Familiegegevens en opleiding
Albert Pik werd geboren 14 mei 1829 te Veendam als zoon van de scheepstimmerman Jacob Jans Pik en Trijntje Alberts Hansens.
Hij trouwde op 06 februari 1862 te Wildervank als buitenvaarder met Trijntje Kempinga, geboren 10 augustus . 1838 te Wildervank als dochter van de zilversmid Eerrke Jans Kempinga en Marchien Pieters Boer. Trijntje overleed op 09 augustus 1875, 37 jaar.
Hij hertrouwde op 01 maart 1877 te Wildervank met Harmke Emmelkamp, geboren te Wildervank 07 maart 1828 als dochter van Filippus Eerns Emmelkamp en Geertruida Jans Ligger. Zij was de weduwe van de schippers Engelardus Fokkes Muller en Barend Geerts Smid. Harmke overleed op 05 april 1897 te Wildervank, 69 jaar
Geen overlijdensakte van Albert J.Pik gevonden, maar nà 1900.
In BS-akten wordt Albert vermeld als “zeeman” in 1863, als “schipper” in 1866, 1869 en 1872 en als “rustend schipper in 1900.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.J.Pik was effectief lid van het zeemnscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 7 in de periode 1868 t/m 1898.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.J.Pik als gezagvoerder gedurende:
* 1855 van de kof “Jacoba Hazewinkel”, gebouwd in 1835 te Hoogezand, 90 ton o.m., varend voor Braams & Schaafsma te Harlingen. gezonken in de Noordzee;
* 1867 t/m 1876 van de 2msch. “Catharina”, gebouwd in 1866 te Sappemeer, 132 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten. Het schip werd in 1876 in zinkende staat verlaten;
* 1878 van de 2/msch. “Fennechiena”, gebouwd in 1857 te Sappemeer, 179 ton o.m., varend voor J.Romkes v/d Goot. Het schip ging in dit jaar over naar kapitein/eigenaar W.Jager, de het herdoopte in “Uranus”;
* 1879 t/m 1888 van de 3/msch “Geertruida Strating”, gebouwd in 1878 te Pekela, 210 ton n.m., varend voor G.H.Strating te Pekela. Het schip werd in 1888 verkocht naar Denemarken.
Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Albert Jakobs Pik op:
16 maart 1844, smak “Verwachting”, schipper Jan Alberts Hanssen, 39 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok Albert Jacobs Pik, 14 jaar uit Veendam en een matroos.
15 juni 1845, kof “Pollux”, kapitein Geert Roelfs de Jonge uit Veendam. Voorts stuurman, kok Albert J.Pik, 16 jaar uit Veendam, matroos en een lichtmatroos.
24 januari 1846, kof “Pollux” schipper Geert Roelfs de Jonge. Voorts stuurma, kok Albert Jakobs Pik, matroos en een lichtmatroos.
27 januari 1847, kof “Jakoba Hazewinkel”, schipper Jan Germs Boon. Voorts stuurman, kok en de lichtmatroos Albert Jakobs Pik.
23 februari 1848, kof “Jakoba Hazewinkel”, schipper Jan Germs Boon. Voorts stuurman, kok Albert Jakobs Pik, matroos en een koksmaat.
12 februari 1849, kof “Jacoba Hazewinkel”. schipper Jan Germs Boon.Voorts een kok en de matroos Aldet Jacobs Pik.
21 februari 1850, kof “Adriana”, schipper Jan Roelfs Veenhuizen. Voorts stuurman, kok Albert Pik, en een kajuitwachter.
05 februari 1853, kof “Jacoba Hazewinkel”, schipper Jan Germs Boon. Voorts stuurman Albert Jakobs Pik en een kok.
19 februari 1859, kof “Dina Marchina”, schipper Remmelt Geuchies Engelsman, 38 jaar. Voorts stuurman Albert Jakobs Pik, 28 jaar uit Veendam, kok, matroos en een lichtmatroos.
03 februari 1872, schoener “Katharina”, schipper Albert Pik, 40 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.
16 maart 1875, schoener “Catharina”, schipper Albert Pik, 44 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman en een kok.
17 februari 1876, schoener “Catharina”, schipper Albert Pik, 45 jaar uit Wildervank. Voorts een stuurman.
20 juli 1877, schoener “Fennechiena”, kapitein A.J.Pik, 46 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
05 oktober 1877, schoener “Fennechiena”, kapitein Albert J.Pik, 46 jaar uit Wildervank. Voorts 1e stuurman, 2e stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
05 juli 1878, schoener “Geertruida Stratingh”, kapitein Albert Jacobs Pik, 47 jaar uit Wildervank. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter.
In 15 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Albert J./Jacobs/Jakobs Pik.
Het overzicht luidt:
1844 kok op de smak “Verwachting” onder Jan Alberts Hanssen geen leeftijd
1845-1846 kok op de kof “Pollux” onder Geert Roelfs de Jonge 16 -? Jaar
1847 lichtmatroos op de kof “Jakoba Hazewinkel” onder Jan Germs Boon geen leeftijd
1848 kok op de kof “Jakoba Hazewinkel” onder Jan Germs Boon geen leeftijd
1849 matroos op de kof “Jakoba Hazewinkel” onder Jan Germs Boon geen leeftijd
1850 kok op de kof “Adriana” onder Jan Roelfs Veenhuizen geen leeftijd
1853 stuurman op de kof “Jakoba Hazewinkel” onder Jan Germs Boon geen leeftijd
1859 stuurman op de kof “Dina Marchina” onder Remmelt G.Engelsman 28 jaar
1872-1876 schipper op de schoener “Catharina” 40-45 jaar
1877 schipper op de schoener “Fennechiena” 46 jaar
1878 schipper op de “Geertruida Stratingh” 47 jaar
verige bijzonderheden
De “Jacoba Hazewinkel”, reisroute niet gegeven, onder kapitein Pik, is op 11 september 1855 in de Noordzee gezonken.078.
Familiegegevens en opleiding
Johann Christian Stüven werd geboren te Osten, Duitsland op 06 september 1836 als zoon van de landbouwer Johan Stüven en Thrina Margaretha Heidritter.
Johann trouwde te Oude Pekela op 12 februari 1863 als schipper met Catharina Dethmers, geboren op 02 november 1834 te Oude Pekela als dochter van de koopman Willem Sijbolts Dethmers en Meiske Hinderikus van Emmen.
Een advertentie in de collectie van het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag vermeldt het overlijden van Catharina Dethmers, ruim 80 jaar, weduwe van J.C.Stüven op 12 januari 1915 op de Hoogte Kadijk nr. 4 te Amsterdam. Zij werd begraven op de Nieuwe Oosterbegraafplaats te Amsterdam.
Eveneen een advertentie in de collectie van het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag vermeldt het overlijden van Johann Christian Stüven op 13 september 1901 op de Hoogte Kadijk 9 te Amsterdam oud 65 jaar met als ondertekening de weduwe C.Stüven-Dethmers en 3 kinderen
Volgens https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:X1QT-J6B was de famile doopsgezind.
Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermeldt Johann Stüven als schipper in 1863, 1864, 1867, 1868, 1869, 1870.
In: http://www.pondes.nl/detail/i_d.php?inum=5957403 wordt Johann Christian in 1898 vermeld als “stalhouder”.
“Aktenummer: 1869-s2, 03-03-1869
Consulaat Generaal der Nederrlanden, Buenos Aires, 11 mei 1868: Akte van overlijden: Heden 11 mei 1868 verschenen voor ons, Jan Jacob Mignot Lieste, Consul der Nederlanden, residerende te Buenos Aires, de heer Johann Christiaan Stuven, oud 31 jaren, wonende te Oude Pekela, gezagvoerder van het te Winschoten thuis behorende schoenerschip “Catharina”, vergezeld van Hermanus Wieringa, oud 36 jaren, geboren te Oostum, wonende te Ezinge, gezagvoerder van het te Groningen thuisbehorend schoenerschip “d’Ommelanden” en Jan Roelfs Nieveen, oud 38 jaren, geboren te Groningen, wonende te Groningen, gezagvoerder van het te Hoogezand thuis behorend schoenerschip “Dispositum”. Alle comparanten, mondig als getuigen, verklaren dat op 19 febr. 1868 ’s morgens om drie uur, aan boord van bovenvermeld schip te Paraquay is overleden: Johan Nicolaas, geboren te Oude Pekela op 19 maart 1867, zoon van eerstgenoemde comparant Johann Christiaan Stuven en zijn wettige huisvrouw Catharina Dethmers, oud 33 jaar, eveneens wonende te Oude Pekela.”115
Een overlijdensakte te Oude Pekela van Johann Nicolaas Stuven, geboren te Oude Pekela als zoon van Johann Christiaan Stuven en Catharina Dethmers op 19 februari 1868 te Paraquay
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.C.Stuven was met vlagnummer 59 in de periode 1863 t/m 1872 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela.112
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.C.Stuven als gezagvoerder gedurende:
-
* 1862 t/m 1872 van de schoenerbrik “Catharina” ex Najade, ex Catharina (?), gebouwd in 1857 te Sappemeer, 180 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten.
Overige bijzonderheden
Bericht dat op 10 februari 1864 te Antwerpen een matroos is overleden aan boord van de schoener “Catharina”, kapitein Johannes Christianus Stuven.115
Bericht dat op 01 mei 1864 aan boord van de “Catharina” onder kapitein John (sic) Christiaan Stuven in bijzijn van de kapitein en zijn vrouw Catharina Dethmers is overleden hun zoontje John Nicolaas Stuven. Het schip lag toen te Mostaganem, Algerije, Afrika.115
Provinciale Groninger Courant 16 oktober 1866114
Amsterdam, 13 oktober. Het schip CATHARINA, kapt. Stüven, van Archangel naar Kooger-Polder, is volgens telegram uit Drontheim, d.d. 11 dezer, aldaar met zware schade en 3 voet water in het ruim, binnengelopen.
NRC 03 februari 1867114
Rotterdam, 2 februari. Het schip CATHARINA, kapt. Stuven, van Archangel naar Koogerpolder, in het Vlie binnen, is de eerste februari door de stoomboot MAGNET in het Nieuwediep gesleept en zou de reis langs het Kanaal voortzetten.
NRC 04 november 1869114
Amsterdam, 3 november. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip (opm: brik) CATHARINA, kapt. Stuven, van Ibrail naar Antwerpen, te Gibraltar gearriveerd, met verlies van boot, watervaten en meer andere schade, hebbende hevige stormen doorgestaan; het schip was dicht gebleven en heeft de 25e oktober de reis voortgezet.
Familiegegevens en opleiding
Albert Pik werd geboren 14 mei 1829 te Veendam als zoon van de scheepstimmerman Jacob Jans Pik en Trijntje Alberts Hansens.
Hij trouwde op 06 februari 1862 te Wildervank als buitenvaarder met Trijntje Kempinga, geboren 10 augustus . 1838 te Wildervank als dochter van de zilversmid Eerrke Jans Kempinga en Marchien Pieters Boer. Trijntje overleed op 09 augustus 1875, 37 jaar.
Hij hertrouwde op 01 maart 1877 te Wildervank met Harmke Emmelkamp, geboren te Wildervank 07 maart 1828 als dochter van Filippus Eerns Emmelkamp en Geertruida Jans Ligger. Zij was de weduwe van de schippers Engelardus Fokkes Muller en Barend Geerts Smid. Harmke overleed op 05 april 1897 te Wildervank, 69 jaar
Geen overlijdensakte van Albert J.Pik gevonden, maar nà 1900.
In BS-akten wordt Albert vermeld als “zeeman” in 1863, als “schipper” in 1866, 1869 en 1872 en als “rustend schipper in 1900.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.J.Pik was effectief lid van het zeemnscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 7 in de periode 1868 t/m 1898.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.J.Pik als gezagvoerder gedurende:
* 1855 van de kof “Jacoba Hazewinkel”, gebouwd in 1835 te Hoogezand, 90 ton o.m., varend voor Braams & Schaafsma te Harlingen. gezonken in de Noordzee;
* 1867 t/m 1876 van de 2msch. “Catharina”, gebouwd in 1866 te Sappemeer, 132 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten. Het schip werd in 1876 in zinkende staat verlaten;
* 1878 van de 2/msch. “Fennechiena”, gebouwd in 1857 te Sappemeer, 179 ton o.m., varend voor J.Romkes v/d Goot. Het schip ging in dit jaar over naar kapitein/eigenaar W.Jager, de het herdoopte in “Uranus”;
* 1879 t/m 1888 van de 3/msch “Geertruida Strating”, gebouwd in 1878 te Pekela, 210 ton n.m., varend voor G.H.Strating te Pekela. Het schip werd in 1888 verkocht naar Denemarken.
Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Albert Jakobs Pik op:
16 maart 1844, smak “Verwachting”, schipper Jan Alberts Hanssen, 39 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok Albert Jacobs Pik, 14 jaar uit Veendam en een matroos.
15 juni 1845, kof “Pollux”, kapitein Geert Roelfs de Jonge uit Veendam. Voorts stuurman, kok Albert J.Pik, 16 jaar uit Veendam, matroos en een lichtmatroos.
24 januari 1846, kof “Pollux” schipper Geert Roelfs de Jonge. Voorts stuurma, kok Albert Jakobs Pik, matroos en een lichtmatroos.
27 januari 1847, kof “Jakoba Hazewinkel”, schipper Jan Germs Boon. Voorts stuurman, kok en de lichtmatroos Albert Jakobs Pik.
23 februari 1848, kof “Jakoba Hazewinkel”, schipper Jan Germs Boon. Voorts stuurman, kok Albert Jakobs Pik, matroos en een koksmaat.
12 februari 1849, kof “Jacoba Hazewinkel”. schipper Jan Germs Boon.Voorts een kok en de matroos Aldet Jacobs Pik.
21 februari 1850, kof “Adriana”, schipper Jan Roelfs Veenhuizen. Voorts stuurman, kok Albert Pik, en een kajuitwachter.
05 februari 1853, kof “Jacoba Hazewinkel”, schipper Jan Germs Boon. Voorts stuurman Albert Jakobs Pik en een kok.
19 februari 1859, kof “Dina Marchina”, schipper Remmelt Geuchies Engelsman, 38 jaar. Voorts stuurman Albert Jakobs Pik, 28 jaar uit Veendam, kok, matroos en een lichtmatroos.
03 februari 1872, schoener “Katharina”, schipper Albert Pik, 40 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.
16 maart 1875, schoener “Catharina”, schipper Albert Pik, 44 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman en een kok.
17 februari 1876, schoener “Catharina”, schipper Albert Pik, 45 jaar uit Wildervank. Voorts een stuurman.
20 juli 1877, schoener “Fennechiena”, kapitein A.J.Pik, 46 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
05 oktober 1877, schoener “Fennechiena”, kapitein Albert J.Pik, 46 jaar uit Wildervank. Voorts 1e stuurman, 2e stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
05 juli 1878, schoener “Geertruida Stratingh”, kapitein Albert Jacobs Pik, 47 jaar uit Wildervank. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter.
In 15 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Albert J./Jacobs/Jakobs Pik.
Het overzicht luidt:
1844 kok op de smak “Verwachting” onder Jan Alberts Hanssen geen leeftijd
1845-1846 kok op de kof “Pollux” onder Geert Roelfs de Jonge 16 -? Jaar
1847 lichtmatroos op de kof “Jakoba Hazewinkel” onder Jan Germs Boon geen leeftijd
1848 kok op de kof “Jakoba Hazewinkel” onder Jan Germs Boon geen leeftijd
1849 matroos op de kof “Jakoba Hazewinkel” onder Jan Germs Boon geen leeftijd
1850 kok op de kof “Adriana” onder Jan Roelfs Veenhuizen geen leeftijd
1853 stuurman op de kof “Jakoba Hazewinkel” onder Jan Germs Boon geen leeftijd
1859 stuurman op de kof “Dina Marchina” onder Remmelt G.Engelsman 28 jaar
1872-1876 schipper op de schoener “Catharina” 40-45 jaar
1877 schipper op de schoener “Fennechiena” 46 jaar
1878 schipper op de “Geertruida Stratingh” 47 jaar
verige bijzonderheden
De “Jacoba Hazewinkel”, reisroute niet gegeven, onder kapitein Pik, is op 11 september 1855 in de Noordzee gezonken.078.
|