Inloggen
ELMINA - ID 16176


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1865-12-14 / 1888-00-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1865
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: W.H. Meursing - werf de Nachtegaal, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1865-09-16
Delivery Date: 1865-11-00
Technical Data

Gross Tonnage: 153.00 lasts
Gross Tonnage 2: 289.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 36.00 Meters Registered
Beam: 5.43 Meters Registered
Depth: 3.33 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1865
Datum agenda: 1865-12-14
Register nr: 18650758
Scheepsnaam: ELMINA
Type: Brik
Lasten: 153
Gebouwd in plaats: Amsterdam
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bouman en Rijckevorssel,van
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Strijen, J.M.C. van
Opmerkingen: 1868 - 273-datum besluit nieuwe zeebrief04-04-1868-0- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e Zeebrief
Gebouwd te Amsterdam

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1865-11-28 ELMINA
Manager: Firma Bouman & Van Rijckevorsel, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1880-05-08 ELMINA
Manager: Feije Christiaans Jaski, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Feije Christiaans Jaski, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

 Bijlage bij acte Amsterdam 1865/27

 Eigenaren van het brikschip ELMINA

 

 Firma Bouman & Van Rijckevorsel, Amsterdam (boekhouders en 1/10e part)

 Mr. F. de Wildt, Amsterdam (1/10e part)

Douairiere F. van der Ondermeulen, geb. Dedel, Amsterdam (1/10e part)

 N. Smits Stuyck, Breda (1/10e part)

J.J.L. Ingen Housz, Breda (1/10e part)

 Dr. A.F.J. Ingen Housz, Breda (1/10e part)

 Mr. L.H.C. Ingen Housz, Breda (1/10e part)

 Wed. F. Stuyck, geb. Havermans, Breda (1/10e part)

 Mr. C.J.A. van Rijckevorsel, ’s-Hertogenbosch (1/10e part)

 Joh. F. van Rijckevorsel, ’s-Hertogenbosch (1/10e part)

 

Ship Events Data

1877-03-28: Damaged
Gibraltar, 28 maart 1877. Het Nederlandse brikschip ELMINA, van Lagos naar Marseille met grondnoten, is 23 dezer alhier aangekomen met gebroken bovenmarszeilra, heeft de schade hersteld en de reis voortgezet
1877-11-13: Damaged
Plymouth, 13 november 1877. De gezagvoerder van de Nederlandse brik ELMINA, kapt. Ouwehand, van Amsterdam naar Padang, alhier binnengelopen, rapporteert 11 dezer, ongeveer 30 Engelse mijlen bezuiden Scilly, zwaar stormweder uit het ZW gehad te hebben, waardoor hij verscheidene zeilen verloor en het ijzerwerk van de ondermarsera’s brak.
1880-05-08: Sold at auction
Advertentie. C.S. Oolgaardt, P. Reineke en E.C.A. Koli, makelaars, zullen op maandag 8 mei 1880, des namiddags te 3 uur, te Amsterdam, in het lokaal de Brakke Grond, ten overstaan van de notaris W.S.J. van Waterschoot van der Gracht, in veiling brengen het buitengewoon wel bezeild gekoperd Nederlands brikschip ELMINA, compositie bouworde, laatst gevoerd door kapt. C. de Boer, volgens meetbrief lang 36 ellen, wijd 5 el 43 duim, hol 3 el 33 duim, en alzo gemeten op 289 tonnen of 153 lasten, en zulks met al deszelfs toebehoren als breder bij biljetten omschreven. Het schip ligt in het Westerdok aan de dijk.
Voor informatiën adressere men zich bij bovengenoemde makelaars of bij de cargadoors Oolgaardt & Bruinier.
1886-09-00: Damaged
Amsterdam, 5 oktober 1886. Volgens een brief van kapt. L.T. Jaski, voerende het Nederlandse schip ELMINA, van hier te Macassar aangekomen, heeft hij op 42º ZB 23º OL zware stormen doorgestaan. Lenzende voor topzeil en fok, kreeg het schip van achteren zware brekers over, waardoor twee man met het stuurrad wegsloegen, tot in de midscheeps hut, kajuit, verschansingen en een boot verbrijzelden, het schip onder de wind werd geworpen, de topzeilra brak en topzeil en fok weg woeien. Het schip lag geheel onder water. Omdat de kajuit en hutten vol stonden, drong veel water naar binnen, zodat de gezagvoerder vreest aanzienlijke schade aan de lading te zullen hebben. Het schip hield zich uitmuntend, en bleef dicht.
1888-01-20: Final Fate: Condemned

Amsterdam, 20 januari 1888. Volgens telegram uit Keelung (Formosa) is het Nederlandse schip ELMINA, kapt. Jaski, afgekeurd, De reparatiekosten waren op $ 18.000 begroot. (opm: het is onbekend, welk soort dollars hier zijn bedoeld)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 24/31 mei 1853 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Cornelis Marinus van Strijen, oud 29 jaar, voerend de bark “Nijverheid”, wonend in de Bikkerstraat aan de werf de Nachtegaal te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.A. de Haas.023.

J.C.M. van Strijen was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1853 t/m (minstens) 1865 met de vlagnummers 919 (1854-1854) en 525 (1854 -?1865).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       919                         1853          bark                Nijverheid                       geen opgave

       525                      1854-1855    bark                Nijverheid                       D.de Bruyn & C.Kruyt te Zaandijk

                                     1856-1863    geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1864          brik                  Gouverneur Nagtglas    Bouman & van Rijckevorsel

                                        1865          brik                  Elmina                             idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

J.C.M van Strijen Nijverheid                            25 mei 1855        14 juni 1856

 

Bouma025 vermeldt J.C.M. van Strijen als gezagvoerder gedurende:

  • * 1854 t/m 1856 van de bark “Nijverheid” ex Wilhelmina Arnolda, gebouwd in 1836 te Amsterdam, 220 ton o.m., varend voor D. de Bruijn & C.Kruyt te Zaandijk;
  • * 1862 van het ijzeren schroefstoomschip “Twenthe” ex West Friesland, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 270 ton o.m., varend voor de Gebr. van Hasselt te Kampen;
  • * 1865 van de brik “Gouverneur Nagtglas”, gebouwd in 1861 te Amsterdam, 210 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam;
  • * 1866 van de comp.brik “Elmina”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 289 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam;
  • * 1869 t/m 1871 van de sch.brik “Columbus” ex Etatsradt Hvidt, gebouwd in 1857 te Oskarshamn, 137 ton o.m., varend voor W.Bakker Bz te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Strijen, Jan Cornelis Marinus van

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.J.Piers als gezagvoerder gedurende:

*    1869 van de comp.brik “Elmina”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 289 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Piers, C.J.

Familiegegevens en opleiding

Dirk Ariesz. Ouwehand werd geboren te Katwijk op 15 september 1851 als zoon van Arie Ariesz. Ouwehand en Jaapje Dirksd. Ouwehand. Hij trouwde in Katwijk in 1875 met Wilhelmina Willemsd. Taat en overleed te Padang op 05 april 1878.

Hij was van 1876-1878 kapitein van de brik Elmine. Van der Plas acht het mogelijk dat er verwarring in schepen is met Dirk Simonsz Ouwehand054-104.

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.Ouwehand als gezagvoerder gedurende:

*    1876 en in 1878 van de comp.brik “Elmina”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 289 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Ouwehand, Dirk Ariesz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.v/d Kooy als gezagvoerder gedurende:

*    1861 t/m 1863 van de 2/msch “Hermina & Elise” ex Antje, gebouwd in 1852 te Hoogezand, 115 ton o.m., varend voor J.C.P.Brack & Co te Amsterdam;

*    1864 t/m 1875 van de schbrik “Speculation”, gebouwd in 1863 te Veendam, 182 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip is in 1875 gezonken en verlaten op 37oN/11oW;

*    1877 van de comp.brik “Elmina”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 289 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Kooy, A. v/d

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C. de Boer als gezagvoerder gedurende:

*    1879 t/m 1880 van de comp.brik “Elmina”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 289 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen.

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Boer, C.H. de

Familiegegevens en opleiding

Lambertus Jaski werd geboren te Schiermonnikoog op 04 april 1841 als zoon van Teunis Mellema Benjamins Jaski en Trijntje Lammerts Drayer.

Hij trouwde op 29 augustus 1866 te Schiermonnikoog met Maria Jacobs Zeilinga, geboren 02 oktober 1841 als dochter van Jacob Abrahams Zeilinga en Meins Remts Danhof. Zij overleed te Schiermonnikoog op 09 mei 1884.

Lambertus overleed op 05 augustus 1888 te Schiermonnikoog.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.T.Jaski was met vlagnummer 82 in de periode 1867 t/m 1888 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”. In de ledenlijst van 1867 staat hij (foutief) geregistreerd met nummer 81.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

L.T.Jaski was gezagvoerder gedurende025:

*          1868 t/m 1879 van de ijzeren 2-mast schoener “Willem van der Voort”, gebouwd in 1859 op de werf “De Nachtegaal” van W.& A.H.Meursing te Amsterdam, 172 ton, varend voor Feye Christiaan Jaski te Amsterdam.

            Zeetijdingen 05 september 1879: Op de kust van Maroim gestr.” (Sweys). Maruim ligt bij de havenplaats Aracaju aan de Braziliaanse oostkust ten NO van Salvador (=Bahia).

            Handelsblad 11 september 1879: “Het wrak van het bij Aracaju gestande Nederlandsche schip "Willem van der Voort", is met de lading in publieke veiling voor 2000 pond verkocht.”

            Handelsblad 28 september 1879. “Amsterdam 27 september 1879. Volgens een brief van kapitein Jaski, gevoerd hebbende het Nederlandsche schip "Willem van der Voort" had hij 16 augustus van Glasgow voor de Baai van Aracuja te zijn aangekomen 14 dagen met een loods aan boord aldaar gekruisd, toen 30 augustus het sein werd gegeven om te kunnen binnenkomen. Hij zette derhalve koers, doch geraakte op de baai vast; met hoog water sloeg de zee zoo geweldig over het schip, dat de equipage 's avonds genoodzaakt was het met de boot te verlaten en te Aracuja aankwam. Den volgende morgen bevond men bij nader onderzoek dat het schip tot aan het dek in het zand gewerkt en totaal gebroken was, zoodat het door experts werd afgekeurd en verkocht zal worden.”

*          1880 t/m 1888 van de composiet brik “Elmina”, gebouwd in 1865 op de werf “De Nachtegaal” van W.& A.H.Meursing te Amsterdam, 289 ton, varend voor F.C.Jaski te Amsterdam.

            Zeetijdingen 20 januari 1888: “Te Keelung afgekeurd.” (Sweys).

             Een afbeelding van dit schip is in het Noorder Scheepvaartmuseum te Groningen met als onderschrift: “Willem v.d. Voort. Kt. L.T.Jaski. in de storm van den 8n NOV. 1869. De afbeelding draagt de vlag 19 van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning” gevoerd door B.G.Carst. Het schip werd gebouwd door W. en A.H. Meursing op de werf “De Nachtegaal” te Amsterdam. Het werd te water gelaten op 30 maart 1859;

 

Overige bijzonderheden

      Uit Hoedemaker038:

Handelsblad 6 oktober 1875

“Het eerstvertrekkende schip naar Suriname is het snelzeildende Brikschip WILLEM VAN DER VOORT, kapitein L.F.Jaski, Sluitende 20 october aanstaand. Geene goederen worden aanboord aangenomen dan voorzien van een bewijs tot inlading afgegeven door de Cargadoors Oolgaardt & Bruinier en v.d.Woudes & Luber.”

Handelsblad (?) 2 februari 1876

“Amsterdam 1 Febr. Volgens brief van Kapt.Jaski voerende het Nederlandsche schip WILLEM VAN DER VOORT, de 23ste Dec. van hier te Paramaribo aangekomen, had hij op de reis zeer slecht weer doorstaan. Na het 4de etmaal bij Goudstaart en het 13e bij Finisterre te zijn geweest, had hij van daar tot Madeira dat men het 28ste etmaal eerst in het gezicht kreeg, onophoudelijk stormweer uit het Z.W. en Westen op 19o N.Br. kreeg hij harde Z.W.wind tot storm, die 9 etmalen aanhield. Het schip had zwaar gewerkt, doch ogenschijnlijk geen schade.”

Handelsblad 6 september 1879

“Hamburg 4 september 1879. Volgens telegrafisch bericht uit Maroim is het Nederlandsche schip “WILLEM VAN DER VOORT”, kapitein Jaski, van Glasgow naar Maroim aan de kust aldaar gestrand.”

Handelsblad 28 september 1879

“Amsterdam 27 september 1879. Volgens brief van kapitein Jaski, gevoerd hebbende het Nederlandsche schip “WILLEM VAN DER VOORT”had hij 16 augustus van Glasgow voor de Baai van Aracaju te zijn aangekomen 14 dagen met een loods aan boord aldaar gekruisd, toen 30 augustus het sein gegeven werd om te kunnen binnenkomen. Hij zette derhalve koers, doch geraakt op de baai vast; met hoog water sloeg de zee zoo geweldig over het schip, dat de equipage ’s avonds genoodzaakt was het met de boot te verlaten en te Aracaja aankwam. Den volgende morgen bevond men bij nader onderzoek dat het schip tot aan het dek in het zand gewerkt en totaal gebroken was, zoodat het door experts werd afgekeurd en verkocht zal worden.

Handelsblad (?) c. eind september 1879

“Bahia 11 september 1879. Het wrak van het bij Aracaju gestrande Nederlandsche schip “WILLEM V/D VOORT”, is met de lading in publieke veiling voor £ 2000 verkocht.”

 

“Het artikel over Lambertus Teunis Jaski goed ontvangen. Mijn hartelijke dank. Een opmerking voor uw informatie. Aan het einde van het artikel wordt F.C.Jaski genoemd. F.C.Jaski is niet de vader van de kapitein, noch zijn oom. Vader van L.T. is Teunis Mellema Jaski. F.C.Jaski was een neef van deze Teunis Mellema Jaski. Nog een merkwaardigheid. De woordenwisseling deed zich voor op volle zee op 27 januari 1884. F.C. Jaski was toen al overleden. Hij overleed op 4 december 1882 te Amsterdam. De weduwe F.C.Jaski mevrouw Lollina Benjamins Jaski zal (geheel of deels) de eigenaresse van de brik zijn geweest.”

e-mail dd 31 juli 2002 van R.van Staveren te Wilnis

 

De Raad van Tucht voor de koopvaardij behandelde op 23 juni 1884 een klacht tegen kapitein L.T.Jaski, gezagvoerder van de brik “Elmina”. Hij vervoerde een contingent militairen van NOI naar Nederland, waaronder de 1ste luitenant der Infanterie Francois Guillaume Jacques Boschart. Er bestond tussen Jaski en deze luitenant een gespannen verhouding, die escaleerde tijdens een spelletje kaart op volle zee op 27 januari 1884. Er onstond een twistgesprek. “Boschart vermeldde in zijn klacht dat de kapitein toen licht beschonken was.” De luitenant kreeg kwalificaties te horen als schobbejak en dief. Bij een later gesprek bleek Jaski niet van zins zijn excuses aan te bieden.

De Raad hoorde enkele getuigen en concludeerde “dat gezagvoerder Jaski zich tegenover Boschart misdragen had en ‘mitsdien zijn gedrag in deze ernstige afkeuring verdient’ “. De Raad kwam ook tot de conclusie dat de twee zeer verschillende karakters hadden, die elkaar moeilijk konden verstaan en achtte dit een verzachtende omstandigheid. “Hoewel Jaski’s optreden werd afgekeurd en blaam verdiende, ging de Raad niet tot schorsing over. Jaski werd vrijgesproken van schuld aan het meerder hem ten laste gelegde.” 104.

 

De Dorpsbode 38(20):1984.Bijdrage 10 vermeldt ten aanzien van het schip de “Willem van der Voort”: “Op 10 juli 1872 wordt in Amsterdam 2/32e gedeelte in rederscedulen verkocht voor f 452,-. Hieruit is af te leiden dat de waarde van het schip op rond f 7.200,- werd geschat.”

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Jaski, Lambertus Teunisz

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1865.27

DVD XI – 8802 – 8805

CEDULE

Naam schip ELMINA

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 28 november 1865

type schip brik

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Bouman & Van Rijckevorsel, Amsterdam (boekhouders en 1/10e part) (zie bijlage voor eigenaren)

te voeren door kapt. J.C.M. van Strijen

grootte in tonnen 153 lasten of 289 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam,

nummer van registratie deel

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden:
eigendomsverklaring voor aanvraag eerste zeebrief; het schip is nieuw gebouwd voor genoemde eigenaren. De bijlbrief met bevestigende verklaring van het gemeentebestuur van Amsterdam werd overlegd.









researcher/datum research: ML / 070809




Bijlage bij acte Amsterdam 1865/27
Eigenaren van het brikschip ELMINA

Firma Bouman & Van Rijckevorsel, Amsterdam (boekhouders en 1/10e part)
Mr. F. de Wildt, Amsterdam (1/10e part)
Douairiere F. van der Ondermeulen, geb. Dedel, Amsterdam (1/10e part)
N. Smits Stuyck, Breda (1/10e part)
J.J.L. Ingen Housz, Breda (1/10e part)
Dr. A.F.J. Ingen Housz, Breda (1/10e part)
Mr. L.H.C. Ingen Housz, Breda (1/10e part)
Wed. F. Stuyck, geb. Havermans, Breda (1/10e part)
Mr. C.J.A. van Rijckevorsel, ’s-Hertogenbosch (1/10e part)
Joh. F. van Rijckevorsel, ’s-Hertogenbosch (1/10e part)


ML / 070809

Naam ELMINA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1865
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 1865
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3175-1865.27