Inloggen
CHERIBON - ID 15211


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-04-25 / 1879-00-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: S. van Gijn & Zoon, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1855-04-05
Launch Date: 1856-11-27
Delivery Date: 1857-04-07
Technical Data

Net Tonnage: 752.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 397.00 lasts
 
Length 1: 42.70 Meters Registered
Beam: 7.32 Meters Registered
Depth: 5.41 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1875
Type: Remeasurement
Omschrijving: Na 1875 tonnage 648 tons nieuwe meting.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-04-25
Register nr: 18570386
Scheepsnaam: CHERIBON
Type: Bark
Lasten: 397
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rossem, P. van
Kapitein op moment van verzoek: Coers, W.J.
Opmerkingen: 1e Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-00-00 CHERIBON
Manager: Firma P. van Rossem & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NJWC

Date/Name Ship 1871-00-00 ELLY
Manager: Firma Voorhoeve & Jelier, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Voorhoeve & Jelier, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NPRB

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren:

Petrus van Rossem, koopman, Rotterdam (8/32e part)

Mr. Adam Schadée, wethouder van Rotterdam en notaris (3/32e part)

Sebalow van Ravesteijn, koopman, Rotterdam (2/32e part)

Cornelis Jacobus de Lange, makelaar, Rotterdam (2/32e part

Jan Willem Sluiter, conrector Erasmiaansch Gymnasium, Rotterdam (2/32e part)

Josua van der Aa Criellaart, particulier, Rotterdam (1/32e part)

Adriaan Hendrik van Oordt, cargadoor, Rotterdam (1/32e part)

Pieter Frederik Schuman Pietersz., particulier, Rotterdam (1/32e part)

Johannes Marinus Nell, particulier, Rotterdam (1/32e part)

Willem Jacobus Coens, scheepskapitein (1/32e part)

Arie Pieter Lambertus Spuijbroek, meestersmid, Rotterdam (1/32e part)

Jacob Coers, particulier, Arnhem (3/32e part)

Willem Jacobus Coers, kassier, Arnhem (1/32e part)

Bernhard Friedrich Baron van Verschuur, Arnhem (1/32e part)

Aart de Veer Gerritszoon, particulier, Arnhem (1/32e part)

Willem Casimier van der Horst, koopman, Arnhem (1/32e part)

Vrouwe Douairière Eleonore Cornelie van der Steen, geboren Ruysch (1/32e part)

Hendrik Kuijl Corneliszoon, particulier, Dordrecht (1/32e part)

 

Ship Events Data

1866-06-25: Damaged
NRC 190866 Rotterdam, 18 augustus. Het barkschip CHERIBON, kapt. Swarts, de 6e april uit Bassein naar Falmouth, te Mauritius binnengelopen, heeft op de hoogte van de Kaap de Goede Hoop, de 16e juni een hevige orkaan belopen, welke tot de 25e duurde; het schip maakte veel water, de verschansingen zijn weg geslagen en heeft het grootste gedeelte van de zeilen verloren.
1879-00-00: Final Fate:
Verkocht voor NLG 10.000,- aan sloper Sundeman & Van der Weg, Dordrecht, om aldaar te worden gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

naam                                        schip                                      vertrek                                               aankomst

W.J.Coers                                Cheribon                               28 november 1861                          niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt W.J.Coers als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1864 van de bark “Cheribon”, gebouwd in 1857 te Vlaardingen, 752 ton o.m., varend voor P.van Rossem & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

W.J.Coers vertrok op 19 december 1861 vanuit Nieuwediep met de “Cheribon” en een detachement van 6 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 04 april 1862 na 106 dagen065*.

 

Zierikzeesche Courant 09 maart 1864

Op 07 maart 1864 is te Brouwershaven gearriveerd de “Cheribon”, kapt. W.J.Coers, herkomst niet vermeld maar met bestemming Rotterdam.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Coers, W.J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Aimé Marie Swarts werd geboren op 19 mei 1818 te Oostende als zoon van de Rooms-Katholieke Philippe Mathieu Swarts, meester broodbakker, en Therese Anna Allegoet, beiden wonende te Oostende.

Hij woonde te Rotterdam en was gehuwd op 24 februari 1847 te Rotterdam met Hermina Johanna Huezer, geboren op 08 november 1824 te Rotterdam als dochter van de Rooms-Katholieke Johannes Stephanus Huezer en Hendrika Wilhelmina Willemsen.

Hij overleed te Rotterdam aan de Schiedamsche Singel op 08 november 1875005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.M.Swarts was met vlagnummer R187 in de periode 1847/48 t/m 1873 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

A.M.Swarts was in 1849 en van 1867-1870 afwisselend commissaris en in 1871 permanent commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.M.Swarts met vlagnummer R187 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*     1849, 1851, 1855, 1858                         van het fregat “Soerabaya”             330 last voor Jacques Serruys & Co te Rotterdam

*     1859                                                                                                          van het fregat “Samarang”              383 last voor Jacques Serruys & Co te Rotterdam

*     1862                                                                                                          van de bark “Koophandel”             280 last voor Jacques Serruys te Rotterdam

*     1863             geen vermelding van schip en reeder

*     1864 t/m 1866                                                         van de bark “Cheribon”                  398 last voor P. van Rossem & Zoon ,Rotterdam

*     1867             geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt A.M.Swarts als gezagvoerder gedurende:

  • * 1848 t/m 1859 van het 3/m schip “Soerabaya”, gebouwd in 1838 te Dordrecht, 624 ton o.m., varend voor J.Serruys & Co te Rotterdam;
  • * 1860 op het fregat “Samarang”, gebouwd in 1839 te Dordrecht, 725 ton n.m., varend voor J.Serruys & Co te Rotterdam. Het schip is in 1860 gesloopt;
  • * 1862 t/m 1863 van de bark “Koophandel”, gebouwd in 1849 te Dordrecht, 531 ton o.m., varend voor J.Serruys & Co te Rotterdam;
  • * 1865 t/m 1867 van de bark “Cheribon”, gebouwd in 1857 te Vlaardingen, 752 ton o.m., varend voor P.van Rossem & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant van begin maart 1853 (geen datum op de fotokopie van de pagina) staat onder de rubriek SCHEEPS-BERIGTEN het volgende096:

AMSTERDAM, 3 Maart. Het schip Sourabaya, kapt. Swarts, van Bezoekie naar Rotterdam, in Brouwershaven binnen, heeft, volgens brief van Rotterdam van den 2 dezer, den 24 December op de hoogte van Mauritius, wegens lekkage, circa 100 balen koffij over boord moeten werpen.”

 

Het fregat “Soerabaja” onder kapitein A,M,Swarts werd op 03 april 1854 geregistreerd te Callao. Langs welke route de Zuid-Amerikaanse westkust is bereikt is onbekend. Wel is bekend dat mop 21 oktober 1854 de terugreis via Kaap Hoorn naar Engeland werd ondernomen.121

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Swarts, Aimé Marie

Familiegegevens en opleiding

Johannes Reiniersen werd geboren op 03 januari 1838 te Amsterdam. Hij behaalde op 28 juli 1860 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Reiniersen was met vlagnummer R20 in de periode 1864 t/m 1877 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der zeevaart058.

J.Reiniersen was in 1871 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.Reiniersen met vlagnummer R20 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1864 t/m 1866     van de bark “Zeemanshoop”      361 last varend voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam

*   1867                      van de bark “Cheribon”              398 last varend voor P.van Rossem & Zoon te Rotterdam

*   1874          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.Reiniersen als gezagvoerder gedurende:

*   1865 t/m 1867 van de bark “Zeemanshoop” ex Jan Schouten, gebouwd in 1853 te Dordrecht, 721 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam;

*   1871 van het fregat “Europa”, gebouwd in 1863 te Krimpen aan de Lek, 1275 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Reiniersen, Johannes

Familiegegevens en opleiding

Lucas Jans werd geboren op 25 april 1816 te Texel als zoon van de schipper Jan Hindriks Dik en Aaltje Ottes Boiten.

Lucas trouwde op 26 december 1846 te Veendam als zeeman met Jacobje Jans Smit, geboren op 05 juli 1823 te Veendam als dochter van de scheepstimmerman Jan Hindriks Smit en Marchien Berends (Rubring). Jacobje overleed op 18 december 1893 te Oosterdiep/Veendam, 70 jaar, weduwe.

Lucas overleed op 26 november 1884 te Veendam. 68 jaar, zonder beroep. (Als geboorteplaats wordt opgegeven Zierikzee.)

 

Burgerlijke Stand archieven in de provincie Groningen vermelden Lusa als zeeman in 1846, als schipper in 1875  en zonder beroep in 1884.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

L.J. Dik was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart’ met vlagnummer T4 resp. 91 in de periode 1853 t/m 1884

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.J.Dik als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1855 van de kof “Jantina Annechiena”, gebouwd in 1848 te Veendam, 117 ton o.m., varend voor H.G.Sap te Veendam;

*    1855 t/m 1856 van de schoenerbrik “Gier” ex Elisa, ex Anjien, gebouwd in 1834 te Capelle aan de IJssel, varend voor P. van Rossem & Zn te Rotterdam;

*    1857 t/m 1870 van de bark “Kaap Hoorn”, gebouwd in 1854 te Vlaardingen, 475 ton o.m., varend voor P. van Rossem & Zn te Rotterdam. Het schip is in 1870 verkocht naar Duitsland;

*    1871 van de bark “Elly” ex Cheribon, gebouwd in 1857 te Vlaardingen, 752 ton o.m., varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam;

*    1873 t/m 1874 van het 3-mastschip “Rotterdam”, gebouwd in 1865 te Elshout, 756 ton o.m., varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam. Het schip werd als bark getuigd;

*    1876 t/m 1881 van het 3-mastschip “Rotterdam”, gebouwd in 1865 te Elshout, 756 ton o.m., varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam. Het schip voer in 1882 voor W.A. Huygens te Amsterdam en was herdoopt in “Willem”.

 

In de Naamijst  van leden van het Veendammer zeemanscollege 1862, uitgegeven door de zeemanscolleges uit Wildervank en Nieuwe Pekela staat kapitein L.J.Dik als gezagvoerder van de “Kaap Hoorn” met vlagnummer T4/91.

In een overeenkomstige naamlijst van leden van het Veendammer zeemanscollege uit 1880 staat L.Dik als gezagvoerder van de “Rotterdam” met vlagnummer 91

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen bevat:

10 juni 1833, schip “Vrouw Rika”, kapitein Rente Everts Zoutman, kok L.J.Dik, 17 jaar.

 

Overige bijzonderheden

L.J.Dik vertrok per 31 maart 1859 vanuit Nieuwediep met de “Kaap Hoorn” en 1 landmachtsoldaat naar Indië en arriveerde op 01 augustus 1859 na 123 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Dik, Lucas Janz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Volgens Bouma025 was J.E.de Jong van 1877-1881 gezagvoerder van de bark "Groen van Prinsterer" voor reders Voorhoeve & Jelier te Rotterdam.

 

Bouma025 vermeldt J.E.de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1872 t/m 1875 van de bark “Elly” ex Cheribon, gebouwd in 1857 te Vlaardingen, 752 ton o.m., varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam;

*    1877 t/m 1880 van de bark “Groen van Prinsterer”, gebouwd in 1876 te Rotterdam, 926 ton n.m., varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam;

*    1881 t/m 1883 van het 3/m schip “Prins Hendrik” ex ’s Gravenhage, gebouwd in 1866 te Bolnes, 1998 ton o.m., varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Uit Handelsblad 24 juli 1876:

"Amsterdam 23 Juli.  Te Charlois is gisteren van de werf van de scheepsbouwmeester Rou met goed gevolg te water gelaten het fregatschip GROEN VAN PRINSTERER, groot 1500 tonnen, gevoerd zullende worden door Kapt.de Jong, zullende varen onder boekhouderschap van de Heer Jelier te Rotterdam"038.

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Jong, J.E. de

Familiegegevens en opleiding

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.A.Tinholt werd met vlagnummer 844 per 17 juni 1851 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein C.Koert. Als zijn schip is genoemd de “Pomona” 002. Ten tijde van de inschrijving was Tinholt 24 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 10/17 juni 1851 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Antoni Tinholt, oud 24 jaar, voerend de schoner “Pomona”, op voordracht van kapitein C.Koert.023.

 

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

 

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

     844                        1851-1853    schoner           Pomona                              H.F.Bultman

     452                           1854          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1855-1865    bark                Aletta Augusta                  J.A.Pol

                                     1866-1873    bark                Aletta Augusta                  J.C.Bast te Hoorn

                                        1874          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1875-1878    bark                Elly                                      Voorhoeve & Jelier te Rotterdam

                                     1879-1894    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst in Amsterdam093

Kapitein            Naam van het schip           Aankomst                     Vertrek

J.A.Tinholt        Alette Augusta                    29 juni 1860                 02 augustus 1862

                           Aletta Augusta                    30 mei 1862                  niet vermeld

                           Aletta Augusta                    geen melding                29 mei 1863

                           Aletta Augusta                    30 november 1863      uit zee teruggekomen 31 december                                                                                   vertrokken

                           Aletta Augusta                    25 augustus 1866         15 juli 1867

                           Aletta Augusta                    25 oktober 1867           13 juni 1868

 

Bouma025 vermeldt J.A.Tinholt als gezagvoerder gedurende:

*   1852 t/m 1854 van de schbrik “Pomona”, gebouwd in 1845 te Elbing, 98 ton o.m., varend voor H.F.Bultman te Amsterdam;

*   1856 t/m 1864 van de bark “Aletta Augusta”, gebouwd in 1854 te Halte (O-Friesland), 327 ton o.m.`varend voor J.A.Pol te Amsterdam;

*   1865 t/m 1874 op hetzelfde schip maar nu varend voor J.C.Bats Te Hoorn/ In 1875 voer het schip voor Mr. P.A.Tenkick te Amsterdam en was herdoopt in “Theodora Catharina”;

*   1876 t/m 1879 van de bark “Elly” ex Cheribon, gebouwd in 1857 te Vlaardingen, 752 ton o.m., varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam. Het schip werd in 1879 verkocht voor de sloop.

     In een overzicht uit 2006 meldt Heijboer:

     In 1879 te Dordrecht gesloopt door Sunderman & van de Weg.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door J.A.Tinholt.104.

 

De bark “Aletta Augusta”onder kapitein J.A.Tinholt werd vermeld van Amsterdam en op 09 juli 1859 van Valparaiso, dus na ronding van Kaap Hoorn. Via enkele zuid-amerikaanse havens aan de westkust van augustus- december werd zonder nadere datum Rotterdam bereikt, geladen met salpeter. Ook op deze terugreis moet Kaap Hoorn zijn gerond.121

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Tinholt, Jan Antoni

Algemene informatie

1855

NRC 060455          
Vlaardingen, 5 april. Heden werd op de werf Dammes-Erve, toebehorende aan de heren S. van Gijn & Zoon alhier, de kiel gelegd voor het barkschip CHERIBON, groot 400 gemeten lasten, en daarna die voor een schoenerschip, beide voor de rederij van de heer P. van Rossem te Rotterdam.

1856

NRC 281156          
Vlaardingen, 27 november. Heden is met het beste gevolg te water gelaten het alhier op de werf Dammes-Erve, toebehorende aan de heren S. van Gijn & Zoon, gebouwde barkschip CHERIBON, groot 398 lasten, voor rekening van de heer P. van Rossem te Rotterdam, zullende gevoerd worden door kapt. W.J. Coers.

1857

NRC 210357          
Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, Samarang en Soerabaija het nieuw, extra op de zeilage gebouwd Nederlands gekoperd barkschip CHERIBON, kapt. W.J. Coers, hebbende ene zeer ruime en elegante inrichting voor passagiers, en voerende een geëxamineerde scheepsdoctor. Adres ten kantore van Kuyper van Dam & Smeer. (opm: eerste reis)

1865

NRC 200465          
Publieke verkopingen. In het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam. Woensdag 19 april. No. 71. 1/10 Aandeel in het barkschip CHERIBON, kapt. A.M. Zwarts, boekhouders P. van Rossem en Zoon te Rotterdam, groot 752 ton of 393 lasten; de 8ste februari I.l. te Melbourne gearriveerd en van daar bevracht naar Manilla en terug. Opgehouden. No. 72. 1/60 Aandeel in het barkschip GIJSBERT KAREL GRAAF VAN HOGENDORP, kapt. E.W. Fabritius, boekhouders Hartog en Glazener, te Rotterdam, groot 754 tonnen of 398 lasten; liggende te Rotterdam in lading naar Batavia, en zijnde aan de beurt voor de bevrachting van de N.H.M. Opgehouden. Nos. 73 en 74. Twee 1/64 Aandelen in het barkschip KRIMPENERWAARD, kapt. H.P. Kluit, boekhouder H.L.C. Lehr te Rotterdam, groot 752 ton of 397 lasten; liggende te Amsterdam, bevracht naar Batavia. Opgehouden. No. 75. 1/128 Aandeel als voren. Opgehouden.

1866

NRC 190866          
Rotterdam, 18 augustus. Het barkschip CHERIBON, kapt. Swarts, de 6e april uit Bassein naar Falmouth, te Mauritius binnengelopen, heeft op de hoogte van de Kaap de Goede Hoop, de 16e juni een hevige orkaan belopen, welke tot de 25e duurde; het schip maakte veel water, de verschansingen zijn weg geslagen en heeft het grootste gedeelte van de zeilen verloren.
PGC 230866           
Mauritius, 18 juli. De volgende schepen zijn hier binnengelopen: De 10e juli, het schip CHERIBON, kapt. Swarts, van Bassein naar Falmouth, lek met verlies van zeilen en verschansingen; lost de lading.
NRC 200966          
Amsterdam, 19 september. Volgens brief uit Mauritius, d.d. 18 augustus, wordt gemeld, dat de reparatiekosten van het Nederlandse schip CHERIBON, kapt. A.M. Swarts, van Bassein naar Falmouth, aldaar met schade binnengelopen, 6.000 dollar beliepen; die van het Nederlandse schip SUMATRA, kapt. J. Buyser, van Cardiff naar Singapore, mede aldaar met schade binnengelopen, bedroegen 7.000 dollar, die van het Nederlandse schip ARGO, kapt. J. Ankringe, van Batavia naar Nederland, bereids gemeld als vertrokken, 3.277 dollar en die van het Nederlandse schip ZEEMANSHOOP, kapt. J. Reiniersen, van Bassein naar Rotterdam, aldaar met schade te Mauritius binnengelopen, 5.192,36 dollar (waarschijnlijk zilveren Mexicaanse dollars, meestal de reken-eenheid in het Verre Oosten)
NRC 201166          
Amsterdam, 19 november. Volgens brief uit Mauritius, d.d. 18 oktober, had het Nederlandse schip CHERIBON, kapt. Swarts, van Bassein naar Falmouth, aldaar met schade binnengelopen, de 6e dito de reis voortgezet; 3661 balen beschadigde rijst waren voor USD 13.014,78 verkocht; de reparatiekosten hadden USD 17.336,49 belopen.

1868

DC 040468             
Advertentie. Openbare Verkoping ten overstaan van de notaris Schultz van Haegen in het Koffijhuis van Zahn te Dordrecht op vrijdag 17 april 1868, ’s middags 12 uren van  -  1/32 aandeel in het barkschip CHERIBON, en van  -  1/30 aandeel in het fregatschip GEERTRUIDA MARIA, bij biljetten breder omschreven.
NRC 180468          
Publieke verkopingen in het Nederlandsch Koffijhuis van J. Zahn te Dordrecht op vrijdag 17 april:
-  1/32e aandeel in het in 1857 te Vlaardingen gebouwde barkschip CHERIBON, groot 397 lasten: trekgeld NLG 10, in veiling 460, verkocht om NLG 500.
- 1/30e aandeel in het te Dordrecht gebouwde fregatschip GEERTRUIDA MARIA, groot 475 lasten: trekgeld NLG 10, in veiling NLG 375, verkocht om NLG 390.
NRC 020768          
Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op woensdag 1 juli:
- 1/8e aandeel in het fregatschip VOORUIT, kapt. K.J.C. Logger, onder boekhouderschap van de heren Hendrik Muller & Co te Rotterdam, groot 350 lasten, zijnde 14 april j.l. van Batavia naar Rotterdam vertrokken en bevracht voor NLG 85 per last. Opgehouden.
- Een 3/32e gedeelte in het barkschip CHERIBON, groot 396 lasten, onder boekhouderschap van de heren P. van Rossem & Zoon. Om NLG 2.500 verkocht.
- Vier aandelen in de schroefstoomboot ANNA, in de vaart tussen Gent en Rotterdam, boekhouders de heren Van der Loo en Berten, elk groot NLG 250. Opgehouden.
NRC 011168          
Batavia, 19 september. De Nederlandse CHERIBON, alhier lek binnengekomen, moet worden nagezien. 

1869

NRC 290469          
Publieke verkoping te Rotterdam in het notarishuis aan de Geldersche Kade op dinsdag 27 april:
1/32e aandeel in het Nederlandse barkschip CHERIBON, kapt. J. Reiniersen, gebouwd in 1857, 398 lasten of 752 tonnen, onder boekhouderschap van de heren P. van Rossem & Zn op reis van Java naar Nederland, bevracht voor particuliere rekening; voor NLG 540 verkocht.

1870

NRC 120370           Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam, zullen als lasthebbende van hunne meesters, op dinsdag 12 april 1870, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, nº . 499, publiek te verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip CHERIBON, laatst gevoerd door kapt. J. Reiniersen, volgens meet brief lang 42 meter 70 centimeter, wijd 7 meter 32 centimeter, hol 5 meter 41 centimeter, en alzo groot 752 tonnen of 397 last, met al deszelfs staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve thans is liggend in de Westerhaven, te Rotterdam. Gemeld schip is in 1869 nieuw gekoperd, vernageld en heeft grote reparaties bekomen. Nog zal worden verkocht een chronometer van H. Barrand nº 2069 en een dito nº  2622, te bezichtigen bij de heren Batenburg &Co. Informaties zijn mede te bekomen, bij de heren Ch. Cornelder& Zn., cargadoors. 

1875

NRC 160175          
Rotterdam, 15 januari. Volgens telegram is het barkschip ELLY, kapt. De Jong, van Penang naar Londen, heden Gravesend gepasseerd.

1877

NRC 140377          
Rotterdam, 13 maart. Volgens bij de rederij ontvangen schrijven van kapt. Tinholt, gezagvoerder van het barkschip ELLY, uit Beaufort (Zuid-Carolina), dd. 20 februari jl., was hij gereed de reis naar Liverpool te aanvaarden.
NRC 240477          
Rotterdam, 23 april. Volgens heden ontvangen telegram is het barkschip ELLY, kapt. Tinholt, van Beaufort Z.C. (opm: mogelijk South Carolina) te Liverpool gearriveerd. Alles wel aan boord.
AH 090777            
Rotterdam, 7 juli. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het barkschip ELLY, kapt. Tinholt, 7 juli te Pensacola aangekomen.

 

Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.404
DVD VIII – 957, 959
BIJLBRIEF
Naam schip CHERIBON

plaats en datum acte Rotterdam, 7 april 1857

type schip bark

bouwwerf/verkoper Pieter van Gijn, voor zijn firma S. van Gijn & Zoon, scheepsbouwers te Vlaardingen, op hun werf aan de Kortedijk

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. Willem Jacobus Coers

grootte in tonnen 752 tonnen, of 397 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 42,70 m., breed 7,32 m., hol 5,41 m.

kiellegging 6 juni 1855

tewaterlating 27 november 1856

plaats / datum registratie Rotterdam, 7 april 1857145, folio 130, verso, vak 4

nummer van registratie deel

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 120608










Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.404 barkschip CHERIBON

Eigenaren:

Petrus van Rossem, koopman, Rotterdam (8/32e part)
Mr. Adam Schadée, wethouder van Rotterdam en notaris (3/32e part)
Sebalow van Ravesteijn, koopman, Rotterdam (2/32e part)
Cornelis Jacobus de Lange, makelaar, Rotterdam (2/32e part
Jan Willem Sluiter, conrector Erasmiaansch Gymnasium, Rotterdam (2/32e part)
Josua van der Aa Criellaart, particulier, Rotterdam (1/32e part)
Adriaan Hendrik van Oordt, cargadoor, Rotterdam (1/32e part)
Pieter Frederik Schuman Pietersz., particulier, Rotterdam (1/32e part)
Johannes Marinus Nell, particulier, Rotterdam (1/32e part)
Willem Jacobus Coens, scheepskapitein (1/32e part)
Arie Pieter Lambertus Spuijbroek, meestersmid, Rotterdam (1/32e part)
Jacob Coers, particulier, Arnhem (3/32e part)
Willem Jacobus Coers, kassier, Arnhem (1/32e part)
Bernhard Friedrich Baron van Verschuur, Arnhem (1/32e part)
Aart de Veer Gerritszoon, particulier, Arnhem (1/32e part)
Willem Casimier van der Horst, koopman, Arnhem (1/32e part)
Vrouwe Douairière Eleonore Cornelie van der Steen, geboren Ruysch (1/32e part)
Hendrik Kuijl Corneliszoon, particulier, Dordrecht (1/32e part)

ML 120608

Naam CHERIBON
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1857
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1857
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.404

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Uitgegeven zeebrieven
www.marhisdata.nl
www.pietsscheepsindex.nl
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk