Inloggen
CADSANDRIA - ID 15335


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-11-09 / 1858-08-08 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Willem Cornelis Hoogendijk, Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1855-06-13
Launch Date: 1857-09-04
Delivery Date: 1857-11-09
Technical Data

Gross Tonnage: 391.00 lasts
Gross Tonnage 2: 740.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 45.00 Meters Registered
Beam: 7.20 Meters Registered
Depth: 5.14 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-12-12
Register nr: 18571013
Scheepsnaam: CADSENDRIA
Type: Fregat
Lasten: 391
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Koning en Liebert
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Gerlach, J.A.C.
Opmerkingen: een zeebrief

Ship History Data

Date/Name Ship 1857-11-09 CADSANDRIA
Manager: firma Konig & Liebert, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Rotterdam-432 van 1857
Eigenaren van het fregatschip CADSANDRIA

Firma Konig & Liebert, scheepsreders te Rotterdam (1/40e part)  boekhouder
Adolphe Hypolite Loebert, wijnkoper, Rotterdam (6/40e part)
Nicolaas Adriaan Koning, scheepsreder te Rotterdam (6/40e en 1/60e part)
Christianus Franciscus Bax, koopman, Rotterdam (2/40e part)
Jean Arnaud Corneille Gerlach, scheepskapitein, Rotterdam (2/40e part)
Hugo Molenaar, koperfabrikant, Rotterdam (1/40e part)
Pieter Cornelis de Moor, blokmaker, Rotterdam (1/40e part)
Firma Wambersie & Crooswijck, cargadoors, Rotterdam (1/40e part)
Firma Batenburg & Co., kooplieden te Rotterdam (1/40e part)
Willem Cornelis Hoogendijk, scheepsbouwmeester, Capelle a.d. IJssel (3/40e part)
Cornelis Smit, scheepsreder, Alblasserdam (2/40e part
Frederik Bouwmeester, zeilmaker, Katendrecht (2/40e part)
Christiaan Hendrik Bert, cargadoor, Amsterdam (1/40e part)
Abraham Risseeuw Izakzoon, particulier, Cadsand (1/40e part)
Izak Risseeuw Johanneszoon, landbouwer, Cadsand (1/40e part)
Johannes François Almekinders, landbouwer, Groede (1/40e part)
Mej. Janne Geelhoed, weduwe Michel Lucieer Mzn., Groede (1/40e part)
Marinus Almekinders, landbouwer, Ijzendijke (1/40e part)
Cornelis Willem Cijsouw, landbouwer (1/40e part)
Jannes Leenhouts Abrahamszoon, landbouwer, Ijzendijke (1/40e part)
Mej. Adriana Dekker Jacobusdochter, particuliere, Zierikzee (2/60e part)
Mej. Elizabeth Catharina van Neck, weduwe Pieter Cool Carel Laurenszoon, particuliere, Kralingen (1/40e part)
Mej. Sara Kohis, weduwe Jannis van Male, particuliere, Schoondijke (1/60e part)
Abraham Risseeuw Abrahamszoon, particulier, Schoondijke (1/60e part)

Ship Events Data

1858-08-08: Final Fate: Wrecked

Op 8-8-1858 tijdens een tyfoon op de klippen geslagen en verbrijzeld voor de kust van Decima, Japan

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Afkomstig uit Middelburg.

Huwde op 06 juni 1856 te Amsterdam met Anna Maria Fischer, geboren 07 april 1836 te Amsterdam, overleden op 09 september 1858 te Nagasaki ten gevolge van de schipbreuk van de "Cadsandria" op de rede van Decima. A.M.Fischer werd begraven op de Nederlandse begraafplaats van Nagasaki.

 

De schepen van de kapitein

Gerlach was gezagvoerder van het clipperfregatschip de "Cadsandria". Het schip is in 1857 gebouwd op de werf van W.C.Hoogendijk en Co te Capelle aan den IJssel. De eerste reis ging via Falmouth naar Batavia en daarna naar Nagasaki,Japan. Het verging in augustus 1858 op de rede van Decima006.

 

J.A.C.Gerlach was de gezagvoerder van het clipper-fregat "Cadsandria", gebouwd in 1857 te Capelle aan de IJssel, 740 ton, varend voor N..Koning te Rotterdam. Is in augustus 1858 bij Nagasaki in een typhoon op de kust geslagen en vergaan025.

 

Bouma025 vermeldt J.A.C.Gerlach als gezagvoerder gedurende:

*    1855 van de brik “Zwaluw”, gebouwd in 1852 te Middelburg, 270 ton o.m., varend voor A.H.G.Fokker te Middelburg;

*    1858 van het fregat “Cadsandria”, gebouwd in 1857 te Capelle aan de IJssel, 740 ton o.m., varend voor N.A.Koning te Rotterdam. Op 10 augustus 1858 op de kust van Japan geslagen tijdens een typhoon.

 

Overige bijzonderheden

"Op 4 Januari 1858 vertrok van Hellevoetsluis het clipperfregatschip Cadsandria, groot 291 Last, toebehoorende aan N.A.Koning & A.H.Liebert te Rotterdam, gebouwd door gebr.Hoogendijk te Capelle a.d.IJsel, Kapitein J.A.C.Gerlach. Wegens stormweer liep het schip te Falmouth binnen ...

Hoe Kapitein Gerlach zijn nieuwe schip verloor blijkt uit zijn hier, tot slot aangehaald schrijven dato 10 Augustus 1858 uit Decima. "Na een voorspoedige reis van 23 dagen van Batavia, ankerde wij voor stilte bij den Papenberg voor Decima en lagen wij te wachten op boegseervaartuigen, om het schip verder in de baai te brengen. Zaterdagmorgen was het buiig en regenachtig, waarom ik de bramstengen en ra's liet neernemen; verder op den dag werd het goed weder, doch er kwamen geene booten. Ik ging zelf naar Decima met de scheepspapieren om nogmaals aan te dringen om het schip naar binnen te boegseren, doch door het lastig cerimonieel der Japanneezen kon ik geen booten krijgen voor de volgende dag. Ik begaf mij weder aan boord, en toen begon het weder te veranderen. Hevige buiien en valwinden noodzaakten ons om veel ketting te steken. Des nachts van de 7den op 8sten dezer, nam de wind zoodanig toe, dat wij het tweede anker lieten vallen. In dien tusschentijd was het een volslagen Typhoon geworden. Wij staken de beide kettingen tot het eind toe uit en het schip lag toen vast. Zondagmorgen ten 12 uur bedaarde het een weinig, doch de wind liep Westelijk, zoodat het schip omzwaaide en op de klippen, in welker nabijheid wij lagen, geraakte, en totaal verbrijzelde. Op een matroos na, die bij de poging om mijn arme vrouw te redden is verdronken, zijn wij allen door Gods goedheid gered, niets kunnende bergen, dan hetgeen wij aan het lijf hadden; mijn papieren in één woord alles, is verongelukt. Van het tuig en de zeilen zal nog veel geborgen kunnen worden: het schip ligt nog met de bezaansrust aan b.b. boven water, en de Japanneezen zijn bezig te bergen, wat zij kunnen""026(38/107).

 

"Doch ook als de schipper iets belangrijks moet vertellen doet hij dit in sobere woorden. Daar is b.v. het verhaal van den ondergang van den Nederlanschen clipper Cadsandria, die i 1857 op de werf van W.en C.Hoogendijk te Capelle aan den IJsel was gebouwd. Het schip dat 740 ton mat, was bestemd voor de vaart op China en Japan. Op de eerste reis liep het schip in 96 dagen over van Falmouth naar Batavia. Van Batavia vertrok het schip naar Japan. Deze reis verliep vlot, men deed er 23 dagen over. Het anker werd bij den Papenberg van Decima uitgebracht, want het was blakstil en men moest wachten op boegseervaartuigen die het schip verder de baai in zouden brengen. Over het verdere verloop van deze eerste reis, welke tevens de laatste van de Cadsandria zou worden, schreef kapitein J.A.C.Gerlach den tienden Augustus uit Decima aan zijn reeders: hier volgt een tekst die (vrijwel) identiek is aan de hierboven vermelde.

Uit: Anno Teenstra - De Clippers. Een nieuwe geschiedenis van de snelste Nederlandsche zeilschepen uit de tweede helft der 19e eeuw. Uitg.Holdert & Co NV Amsterdam 1945, 306 pp: p4/5.

 

J.A.C. Gerlach verzorgde per 14 januari 1858 vanuit Hellevoetsluis met de “Cadsandria” een troepentransport van 4 officieren en 133 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hi arriveerde te Batavia op 13 april 1858 na een reis van 99 dagen065.

 

 

GERLOFS/GEERLOFS, HENDRIK

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Gerlofs werd geboren te Leeuwarden op 06 maart 1768.

Hij huwde met Welmoed Pieters, geboren te Wanswert op 01 december 1772. Overlijdensakte nr.50 te Leeuwarden vermeldt het overlijden te Alkmaar op 22 december 1831 van Welmoet Pieters Prins, gehuwd met Hendrik Gerlofs, leeftijd niet vermeld.

Hendrik overleed in 1832.003

 

Tresoar meldt;

Swaantje Bruinswaard, geboren 5 augustus 1811 te Leeuwarden, Dochter van Hendrik Gerlofs en Welmoed Pieters

Opm.: Familienaam vader: "Bruinswaard"; vader is schipper en afwezig

Zwaantje Hendriks Bruinswaard, geboren 3 januari 1815 te Leeuwarden Dochter van Hendrik Gerlofs en Welmoet Pieters

Opm.: Familienaam kind ook: "Hendriks"; familienaam vader: "Bruinswaard"; vader is schipper en afwezig

Huwelijksakte Menaldumadeel, 2 juli 1828, akte nr. 47

Man: Steven Hendriks Gerlofs, oud 24 jaar, geboren te Leeuwarden, Ouders: Hendrik Gerlofs en Welmoet Pieters

Vrouw : Zytske Johannes Metz, oud 20 jaar, geboren te Menaldum, Ouders: Johannes Sybrandus Metz en Jantje Hendriks Metz

 

Ten aanzien van deze kapitein is er onzekerheid omtrent de BS-gegevens. Zie hierna over de vermelding van een weduwe le Haise

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Gerlofs (adres C.J.de Grijs) werd met nr.52 effectief lid van Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop". Geen verdere gegevens vermeld002.

In de Algemene Ledenvergadering van het college op 26 mei 1825 werd Hendrik Gerlofs, "van Leeuwarden", 49 jaar, aangenomen als effectief lid op voordracht van kapitein van den Abeele en werd hem vlag nummer 52 toegekend023.

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 14 december 1826003. Het overlijdensjaar 1832 klopt in het geheel niet met de periode van lidmaatschap, dat eindigde in 1851.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 januari 1836 staat het verzoek van kapitein Gerlofs om een uitkering uit hoofde van ouderdom. In de notulen van de Bestuursvergadering dd 11 februari 1836 wordt de uitkering toegestaan, alhoewel hij regelementair nog geen rechten heeft. Maar de toekenning geschiedt op grond van zijn leeftijd.  042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 februari 1851 staat een verzoek van R.le Haise, de weduwe van kapitein H.Gerlofs om enige onderstand. In de vergadering dd 27 maart 1851 krijgt zij f 25,- uit de bussen.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. (vergeten te noteren maar zal wel januari 1836 zijn geweest.) staat de mededeling dat aan kapitein H.Gerlofs op zijn verzoek een uitkering is toegestaan. In de vergadering van 01 april 1851 is sprake van een gratificatie van f 25,- aan de weduwe van kapitein H.Gerlofs023.

 

De schepen van de kapitein

In het Stadsarchief van Amsterdam is een bijlbrief in archiefnummer 5081-7148 van de nieuw van de bijl gekomen kof “Vriendschap”, gedateerd Woudsend, 27 lentemaand 1809. De verkoper was Age Jacobs & Soon, scheepstimmerlieden te Woudsend. De aankoper voor 4000 caroli guldens was Hendrik Gerlofs te Leeuwarden en mede-reders. De registratie ter verkrijging van een zeebrief was te Harlingen op de 22ste van de hooimand 1809.

In het Archief van de Waterschout te Amsterdam op het Stadsarchief van Amsterdam 011a bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Hendrik Ge(e)rlofs op de:

“Twee Gebroeder”, dd 21 mei 1805 (Pruisische vlag);

38-92        27 mei 1814, de kof “Vriendschap”, kapitein Hendrk. Gerlofs, varend onder Hollandse Vlag, boekhouder Grijs, bestemming Bilbao, 4 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, matroos en jongen.

38-93        14 september 1814, schip “De Vriendschap”, kapitein Hendrik Geerlofs, varend onder Hollandse vlag, correspondent F.Smitt, bestemming Londen, 4 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, matroos en een jongen.

38-95        18 april 1815, de kof “De Vriendschap”, kapitein Hendrk Geerlofs, varend onder Hollandse vlag, boekhouder Ginnig, bestemming St Petersburg, 4 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, matroos en jongen.

38-97        12 september 1815, kof “De Vriendschap”, kapitein Hendrik Geerlofs, varend onder Hollandse vlag, boekhouder De Grijs, bestemming Bilbao, 4 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, matroos jongen.

38-100      22 mei 1816, kof “De Vriendschap”, kapitein Hendk Geerlofs, varend onder Hollandsee vlag, corespondent ?, bestemming Bayonne, 4 manningsleden i.c. stuurman, kok, matroos en jongen.

38- 103     27 maart 1817, schip “De Vriendschap”, kapitein Hendk Geerlofs, varend onder Nederlandse vlag, correspondent de Grijs, bestemming Cadix, 4 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, matroos en ligtmatroos.

38-105      09 september 1817, kof “De Vriendschap”, kapitein Hendk Geerlofs, varend onder Nederlandse vlag, correspondent de Grijs, bestemming Sicilie, 5 bemanningsleden i.c. stuurman kok, matroos, ligtmatroos en kajuitwachter.

38-108      14 augustus 1818, kof “de Vriendschap”, kapitein Hendk Geerlofs, varend onder Nederlandse vlag, correspondent de Grijs, bestemming Bilbao, 5 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, matroos, ligtmatroos en jongen.

38-112      18 november 1819, kof “De Vriendschap”, kapitein Hendk. Geerlofs, varend onder Nederlandse vlag, boekhouder De Grijs, bestemming Cadix, 7 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, 4 matrozen en een kajuitwachter.

38-116      01 juni 1821, kof “De vriendschap”, kapitein Hendk Geerlofs, varend onder Nederlandse vlag, boekhouder De Grijs & Zn, bestemming Cadix, 6 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, 3 matrozen en een jongen.

38-119      26 november 1822, kof“De Vriendschap”, Hendk Geerlofs, varend onder Nederlandse vlag, boekhoude De Grijs & Zn, bestemming Marseille, 6 bemanningsleden i.c. stuurman, kok 3 matrozen en een ligtmatroos/kajuitwachter.

38-121      06 oktober 1823, kof “De Vriendschap”, kapitein Hendk Geerlofs, varend onder Nederlandse vlag, boekhouder Den Grijs & Zn, bestemming Marseille, 6 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, 3 matrozen en een ligtmatroos/kajuitwachter.

38-122      24 april 1824, kof “De Vriendschap”, kapitein Hendk  Geerlofs, varned onder Nederlandse vlag, boekhouder De Grijs & Zn, bestemming Cadix, 6 bemanningsleden i.c. stuurman kok, 3 matrozeen en een ligtmatroos/kajuitwachter.

38-124      26 mei 1825, kof “De Vriendschap, kapitein Hendk. Geerlofs, varend onder Nederlandse vlag, boekhouder De Grijs & Zoon, op avontuur, 6 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, 3 matrozen en een jongen.

38-125      25 augustus 1825, kof “De Vriendschap”, kapitein Hendk Geerlofs, varend onder Nederlandse vlag, boekhouder “De Grijs & Zn, bestemming Bergen, 6 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, 3 matrozen, kajuitwachter.

38-128      18 mei 1827, kof “De Vriendschap”, kapitein Hendk Geerlofs, varend onder Nederlandse vlag, correspondent C.Willems te Nieuwendam, bestemming Genua/Livorno, 6 bemanningsleden i.c. stuurman, kok/timmerman, 3 matrozen en een ligtmatroos/kajuitwachter.

“Debora”, dd 13 mei 1829; 01 november 1829; 26 juni 1830; 29 mei 1832; 08 oktober 1834 en 13 oktober 1835.

 

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam             naam reder/boekhouder

          52                       1825-1828     kof                   Vriendschap              C.Willems te Nieuwendam

                                      1829-1834     kof                   Deborah                     J.van Leeuwen in Alkmaar

                                           1835           geen opgave van schip en boekhouder

          29                       1836-1851     geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt H.Gerlofs als gezagvoerder gedurende:

*    1823 t/m 1832 van de kof “Vriendschap”, gebouwd in 1808, bouwplaats niet vermeld, 60 ton o.m., varend voor C.Willems te Nieuwendam;

*    1826 t/m 1829 van de kof “Vriendschap”, geen bouwgegevens, varend voor C.Willems te Nieuwendam. (deze opgave moet wellicht geschrapt worden);

*    1830 t/m 1831 van de kof “Debora”, gebouwd in 1809, bouwlocatie niet vermeld, 147 ton o.m., varend voor J.van Leeuwen te Alkmaar;

*    1831 t/m 1833 van de kof “Vriendschap”, gebouwd in 1799, bouwplaats niet vermeld, 168 ton o.m., varend voor van Leeuwen te Alkmaar;

*    1834 van de kof “Debora”, gebouwd in 1809, bouwlocatie niet vermeld, 147 ton o.m., varend voor J.van Leeuwen te Alkmaar.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 20 januari 1818114

Amsterdam, 18 januari. Den 25 december (opm: 1817) is, na een hevige storm te hebben uitgestaan, verscheiden stort zeeën overgekregen, zwaard en touwwerk gekapt te hebben, te Corunha (La Coruña) binnengelopen het schip de VRIENDSCHAP, kapt. H. Gerlofs, van Seville (opm: Sevilla) naar Amsterdam.

 

Rotterdamsche Courant 25 december 1821114

Amsterdam, 23 december. Kapt. S. Luijtjes, voerende het schip ALIDA, van Malaga naar Marseille, meldt van Port-Mahon, van den 24 november, dat hij aldaar in goede staat binnengelopen is; zijnde te Marseille afgewezen; aan boord was alles wel.

Aldaar lagen destijds wel 150 schepen, waaronder de VRIENDSCHAP, kapt. H. Gerlofs.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Gerlach, J.A.C.
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1857 

Op 12 december 1857 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de CADSANDRIA,aangevraagd door Koning en Liebert, Rotterdam, voor J.A.C. Gerlach als kapitein. 

NRC 091257
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, Samarang en Soerabaja het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlands medio clipper-fregat CADSANDRIA, kapt. J.A.C. Gerlach. Dit schip is door deszelfs buitengewoon elegante en ruime kajuits-inrichtingen, waaronder badkamer enz., bijzonder aan te bevelen tot den overvoer van passagiers. Hetzelve voert een geëxamineerde scheepsdokter en melkgevende koe. Nadere informatie bij Wambersie & Crooswijck, Rotterdam, en C.H. Bert, Amsterdam. (opm: eerste reis)

1858

NRC 161058
Rotterdam, 15 oktober. Heden is het treurig bericht ontvangen van het vergaan van de CADSANDRIA. Dit klipper-fregatschip, van de rederij van de heren Koning & Liebert alhier, had zijn eerste reis naar Batavia gelukkig volbracht, doch is op zijn reis van daar naar Decima verongelukt. Van de bemanning verloor één man daarbij het leven. De gezagvoerder van de CADSANDRIA, kapt. Jean Arnaud Corneille Gerlach, meldt daaromtrent uit Decima 10 augustus het volgende:
Na een voorspoedige reis van 23 dagen van Batavia, ankerden wij voor stilte, bij de Papenberg voor Decima, en lagen wij te wachten op boegseervaartuigen om het schip verder in de baai te brengen. Zaterdagmorgen was het buiig en regenachtig, waarom ik de braamstengen en ra's liet neernemen. Verder op de dag werd het goed weer, doch er kwamen geen boten. Ik ging zelf naar Decima met de scheepspapieren om nogmaals aan te dringen om het schip naar binnen te boegseren, doch door het lastig ceremonieel van de Japannezen kon ik geen boten krijgen voor de volgende dag. Ik begaf mij weder aan boord en toen begon het weer te veranderen. Hevige buien en valwinden noodzaakten ons om veel ketting te steken. Des nachts van de 7e op de 8e dezer (augustus) nam de wind zodanig toe, dat wij het tweede anker lieten vallen. In die tussentijd was het een volslagen tijphoon geworden. Wij staken de beide kettingen tot het einde toe uit en het schip lag toen vast. Zondag morgen (opm: 8 augustus) ten 12 ure bedaarde het een weinig, doch de wind liep westelijk, zodat het schip omzwaaide, op de klippen, in welker nabijheid wij lagen, geraakte en totaal verbrijzelde. Op één matroos na, die bij de (opm: vergeefse) poging om mijn arme vrouw te redden is verdronken, zijn wij allen door Gods goedheid gered, niets kunnende bergen dan hetgeen wij aan het lijf hadden. Mijn papieren, in één woord alles, is verongelukt. Van het tuig en de zeilen zal nog veel geborgen kunnen worden. Het schip ligt nog met de bazaans-rust aan bakboord boven water en de Japannezen zijn bezig om te bergen wat zij kunnen.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.432
DVD VIII – 1022, 1024
BIJLBRIEF
Naam schip CADSANDRIA

plaats en datum acte Rotterdam, 9 november 1857

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Willem Cornelis Hoogendijk, scheepsbouwmeester te
Capelle aan den IJssel, nabij het Kralingsche Veer

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage (een boekhouder komt uit deze opsomming niet naar voren)

te voeren door kapt. Jean Arnaud Corneille Gerlach

grootte in tonnen 740 tonnen of 391 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 45,00 m., breed 7,20 m., hol 5,14 m.

kiellegging 13 juni 1855

tewaterlating 4 september 1857, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 9 november 1857

nummer van registratie deel 147, folio 110, recto, vak 5

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden: (opm: lange bouwtijd)






researcher/datum research: ML / 250608










Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.432 fregatschip CADSANDRIA

Eigenaren:

Firma Konig & Liebert, scheepsreders, Rotterdam (1/40e part)
Adolphe Hypolite Loebert, wijnkoper, Rotterdam (6/40e part)
Nicolaas Adriaan Koning, scheepsreder, Rotterdam (6/40e en 1/60e part)
Christianus Franciscus Bax, koopman, Rotterdam (2/40e part)
Jean Arnaud Corneille Gerlach, scheepskapitein, Rotterdam (2/40e part)
Hugo Molenaar, koperfabrikant, Rotterdam (1/40e part)
Pieter Cornelis de Moor, blokmaker, Rotterdam (1/40e part)
Firma Wambersie & Crooswijck, cargadoors, Rotterdam (1/40e part)
Firma Batenburg & Co., kooplieden, Rotterdam (1/40e part)
Willem Cornelis Hoogendijk, scheepsbouwmeester, Capelle aan den IJssel (3/40e part)
Cornelis Smit, scheepsreder, Alblasserdam (2/40e part
Frederik Bouwmeester, zeilmaker, Katendrecht (2/40e part)
Christiaan Hendrik Bert, cargadoor, Amsterdam (1/40e part)
Abraham Risseeuw Izakzoon, particulier, Cadsand (1/40e part)
Izak Risseeuw Johanneszoon, landbouwer, Cadsand (1/40e part)
Johannes François Almekinders, landbouwer, Groede (1/40e part)
Mej. Janne Geelhoed, weduwe Michel Lucieer Mzn., Groede (1/40e part)
Marinus Almekinders, landbouwer, IJzendijke (1/40e part)
Cornelis Willem Cijsouw, landbouwer (1/40e part)
Jannes Leenhouts Abrahamszoon, landbouwer, IJzendijke (1/40e part)
Mej. Adriana Dekker Jacobusdochter, particuliere, Zierikzee (2/60e part)
Mej. Elizabeth Catharina van Neck, weduwe Pieter Cool Carel Laurenszoon,
particuliere, Kralingen (1/40e part)
Mej. Sara Kohis, weduwe Jannis van Male, particuliere, Schoondijke (1/60e part)
Abraham Risseeuw Abrahamszoon, particulier, Schoondijke (1/60e part)

ML / 250608


Naam CADSANDRIA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1857
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, Archiefnummer Rott. 3.03.17.01.3675.432
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant