Inloggen
CITO - ID 15633


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1860-11-01 / 1875-00-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1860
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Geb. 1829, overl.1892. ( generatie V. 28)

Scheepsbouwer: Gerardus Geerts Bodewes, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1860-00-00
Delivery Date: 1860-10-15
Technical Data

Net Tonnage: 163.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 86.00 lasts
 
Length 1: 26.28 Meters Registered
Beam: 4.97 Meters Registered
Depth: 2.80 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1860
Datum agenda: 1860-11-01
Register nr: 18600813
Scheepsnaam: CITO
Type: Brik
Lasten: 86
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Boer, de en van der Goot
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Koenes, K.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1860-10-15 CITO
Manager: Firma De Boer & Van der Goot e.a., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Firma De Boer & Van der Goot e.a., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Date/Name Ship 1865-01-11 CITO
Manager: Udo Freerks Zuiderveen, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Udo Freerks Zuiderveen, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van de schoenerbrik CITO 1860:

firma De Boer & Van der Goot, Hoogezand (boekhouders en 15/60e part)
M.C. Koenes, Sappemeer (schipper en 30/60e part)
firma Van der Goot & Barends, Groningen, met S.J. van der Goot, Sappemeer (7/60e part)
G.G. Bodewes, Martenshoek (4/60e part)
J.T. Verstokt, Martenshoek (3/60e part)
J.K. Amerika (?), Martenshoek (1/60e part)

 

Ship Events Data

1865-01-11: Sold at auction
Advertentie. Herveiling. J. Piccardt, notaris te Hoogezand, zal op woensdag 11 januarij 1865, des avonds te 6 uur, ten huize van de logementhouder K.J. Neven, te Hoogezand publiek veilen en finaal verkopen het wel onderhouden snelzeilend, gezinkt Nederlands schoenerbrikschip CITO, groot 163 zeetonnen, in 1860 uitgehaald, geklasseerd bij Veritas 3.3. G.1. met deszelfs complete inventaris, thans liggend te Groningen. Nadere informatiën bij de heren De Boer en Van der Goot te Hoogezand en de heren Wijnne en Barends te Groningen.
1875-10-00: Final Fate:
11 april 1876 NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Rotterdam, 10 april. Het te Oude Pekela thuis behorende schoenerschip CITO, kapt. Mooi, 9 oktober van West Hartlepool naar Riga vertrokken, is vergaan. De bemanning heeft haar graf in de golven gevonden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.C.Koenes was effectief lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg” maar het vlagnummer was niet bekend

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036

vlagnummer     periode      type                     naam van het schip                       boekhouder/reder

     geen                 1884        bark                     Hercules (ex Helena)                    Zeilmaker & Co, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt K.C.Koenes als gezagvoerder gedurende:

*    1861 t/m 1864 van de sch.brik “Cito”, gebouwd in 1860 te Martenshoek, 163 ton o.m., varend voor de Boer & v/d Goot te Hoogezand;

*    1865 t/m 1866 van de tjalk “Zwijger”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 60 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Hoogezand. Het schip werd in 1866 verkocht in averij;

*    1866 t/m 1869 van de kof “Vier Neeltjes”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 89 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand. Het schip voer in 1870 voor kapitein/eigenaar H.R.Post te Sappemeer en was herdoopt in “Alida”;

*    1875 van de tjalk “Reinderdina Margaretha”, gebouwd in 1874, bouwplaats niet vermeld, 71 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip is in 1875 op de Engelsmanplaat gestrand en wrak geraakt;

*    1877 t/m 1880 van de galjoot “Esperance”, gebouwd in 1876 te Martenshoek, 100 ton n.m., varend voor J.D.Hoen te Hoogezand. Het schip is in 1880 op een wrak gestoten en gezonken;

*    1882 t/m 1883 van de 2/msch “Rienko”, ex Elise, gebouwd in 1866 te Anclam, 117 ton o.m., varend voor B.D.J.Bulsing te Groningen. Het schip is in 1883 op Saltholm gestrand, afgebracht en afgekeurd;

*    1885 van de bark “Hercules” ex Helena, gebouwd in 1866 te Christinestad, 368 ton o.m., varend voor L.Houtsma te Harlingen;

*    1886 van hetzelfde schip maar nu varend voor P.Stratingh & Co te Delfzijl.

 

 

Overige bijzonderheden

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Koenes, K.C.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Wiert Scholtens werd geboren op 05 april 1834 te Groningen als zoon van de scheepskapitein, later havenmeester Hindrik Hans Scholtens en Sjoumenta de Boer.

Hij trouwde op 28 maart 1860 te Groningen als scheepskapitein met Antje Oetzes, geboren te Groningen op 11 maart 1834 als dochter van de trekschipper, later schuitevaarder Teunis Oetzes en Derkje Rozenboom.

Antje overleed op 23 maart 1901 te Rotterdam, 67 jaar.

Wiert overleed te Rotterdam op 08 maart 1911, 76 jaar, weduwnaar

In een huwelijksakte van een zoon te Schoterland dd. 30 mei 1892 worden beide ouders vermeld als wonende te Rotterdam

 

Uit de vermelding van schepen blijkt dat er een tweede kapitein W.H.Scholten moet hebben bestaan. Ik heb via de monsterrollen alleen achterhaald, dat er ca. 1806 een vroegere W.H.Scholtens heeft gevaren, maar daarvan zijn alleen monsterrollen in een subalterne rang bekend. Ik heb deze peroon niet kunnen identificeren.

Een complicatie is dat de namen Scholten en Scholtens door elkaar worden gebruikt.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.H. Scholtens werd met vlagnummer 751 per 23 november 1858 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van B.G.Smit. Zijn schip was de “Loreley”. Toegevoegd is “bedankt”002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 16/23 november 1858 staat vermeld dat tot lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd Wiert Hendriks Scholtens, oud 24 jaar, voerend de sch. “Loreley”, voor rekening van Deichmann & van Rath, adres bij de heren Dade & Co, op voordracht van kapitein B.G.Smith.023

Volgens de opgaven in de archieven van Zeemanshoop heeft hij zijn lidmaatschap kennelijk beëindigd in 1871

 

In de ledenlijsten van het Groninger zeeemanscollege “ De Groninger Eendracht” worden met de naam W.H.Scholtens de volgende nummers als leden vermeld:

Vlagnummer 34 in jaargang 1859. Effectief lid

Vlagnummer 56 in jaargang 1863. Effectief lid.

Vlagnummer 50 in de jaargangen 1874 t/m 1872. Lid voor de vlag

Ik heb niet kunnen achterhalen of het in alle drie de gevallen om dezelfde kapitein gaat, die dan van vlagnummer zou hebben gewisseld, maar gezien de scheepsvermeldingen in het archief van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” lijkt me het om Wiert Scholtens uit 1834 te gaan

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 november 1858 vraagt het vlaggelid kapitein W.H.Scholtens om deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds te mogen worden. Dit verzoek zal door de penningmeester worden afgehandeld.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 augustus 1859 wordt kapitein W.H.Scholtens toegestaan om van lid voor de vlag nu effectief lid te worden.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 juni 1864 vraagt kapitein W.H.Scholtens een tegemoetkoming “wegens overstroming van zijn onderhebbende bodem die is vergaan”. Een besluit wordt aangehouden “totdat zijn aanvrage om schadevergoeding aan het Gouvernement zal beslist zijn.”.042

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 november 1870 krijg kapitein W.H.Scholtens een maand gage wegens schipbreuk.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 20 september 1859 staat het verzoek van kapitein W.H.Scholtens om van effectief lid over te gaan naar lid voor de vlag, hetgeen wordt toegestaan.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 juli 1864 staat een verzoek van kapitein W.H.Scholtens om een uitkering wegens schipbreuk. Het verzoek is “aangehouden totdat zijne aanvrage om schade van het gouvernement zal beslist zijn.”.023

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 13 december 1870 staat vermeld dat hem een maand gage wordt toegekend. wegens schipbreuk023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam          naam reder/boekhouder

       751                      1859-1861    schoner           Loreley                    Deichman & vom Rath teaAmsterdam

                                    1862-1863    schoner           Johan en Cornelis  de kapitein

                                        1864          sch.brik           Cito                          de Boer & van der Goot te Hoogezand

                                     1865-1869    galj.                 Antje                        de kapitein

                                        1870          geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1871          schoner           Henriëtta                 E.& S.& C.St.Martin & Co te Rotterdam

 

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                                      vertrek                      terugkomst

W.H.Scholtens                                    Johan & Cornelis                             29 mei 1862             11 juni 1862

                                                               Johan Conelis                                  niet vermeld             11 september 1862

                                                               Johan & Cornelis                             04 oktober 1862      08 november 1862

                                                               Johan & Cornelis                             06 januari 1863       29 juli 1863

                                                               Johan & Cornelis                             27 augustus 1863    07 oktober 1863

                                                               Johan & Cornelis                             geen melding           07 december 1864

                                                               Johan Cornelis                                 19 maart 1864         26 april 1864

                                                               Cito                                                    1864 (geen datum) 21 september 1864

                                                               Antje                                                 geen melding           25 juli 1867

                                                               Antje                                                 29 augustus 1867    geen melding

                                                               Antje                                                 07 mei 1868             geen melding

                                                               Antje                                                 16 maart 1868         07 mei 1868

 

Bouma025 vermeldt een reeks van kapiteins W.H.Scholten/Scholtens als gezagvoerder. De vaarperioden overlappen in een aantal gevallen hetgeen duidt op minstens twee kapiteins Scholtens met de initialen W.H.

Het zijn:

*     1842 t/m 1856 van de tjalk “Catharina Alida”, gebouwd in 1838 te Sappemeer, 51 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank en in 1857 vanuit Sappemeer;

*   1855 van de “Elsiena Catharina”, gebouwd in 1849 te Wildervank, 68 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Van Antwerpen naar Hamburg, 30 okt. op de hoogte van Texel gezonken;

  • * 1857 t/m 1862 van de 2/msch “Familietrouw”, gebouwd in 1857 te Hoogezand, 142 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.

*   1859 t/m 1862 van de 2/msch “Loreley” ex Sjoumenta, ex Buitenwerf, gebouwd in 1849 te Groningen, 117 ton o.m., varend voor Deichman & von Rath te Amsterdam. Het schip voer in 1863 voor kapitein/eigenaar T.Hoedemaker en was herdoopt in “Aaltje”;

  • * 1863 t/m 1864 van de galjoot “Johan en Cornelis”, gebouwd in 1862 te Sappemeer, 100 ton o.m., varend voor Wijnne & Barends te Groningen. Het schip werd in 1864 overvaren te Hellevoetsluis;
  • * 1865 van de sch.brik “Cito”, gebouwd in 1860 te Martenshoek, 163 ton o.m., varend voor de Boer & v/d Goot te Hoogezand;
  • * 1866 t/m 1870 van de galjoot “Antje”, gebouwd in 1865 te Martenshoek, 110 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is gestrand op Ösel en wrak geraakt;
  • * 1881 t/m 1883 van de ijzeren sch.brik “Columbus” ex Robert Anderson, gebouwd in 1865 te Hartlepool, 221 ton o.m., varend voor E.& S.& C. St.Martin & Co te Rotterdam.
  • * 1872 t/m 1880 van de 2/msch. “Henriëtte”, gebouwd in 1869 te Veendam, 125 ton o.m., varend voor E.& S.& C. St. Martin & Co te Rotterdam. Het schip is bij Don Rodrigo gestrand en wrak geraakt.
  • * 1886 t/m 1897 van het schroefstoomschip “Burgemeester van Vollenhoven”, gebouwd in Slikkerveer, 215 ton o.m., varend voor de Duinkerksche Stoombootreederij te Rotterdam. Het schip werd in 1898 verkocht naar Rusland.

Gezien het geboortejaar 1834 van Wiert Hindriks kan deze in 1842 geen gezagvoerder van de “Catharina Alida” zijn geweest.

Wiert werd in 1858 lid van “Zeemanshoop” en de aanvang van dat lidmaatschap ging vaak samen met het bereiken van de rang van kapitein. Zijn schip bij de aanmelding was de “ Loreley. Bliikens de opgaven in het archief van Zeemanshoop voer hij daarna in ieder geval op de “ Johan en Cornelis”, de “ Antje”,, de “ Henriette.

Blijkens zijn BS-gegevens heeft hij vanaf de negentiger jaren tot aan zijn overlijden in Rotterdam gewoond en daar kennelijk nog de “ Henriette” en de “Burgemeester van Vollenhoven bevaren

 

 

 

 

 

Overige bijzonderheden

De “Elsina Catharina”, van Antwerpen naar Hamburg, onder gezag van kapitein Scholtens, is op 30 oktober 1855 op de hoogte van Texel gezonken.078.

In het Jaarverslag over 1870 van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” wordt verslag gedaan van de diverse scheeprampen in dat jaar. Daarbij het vergaan van de “Antje” onder kapitein W.Scholtens.101.

 

In de Harlinger Courant dd 25 oktober 1874 staat in de rubriek SCHEEPSTIJDINGEN het volgende bericht096:

“Binnengekomen

HELVOET 19 oct. Henriëtte , W.H.Scholten, Nantes.”

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Scholtens, Wiert Hindriks

Familiegegevens en opleiding

Georg Lodewijk Bok Mooi werd geboren op 17 december 1831 te Nieuw Beerta als zoon van de zeeman Jan Engels Mooi en Wupke Hindriks Houteboom. Hij was de jongere broer van kapitein en collegelid Hindrik Mooi.

Georg trouwde op 03 februari 1859 te Oude Pekela als schipper met Henderika Luikens, geboren op 24 oktober 1838 te Oude Pekela als dochter van de schipper Harm Wolters Luikens en Meiltje Jans Greven. Henderika overleed te Oude Pekela op 13 maart 1897, 58 jaar. Als relatie wordt opgegeven Georg Lodewijk Bok, dus zonder Mooi.

NRC 31 maart 1876

Amsterdam, 30 maart. Aangaande het Nederlandse schip CITO, kapt. G.L.B. Mooi Jzn., 9 oktober van Hartlepool naar Riga vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

 

In Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen wordt G.L.B.Mooi vermeld als schipper in 1859, 1863

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.L.B.Mooi was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 109 in de periode 1856 t/m 1859  en met vlagnummer 30 in de periode 1860 t/m 1876 112.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.L.B.Mooi als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1860 van de galjoot “Noordster”. gebouwd in 1856 te Pekela, 98 ton o.m., varend voor G.H.Addens te Winschoterzijl;

      Van Sluijs013 vermeldt in 1858 nog een kapitein K.H.Meyer als gezagvoerder van dit schip, eveneens varend voor G.H.Addens te Winschoterzijl. Kennelijk één reis binnen dat jaar.

*    1861 t/m 1863 van de sch.kof “Hendrika Catharina”, ex Geziena Johanna, gebouwd in 1841 te Pekela, 181 ton o.m., varend voor J.U.Zuiderveen te Pekela. Het schip is in 1863 verongelukt op Kroserort;

*    1866 t/m 1876 van de sch.brik “Cito”, gebouwd in 1860 te Martenshoek, 163 ton o.m., varend voor U Zuiderveen te Pekela. Het schip werd vermist op reis van Drammen naar Emden, tegelijk met de “Maria Anna” (onder gezag van kapitein R.K.Zeven - zie aldaar).

 

De collectie monsterrollen in jet Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

04 februari 1848, schip “Vrouwe Anna Maria Catharina”, kapitein Engel Jans Mooi, lichtmatroos George Lodewijk Bok Mooi uit Oude Pekela.

15 februari 1849, schip “Vrouwe Anna Maria Catharina”, kapitein Engel Jans Mooi, lichtmatroos George Lodewijk Bok Mooi uit Oude Pekela.

11 februari 1851, schip “Renske”, kapitein Engel J.Mooi, lichtmatroos Georg L.H.Mooi uit Oude Pekela.

18 februari 1852, schip “Renske”, kapitein Engel J.Mooi, stuurman Georg L.B.Mooi uit Oude Pekela.

22 februari 1853, schip “Renske”, kapitein Engel J.Mooi, stuurman Georg L.B.Mooi uit Oude Pekela.

17 februari 1857, schip “Noordstar”, kapitein Georg L.B.Mooi uit Oude Pekela.

01 maart 1860, schip “Hinderika Catharina”, kapitein Georg L.B.Mooi uit Oude Pekela.

18 februari 1875, schoener “Cito”, kapitein Georg Lodewijk Bok Mooi.

 

Krantenberichten

NRC 04 augustus 1856114

Rotterdam, 3 augustus. Te Oude Pekela is de 29e juli van de werf van de scheepsbouw- meester H. Drenth aldaar te water gelaten het galjootschip de NOORDSTAR, groot 110 ton. Het zal worden bevaren door kapt. G.L.B. Mooi onder directie van de heer G.H. Addens te Winschoterzijl.

 

NRC 08 januari 1858114

Cuxhaven, 5 januari. De Nederlandse kof NOORDSTER, kapt. Mooy  van Dantzig (opm: Gdansk) naar Hamburg bestemd, is hier heden namiddag met verlies van boegspriet in de haven gekomen.

 

NRC 25 april 1863114

Elseneur, 23 april. Het Nederlandse schip HENDRIKA CATHARINA, kapt. Mooi, van Rotterdam naar Dagö, is alhier lek binnengelopen.

 

NRC 26 april 1863114

Elseneur, 23 april. Het alhier lek binnengelopen Nederlandse schip HENDRIKA CATHARINA, kapt. Mooi – zie ons nommer van gisteren – heeft onder de kust van Seeland op een wrak gestoten en daardoor die schade bekomen. Het schip moet lossen om te repareren.

 

Provinciale Groninger Courant 10 november 1863114

Wijburg (opm: Vyborg), 3 november. De kof HENDRIKA CATHARINA, kapt. Mooi, van Petersburg met lijnzaad naar Amsterdam, is op Kresserort (opm: Kroser Ort) totaal verongelukt, doch het volk gered.

 

Provinciale Groninger Courant 21 augustus 1869114

Advertentie. Mr. J.C. van Slooten, notaris te Veendam, gedenkt op maandag de 30e augustus 1869, des avonds te 7 uur in het hotel De Unie publiek te verkopen:

-  2/56e aandeel in het schoener-kofschip JEANTINE, gevoerd door kapt. J.H. Zeven, onder directie van de heer U.F. Zuiderveen als boekhouder,

-  1/20e aandeel in het schoener-brikschip CITO, gevoerd door kapt. G.L.B. Mooi Sz, onder directie van de heer U.F. Zuiderveen,

-  1/40e aandeel in het galjootschip MARIA JANTINA, gevoerd door kapt. H.J. de Boer, onder directie van de heer Koerts als boekhouder.

 

Provinciale Groninger Courant 01 juni 1870114

Buenos Ayres, 29 april. Hier ligt zonder bestemming het schip CONCURRENT, kapt. De Jonge. Voorts lagen volgens de laatste berichten te Ascención de schepen JOLANDA MEIJER, kapt. Tholen, JOHANNA JACOBA, kapt. Velt, en LA PLATA, kapt. Kuiper. De eerste twee als depotschepen, het laatste om spoedig naar hier te vertrekken. Te Rosario lagen de SANTA FÉ FAVOR, kapt. Sannes, en CITO, kapt. Mooi.

 

NRC 29 juni 1870114

Buenos Aires, 30 mei. Het Nederlandse schip LA PLATA, kapt. Kuiper, lag volgens de laatste berichten nog te Asunción. Het Nederlandse schip CITO, kapt. Mooi, wordt van Rosario alhier terug verwacht. Alhier liggen ter rede de Nederlandse schepen WILLEM, kapt. De Weerd, PRESTO, kapt. Dijker en GEERTRUIDA MARIA, kapt. Coolen; het laatste als depotschip.

 

NRC 11 januari 1871114

Buenos Ayres, 30 november. Alhier liggen zonder bestemming de Nederlandse schepen CITO, kapt. Mooi, en MINERVA, kapt. Boelens. Het schip TWEE CORNELISSEN, kapt. Hoeksma, is bevracht om te Patagonië voor Europa te laden.

 

NRC 11 april 1876114

Rotterdam, 10 april. Het te Oude Pekela thuis behorende schoenerschip CITO, kapt. Mooi, 9 oktober van West Hartlepool naar Riga vertrokken, is vergaan. De bemanning heeft haar graf in de golven gevonden.

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Mooi, Georg Lodewijk Bok

Monsterrollen

Opgemaakt Oude Pekela
Datum: 1875-02-18
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: CITO
Schipper: Bok Mooi, Georg Lodewijk
Scheepstype: schoener
Grootte: 172

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.118.69
USB-stick 0392
BIJLBRIEF

Naam schip CITO

plaats en datum acte Martenshoek, 11 oktober 1860

type schip schoener-brik

bouwwerf/verkoper Gerardus G. Bodewes, scheepsbouwer te Martenshoek

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma De Boer & Van der Goot

te voeren door kapt. K. Koenes, zetkapitein

grootte in tonnen 163 tonnen of 86 lasten (meetbrief no. 66, Groningen
van 4 oktober 1860)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 26,28 m., breed 4,97 m., hol 2,80 m.

kiellegging

tewaterlating 1860 nieuw van de bijl te water gebracht

plaats / datum registratie Groningen, 15 oktober 1860

nummer registratie deel 13, folio 80, verso, vak 5

notaris bevestigende verklaring burgemeester Hoogezand,
13 oktober 1860

prijs

Bijzonderheden:




researcher/datum research: ML / 121212

Naam CITO
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1860
Toegang 152
Inventaris 118

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.99.92.1860.226
DVD LIII – 90 en IMG_1918,1921
CEDULE

Naam schip CITO

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Hoogezand, 27 oktober 1860

type schip schoener-brik

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar zie bijlage

te voeren door kapt. H.C. Koenes, Sappemeer, mede-eigenaar

grootte in tonnen 86 lasten of 163 zeetonnen

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Groningen, 27 oktober 1860

nummer registratie deel 25, folio 47, verso, vak 6

notaris Mr. Johannes Offerhaus, kantonrechter te Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:
Schip ligt thans te Groningen en hoort thuis te Hoogezand.
Getoond wordt de bijlbrief met bevestigende verklaring burgemeester van Hoogezand
d.d. 13 oktober 1860.

researcher/datum research: ML / 070612












Bijlage bij acte Hoogezand 152.99.92.1860.226, d.d. 27 oktober 1860

Eigenaren van de schoenerbrik CITO:

firma De Boer & Van der Goot, Hoogezand (boekhouders en 15/60e part)
H.C. Koenes, Sappemeer (schipper en 30/60e part)
firma Van der Goot & Barends, Groningen, met S.J. van der Goot, Sappemeer (7/60e part)
G.G. Bodewes, Martenshoek (4/60e part)
J.J. Verstokt, Martenshoek (3/60e part)
J.H. Amerika (?), Martenshoek (1/60e part)

ML / 060913

Naam CITO
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1860
Toegang 152
Inventaris 99

Bronnen

Jaar: 1860
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Hoogezand 152.99.1860.226

Jaar: 1860
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Hoogezand 152.118.69