Inloggen
CONCURRENT - ID 15191


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-03-23 / 1871-06-20 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Noorwegen

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: firma Gebr. Visser - Werf ' De Hoop ', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1855-00-00
Launch Date: 1857-02-26
Delivery Date: 1857-03-13
Technical Data

Gross Tonnage: 336.00 lasts
Gross Tonnage 2: 635.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 38.60 Meters Registered
Beam: 7.32 Meters Registered
Depth: 5.06 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-03-23
Register nr: 18570237
Scheepsnaam: CONCURRENT
Type: Bark
Lasten: 336
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rijckevorsel, H. van
Kapitein op moment van verzoek: Wit, Th.D. de
Opmerkingen: 1e Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-02-26 CONCURRENT
Manager: Firma Huibert van Rijckevorsel, (Huibert van Rijckevorsel en Hendrik Muller Samuelszn), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1864-10-12 CONCURRENT
Manager: Firma Hendrik Muller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

De Firma van Rijckvorsel bezit 1/ 6de part in de CONCCURENT.
Bij de boeldelscheiding in 1864 wordt 1/12de aan Hendrik Mulder toegekend.

Ship Events Data

1856-02-29: Building History
Rotterdam, 26 februari. Heden liep van een der werven van de heren Gebr. Visser alhier van stapel het barkschip CONCURRENT, groot ca. 400 Java-lasten, gevoerd zullende worden door kapt. T.D. de Wit, bestemd voor de grote vaart en gebouwd voor rekening van het handelshuis van de heer H. van Rijckevorsel, alhier.
Afbeelding
1862-06-00: Damaged
Rotterdam, 13 september. Volgens bericht van kapt. Van der Harst, voerende de bark CONCURRENT, van Cardiff naar Hongkong, d.d. Straat Sunda, 23 juli l.l. had hij de 18e en 19e juni op de hoogte van de Kaap de Goede Hoop een hevige storm doorgestaan, waarin verscheidene zeilen verloren gingen. De 24e daaraanvolgend had het schip een zware stortzee over gekregen, die het stuurrad en de scheepsklok verbrijzeld en de kippen- en varkenshokken van dek geslagen werden, terwijl de boten losgerukt werden en in de kerk en kajuit veel water kwam. Het schip was overigens dicht gebleven en de equipage gezond.
1871-06-20: Sold to foreign country
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz., B.C.D. Hanegraaf, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam, zullen als lasthebbende van hun meesters aldaar op dinsdag 20 juni eerstkomende ’s middags ten 12 ure in de zaal aan de Scheepmakershaven, Wijk 1, nummer 499, publiek veilen het gekoperd en kopervast gladdeks Nederlands barkschip CONCURRENT, laatst gevoerd door kapt. H. Singer, volgens meetbrief lang 38 meters; wijd 7,10 meter; hol 5,01 meter en alzo gemeten 601 tonnen met al zijn rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsinventaris, zoals het is liggende aan de werf van de heren Gebr. Visser, Zalmgat alhier.
Nog zullen afzonderlijk worden geveild: een chronometer, nummer 2472, van Charles Frodsham. Een dito, nummer 2450, van Barraud. Een dito nummer 971 van Richard Hornby. Een sextant. Een dito. Twee lange zesponders.
Nadere informaties geven bovengenoemde makelaars. (opm: verkocht naar Noorwegen)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.D.de Wit was met vlagnummer R303 in de periode 1851 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat “Het Bestuur zich verpligt (heeft) gezien art. 37” op hem van toepassing te moeten verklaren. Dat betekent dat hij vanwege het niet voldoen aan zijn financiële verplichtingen uit de Maatschappij is gezet. Deze mededeling wordt herhaald in het Jaarverslag van 1867058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T.D. de Wit met vlagnummer R303 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1851                      sch.kof “Mexico”                               70 last voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*   1855                      sch. “Gouverneur Schomerus”        85 last voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*   1858, 1859           bark “Concurrent”                             336 last   voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*   1862                      fregat “Burgemeester Hoffman”     400 last   voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*   1863 t/m 1865     geen vermelding van schip en reder

 

Bouma025 vermeldt T.D.de Wit als gezagvoerder gedurende:

*   1853 t/m 1854 van het 2/msch “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1855 t/m 1856 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1856 van de sch.brik “Benin” ex Pio Nono, gebouwd in 1848 te Rotterdam, 243 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1856 t/m 1857 van de kof “Riga”, gebouwd in 1838 te Delfzijl, 120 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1857 van de sch.brik “Axim”, gebouwd in 1849 te Bolnes, 131 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip is gaande van Guinea naar Rotterdam bij Kaap St.Paul verongelukt. Bouma vermeldt in 1857 eveneens een kapitein Ouwehand (zonder initialen) als gezagvoerder. Het is niet duidelijk of tijdens dit ongeluk bij St.Paul nu Ouwehand of de Wit de gezagvoerder was;

*   1858 t/m 1861 van de bark “Concurrent”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 635 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1861 t/m 1863 op het 3/m schip “Burgemeester Hoffman”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 758 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

F.D. de Wit (moet zijn T.D.) verzorgde per 15 augustus 1860 vanuit Zierikzee met de “Burgemeester Hoffman” een troepentransport van 4 officieren en 30 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 08 februari 1861 na een reis van 177 dagen. “In St.George d’Elmina werden 70 Afrikaanse recruten aan boord genomen.”065.

 

In het Rotterdams Jaarboekje 1920, tweede reeks, 8ste jaarg, 1920 staat een overzicht door W.J.L.Poelmans “Nieuwsberichten uit de Rotterdamsche Courant, 1851-1852”, waarin het volgende bericht:

“2 JULI 1852 Van de werf der heeren Gebr. Visser wordt te water gelaten het gekoperde schoenerschip de ‘Goudkust’, gebouwd voor rekening van den heer H. van Rijckevorsel.”

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Wit, T.D. de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Arie van der Harst werd geboren ca. 1816 te Scheveningen als zoon van Dirk van der Harst en Martiena Spaansch.

Hij trouwde op 12 maart 1845 te Rotterdam met Petronella Molenaar, geboren te Maasssluis op 29 december 1817 als dochter van Joris Molenaar en Alida van Sina. Zij overleed op 06 januari 1891, 73 jaar.

 

NRC 06 november 1865114

Advertentie. Heden ontving ik het treurig bericht, dat mijn geliefde echtgenoot Arie van der Harst, gezagvoerder van de bark CONCURRENT, de 17e september l.l, te Samarang in de

ouderdom van 49 jaren is overleden.

Een korte doch hevige ziekte maakte een einde aan zijn voor mij en mijn kinderen zo dierbaar leven.

Rotterdam, 4 november 1865                       Wed. A. van der Harst, geb. Molenaar

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van der Harst was met vlagnummer R381 in de periode 1853 t/m 1865 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1865 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart  (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1865 is overleden058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein A. van der Harst met vlagnummer R381 als gezagvoerde in de ledenlijsten van058:

*    1855                brik “Guinea”                                125 last  varend voor H. van Ryckevorsel te Rotterdam

*    1858, 1859     brik “Gouverneur van Swieten   186 last  varend voor H. van Ryckevorsel te Rotterdam

*    1862                bark “Concurrent”                       336 last  varend voor H. van Ryckevorsel te Rotterdam

*    1863, 1864     bark “Concurrent”                       319 last  varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt A. van der Harst als gezxagvoerder gedurende:

*    1853 van de sch.brik “Gouverneur v/d Eb” ex Polaris, gebouwd in 1845 te Rotterdam, 214 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1855 t/m 1856 van de brik “Gouverneur Elsevier”, gebouwd in 1851 te Rotterdam, 145 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1857 van de brik “Guinea”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 276 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1858 t/m 1860 van de brik “Gouverneur van Swieten”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 352 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1861 van de brik “Guinea”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 276 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1862 t/m 1863 van de bark “Concurrent”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 635 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1864 t/m 1865 van hetzelfde schip maar nu varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

  1. van der Horst vertrok per 22 april 1861 van Hellevoetsluis met de “Concurrent” en een detachement van 3 officieren en 120 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 23 juli 1861 na een reis van 92 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden.

Op 10 februari 1865 vertrok hij van Zierikzee met de “Concurrent” en een transport van 2 officieren en 10 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 04 juli 1865 na een reis van 144 dagen. Bij aankomst ontbraken 2 manschappen In St.George d’Elmina werden 34 afrikaanse recruten aan boord genomen 065.

 

De Raad voor Tucht in de koopvaardij deed op 21 november 1857 uitspraak over een klacht tegen kapitein A. van der Harst van de brik “Guinea”. De aard van de klacht is niet verder behandeld.104*.

 

In de Harlinger Courant van begin Januari 1853 (geen preciese datum op de fotokopie) staat onder de rubriek GEPRAAIDE SCHEPEN het volgende bericht:

“Kapt. van der Horst, van Cheribon in Texel binnen rapporteert den 16den December, op 3o26 NBr. en 21o26’WL, gepraaid te hebben, de schepen Kinderdijk, kapt. Ouwehand, van Rotterdam naa Valparaiso, aan boord alles wel; en Hydrus, van Lissabon naar Rio Grande.”

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Harst, Arie van der

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Singer werd geboren te Zaandam op 28 augustus 1825 als zoon van de Nederlands Hervormde Lambertus Hendrikus Singer (overleden te Amsterdam) en Helena Haftenis (overleden te Zaandam). Hij vestigde zich op 01 december 1849 te Rotterdam en woonde o.a. aan de Verlengde Binnenweg Wijk 15/5, nr. 111.

Hij was getrouwd met Hendrika Oosterling, geboren op 05 februari 1823 te Amsterdam, Nederlands Hervormd. Hij overleed aan de Coolsingel te Rotterdam op 21 augustus 1875005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Singer was met vlagnummer R411 in de periode 1861 t/m 1875 lid van het Rotterdamse zeevaartcollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein H.Singer met vlagnummer R411 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1862, 1863 bark “Arlequin” 171 last   varend voor Eduard Serruys te Rotterdam
  • 1864 t/m 1866 brik “Gouverneur van Swieten 186 last   varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam
  • 1867 bark “Concurrent” 318 last   varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam
  • 1874 bark “Rotterdam” 397 last   varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam

 

H.Singer was in 1864 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

H.Singer maakte de volgende reizen005:

Arlequin        1861/62       Rotterdam - Batavia - Tjilatjap - Rotterdam heen: diversen; terug: koffie, tin

                   1862                             Rotterdam - Hongkong                                                                   diversen

Concurrent          1867/68 Rotterdam - Cardiff - Soerabaja - Rotterdam             heen: diversen; terug: koffie

                              1869                     Rotterdam - Semarang                                                                    diversen

Grondwet     1871                             Rotterdam - Batavia                                                                                        diversen

 

Bouma025 vermeldt H.Singer als gezagvoerder gedurende:

*     1860 t/m 1863 op de bark “Arlequin”, gebouwd in 1851 te Delfshaven, 324 ton o.m., varend voor E.Serruys te Rotterdam. In 1863 verongelukt in N.O.I.

       Zeetijdingen 12 januari 1864: bark Arlequin onder kapitein H.Singer in 1863 verongelukt in O.I..

*     1865 t/m 1867 van de brik “Gouverneur van Swieten”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 352 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Het schip is verongelukt bij Beachy Head;

*     1868 t/m 1871 op de bark “Concurrent”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 635 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. In 1871 is het schip verkocht naar Noorwegen;

*     1872 t/m 1873 op de bark “Grondwet” op 02 januari 1858 te water gelaten op de Stads Commerciewerf te 58 te Zierikzee onder scheepsbouwmeester C.Nak, 400 last/756 ton o.m., varend voor M.C.de Crane Zn te Zierikzee. Het schip werd in 1875 verkocht naar Noorwegen.zie ook 013.

*     1875 van het 3/mschip “Rotterdam”, gebouwd in 1865 te Elshout, 756 ton o.m., varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

NRC 28 februari 1863114

Rotterdam, 27 februari. Volgens een particulier bericht is het barkschip ARLEQUIN, kapt. Singer, 14 januari van hier te Hongkong aangekomen.

Men verkeerde omtrent dit schip dat 19 mei van Brouwershaven vertrok en 25 september Anjer passeerde, in de grootste ongerustheid.

 

NRC 12 maart 1863114

Rotterdam, 11 maart. Van een geachte zijde ontvangen wij het volgende extract uit een brief van kapt. Slinger, voerende het schip ARLEQUIN, dd. Hongkong 26 januari 1863: Na een reis van 130 dagen de 30e september te Anjer aangekomen, veronderstelde ik niet dat mijn reis naar Hongkong nog zo lang zou aanlopen. Om de west de Chinese Zee willende ingaan, had ik echter een dusdanige stilte dat ik weken achtereen geen tien mijlen geavanceerd was en besloot ik de oost-passage te nemen, waar ik ook voortdurend met stilte had te sukkelen, totdat ik de 3e december de Saleijerstraat bereikte, waar ik 2 Hamburger schepen aantrof en gezamenlijk door de Pito-passage de Gillolo-passage bereikte. De 18e december kwam ik in de wind in de Stille Zuidzee en passeerde in stormweer de 13e januari de Pellen-eilanden. Vandaar trof ik goed weder en kwamen wij goed vooruit tot op de 8e januari; alstoen kregen wij weder met zwaar stormweder te kampen. Op de 10e januari in de Formosa Channel opkomende, ontwaarden wij bij het aanbreken van de dag verschrikkelijk veel rook, gepaard met een zware gaslucht. Het bleek al spoedig dat er brand in het schip was door zelfontbranding van de steenkolen. De rook en de gaslucht namen zo spoedig toe, dat wij het de volgende morgen niet meer konden uithouden in de kajuit, kerk en voor in het kabelgat. Onze toestand was alstoen zeer treurig: brand in het schip, die voortdurend toenam, zwaar stormweder en hemelhoge zee. Na de kaarten, chronometer, boeken en enige levensmiddelen op het dek gehaald te hebben, begonnen wij alles te stoppen en luchtdicht te maken om de toevoer van lucht in het schip te voorkomen. Hoewel alles met vier- en zesdubbel zeildoek gestopt was, verspreidde zich de lucht en de rook over het gehele dek en met voortdurende storm zwalkten wij de Chinese Zee door, zonder zelfs de hut op het dek te kunnen gebruiken. De chronometer bleef stilstaan, doortrokken van gas; zon of maan kregen wij niet te zien, zodat wij hoegenaamd niet konden bepalen waar wij ons bevonden; boeken, kaarten en verdere instrumenten waren doornat door de over het schip komende zee. Wij stuurden om de noordwest en westnoordwest op de bijgelegen kust van China aan en voerden zeer veel zeil en zagen na 3 bange etmalen doorgebracht te hebben de 13e januari de Chinese kust. Het weder bedaarde, maar de rook in het schip nam toe. De teer liep uit de presenningen die over de luiken lagen. Onze boot hing in de takels klaar en een vlot van ons waarloos rondhout lag op de campagne, hoewel zulks in de hoge zee ons weinig had geholpen. Een vaatje water en een weinig brood was alles wat wij op dek hadden en hoegenaamd geen klederen, dan die wij aan hadden en die al die tijd doornat waren. In die toestand arriveerden wij 's middags de 14e januari te Hongkong, God dankende, dat hij ons het leven had gespaard, maar treurig wegens de toestand van het schip. Ik ging dadelijk aan wal, om kennis van mijn toestand te geven en keerde met twee experts naar boord terug. Deze gaven order om een van de luiken te openen, maar moesten dit dadelijk weder sluiten daar zware zwarte rookwolken uit het ruim opstegen en het gehele schip bedekten. Alstoen kwam een stoomboot die ons aan de overzijde op strand zette. Er werden 3 gaten buitenboord in het schip gehakt en met assistentie van brandspuiten en 125 man van het ter rede liggend Engels oorlogsschip, werd de gehele nacht doorgepompt om het schip onder water te zetten. De 15e 's morgens was er 12 voet water in het schip en de brand geblust. Er zijn verschrikkelijk veel uitgebrande kolen, meest in het midden van het schip.

 

NRC 06 november 1863114

Woosung (opm: haven in de monding van de Yangtze Kiang), 8 september. Het Nederlandse schip ARLEQUIN, kapt. Singer, is 4 dezer van hier naar Newchwang (opm: Yingkou) vertrokken, doch heden uit zee geretourneerd.

 

 

 

 

 

Rotterdam 13 februari 1867

In het rapport van kapitein H. Singer, laatst gezagvoerder van de hier thuis behoorende brik Gouverneur van Swieten, 280 tonnen metende, van Buenos Aires met wol, talk en huiden naar Antwerpen bestemd, wordt omtrent de schipbreuk van dien bodem het volgende medegedeeld.

Den 2e februari des ochtends ten 4 ure 30 min., het schip wegens de mist onder lager marszeil en voorstengestagzeil gebragt zijnde, stootte plotseling en zwaaide rond. Ik deed alle zeilen bijzetten om de brik in diep water te krijgen, maar het hielp niet. Het schip stootte hevig, zoodat roer en achtersteven werden weggeslagen, bij peiling bevonden wij dat er 5 voet water bij de pompen stond, hetwelk tot 10 voet aanwies. De brik in zinkende staat verkeerende, kon niet dan met de grootste moeite de boot worden uitgebragt, daar de zee over alles heenspoelde. Wij mogten ons gelukkig rekenen het leven te kunnen redden. De mist trok ten 5 ure op en toen bespeurden wij dat de brik op de klippen onder Beachy Head (Bevezier) gestrand was, zijnde voor het eerst dat ik land zag sedert wij het Kanaal waren binnengeloopen, zo dik was de lucht. Met ieder kwartier uurs hadden wij gelood en even voor de brik stootte was er 17 vadem gepeild. Een kustwachtersboot die van wal stak om ons hulp te verleenen, sloeg bijna om en was genoodzaakt terug te keeren. Wij kwamen met onze eigenen boot aan de oever. Toen wij de brik verlieten, lag zij geheel onder water.

De brik Gouverneur van Swieten, 1857, was gebouwd te Rotterdam voor de reder H. van Rijckevorsel te Rotterdam. In 1865 ging het schip over naar H. Muller & Co., Rotterdam.

Bron: www.grotezeilvaart.nl

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Singer, Hendrik

Afbeeldingen


Omschrijving: CONCURRENT voor de rede van Rotterdam Aquarel gemaakt in 1857 kapitein in 1857 was T.D. de Wit. Die had echter vlagnummer 303 ipv 122.
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.399
DVD VIII – 950, 951
BIJLBRIEF
Naam schip CONCURRENT

plaats en datum acte Rotterdam, 26 februari 1857

type schip bark

bouwwerf/verkoper Gebr. Visser, scheepsbouwers, werf De Hoop, Rotterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 635 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 38,60 m., breed 7,32 m., hol 5,06 m.

kiellegging april 1855

tewaterlating 26 februari 1857, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 13 maart 1857

nummer van registratie deel 45, folio 41, verso, vak 2 en 3

notaris verklaring voor burgemeester van Rotterdam

prijs
bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 120608

Naam CONCURRENT
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1857
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.574
DVD VIII – 1843, 1844
BIJLBRIEF
Naam schip CONCURRENT

plaats en datum acte Rotterdam, 26 februari 1857

type schip bark

bouwwerf/verkoper Gebr. Visser, scheepsmakers, werf de Hoop, Rotterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma H. van Rijckevorsel, Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 635 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 38,60 m., breed 7,32 m., hol 5,06 m.

kiellegging april 1855

tewaterlating 26 februari 1857, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 13 maart 1857

nummer van registratie deel 45, folio 41, verso, vak 2 en 3

notaris bevestigende verklaring burgemeester Rotterdam

prijs

Bijzonderheden: In een voetnoot wordt vermeld, dat deze copie bijlbrief, ingeschreven op 12 oktober 1864, moest worden overlegd in verband met de scheiding van de tussen Hendrik Muller Samuelszoon en Huibert van Rijckevorsel bestaan hebbende firma H. van Rijckevorsel, waarbij aan de heer Muller nu 1/6e deel van het schip werd toegewezen (opm: de firma H. van Rijckevorsel bezat 1/3e part van het schip)




researcher/datum research: ML / 160609

Naam CONCURRENT
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.551
DVD VIII – 1603, 1618
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip 35/100e fregat BURGEMEESTER HOFFMAN
40/100e fregat TERNATE
Brik ST. GEORGE DE LA MINA
Schoener GOUVERNEUR SCHOMERUS
Schoener PRESIDENT BENSON (ex-GOUDKUST)
Brik IVOORKUST (ex-COMEET)
Schoener HOLLANDSCH ACRA (ex-MARIA ANNA)
1/32e part bark GRONDWET
1/6e part bark CONCURRENT
1/8e part fregat VOORUIT

plaats en datum acte firma-scheiding (zie bijlage), Rotterdam, 30 december 1863

type schip diverse

bouwwerf/verkoper Abraham van Rijckevorsel, als bewindvoerder voor zijn zoon Huibert van Rijckevorsel, thans zonder beroep en verblijvende in het kanton Neuchatel in Zwitserland

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Hendrik Muller Samuelszoon, van zijn firma Hendrik Muller & Co., Rotterdam, voorheen geassocieerd geweest met Huibert van Rijckevorsel onder de firma H. Van Rijckevorsel, Rotterdam, in welke firma H. Muller en H. van Rijckevorsel ieder voor de helft participeerden, welke firma reeds sedert 30 december 1862 was ontbonden

plaats / datum registratie Rotterdam, 31 december 1863

nummer van registratie deel 179, folio 137, recto, vak 1

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden

researcher/datum research: ML / 160209









Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.551

De scheiding heeft betrekking op de volgende schepen en scheepsparten, waarvan de beide firmanten van de firma H. van Rijckevorsel elk de helft bezaten:

- 35/100 parten in het fregat BURGEMEESTER HOFFMAN, gemeten 42,10 x 7,60 x 5,32 meter en groot 758 tonnen, thans liggende te Rotterdam, voor de firma en de mede-reders gebouwd door Gebr. Visser, werf De Hoop, Rotterdam, bijlbrief 20 april 1855, waarde van de parten volgens taxatie NLG. 14.350,-
- 40/100e parten in het fregat TERNATE, groot 395 lasten, thans op reis naar Oost-Indië, voor de firma en de mede-reders gebouwd door Fop Smit te Kinderdijk, bijlbrief 20 juli 1855, waarde van de parten volgens taxatie NLG. 22.000,-
- De brik ST GEORGE DE LA MINA, gemeten 31,00 x 7,50 x 2,00 meter, en groot circa 200 tonnen, gebouwd geheel voor rekening van de firma door Gebr. Visser, werf De Noteboom, Rotterdam bijlbrief 21 juli 1849, zich thans bevindende op reis naar West Afrika, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 11.000,-
- De schoener GOUVERNEUR SCHOMERUS, gemeten 27,90 x 4,71 x 2,75 meter en groot 85 lasten, zich thans bevindende op reis naar West Afrika, gebouwd geheel voor rekening van de firma door Gebr. Visser, werf De Noteboom, Rotterdam, bijlbrief 31 oktober 1853, waarde van het schip volgens taxatie NLG 13.000,-
- De schoener vroeger genaamd geweest GOUDKUST, thans genaamd PRESIDENT BENSON, gemeten 26,10 x 4,58 x 2,74 meter en groot 77 lasten, zich thans bevindende op een reis naar West-Afrika, geheel voor rekening van de firma gebouwd door de Gebr. Visser, werf de Noteboom, Rotterdam, bijlbrief 14 juli 1852, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 9.000,-
- De brik vroeger genaamd geweest COMEET, thans genaamd IVOORKUST, gemeten 27,20 x 4,79 x 3,15 meter en groot 182 tonnen, zich thans bevindende te Rotterdam, welk schip door de firma was aangekocht in openbare veiling op 28 juli 1857, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 7.400,-
- De schoener vroeger genaamd geweest MARIA ANNA, thans genaamd HOLLANDSCH ACRA, gemeten 28,40 x 4,60 x 3,00 meter en groot 174 tonnen, thans liggende te Rotterdam, door de firma onderhands gekocht bij acte Amsterdam, 18 juni 1855, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 6.800,-
- 1/32e part in het barkschip GRONDWET, groot 396 lasten of 749 tonnen, varende onder boekhouderschap van de firma M.V. de Crane & Zoon te Zierikzee, thans op reis naar Oost-Indië; het aandeel heeft volgens taxatie een waarde van NLG. 2.190,-
- 1/6e part in het barkschip CONCURRENT, gemeten 38,60 x 7,32 x 5,06 meter, en groot 635 tonnen, zich thans bevindende op een reis naar Oost-Indië, welk schip de firma voor zich en anderen nieuw heeft doen bouwen door de Gebr. Visser, werf de Hoop, Rotterdam, bijlbrief 26 februari 1857, waarde van dit aandeel getaxeerd op NLG. 6.500,-
- 1/8e part in het fregat VOORUIT, gemeten 39,40 x 7,22 x 5,24 meter en groot 643 tonnen of 350 lasten, zich thans bevindend op een reis naar Oost-Indië. Welk schip nieuw is gebouwd voor de firma en mede-reders door de Gebr. Visser op hun werf het Land van Belofte te Rotterdam, bijlbrief 14 mei 1856, waarde van dit aandeel getaxeerd op NLG. 5.000,-
Samen met contant geld van de firma zijnde NLG 102.760 wordt de waarde van de firma vastgesteld op NLG. 200.000,- , waarvan de beide deelgenoten elk NLG 100.000,- bezitten.

Opm: Huibert van Rijckevorsel was in staat van krankzinnigheid verklaard en verbleef tot zijn dood in een kliniek in Zwitserland.

ML / 160209

Naam CONCURRENT
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3657-399
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk