Inloggen
ECONOMIE - ID 15350


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1858-03-17 / 1894-09-24 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1858
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: wood, copper nailed
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis Smit, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1858-02-17
Delivery Date: 1858-03-02
Technical Data

Gross Tonnage: 194.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 184.00 Net tonnage
Deadweight: 110.00 lasts
 
Length 1: 30.35.00 Meters Length overall (Loa)
Beam: 7.35 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.72 Meters Depth, moulded
Draught: 3.35 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1858
Datum agenda: 1858-03-17
Register nr: 18580146
Scheepsnaam: ECONOMIE
Type: Schooner
Lasten: 110
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kraan.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: De Jong, O.J.
Opmerkingen: zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1858-02-17 ECONOMIE
Manager: Cornelis Kraan, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1860-06-15 ECONOMIE
Manager: Jan Smit Czn. en Cornelis Smit, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands

Date/Name Ship 1865-03-08 JULIUS
Manager: Firma Heijdeman & Houck (Friedrich), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1878-00-00 TERWISCH
Manager: Mr. Jan Freseman Viëtor (notaris), Winschoten, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Mr. Jan Freseman Viëtor (notaris), Winschoten, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winschoten / Netherlands
Callsign: PTMJ

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Date/Name Ship 1882-00-00 TERWISCH
Manager: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: PTMJ

Date/Name Ship 1883-00-00 TERWISCH
Manager: Geert Wirtjes, Nieuweschans, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Wirtjes, Nieuweschans, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuweschans / Netherlands
Callsign: PTMJ

Date/Name Ship 1893-00-00 AGATHA
Manager: Jan Jacob Valom, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Jacob Valom, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PTMJ

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte 124 van 1860 van het schip ECONOMIE

Eigenaren:

 

Jan Smit Corneliszoon, Alblasserdam     6/15e part
Pieter Pijl, Alblasserdam     1/15e part
Franz Harms von Lindern, Alblasserdam     1/15e part 
Mw. Wed. Jan Pot, Elshout     2/15e part 
Kuijper van Dam en Smeer, Rotterdam     1/15e part
F. & W. van Dam, Rotterdam     1/15e part
Willem Kolkman, Dordrecht     1/15e part
J.M. van der Lelij, Maasland     1/15e part
F. Mijnlieff, H.G. Holsteijn, Nieuwerkerk aan de IJssel     1/15e part


Bijlage bij actie Amsterdam 1865-2
Eigenaren schoenerschip JULIUS

Firma Heijdeman & Houck, Amsterdam (4/22e part en boekhouders)
Ernst Houck q.q., Amsterdam (3/22e part)
P. Langerhuizen Lzn., Delft (3/22e part)
A.J. Langerhuizen, Amsterdam (2/22e part)
Dr. J.G. Kloppert, Delft (1/22e part)
D.J. Middelbeek, Amsterdam (3/22e part)
Firma Blok & Zoon, Amsterdam (1/22e part)
Firma Ten Pas & Co., Amsterdam (1/22e part)
M.H. Houck, Deventer (1/22e part)
Mej. A.C. Houck, Deventer (1/22e part)
Mej. M.E.A. Houck, Deventer (1/22e part)
Mr. F.G. Houck, Oldenzaal (1/22e part)

Ship Events Data

1858-00-00: In het register staat als bouwer Wed. J. Pot, Elshout.
1894-03-30: Algemeen Handelsblad 30-03-1894: Het schoonerschip Terwisch zal voortaan genaamd worden Agatha, en bevaren worden door kapt. J. Valom, die dit schip gekocht heeft.
1894-09-24: Final Fate:
10-08-1894 passage Elseneur naar Delfzijl, 22-08-1894 te Delfzijl, 06-09-1894 vertrek van Delfzijl naar Sundsvall.

Op 24-09-1894, op de reis van Delfzijl naar Sundsvall gestrand bij Grisslehamn en wrak geworden. De equipage werd gered.

Het Nieuws van den dag 27-09-1894: Volgens particulier telegrafisch bericht, is het Ned. schip Agatha, kapt. J. Valom, van Delfzijl naar Sundsvall bestemd, bij Grisselhamn gestrand.

Nieuwe Veendammer Courant 29-09-1894: Het Nederl. schip Agatha, kapt. Valom, van Delfzijl naar Sundsvall, en op welken bodem zich als matroos twee ingezetenen bevonden , n.l. E. de Boer en zijn stiefzoon W. Kuiper, is bij Grisjelhamn gestrand.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.O.de Jong werd per 13 april 1858 op voordracht van J.H.Schippers en met vlagnummer 737 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Economie". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 06/13 april 1858 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Jan Oebles de Jong, geen leeftijd, voerend de schooner “Economie”, op voordracht van kapitein J.H.Schippers.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 januari 1862 van Zeemanshoop bedankt kapitein J.O. de Jong voor het effectieve lidmaatschap “wegens onvermogen”.042.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        737                            1858           schoner            Economie                                              geen opgave

                                      1859-1860     schoner            Economie                                              C.Kraan te Rotterdam

                                           1861           geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.O. de Jong                 Maria Diederika                      17 november 1860                              08 november  1861

                                      Deze kapitein door Bouma025 niet op dit schip genoemd.(zie hieronder)

                                      Antilope                                    06 september 1862                              niet vermeld

                                      Antilope                                    15 februari 1863                                  niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt J.O.de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1860 van de 2/msch “Economie”, gebouwd in 1858 te Elshout, 208 ton o.m., varend voor C.Kraan te Rotterdam;

*    1860/1861 van de bark “Maria Diederika”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 720 ton o.m., varend voor J.J. de Kam te Delfshaven. Deze opgave niet genoemd door Bouma

*    1863 t/m 1864 van het 2/msch. “Antilope”, gebouwd in 1852 te Nieuwedam, 96 ton o.m., varend voor N.Brantjes te Purmerend. Het schip werd in 1864 vermist.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Jong, Jan Oebles de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.F.Leicher was met nummer R68 in de periode 1868 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de maatschappijvlag mocht voeren, maar geen aanspraak kon maken op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.F.Leicher met vlagnummer R68 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1874                                                van de bark “Graafstroom”        399 last     varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam

*    1877, 1878, 1880 t/m 1883         geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt W.F.Leicher als kapitein gedurende:

*    1857 op de kof “Hermanus” ex Geziena, gebouwd in 1839 te Sappemeer, 76 ton o.m., varend voor P. van Rossem & Zn te Rotterdam;

*    1858 t/m 1860 op de schoonerbrik “Gier”, ex Elisa ex Anjien, gebouwd in 1834 te Capelle aan de IJssel, 145 ton o.m., varend voor P. van Rossem & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1860 gesloopt;

*    1861 t/m 1864 op de 2-mast schooner “Economie”, gebouwd in 1858 te Elshout, 208 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam;

*    1965 t/m 1872 op de bark “Petronella” ex Amalia Augusta, gebouwd in 1856 te Elshout, 755 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam;

*    1875 op de bark “Graafstroom”, gebouwd in 1858 te Alblasserdam, 600 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

W.F.Leicher vertrok op 02 december 1869 van Brouwershaven met de “Petronella” en 1 landmachtofficier. Zijn aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

De bark “ Petronella”  onder kapitein S.F (sic) Leicher ariveerde in 1872 te Batavia en voer via de Pacific naar San Francisco, waar het op 10 september werd geregistreerd. De volgende melding was op 10 februari 1873 te Liverpool, dus via een ronding van Kaap Hoorn.121

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Leicher, W.F.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

P.J.Klijn was in 1878 kapitein van het houten fregat “India Packet”, gebouwd in 1861 door J.Smit te Alblasserdam, 680/758 ton, varend voor D.Held te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt P.J.Klein als gezagvoerder gedurende:

*    1865 van de 2/msch “Economie”, gebouwd in 1858 te Elshout, 208 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te A;blasserdam. Het schip voer in 1866 voor Heijdeman & Houck te Amsterdam en was herdoopt in “Julius”;

*    1871 t/m 1873 van de schbrik “Vier Gebroeders” ex Stad Oldenzaal, gebouwd in 1866 te Amsterdam, 241 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam. Het schip voer in 1874 voor van Vliet & Co te Nieuwediep en was herdoopt in “Den Helder”;

*    1875 t/m 1877 van de schbrik “Nelly”, gebouwd in 1868 te Nieuwendam, 223 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam;

*    1878 op het 3/m schip “India Packet”, gebouwd in 1861 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Handelsblad 08 november 1873, Nieuwediep 6 november 1873 “Door de Heeren van Vliet en Co. Alhier is aangekocht het Nederlandsche Klipperschoenerbrikschip “VIER GEBROEDERS”, gebouwd in 1866, groot 241 Nederlandsche tonnen, laatst gevoerd door kapitein Klijn. Het is nu genaamd “Den Helder” en zal gevoerd worden door kapitein Rab en Co.”037

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Klijn, P.J.

Familiegegevens en opleiding

Pieter Schuurman werd geboren te Amsterdam op 13 maart 1826.

Hij was getrouwd met Henriette Moschauer, geboren te Amsterdam op 22 september 1825.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Schuurman werd met vlagnummer 647 per 21 augustus 1855 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein E.van Duijn. Zijn schip was de “Nepthunus”. Toegevoegd is “bedankt” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 14/21 augustus 1855 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Pieter Schuurman, oud 29 jaar, voerend het fregat “Nepthunus”, voor rekening van B.Kooy & Zn , wonend op het Rapenburg te Amsterdam, op voordracht van kapitein, e. van Duijn.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per september 1855. Bedankt in april 1866003.

P.Schuurman was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1855 t/m 1866 met vlagnummer 647.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 april 1861 staat een “Brief van kapt. P.Schuurman, als supercarga gaande varen verzoekt dispensatie van Art.15 Lett.F Nieuwe Reglement. Te verwijzen naar Art. 58 van oude Reglement, als zijnde in het doorloopend Regt.”042.

Art. 58F en 58 betreffent het lidmaatschap bij verandering van werkkring.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 28 november 1865 bedankt P.Schuurman als effectief lid.042

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       647                         1855          fregat              Nept(h)unus                                         B.Kooy Jr

                                     1856-1859    fregat              Nept(h)unus                                         J.Kooy & J.Kooy Jr

                                     1860-1861    geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1862          brik                  Appollonia                                           Bouman & Rijckevorsel

                                     1863-1864                              Gouverneur Elias                                idem

                                        1865                                   Julius                                                     D.Heydeman Jr

 

Bouma025 vermeldt P.Schuurman als gezagvoerder gedurende:

  • * 1855 t/m 1860 van het 3/mschip “Neptunus”, gebouwd in 1835 te Dordrecht, 770 ton o.m., varend voor J.Kooy & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1860 afgekeurd te St.Helena;
  • * 1858 van de brik “Marchiena Wilhelmina”, gebouwd in 1857 te Capelle aan de IJssel, 280 ton o.m., varend voor Schuurman & Beerden te Amsterdam;
  • * 1863 van de brik “Apollonia” ex Martha & Jacoba, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 243 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel;
  • * 1864 van de brik “Gouverneur Elisa”, gebouwd in 1863 te Amsterdam, 275 ton o.m., varend voor Bouman & Rijckevorsel te Amsterdam. Het schip is in 1864 verongelukt bij Accra.

 

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                                      vertrek                      terugkomst

P.Schuurman                                      Apollonia                                          29 mei 1862             07 oktober 1863

                                                               Gouverneur Elias                             30 december 1863  geen melding

                                                               Julius                                                 21 juli 1865             geen melding

 

Overige bijzonderheden

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was P.Schuurman van het fregat “Neptunus”.104.

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Schuurman, Pieter

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.N.Z.Groenewoud als gezagvoerder geddurende:

*    1861 t/m 1865 van de 2/msch “Johan Cornelis” ex Celestine, gebouwd in 1853 te Cherbourg, 90 ton o.m., varend voor D.Heydeman Jr te Amsterdam. Het schip voer in 1866 voor H.Rietveld te Amsterdam en was herdoopt in “Handel”;

*    1866 t/m 1867 van de sch.brik “Julius” ex Economie, gebouwd in 1858 te Elshout, 209 ton o.m., varend voor Heijdeman & Houck te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Groenewoud, J.N.Z.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.Wytsma als gezagvoerder gedurende:

*   1864 t/m 1867 van de galjoot “Cornelia & Suzanna” ex Meika Jacoba, gebouwd in 1856 te Veendam, 147 ton o.m., varend voor C.ten Horn te Veendam;

*   1868 t/m 1875 van de sch.brik “Julius” ex Economie, gebouwd in 1858 te Elshout, 209 ton o.m., varend voor Heijdeman & Houck te Amsterdam;

*   1876 t/m 1878 van de 3/msch “Henriëtte” ex Julia, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 356 ton o.m., varend voor de Gebr. Wittering te Amsterdam;

*   1879 t/m 1883 van de bark “Anna & Bertha” ex Persia, gebouwd in 1862 te Brake, 440 ton o.m., varend voor de Gebr. Wittering te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Wytsma/Wijtsma, K.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.F.Blanken als gezagvoerder gedurende:

*       1876 t/m 1877 van de sch.brik “Julius” ex Economie, gebouwd in 1858 te Elshout, 209 ton o.m., varend voor Heijdeman & Houck te Amsterdam. Het schip voer in 1878 voor J.Freseman Viëtor te Winschoten en was herdoopt in “Terwisch”;

*       1878 van de bark “Burgemeester van Middelburg”, gebouwd in 1859 te Middelburg, 756 ton o.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg. Het schip werd in 1878 verkocht naar Soerabaja;

*       1882 t/m 1884 van de bark “Prinses Wilhelmina”, gebouwd in 1882 te Middelburg, 400 ton n.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg.

 

Overige bijzonderheden

Geen.

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Blanken, T.F.

Familiegegevens en opleiding

Willem Prak werd geboren op 18 februari 1826 te Nieuw Beerta als zoon van de dagloner Harm Jans Prak en Zwaantje Willems Kloosterhuis.

Willem trouwde als zeeman op 27 november 1849 te Oude Pekela met Renske Degenhart, geboren op 23 november 1824 te Oude Pekela als dochter van de koopman Eltje Jans Degenhart en Hinderika Nannes Mulder. Renske overleed te Groningen op 06 april 1912, 87 jaar.

Willem overleed op 23 juni 1880 (of 1881)  aan boord van de schoenerbrik “Terwisch”op de hoogte van Sicilië en Sardinië.

Uit: “Met man en muis. Pekelder scheepsrampen in de 19e eeuw” door Bram Camerlingh (schrijversnaam van Dick Kuil), 2010. Gedrukt bij Unibook, particuliere uitgave.

“Aktenummer: 1882-22, aktedatum: 23-02 1882. Oude Pekela

Consulaat Zijner Majesteit de Koning der Nederlanden te Gibraltar, nr. 1771.

Op 1 juli 1880 kwamen en verschenen in persoon voor ons, Louis Thomas Power, esquire consul van Zijne Majesteit der Koning der Nederlanden te Gibraltar en Louis Manuel Ollrichs, vice-consul, de heer T.J.Meijer, stuurman van de Nederlandse brik “Terwisch”, van Winschoten, die onder ede verklaarde als volgt:

Ik verliet Triëst” op 14 mei ll. met een lading olie, bestemd naar Reval, zijnde het schip onder bevel van de heer W.H.Prak. Twee dagen na het vertrek uit Triëst werd de genoemde heer Willem H.Prak aangetast door een hevige koorts, die aanhield tot 23 juni ll, toen hij op de hoogte tussen Sicilië en Sardinië om twee uur ’s morgens overleed en zijn stoffelijk overschot de volgende dag werd toevertrouwd aan de zee en ik verklaarde verder dat op 16 mei ll. de voornoemde heer W.H.Prak, mij uitnodigde, in het geval van zijn overlijden, mij te belasten met het bevel van het schip naar Reval en van daar naar Nederland. Ik kwam deze morgen te Gibraltar aan om 11.00 uur, opgehouden door tegenwind.

Gibraltar, 27 juni 1881 (zie datumverschillen)

 

De Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Willem Prak als zeeman in 1849 en als schipper in 1850, 1853, 1855, 1858, 1859, 1862, 1865, 1868.

 

“Extract uit het journaal gehouden aan boord van het Nederlands kofschip genaamd “Rensina”, gevoerd wordende door kapitein W.H.Prak, op reis van Zwolle naar Danzig, van daar naar Bordeaus, van daar naar St. Petersburg en van daar naar Amsterdam:

Op 4 juni 1859 ’s avonds om 7 uur, overleed na een ziekte van negen weken aan boord, liggende te Bordeaux Eltje Prak, zoon van Willem Harms Prak en Renske Eltjes Degenhart, wonende te Oude Pekela, zijn genoemde Eltje Prak aldaar geboren op 11 jan. 1858.”115.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.H.Prak was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 35 in de periode 1852 t/m 1879.

 

W.H.Prak was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 142 in de periode 1856 t/m 1880.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.H.prak als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1862 van de schoenerkof “Rensiena”, gebouwd in 1851 te Beerta, 106 ton o.m., varend voor B.Haitsema Viëtor te Winschoten. Het schip voer in 1863 voor W.Haitsema Viëtor te Winschoten en was herdoopt in “Margrietha Marchiena”;

*    1863 t/m 1876 van de schoenerbrik “Jacob & Titia”, gebouwd in 1862 te Statenzijl, 179 ton o.m., varend voor B.Haitsema Viëtor te Winschoten. Het schip is in 1876 gestrand op Terschelling;

*    1878 t/m 1880 van de schoenerbrik “Terwisch” ex Julius, ex Economie, gebouwd in 1858 te Elshout, 209 ton o.m., varend voor J.Freseman Viëtor te Winschoten.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

11 februari 1842, schip “Jantina Frouwina”, kapitein Jacob E.Scherpbier, lichtmatroos Willem Harms Prak uit Beerta.

19 februari 1845, kof “Concordia”, kapitein Hindrik Harms Koster, matroos Willem Prak uit Nieuw-Beerta.

12 februari 1846, schip “Hollands Trouw”, kapitein Roelf Geerts Wever, matroos Willem Prak uit Oudezijl.

10 maart 1849, schip “Engelina”, kapitein Pieter Ottes Smith, stuurman Willem Prak uit Oudezijl.

16 april 1849, kof “Engelina”, kapitein Pieter Ottes Smits, stuurman W.H.Prak.

15 juni 1849, kof “Mina en Willem” kapitein Harm Hendrik Bakker, stuurman Willem Prak, 23 jaar uit Oldenzijl.

10 juli 1849, kof “Mina en Willem” kapitein Harm Hendrik Bakker, stuurman Willem Prak.

04 april 1854, kof “Rensiena”, kapitein W.H. Prak uit Oude Pekela.

07 februari 1868, schoenerbrik “Jacob Titia”, kapitein Willem H.Prak uit Oude Pekela.

14 februari 1879, schoenerbrik “Terwisch”, kapitein Willem Harms Prak uit Oude Pekela.

 

Krantenberichten

NRC 03 maart 1869114

Cargalijst. Schip (opm: brik) JACOB EN TITIA, kapt. W.H. Prak, te Dordrecht van Livorno:

32 blokken marmer, 963 marmeren tegels, 220 balen hennep, 2 kisten sucade, 4 kisten oranjewater, 2 kisten orangetten, 2 kisten wijn, 1 kist olie, 2 kisten bewerkt albast, 1 kist citroensap, 3 balen amandelen, 1 baal laurierbladeren en 40 vaten puimsteen.

 

Provinciale Groninger Courant 05 januari 1871114

Te Cuxhaven is de Winschoter schoenerbrik JACOB EN TITA, kapt. Prak, daar laatstelijk van Girgenti aangekomen, in de haven gehaald.

 

Harlinger Courant, 07 maart 1878, Scheepvaartberichten114

Uitgegaan:  Newcastle (zeilklaar) 28 Febr. Terwisch, W.H.Prak, Malaga.

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Prak, Willem Harms

Familiegegevens en opleiding

Konraad Jannes Meijer werd gedoopt op 22 mei 1808 in de Martinikerk te Groningen als zoon van de schipper Jannes Filippus Meijer en Aaltje Konraads.

Hij trouwde op 05 april 1835 te Groningern als schipper met Geertje Jans Kramer gedoopt op 15 april 1808 in de Marinikerk te Groningen als dochter van de scchipper Jan Warnder Kramer en Agata Hendriks. Geertje overleed op 17 december 1893 te Groningen, 85 jaar, weduwe

Konraad Jannes overleed op 06 januari 1876 te Groningen, 67 jaar

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.J.Meijer was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht”  met vlagnummer 27 in de periode 1864 t/m 1876.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.J.Meijer als gezagvoerder van/in:

*    1839 t/m 1857 (vermoedelijk 1854) van de tjalk “Vrouw Geerdina”, gebouwd in 1837 te Sappemeer, 62 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar. Het schip werd 1 keer te Harlingen geregistreerd komend van Amsterdam en 2 keer komend van Danzig. Het schip werd in 1857 (vermoedelijk 1854) herdoopt in “Onderneming”

*    1854 t/m 1857 van de tjalk “Geerdina”, gebouwd in 1853 te Groningen, 66 ton, varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1854 t/m 1857 van de tjalk “Gertina”, gebouwd in 1853 te Groningen, 66 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

      Ik denk dat beide voorgaande vermeldingen op hetzelfde schip slaan.

      Bouma heeft deze veronderstelling bevestigd en “Gertina” geschrapt.

*    1859 van de tjalk “Geerdina”, gebouwd in 1856 te Winsum, 60 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in oktober verongelukt in de Belt;

      Kapitein Meyer heeft kennelijk op opeenvolgende “Geerdina’s” gevaren.

*    1864 t/m 1873 van de kof “Cathalina van Calcar”. gebouwd in 1863 te Groningen, 65 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1881 van de schbrik “Terwisch” ex Julius, ex Economie, gebouwd in 1858 te Elshout, 209 ton o.m., varend voor J.Freseman Viëtor te Winschoten;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Meijer, Konraad Jannes

Familiegegevens en opleiding

Engelke de Vries werd geboren ca. 1844 te Jheringsbock, Pruisen, Duitsland (volgens overlijdensakte in Jaringshaven,), als zoon van Reemt Jurjens de Vries en Lotje Christians Reeman.

Engelke trouwde op 29 juni 1876 te Oude Pekela als zeeman met Jantje Scherpbier, geboren te Oude Pekela als dochter van de schipper Edzerd Sipkes Scherpbier en Alberdina Jans Kuiper. Jantje overleed op 07 juni 1907 te Groningen, 63 jaar.

Engelke overleed te Groningern op 18 januari 1919, 74 jaar, zonder beroep, weduwnaar.

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Engelke als zeeman in 1876, 1877, 1878, als schipper/scheepskapitein in 1880, 1884, 1889, 1890, 1905 en zonder beroep in 1919.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Vries was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 63 in de periode 1883 t/m 1912
  2. de Vries was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 35 (ook vermeld met nummer 34) in de periode 1881 t/m 1899.112.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.de Vries als gezagvoerder gedurende:

*   1880 van de 2-mastscchoener “Alberdina”, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 173 ton o.m., varend voor W.F.Zuiderveen te Pekela. Het schip is in 1880 gestrand bij Oeland;

*   1882 van de schoenerbrik “Terwisch” ex Julius, ex Economie, gebouwd in 1858 te Elshout, 209 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela;

*   1883 t/m 1893 van hetzelfde schip maar nu varend voor G.Wirtjes te Nieuwe Schans;

*   1894(?) t/m 1895 van de bark “Marie” ex Nereus, gebouwd in 1863 te Rotterdam, 613 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar. Het schip is in 1895 te Havana afgekeurd;

*   1896 tot nà 1900 van de stalen 2-mastschoener “Tasman”, gebouwd in 1893 te Vierverlaten, 134 ton n.m., varend voor de Scheepvaart Maatschappij “Groningen” te Groningen.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Engel/Engelke de Vries.

15 februari 1871, kof “Industrie”, schipper Hindrik Pieters Puister Hazewinkel, 45 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Engelke de Vries, 27 jaar uit Jheringsfehn (bij Emden, Dtl.), kok en 2 lichtmatrozen.

12 februari 1872, galjoot “Industrie”, schipper Hindrik Puister Hazewinkel, 46 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Engel de Vries, 28 jaar uit Jheringsfehn, Dtl., kok en een matroos.

31 januari 1874, galjoot “Industrie”, schipper Hindrik Pieters Hazewinkel Puister, 48 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Engelke de Vries, 30 jaar uit Oude Pekela, ok en 2 lichtmatrozen.

06 juli 1876, schoener “Alberdina”, kapitein Edzard Sipkes Scherpbier, 66 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Engelke de Vries, 32 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

22 februari 1887, schoener “Terwisch”, kapitein Engelke de Vries, 43 jaar uit Oude Pekela. Voorts een stuurman.

03 oktober 1889, schoener “Terwisch”, kapitein Engel de Vries, 45 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Herman Friedrich Freie, 56 jaar uit Oude Pekela. kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

21 april 1892, schoener “Terwisch”, kapitein Engel de Vries, 48 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Wicher Smit, 28 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

21 februari 1893, schoener “Terwisch”, kapitein Engelke de Vries, uit Oude Pekela. Voorts stuurman, kok en een lichtmatroos.

03 oktober 1893, bark “Nereus”, kapitein Engel de Vries, 49 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Hendrik Meijer, 44 jaar uit Nieuwe Pekela en een kok;

30 januari 1894, bark “Nereus”, kapitein Engel de Vries, 49 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Jacob Remmelt Schepper, 42 jaar uit Veendam, bootsman, 5 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

09 november 1894, bark “Marie”, kapitein Engel de Vries, 51 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Nils Persson; 26 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 4 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen

01 juni 1895, bark “Nereus”, kapitein Engel de Vries uit Oude Pekela. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.

13 maart 1896, bark “Marie”, kapitein Engel de Vries, geen leeftijd vermeld uit Oude Pekela. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

12 maart 1902, bark “Marie”, kapitein Engel de Vries, geen leeftijd vermeld uit Oude Pekela. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

23 januari 1905, bark “Marie”, kapitein Engel de Vries, geen leeftijd vermeld uit Oude Pekela. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

 

In 15 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Engel/Engelke de Vries.

Het overzicht luidt:

1871-1874           stuurman op de kof /galjoot“Industrie” onder Hendrik P.Puister Hazewinkel        27-30 jaar

1876                      stuurman op de schoener “Alberdina” onder Edzard S.Scherpbier (schoonvader) 32 jaar

1887-1893           schipperr op de schoener “Terwisch”                                                                           43-49 jaar

1893-1894           schipper op de bark “Nereus”                                                                                        49 jaar

1894                      schipper op de bark “Marie”                                                                                         51 jaar

1895                      schipper op de bark “Nereus”                                                                                        geen leeftijd

1896-1905           schipper op de bark “Marie”                                                                                         idem

 

              

                          Tasman 1893                                            Tasman 1903

 

Overige bijzonderheden

  1. de Vries is een voorvader van Rinze Mast uit Delfzijl. Hij bekeek de gegevens en mailde mij (februari 2011)
  2. Zie mijn opgave schepen TASMAN, die ik inmiddels uit de Kronieken heb gedestilleerd (slaat op navolgende krantenberichten)
  3. Van de 2msch TASMAN is inmiddels duidelijk dat zij ultimo 1902 in New Foundland onder kapitein E. de Vries op de keien verdaagde, door de eigenaars werd geabandonneerd, en onder Britse vlag kwam. Een jaar later kwam zij onder Portugese vlag.
  4. In 1903 komt de 3m sch TASMAN in de vaart. Daarop komt een zekere kapitein E. de Vries, die er een aantal jaren het gezag op bekleedt.
  5. Beide schepen TASMAN varen voor de Scheepvaart Mij. Groningen.
  6. Bij jouw opgaves voor kap E. de Vries staat hij van 1894 t/m 1895 vermeld als kap op de bark MARIE, daarna op de schoener TASMAN 1896-1902, terwijl de monsterrollen Dz een kap Engel de Vries in 1896 t/m 1905 kap op de bark MARIE laten zijn.
  7. Je ziet uit mijn opsomming uit de Kronieken dat kap. E. de Vries van 1903 tot voor 1907 kap is op de 3m sch TASMAN
  8. Ik neem aan dat elke kap De Vries zijn werkgever trouw blijft.

Dan is mijn conclusie: Er zijn twee kapiteins E. de Vries, en je huidige blad voor Engelke de Vries bevat dan vermeldingen, die op zich juist zijn, maar nimmer op die persoon kunnen slaan.

 

Na enige correspondentie tussen Rinze en mij zonder tot een oplossing te komen is zijn eindconclusie:

  1. Engelke de Vries blijft op de MARIE
  2. Een andere E. de Vries vaart op de beide TASMAN's
  3. De reder van de MARIE maakte gemene zaak met de verzekering, en bleef met zijn vergiet in de vaart.
  4. Gelet op de speelse capriolen van een van je voorvaderen tobt men in Suriname nog steeds met een Friese naam, terwijl een van mijn geref.voorvaderen (kapt. D.T. de Vries (ex BAREND BULSING) een stekje op de RK begraafplaats bezet houdt in Agua.

 

In de opgaven uit de monsterrollen wordt in de perriode 1896-1905 drie maal de bark “ Marie genoemd, terwijl uit Bouma, maar ook uit de dagbladadvertenties blijkt dat er een E. de Vries gezagvoerder was van de schoener “ Tasman”. Er zou sprake kunnen zijn van een tweede kapitein de Vries met de initiaal E. maar ik deze niet te Groningen kunnen identificeren.

Nu valt in de opgaven van de monsterrollen op dat in de periode 1895 steeds sprake is van niet meer dan de kapitein plus nog een bemanningslid. Kennelijk slaat de monsterrol niet op een voorgenomen reis.

Ik neem aan dat Engelke de Vries uit 1845-1919 het effectieve lid van “ De Trouw” is geweest, die na de “ Marie” gezagvoerrder is geweest van de “ Tasman”

 

Melding van het overboord vallen en verdrinken op 30 september 1890 van de scheepsjongen Edzard de Vries van de schoener “Terwisch”, zoon van de kapitein Engelke de Vries en Jantje Scherpbier, beiden van Oude Pekela, op reis van Libau naar Middlebro op 56o11’NB/16o56’OL

 

Krantenberichten

NRC 15 augustus 1880114

Whisby, 13 augustus. Het Nederlandse schip ALBERDINA, kapt. De Vries, van Riga met balken naar Rotterdam, is bij Oeland gestrand en vol water gelopen. Een stoomboot is ter assistentie aangekomen.

 

Algemeen Handelsblad 21 augustus 1880114

Stockholm, 16 augustus. Aan de bergers vereniging Neptun is opgedragen om te trachten van de Nederlandse schepen ALBERDINA, kapt. De Vries, van Riga met balken naar Rotterdam, bij Oeland gestrand en vol water gelopen, en ALLINA, kapt. Dirks, van Kroonstad naar Groningen, bij de vuurtoren van Farø gezonken, zo veel mogelijk te bergen.

 

NRC 28 augustus 1880114

Calmar, 22 augustus. De lading en het tuig van de schoener ALBERDINA, kapt. De Vries, zijn te Oeland aangebracht. Het stoomschip POSEIDON zal weder naar het schip teruggaan om te trachten het af te brengen.

Volgens later bericht is de ALBERDINA vlot gekomen en te Oscarhamn binnen gesleept.

 

NRC 12 december 1882114

Vlie, 11 december. Het schip TERWISCH, kapt. De Vries, van Dantzig naar Dordrecht, is heden alhier wegens averij aangekomen. Het is naar Harlingen gezeild.

 

NRC 13 december 1882114

Harlingen, 12 december. Het schip TERWISCH, kapt. De Vries, van Danzig met eiken spoorleggers naar Dordrecht, is hier binnengelopen. Het schip is boven water lek.

 

NRC 24 december 1882114

Harlingen, 22 december. De lading hout van het Nederlandse schip TERWISCH, kapt. E. de Vries, van Danzig naar Dordrecht, alhier lek binnen, zal met kleine vaartuigen naar de bestemming gebracht worden.

 

NRC 08 januari 1887114

Brake, 1 januari. De Nederlandse schepen TERWISCH, kapt. De Vries, en MARIA HINRICHS, kapt. De Boer, overwinteren hier.

 

Provinciale Groninger Courant 12 oktober 1893114

Amsterdam, 10 oktober. Het schip NEREUS, kapt. E. de Vries zal van Bordeaux naar Cardiff vertrekken, om voor Rio de Janeiro te laden.

 

Provinciale Groninger Courant 02 maart 1894114

Rotterdam, 28 februari. Het barkschip NEREUS, kapt. E. de Vries, van Newport naar Guadeloupe, is lek te Lissabon binnengelopen.

 

NRC 05 mei 1894114

Londen, 2 mei. Op het schip INNOCENZA ROSA, dat te Corunna (opm: La Coruña) met schade binnenliep met de lading van het afgekeurde Nederlandse schip (opm: bark) NEREUS, bestemd van Londen naar Santos en dat te Bordeaux werd afgekeurd, is bodemarij gesloten voor GBP 1326.19.6.

(opm: bodemarij of bodemerij [van bodem = schip] omschrijft Mr. J.A. Molster als eene overeenkomst tussen een geldschieter en een geldopnemer, waarbij eene som gelds wordt opgeschoten, met beding van premie en onder verband van schip of goed of beide, met dat gevolg, dat indien het verbondene, geheel of gedeeltelijk, door toevallen op zee vergaat of vermindert, de geldschieter zijn recht op de opgeschoten penningen en op de premie verliest, voor zoover dit een en ander niet op hetgeen overblijft kan worden verhaald; maar indien het verbondene schip behouden ter plaatse zijner bestemming aankomt, de hoofdsom, benevens de premie moet betaald worden)

 

Provinciale Groninger Courant 26 februari 1895114

Rotterdam, 23 februari. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse bark MARIA, van Pensacola naar Delfzijl, lek te Havana binnengelopen.

 

NRC 13 maart 1895114

Havana, 23 februari. Het hier wegens lekkage binnengesleepte Nederlandse barkschip MARIA (opm: MARIE), kapt. E. de Vries, van Pensacola naar Delfzijl, maakt, ten anker liggend, minder water.

 

NRC 12 mei 1895114

Amsterdam, 11 mei. Het Nederlandse schip MARIA (opm: bark MARIE), kapt. E. de Vries, van Pensacola naar Delfzijl, lek te Havana binnen, is afgekeurd.

 

Provinciale Groninger Courant 19 januari 1898114

Groningen, 18 januari. Volgens hier ontvangen telegram is het hier tehuis behorend stalen schoenerschip TASMAN, kapitein E. de Vries, te Hull gearriveerd, komende van Larache (opm: Marokko) en Queenstown.

 

Provinciale Groninger Courant 03 maart 1899114

Groningen, 2 maart. Volgens een hedenavond ontvangen telegram is de TASMAN, kapt. De Vries, behouden te Figueira (Portugal) van New-Castle aangekomen. Alles wel aan boord.

 

Provinciale Groninger Courant 04 augustus 1899114

Groningen, 3 augustus. Het schip TASMAN, kapt. E. de Vries, is gister behouden te Macduff (Schotland) aangekomen van Mazagan (opm: El Jadida, Marokko).

 

Provinciale Groninger Courant 04 december 1899114

Groningen, 4 december. Volgens hier ontvangen bericht is de schoener TASMAN, kapt. E. de Vries, op 22 november van Marokko naar Queenstown vertrokken, heden aldaar gearriveerd.

 

Provinciale Groningerr Courant 07 maart 1900114

Groningen, 6 maart. Volgens alhier ontvangen telegram is het stalen schoenerschip TASMAN, kapitein E. de Vries, van Cardiff te Lissabon gearriveerd.

 

Provinciale Groninger Courant 09 augustus 1900114

Groningen, 9 augustus. Volgens telegrafisch bericht is het stalen schoenerschip TASMAN, kapt. E. de Vries, gister behouden te Kings Cove, Newfoundland, gearriveerd.

 

Provinciale Groninger Courant 30 juli 1901114

Groningen, 30 juli. Volgens ontvangen telegram is de TASMAN, kapt. E. de Vries, de 29e dezer behouden te Kingscove (New-Foundland) aangekomen. Alles wel.

 

Provinciale Groninger Courant 01 november 1901114

Groningen, 1 november. Volgens telegram is het Groninger schoenerschip TASMAN, kapitein E. de Vries, van New-Foundland te Gibraltar aangekomen en werd beorderd naar Exeter.

 

Provinciale Groninger Courant 06 november 1902114

Londen, 4 november. De Groninger schoener TASMAN, kapt. E. de Vries, van Labrador naar Europa met vis, is zwaar lek te St. John’s (New Foundland) binnengelopen, na op het strand te hebben gezeten, en moet dokken.

 

NRC 10 maart 1903114

Coruña, 8 maart. De Engelse (opm: ex-Nederlandse) driemastschoener TASMAN, van St. John naar Oporto, werd, door de bemanning verlaten, door het Engelse stoomschip COSSACK op sleeptouw genomen en hier binnengebracht.

 

Provinciale Groninger Courant 11 maart 1903114

Rotterdam, 10 maart. Het stoomschip INDIAAN, der firma W. Ruys & Zonen alhier, heeft op de reis van Oran naar Londen, 6 man gered van de Engelse schoener TASMAN. De redding geschiedde onder zulke moeilijke omstandigheden, ten gevolge van het slechte weer, dat de INDIAAN daarbij een werkboot, 6 klossen, 18 zwemvesten en 2 reddingboeien heeft verspeeld. Het vinden dier voorwerpen behoeft dus niet tot ongerustheid aanleiding te geven.

 

NRC 11 maart 1903114

Rotterdam, 10 maart. Door het stoomschip INDIAAN, kapt. Adam, werden zes man gered van de Engelse, vroeger Nederlandse schoener TASMAN, die verlaten te Coruña is binnengebracht.

 

NRC 14 maart 1903114

Rotterdam, 13 maart. De TASMAN was op 150 mijl van Coruña door de COSSACK aangetroffen. De TASMAN was slechts een paar dagen van te voren verlaten en was ogenschijnlijk in zeewaardige staat. De lading bestond uit ongeveer 150 ton kabeljauw.

 

NRC 16 april 1903114

Oporto, 13 april. De Engelse schoener TASMAN, kapt. Dean, van Labrador naar Oporto, die de 7e maart te Coruña met schade werd binnengesleept, is heden gesleept van Coruña alhier aangekomen.

 

Dagblad Scheepvaart 18 april 1903114

Oporto, 13 april. Het Engelse schoenerschip TASMAN is van Corunna naar hier gesleept.

 

Dagblad Sscheepvaart 12 oktober 1903114

Delfzijl, 12 oktober. De nieuwe schoener TASMAN (kapitein De Vries) ligt thans hier zeilklaar om naar Newport te vertrekken. (opm: het schip is op 19 october vertrokken)

 

Dagblad Scheepvaart 08 december 1903114

Figueira, 30 november. De Engelse schoener TASMAN (ex Ned.) van 90 ton is verkocht aan een Portugese reder.

 

Provinciale Groninger Courant 02 februari 1904114

Groningen, 2 februari. Volgens heden ontvangen telegram arriveerde de TASMAN, kapt. E. de Vries, gisteren te Buenos Ayres (New-Port); 59 dagen reis.

 

Provinciale Groninger Courant 02 februari 1904114

Groningen, 2 februari. Volgens heden ontvangen telegram arriveerde de TASMAN, kapt. E. de Vries, gisteren te Buenos Ayres (New-Port); 59 dagen reis.

 

NRC 26 februari 1907114

(Geen datum) Heden werd te Groningen gehouden de algemene vergadering van aandeelhouders der Scheepvaartmaatschappij Groningen. Ook het afgelopen boekjaar was teleurstellend, en voorgesteld werd de gezamenlijke verliezen van de afgelopen drie jaren, te weten NLG 4620, af te schrijven en daartoe de nominale waarde der aandelen tot 50% te verminderen. Het restant der aldus ter beschikking komende NLG 10.000 wordt gebruikt voor afschrijving op de schoener TASMAN. Nog werd medegedeeld, dat de TASMAN begin dit jaar met verlies van alle zeilen en verdere zware schade te Gibraltar is binnengelopen. De heer J.C. Jansen is herkozen als commissaris.

 

NRC 09 maart 1907114

Gibraltar, 1 maart. De Nederlandse driemastschoener TASMAN, met schade alhier binnen, is in het droogdok opgenomen.

 

NRC 30 maart 1907114

Gibraltar, 27 maart. De Nederlandse schoener TASMAN, kapt. van der Laan, 11 februari op reis van Barry naar Lagos met schade hier binnengelopen, heeft gisteren de reis voortgezet.

 

NRC 07 mei 1909114

Delfzijl, 6 mei. De driemast schoener TASMAN, schipper v.d. Laan, liep bij het binnenlopen der haven op een dukdalf, waardoor het schip enige schade bekwam aan boegspriet en boeg.

 

Provinciale Groninger Courant 08 december 1909114

Advertentie. Publieke verkoop in januari: Het stalen 3-mast schoenerschip TASMAN, groot 190 bruto, DW 265-270 ton, Klasse Veritas. Opgegeven door de Scheepvaart Maatschappij Groningen. Inmiddels uit de hand te koop.

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Vries, Engelke de

Familiegegevens en opleiding

Jan Jacobs Valom werd geboren te Delfzijl op 07 februari 1854 als zoon van de kapitein Jacob Jans Valom en Agatha Onnekes.

Noch in allegroningers noch in Genlias is een huwelijk gevonden van Jacob Jans. Daar hij gedurende zijn gehele vaarperiode conform de monsterrollen in Farmsum/Delfzijl heeft gewoond zou een huwelijk in de regio Groningen voor de hand hebben gelegen. De (voorlopige) conclusie is dat hij ongehuwd is gebleven

Hij overleed op 04 augustus 1921 te Delfzijl, 77 jaar  Ik denk dat hier 67 moet staan.allegroninger

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Kapitein Valom was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 88

In de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart staat onder vlagnummer 88 in de jaargangen 1855 t/m 1860 kapitein Valom met de enkele initiaal J.

In de AAKZ en ook de Almanak van Sweijs staatvan 1860 t/m 1906 een J.J.Valom. In de AAKZ t/m 1913 staat eveneens J.J. De vermelding in jaargang 1913 is de laatste.

 

Bij Jacob Jan beargumenteer ik diens lidmaatschap met vlagnummer 88 t/m 1874. Jan Jacob werd gezagvoerder in 1874 en zal het nummer hebben overgenomen van zijn vader en het hebben gevoerd t/m 1913.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein J.J.Valom als gezagvoerder gedurende:

*   1874 t/m 1876 van de kof “Agatha”, ex Hoop, gebouwd in 1842 te Muiden, 65 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum;

*   1877 t/m 1878 van de schoenerkof “Catharina” ex Aldershof, ex Stad Steenwijk, gebouwd in 1841 te Veendam, 127 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Oosterwytwerd;

*   1879 t/m 1882 op hetzelfde schip maar nu voor E.J.Feiken & Co te Appingedam. Het schip werd in 1882 gesloopt;

*   1884 t/m 1885 van de brik “Alfred & Marie”, gebouwd in 1857 te Nantes, 226 ton o.m., varend voor L.Smaal te Delfzijl. Het schip werd in 1885 na een aanvaring te Elseneur publiek verkocht;

*   1890 t/m 1893 van de bark “Jan Sybrand” ex Nordsoen, gebouwd in 1863 te Hammelwarden, 304 ton o.m., varend voor P.T.Nijhoff te Farmsum;

*   1894 van de schoenerbrik “Agatha” ex Terwisch, ex Julius, ex Economie, gebouwd in 1858 te Elshout, 184 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip is op Singo gestrand en wrak geraakt;

*   1896 t/m 1898 van het 3-mastschip “Trijntje” ex Maggie, gebouwd in 1852 te Ilfracombe, 299 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip werd in 1898 te Delfzijl afgekeurd;

“NRC 24 januari 1899:

           Delfzijl, 22 januari. De Nederlandse driemast schoener TRIJNTJE, 15 november gesleept van Malmoe hier aangekomen en na lossing afgekeurd, is aan de heer L. Pais alhier verkocht om te worden gesloopt.”

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1869-6, 26 februari 1869, galjoot “Johanna Elisabeth”, kapitein Jacob J.Valom, 45 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eildert Antoons Roose, 49 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen waaronder Jan Jacob Valom, 15 jaar uit Farmsum en een kajuitwachter;

Monsterrol 1870-7, 08 maart 1870, brik “Alberdina”, kapitein Albert Augustinus Wolkammer, 54 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Augustinus Wolkammer, 19 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen waaronder Jan Valom, 16 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1874-73, 23 mei 1874, kof “Agatha”, kapitein Rieno B.Moedt, 34 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Nanno H.Boll, 36 jaar uit Veendam, kok en de matroos Jan Jacob Valom, 20 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1874-74, 25 mei 1874, kof “Agatha”, kapitein Jan Jacob Valom, 20 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1875-7, 08 maart 1875, kof “Agatha”, kapitein Jan Jacob Valom, 21 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Willem Schreuder, 28 jaar uit Farmsum en een kok;

Monsterrol 1876-82, 16 mei 1876, kof “Catharina”, kapitein Jan Jacob Valom, 22 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1876-187, 14 september 1876, kof “Catharina”, kapitein Jan Jacob Valom, 22 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Wubbe Das, 26 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en een matroos;

Monsterrol 1877-58, 27 maart 1877, kof “Catharina”, kapitein Jan Jacob Valom, 23 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Kornelis J.Smid, 55 jaar uit Appingedam, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-79, 30 april 1877, kof “Catharina”, kapitein Jan Valom, 23 jaar uit Farmsum. Voorts een kok;

Monsterrol 1878-31, 14 maart 1878, kof “Catharina”, kapitein Jan Jacob Valom, 24 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Swarts, 42 jaar uit Westerlee, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-15, 18 maart 1879, kof “Catharina”, kapitein Jan Jakob Valom, 25 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Simon R.Glas, 22 jaar uit Noordbroek, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-96, 22 juli 1879, kof “Catharina”, kapitein Jan Jakob Valom, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-118, 25 augustus 1879, kof “Catharina”, kapitein Jan Jacob Valom, 267 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jurjen Huges Pz, 22 jaar uit Sappemeer en een matroos;

Monsterrol 1880-22, 16 maart 1880, kof “Catharina”, kapitein Jan Jacob Valom, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Alsema, 29 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-54, 18 april 1880, kof “Catharina”, kapitein Jan Jacob Valom, 26 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-120, 06 september 1880, kof “Catharina”, kapitein Jan Jacob Valom, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter Hoekstra, 42 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1881-22, 24 maart 1881, kof “Catharina”, kapitein Jan Jacob Valom, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Rieno B.Moedt, 40 jaar uit Appingedam, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-75, 15 juli 1881, kof “Catharina”, kapitein Jan Jakob Valom, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Rieno B.Moedt, 41 jaar uit Appingedam, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-99, 06 september 1881, kof “Catharina”, kapitein Jan Jacob Valom, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas J.Moesker, 55 jaar uit Noordbroek, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-136, 18 oktober 1881, kof “Catharina”, kapitein Jan Jacob Valom, 27 jaar uit Farmsum. Voorts kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1882-12, 01 maart 1882, kof “Catharina”, kapitein Jan Jacob Valom, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Remmert Dood, 38 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en een matroos;

Monsterrol 1882-56, 14 april 1882, kof “Catharina”, kapitein Jan Jakob Valom, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Drent, 37 jaar uit Sappemeer;

Monsterrol 1882-65, 09 mei 1882, kof “Catharina”, kapitein Jan Jacob Valom, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Geert Boerhave, 21 jaar uit Veendam en een matroos;

Monsterrol 1882-142, 12 september 1882, kof “Catharina”, kapitein Jan Valom, 28 jaar uit Farmsum. Voorts kok en een matroos;

Monsterrol 1882-163, 20 oktober 1882, kof “Catharina”, kapitein Jan Valom, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jurjen Mulder, 41 jaar uit Nieuwe Pekela en een matroos;

Monsterrol 1883-24, 10 maart 1883, brik “Alfred et Marie”, kapitein Jan Jacob Valom, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Blaauw, 32 jaar uit Appingedam, kok, 3 matrozen en en lichtmatroos;

Monsterrol 1883-64, 28 juni 1883, brik “Alfred et Marie”, kapitein Jan Jacob Valom, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harmannus Meijer, 40 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1883-113, 29 september 1883, brik “Alfred et Marie”, kapitein Jan Jacob Valom, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Jans Smit, 51 jaar uit Appingedam, kok, 3 matrozen en en dekjongen;

Monsterrol 1884-32, 17 maart 1884, brik “Alfred et Marie”, kapitein Jan Jacob Valom, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Jans Smit, 51 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-79, 16 augustus 1884, brik “Alfred et Marie”, kapitein Jan Jacob Valom, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Keizer, 32 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1886-21, 05 april 1886, bark “Amanda”, kapitein Jakob Waterborg, 31 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Jan Jakob Valom, 32 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1886-52, 09 juli 1886, bark “Amanda”, kapitein Jacob Waterborg, 31 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Jan Jacob Valom, 32 jaar uit Farmsum, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-17, 04 maart 1887, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Jan Jacob Valom, 33 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Herman Koops, 26 jaar uit Meeden, kok, zeilmaker, matroos/timmerman en een dekjongen;

Monsterrol 1889-64, 21 juni 1889, bark “Jan Sybrand”, kapitein Jan Jakob Valom, 35 jaar uit Farmsum. Voorts matroos/zeilmaker en een matroos;

Monsterrol 1889-134, 13 november 1889, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Jan Jacob Valom, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Age van Gorkum, 28 jaar uit Harlingen, kok, zeilmaker, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1891-56, 30 juni 1891, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Jan Valom, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eertwijn Boswijk, 50 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1892-1, 11 januari 1892, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Jan Valom, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eertwijn Boswijk, 51 jaar uit Oude Pekela, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1893-1, 06 januari 1893, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Jan Valom, 39 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Nieboer, 37 jaar uit Farmsum, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1894-44, 31 maart 1894, schoener “Agatha”, kapitein Jan Valom, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman David Geltes, 59 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1894-67, 05 juli 1894, schoener “Agatha”, kapitein Jan Valom, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hillebrand Jacob Wichers, 20 jaar uit Delfzijl, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1894-89, 03 september 1894, schoener “Agatha”, kapitein Jan Valom, 40 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1895-33, 04 april 1895, schoener “Trijntje”, kapitein Jan Valom, 41 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman David Geltes, 60 jaar uit Farmsum, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1895-87, 15 augustus 1895, schoener “Trijntje”, kapitein Jan Valom, 41 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Sietze Poortman, 56 jaar uit Harlingen, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1895-107, 27 november 1895, schoener “Trijntje”, kapitein Jan Valom, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1896-40, 26 maart 1896, schoener “Trijntje”, kapitein Jan Valom, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Kornelius Molema, 61 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-63, 04 juni 1896, schoener “Trijntje”, kapitein Jan Valom, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1896-79, 10 julie 1896, schoener “Trijntje”, kapitein Jan Valom, 40 jaar uit Farmsum. Voorts kok en een matroos;

Monsterrol 1897-35, 10 april 1897, schoener “Trijntje”, kapitein Jan Valom, 43 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Huisman, 48 jaar uit Termunterzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1897-67, 23 juli 1897, schoener “Trijntje”, kapitein Jan Valom, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 3 matrozen;

Monsterrol 1898-74, 19 augustus 1898, schoener “Trijntje”, kapitein Jan Valom, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jacob Scheffers, 47 jaar uit Veendam, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1900-15, 09 maart 1900, schoener “Agatha”, kapitein Jan Valom, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1907, 05 augustus 1907, galjoot “Harmanna Alberdina”, kapitein L.Smit, 45 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman J.J.Valom, 53 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Jan Jacob is in de monsterrollen ook vermeld als Jan.
  2. Er zijn in totaal 51 monsterrollen met de naam van Jan Jacob op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1869 t/m 1907 met als leeftijden 15 t/m 53 jaar . De zeemanscarriére van Jan Jacob heeft derhalve minstens 38 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is altijd Farmsum opgegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

       *     1869           lichtmatroos op de galjoot “Johanna Elisabeth”. kapt. Jacob J.Valom                       15 jaar

       *     1870           lichtmatroos op de brik “Alberdina”, kapt. Albert A.Wolkammer                              16 jaar

       *     1874           matroos op de kof “Agatha”, kapt. Rieno B.Moedt                                                      20 jaar

       *     1874-1875 kapitein op de kof “Agatha”                                                                                             20-21 jaar

       *     1876-1882 kapitein op de kof “Catharina”                                                                                         22-28 jaar

       *     1883-1884 kapitein op de brik “Alfred et Marie”                                                                              29-30 jaar

       *     1886           stuurman op de bark “Amanda”, kapt. Jacob Waterborg                                              32 jaar

       *     1887           stuurman op de bark “Annette Jantine”                                                                          33 jaar

       *     1889-1893 kapitein op de schoener “Jan Sybrand”                                                                           35-39 jaar

       *     1894           kapitein op de schoener “Agatha”                                                                                   40 jaar

       *     1895-1898 kapitein op de schoener “Trijntje”                                                                                   41-44 jaar

       *     1900           kapitein op de schoener “Agatha”                                                                                  46 jaar

       *     1907           stuurman op de galjoot “Harmanna Alberdina”, kapt. L.Smit                                     53 jaar

 

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Jan Sibrand  J.Valom  3/mschooner  327 brt  gebouwd in 1863  reeder P.T.Nijhoff te Farmsum.”

 

NRC 31 maart1894114

(Geen plaats of datum) Het Nederlandse schoenerschip TERWISCH zal voortaan genaamd worden AGATHE en bevaren worden door kapt. J. Valom, die dit schip gekocht heeft. …

 

 

Datum vanaf: 1894
Kapitein: Valom, Jan Jacob

Monsterrollen

Opgemaakt Oude Pekela
Datum: 1879-02-14
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: TERWISCH
Schipper: Prak, Willem Harms
Scheepstype: schoenerbrik
Grootte: 184

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.437
DVD VIII – 1034, 1036
BIJLBRIEF
Naam schip ECONOMIE

plaats en datum acte Alblasserdam, 10 februari 1858

type schip schoener, kopervast

bouwwerf/verkoper Cornelis Smit, scheepsbouwer te Alblasserdam, heeft doen bouwen op de werf van de weduwe Jan Pot te Elshout, gemeente Nieuw Lekkerland

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Pieter Schroot, ’s Gravenhage (6/40e part), Cornelis Smit, Alblasserdam (4/40e part), Hendrik van Andel, Rotterdam (2/40e part), F. & W. van Dam, Rotterdam (2/40e part), firma Kuyper, Van Dam & Smeer, Rotterdam (2/40e part), firma J.M. van der Lely, Maassluis (2/40e part), firma Batenburg & Co., Rotterdam (2/40e part), Jan Smit Czn., Alblasserdam (2/40e part), Willem Kolkman, Dordrecht (2/40e part), Pieter Pijl Jacobszoon, Alblasserdam (2/40e part), Jan Mes, Nieuw Lekkerland (2/40e part), Weduwe Jan Pot, Nieuw Lekkerland (6/40e part), Fopbertus Mijnlieff Az., Nieuwerkerk aan den IJssel (1/40e part), Hendrik Gerrit Holsteijn, Nieuwerkerk aan den IJssel (1/40e part),
Cornelis Kraan, Rotterdam (boekhouder en 4/40 part)

te voeren door kapt. J.O. de Jong

grootte in tonnen 209 tonnen of 110 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 3 februari 1858

plaats / datum registratie Rotterdam, 2 maart 1858

nummer van registratie deel 45, folio 185, recto, vak 2

notaris verklaring voor burgemeester van Nieuw Lekkerland

prijs

Bijzonderheden:


researcher/datum research: ML / 121008

Naam ECONOMIE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1858
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1865.2

DVD XI – 8711 – 8714

CEDULE

Naam schip JULIUS, voordien genaamd ECONOMIE

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, … maart 1865

type schip schoener

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Heijdeman & Houck, Amsterdam (4/22e part en boekhouders) (zie bijlage)

te voeren door kapt. P. Schuurman

grootte in tonnen 110 lasten of 209 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Elshout

plaats / datum registratie Amsterdam, 8 maart 1865

nummer van registratie deel 85, folio 29, verso, vak 3.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: de laatste zeebrief voor de verkoping was op 23 maart 1864 onder nummer 261 uitgereikt.




Bijlage bij actie Amsterdam 1865-2
Eigenaren schoenerschip JULIUS

Firma Heijdeman & Houck, Amsterdam (4/22e part en boekhouders)
Ernst Houck q.q., Amsterdam (3/22e part)
P. Langerhuizen Lzn., Delft (3/22e part)
A.J. Langerhuizen, Amsterdam (2/22e part)
Dr. J.G. Kloppert, Delft (1/22e part)
D.J. Middelbeek, Amsterdam (3/22e part)
Firma Blok & Zoon, Amsterdam (1/22e part)
Firma Ten Pas & Co., Amsterdam (1/22e part)
M.H. Houck, Deventer (1/22e part)
Mej. A.C. Houck, Deventer (1/22e part)
Mej. M.E.A. Houck, Deventer (1/22e part)
Mr. F.G. Houck, Oldenzaal (1/22e part)


ML / 050809

Naam ECONOMIE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1865
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-436