Inloggen
ELIZABETH - ID 16326


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1867-07-11 / 1880-07-23 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1867
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Construction Data

Scheepsbouwer: A. van Linge Ezn, Veendam, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1867-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 87.00 lasts
Net Tonnage 2: 164.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1867
Datum agenda: 1867-07-11
Register nr: 18670521
Scheepsnaam: ELIZABETH
Type: Schooner Brik
Lasten: 87
Gebouwd in plaats: Veendam
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Mulder & Zoon, D.
Plaats: Winschoten
Kapitein op moment van verzoek: Kruize, K.K.
Opmerkingen: 1869 - 586-datum besluit nieuwe zeebrief22-09-1869-48- schip ligt in :Zoutkamp
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Veendam

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1867-07-11 ELIZABETH
Manager: Firma D. Mulder & Zn. (Derk), Winschoten, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Firma D. Mulder & Zn. (Derk), Winschoten, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winschoten / Netherlands
Callsign: NPLV

Date/Name Ship 1875-00-00 CANDATI
Manager: Arent van Linge Evertszn., Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Arent van Linge Evertszn., Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: NHQC

Ship Events Data

1880-07-23: Final Fate: Stranded

Rio Grande do Sul, 11 augustus. Drie matrozen, behoord hebbende tot de equipage van het Nederlandse schoenerschip CANDATI, kapt. Branbergen, van Cardiff herwaarts met een lading steenkolen, zijn hier over land aangekomen en berichten dat hun schip de 23e juli 1880 te Barros, ongeveer 40 mijlen benoorden deze plaats, is gestrand en totaal verongelukt. De gezagvoerder, stuurman en een matroos zijn verdronken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Kobe Kruize werd geboren te Nieuw Scheemda als zoon van Kasper Derks Kruize en Jantje Kobes Doedel.

Hij trouwde als schipper te Oude Pekela op 09 mei 1867 met Elizabeth Dethmers, geboren te Oude Pekela als dochter van de koopman Willem Sijboldts Dethmers en Meiske Hinderikus van Emmen.

 

“Aktenummer: 1874-39, 09-04-1874

Op heden 31 dec. 1873 is voor ons ondergetekende, F.Lindes, Consul der Nederlanden te Archangel, ten deze handelende als Ambtenaar van de Burgerlijke Stand verschenen, Frans Grill, van beroep koopman, oud 58 jaren, wonende te Archangel, en H.Paetz, van beroep koopman, oud 25 jaren, wonende te Archangel, bekende van de ouders van de overledene, welke ons hebben verklaard dat op 22 dec. 1873 ’s morgens om 9 uur, te Solombol, ten huizen van K.Wernerus, zijn overleden Jurjen & Catrijna, in de ouderdom van 8 dagen, kinderen van Kobe K.Kruize en Elisabeth W.Dethemers, echtelieden, van beroep zeeman, wonende te Oude Pekela.”115

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.K.Kruize als gezagvoerder van/in:

*    1868 t/m 1871 van de 2/msch “Elisabeth”, gebouwd in 1867 te Veendam, 164 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten;

*    1874 van de brik “Meika Cornelia”, bouwjaar en -plaats niet bekend, 190 ton o.m., varend voor N.Kranenborg te Oostwold. Het schip werd in 1874 mastloos en verlaten in Frederikshaven binnengebracht en afgekeurd;

*    1876 van de brik “Meika Cornelia” ex Amphitrite, bouwjaar en -plaats niet vermeld, 140 ton o.m., varend voor N.Kranenborg te Oostwold. Het schip is in 1876 in de Noordzee gezonken.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 29 oktober 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:

Frederikshavn 26 Oct. Het Nederl. schip Meike Cornelia, kapt. K.Kruize, van Dantzig naar Harlingen, is masteloos vol water en door het volk verlaten, alhier binnengebragt.”

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Kruize, Kobe Kasperz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.(A.) Wolters als gezagvoerder gedurende:

*   1872 van de 2/msch “Elisabeth”, gebouwd in 1867 te Veendam, 164 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten;

*   1874 t/m 1875 van de schbrik “Thorbecke” ex Frithjofna, gebouwd in 1866 te Veendam, 197 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten. Het schip is in 1875 gestrand te Rio Grande.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Wolters, P. (A.)

Familiegegevens en opleiding

Willem Berends Eefting werd geboren ca 1834 te Winschoten als zoon van Klaas Jans Eefting en Grietje Willems Schuitema.

Hij trouwde op 06 maart 1867 als buitenvaarder te Wedde met Janna Peters/Pieters, geboren ca 1838  te Blijham als dochter van timmerman Johann Diederich Peters en Alke Hindriks Dik. Zij was eerder getrouwd (Wedde 17 augustus 1861) met de landbouwer Febo Barelds Geertsema. Janna overleed op 03 februari 1905 te Nieuweschans, 67 jaar.

Willem Berends overleed te Groningen op 01 februari 1900, 66 jaar

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.B.Eefting als gezagvoerder gedurende:

*    1864 van de galjoot “Juffer Esse Mensinga”, gebouwd in 1856 te Pekela, 160 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten. Het schip is in 1864 verongelukt bij Sciatos;

*    1866 t/m 1869 van de schkof “Juffer Esse Mensinga” ex Margaretha, gebouwd in 1859 te Winschoterzijl, 134 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten. Het schip is in 1869 gezonken;

*    1871 van de 2/msch. “Aaltje Maathuis”, gebouwd in 1857 te Hoogezand, 154 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten. Het schip werd in 1871 verlaten;

*    1873 t/m 1876 van de 2/msch “Elisabeth”, gebouwd in 1867 te Veendam, 164 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten. Het schip voer in 1876 voor A. van Linge Ez te Veendam en was herdoopt in “Candati”

*    1876 t/m 1879 van de 2/msch “Belle”, gebouwd in 1837 te Ipswich, 263 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten;

*    1880 t/m 1885 op hetzelfde schip maar nu varen voor S.Meijer te Winschoten. Het schip werd in 1886 te Dordrecht gesloopt (maar er is niet vermeld wie toen de kapitein was).

 

Monsterrol uit het Gemeentarchief van Delfzijl

Monsterrol 1879-103, 05 augustus 1879, schoener “Belle”, kapitein Willem Berends Eefting, 45 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Eilt Boeying, 32 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en 4 matrozen;

Monsterrol 1881-85, 10 augustus 1881, schoener “Belle”, kapitein Willem Berends Eefting, 48 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Harm Aiking, 33 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1881-133, 10 oktober 1881, schoener “Belle”, kapitein Willem B.Eefting, 48 jaar uit Winschoten. Voorts 3 matrozen en een lichtmatroos;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Eefting/Eeftingh, Willem Berends

Familiegegevens en opleiding

Eildert Jans Branbergen werd geboren te Muntendam op 23 augustus 1816 als zoon van Jan Eilderts Branbergen, schoolonderwijzer, en Zwaantje Jans Nieboer.

Hij trouwde te Veendam op 04 januari 1844 met Grietje Jacobs Schipper, geboren te Veendam ca 1811, weduwe van Hindrik Alberts Hanssens, dochter van Jacob Roelfs Schipper, schipper, en Klaasje Koops.

Overlijdensgegevens niet vermeld.

Gegevens van Ir. H.R. van der Woude, Zuidlaren, 2006

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.J.Branbergen was met nummer 16 effectief lid van het zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” te Veendam in de periode 1846 t/m 1877.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.J.Branbergen als gezagvoerder gedurende:

  • 1837 t/m 1847 van de kof “Klaziena Margaretha”, gebouwd in 1837 te Wildervank, 77 ton o.m., varend voor J.R.Schippers te Veendam.
  • 1850 t/m 1862 van de galjoot “Twee Gebroeders”, gebouwd in 1849 te Veendam, 135 ton o.m., varend voor T.R.Giezen te Muntendam;
  • 1863 t.m 1869 op de 2/m schooner “Margaretha”, gebouwd in 1862, 167 ton o.m., varend voor A. van Linge Ez te Veendam. Het schip werd in 1869 overzeild;
  • 1876 t/m 1880 van de sch.brik “Candati” ex Elisabeth, gebouwd in 1867 te Veendam, 164 ton o.m., varend voor A.van Linge Ez te Veendam. Het schip is te Barros (Rio Grande) verongelukt met steenkolen komend van Cardiff. Drie manschappen kwamen om.

 

Kapitein Eildert Jans Branbergen was van 1852-1854 gezagvoerder van de kof “Twee Gebroeders”, varend voor reder A.van Linge. In de Veendammer Courant verschenen de volgende twee berichten:

“Twee Gebroeders” (Branbergen) Zeilklaar 6 Juni 1856 Gothenburg naar Noorwegen.

“Twee Gebroeders” (Branbergen) 17 Oct 1857 te Danzig van Copenhagen (VC 24 oktober 1857).

Hij was in 1862 gezagvoerder van de schoener “Margaretha”, varend voor reder A.van Linge En. In de Veendammer Courant verschenen de volgende berichten:

“Margaretha” (Branbergen) 28 Febr.1865 binnengekomen te Sevila van Newc. (VC 11 maart 1865)

“Margaretha” (Branbergen) 17 Nov.1865 vertrokken van Dantzig naar Dordrecht (VC 25 november 1865).

Gegevens van mevr.M.van der Spoel-Walvius te Bussum, 29 augustus 1999.

Overige bijzonderheden

In de collectie van het Veenkoloniaal Museum te Veendam bevindt zich een scheepsjournaal van de “Candati”, onder kapitein Branbergen, varend voor de rederij A. van Linge te Veendam. Het schip is te Barros Rio Grande vergaan.

Zie internet www.veenkoloniaalmuseum.nl/journalen.html.

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Branbergen, Eildert Jans

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1867-12-03
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ELIZABETH
Schipper: Kruize, Kobe Kaspers
Scheepstype: schoener
Grootte: 172

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten