1867, 1868, 1871, 1873, 1874, 1875 en zonder beroep in 1884, 1885, 1888, 1895, 1896, 1902, 1905, 1915.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.T.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 114 in de periode 1866 t/m 1901.

 

E.T.Mulder was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer K4 resp. 82 in de periode 1857 t/m 1885.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.T.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*      1857 t/m 1861 van de 2-mastschoener “Stuurmans Harmonie”, gebouwd in 1856 te Muntendam, 153 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd door E.T.Mulder in 1862 herdoopt in “Harmonie”;

*    1862 t/m 1864 van de 2-mastschoener “Harmonie” ex Stuurmans Harmonie, gebouwd in 1856 te Muntendam, 153 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;

*      1865 t/m 1867 van hetzelfde schip maar nu varend voor T.Mulder te Veendam.`Het schip werd in 1867 verkocht te Buenos Ayeres

*    1868 t/m 1870 van de schoener brik “Catharina”, gebouwd in 1867 te Wildervank, 219 ton o.m., varend voor W.& P.Pieters te Amsterdam;

*    1871 t/m 1877 op hetzelfde schip maar nu varend voor J.M.Meihuizen te Wildervank;

*    1879 van de bark “Jan Melchior” ex George Henry, gebouwd in 1865 te Pwllhli, (havenplaats in NW.Wales aan de Tremadog Bay) 421 ton o.m., varend voor J.M.Meihuizen & Zn te Wildervank. Het schip werd in 1879 verkocht naar Duitsland;

*    1880 t/m 1883 van de schoenerbrik “Catharina”, gebouwd in 1867 te Wildervank, 219 ton o.m., varend voor J.M.Meihuizen & Zn te Wildervank.

 

In de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege opgenomen in een almanak uit 1862 uitgegeven door de zeemanscolleges van Wildervank en Nieuwe Pekela wordt E.T.Mulder  vermeld als gezagvoerder van de “Stuurmans Harmonie” met vlagnummer K4 resp. 82.

 

In een Naamlijst van Leden van het Veendammer zeemanscollege in 1880 aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staat E.T.Mulder als gezagvoerder van de “Catharina” met vlagnummer 82.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaarmuseum te Groningen vermeldt.

29 januari 1855, kof “Frouwina Elizabet”, kapitein Meilof Jans de Jonge, stuurman Egbert Mulder, 22 jaar uit Veendam,

30 januari 1865, schoener “Harmonie”, schipper Egbert Tiessens Mulder, 32 jaar uit Veendam.

01 juni 1881, schoener “Catharina”, kapitein Egbert T.Mulder, 48 jaar uit Veendam.

 

Overige bijzonderheden

Harlinger Courant dd 19 oktober 1874, Scheepvaartberichten

Uitgegaan:

Emden 12 Oct. Aurora , T.E.Mulder, Noorwegen”

 

Het Jaarverslag 2002 van het Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela vermeld de volgende schenking:

De toeëigening des Verlossers en het wezen des geloofs door E.T.Mulder, rustend zeekapitein te Veendam. Snelpersdruk van A.Mulder, Pekela (1892).

Egbert Ties Mulder (1833 – Veendam – 1915) was van 1868-1877 en van 1880-1883 schipper van de schoenerbrik Catharina van rederij W.& P.Pieters, Amsterdam, en J.M.Meihuizen & Zoon, Wildervank. Hij liet het boekje drukken bij zijn broer, Albert Ties Mulder (Veendam 1844 – Oude Pekela 1915, boekdrukker te Oude Pekela.”

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Mulder, Egbert Tiesz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

L.Hoogerwerff                                     1869-1870                                    DOURO

                                                                1870-1874                                    ZEUS

                                                                1876-1876                                    KONING WILLEM III

                                                                1876-1879                                    AMELIA

                                                                1883-1883                                    CATHARINA

 

Bouma025 vermeldt L.Hoogerwerff als gezagvoerder gedurende:

*    1870 van de galjoot “Douro” ex Manus, ex Ernst, gebouwd in 1859 te Saterland, 60 ton o.m., varend voor van Hartwegen & den Breems te Vlaardingen;

*    1871 t/m 1874 van de 2/msch “Zeus” ex Jupiter, gebouwd in 1849 te Wismar, 148 ton o.m., varend voor van Harwegen & den Breems te Vlaardingen;

*    1875 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Vroege te Alblasserdam;

*    1877 t/m 1879 van de 2/m sch. “Amelia” ex Koning Willem III, gebouwd in 1870 te Sappemeer, 188 ton o.m., varend voor J.W.Muurling te Vlaardingen. Het schip is in 1879 op de kust van Mexico verongelukt;

*    1883 van het schroefstoomschip “Tollens”, gebouwd in 1880 te Slikkerveer, 450 ton n.m., varend voor  Lels & van Dam te Rotterdam. Het schip werd in 1883 verkocht naar Denemarken;

*    1885 van het schroefstoomschip “Burgemeester van Vollenhoven”, gebouwd in Slikkerveer, 215 ton o.m., varend voor de Duinkerksche Stoombootreederij te Rotterdam;

*    1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Brinio”, gebouwd in 1882 te Pt. Glasgow, 665 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1889 verkocht naar Engeland;

*    1892 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In september 2002 kreeg ik van mevr. Blokland-Visser uit Papendrecht een “Bewijs van Ontslag” van Daniël Hoogerwerff, opgesteld door de Waterschout van Rotterdam en gedateerd 16 oktober 1887. Hij had onder kapitein L.Hoogerwerff (zijn vader) een reis gemaakt als kajuitjongen naar de Oostzee en was op 07 juni 1887 vertrokken.

 

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:

Uitgegaan:

“Lissabon 2 Jan. Amelia, L.Hoogerwerff Az, Vlaardingen.”

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Hoogerwerff, Leendert

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten