1912-10-00: |
Scheepsbouw. Hoogezand, 26 oktober 1912. Van de bekende scheepswerven van de firma E.J. Smit en Zoon alhier werd dezer dagen het 500ste schip te water gelaten, terwijl van de werf van de zelfde firma te Westerbroek eveneens een schip te water ging. Het eerste van deze schepen was het petroleumtankschip DAVENTRIA voor rekening van de firma Phs. van Ommeren te Rotterdam. Dit schip is bestemd voor transport van petroleum in de ruimen van Nederland naar diverse Duitse havens. Het is daartoe voorzien van een vijftig pk. ruwoliemotor, benevens van een kleinere motor welke de petroleumpomp aandrijft, die de ruimen leegzuigt. De pijpleiding bij deze pomp behorend is zó ingericht, dat de pomp afzonderlijk of tegelijk kan zuigen of persen van ieder van de vier petroleumruimen, de cofferdammen, achterpiek, buitenboord onder water of op een slangaansluiting op het dek. Dit was het 500e schip van de firma Smit & Zoon. Mede werd te water gelaten de ponton voor de drijvende hijsbok, in aanbouw voor de Provinciale Waterstaat te Groningen. Direct na het te water laten werd begonnen met het opzetten van de bok, het aanbrengen van de tuien en het inmetselen van de ballast, welke bij het hijsen als tegenwicht moet dienen. Het schip, dat heden van de werf te water wordt gelaten, is een zeewaardige schroefsleepboot in aanbouw voor de heer Hanssen te Porsgrund (Noorwegen). Dit schip wordt gebouwd onder speciaal toezicht van „Det Norske Veritas". Op de werven zijn thans in aanbouw: 3 stoomschepen, totaal met 725 ipk, 3 motorschepen, totaal met 200 epk, benevens 7 lichters. |