Familiegegevens en opleiding
Jan Rinjes de Boer werd geboren in 1819 te Norden als zoon van Rinje Heinke de Boer en Catharina Jans Bonn.
Hij trouwde met Tetje Christina Bonjer.
Hij overleed in op 09 november 1873 te Rotterdam. Hij was een neef van Ulrich Bonn - zie aldaar.064
Knipselcollectie Centraalbureau voor Genealogie te Den Haag
“Heden overleed plotseling, in den ouderdom van 53 jaren, mijn innig geliefde Echtgenoot, de Heer J.R. DE BOER, in leven Scheepsgezagvoerder, diep betreurd door mij, onze Kinderen en verdere betrekkingen.
Rotterdam, 10 November 1873 Wed. J.R. DE BOER Bonjer
Wegens buitelandsche betrekkingen eerst heden geplaatst.
NRC 15 november 1873
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.R.de Boer was met vlagnummer R105 in de periode 1847/48 t/m 1873 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.R. de Boer met vlagnummer R105 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
jaar type naam last varend voor
1849, 1851, 1855 brik Henrica 127 J.J.Bonn te ’s Gravenhage
1858, 1859 bark Johanna Christina 375 J.Smit Cz te Alblasserdam
1862 t/m 1866 bark Graafstroom 392 J.Smit Cz te Alblasserdam
1867 bark Cornelia 375 J.Smit Cz te Alblasserdam
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
J.R. de Boer Johanna Christina 20 september 1859 19 november 1860
Hij was in 1849 gezagvoerder op de bark “Graafstroom” van reder Jan Smit Cz. Hij nam in januari 1857 het gezag over van Ger Hinrichs Ruhaak op het fregat “Zes Gezusters”eveneens van Jan Smit Cz. Hij verloor dit schip op de uitreis naar Batavia op 21 maart 1857 bij Sunderland aan de Engelse NO kust. Het schip werd verbrijzeld en de bemanning gered005.
Bouma025 vermeld J.R.de Boer als gezagvoerder gedurende:
-
1848 van de brik “Geertruida” ex Neerlands Kroonprinses”, gebouwd in 1826 te Rotterdam, 228 ton o.m., varend voor H.J.Bonn te Den Haag;
-
1849 t/m 1858 op de brik “Henrica”, gebouwd in 1848 te Alblasserdam, 241 ton o.m., varend voor J.Bonn te ’s Gravenhage;
-
1858 t/m 1861 op de bark “Johanna Christina”, gebouwd in 1854 te Alblasserdam, 710 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam;
-
1862 t/m 1867 op de bark “Graafstroom”, gebouwd in 1858 te Alblasserdam, 600 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam;
-
1868 t/m 1872 op het 3/m schip “Cornelia”, gebouwd in 1867 te Alblasserdam, 1456 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam
en J.R.Boer (zonder de) van:
-
1857 op de bark “Zes Gezusters”, gebouwd in 1850 te Alblasserdam, 695 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam. Het schip strandde in maart 1857 bij Sunderland.
Overige bijzonderheden
Ontleend aan. van Blokland-Visser064 het volgende:
Hij was van 1849 tot 1857 gezagvoerder op de bark “De Graafstroom”(1) van reder Jan Smit Cz en nam in januari 1857 de functie van gezagvoerder over van Gerd Hinrichs Ruhaak op de driemastbark “De Zes Gezusters” van Jan Smit Cz te Alblasserdam. Hij verloor het schip op de uitreis naar Batavia op 21 maart 1857 bij Sunderland aan de noordoost kust van Engeland. Het schip werd verbrijzeld en de bemanning gered.
In 1849 was hij gezagvoerder op het fregat “Cornelia” van reder Jan Smit Cz te Alblasserdam. Van zijn reis naar Batavia 1871/72 is de briefwisseling bewaard gebleven tussen hem en zijn patroon Jan Smit Cz.
Zierikzeesche Courant 02 april 1864
Te Brouwershaven is gearriveerd op 29 maart 1864 de “Graafstroom”, kapt. J.R. de Boer, komend van Batavia op weg naar Rotterdam. Als passagiers zijn aangebracht 2 gepasporteerde marine matrozen.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.Langholtz als gezagvoerder gedurende:
* 1873 t/m 1874 van het fregat “Cornelia”, gebouwd in 1867 te Alblasserdam, 1456 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam;
* 1875 van de bark “Petronella” ex Amalia Augusta, gebouwd in 1856 te Elshout, 755 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam. Het schip strandde in 1875 in Straat Bali en werd verkocht.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Simon le Clercq werd geboren op 27 februari 1832 te Goes als zoon van de Nederlands Hervormde Huibertus le Clercq en Clasina Jordina. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Leuvenhaven, Wijk 3 nr. 334 (nieuw nr. 197), de Leuvenhaven nr. 171, de Rosestraat nr. 20 en de Maaskade nr. 66.
Hij was gehuwd met Maartje Dronkers, geboren 15 oktober 1830 te Goes, Nederlands Hervormd, overleden op 29 augustus 1883. Zijn dochter Jordine, geboren te Goes, trouwde in 1885 te Alblasserdam met Cornelis Pott, geboren 07 juni 1856 te Alblasserdam als zoon van Harm Geerts Pott en Geertje van der Hoogt. Deze Cornelis Pott was 1e stuurman bij zijn schoonvader
Simon overleed te Rotterdam aan de Maaskade op 08 mei 1884005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
le Clercq was met vlagnummer R104 in de periode 1861 t/m 1885 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
S.le Clercq was in 1883 “afwisselend commissaris” van de Maatschappij058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein S. le Clercq met vlagnummer R104 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1862 t/m 1867 van de bark “Johanna Christina” 375 last voor J.Smit Cz te Alblasserdam
1874 van het fregat “Cornelia” 769 last voor J.Smit Cz te Alblasserdam
* 1877, 1878 van het fregat “Cornelia” 1456 ton o.m. voor J.Smit Cz te Alblasserdam
* 1880, 1881 van het fregat “Cornelia” 1285 ton n.m. voor J.Smit Cz te Alblasserdam
* 1882 t/m 1884 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt S.le Clercq als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1868 op de bark “Johanna Christina”, gebouwd in 1854 te Alblasserdam, 710 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam;
* 1869 t/m 1874 van de bark “Graafstroom”, gebouwd in 1858 te Alblasserdam, 620 ton o.m., varend voor J.Smit Cn te Alblasserdam;
* 1875 t/m 1882 op het 3/m schip “Cornelia”, gebouwd in 1867 te Alblasserdam, 1456 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam.
Overige bijzonderheden
Foto van kapitein S.le Clerque (nr.5) beschikbaar047. (is dit een Nederlandse gezagvoerder?)
In het dagboek van de Roever 074 staat een passage ten tijde van zijn reis als gezagvoerder met de “Anna en Elise” die betrekking heeft op kapitein le Clercq
Op de reede van Shields bij Newcastle upon Tyne, 10 april 1863.
“… ten 4u in den morgen van den 20ste kwam voornoemde stoomboot (om de “Anna en Elise” uit de haven te slepen) weder langs zijde, ligten het anker … en waren alzoo ten 5u op de rivier tijne, voor de stad Shields aan de moorings met kettings vast naast het Ned. Barkschip Johanna Christina, … “.
Ontleend aan. van Blokland-Visser064 de volgende bijzonderheden:
Simon le Clercq in 1860 was 1e stuurman op de bark “Graafstroom” onder kapitein Gerd Heinrich Ruhaak. Hij voer met de “Graafstroom” op 03 oktober 1860 ’s avonds om 11 uur op 43o NB en 25o WL (Bron: Gemeentearchief van Rotterdam, Burgerlijke Stand Overlijden Rotterdam 1860 Deel E, folio 170, aktenr. 3325)062a.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.A. de Vries als gezagvoerder gedurende:
* 1882 t/m 1888 van het fregat “Cornelia”, gebouwd in 1867 te Alblasserdam, 1456 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam. Het schip werd in 1888 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Julie”.
Overige bijzonderheden
Geen
|