Inloggen
AURORA - ID 15888


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1863-06-11 / 1877-02-22

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Christiaan Antonie's Maathuis, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1863-06-02
Technical Data

Net Tonnage: 84.3 lasts
Net Tonnage 2: 160.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 27.07 Meters Registered
Beam: 4.93 Meters Registered
Depth: 2.69 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1863
Datum agenda: 1863-06-11
Register nr: 18630402
Scheepsnaam: AURORA
Type: Schooner
Lasten: 84
Gebouwd in plaats: Sappemeer
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Maathuis, C.
Plaats: Sappemeer
Kapitein op moment van verzoek: Stuit, J.H.
Opmerkingen: 1866 - 532-datum besluit nieuwe zeebrief13-08-1866-95- schip ligt in :Groningen
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Sappemeer

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-06-06 AURORA
Manager: Christiaan Maathuis, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands

Date/Name Ship 1866-07-31 JANTJE
Manager: Sjoerd Pieters Boon, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Sjoerd Pieters Boon, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Date/Name Ship 1870-08-12 MARIA HELENA
Manager: Johan Coenraad Hoeksema, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johan Coenraad Hoeksema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PLDR

Date/Name Ship 1873-00-00 MARIA HELENA
Manager: Karel L. van Berckel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Karel L. van Berckel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PLDR

Date/Name Ship 1874-00-00 DELFSHAVEN
Manager: J.H. Henkes, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: J.H. Henkes, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NLVW

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Per 6 juni 1863
Egbert Maathuis, houtkoper (1/30e part), Christiaan Maathuis, scheepsbouwer, (boekhouder en 13/30e part), Anthonie Egberts Maathuis (1/30e part) alle drie te Sappemeer, en Jan Harms Stuit, schipper te Veendam (15/30e part)

Bij de verkoop van de AURORA in juli 1866
Christiaan Maathuis, scheepsbouwer en boekhouder 2½/30e part
Weduwe Cornelis Jans de Cock, Vierhuizen, 2/30e part
Egbert Maathuis, houtkoper, 2½/30e part,
Weduwe Sikke Nikolaas Sikkens, Sappemeer, touwslagersche 1/30e part
Gebr. Jakobus en Jan J. Sikkens, Sappemeer, zeilmakers 1/30e part
Anthonie Egberts Maathuis, 6/30e part
Jan Harms Stuit, schipper te Veendam, 15/30e part
 

Ship Events Data

1872-11-10: De MARIA HELENA, kapt. N.J. Huisman, is 10 november 1872 met onbekende schade Arendal aangelopen; moet lossen om te repareren.
1873-00-00: De MARIA HELENA werd in 1873 opnieuw gezinkt en onderging een belangrijke vertimmering
1873-03-17: De MARIA HELENA, kapt. S. Warnaar, is op 17 maart 1873 met lekkage Falmouth binnengelopen.
1877-02-22: Final Fate:
De DELFSHAVEN, kapt. M.M. Lourens, onderweg van Hamburg naar Rio Grande do Sul, is op 17 december 1876 nabij Dungeness aangevaren, naar Dover gesleept, aldaar afgekeurd en op 22 februari 1877 verkocht, waarschijnlijk voor de sloop.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Stuit werd geboren 27 februari 1833 te Wildervank als zoon van de landbouwer Harrm Willems Stuit en Geertje Jans Nienboer

Jan trouwde als zeeman op 05 februari 1857 te Veendam met Jantje Engelsman, geboren 13 februari 1832 te Veendam als dochter van de schipper Hindrik Berends Engelsman en Stijntje Abrahams Büsch. Geen overlijdensakte van Jantje gevonden.

Volgens een mededeling in de huwelijksakte van een zoon in 1878 is diens vader Jan Stuit vermist met zijn schip op reis van New York naar Korfu in november 1876.

In een reeks van BS-akten uit de periode 1857 t/m 1876 was Jan Stuit “schipper”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Stuit was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 28 in de periode 1860 t/m 1876.

J.H.Stuit/Stuut was effectief lid van het zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” te Veendam met vlagnummer 104 in de peirode 1870 t/m 1880.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H.Stuit als gezagvoerder gedurende:

*   1858 t/m 1862 van de kof “Geerdina”, gebouwd in 1836 te Hoogezand, 97 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip voer in 1863 voor kapitein/eigenaar G.H.Pot te Pekela en was herdoopt in “Hillechiena”;

*   1858 t/m 1863 van de kof “Geerdina”, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 97 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;

               vermoedelijk betreft het hier hetzelfde schip

  • * 1864 van de 2/msch. “Concordia”, gebouwd in 1863, bouwlocatie niet vermeld, 157 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;
  • * 1864 t/m 1867 van de 2/msch. “Aurora”, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 160 ton o.m., varend voor E.& C.Maathuis te Sappemeer. Het schip voer in 1867 voor S.P.Boon te Hoogezand en was herdoopt in “Jantje;
  • * 1868 van de 2/msch “Jantje” ex Aurora, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 160 ton o.m., varend voor S.P. Boon te Hoogezand. Het schip voer in 1869 voor kapitein/eigenaar J.Hoeksma te Groningen en was herdoopt in “Maria Helena”;
  • * 1869 t/m 1876 van de brik “Redite”, gebouwd in 1868 te Sappemeer, 220 ton o.m., varend voor Boon & Mulder te Hoogezand. Het schip werd in december 1876 vermist op reis van New York naar Corfu.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Jan Harms Stuit op:

05 februari 1846, schip “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos en de kajuitwachter Jan Harms Stuit.

21 februari 1848, kof “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman, kok, matroos en de lichtmatroos Jan Harms Stuit.

09 februari 1850, kof “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman, kok, matroos en de lichtmatroos Jan Harms Stuit.

08 februari 1851, kof “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman Jan Harms Stuit, kok, matroos en een lichtmatroos.

14 februari 1852, kof “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman Jan Harms Stuit, kok, matroos en een lichtmatroos.

22 februari 1858, kof “Geerdina”, schipper Jan Harms Stuit, 25 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

12 februari 1859, kof “Geerdina”, schipper Jan Harms Stuit, 26 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

03 maart 1860, kof “Geerdina”, schipper Jan Harms Stuit, 27 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en een matroos.

17 april 1872, brik “Redite”, kapitein Jan Harms Stuit, 39 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2e stuurman, kok, 4 matrozen en een kajuitwachter.

 

In 9 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Jan Harms Stuit.

Het overzicht luidt:

1846              kajuitwachter op de kof “Geertruida” onder Harm Willems Stuit (zijn vader)      geen leeftijd

1848-1850   lichtmatroos op de kof “Geertruida” onder Harm Willems Stuit                             idem

1851-1852   stuurman op de kof “Geertruida” onder Harm Willems Stuit                                   idem

1858-1860   schipper op de kof “Geerdina”                                                                                     25-27 jaar

1872              schipper op de brik “Redite”                                                                                         39 jaar.

 

Overige bijzonderheden

De brik “Redite” onder kapitein J.H.Stuit vertrok van Liverpool op 11 november 1870 met bestemming San Francisco. Vermeld op 06 juni 1871 te Mazatlan en op 24 november weer te Porthsmouth. Dus rondingen van Kaap Hoorn op zowel de heen- als de terugreis.121

 

NRC 05 januari 1849114

Amsterdam, 4 januari. Het schip GEERDINA, kapt. Stuit, van Pernau naar Schiedam, is volgens brief van Flekkefjord van de 18e december lek te Rasvaag (opm: nabij Flekkefjord) binnengelopen en moet lossen om te repareren.

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Stuit, Jan Harms

Familiegegevens en opleiding

Johann Conrath Hoeksema werd geboren 11 november 1837 te Groningen als zoon van de olijmolenaar Rudolphus Grietinus Hoeksema en Hilje Jonker.

Hij trouwde op 14 september 1867 te Groningen als scheepskapitein met Maria Helena Tulp, geboren 18 april 1847 als dochter van de handelaar Bastiaan Siewerts Tulp en Margje Heemskerk. Maria Helena overleed op 07 maart 1906 te Groningen, 58 jaar, weduwe.

Johan Conrath Hoeksema, koffiehuishouder en 47 jaar, emigreerde in 1885 vanuit Groningen naar New York. De reden van zijn vertrek is onbekend. Hij werd ingedeeld in de groep van “minder gegoeden”. Hij reisde in de 4de klasse. De bron voor dit gegeven is de Staat van Landverhuizers in 1885 uit Groningen, toegang 800 Inventarisnummer 5548

Geen overlijdensgegevens van Johann Conrath Hoeksema achterhaald.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Hoeksema was lid voor de vlag van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 92 in de periode 1866 t/m 1874.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.C.Hoeksma als gezagvoerder gedurende:

*    1864 t/m 1868 van de kof “Ecliptica” ex Wiea Geziena, gebouwd in 1846 te Delfzijl, 101 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1869 t/m 1872 van de 2/msch “Maria Helena” ex Jantje, ex Aurora, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 160 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

In de documentatie van monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen wordt de naam genoemd van Johann Conrath Hoeksema dd:

27 juli 1850 als scheepsjongen, 12 jaar uit Groningen op de kof “Ena Elizabeth” schipper Tjaard Hindriks Bos Smak

27 februari 1851 als koksmaat, 13 jaar uit Groningen op de kof “Jacoba Catharina” schipper Andries Geerts Nieveen

31 maart 1853 als kok, 15 jaar uit Groningen op de kof “Eendragt” schipper Cornelis Tjeerts Hangelbroek.

06 maart 1854 als lichtmatroos, 16 jaar uit Groningen op de schoener “Antje”. Schipper Jan Roelfs Nieveen

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Hoeksema, Johann Conrath

Familiegegevens en opleiding

Nantko werd geboren te Termunten 12 oktober 1818 als zoon van Jan Nantkes Huisman en Antje Klaassens Bos.

Hij trouwde op 18 mei 1850 te Bierum als stuurman met Anje Westing, geboren te Bierum 11 maart 1831 als dochter van de koopman Andries Tiddes Westing en Stijntje Reinders Bottema. Zij overleed te Appingedam op 24 februari 1868, 36 jaar.

Nantko hertrouwde op 21 september 1871 te Bierum met zijn schoonzuster Zwaantje Westing, geboren te Holwierde/Bierum op 14 juni 1844 als dochter van Andries Tiddes Westing en Trijntje Hindriks van Buren. Zwaantje overleed op 22 juli 1873 te Termunten, 29 jaar

Nanko overleed op 29 mei 1879 te Termunten, 59 jaar. allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

N.J.Huisman was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfijl met vlagnummer 84 in de periode 1853 t/m 1896 (Nantko overleed in 1879 en de vermelding van zijn lidmaatschap tot 1896 kan dus niet juist zijn. Er is geen andere kapitein N.J.Huisman gevonden).

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt N.J.Huisman als gezagvoerder gedurende:

*                                                                                                                                     1852 van de kof “Anna Sietzia”, gebouwd in 1851 te Wildervank, 79 ton o.m., varend voor E.H.Roggenkamp te Delfzijl. Het schip is op 06 november 1852, op weg van Petersburg naar Amsterdam, bij Horne gestrand;

*    1854 t/m 1857 van de 2-mastschoener “Anna Sietzia”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 134 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Holwierde;

*    1858 t/m 1864 op hetzelfde schip maar nu varend voor E.H.Roggenkamp te Delfzijl;

*    1865 t/m 1867 wederom op hetzelfde schip, maar nu weer varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam. Het schip is in 1867 gezonken door het ijs;

*    1868 t/m 1871 van de 2-mastschoener “Anne”, gebouwd in 1861 te Sappemeer, 140 ton o.m.,varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam;

*    1873 van de 2/msch “Maria Helena” ex Jantje, ex Aurora, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 160 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1845-4, 10 april 1845, smak “Catharina”, kapitein Arend Hayes Post, 35 jaar, woonplaats niet vermeld. Voorts stuurman Nantko Huisman, 26 jaar uit Termunterzijl, kok, matroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1849-37, 25 april 1849, kof “Jeltina”, kapitein Albert Potjewijt Scherpbier, geen leeftijd vermeld uit Oude Pekela. Voorts stuurman N.J.Huisman, geen leeftijd en woonplaats vermeld, stuurman Herman Johann Voogdt, 25 jaar uit Papendrecht, en een scheepsjongen;

Monsterrol 1849-53, 05 juli 1849, kof “Gezina Beerta”, kapitein Reinder Jacobs Wever, 37 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Nantko Huisman, 31 jaar uit Termunten, kok, matroos, lichtmattroos en kajuitwachter;

Monsterrol 1861-62, 21 juni 1861, schoener “Anja Sietsia”, kapitein N.J.Huisman, 42 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman P.Muntendam Dik, 24 jaar uit Wildervank, kok, 2 matrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1865-35, 17 maart 1865, schoener “Anja Sietsia”, kapitein Nantko J.Huisman, 45 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Jacob Nieuwenhuis, 28 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Samenvatting van de monsterrrollen

In de 5 monsterrollen uit Delfzijl wordt Nantko ook vermeld als Nantko J. en met de initialen N.J.. Als woonplaatsen zijn vermeld Termunterzijl (1845), termunten (1849) en Appingedam (1861-1865).

Het overzicht van de monsterrollen luidt:

*      1845                   stuurman op de smak “Catharina”, kapt. Arend H.Post                                  26 jaar

*      1849                   stuurman op de kof “Jeltina”, kapt. Albert P.Scherpbier                                 31 jaar

*      1849                   stuurman op de kof “Gezina Beerta”, kapt. Reinder J.Wever                        31 jaar

*      1861                   kapitein op de schoener “Anja Sietsia”                                                              42-45 jaar

 

Overige bijzonderheden

Mulder085 meldt:

30.06.1848 Overleden a/b Ned. kofschip ‘Anna Luitzia’, gevoerd door Nantko Jans Huisman, voor wijlen Harm Melles Pott, op reis van Rotterdam naar St. Petersburg en liggende te St.Petersburg, na een kortstondige ziekte, de gezagvoerder Harm Melles Pott, 38 jaar, uit O.P.”

 

In de Harlinger Courant van 17 november 1852 staat het volgende bericht096:

DJÖRRING, 6 Nov. De Holl kof Antje Sietsia, kapt. Huisman van St.Petersburg, met Rogge a. Amsterdam bestemd, is hedenmorgen bij Horne gestrand. De bemanning is gered: of het schip behouden kan worden is voor alsnog onzeker.”

 

“Extract uit het journaal gehouden aan boord van het Nederlands kofschip “Anna Luitzia”, gevoerd door Nantko Jans Huisman, voor wijlen Harm Melles Pott, op een reis van Rotterdam naar St. Petersburg, liggende op dat moment te St. Petersburg.

Op vrijdag 20 juni 1848, ’s namiddags om ca. vier uur, overleed na een korstondige ziekte, gezagvoerder Harm Melles Pott, oud 38 jaren, van Oude Pekela.”

 

NRC 25 mei 1853114

Rotterdam, 24 mei. De 19e mei liep te Hoogezand van de werf van J. v.d. Werf met goed gevolg van stapel het schoenerschip ANJA SIETSIA, groot plm. 100 last, gebouwd voor rekening van kapt. N.J. Huisman, van Holwierde, door wie het tevens zal gevoerd worden.

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Huisman, Nantko Jans

Familiegegevens en opleiding

In een portretschets in Gens Nostra, 61, p.279 2006 wordt gesproken van een Simon Warnaar, touwslagersknecht te Maassluis, en van een zeeman Pieter Jacobs Warnaar, op zee overleden vóór 1748.

Niet nagegaan of dit familie is.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt S.Warnaar als gezagvoerder gedurende:

*   1858 t/m 1860 van de hoeker “Fortuna” ex Vrouw Johanna, gebouwd in 1848 te Maassluis, 72 ton o.m., varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam. Het schip werd in 1860 een visserijvaartuig;

*   1862 t/m 1865 van de sch.brik “Hertha” ex Sliedrecht, gebouwd in 1854 te Joure, 210 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren te Rotterdam;

*   1866 van de brik “Petronella Johanna”, gebouwd in 1865, bouwplaats niet vermeld, 360 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren Jr te Rotterdam. Het schip is in 1866 gestrand op de Boompjes Eilanden en voor wrak verkocht;

*   1868 t/m 1871 van de sch.brik “Hertha” ex Sliedrecht, gebouwd in 1854 te Joure, 210 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren te Rotterdam;

*   1872 van hetzelfde schip maar nu varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam;

*   1874 van de 2/msch “Maria Helena” ex Jantje, ex Aurora, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 160 ton o.m., varend voor K.L.van berkel te Rotterdam. Het schip voer in 1875 voor J.H.Henkes te Delfshaven en werd herdoopt in “Delfshaven”;

 

Overige bijzonderheden

De barkentijn “Hertha” onder kapitein S.Warnaar werd in 1869 vermeld van Conception, waarschijnlijk vanuit Europa. Het schip was op 09 september 1869 te Falmouth en Hazelhoff Roelfsema concludeert dat het schip twee maal Kaap Hoorn heeft gerond.121

Hetzelfde schip met dezelfde kapitein vertrok van Buenos Aires op 21 maart 1870 en kwam, via Kaap Hoorn, op 28 mei 1870 aan te Valparaiso. Op 24 juni gemeld te Iquique en op 02 augustus wederom te Valparaiso. Terug te Hellevoetsluis, weer rond Kaap Hoorn, op 22 november 1870.121

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Warnaar, S.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Cordia als gezagvoerder gedurende:

*    1863 van de schbrik “Vertrouwen” ex Biafra, ex Ethiopië, gebouwd in 1839 te Liverpool, 184 ton o.m., varend voor de Gebr. v/d Wetering te Delfshaven. Het schip is in 1863 verongelukt op Domesnaes;

*    1865 van de 2/msch. “Anna Maria” ex Anna ex Davids, gebouwd in 1832 te Limekilns, 86 ton o.m., varend voor Anes & Co te Rotterdam. Het schip is verongelukt op de Noorse kust;

*    1867 t/m 1871 van de brik “Minerva”, gebouwd in 1855 te North Shields, 241 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren te Rotterdam. Het schip voer in 1872 voor A.Vrendenberg te Amsterdam en was herdoopt in “Johanna Margaretha”;

*    1872 van de sch.brik “Columbus” ex Etatsradt Hvidt, gebouwd in 1857 te Oskarshamn, 137 ton o.m., varend voor H.Rietveld te Amsterdam. Bouma vermeldt in 1873 als kapitein “Portugees” varend voor L.Pincoffs te Rotterdam, maar het is me niet duidelijk wat dat betekent: een portugese kapitein? Onder portugese vlag? In 1874 zou het schip varen voor B.J.Scherpbier te Pekela en zijn herdoopt in “Caroline”;

*    1876 van de 2/msch “Delfshaven” ex Maria Helena ex Jantje ex Aurora, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 160 ton o.m., varend voor J.H.Henkes te Delfshaven.

 

Overige bijzonderheden

Foto van kapitein P.Cordia (nr.10) beschikbaar047.

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg. 9, 1887, p.1-10 en p.49-60 (aanwezig in de bibliotheek van het Nederlands Scheepvaart Museum te Amsterdam) staat een artikel met de titel “Lotgevallen van het Nederlandsch Schoenerschip ‘Anna Maria’ en zijn bemanning in het jaar 1865” verteld door de kapitein P.Cordia. Ik geef een samenvatting en de lezer wordt aangeraden het gehele verhaal te raadplegen.

Het schip vertrok op 11 augustus 1865 van Delfshaven en zeilde richting Noorwegen. Aan boord was ook het 7-jarig zoontje van de kapitein. Op 6 september werd de ingang van de bestemmingsplaats Tromsø bereikt. De loodsvlag werd gehesen, maar er werd vanuit de wal niet gereageerd. Door slechte weersomstandigheden en stromingen voer het schip wat heen en weer. De slechte weersomstandigheden hielden aan en er verscheen geen loodsboot om het schip nar de haven van Tromsø te begeleiden. Dit hield aan en inmiddels was er veel schade aan de tuigage, het dekwerk en het schip begon behoorlijk te lekken. Ook waren watervaten van dek gespoeld en er ontstond gebrek aan voedsel en water. Ook waren een aantal bemanningsleden ziek geworden, lijdend aan zweren, puisten en diarree. Het schip geleek op 25 oktober op een drijvend wrak en besloten werd van boord te gaan. Het gelukte een boot in het water te krijgen, waarbij niets verder kon worden gered. Getracht werd de wal te bereiken en dat gelukte na veel moeite, waarbij vooral het gebrek aan drinkwater nijpend was. Eén van de bemanningsleden was inmiddels overleden.

Aan land werd met behulp van een Lapse nederzetting na veel moeite via Hammerfest de plaats Bergen bereikt, waar een Nederlands sprekende consul zetelde. Daar werd verslag uitgebracht, verkreeg men kleren, geld en een passage naar Nederland. Dat kostte nogal wat moeite en ergernis omdat de Consul niet erg scheutig met het verlenen van hulp bleek te zijn. Vanwege het winterseizoen kon pas op 10 maart 1866 de terugreis worden aangevangen. Op 29 maart werd Amsterdam bereikt, tot vreugde van de achterblijvenden, die de bemanning al dood had gewaand.

In hetzelfde tijdschrift “De Zee” jg 10, 1888 staat op de pp.99-109 een artikel van P.Cordia “Beschouwingen over wettelijke bepalingen ter voorkoming van aanvaring op zee.”

 

In het tijdschrift De Zee Jg.1895 staan een drietal artikelen door oud-gezagvoerder P.Cordia en wel “Wat is gematigde vaart” (p.18-19), “Officieren en Machinisten” (p.112-117) en “De aanvaring van de “Elbe” en de “Crathie”” (p.608-614).

In hetzelfde tijdschrift Jg. 1896 staan artikelen van P.Cordia over “Het nachtseintoestel ‘Kotting’” (p.102-105) en “De bestaande en voorgestelde bepalingen ter voorkoming van aanvaring tusschen koerkruisende stoomschepen” (p.515-517).

In Jg.1897 “Een zeldzaam geval van aanvaring” (p.606-610).

In Jg.1898 , p.260-262 “Eene aanvaring tijdens mist”, p.289-295 “Roekeloos en misdadig” en p.376-382 “Eene onwaarheid herroepen.”

In Jg. 1899 p. 525-527 een artikel: “Geluidsseinen bij mist”

In Jg. 1900 p. 154-160 een artikel “Iets over geluidseinen in het algemeen”.

In Jg 1901, p.1-11 een artikel “Te veel vaart in de mist”.

Uit dit overzicht blijkt de nautische belangstelling en kennis van oud-kapitein Cordia. Wellicht dat ook in latere jaargangen van het tijdschrift méér artiekeln staan, maar die heb ik niet verder nagekeken.

 

De brik “Minerrva” onder kapitein P.Cordia  vertrok in 1869 van Buenos Aires en kwam te Valparaiso op 31 december. Vertrek van daar op 13 februari 1870 naar Coronel en vandaar met kolen naar Iquique. De terugreis is onbekend. In ieder geval een ronding van Kaap Hoorn van oost naar west.121

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Cordia, P.

Familiegegevens en opleiding

In “Het Vaderland” (avondblad) dd vrijdag 26 september 1930 staat een necrologie van M.M.Lourens waarin de volgende bijzonderheden:

“De Heer M.M.Lourens, gep. comissaris der Loodsen en oud-gezagvoerder, wiens overlijden wij gisteren hebben gemeld, was geboren te Rotterdam 18 November 1847.

Hij heeft 28 jaar bij het Loodswezen gediend en wel te Hoek van Holland, Brouwershaven en Maassluis (waar hij het laatst Commissaris was). Te Hoek van Holland en Brouwershaven was hij tevens chef van het reddingswezen. …

Als gezagvoerder in Indië heeft de heer Lourens zich zeer onderscheiden door de dappere pogingen tot hulpverleening aan de slachtoffers van de uitbarsting van den Krakatau in 1883. De Javacourant schreef toen o.a. “Kapitein Lourens is voor geen klein en voor geen groot gerucht vervaard geweest. Hij toonde meesterlijk bestuur van zijn schip en buitengewone zeemans-talenten.”

De overleden is ook bij de blokkade van Atjeh geweest, waar hij zich zeer dapper gedroeg.

De heer Lourens had een uitmuntend karakter. Hij was goed en toch streng. Zijn administratie was altijd schitterend in orde.”

Bovenstaande duidt erop dat kapitein Lourens gezagvoerder in Indië is geweest en dat verklaard waarom hij niet in van Sluijs wordt vermeld. Maar ik heb hem ook niet terug kunnen vinden bij de Indische maatschappijen in de Almanak van Sweijs uit de tachtiger jaren.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.M.Lourens als gezagvoerder gedurende:

*    1877 van de 2/msch “Delfshaven” ex Maria Helena, ex Jantje, ex Aurora, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 160 ton o.m., varend voor J.H.Henkes te Delfshaven. Het schip werd in 1877 aangezeild en te Dover verkocht.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Lourens Jr, M.M.

Afbeeldingen


Omschrijving: DELFTSHAVEN, tekening gemaakt in 1917, kapitein in 1877 M.M. Lourens
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Lourens, M.M. Sr.
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

G.A. Groningen, kantongerecht Groningen, toeg. 150, inv.nr. 220, rolnr. 337, 12.08.1870
CEDULE

Op 12 augustus 1870 is Johan Coenraad Hoeksema, wonende te Groningen, voor meer dan de helft eigenaar van de schooner MARIA HELENA (ex Aurora), 2 masten, 84 lasten of 160 zeetonnen, door hemzelf bevaren.
 

1863

PGC 230463

Groningen, 22 april. Gistermorgen arriveerde alhier het nieuw gebouwde schoenerschip AURORA, kapt. J.H. Stuut (opm: J.H. Stuit), van Veendam, groot 110 last, gebouwd bij C. Maathuis te Sappemeer.

Op 11 juni 1863 verkreeg C. Maathuis, Sappemeer, voor de AURORA onder kapt. J.H. Stuit de eerste zeebrief.
 

1865

NRC 020165
Advertentie. Schepen in lading te Rotterdam naar:
Triëst. De Nederlandse schoener AURORA, kapt. J.H. Stuit.
Adres: Joh. Ooms Ez. & Co.

SMG 180365Triëst, 12 maart. Binnengekomen de AURORA, kapt. J.H. Stuit, van Rotterdam.

DUC 190965
JANTJE (opm: ex-AURORA, schoener), J.H. Stuit, van Londen de 15e naar Dundee.

Uit deze zeetijding blijkt, dat de AURORA was omgedoopt in JANTJE, terwijl een verkoop door enkele nieuwe aandeelhouders aan S.P. Boon, resulterende in de nieuwe naam JANTJE pas op 31 juli 1866 officieel zou worden geëffectueerd en op 14 augustus geregistreerd..
Een wegens ‘verandering van eigendom’ vereiste nieuwe zeebrief is in Den Haag niet gevonden. Mogelijk had de consul in Londen een nieuwe zeebrief opgemaakt met de nieuwe scheepsnaam JANTJE.

SMG 121265
Douane te Londen. Binnengekomen

JANTJE, Stuit, van Holmstad, W.I.D. (West India Dock), agent J. van Drunen.
 

1866

Terwijl de schoener in Le Havre lag verkochten de inmiddels zeven aandeelhouders de AURORA op 31 juli 1866 onderhands aan Sjoerd Pieters Boon, fabrikant te Hoogezand. De scheepsnaam werd gewijzigd in JANTJE; kapitein J.H. Stuit bleef de kapitein, maar nu als zetschipper. De feitelijke aanvaarding had kennelijk reeds in september 1865 plaatsgevonden.

Na de regístratie van eerste aandeelhouders had Christiaan Maathuis nog enkele gegadigden gevonden aan wie hij aandelen verkocht. Bij verkoop van het schip in juli 1866 bleek de verhouding als volgt te zijn geworden:
Christiaan Maathuis, scheepsbouwer en boekhouder 2½/30e part
Weduwe Cornelis Jans de Cock, Vierhuizen, 2/30e part
Egbert Maathuis, houtkoper, 2½/30e part,
Weduwe Sikke Nikolaas Sikkens, Sappemeer, touwslagersche 1/30e part
Gebr. Jakobus en Jan J. Sikkens, Sappemeer, zeilmakers 1/30e part
Anthonie Egberts Maathuis, 6/30e part
Jan Harms Stuit, schipper te Veendam, 15/30e part

Op 20 augustus 1866 verkreeg S.P. Boon te Hoogezand voor de JANTJE onder kapt. J.H. Stuit een nieuwe zeebrief.

Op 4 september 1866 werd de schoener gebrandmerkt 2014 GRON 1866 ten teken dat er een hypotheek op was gevestigd.

SMG 250966
Kroonstad, 19 september. Binnengekomen de JANTJE (opm: schoener), kapt. J.H. Stuit, van le Havre.
 

1867

PGC 281267

Advertentie. Mr. J.C. van Slooten, notaris te Veendam, gedenkt op woensdag 8 januari 1868, des avonds te 7 uur, ten huize van de logementshoudster de Wed. Duintjer te Veendam publiek te verkopen het in 1863 nieuw uitgehaalde Nederlandse schoenerschip JANTJE, groot 160 tonnen, met al deszelfs opgoed en toebehoren, thans liggende in het Oosterdok (opm: te Amsterdam) bij de werf van scheepsbouwer Bok. Geklasseerd door Bureau Veritas 3.3 1.1. Inmiddels uit de hand te koop. (opm: op 31 december werd gemeld dat het schip uit de hand is verkocht en de veiling dus niet door gaat).

Op 24 december 1867 had S.P. Boon zijn JANTJE voor 6.500 gulden verkocht aan Johan Coenraad Hoeksema, kapitein te Groningen. Deze ging er zelf op varen en noemde zijn schip MARIA HELENA.
 

1868

Nadat de laatste zeebrief van de schoener op 22 februari 1868 was ingeleverd verkreeg kapitein-eigenaar J.C. Hoeksema, Groningen, voor zijn MARIA HELENA op 25 maart 1868 een nieuwe zeebrief.

NRC 090968

St. Mawes, Cornwall, 6 september. Het Nederlands schip (opm: schoener) MARIA HELENA, kapt. J.O. Hoeksema, van Girgenti (opm: nu Porto Empedocle, Sicilië) naar Harburg bestemd, gisteren alhier binnengelopen, is op het droge gehaald om de bodem schoon te laten maken.
 

1871

LL 131271
Antwerpen, 11 december. Binnengekomen de MARIA HELENA, kapt. Hoeksema, van Montreal.
 

1872

De MARIA HELENA is in het voorjaar van 1872 in Antwerpen door kapt. Hoeksema verkocht aan kapt. N.J. Huisman uit Appingedam.

NVEC 080572
Antwerpen, 2 mei. Vertrokken de MARIA HELENA, kapt. N.J. Huisman, naar Petersburg.
(opm: de schoener is in Antwerpen door kapt. Huisman gekocht van kapt J.C. Hoeksema.)

PGC 151172

Christiansand, 11 november. Het schip MARIA HELENA, kapt. N.J. Huisman, van Pernau (opm: nu Parnu, Letland) naar Schiedam bestemd, is in Arendal binnengelopen en zal een gedeelte of de hele lading lijnzaad lossen.
 

1873

Kapitein Huisman had het kapitein-eigenaar spelen na een jaar waarschijnlijk wel gezien. Hij moet zijn schip na in Noorwegen te zijn gerepareerd  na aankomst en lossing in Rotterdam in december hebben verkocht aan Karel L van Berckel te Rotterdam. De scheepsnaam MARIA HELENA bleef gehandhaafd, maar S. Warnaar werd de nieuwe kapitein.

De MARIA HELENA werd in 1873 opnieuw gezinkt en onderging een belangrijke onbekende vertimmering. Mogelijk was hier het definitieve herstel van de schade uit Arendal bedoeld.

NRC 200373

Falmouth, 17 maart. Het schip MARIA HELENA, kapt. S. Warnaar, van Rotterdam naar Benin, is alhier lek binnengelopen.

NRC 200373

Falmouth, 17 maart. Het schip (opm: schoener) MARIA HELENA, kapt. S. Warnaar, van Rotterdam naar Benin, is alhier lek binnengelopen.
 

1874

NRC 030574

Rotterdam, 2 mei. De Nederlandse schoenerschepen MARIA HELENA, kapt. S. Warnaar, en ANNA SANDERS, kapt. Versteeg, zijn behouden te Benin, aangekomen. De gezondheid der equipage was uitmuntend. Van eerstgenoemd schip zijn de kok en een jongen met de sloep gedeserteerd.

NRC 160874

Rotterdam, 15 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schoenerschip MARIA HELENA, kapt. S. Warnaar, van Lagos behouden te Falmouth aangekomen. Alles wel aan boord.

NRC 110974

Rotterdam, 10 september. Het Nederlandse schoenerschip MARIA HELENA, kapt. Warnaar, is gisteren behouden te Flensburg aangekomen. Aan boord was alles wel.

HV 221074
Maassluis, 20 oktober. Binnengekomen MARIA HELENA (opm: schoener), kapt. S. Warnaar, van Flensburg.

NRC 231074

Advertentie. De Makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.H. Zoon, B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam, zullen, als lasthebbende van meesters, op dinsdag de 3de november 1874,des middags ten 12 ure, in de Zaal aan de Scheepmakershaven no. 29, publiek aan de meestbiedende verkopen het snelzeilend gezinkt Nederlands schoener-brikschip (opm: schoener) MARIA HELENA, laatst gevoerd door kapt. S. Warnaar, met al zijn rondhout, staand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, volgens meetbrief lang 27,07 meter, wijd 4,93 meter, hol 2,69 meter en alzo groot 160 tonnen, liggende aan de Houtbrug binnen de gemeente Rotterdam, geclassificeerd bij de Amerikaanse Lloyds A1 tot 19 mei 1877 en bij de Germanischer Lloyd A1 tot februari 1877, nieuw gezinkt en belangrijk vertimmerd in mei 1873.

Nog zullen afzonderlijk worden verkocht een chronometer., een teakhouten life boat met koperen luchtkasten, een whale boat en een giek.

NRC 041174

Verkochte schepen in de zaal aan de Scheepmakershaven te Rotterdam op dinsdag 3 november 1874: het schoener-brikschip MARIA HELENA, laatst gevoerd door kapt. S. Warnaar. Verkocht voor NLG 4.700. (opm: schoener; koper J.H. Henkes, Delfshaven, nieuwe scheepsnaam DELFSHAVEN; P. Cordia werd de kapitein)

N.B.
De door de laatste kapitein van de DELFSHAVEN, kapt. M.M. Lourens gemaakte tekening van het schip gaf onze vrijwilliger de heer Ron van den Bos aanleiding te oordelen dat het schip nog steeds een schoener was en geen schoenerbrik zoals op bovenstaande verkoping aangegeven:
Dit is weer typisch zo’n tuigvorm die niet onder een noemer te vangen is. Als je de voortop goed bekijkt zie je dat hij bestaat uit de fokkemast met daarop één lange fokkesteng. Dus geen aparte mars- en bramsteng. Het is vanaf de mars een rechte lijn omhoog. Was die onderbreking er wel geweest dan had je nog de bramzaling moeten zien. Wat je ook ziet is dat achter de fokkemast een forse gaffel wordt gevoerd. Dat vond je niet bij een ’echte’ schoenerbrik.
Deze vorm van tuigage werd hier te lande gewoon schoener of schoenerschip genoemd. De Meursings noemden dit een topzeilschoener ook al waren beide masten dwarsgetuigd en zou je aan een brik denken. Zo in de jaren zeventig van de 19e eeuw begon men hier dit type schoenerbrik te noemen en dan krijg je verwarring. Denk ook aan de schoener/bark discussie van enige tijd terug.
De Scandinaviërs waren standvastiger en bleven dit type zeilschip tot het einde toe ‘skonertskepp’
noemen.
 

1875

De eerstgevonden vermelding van de DELFSHAVEN, kapt. P. Cordia, is op 18 maart 1875 vertrokken van Maassluis naar Halifax, N.S.

NRC 050675
Delfshaven, 4 juni. Volgens heden ontvangen telegram is het schip DELFSHAVEN, kapt. Cordia, van hier te Halifax N.S. aangekomen. Alles wel aan boord.

NRC 180875

Delfshaven, 17 augustus. Volgens heden ontvangen telegram is het schip DELFSHAVEN, kapt. P. Cordia, te Queenstown aangekomen. Alles wel. 
.

1876

NRC 191276
Vlissingen, 18 december. Het Nederlands schoenerschip DELFSHAVEN, is gisteren bij Dungeness aangevaren door het Engelse stoomschip CALLIOPE (opm: thuishaven Hull), heden alhier gepasseerd naar Antwerpen. De schoener heeft belangrijke schade bekomen en is waarschijnlijk op strand gezet. Er zijn geen persoonlijke ongelukken.

SMG 191276
Dover, 18 december. Wegens tegenwind binnengelopen PLEIADEN (opm: galjoot), Wildervank, H.H. de Jong, van Harlingen naar Trinidad (W.I.).
 De DELFSHAVEN uit Delfshaven, kapt. M.M. Lourens, van Hamburg naar Rio Grande do Sul (met stukgoed), is, volledig ontmast, met behulp van bootlieden en de stoomsleepboot WANDERER alhier binnen gebracht. Gisteravond was het schip 4 mijl zuid-oost van het licht van Dungeness in aanvaring geweest met de stoomboot CALLIOPE, thuishaven Hull, en bestemd voor Antwerpen. Het schip heeft aanzienlijke schade aan de romp aan stuurboord, maar maakt geen water. Met de sleepboot was bergingsloon van £ 165 afgemaakt.

NRC 201276
Dover, 18 december. Het schoenerschip DELFSHAVEN, kapt. M.M. Lourens, van Hamburg naar Rio Grande, is na aanvaring met het Engelse stoomschip CALLIOPE, geheel masteloos door de sleepboot UNDAUNTED alhier binnengesleept. Het schip is dicht gebleven, doch heeft veel schade aan de romp. Er is een akkoord met de sleepboot gemaakt voor GBP 165. (Zie onze scheepstijding van 19 december onder Vlissingen).
 

1877

NRC 120277

Dover, 9 februari. De romp, provisies en inventaris van het schip (opm: schoener) DELFSHAVEN, kapt. M.M. Lourens, van Hamburg naar Rio-Grande bestemd, en 18 december ll. door aanvaring zware schade bekomen hebbende, zullen 22 februari aanstaande alhier verkocht worden. (opm: het schip, bouwjaar 1863, was afgekeurd, zie SMG 191276 en werd verkocht, waarschijnlijk voor de sloop)

 

Akten

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.102.1863.118
DVD LIII – 063, 064
CEDULE en BIJLBRIEF

Naam schip AURORA

plaats en datum acte Hoogezand, 6 juni 1863

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Christiaan Maathuis, scheepsbouwer te Sappemeer

gevoerd door kapt.

eigenaar Egbert Maathuis, houtkoper (1/30e part), Christiaan Maathuis, scheepsbouwer, (boekhouder en 13/30e part), Anthonie Egberts Maathuis (1/30e part) alle drie te Sappemeer, en Jan Harms Stuit, schipper te Veendam (15/30e part)

te voeren door kapt. Jan Harms Stuit, Veendam, mede-eigenaar

grootte in tonnen 160 tonnen of 84,3 lasten

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 1863 op de werf van Christiaan Maathuis, te Sappemeer

plaats / datum registratie Groningen, 16 juni 1863

nummer registratie deel 78, folio 11,, recto, vak 7

notaris Mr. Johannes Offerhaus, kantonrechter te Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:
Schip ligt thans te Groningen en behoort thuis te Sappemeer.
Getoond wordt de bijlbrief met bevestigende verklaring burgemeester van Sappemeer
d.d. 2 juni 1863.




researcher/datum research: ML / 220712





Naam AURORA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1863
Toegang 152
Inventaris 102

GRONINGER ARCHIEVEN Hoogezand Kantongerecht 152.119.1863.112
IMGP 0440
BIJLBRIEF

Naam schip AURORA

Plaats en datum acte Sappemeer, … mei 1863

Type schip schoener

Bouwwerf Christiaan Maathuis, scheepsbouwer te Sappemeer

Eigenaar Egbert en Christiaan Maathuis te Sappemeer en mede reders

Te bevaren door Jan H. Stuit, schipper te Veendam

Grootte 160 tonnen of 84,3 lasten

Afmetingen lang 27,07 m., breed 4,93 m., hol 2,69 m.

Plaats / datum registratie Groningen, 2 juni 1863

Nummer van registratie deel 26, folio 157, verso, vak 5

Notaris De burgemeester van de gemeente Sappemeer,
2 juni 1863

Plaats / datum vervolgregistratie Groningen, 2 (?) juni 1863

Nummer van vervolgregistratie deel 14, folio 164, recto, vak 2



Bijzonderheden:
Een compacte acte met helaas onduidelijkheden op het gebied van data; plaats en datum acte zonder vermelding van de dag van de maand en bij plaats en datum van de vervolgregistratie is de vermelding van de dag van de maand vrijwel onleesbaar. De laatste 3 data lijken daarom allemaal te vallen op 2 juni 1863.
Geen melding gemaakt van het bestaan van een meetbrief.

Researcher/datum research: JDvdB / 171215







Naam AURORA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1863
Toegang 152
Inventaris 119

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.105.1866.104
DVD LIII – 618, 620
CEDULE en KOOPBRIEF

Naam schip AURORA, thans JANTJE

plaats en datum acte Hoogezand, 18 augustus1866

type schip schoener

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar Sjoerd Pieters Boon, fabrikant te Hoogezand, enig eigenaar

te voeren door kapt. J.H. Stuit, zetschipper

grootte in tonnen 160 tonnen

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Sappemeer

plaats / datum registratie Groningen, 1 september 1866

nummer registratie deel 80, folio 118, recto, vak 3

notaris Mr. Hendrik Veenhoven, kantonrechter te Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:
Schip ligt thans te Havre.
Getoond wordt de laatste koopbrief, onderhands opgemaakt d.d. 31 juli 1866,
geregistreerd te Groningen.


researcher/datum research: ML / 270712

Naam JANTJE
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1866
Toegang 152
Inventaris 105

GRONINGER ARCHIEVEN Hoogezand Kantongerecht 152.119.1866.167
IMG 1086
ACTE KOOP / VERKOOP

Naam schip AURORA, verdoopt in JANTJE?
Zie opmerking ML

Plaats en datum acte Sappemeer, 31 juli 1866

Type schip schoener

Verkoper consortium (zie bijzonderheden)

Aankoper Sjoerd Pieters Boon, fabrikant te Hoogezand

Grootte 160 tonnen (Meetbrief van 19 mei 1863 afgegeven door scheepsmeter H. Dekkers te Groningen, tenaamgesteld van E. en C. Maathuis en mede reders)

Tewaterlating niet vermeld

Plaats / datum registratie Groningen, 14 augustus 1866

Nummer van registratie deel 50, folio 11, verso, vak 3

Notaris geen

Prijs NLG 100,-

Bijzonderheden:
Tijdens de verkoop ligt de schoener in de haven van Le Havre.
Consortium verkopers. Jan Harms Stuit, schipper te Veendam (15/30e part), Antonie Egberts Maathuis te Sappemeer (6/30e part), Egbert Maathuis, houtkoper te Sappemeer (2,5/30e part), Christiaan Maathuis, scheepsbouwer te Sappemeer (2,5/30e part), weduwe Cornelis Jans de Cock, te Vierhuizen (2/30e part), weduwe Sikke Nikolaas Sikkens, ‘touwslagersche’ te Sappemeer (1/30e part) en Gebr. Jakobus en Jan J. Sikkens, zeilmakers te Sappemeer (1/30e part).
Er wordt kort gemeld dat..zijnde dit schip tot hiertoe niet te boek gesteld en in de Nederlanden thuis behorende...

ML: het zou kunnen zijn, dat dit schip na aankoop is verdoopt in JANTJE, vergelijk zeebrief 532 van 20 augustus 1866


Researcher/datum research: JDvdB / 220316

Naam JANTJE
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1866
Toegang 152
Inventaris 119

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron.1868.1869.134.1125
DVD IM. – 3444 , 3445 , 3446

ACTE VERKOOP/KOOP

Naam schip JANTJE

Plaats en datum acte Veendam, 24 december 1867

Type schip schooner

Verkoper Sjoerd Pieters, fabrikant te Hoogezand

Eigenaar/aankoper Johan Coenraad Hoeksema, kapitein te Groningen

Te voeren door kapt. Johan Coenraad Hoeksema

Grootte in tonnen , lasten 160 tonnen
(Meetbrief d.d. 19 mei 1863 afgegeven door scheepsmeter Dekker te Groningen)

Afmetingen

Plaats , datum registratie Veendam, 26 december 1867

Nummer van registratie deel 65, folio 25, verso, vak 7

Notaris Mr. Jan Cornelis van Slooten, notaris te Veendam

Prijs NLG 6.500,-


Bijzonderheden:

Schip ligt tijdens verkoop in Amsterdam.
Er wordt melding gemaakt dat de schooner in de eigendom registers voor schepen en vaartuigen is overgeschreven ten kantore van hypotheken te Groningen den 4 september 1866 in deel 14, nummer 2014.



Researcher/datum research JDvdB / 290912


Naam JANTJE
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1868
Toegang 883
Inventaris 2140

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Groninger Archieven Hoogezand Kantongerecht 152.119.1863.112
Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.102.1863.118
Groninger Archieven Hoogezand Kantongerecht 152.119.1866.167
Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.105.1866.104
Groninger Archieven Archiefnummer Gron.1868.1869.134.1125
G.A. Groningen, kantongerecht Groningen, toeg. 150, inv.nr. 220, rolnr. 337, 12.08.1870
N.A. Den Haag toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
Bureau Veritas
De heer Ron van den Bos, Almere
DUC = Dundee Courier (Dundee, vertaald)
HV = Het Vaderland
LL = Lloyd’s List (Londen, vertaald)
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVD = Nieuws van den Dag
NVEC = Nieuwe Veendammer Courant
SMG = Shipping and Mercantile Gazette (Londen, vertaald)
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk