Inloggen
DE RUYTER - ID 1626


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1938
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5417430
Nat. Official Number: 663 Z 'S HAGE 1938
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' (H.J.J. Muller & J.G. Broërken), Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 47
Launch Date: 1938-05-21
Delivery Date: 1938-07-14
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Krimpen aan de Lek, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes no. 1072 Type HS (260x370)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 351.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 165.00 Net tonnage
Deadweight: 420.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 23486 Cubic Feet
Bale: 22073 Cubic Feet
 
Length 1: 43.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.63 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.66 Meters Depth, moulded
Draught: 2.90 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1956
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor van het zelfde type: 2tew 6 cil 300 PK Bolnes no. 1610 Type (260x370) 9,5 Kn.

Datum 00-00-1965
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe Bolnes motor. PK 300

Ship History Data

Date/Name Ship 1938-07-14 DE RUYTER
Manager: Gerrit de Ruiter, Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gerrit de Ruiter, Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PDPF

Date/Name Ship 1946-01-26 ADMIRAAL DE RUYTER
Manager: G. de Ruiter's Kustvaart- en Rederijbedrijf, Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gerrit de Ruiter, Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PCDN
Additional info: Op de romp: Adm. de Ruyter

Date/Name Ship 1963-06-21 ROSALIE
Manager: Rolf Törnroos, Mariehamn, Finland
Eigenaar: Rederibolaget 'Rosalie', Mariehamn, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Mariehamn / Finland
Callsign: OGIR

Date/Name Ship 1972-00-00 ROSALIE
Manager: Nikolas Kochilas, Piraeus, Greece
Eigenaar: Nikolas Kochlias, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Date/Name Ship 1973-00-00 ROSALIE
Manager: Stavros Androulakis, Piraeus, Greece
Eigenaar: Stavros Androulakis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Date/Name Ship 1974-00-00 ESPERANZA
Manager: Naviera Gumar S.A., Palma de Mallorca, Spain
Eigenaar: Naviera Gumar S.A., Palma de Mallorca, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Palma de Mallorca / Spain

Date/Name Ship 1975-00-00 ESPERANZA-F
Manager: Naviera Fontanet S.A., Palma de Mallorca, Spain
Eigenaar: Naviera Fontanet S.A., Palma de Mallorca, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Palma de Mallorca / Spain

Date/Name Ship 1982-00-00 ESPERANZA-F
Manager: D.J.A. Garcia & Cia Ltda., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: D.J.A. Garcia & Cia Ltda., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO6600

Date/Name Ship 1985-00-00 ESPERANZA-F
Manager: Antonio Manuel Hernandez Morillo, Isla de San Andres, Colombia
Eigenaar: Antonio Manuel Hernandez Morillo, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO6600

Date/Name Ship 1995-00-00 ESPERANZA-F
Manager: Antonio Manuel Hernandez Morillo, Isla de San Andres, Colombia
Eigenaar: Antonio Manuel Hernandez Morillo, Isla de San Andres, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla de San Andres / Colombia

Date/Name Ship 1996-00-00 ESPERANZA-F
Manager: Inversione Garcia Hermanos, Isla de San Andres, Colombia
Eigenaar: Inversione Garcia Hermanos, Isla de San Andres, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla de San Andres / Colombia

Ship Events Data

1938-05-24: Algemeen Handelsblad 24-05-1938: Scheepsbouw: Van de N.V. Scheepswerf „Foxhol" van Muller en Broërken", is met goed gevolg te water gelaten het motortankschip „DE RUYTER", in aanbouw onder toezicht van Bureau-Veritas en Scheepvaartinspectie voor rekening van den heer De Ruyter te Scheveningen. Het schip heeft de afmetingen 40.50X7.50X2.90 m, is 426 ton D.W. groot en wordt voorzien van een 300 P.K. Bolnes -motor. De kiel is gelegd voor eenzelfde sohlp voor rekening van den heer Schothorst te Zuidbroek.
1938-07-15: NvhN 15-07-1938: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van net nieuwe m.s. „DE RUYTER” gebouwd bij de N. V. Scheepswerf „Foxhol” v/h. Muller en Broërken te Foxhol, voor rekening van kapt. G. de Ruiter te Scheveningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie, groote kustvaart. Het schip is van het raised-quarterdek type en het heeft afmetingen van 40.50 X 7.50 X 2.90 — 3.85 M. Het d.w. bedraagt 435 ton met een bruto tonnage van 347,69 en een netto tonnage van 169,85 Reg. ton. Het schip is voorzien van een Bolnes motor 300 p.k. terwijl als hulpmotor in de motorkamer een Benz motor van 10 p.k. geplaatst is. Aan dek zijn twee motorlieren geplaatst, die elk door een Deutz motor van 8-10 p.k. aangedreven worden. Het schip heeft een mast met twee laadboomen voor lasten van twee ton. Het hijschgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De ankerlier wordt gedreven door een Deutz motor van 8 p.k. Het behaalde in ballast een snelheid van 10 mijl.
1938-07-18: Als DE RUYTER, zijnde een motorvrachtschip, groot 984.95 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 07-07-1938 no. 5706, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen an 663 Z 's HAGE 1938 op het achterschip in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek.
1939-09-19: Het Volksdagblad 19-09-1939: Scheveningse vrachtboot veilig binnen. Scheveningen, 18 Sept. -Gisterochtend is komende van Liverpool in de Scheveningse haven binnengekomen het motorvrachtschip “De Ruyter”, thuibehorende te Scheveningen.. De kapitein/reder is de heer G.de Ruyter alhier. Het schip wordt in Scheveningen opgelegd.
1940-00-00: Was tijdens WO II in geallieerde dienst.
1940-03-04: Arnhemsche courant 04-03-1940: Vreemde vliegtuigen bedreigden Ned. schepen. Bommen vielen nabij Groninger kustvaarder. De heer G. de Ruiter, kapitein van het te Vlissingen binnengeloopen Nederlandsche motorschip “DE RUYTER” , thuisbehoorende te Scheveningen, heeft het cargadoorskantoor J.G. Mulder te Groningen gerapporteerd, dat Zaterdagnacht op de Noordzee bommen uit vliegtuigen van onbekende nationaliteit zijn geworpen, welke in de nabijheid van het schip terecht kwamen. In de buurt van de “De Ruyter” bevonden zich ook het Ned. Motorschip “Nottingham” en het Ned. Motorschip “Friso”. De twee schepen waren eveneens op weg naar Nederland. De vliegtuigen vlogen op 70 tot 100 M. hoogte. De heer De Ruiter bevond zich in de kajuit, toen hij een ontploffing hoorde. Hij snelde naar boven en zag toen het vliegtuig, waarvan hij de nationaliteit niet kon vaststellen. Even later volgde een tweede ontploffing, spoedig gevolgd door een derde, veroorzaakt door een bom, welke achter zijn schip was terecht gekomen. De ontploffingen hebben geen schade aangericht. Niemand werd gedeerd.
1945-06-30: Friesch dagblad 30-06-1945: Eerste schip uit Londen te Harlingen. Zaterdag werd het eerste schip uit Londen te Harlingen verwacht. De muziek stond opgesteld, doch.... er kwam niets. De boot vertrok later uit Engeland dan was verwacht en kwam pas Zondagmorgen 11 uur aan. Het was de Admiraal de Ruyter, groot 400 ton, kapitein Onnes, geladen met cement. De burgemeester van Harlingen, de havenmeester, vertegenwoordigers van H.S.N. enz. waren voor de officieele ontvangst aanwezig. De kapitein werd toegesproken. De burgemeester roemde de koopvaardij, die in de afgeloopen jaren de goede zaak zooveel diensten heeft bewezen.
1950-09-18: Als ADMIRAAL DE RUYTER, zijnde een stalen motorschip, liggende te Capelle a/d IJssel, door A. van der Velden, scheepmeter te Rotterdam, opnieuw voorzien van hetzelfde brandmerk door het inbeitelen van 663 Z 'S HAGE 1938 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 1.90 m. uit hekplaat, 0.50 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen vroegere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)
1953-10-26: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het ’s nachts aan de grond lopen van het motorschip Admiraal de Ruyter op de westkust van Gotland, tijdens reis van Par naar Gefle en beladen met porceleinaarde. Toen het licht geworden was bleek het schip vastgelopen te zijn op de westkust van Gotland bij Grundarden. Het lukte niet met schroef manoeuvres los te komen. Er werd besloten een deel van de lading te lossen. Zo werd 80 ton lading gelost in een langszij gekomen lichter maar dit was niet voldoende om los te komen. Na nog eens 55 ton lading geworpen te hebben lukte het om 09.00 uur met hulp van een douanevaartuig vlot te komen. Het schip bleek zware bodemschade opgelopen te hebben. Oordeel van de Raad is dat toen de kapitein op 26 oktober 1953 te 0.00 uur de wacht overgaf aan de stuurman, de Admiraal de Ruyter in een veilige koers bewesten Gotland voer. De kapitein toonde de stuurman het gisbestek in de kaart en beiden controleerden zij de gestuurde koers. Tijdens het drinken van een kop koffie liet de roerganger het schip 5 streken uit zijn koers lopen. Blijkbaar waren de roerganger noch de stuurman goed uitgeslapen want beiden hebben dit niet doorgehad. Zodoende heeft het schip 3 uur de verkeerde koers gevaren. De Raad is van oordeel, dat stuurman K. Meinema aansprakelijk is voor de stranding van de Admiraal de Ruyter en straft hem, daar hij wegens het niet bezitten van enig diploma niet ernstiger kan worden gecorrigeerd, door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 5 januari 1955.
1957-06-00: Liggend in het Vänermeer (Zweden) verhinderde een landverschuiving nabij Lila Edet de doorvaart door het Götakanaal. (Zelfs een halve papierfabriek werd meegesleurd in het kanaal.) Samen met een veertigtal andere schepen kon pas na zes weken wachten (er moest eerst een nieuwe doorgang worden gebaggerd) de reis worden voortgezet.

Samenstelling uit meerdere krantenberichten (door Ben Scholten). 11-06-1957. Drie doden. Miljoenen schade. Aardverschuiving splitst sulfaatfabriek in tweeën.
Gothenburg, Zweden (UP) — Drie mensen zijn gedood bij een aardverschuiving, die in de omgeving van Gothenburg plaats vond. Zij waren te laat weggegaan uit de grote sulfaatfabriek, die door de verschuiving letterlijk door midden werd gesneden. Een scheur in de grond, die steeds wijder werd had de 250 arbeiders al enkele uren voor de eigenlijke verschuiving gewaarschuwd voor het dreigende gevaar. Twee arbeiders werden ernstig gewond. De schade zal, volgens een schatting van deskundigen in de miljoenen lopen. De wal van de rivier de Göta werd door de verschuiving over een lengte van anderhalve kilometer in het water geschoven. Het scheepsverkeer op deze waterweg tussen Gothenburg en het meer Vänern, waar elke dag ongeveer 60 schepen gebruik van maakten, zal maandenlang gesloten moeten worden. Naar schatting liggen nu ongeveer 60 schepen opgesloten in het Vänern meer, die daar zullen moeten wachten tot de aardmassa's uit de rivier verwijderd zijn. Hierbij zijn 14 Groninger kustvaarders, die hout kwamen laden en door de gedwongen ligging grote schade aan hun reders berokkenen. De schepen zijn: Bruiser, Confidence, Egbert Wagenborg, Henriëtte B, Jan, Makkum, Paraat, Admiraal de Ruyter, Soli Deo Gloria, Tuko, Wilja B, IJsselborg, Taifoen. Een ernstig probleem is verder, dat olie uit de opslagplaatsen bij de sulfaatfabriek in de rivier stroomt die drinkwater levert aan de haven Gothenburg. Men is onmiddellijk gestart met pogingen dit wegvloeien van olie stop te zetten, maar niemand kan zeggen of men succes zal hebben. Deskundigen waarschuwen ervoor, dat men nieuwe verschuivingen kan verwachten. Ongeveer 30 families werden uit hun huizen geëvacueerd. De schade aan de sulfaatfabriek wordt geschat op ongeveer elf miljoen gulden. Verder kwamen meldingen binnen van grote schade op verschillende plekken langs de rivier, waar een achttien voet hoge vloedgolf op de oevers beukte.
11-06-1957: Van onze correspondent) Stockholm, dinsdag. Twaalf Nederlandse kustvaarders zijn na de aardverschuiving, die vrijdag bij het dorp Lilla Edet, 55 km noordelijk van Gothenburg plaatsvond en waardoor het scheepvaartverkeer op de Götarivier volledig lag gestremd, in de haven rondom het Vänermeer ingesloten. Dit lot wordt door 21 Zweedse, 16 Duitse en 2 Russische schepen en een Noors schip gedeeld. De namen der Nederlandse, voornamelijk uit de provincie Groningen afkomstige schepen, die bezig waren hout te laden, zijn: Tuko, Makkum, Paraat, Wilja B, Soli deo Gloria, IJsselborg, Henriëtte B, Confiance,' Egbert Wagenborg. Jan, Bruiser en Admiraal de Ruvter, die in totaal een thans tot werkeloosheid gedoemde bemanning van ten minste 130 knapen hebben.
05-07-1957 (Van onze correspondent) Gothenburg. donderdag. Kapiteins en bemanningen van de 94 kustvaarders van zes nationaliteiten hebben donderdagmiddag vier uur een zucht van verlichting geslaakt. Op dat moment werd bekend, dat de vaargeul door de logge leemmassa, die tijdens de aardverschuiving van 7 juni de 80 km lange Göta-rivier volledig had gestremd, eindelijk gereed was gekomen. Vier uur later deed de kustvaarder „Paraat" zijn naam eer aan door als eerste van de 14 Nederlandse schepen, die met 70 lotgenoten van andere landen een maand in het Vaner-meer ingesloten zijn geweest, door de 40 m brede vaargeul langs het gebied van de ramp richting Gothenburg te stevenen. Onmiddellijk daarna kwam de beurt aan de Soli Deo Gloria". Vrijdagmorgen omstreeks vier uur zullen de „IJsselborg". de „Bruiser" en de „Jan" volgen en daarna komt de beurt aan „Egbert Wagenborg", „Confiance", „Admiraal de Ruyter" en „Duurt". Daarachter lagen donderdagavond: „Taifoen", „Bab T", „Henriëtte B", „Tuko" en „Makkum",
05-07-1957 (Van onze Zweedse correspondent) Donderdagmiddag vier uur is de voorlopige vaargeul door de Gota rivier op de plaats waar deze op 7 juni vijftig kilometer noordelijk van de Zweedse havenstad Gotenburg door een aardverschuiving volledig werd gestremd, gereedgekomen. Drie uur later kon de eerste van de veertien Nederlandse kustvaarders die een maand lang in de havens rond het Vänermeer ingesloten zijn geweest, uit zijn isolement worden verlost. Dat was de „Paraat",' die, onmiddellijk door de „Soli Deo Gloria gevolgd, die richting Gothenburg, het gebied van de ramp passeerde. Deze twee Nederlandse schepen lagen er het gunstigst voor. De maar al te welkome „bevrijdingsactie" duurde tot donderdagavond negen uur. Men achtte het niet verantwoord de vaartuigen na het invallen van de duisternis door de vrij gebrekkige vaargeul te loodsen.. Vanmorgen. is het verkeer opnieuw geopend. Voor Nederlandse kustvaarders de „Bruiser", de „IJsselborg" en de „Jan", „Egbert Wagenborg", de „Confiance", de „Admiraal de Ruyter" en de „Duurt". De positie van „Bab I', „Taifoen", Tuko", „Henriëtte B." en „Makkum" is minder goed en het was de vraag, of deze schepen vandaag Gotenburg nog zouden kunnen bereiken. In totaal verdrongen zich donderdag op het Trollhatten kanaal tussen Lilla Edit en Trollhatten niet minder dan 94 schepen, veertien Nederlandse, 24 Duitse, 52 Zweedse, twee Russische, een Deen en een Noor die na in vier sluizen te zijn geschut een voor een door de vaargeul moeten gaan. Hiermee is vanzelfsprekend veel tijd gemoeid. Zodra donderdagmiddag het startsignaal voor het eerste schip, een kleine Zweedse tanker, werd gegeven, ging onder de bemanning van alle vaartuigen een gejuich op. „De hemel zij dank, eindelijk", zo riep men in zes talen.
1957-11-15: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van het motorschip Admiraal de Ruyter bij Lillgrund aan de zuidpunt van Gotland. Het schip was 13 november om 13.00 uur vertrokken van Kotka in Finland, met een volle lading gezaagd hout, met bestemming Lorient in Frankrijk. Op 15 november te 02.25 uur werd het vuur van Ostergarn dwars gepeild op een afstand van 4 mijl. Het was mooi helder weer maar rond 06.00 uur ondervond men mistvlagen. Men bleef volle kracht varen, 9 mijl per uur. Te 06.10 uur peilde de kapitein door de mistvlagen heen Faludden dwarsop aan stuurboord. Om 06.35 uur liep het schip volle kracht aan de grond op de Lillgrundbank, zoals later na opklaren bleek. De kapitein stopte de machine; het schip kwam onmiddellijk vlot. Na peiling bleek de voorpiek een weinig water te maken. Na lossing bleek dat het schip enige bodemschade had. De kapitein heeft verklaard dat hij zich door de mistvlagen volkomen heeft vergist in de afstand tot Faludden. Oordeel van de Raad is dat kapitein van der Zwan bij zijn waarneming de afstand tot Faludden kennelijk heeft overschat, zoals hij zelf reeds verklaard heeft en de stranding een direct gevolg is van deze vergissing en de daarna door hem uitgevoerde onjuiste koersverandering. Mitsdien straft de Raad kapitein A. v.d. Zwan, geboren 5 november 1919, wonende te Scheveningen, door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 26 juni 1958.
1973-00-00: In 1973 bij de Balearen aangehouden voor smokkel en opgebracht naar Palma. Vervolgens publiekelijk verkocht.
2011-12-23: Final Fate:
No Longer updated by LRF since 23/12/2011, (Last update: 16/10/2012.) Vessel continued existance in doubt.
 

Afbeeldingen


Omschrijving: 'De Ruyter' (bj 1938)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Adm. de Ruyter' (bj 1938 ex De Ruyter)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: ADMIRAAL DE RUYTER
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ADMIRAAL DE RUYTER
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: ADMIRAAL DE RUYTER
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: Rosalie
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ROSALIE
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname